Elektronická a virtuálna registračná pokladnica a účtovníctvo

Povinnosť používania registračných pokladníc je nástrojom na okamžité vyhotovenie dokladu, ktorý je podnikateľ povinný kupujúcemu vydať a zároveň slúži na efektívne vedenie evidencie tržieb v hotovosti. Príspevok objasňuje základné rozdiely používania ERP a používania VRP, popisuje rôzne druhy dokladov vydávaných z registračnej pokladnice a spôsoby ich účtovania a príklady účtovania evidovaných tržieb a príjmov.

Dátum publikácie:9. 10. 2015
Autor:Ing. Jana Turóciová

pokladnica

Výber registračnej pokladnice

Na účely zákona o ERP sa v zmysle § 2 písm. a) a b) rozumie:

a) elektronickou registračnou pokladnicou

  1. elektronické registračné zariadenie vybavené prevádzkovou pa­mä­ťou, vstavaným registračným programom, fiskálnou pamäťou, zobrazovacím zariadením pre zákazníka, hodinami, klávesnicou a tlačiarňou, ktoré tvoria jeden funkčný celok (samostatný prístroj),
  2. počítač s vlastným registračným programom a so samostatnou fis­kálnou tlačiarňou,

b) virtuálnou registračnou pokladnicou prostredie zriadené Finančným riaditeľstvom Slovenskej republiky (ďalej len „finančné riaditeľstvo“) na jeho webovom sídle komunikujúce prostredníctvom koncového zariadenia, pričom podľa § 2 písm. zg) koncovým zariadením je elektronické zariadenie, ktoré umož­ňuje prístup do prostredia virtuálnej registračnej pokladnice a tlač pokladničných dokladov, dokladov podľa § 4a ods. 3 písm. b), intervalovej uzávierky a prehľadovej uzávierky. Koncovým zariadením môže byť počítač, tablet, mobilný telefón, ktoré je možné napojiť na internetovú sieť a tiež na tlačové zariadenie umožňujúce tlač pokladničných do­kladov.

Jednému podnikateľovi môžu byť vydané viaceré prístupy v prípade, ak má viacero predajných miest (napr. viac predajní). Na jedno predajné miesto môže byť podnikateľovi vydaný finančným riaditeľstvom len jeden prístup.

ERP alebo VRP?

V zásade sa podnikateľ v prvom rade rozhoduje, či bude používať elektronickú po­kladnicu (ďalej aj ERP) alebo virtuálnu registračnú pokladnicu (ďalej aj VRP), pričom pre používanie VRP zákon o ERP stanovuje viaceré limity. Možnosť vybrať si používanie VRP mal od 1. apríla 2015 len vybraný okruh podnikateľov, až od 1. 1. 2016 bude možnosť po­užívať VRP rozšírená na všetkých podnikateľov.

Od 1. 4. 2015 môžu používať VRP:

  • podnikatelia, ktorí poskytujú služby doplnené do prílohy č. 1 zákona o ERP od 1. 1. 2015 (napr. lekári),
  • podnikatelia, ktorým vznikla povinnosť používať registračné pokladnice od 1. 4. 2015 prvýkrát z iného dôvodu ako doplnením služby do prílohyč. 1 zákona o ERP (napr. podnikateľ začína podnikať 1. 4. 2015 a neskôr alebo začína 1. 4. 2015 a neskôr vykonávať predaj tovaru alebo poskytovať službu podľa prílohy č. 1, kým do 31. 3. 2015 poskytoval len služby neuvedené v prílohe č. 1).
Základné rozdiely používania ERP a používania VRP

Zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní ERP

Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve

ERP

VRP

Nie je potrebné internetové pripojenie.

Je potrebné internetové pripojenie.

 

Výdavky na obstaranie ERP má podnikateľ.

Náklady na obstaranie VRP podnikateľ nemá.

 

Na jedno predajné miesto možno umiestniť neobmedzený počet
pokladníc.

Na jedno predajné miesto možno získať len jeden prístup pre VRP, v prípade potreby
viacerých pokladníc sa k VRP doplnia ERP.

 

Na účely zavedenia ERP do používania, jej servisu a ukončenia používania podnikateľ uzatvára zmluvu so servisnou organizáciou.

Zmluva so servisnou organizáciou nie je povinnosťou. Opravu alebo výmenu koncového zariadenia do 48 hodín od jeho poruchy si zabezpečuje podnikateľ podľa vlastného rozhodnutia.

 

Vedie sa kniha pokladnice.

Nevedie sa kniha pokladnice.

 

Možnosť vydania neobmedzeného počtu dokladov.

Limit počtu vydaných dokladov za mesiac za všetky VRP (prístupy) u jedného podnikateľa je 1 000 ks; pri presiahnutí limitu je prístup zrušený a podnikateľ je povinný začať používať ERP. Na zmenu má k dispozícii 1 mesiac.

 

Povinnosť vyhotovovania dennej uzávierky v tlačenej podobe.

Nie je povinnosť vyhotovovania dennej uzávierky v tlačenej podobe.

Účtovný zápis je možné vykonať len na základe účtovného dokladu.

Povinnosť vyhotoviť účtovný doklad (uzávierku z registračnej pokladnice) vyplýva zo zákona o účtovníctve, t. j. ak aj zákon o ERP povinnosť vyhotovenia dennej uzávierky neustanovuje, o sume tržieb je nutné doklad vyhotoviť, napríklad formou dennej alebo intervalovej uzávierky.

Povinnosť archivovania dát na médiu (napr. USB).

Podnikateľ povinnosť archivovať dáta nemá, úložisko dát je u finančného riaditeľstva.

 

V predaji rôzne typy
certifikovaných pokladníc.

Prístupy bez rozdielu.

 
 

Článok je uvedený v skrátenom znení. Celé znenie článku k elektronickej a virtuálnej registračnej pokladnici vo vzťahu k účtovníctvu nájdete zverejnené v súvisiacich dokumentoch.


Autor: Ing. Jana Turóciová

Súvisiace aktuality

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 740/2002 Z. z. Oznámenie o opatrení o postupoch účtovania pre podnikateľov účtujúcich v PÚ
  • 628/2007 Z. z. Oznámenie o opatrení o postupoch účtovania pre podnikateľov účtujúcich v JÚ
  • 289/2008 Z. z. Zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.