Dátum publikácie:13. 10. 2016

Elektronické schránky podľa zákona o e-Governmente majú nahradiť klasické poštové podania a listinné vedenie sporov a konaní.
Podľa niektorých názorov ide o prelomový spôsob komunikácie a vlastne vedenia konaní s právnickými osobami. Na strane druhej však stojí nie celkom jasná predstava dotknutých orgánov o tom, ako to vlastne bude prebiehať v praxi. Doterajšia prax počas prechodného obdobia určeného zákonom ukazuje, že to také jednoduché a rýchle nebude.
Zmeny zákona o e–Governmente účinné od 1. augusta 2016
1. Elektronická schránka a jej povinná aktivácia
V úvode sa treba vrátiť v čase do roku 2013, kedy sa slovenský zákonodarca uzniesol a prijal ako súčasť právneho poriadku Slovenskej republiky zákonnú úpravu v podobe zákona NR SR č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.
Jeho základnou myšlienkou bolo, aby sa po určenom čase celá verejná správa (s výnimkami, ktoré zákon definuje) a tiež právnické osoby dostali do štádia, kedy bude minimálne po technickej stránke zabezpečené, že ich vzájomná komunikácia vrátane konaní bude prebiehať elektronicky. A práve na tento účel sa vygenerovali a zriadili elektronické schránky aj pre právnické osoby.
Samotná elektronická schránka je niečo ako e-mailová schránka, len účinky a význam jej používania sú značne odlišné a právne inak významné. Treba uviesť, že práve viackrát uvedený termín 1. august 2016 sa stal dňom, kedy sa začal proces aktivácie elektronických schránok právnických osôb ex lege, teda priamo zo zákona, bez akéhokoľvek pričinenia alebo nutnosti robenia úkonov zo strany štatutárneho zástupcu právnickej osoby.
S týmto dňom sa spájajú všetky právne významné závery, ktoré sú ďalej rozoberané, najmä právne úkony a doručovanie rozhodnutí orgánov verejnej správy.
2. Právnické osoby a fyzické osoby – podnikatelia
Zákon o e-Governmente striktne rozlišuje medzi osobou právnickou a osobou fyzickou oprávnenou na podnikanie. Aj keď to nemá presné zdôvodnenie, samotná aktivácia elektronických schránok je proces, ktorý sa povinne začal 1. augusta 2016 (no bude pokračovať až do konca roka 2016) iba pre osoby právnické. Osoby fyzické oprávnené na podnikanie, ktoré majú svoje vlastné IČO, ostávajú zatiaľ mimo tejto povinnosti a správca (Úrad vlády Slovenskej republiky) týmto subjektom nebude ex lege schránky aktivovať.
Okrem právnickej osoby sa táto aktivácia bude týkať aj zapísaných organizačných zložiek, pod čím zákon o e-Governmente rozumie subjekt, ktorý nemá status právnickej osoby a ani fyzickej osoby podnikateľa, ako je napríklad organizačná zložka podniku zahraničnej osoby. Ich definíciu obsahuje znenie § 21 Obchodného zákonníka.
3. Elektronické schránky a ich právny dosah a význam
Pointa zákona a vlastne aj povinnej aktivácie elektronických schránok pre právnické osoby spočíva práve v elektronickom výkone verejnej moci. Zákon to jasne definuje ako povinnosť pre orgány verejnej moci, keď určuje v § 17 ods. 1 zákona o e-Governmente, že práve orgán verejnej moci je povinný uplatňovať výkon verejnej moci elektronicky podľa tohto zákona. Teda orgán verejnej moci ani v zásade nemá na výber, pričom výnimkou by malo byť iba konanie, ktoré je zo zákona z tohto elektronického výkonu verejnej moci vylúčené (napr. ústne pojednávanie, miestne zisťovanie, prípadne konanie, ktoré sa musí povinne viesť iba písomne). Orgán verejnej moci má ešte jednu možnosť, ako sa vyhnúť vedeniu konania cez elektronické schránky, a to je prípad, že takáto verejná inštitúcia pre objektívne dané technické problémy nie je schopná viesť konanie elektronicky a doba tohto obmedzenia by znamenala nečinnosť verejnej inštitúcie, pričom by hrozilo predlžovanie zákonných lehôt na rozhodnutie.
Článok je uvedený v skrátenom znení. Celý článok: Elektronické schránky pre právnické osoby a ich dosah a účinok
Obsah:
1. Elektronická schránka a jej povinná aktivácia
2. Právnické osoby a fyzické osoby – podnikatelia
3. Elektronické schránky a ich právny dosah a význam
4. Moment doručenia elektronického podania alebo rozhodnutia
5. Proces povinnej aktivácie pre právnické osoby
6. Možné riziká spojené s povinnou aktiváciou elektronickej schránky
Autor: JUDr. Ondrej Beracka
Súvisiace dôvodové správy
Súvisiaci Finančný spravodajca
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR
- 305/2013 Z. z. Zákon o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci