Dátum publikácie:24. 1. 2022

2/MD/2021/I
Informácia k zákonu č. 470/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky schválila dňa 25.11.2021 zákon č. 470/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len „novela zákona“), ktorý bol zverejnený v Zbierke zákonov SR dňa
11.12.2021 a nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Cieľom tejto informácie je poskytnúť útvarom FR SR informáciu o zmenách, ktoré nastanú v zákone č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 582/2004 Z. z.“) v súvislosti s novelou zákona.
§ 17 Oslobodenie od dane a zníženie dane
Podľa § 17 ods. 3 písm. b) novely zákona majú obce možnosť stanoviť zníženie dane alebo oslobodenie od dane zo stavieb alebo od dane z bytov aj pre stavby a nebytové priestory alebo ich časti užívané na šport (napr. športové haly, plavárne, a pod.).
Novelou zákona sa okrem pojmu „stavby a nebytové priestory alebo ich časti užívané na šport“ doplnil aj odkaz20b), ktorý špecifikuje, ktoré stavby a nebytové priestory sa v zmysle štatistickej klasifikácie stavieb a vyhlášky vykonávajúcej katastrálny zákon považujú za stavby a nebytové priestory užívané na šport a športové aktivity.
§ 37 Predmet dane
V zmysle § 37 zákona č. 582/2004 Z. z. účinného do 10.12.2021 je predmetom dane za ubytovanie odplatné prechodné ubytovanie podľa § 754 až 759 Občianskeho zákonníka v ubytovacom zariadení (ďalej len "zariadenie"), ktorým je hotel, motel, botel, hostel, penzión, apartmánový dom, kúpeľný dom, liečebný dom, ubytovacie zariadenie prírodných liečebných kúpeľov a kúpeľných liečební, turistická ubytovňa, chata, stavba na individuálnu rekreáciu, zrub, bungalov, kemping, minikemp, táborisko, rodinný dom, byt v bytovom dome, v rodinnom dome alebo v stavbe slúžiacej na viaceré účely.
Novelou zákona sa do vyššie citovaného ustanovenia, z dôvodu jednoznačnosti výkladu, doplňuje okruh ubytovacích zariadení aj o tie zariadenia, ktoré nie sú taxatívne vymedzené v predmete dane, avšak je v nich poskytované odplatné prechodné ubytovanie fyzickej osobe podľa Občianskeho zákonníka v zmysle zmluvy o ubytovaní. Zároveň sa vypustením slova „turistická“ z pojmu „turistická ubytovňa“ novelou zákona rozširuje okruh ubytovacích zariadení na všetky ubytovne (napr. policajná ubytovňa, vojenská ubytovňa a pod.).
§ 38 Osoby zúčastnené na plnení daňovej povinnosti
Novela zákona zmenila názov ustanovenia a súčasne sa do § 38 doplnila nová osoba zúčastnená na plnení daňovej povinnosti dane za ubytovanie. Jedná sa o zástupcu platiteľa dane, ktorý vystupuje ako sprostredkovateľ ubytovania prostredníctvom digitálnej platformy (internetový rezervačný portál). Súčasne sa do tohto ustanovenia presunulo a doplnilo vymedzenie platiteľa dane doteraz upravené v § 41.
Platiteľom dane je podľa § 38 ods. 2 novely zákona prevádzkovateľ zariadenia, ktorý odplatné prechodné ubytovanie fyzickej osobe poskytuje. Ak nemožno určiť prevádzkovateľa zariadenia, platiteľom dane je vlastník nehnuteľnosti alebo jej časti, v ktorej sa odplatné prechodné ubytovanie fyzickej osobe poskytuje. Ak je nehnuteľnosť alebo jej časť, v ktorej sa poskytuje odplatné prechodné ubytovanie vo vlastníctve viacerých osôb, platiteľom dane je každý z nich a za daň ručia spoločne a nerozdielne.
§ 39 Základ dane
Základom dane je naďalej počet prenocovaní. Z dôvodu, že niektoré osoby (daňovníci) môžu u platiteľa dane bývať v turnusoch alebo dlhodobo, sa novelou zákona doplnilo, že základom dane u jedného platiteľa dane je najviac 60 prenocovaní v roku. Pre vylúčenie pochybností, základ dane v maximálnom počte 60 prenocovaní sa stanovuje daňovníkovi (nie platiteľovi dane), hoci gramatický výklad tohto ustanovenia navádza k maximálnemu základu dane 60 prenocovaní pre platiteľa dane.
§ 41 Vznik a zánik daňovej povinnosti
Novela zákona upravuje v § 41 vznik a zánik daňovej povinnosti. Podľa uvedeného ustanovenia daňová povinnosť vzniká dňom poskytnutia odplatného prechodného ubytovania fyzickej osobe a zaniká dňom ukončenia poskytovania odplatného prechodného ubytovania fyzickej osobe.
Novelou zákona sa za § 41 vkladajú nové § 41a až 41d.
§ 41a Oznamovacia povinnosť
Novelou zákona sa z dôvodu právnej istoty v § 41a upravujú oznamovacie povinnosti pre platiteľa dane.
Ods. 1 uvedeného ustanovenia upravuje oznamovaciu povinnosť o ubytovacej kapacite, pri ukončení poskytovania odplatného prechodného ubytovania a pri zmenách skutočností rozhodujúcich pre určenie dane. Platiteľ dane je povinný obci oznámiť najneskôr v deň začatia poskytovania odplatného prechodného ubytovania ubytovaciu kapacitu zariadenia a najneskôr do 30 dní odo dňa ukončenia odplatného prechodného ubytovania ukončenie poskytovania tohto ubytovania. Zmeny rozhodujúce pre určenie dane (napr. zmenu ubytovacej kapacity) je platiteľ dane povinný oznámiť obci do 30 dní odo dňa, kedy tieto skutočnosti nastali.
Ods. 2 upravuje povinnosť platiteľa dane viesť podrobnú evidenciu fyzických osôb, ktorým bolo odplatné prechodné ubytovanie poskytnuté. Uvedené ustanovenie upravuje aj spôsob a náležitosti evidenčnej knihy, t. j. platiteľ dane vedie evidenciu fyzických osôb v listinnej alebo elektronickej podobe formou evidenčnej knihy, ktorá obsahuje identifikačné údaje fyzickej osoby (meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu, dátum narodenia...), dĺžku pobytu a ďalšie záznamy potrebné pre správne určenie dane.
Podľa ods. 3 je platiteľ dane povinný oznámiť obci prebratie časti alebo celej daňovej povinnosti zástupcom platiteľa dane (digitálna platforma alebo internetový rezervačný portál). Podľa uvedeného ustanovenia aj v danom prípade je platiteľ dane povinný viesť evidenciu o všetkých ubytovaných osobách.
Podľa ods. 4 platiteľ dane oznamuje obci základ dane podľa § 39 novely zákona v lehote a spôsobom ustanoveným všeobecne záväzným nariadením. Ak časť alebo celú daňovú povinnosť plní za platiteľa dane zástupca platiteľa dane, základ dane podľa § 39 novely zákona sa znižuje o základ dane, ktorý za platiteľa dane prebral jeho zástupca.
§ 41b Určenie dane podľa pomôcok
§ 41b novely zákona upravuje postup zistenia základu dane u platiteľa dane za ubytovanie pri určovaní dane podľa pomôcok. V prípade, ak platiteľ dane nesplní oznamovaciu povinnosť, podľa ods. 1 uvedeného ustanovenia obec písomne vyzve platiteľa dane na jej splnenie v primeranej lehote, ktorá nemôže byť kratšia ako osem dní.
Základom dane pri určovaní dane podľa pomôcok je súčin ubytovacej kapacity zariadenia (počet lôžok) v čase určenia dane podľa pomôcok a počtu dní v kalendárnom roku, za ktoré si platiteľ dane nesplnil oznamovaciu povinnosť podľa § 41a. Ubytovacia kapacita sa určí buď z oznamovacej povinnosti daňovníka alebo z iných zdrojov (napr. webové sídlo daňovníka alebo verejne prístupné internetové rezervačné portály s možnosťou rezervovania určitej ubytovacej kapacity k zvolenému dátumu správcom dane, z dokumentácie k stavebnému povoleniu alebo z kolaudačného rozhodnutia). Na určenie dane podľa pomôcok nemá vplyv vznik a zánik daňovej povinnosti podľa § 41 novely zákona.
Určenie dane podľa pomôcok obec oznámi platiteľovi dane, pričom dňom začatia určenia dane podľa pomôcok je deň uvedený v oznámení. Pri určení dane podľa pomôcok sa postupuje v zmysle zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „daňový poriadok“).
§ 41c Osobitné ustanovenia pre zástupcu platiteľa dane
Podľa § 41c novely zákona je obec oprávnená uzatvoriť dohodu so zástupcom platiteľa dane, ktorá špecifikuje podmienky spolupráce medzi oboma stranami dohody na účely správy dane. Zástupca platiteľa dane je na základe tohto ustanovenia povinný oznámiť obci základ dane podľa § 39 novely zákona v zmysle všeobecne záväzného nariadenia. Aplikáciou uvedeného ustanovenia dochádza k uplatneniu režimu, kedy sa daň od ubytovanej osoby (daňovníka) vyberie v rámci rezervačnej platby a odvedie priamo na účet správcu dane, t. j. zástupca platiteľa dane vyberá daň od daňovníka v mene platiteľa dane, ktorú odvádza na účet správcu dane. Platba na účet správcu dane sa považuje za odvedenú daň. V prípade neoznačenej platby sa nepoužije postup podľa § 55 ods. 11 druhej a tretej vety daňového poriadku, ak zástupca platiteľa dane preukáže, že k odvedeniu dane došlo v dôsledku chyby v písaní, počítaní alebo inej zrejmej nesprávnosti.
§ 41d Paušálna daň
Z dôvodu zníženia administratívnej náročnosti pre obec a prevádzkovateľa ubytovacieho zariadenia sa novelou zákona doplnila možnosť obce všeobecne záväzným nariadením ustanoviť paušálnu sadzbu dane za ubytovanie na jedno lôžko v ubytovacom zariadení a kalendárny rok.
Podľa § 41d ods. 2 novely zákona sa paušálna daň vypočíta ako súčin paušálnej sadzby dane a najväčšej ubytovacej kapacity zariadenia za posledný rok; na zmeny ubytovacej kapacity počas kalendárneho roka neprihliada. Paušálna daň sa uplatní, ak s ňou platiteľ dane súhlasí; na platiteľa dane sa v tomto prípade nevzťahuje ustanovenie § 41d ods. 2 novely zákona.
Z vyššie uvedeného vyplýva, že pre uplatnenie paušálnej dane je podmienkou ustanovenie paušálnej sadzby dane vo všeobecne záväznom nariadení obce a vyjadrenie súhlasu prevádzkovateľa ubytovacieho zariadenia.
Podľa ods. 3 uvedeného ustanovenia obec vyrubí paušálnu daň rozhodnutím. Obec môže v rozhodnutí určiť platenie paušálnej dane v splátkach. Splátky sú splatné v lehotách určených obcou v rozhodnutí; platiteľ dane môže vyrubenú daň zaplatiť aj naraz, najneskôr v lehote splatnosti prvej splátky.
§ 43 Splnomocňovacie ustanovenie
Novelou zákona sa z dôvodu ustanovenia niektorých povinností platiteľa dane a zástupcu platiteľa dane doplnil § 43, podľa ktorého obec ustanoví všeobecne záväzným nariadením najmä náležitosti oznamovacej povinnosti podľa § 41a, sadzbu dane, prípadne rôzne sadzby dane podľa § 40 ods. 2, paušálnu daň podľa § 41d, spôsob a lehoty platenia dane, oslobodenia od dane alebo zníženia dane.
Podľa zákona č. 582/2004 Z. z. účinného do 10.12.2021 vzor priznania k dani z nehnuteľností, k dani za psa, k dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje (ďalej len „priznanie“) ustanovovalo Ministerstvo financií Slovenskej republiky všeobecne záväzným predpisom. Z dôvodu zefektívnenia procesov sa podľa § 99d ods. 4 novely zákona vzor tlačiva priznania, ktorý určí Ministerstvo financií Slovenskej republiky, uverejní na jeho webovom sídle s vyznačením dátumu uverejnenia. V tomto tlačive daňovník tak ako doteraz, označí druh priznania, ktorým je priznanie, čiastkové priznanie, opravné priznanie a dodatočné priznanie.
§ 104l Prechodné ustanovenia k úpravám účinným dňom vyhlásenia
Ustanovením § 104l ods. 1 novely zákona sa pri plnení oznamovacej povinnosti (§ 41a ods. 1 novely zákona) platiteľa dane za ubytovanie v roku 2022 doplnila povinnosť oznámiť existujúcu ubytovaciu kapacitu ubytovacieho zariadenia v lehote do 31.12.2022.
Podľa ods. 2 uvedeného ustanovenia vzor tlačiva priznania k dani z nehnuteľností, k dani za psa, k dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje ustanovený podľa § 99d ods. 4 v znení účinnom do nadobudnutia účinnosti novely zákona zostáva v platnosti pre príslušné zdaňovacie obdobie.
Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica
Odbor daňovej metodiky
December 2021
Autor: Finančné riaditeľstvo SR
Súvisiace dôvodové správy
Súvisiace právne predpisy ZZ SR
- 582/2004 Z. z. Zákon o miestnych daniach a poplatku za komunálne odpady
- 470/2021 Z. z. Novela zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady