Nové aspekty podania dodatočného daňového priznania od 1. 1. 2016

Po podaní riadneho daňového priznania, ak daňovník zistí nezrovnalosti – chyby peňažného alebo nepeňažného charakteru v podanom daňovom priznaní bez ohľadu na druh dane, za ktorú daňové priznanie podal, nastáva obdobie podania dodatočného daňového priznania, ktoré daňovník môže podať alebo má povinnosť podať.

Dátum publikácie:13. 4. 2016
Autor:doc. Ing. Miroslav Mečár, CSc., Ing. Božena Jurčíková

tt_chlapik-bezi-v-hodinkach

Daňovník, ktorý má povinnosť podať daňové priznanie a toto nepodal v ustanovenej lehote, môže ho podať aj po uplynutí ustanovenej lehoty, čím si splní zákonnú povinnosť na jeho podanie.

Ak daňovník po podaní daňového priznania zistí skutočnosti, ktoré majú za následok podať dodatočné daňové priznanie, tak toto dodatočné daňové priznanie podá v ustanovenej lehote.

Článok je zameraný predovšetkým na postup pri podaní daňového priznania, dodatočného daňového priznania k dani z príjmov, k dani z pridanej hodnoty, k dani z motorových vozidiel a k podaniu dodatočného daňového priznania k vybraným druhom miestnym daní, ktoré spravuje obec ako správca dane.

Na základe poznatkov z praxe je podanie daňového priznania, ako aj podanie dodatočného daňového priznania prakticky aktuálne pre daňovníkov počas celého roka nasledujúceho po roku, za ktorý sa (riadne) daňové priznanie podáva. Daňovník môže podať daňové priznanie aj po uplynutí ustanovenej lehoty na jeho podanie, čím splní svoju zákonnú povinnosť.

Po podaní daňového priznania je daňový subjekt:

a) oprávnený (môže) podať dodatočné daňové priznanie,

b) je povinný podať dodatočné daňové priznanie,

ak má dôvody dodatočné daňové priznanie podať.

To znamená, že po podaní (riadneho) daňového priznania, ak daňovník zistí nezrovnalosti – chyby peňažného alebo nepeňažného charakteru v podanom daňovom priznaní bez ohľadu na druh dane, t. j., či ide o daň z príjmov alebo o daň z pridanej hodnoty, alebo o spotrebné dane, za ktorú daňové priznanie podal, nastáva obdobie podania dodatočného daňového priznania, ktoré daňovník môže podať alebo má povinnosť podať do uplynutia lehoty pre zánik práva vyrubiť daň alebo rozdiel dane (§ 69 ods. 1 DP) alebo do uplynutia predĺženej lehoty pre zánik práva vyrubiť daň, ak bola splnená podmienka na predĺženie tejto lehoty podľa § 69 ods. 3 a 4 daňového poriadku.  

Zhrnutie dôvodov na podanie dodatočného daňového priznania (DDP) daňovníkom po podaní riadneho daňového priznania za príslušné zdaňovacie obdobie:

  • povinnosť podať DDP pri zistení vyššej daňovej povinnosti,
  • povinnosť podať DDP z dôvodu nesprávnych údajov uvedených v podanom daňovom priznaní k DPH, týkajúcich sa uskutočnených a prijatých zdaniteľných obchodov,
  • povinnosť podať DDP v prípade zistenia nižšej daňovej straty,
  • oprávnenosť podať DDP v prípade zistenia nižšej daňovej povinnosti,
  • povinnosť podať DDP v prípade zistenia, že nadmerný odpočet má byť nižší,
  • povinnosť podať DDP v prípade zistenia, že nárok na vrátenie dane má byť nižší, ako bol správcom dane priznaný,
  • oprávnenosť podať DDP pri uplatnení medzinárodných zmlúv v oblasti daní, ktorými je Slovenská republika viazaná,
  • oprávnenosť podať DDP pre zistenie nesprávnych údajov uvedených v podanom daňovom priznaní,
  • oprávnenosť podať DDP pri zistení vyššej daňovej straty,
  • možno podať DDP do 15 dní odo dňa spísania zápisnice o začatí daňovej kontroly, doručenia oznámenia o daňovej kontrole, doručenia oznámenia o rozšírení daňovej kontroly na iné zdaňovacie obdobie, ktorého sa DDP týkalo, a do 15 dní odo dňa doručenia oznámenia o rozšírení daňovej kontroly o inú daň, ktorého sa DDP týkalo; po uplynutí 15 dní už nemožno podať DDP, a to až do dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia vydaného vo vyrubovacom konaní,
  • nemožno podať DDP, ak správca dane určuje daň podľa pomôcok, po doručení oznámenia o určovaní dane podľa pomôcok,
  • možno podať DDP po daňovej kontrole, ktorým daňovník zníži daň alebo zvýši daňovú stratu, alebo nadmerný odpočet, alebo zvýši nárok na vrátenie dane v prípade uplatnenia skutočností, ktoré neboli predmetom daňovej kontroly,
  • povinnosť a oprávnenosť podať DDP v lehote pre zánik práva vyrubiť daň alebo rozdiel dane.   

 

Článok je uvedený v skrátenom znení. Celý článok je rozdelený podľa jednotlivých druhov daní do nasledujúcich tematických častí:

Nové aspekty podania dodatočného daňového priznania od 1. 1. 2016

1. Legislatívna úprava podania daňového priznania, opravného daňového priznania a dodatočného daňového priznania

2. Podanie daňového priznania k dani z príjmov

3. Podanie dodatočného daňového priznania k dani z pridanej hodnoty, dodatočného kontrolného výkazu, dodatočného súhrnného výkazu

4. Používanie tlačív daňového priznania, dodatočného daňového priznania, kontrolného výkazu, dodatočného kontrolného výkazu, súhrnného výkazu, dodatočného súhrnného výkazu a iných tlačív používaných na vykonanie oznamovacích a iných povinností daňovým subjektom podľa osobitných predpisov

5. Podanie dodatočného daňového priznania k miestnym daniam

6. Podanie dodatočného daňového priznania k dani z motorových vozidiel

7. Zhrnutie dôvodov na podanie dodatočného daňového priznania daňovníkom po podaní (riadneho) DP za príslušné zdaňovacie obdobie


Autor: doc. Ing. Miroslav Mečár, CSc., Ing. Božena Jurčíková

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.