Dátum publikácie:20. 8. 2025
História Silpo sa začala písať v roku 1998, keď otvorilo svoj prvý supermarket. Od tohto momentu sa reťazec rozrástol na viac ako 300 predajní po celej Ukrajine. V týchto obchodoch pracuje viac ako 30 000 zamestnancov, ktorých nazývajú „Pereveršnyky“ (tí, ktorí prekonávajú očakávania). Zákazníci sa naopak oslovujú „hostia“. Tento prístup k ľuďom je základom firemnej kultúry a zdôrazňuje, že každý človek je dôležitou súčasťou komunity Silpo. Atmosféru dotvárajú gastro festivaly, ochutnávky, divadelné podujatia a prehliadky, ktoré sa pravidelne konajú priamo v obchodoch.

Supermarket ako umelecké dielo
Najvýraznejším a najpôsobivejším prvkom, ktorý jasne vyčleňuje reťazec Silpo z radu konkurencie, sú nepochybne jeho jedinečné dizajnové supermarkety, ktoré prinášajú zákazníkom úplne nový a inovatívny zážitok z nakupovania. Od roku 2014 začal reťazec otvárať obchody s jedinečnými témami a od roku 2018 je každý novootvorený obchod vytvorený s unikátnym konceptom, vizuálnym štýlom a umeleckými inštaláciami. Tieto dizajny vznikajú v spolupráci s ukrajinskými umelcami, medzinárodnými značkami a dokonca aj s ambasádami.
Portfólio dizajnových tém je neuveriteľne široké. Návštevníci sa môžu ponoriť do rôznych svetov, od cyberkultúry až po mytológiu. Medzi inšpirácie patria krajiny (Brazília, Japonsko), kultúra (divadlo Kabuki), umelecké štýly (loft-punk, steampunk), pocty umelcom a dielam (Van Gogh, Malý princ, Mavka), videohry (S.T.A.L.K.E.R.) a subkultúry (goblincore, retrofuturistické helikoptéry). Sieť Silpo už zahŕňa viac ako 100 takýchto tematických supermarketov a štyri delikatesné trhy Le Silpo s vlastnými konceptmi. Vďaka svojmu inovatívnemu prístupu sú obchody Silpo každoročne zaradené do zoznamu „Europe’s Finest Store“ magazínu European Supermarket Magazine.

Originálny dizajnový koncept: Silpo Cyberculture
Tento obchod vtiahne hostí do sveta cyberkultúry od raných počítačov až po moderný cybercore. Navrhnutý v spolupráci s e-športovým tímom NAVI, tento priestor má ukazovatele z klávesových tlačidiel, pokladničné zóny, ktoré pripomínajú mikročipy a pokladničnú zónu #404, ktorá dokonca ukrýva prekvapenie. Stĺpy zobrazujú skutočný kód webovej stránky Silpo a priestor pre nápoje je štylizovaný ako serverovňa. V obchode sa tiež nachádza pocta „Silpo 98“ (roku založenia spoločnosti), štylizovaná ako klasický operačný systém Windows. Nájdete tam aj špeciálnu zónu venovanú e-športu a tímu NAVI. Tento rok bol tento supermarket zaradený do rebríčka Europe’s Finest Store – zoznamu najinovatívnejších konceptov obchodného dizajnu v Európe, ktorý zostavuje odvetvový magazín European Supermarket Magazine.

Ponuka a kvalita nad rámec estetiky
Okrem jedinečného dizajnu Silpo kladie veľký dôraz aj na kvalitu a rozmanitosť svojej ponuky. Reťazec ponúka široký výber ukrajinských aj dovážaných produktov. Program vlastného dovozu pokrýva viac ako 60 krajín a Silpo má takmer 24 vlastných produktových radov, vrátane Premiya, Povna Čaša, Feels Good a Silpo.
Silpo má vlastné výrobné prevádzky, linky na hotové jedlá a pekárne Kraftyar, kde pečú aj špeciality, akými je napríklad pohánková bageta. Táto bageta sa stala takým hitom, že sa v roku 2021 dostala až do stratosféry spolu s ukrajinským borščom a v roku 2022 bola dokonca použitá na varenie unikátneho kvasu v pivovare Beermaster Brewery.
Veľmi sympatický je aj projekt „Lavka Traditsiy“, ktorým spoločnosť podporuje malých ukrajinských výrobcov a pomáha im dostať ich farmárske produkty do mestských obchodov. V obchodoch fungujú aj vlastné výrobne syrov, kde sa od roku 2015 vyrába ručne robená mozzarella, ricotta, burrata a iné. So svojou ponukou viac ako tridsiatich druhov syrov sa Silpo stáva malým rajom pre každého, kto oceňuje chuťovú rozmanitosť, kvalitu a remeselnú výrobu – od každodenných pochúťok až po skutočné delikatesy.

Marketing, ktorý baví: Humor ako súčasť značky
Silpo je známe aj svojou hravosťou a humorom. Silpo si získalo srdcia Hostí aj takou drobnosťou, ktorá sa ukrýva na úplnom konci nákupného zážitku – účtenke. Práve tam totiž nájdete krátke „predpovede“ – osobité želania, vtipy či jemne absurdné hlášky, ktoré sa stali neodmysliteľnou súčasťou identity značky. Niet preto divu, že si rýchlo získali popularitu aj na sociálnych sieťach, kde ich zákazníci radi zdieľajú. Zamestnanci sú tu nazývaní „Pereveršnyky“ (tí, ktorí prekonávajú očakávania) a kuriéri „Smakovershnyky“ (tí, ktorí prekonávajú očakávania v oblasti chuti).
Humor sa prejavil aj v jednej zo zahraničných marketingových kampaní reťazca Silpo, ktorá sa odohrala v marci roku 2025 v nórskom Osle. Vtedy spoločnosť umiestnila na viacerých miestach billboardy s vtipným nápisom: „Vážené nórske čajky, prepáčte, vzali sme vám vašu lahodnú čerstvú rybu.“ Táto kampaň niesla veľmi jednoduché a zároveň zábavné posolstvo – reťazec totiž pravidelne, dvakrát do týždňa, dováža čerstvé ryby priamo na Ukrajinu, a jedinými, ktorí z toho skutočne nie sú nadšení, sú práve čajky, ktoré tak prišli o svoj tradičný obed.
Prítomnosť čajok pritom nebola len v nápisoch na billboardoch – ich motív sa objavil aj vo viacerých videoklipoch na sociálnych sieťach a dokonca aj na krabiciach od pizze, čím celú kampaň ešte viac oživil a spravil ju pútavou a ľahko zapamätateľnou.

Silpo neustále posúva hranice gastronómie a zaznamenalo niekoľko gastronomických rekordov. V máji 2024 uvaril šéfkuchár Mykola Illyn najmenší ukrajinský boršč (7 ml) a v januári 2025 bol v Ľvove upečený najväčší croissant na Ukrajine s váhou 5,6 kg. Na Veľkú noc 2025 značka Silpo opäť ukázala svoju kreativitu – tentoraz prostredníctvom sladkej inovácie. Po prvýkrát uviedla na trh samostatne balený produkt, ktorý označila ako „najchutnejšiu časť pasky“ – jemný a nadýchaný vrch tradičného veľkonočného chleba, obľúbený pre svoju sladkú chuť a mäkkosť.
Budúcnosť a súčasnosť
Hoci Silpo vzbudzuje rastúci záujem aj za hranicami Ukrajiny, samotná spoločnosť zatiaľ zotrváva na domácom trhu. Ako uviedla tlačová kancelária Fozzy Group: „Často od našich hostí zo zahraničia počúvame otázku: ‘Kedy otvoríte obchody Silpo aj v našej krajine?’ Je to pre nás mimoriadne dojímavé a inšpirujúce. Znamená to, že ľudia dôverujú tomu, čo robíme. Zatiaľ však všetky naše predajne fungujú výlučne na Ukrajine.“
Pre slovenských zákazníkov, ukrajinskú komunitu žijúcu na Slovensku, ale aj pre domácu biznisovú sféru je Silpo výnimočným príkladom toho, že aj každodenný nákup sa dá pretvoriť na zážitok, ktorý presahuje rámec bežného obchodovania. Značka ukazuje, že supermarket nemusí byť len praktickým priestorom na doplnenie zásob – môže sa stať miestom, kde sa stretáva dizajn, gastronómia, kultúra, humor aj ľudskosť.
Silpo tak inšpiruje k odvážnemu mysleniu, ku kreativite v biznise a k rešpektu voči zákazníkovi ako celistvej osobnosti, nie len konzumentovi. Hoci všetky predajne tejto značky v súčasnosti fungujú výlučne na území Ukrajiny, ich filozofia a prístup rezonujú ďaleko za hranicami. A práve v tom spočíva ich skutočný dosah.
Zdroj obrázkov: Silpo