Smernica o inventarizácii pokladnice od 1. 7. 2023

Účtovné jednotky povinne inventarizujú pokladničnú hotovosť minimálne jedenkrát za rok, a to ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka (najčastejšie k 31. 12.). Túto povinnosť vám uľahčíme vzorom internej smernice. Smernica je aktualizovaná vzhľadom na zmeny v zaokrúhľovaní platieb v hotovosti a zmeny v obmedzení platieb v hotovosti, keď sa od 1. 7. 2023 ustanovil maximálny limit na platby v hotovosti v sume 15 000 eur pre FO aj PO.

Dátum publikácie:23. 8. 2023
Autor:Ing. Martin Mikláš

tt_bankovky-kalakulacka

Cieľ smernice

Cieľom tejto smernice je určiť povinnosť a postup vykonávania inventarizácie peňažných prostriedkov a cenín v tuzemskej a cudzej mene, ako aj kontrola dodržiavania právnych predpisov obmedzujúcich platby v hotovosti.

Zisťuje sa účtovný a skutočný stav hotovostných prostriedkov a cenín, vecnosť a správnosť účtovných dokladov vzťahujúcich sa na agendu pokladnice vzhľadom na platnú a aktuálnu legislatívu na príslušných účtovných dokladoch, ich schvaľovanie, úplnosť dokladov.

Hlavným cieľom smernice je stanoviť povinnosť a postup vykonania dokladovej a fyzickej inventarizácie, vymenovanie inventarizač­nej komisie, spísanie inventarizácie pokladnice, určiť účtovanie inventarizačných roz­dielov, určenie hmotnej zodpovednosti pri vzniknutých inventarizačných rozdieloch.

Postup prác inventarizácie pokladnice

Pri inventarizácii pokladnice spoločnosti XXX, spol. s r. o., je ustanovený súbor prác, ktorý sa skladá z nasledovných krokov, ktoré je nutné uskutočniť:

  1. Práce pred začatím inventarizácie – tieto práce súvisia so zriadením inventarizačnej komisie a jej vymenovaním, oboznámením ich s touto internou smer­nicou a stanovením ich úloh pri vykonávaní inventarizácie pokladnice. Stanovenie termínu a lehoty na vykonanie inventarizácie a doručenie príkazu na vykonanie inventarizácie členom od štatutárneho orgánu spoločnosti podľa prílohy č. 1.
  2. Prípravné inventarizačné práce – vytvorenie podmienok na vykonanie inventúry materiálno-technickými pomôckami, napríklad zabezpečenie miesta na výkon inventarizácie, zastavenie obehu hotovosti v podniku počas vykonávania inventarizácie, príprava výpočtovej techniky a dokumentácie potrebnej pre výkon inventarizácie, vyčíslenie zostatku z účtovníctva na účte 211 XXX a účte 213 XXX a zostatku v pokladničnej knihe alebo knihe cenín.
  3. Fyzická inventúra – fyzické spočítanie hotovostných peňažných prostriedkov a cenín, ktoré sa nachádzajú v pokladnici. Kontrola pravosti bankoviek a mincí, rozdelenie podľa nominálnych hodnôt a fyzicky spočítanie bankoviek a mincí. Vyradenie poškodených bankoviek a určenie osoby, ktorá zodpovedá za ich výmenu v Národnej banke Slovenska.
  4. Vypracovanie inventarizačných zápisov – spísanie inventarizačných zápisov v prílohe č. 2 a prílohe č. 3 tejto smernice členom komisie. Vypracovanie pomocných dokumentov alebo fotografií stavu pokladnice alebo informácie o po­škodených bankovkách s podporou fotodokumentácie.
  5. Porovnanie skutočného stavu v pokladnici so stavom zisteným v účtovníctve – porovnanie skutočného stavu hotovostných prostriedkov, mincí a cenín na základe inventúrneho súpisu a účtovný zostatok účtu 211 XXX, účtu 213 XXX a pokladničnej knihy alebo knihy cenín.
  6. Vyčíslenie inventarizačných rozdielov – vyčíslenie rozdielov zistených inventarizáciou a ich zápis do Inventarizačných zápisov s podrobným popisom skutočností.
  7. Vypracovanie návrhu na vyrovnanie inventarizačných rozdielov – vypracovanie návrhov na vyrovnanie účtovných rozdielov, prípadne uplatnenie hmotnej zodpovednosti voči zodpovednej osobe.
  8. Zaúčtovanie inventarizačných rozdielov, uplatnenie hmotnej zodpovednosti za hotovosť – výber vhodného spôsobu zaúčtovania inventarizačných rozdielov v zmysle tejto smernice po zohľadnení všetkých skutočností zistených inventarizačných rozdielov. V prípade, ak nevznikol žiaden inventarizačný rozdiel, o tejto skutočnosti sa neúčtuje, inventarizačná komisia v zápise potvrdí, že nevznikol žiaden rozdiel a skutočný stav zodpovedá účtovnému stavu.
 

Znenie smernice je uvedené v skrátenom znení. 

Prečítajte si celé znenie vrátane editovateľných príloh: Inventarizácia pokladnice (od 1. 7. 2023)

Prílohy smernice:

Príloha č. 1: Príkaz na vykonanie inventarizácie pokladnice

Príloha č. 2: Inventarizačný zápis o vykonaní inventarizácie pokladnice

Príloha č. 3: Inventúrny súpis peňažných prostriedkov v hotovosti

Príloha č. 4: Dohoda o hmotnej zodpovednosti 

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace aktuality

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 431/2002 Z. z. Zákon o účtovníctve
  • 740/2002 Z. z. Oznámenie o opatrení o postupoch účtovania pre podnikateľov účtujúcich v PÚ
  • 628/2007 Z. z. Oznámenie o opatrení o postupoch účtovania pre podnikateľov účtujúcich v JÚ
  • 394/2012 Z. z. Zákon o obmedzení platieb v hotovosti
  • 211/2023 Z. z. Novela zákona o obmedzení platieb a zákona o dobrovoľných dražbách

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.