Vrátenie dane z iných členských štátov EÚ

Platitelia DPH, ktorí v roku 2015 kúpili tovary a služby v členských štátoch s príslušnou DPH, môžu požiadať o vrátenie tejto dane do 30. 9. 2016. K problematike FR SR vypracovalo odpovede k často kladeným otázkam.

Dátum publikácie:12. 9. 2016
Autor:Finančné riaditeľstvo SR

tt_mince-v-ruke

Platitelia DPH, ktorí majú sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň v SR a kúpili tovary a služby v jednotlivých členských štátoch EÚ s daňou príslušného štátu na účely svojho podnikania, majú nárok na vrátenie tejto dane. Žiadosť o vrátenie dane za rok 2015 je potrebné podať do 30. septembra 2016.

Žiadosť sa podáva elektronicky prostredníctvom portálu finančnej správy. Z dôvodu zaručenia autenticity dokumentu a identifikácie odosielateľa je nevyhnutné pri podaní žiadosti o vrátenie dane použiť zaručený elektronický podpis.

Platiteľ môže podať jednu žiadosť - tzv. globálnu žiadosť, do ktorej zahrnie všetky nákupy tovarov a služieb vo všetkých členských štátoch, z ktorých si chce uplatniť vrátenie dane alebo môže podať samostatné žiadosti do jednotlivých členských štátov. Je na rozhodnutí platiteľa dane, ktorú variantu si zvolí. Žiadosť o vrátenie dane musí obsahovať údaje z každej jednotlivej faktúry o dodaní tovaru alebo služby a z každého dovozného dokladu, z ktorých sa žiada vrátenie dane.

Ak sú základné podmienky splnené, Finančné riaditeľstvo SR elektronicky odošle podanú žiadosť do členského štátu vrátenia dane. Členský štát bezodkladne elektronicky oznámi žiadateľovi dátum, kedy mu  bola doručená žiadosť. Ďalšia komunikácia prebieha už len medzi žiadateľom a členským štátom vrátenia dane.

V záujme vyhnutiu sa komplikáciám pri odosielaní žiadosti FR SR odporúča, aby žiadatelia  o vrátenie dane využívali služby portálu finančnej správy v dostatočnom časovom predstihu pred uplynutím zákonného termínu.

 

Najčastejšie otázky a odpovede k téme vrátenia dane z iných členských štátov:

Otázky metodického charakteru

1. Ako sa vypĺňa žiadosť o vrátenie dane?

Postup na vyplnenie žiadosti o vrátenie dane z iného členského štátu je uvedený v Používateľskej príručke k vráteniu DPH z iných členských štátov (VAT Refund).

2. Môže žiadateľ podať žiadosť o vrátenie dane po termíne, t.j. po 30. septembri 2016?

Aplikácia pre vrátenie dane umožňuje odoslať žiadosť o vrátenie dane aj po termíne, avšak je na rozhodnutí členského štátu vrátenia dane, či žiadosť akceptuje alebo zamietne.

3. Aké podmienky musí žiadateľ spĺňať, aby mohol podať žiadosť o vrátenie dane?

Podmienky sú:

  • platiteľ v období, za ktoré podáva žiadosť o vrátenie dane, bol platiteľom dane a
  • nevykonával výlučne činnosti, pri ktorých nemôže odpočítať daň.

4. Môže žiadateľ zmeniť svoje identifikačné údaje v globálnej časti žiadosti?

Identifikačné údaje žiadateľa v žiadosti o vrátenie DPH nie je možné modifikovať, pretože sa vypĺňajú automaticky podľa registra daňových subjektov (s výnimkou e-mailovej adresy, ktorá slúži pre účely elektronickej komunikácie medzi žiadateľom, resp. zástupcom žiadateľa a členským štátom refundácie).

5. Môže sa dať žiadateľ zastupovať pri vrátení dane zástupcom alebo musí žiadosť podať sám?

Áno, môže sa nechať zastupovať.

6. Za aké obdobie sa žiadosť podáva? Môže žiadateľ o vrátenie dane podať viac žiadostí za kalendárny rok?

Žiadosť sa podáva za obdobie najmenej troch po sebe idúcich kalendárnych mesiacov v rámci jedného kalendárneho roka a najviac za obdobie jedného kalendárneho roka. Žiadosť týkajúca sa zvyšku kalendárneho roka môže zahŕňať obdobie kratšie ako 3 kalendárne mesiace. Platiteľ môže podať aj viac žiadostí za kalendárny rok. Pri vypĺňaní žiadosti je však potrebné rešpektovať obmedzenia členského štátu vrátenia dane ohľadom počtu/rozsahu období a aj minimálnej/maximálnej sumy DPH na vrátenie.

7. Ak platiteľ žiada vrátiť daň z viacerých členských štátov, je potrebné do každého členského štátu podať samostatnú žiadosť alebo je možné podať len jednu žiadosť, do ktorej zahrnie všetky nákupy?

Platiteľ môže podať jednu žiadosť - tzv. globálnu žiadosť, do ktorej zahrnie všetky nákupy tovarov a služieb uskutočnené vo všetkých členských štátoch, z ktorých si chce uplatniť vrátenie dane. Môže tiež podať samostatné žiadosti do jednotlivých členských štátov.

Odporúčanie:

Pre lepšiu prehľadnosť (napr. z dôvodu opráv) odporúčame podať samostatné žiadosti do jednotlivých členských štátov, z ktorých platiteľ žiada vrátiť daň. Ak totiž platiteľ podá samostatné žiadosti a následne potrebuje vykonať opravu iba pri jednom nákupe, vytvorí novú verziu žiadosti len ku konkrétnej samostatnej žiadosti, ktorá bude odoslaná iba do daného členského štátu. Ak by platiteľ podal globálnu žiadosť a potreboval opraviť len jeden nákup, vytvorí novú verziu ku globálnej žiadosti, ktorá bude odoslaná do všetkých členských štátov, z ktorých platiteľ žiadal vrátiť daň, (aj keď sa údaje v žiadosti pre ostatné členské štáty nemenia).

8. Ako sa vykonávajú opravy v žiadosti o vrátenie dane? Kedy je potrebné podať novú žiadosť?

Opravy sa vykonávajú prostredníctvom novej verzie žiadosti cez aplikáciu Prehľad a oprava žiadostí a vyhlásení a príslušné údaje sa modifikujú (napr. oprava adresy dodávateľa, oprava NACE kódu, atď.). Ikona pre vytvorenie novej verzie žiadosti o vrátenie dane sa zobrazí len pre posledné verzie dokumentov, ktoré boli odoslané na elektronickú podateľňu správcu dane. Nová verzia sa vytvorí s rovnakým číslom žiadosti a s rovnakými údajmi zdrojovej žiadosti.

Ak žiadateľ potrebuje pridať do žiadosti ďalší nákup, je potrebné vytvoriť novú žiadosť o vrátenie dane (do novej verzie žiadosti – opravná žiadosť nie je možné pridávať ďalšie nákupy).

9. Ak žiadateľa kontaktoval príslušný členský štát, aby k danej žiadosti doplnil faktúry, pričom ich má podať pod tým istým číslom žiadosti ako novú verziu žiadosti, akým spôsobom môže pridať prílohu? Akú veľkosť môžu mať prílohy a v akom formáte majú byť?

Postup:

Prostredníctvom vytvorenia novej verzie žiadosti je potrebné vojsť do príslušného nákupu/dovozu cez ikonu Modifikácia. Pridanie prílohy k informáciám o nákupe alebo dovoze sa vykonáva použitím tlačidla „Pridať prílohy“. Kliknutím na tlačidlo „Add“ (Pridať) sa vyberú kópie dokladov v povolenom formáte.

Povolený formát: PDF, JPEG TIFF. Povolený je aj formát ZIP, zozipované však môžu byť len povolené formáty súborov.

Veľkostný limit: pre 1 štát refundácie je to 5 MB. Odporúča sa skenovať dokumenty v čierno-bielom prevedení a poskytnúť súbory v 1-bitovom TIFF alebo PDF formáte. Ak dôjde k prekročeniu povolenej veľkosti príloh, žiadateľ bude upozornený na potrebu optimalizácie skenovaných dokladov.

10. Je možné prostredníctvom novej verzie žiadosti (opravná žiadosť) zmeniť obdobie, za ktoré subjekt žiada o vrátenie dane?

V tomto prípade odporúčame podať novú žiadosť o vrátenie dane, pretože niektoré členské štáty žiadosť s opravou zmeny obdobia neprijímajú.

11. Žiadateľ sa pomýlil a poslal dve rovnaké žiadosti o vrátenie dane. Ako má v uvedenom prípade žiadateľ postupovať?

Pri viacnásobnom zaslaní žiadostí o vrátanie DPH zo zahraničia sa členský štát vrátenia dane zaoberá len najnovšou verziou žiadosti a ostatné sú ignorované.

12. Žiadateľ sa pomýlil a odoslal žiadosť s faktúrami iného daňového subjektu. Môže odoslanú žiadosť zrušiť?

Nie. Žiadosť už odišla do štátu vrátenia, preto sa nedá zrušiť. Žiadateľ by mal podať novú verziu danej žiadosti, kde do každej vyplnenej položky, ktorá nemala byť podaná, vyplní nulu.

13. Má žiadateľ povinnosť prikladať aj kópie dokladov k žiadosti o vrátenie dane?

Odporúčame informovať sa v príslušnom štáte vrátenia dane, pretože nie všetky členské štáty vyžadujú zasielanie kópií dokladov (obdoba § 55b ods. 5 zákona o DPH platného v SR, ktorý v tomto ustanovení upravuje podmienky predkladania kópií dokladov pre zahraničné osoby, ktoré žiadajú vrátenie slovenskej dane).

14. Ak má žiadateľ vyhotovené doklady v eurách, pričom príslušný členský štát vrátenia dane má svoju národnú menu, v akej peňažnej mene sa v žiadosti vyplní základ dane a daň?

Základ dane a výška DPH sa uvádzajú vždy v peňažnej mene členského štátu vrátenia dane.

Podľa čl. 230 smernice Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty sa môžu sumy uvedené na faktúre uvádzať v akejkoľvek mene za predpokladu, že výška DPH, ktorá sa má zaplatiť alebo upraviť, je uvedená v národnej mene členského štátu, s tým, že sa využije prepočítací mechanizmus ustanovený v čl. 91 smernice o DPH.

15. Ak ide o jedného dodávateľa tovaru alebo služby v tom istom období vrátenia dane, môže žiadateľ sčítať údaje z viacerých dokladov, a uviesť to ako jeden doklad v žiadosti o vrátenie dane z iného členského štátu?

Nie. Žiadateľ je povinný zadávať pri vypĺňaní žiadosti každý doklad osobitne. Platí to aj v prípade viacerých dokladov vyhotovených tým istým dodávateľom v tom istom období vrátenia dane.

16. Ako žiadateľ postupuje, ak k nákupu nevie vybrať zodpovedajúci subkód?

Subkód nie je povinnou položkou žiadosti, avšak žiadateľovi sa odporúča, aby ju vyplnil, keďže niektoré členské štáty ho môžu od žiadateľa požadovať. Zoznam kódov a subkódov požadovaných príslušným členských štátom vrátenia dane žiadateľ nájde priamo v žiadosti pod názvom „Zoznam kódov a subkódov“. Ak žiadateľ nevie vybrať zodpovedajúci subkód, aplikácia umožňuje v poli „Subkód tovaru alebo služby“ zadať aj kód tovaru a služby (neplatí pre kód 10). Taktiež má žiadateľ možnosť napísať informáciu k nákupu do poľa „Voľný popis tovaru alebo služby“ v jazyku členského štátu z ktorého žiada vrátiť DPH. Pri kóde 10 je žiadateľ povinný vyplniť buď subkód alebo „Voľný popis tovaru alebo služby“, v opačnom prípade bude žiadosť zo strany štátu vrátenia dane zamietnutá.

17. Ako sa do žiadosti zadávajú údaje zo zjednodušených faktúr?

Žiadateľ v žiadosti zaškrtáva pole „Zjednodušená faktúra“. V prípade zaškrtnutia tohto poľa je vyplnenie polí „Číslo faktúry“ a „IČ DPH“ nepovinné. Aj v tomto prípade je potrebné rešpektovať pravidlá členského štátu vrátenia dane. Pre niektoré štáty (napr. Poľsko) je číslo faktúry povinné aj pri zjednodušených faktúrach.

18. Môžu sa do žiadosti zahrnúť zabudnuté faktúry?

Áno. Žiadateľ môže do žiadosti o vrátenie dane za príslušné obdobie zahrnúť aj tzv. „zabudnuté“ faktúry z predchádzajúceho obdobia pod podmienkou, že sa týkajú obdobia príslušného kalendárneho roka, za ktoré sa podáva žiadosť o vrátenie dane. Napr. do žiadosti o vrátenie dane podanej za IV. štvrťrok 2015 (príp. za celý kalendárny rok 2015) je možné zahrnúť aj faktúry či dovozné doklady z I, II. alebo III. štvrťroka 2015.

Upozornenie:

Faktúry z predchádzajúcich rokov (napr. z roku 2014, 2013...) už nie je možné zahrnúť do žiadosti o vrátenie dane za obdobia roku 2015.

19. Je potrebné pri podaní žiadosti o vrátenie dane vyplniť aj vyhlásenie?

Nie. Vyhlásenie vypĺňa žiadateľ v tom prípade, keď nepodá žiadosť o vrátenie dane, ale má vykonať opravu odpočítateľnej dane, ktorú žiadal vrátiť inou žiadosťou.

20. Ak žiadateľ nepoužíva koeficient (t.j. má plný nárok na vrátenie dane), má vyplniť pole „Odpoč.časť v %“ alebo ho necháva nevyplnené?

Pole „Odpoč.časť v %“ nevyplní. Aplikácia následne automaticky vypočíta hodnotu pola „Odpoč.DPH“.

21. Ako sa žiadateľ dozvie, či bola jeho žiadosť akceptovaná členským štátom vrátenia dane?

Finančná správa SR zverejňuje prostredníctvom aplikácie pre vrátenie DPH všetky informácie, ktoré má od štátu vrátenia dane k dispozícii. Informácie sú priebežne zverejňované v aplikácii v časti "Prehľad a oprava žiadosti a vyhlásení".

O zverejnení týchto informácií je žiadateľ automaticky notifikovaný mailom na emailovú adresu zadanú vo formulári žiadosti. V niektorých prípadoch komunikuje štát vrátenia dane priamo so žiadateľom.

22. Ako má postupovať žiadateľ, ak mu bola zamietnutá žiadosť o vrátenie dane?

Žiadateľ sa môže proti zamietnutiu odvolať na príslušné orgány členského štátu vrátenia dane spôsobom a v lehotách, ktoré upravujú právne normy príslušného členského štátu vrátenia dane.

Otázky technického charakteru

Celá informácia FR SR: Vrátenie dane z iných členských štátov EÚ


Autor: Finančné riaditeľstvo SR

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.