Dátum publikácie:23. 9. 2022

Kto môže požiadať o vrátenie dane z iného členského štátu
Podanie žiadosti o vrátenie dane v inom členskom štáte upravuje § 55f a § 55g zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH v z. n. p.
Nárok na vrátenie dane majú platitelia dane, ktorí majú sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň v SR (osoba registrovaná pre daň podľa § 4 alebo § 4b zákona o DPH) a kúpili tovary a služby v jednotlivých členských štátoch s daňou príslušného štátu (resp. doviezli tovary do členských štátov) na účely svojho podnikania.
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky
10/DPH/2022/IM
Vrátenie dane z iných členských štátov EÚ
Platitelia DPH, ktorí v roku 2021 kúpili tovary a služby v členských štátoch s príslušnou daňou členského štátu resp. doviezli tovar do iného členského štátu a bola im pri dovoze tovaru vyrubená daň v tomto členskom štáte, môžu požiadať o vrátenie tejto dane do 30. 9. 2022.
K uvedenej problematike FR SR vypracovalo odpovede k niektorým často kladeným otázkam.
Otázky metodického charakteru
1. Ako sa vypĺňa žiadosť o vrátenie dane?
Postup na vyplnenie žiadosti o vrátenie dane z iného členského štátu je uvedený v Používateľskej príručke k vráteniu DPH z iných členských štátov (VAT Refund).
2. Môže žiadateľ podať žiadosť o vrátenie dane po termíne, t.j. po 30. septembri 2022?
Aplikácia pre vrátenie dane umožňuje odoslať žiadosť o vrátenie dane aj po termíne, avšak je na rozhodnutí členského štátu vrátenia dane, či žiadosť akceptuje alebo zamietne.
3. Aké podmienky musí žiadateľ spĺňať, aby mohol podať žiadosť o vrátenie dane?
Podmienky sú:
- platiteľ v období, za ktoré podáva žiadosť o vrátenie dane, bol platiteľom dane a
- nevykonával výlučne činnosti, pri ktorých nemôže odpočítať daň.
4. Musí žiadateľ zakliknúť v globálnej časti žiadosti obe vyhlásenia, ktoré sú tam uvedené?
Áno, inak nebude možné žiadosť uložiť a následne pridať do nej nákupy, resp. dovozy.
5. Môže žiadateľ zmeniť svoje identifikačné údaje v globálnej časti žiadosti?
Identifikačné údaje žiadateľa v žiadosti o vrátenie DPH nie je možné modifikovať, pretože sa vypĺňajú automaticky podľa registra daňových subjektov (s výnimkou e-mailovej adresy, ktorá slúži pre účely elektronickej komunikácie medzi žiadateľom, resp. zástupcom žiadateľa a členským štátom refundácie).
6. Môže sa dať žiadateľ zastupovať pri vrátení dane zástupcom alebo musí žiadosť podať sám?
Áno, môže sa nechať zastupovať.
7. Za aké obdobie sa žiadosť podáva? Môže žiadateľ o vrátenie dane podať viac žiadostí za kalendárny rok?
Žiadosť sa podáva za obdobie najmenej troch po sebe idúcich kalendárnych mesiacov v rámci jedného kalendárneho roka a najviac za obdobie jedného kalendárneho roka. Žiadosť týkajúca sa zvyšku kalendárneho roka môže zahŕňať obdobie kratšie ako 3 kalendárne mesiace. Platiteľ môže podať aj viac žiadostí za kalendárny rok. Pri vypĺňaní žiadosti je však potrebné rešpektovať obmedzenia členského štátu vrátenia dane ohľadom počtu/rozsahu období a aj minimálnej/maximálnej sumy DPH na vrátenie. Bližšie informácie sú zverejnené na portáli www.europa.eu v tzv. "VAT Refund Features".
8. Ak platiteľ žiada vrátiť daň z viacerých členských štátov, je potrebné do každého členského štátu podať samostatnú žiadosť alebo je možné podať len jednu žiadosť, do ktorej zahrnie všetky nákupy?
Platiteľ môže podať jednu žiadosť - tzv. globálnu žiadosť, do ktorej zahrnie všetky nákupy tovarov a služieb uskutočnené vo všetkých členských štátoch, z ktorých si chce uplatniť vrátenie dane. Môže tiež podať samostatné žiadosti do jednotlivých členských štátov.
Odporúčanie:
Pre lepšiu prehľadnosť (napr. z dôvodu opráv) odporúčame podať samostatné žiadosti do jednotlivých členských štátov, z ktorých platiteľ žiada vrátiť daň. Ak totiž platiteľ podá samostatné žiadosti a následne potrebuje vykonať opravu iba pri jednom nákupe, vytvorí novú verziu žiadosti len ku konkrétnej samostatnej žiadosti, ktorá bude odoslaná iba do daného členského štátu. Ak by platiteľ podal globálnu žiadosť a potreboval opraviť len jeden nákup, vytvorí novú verziu ku globálnej žiadosti, ktorá bude odoslaná do všetkých členských štátov, z ktorých platiteľ žiadal vrátiť daň, (aj keď sa údaje v žiadosti pre ostatné členské štáty nemenia).
9. Ako sa vykonávajú opravy v žiadosti o vrátenie dane? Kedy je potrebné podať novú žiadosť?
Opravy sa vykonávajú prostredníctvom novej verzie žiadosti cez aplikáciu Prehľad a oprava žiadostí a vyhlásení a príslušné údaje sa modifikujú (napr. oprava adresy dodávateľa, oprava NACE kódu, atď.). Ikona pre vytvorenie novej verzie žiadosti o vrátenie dane sa zobrazí len pre posledné verzie dokumentov, ktoré boli odoslané na elektronickú podateľňu správcu dane. Nová verzia sa vytvorí s rovnakým číslom žiadosti a s rovnakými údajmi zdrojovej žiadosti.
Ak žiadateľ potrebuje pridať do žiadosti ďalší nákup, je potrebné vytvoriť novú žiadosť o vrátenie dane (do novej verzie žiadosti - opravná žiadosť nie je možné pridávať ďalšie nákupy).
10. Ak žiadateľa kontaktoval príslušný členský štát, aby k danej žiadosti doplnil faktúry, pričom ich má podať pod tým istým číslom žiadosti ako novú verziu žiadosti, akým spôsobom môže pridať prílohu? Akú veľkosť môžu mať prílohy a v akom formáte majú byť?
Postup:
Prostredníctvom vytvorenia novej verzie žiadosti je potrebné vojsť do príslušného nákupu/dovozu cez ikonu Modifikácia. Pridanie prílohy k informáciám o nákupe alebo dovoze sa vykonáva použitím tlačidla „Pridať prílohy“. Kliknutím na tlačidlo „Add“ (Pridať) sa vyberú kópie dokladov v povolenom formáte.
Povolený formát: PDF, JPEG TIFF. Povolený je aj formát ZIP, zozipované však môžu byť len povolené formáty súborov.
Veľkostný limit: pre 1 štát refundácie je to 5 MB. Odporúča sa skenovať dokumenty v čierno-bielom prevedení a poskytnúť súbory v 1-bitovom TIFF alebo PDF formáte. Ak dôjde k prekročeniu povolenej veľkosti príloh, žiadateľ bude upozornený na potrebu optimalizácie skenovaných dokladov.
11. Je možné prostredníctvom novej verzie žiadosti (opravná žiadosť) zmeniť obdobie, za ktoré subjekt žiada o vrátenie dane?
V tomto prípade odporúčame podať novú žiadosť o vrátenie dane, pretože niektoré členské štáty (napr. Rakúsko) žiadosť s opravou zmeny obdobia neprijímajú.
12. Žiadateľ sa pomýlil a poslal dve rovnaké žiadosti o vrátenie dane. Ako má v uvedenom prípade žiadateľ postupovať?
Pri viacnásobnom zaslaní žiadostí o vrátanie DPH zo zahraničia sa členský štát vrátenia dane zaoberá len najnovšou verziou žiadosti a ostatné sú ignorované.
13. Žiadateľ po podaní žiadosti o vrátenie dane z iného členského štátu zistil, že sa v žiadosti pomýlil (uviedol zlú sumu pri jednom nákupe) a podal novú verziu žiadosti (opravnú žiadosť), v ktorej chybu napravil. Ktorou žiadosťou sa bude členský štát vrátania dane zaoberať?
Nová verzia žiadosti je vždy nadradená pôvodnej verzii. Takže v momente, keď žiadateľ podal novú - opravnú verziu žiadosti, štát vrátenia dane sa bude zaberať novou verziou a tú pôvodnú verziu bude ignorovať.
14. Žiadateľ sa pomýlil a odoslal žiadosť s faktúrami iného daňového subjektu. Môže odoslanú žiadosť zrušiť?
Nie. Žiadosť už odišla do štátu vrátenia, preto sa nedá zrušiť. Žiadateľ by mal podať novú verziu danej žiadosti, kde do každej vyplnenej položky, ktorá nemala byť podaná, vyplní nulu.
15. Má žiadateľ povinnosť prikladať aj kópie dokladov k žiadosti o vrátenie dane?
Odporúčame informovať sa v príslušnom štáte vrátenia dane, pretože nie všetky členské štáty vyžadujú zasielanie kópií dokladov (obdoba § 55b ods. 5 zákona o DPH platného v SR, ktorý v tomto ustanovení upravuje podmienky predkladania kópií dokladov pre zahraničné osoby, ktoré žiadajú vrátenie slovenskej dane). Bližšie informácie sú zverejnené na portáli www.europa.eu v tzv. "VAT Refund Features".
16. Ak má žiadateľ vyhotovené doklady v eurách, pričom príslušný členský štát vrátenia dane má svoju národnú menu, v akej peňažnej mene sa v žiadosti vyplní základ dane a daň?
Základ dane a výška DPH sa uvádzajú vždy v peňažnej mene členského štátu vrátenia dane. Podľa čl. 230 smernice Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty sa môžu sumy uvedené na faktúre uvádzať v akejkoľvek mene za predpokladu, že výška DPH, ktorá sa má zaplatiť alebo upraviť, je uvedená v národnej mene členského štátu, s tým, že sa využije prepočítací mechanizmus ustanovený v čl. 91 smernice o DPH.
17. Ak ide o jedného dodávateľa tovaru alebo služby v tom istom období vrátenia dane, môže žiadateľ sčítať údaje z viacerých dokladov, a uviesť to ako jeden doklad v žiadosti o vrátenie dane z iného členského štátu?
Nie. Žiadateľ je povinný zadávať pri vypĺňaní žiadosti každý doklad osobitne. Platí to aj v prípade viacerých dokladov vyhotovených tým istým dodávateľom v tom istom období vrátenia dane.
18. Môže žiadateľ uviesť do žiadosti údaje z dobropisu so znamienkom mínus?
Áno, aplikácia na podanie žiadosti o vrátenie DPH akceptuje zadávanie záporných hodnôt do žiadosti o vrátenie DPH.
19. Ako žiadateľ postupuje, ak k nákupu nevie vybrať zodpovedajúci subkód?
Subkód nie je povinnou položkou žiadosti, avšak žiadateľovi sa odporúča, aby ju vyplnil, keďže niektoré členské štáty ho môžu od žiadateľa požadovať. Zoznam kódov a subkódov požadovaných príslušným členských štátom vrátenia dane žiadateľ nájde priamo v žiadosti pod názvom „Zoznam kódov a subkódov“. Ak žiadateľ nevie vybrať zodpovedajúci subkód, aplikácia umožňuje v poli „Subkód tovaru alebo služby“ zadať aj kód tovaru a služby (neplatí pre kód 10). Taktiež má žiadateľ možnosť napísať informáciu k nákupu do poľa „Voľný popis tovaru alebo služby“ v jazyku členského štátu z ktorého žiada vrátiť DPH. Pri kóde 10 je žiadateľ povinný vyplniť buď subkód alebo „Voľný popis tovaru alebo služby“, v opačnom prípade bude žiadosť zo strany štátu vrátenia dane zamietnutá.
Bližšie informácie sú zverejnené na portáli www.europa.eu v tzv. "VAT Refund Features".
Zoznam povolených/nepovolených kódov je zverejnený na portáli www.europa.eu.
20. Ako sa do žiadosti zadávajú údaje zo zjednodušených faktúr?
Žiadateľ v žiadosti zaškrtáva pole „Zjednodušená faktúra“. V prípade zaškrtnutia tohto poľa je vyplnenie polí „Číslo faktúry“ a „IČ DPH“ nepovinné. Aj v tomto prípade je potrebné rešpektovať pravidlá členského štátu vrátenia dane. Niektoré štáty (napr. Poľsko, Taliansko, Belgicko) odmietajú akceptovať žiadosti, v ktorých nie sú v prípade zjednodušených faktúr uvedené čísla dokladov.
21. Môžu sa do žiadosti zahrnúť zabudnuté faktúry?
Áno. Žiadateľ môže do žiadosti o vrátenie dane za príslušné obdobie zahrnúť aj tzv. „zabudnuté“ faktúry z predchádzajúceho obdobia pod podmienkou, že sa týkajú obdobia príslušného kalendárneho roka, za ktoré sa podáva žiadosť o vrátenie dane. Napr. do žiadosti o vrátenie dane podanej za IV. štvrťrok 2021 (príp. za celý kalendárny rok 2021) je možné zahrnúť aj faktúry, či dovozné doklady z I., II. alebo III. štvrťroka 2021.
Upozornenie:
Faktúry z predchádzajúcich rokov (napr. z roku 2020, 2019...) už nie je možné zahrnúť do žiadosti o vrátenie dane za obdobia roku 2021.
22. Ak žiadateľ uplatňuje pomernú výšku odpočítateľnej DPH - koeficient podľa § 50 zákona o DPH, ako to má v konkrétnom nákupe žiadosti o vrátenie dane uviesť?
Žiadateľ vyplní pole „Odpoč.časť v %“ v závislosti od toho, v akom percentuálnom pomere má nárok na odpočítanie dane z predmetnej faktúry. Suma v poli „Odpoč.DPH“ je následne výsledkom výpočtu polí „DPH“ x "Odpoč. časť v %"/100.
23. Ak žiadateľ nepoužíva koeficient (t.j. má plný nárok na vrátenie dane), má vyplniť pole „Odpoč.časť v %“ alebo ho necháva nevyplnené?
Pole „Odpoč.časť v %“ nevyplní, hodnoty 0 a 100 sa neuvádzajú. Aplikácia následne automaticky vypočíta hodnotu pola „Odpoč.DPH“.
24. Je potrebné pri podaní žiadosti o vrátenie dane vyplniť aj vyhlásenie?
Nie. Vyhlásenie vypĺňa žiadateľ v tom prípade, keď nepodá žiadosť o vrátenie dane, ale má vykonať opravu odpočítateľnej dane, ktorú žiadal vrátiť inou žiadosťou.
25. Ako sa žiadateľ dozvie, či bola jeho žiadosť akceptovaná členským štátom vrátenia dane?
Finančná správa SR zverejňuje prostredníctvom aplikácie pre vrátenie DPH všetky informácie, ktoré má od štátu vrátenia dane k dispozícii. Informácie sú priebežne zverejňované v aplikácii v časti “Prehľad a oprava žiadosti a vyhlásení".
O zverejnení týchto informácií je žiadateľ automaticky notifikovaný mailom na emailovú adresu zadanú vo formulári žiadosti. V niektorých prípadoch komunikuje štát vrátenia dane priamo so žiadateľom.
26. Ako má postupovať žiadateľ, ak mu bola zamietnutá žiadosť o vrátenie dane? Ako zistí dôvod zamietnutia podanej žiadosti?
O skutočnosti, či daná žiadosť bude akceptovaná alebo nie, rozhoduje krajina vrátenia dane. Je teda potrebné kontaktovať priamo členský štát vrátanie dane ohľadne dôvodu zamietnutia žiadosti. Žiadateľ sa môže proti zamietnutiu odvolať na príslušné orgány členského štátu vrátenia dane spôsobom a v lehotách, ktoré upravujú právne normy príslušného členského štátu vrátenia dane.
Na internetovej stránke finančnej správy (www.financnasprava.sk) v časti FAQ/Informácie k aktuálnym daňovým a colným povinnostiam/Daň z pridanej hodnoty sú zverejnené Kontakty na úrady v členských štátoch Európskej únie, ktoré sú oprávnené na vybavovanie žiadostí o vrátenie DPH.
Otázky technického charakteru
1. Akým spôsobom sa podáva žiadosť o vrátenie dane?
Elektronicky s použitím kvalifikovaného elektronického podpisu - KEP.
2. Je možné, aby jeden používateľ žiadosť vyplnil a odoslal ju druhý, ktorý má KEP?
Áno, je to možné. Ak používateľ vyplní žiadosť o vrátenie DPH a uloží pod svojím ID za daný subjekt, následne môže iný používateľ pod svojím ID (aj na inom PC) nájsť danú žiadosť cez Prehľad a oprava žiadosti (samozrejme za predpokladu, že obaja majú autorizáciu na daný subjekt pre agendu VREF). Danú žiadosť potom môže modifikovať a aj odoslať iný používateľ.
3. Je možné poslať žiadosť s použitím občianskeho preukazu s čipom?
Áno, ak ste pri vydaní nového občianskeho preukazu s kontaktným čipom požiadali pracovisko oddelenia dokladov OR PZ o vydanie kvalifikovaného certifikátu na tvorbu kvalifikovaného elektronického podpisu (KEP).
4. V akom internetovom prehliadači je možné podať žiadosť?
Žiadosť o vrátenie DPH je možné podať prostredníctvom všetkých bežne používaných prehliadačov (MS Internet Explorer, MS Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Opera, Safari).
5. Zákazník bude generovať viac XML súborov pre každú krajinu (CZ, PL,...) samostatný XML súbor. Aký formát má mať názov XML súboru?
Formát názvu XML súboru nie je stanovený. Odporúčame používať názov bez diakritiky a špeciálnych znakov a medzier, napr. ziadostDoNL_201602.xml. Ten istý spôsob odporúčame použiť aj pri názvoch priložených dokladov (skenov faktúr, splnomocnení,........... ).
6. V časti Nákup/Dovoz je uvedené pole Lokálny bankový účet. V príklade XSD schémy je tag <vref:menaLok>CZK</vref:menaLok> . O aký bankový účet sa jedná a aká mena sa má zadať?
V časti, kde sa zadávajú údaje o banke, ide o lokálny bankový účet, ktorý má subjekt v krajine, do ktorej podáva žiadosť o vrátenie DPH. Zadáva sa teda mena štátu, v ktorom je účet vedený. Ak subjekt nemá účet v danej krajine, tak sa tieto údaje nevypĺňajú. Nejde o povinné položky. Údaje o slovenskom účte sa vypĺňajú v globálnej časti žiadosti, ktorá sa nedá načítať cez xml súbor.
V prípade, že užívateľ do žiadosti zadá lokálny bankový účet, ten potom platí pre všetky nákupy a dovozy z daného členského štátu refundácie v rámci žiadosti. V prípade vyplnenia lokálneho bankového účtu bude suma DPH na vrátenie prioritne poukázaná na tento účet.
7. Prečo nie je možné v žiadosti dopĺňať nákupy?
Žiadosť po vyplnení jej globálnej časti treba uložiť, aby sa dali následne dopĺňať Nákupy/Dovozy. Zároveň musia byť v globálnej časti vyplnené všetky polia správne, tzn. pri uložení nesvieti žiadny riadok na červeno.
8. Dostane žiadateľ potvrdenie o podaní žiadosti?
Áno. Po odoslaní žiadosti na elektronickú podateľňu správcu dane vystaví elektronická podateľňa správu o podaní dokumentu, ktorá obsahuje časovú pečiatku (dátum a čas prijatia dokumentu elektronickou podateľňou) a evidenčné číslo dokumentu.
9. Na email nám bola doručená Správa o prijatí informácie zo štátu vrátanie dane, kde je uvedené, že Informáciu zo štátu vrátenia dane nájdete v aplikácii na portáli FR SR v časti "Prehľad a oprava žiadosti a vyhlásení". Po prihlásení sa do aplikácie (VAT Refund) sme tam správu nenašli.
V prípade takejto notifikácie zo štátu vrátenia dane sa do prehľadu žiadosti neukladá žiadna informácia, ale stav žiadosti sa mení z Odoslaná na Prijatá. Preverte stav danej žiadosti, mala by byť v stave Prijatá. Ďalší notifikačný mail príde o rozhodnutí (či žiadosť akceptovali alebo zamietli). Rozhodnutie vo formáte PDF sa už ukladá do Prehľadu a opravy žiadosti (ikona dokumentu).
Podrobnejšie informácie k vráteniu dane tuzemskému platiteľovi DPH z iných členských štátov nájdete na internetovej stránke finančnej správy (www.financnasprava.sk) v časti Podnikatelia a organizácie/Dane/Daň z pridanej hodnoty/Vrátenie dane z iných členských štátov a v časti Praktické príklady/DPH/ Vrátenie DPH tuzemskému platiteľovi DPH z iného ČŠ.
Vypracovalo:
Finančné riaditeľstvo SR
September 2022
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace komentované ustanovenia
Súvisiace právne predpisy ZZ SR