Dátum publikácie:3. 7. 2023

Suma registračného poplatku za úkon, ktorým je zápis držiteľa motorového vozidla alebo prípojného vozidla do evidencie vozidiel v Slovenskej republike, aj s vykonaním úprav v dokladoch vozidla vrátane vydania týchto dokladov sa vypočítava podľa položky 65 VI. časti sadzobníka správnych poplatkov s názvom „Doprava“, ktorý tvorí prílohu zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o správnych poplatkoch“).
Do 1. 7. 2023 sa vypočítava registračný poplatok na základe dvoch premenných, z ktorých jedna je koeficientom zostatkovej hodnoty vozidla v čase, kedy sa vozidlo eviduje do evidencie vozidiel v Slovenskej republike, a druhým je sadzba poplatku v eurách zodpovedajúca výkonu motora v kW. Vypočítaná suma registračného poplatku má tak povahu majetkovej dane, práve z dôvodu, že jeden z koeficientov vstupujúcich do tohto výpočtu – koeficient zostatkovej hodnoty vozidla – teda vek vozidla, sa počíta v rokoch odo dňa prvej evidencie vozidla.
Od 1. 7. 2023 registračný poplatok za zápis držiteľa do evidencie vozidiel v Slovenskej republike podľa položky 65 písm. a) Sadzobníka správnych poplatkov bude vo výpočte namiesto koeficientu zostatkovej hodnoty vozidla používať ekologický koeficient vozidla stanovený v závislosti od druhu vozidla s ohľadom na druh paliva a emisnú normu euro. Túto zmenu priniesla novela zákona o správnych poplatkoch č. 109/2023 Z. z.
Finálna podoba úpravypoložky 65 písm. a) sa však „zrodila“ prostredníctvom nasledovných krokov, a to:
- najskôr prijatím novely zákona o správnych poplatkoch č. 59/2023 Z. z. s účinnosťou od 1. 4. 2023.
Touto novelou bol zavedený vzorec pre výpočet sumy správneho poplatku, ktorý už počítal s nastavením nového koeficientu – ekologického koeficientu vozidla (namiesto koeficientu zostatkovej hodnoty vozidla). Súčasne touto novelou bola zavedená nová tabuľka č. 2 s uvedeným ekologickým koeficientom vozidla, ktorý bol nastavený v závislosti od emisnej normy EURO v bližšom členení na použitý druh paliva a zdroj energie. Tiež došlo k vypusteniu poznámky, ktorá súvisela so znížením poplatku o 50% najviac na 33 eur, ak išlo o vozidlo hybridné alebo vozidlo využívajúce alternatívne palivo (stlačený zemný plyn, skvapalnený zemný plyn alebo vodík), pretože toto zníženie už bolo premietnuté priamo do tabuľky č. 2. Pôvodná účinnosť tejto novely zákona bola nastavená na 1. 4. 2023;
- následne prijatím novely zákona o správnych poplatkoch č. 109/2023 Z. z., ktorou došlo k posunutiu účinnosti novely č. 59/2023 Z. z., a to z 1. 4. 2023 na 1. 7. 2023.
Novelou č. 109/2023 Z. z. došlo k zavedeniu novej tabuľky č. 1, s novými sadzbami poplatku stanovenými v závislosti od výkonu motora (počet výkonových kategórií motora sa oproti súčasne platnej tabuľke č. 1,znížil z pôvodných 16 na 10). Tiež došlo k úprave tabuľky č. 2 prijatej predchádzajúcou novelou č. 59/2023 Z. z. obsahujúcej ekologický koeficient vozidla (došlo k prehľadnejšiemu usporiadaniu tejto tabuľky a odstráneniu niektorých nepresností v nadväznosti na platné právne predpisy). Súčasťou už uvedenej novely č. 109/2023 Z. z. bolo aj vypustenie poznámky súvisiacej s určením koeficientu zostatkovej hodnoty vozidla na základe znaleckého posudku, pretože tento zavedením ekologického koeficientu vozidla sa stáva bezpredmetným.
Zavedenie nového vzorca
V konečnom dôsledku sa teda prijatím oboch noviel (postupne) s účinnosťou od 1. 7. 2023 docielil definitívny stav v podobe zavedenia nového vzorca na výpočet sumy registračného poplatku, a to použitím novo nastavených sadzieb poplatkov v eurách zodpovedajúcich výkonu motora v novom „rozložení“ výkonových kategórií motora v novej tabuľke č. 1 a ekologického koeficientu vozidla podľa nanovo upravenej tabuľke č. 2 v závislosti od druhu vozidla s ohľadom na druh paliva a emisnú normu EURO.
Poznámka:
Tiež je nutné pripomenúť, že došlo k vypusteniu dvoch poznámok k položke 65, tak ako to už bolo vyššie uvedené, a to poznámky súvisiacej s možným uplatnením znaleckého posudku na zostatkovú hodnotu vozidla namiesto koeficientu pevne stanoveného zákonom, ktorá sa stala s ohľadom na nový výpočet registračného poplatku obsolétna, a poznámky súvisiacej so zvýhodnením výslednej sumy registračného poplatku v prípade vozidiel hybridných motorových alebo vozidiel s použitým alternatívnym palivom CNG, LNG a vodík, pretože toto zníženie už bolo premietnuté priamo do tabuľky č. 2.
Aj po 1. 7. 2023 zostáva položka 65 koncipovaná:
1. primárne s výpočtom výslednej sumy registračného poplatku
Na výpočet sumy správneho poplatku podľa položky 65 písm. a) sadzobníka správnych poplatkov sa tak použijú parametre, ktorými sú novo nastavená:
- sadzba poplatku v eurách, zodpovedajúca výkonu motora v kW [s nižším počtom rozsahu výkonových kategórií (10) oproti súčasne platným (16), obsiahnutým v tabuľke č. 1] a
- ekologický koeficient vozidla nastavený v závislosti od druhu vozidla s použitým druhom paliva a zodpovedajúcou emisnou normou EURO vozidla z tabuľky č. 2.
Pri stanovení ekologického koeficientu sa vychádza z dokladov vozidla (osvedčenie o evidencii časť II z riadka 49). Ak v dokladoch vozidla (napr. skôr v čase vydávaných – technický preukaz, osvedčenie o evidencii vozidla) absentuje údaj s presne vyznačenou emisnou normou EURO, pri stanovení ekologického koeficientu vozidla sa bude tento koeficient odvodzovať od dátumu prvej evidencie tak, ako je nastavený v tabuľke č. 2.
Upozornenie!
Vo výsledku sa tak použije na výpočet správneho poplatku podľa položky 65 písm. a) sadzobníka správnych poplatkov za zápis držiteľa motorového vozidla kategórie L, M1 a N1, okrem kategórie N1 s najviac tromi miestami na sedenie, do evidencie vozidiel v Slovenskej republike aj s vykonaním úprav v dokladoch vrátane vydania týchto dokladov vzorec:
RP= PkW x EKV
pričom:
RP – výška poplatku
PkW – sadzba poplatku z tabuľky č. 1
EKV – ekologický koeficient vozidla, tento je uvedený v tabuľke č. 2
Tabuľka č. 1
Výkon motora v kW
| Sadzba poplatku v EUR
|
Nad | do |
80
| vrátane
| 33
|
80
| 90 vrátane
| 60
|
90
| 100 vrátane
| 90
|
100
| 110 vrátane
| 120
|
110
| 125 vrátane
| 200
|
125
| 140 vrátane
| 300
|
140
| 155 vrátane
| 500
|
155
| 170 vrátane
| 700
|
170
| 210 vrátane
| 900
|
210
| a viac
| 1000
|
Tabuľka č. 2
| Druh vozidla vzhľadom na druh paliva*
| Ekologický koeficient vozidla
|
1.
| Vozidlo staršie ako 40 rokov od dátumu prvej evidencie (bez rozdielu druhu paliva)
| 0,10
|
2.
| Vozidlo s druhom paliva: H2, kombinácia akékoľvek paliva+PHEV (Plug-In hybrid)
| 0,20
|
3.
| Vozidlo s iným druhom paliva ako v riadku 1 a 2 alebo iné vozidlo ako v písmene c)
|
|
Emisná norma
| Dátum prvej evidencie**
|
|
Vozidlo Euro 1/I
| do 31. 12. 1996
| 1,00
|
Vozidlo Euro 2/II
| od 1. 1. 1997 do 31. 12. 2001
| 0,80
|
Vozidlo Euro 3/III
| od 1. 1. 2002 do 31. 12. 2006
| 0,70
|
Vozidlo Euro 4/IV
| od 1. 1. 2007 do 31. 12. 2011
| 0,60
|
Vozidlo Euro 5/V/EEV
| od 1. 1. 2012 do 31. 8. 2016
| 0,50
|
Vozidlo Euro 6a,b,c/VIA,B,C
| od 1. 9. 2016 do 31. 8. 2020
| 0,45
|
Vozidlo Euro 6d/VID a novšie
| od 1. 9. 2020
| 0,40
|
Poplatok sa vzhľadom na ekologický koeficient zníži najviac na 33 eur.
* Druh paliva sa určí z položky 18 Osvedčenia o evidencii časť II „Paliva/zdroj energie“.
** Kritériá časového rozmedzia dátumu prvej evidencie sa použijú, len ak sa pre motorové vozidlo nedá určiť emisná norma euro.
|
Poznámka:
Výpočet registračného poplatku na novo nastavených parametroch je možné ukázať na nasledovných príkladoch.
Príklad
Aká je výsledná suma registračného poplatku, ak ide o vozidlo kategórie M1 (benzín) s výkonom motora 93 kW, vozidlo je staršie ako 40 rokov od dátumu prvej evidencie?
Registračný poplatok v prípade vozidla, ktorého „vek“ pri zápise držiteľa do evidencie vozidiel v Slovenskej republike je v závislosti od dátumu jeho prvej evidencie uvedenej v dokladoch vozidla vyšší ako 40 rokov, sa vypočíta podľa vzorca RP= PkW x EKV, v ktorom sa uvedú nasledovné údaje:
- Sadzba poplatku v eurách = 90 eur (sadzba poplatku z tabuľky č. 1, zodpovedajúca výkonu motora 93 kW)
- Ekologický koeficient vozidla z tabuľky č. 2 je 0,10
Vo výsledku pôjde teda o súčin hodnôt (90 x 0,10) = 9 eur.
Podľa nastavenia položky 65 sadzobníka správnych poplatkov v písmene a) je suma registračného poplatku zavedená na úrovni najmenej 33 eur s ohľadom na zavedenie ekologického koeficientu.
Znamená to teda, že zápis držiteľa do evidencie vozidiel v Slovenskej republike bude v tomto prípade spoplatnený sumou registračného poplatku vo výške 33 eur. Takáto suma registračného poplatku bude platiť aj v prípade, ak by predmetné vozidlo bolo aj s iným druhom paliva ako benzín.
Príklad
Aká je výsledná suma registračného poplatku, ak ide o vozidlo kategórie M1 s výkonom motora 146 kW, s vodíkovým pohonom?
V prípade výpočtu registračného poplatku, ak ide o vozidlo s druhom paliva H2 (vodík), sa do vzorca pre jeho výpočet uvedú nasledovné údaje:
- Sadzba poplatku v eurách = 500 eur (sadzba poplatku z tabuľky č. 1 zodpovedajúca výkonu 143 kW)
- Ekologický koeficient vozidla z tabuľky č. 2 = 0,20 [tento koeficient sa použije pre vozidlá s druhom paliva nielen vodík H2, ale tiež pre vozidlá, ktoré využívajú kombináciu akéhokoľvek paliva + PHEV (plug-In hybrid)].
Výsledný registračný poplatok, ktorý je potrebné zaplatiť pri zápise držiteľa do evidencie vozidiel v Slovenskej republike, po dosadení jednotlivých hodnôt do vzorca (500 x 0,2) je v sume 100 eur.
Článok je uvedený v skrátenom znení.
Prečítajte si celé znenie: Zmena registračného poplatku od 1. 7. 2023
Obsah:
Koncepcia položky 65 primárne s výpočtom výslednej sumy registračného poplatku
Koncepcia položky 65 následne bez výpočtu výsledného registračného poplatku
Zavedenie nového vzorca
Koncepcia položky 65 po 1. 7. 2023:
1. primárne s výpočtom výslednej sumy registračného poplatku
2. bez výpočtu výslednej sumy registračného poplatku
Súvisiace dôvodové správy
Súvisiace právne predpisy ZZ SR