Likvidácia spoločnosti v právnych, účtovných a daňových predpisoch

Účelom likvidácie je speňaženie majetku likvidovanej spoločnosti, z ktorého sa následne uspokojujú pohľadávky jej veriteľov. S likvidáciou je spojené účtovné a daňové vysporiadanie firmy, t. j. vyhotovenie príslušných účtovných závierok a podanie daňových priznaní. So vstupom daňovníka do likvidácie zaniká povinnosť platenia preddavkov na daň. Vzniknutý likvidačný zostatok sa rozdelí medzi spoločníkov alebo akcionárov a už sa nezdaňuje. Predmetom zdanenia je však odmena likvidátora.

Obsah

Dátum publikácie:23. 12. 2014
Autor:Ing. Martina Oravcová
Oblasti práva:
Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov; Účtovníctvo / Podvojné účtovníctvo
Obchodné právo / Obchod, podnikanie, obchodné právo / Obchodné spoločnosti
Právny stav od:1. 1. 2014
Právny stav do:31. 12. 2015

Likvidácia spoločnosti znamená speňaženie jej majetku a uspokojenie pohľadávok veriteľov zo získaného výťažku. Podmienkou na zrušenie spoločnosti s likvidáciou je dostatok majetku na vysporiadanie všetkých jej záväzkov. Zrušenie spoločnosti s likvidáciou má účtovné a daňové dôsledky, ktorým sa spolu s úpravou likvidácie v Obchodnom zákonníku v článku venujeme.

S likvidáciou je spojené otvorenie a uzatvorenie účtovných kníh a vyhotovenie príslušných závierok, ako aj splnenie povinnosti podania daňových priznaní. Zákon o dani z príjmov obsahuje špeciálnu úpravu zdaňovacích období právnickej osoby, ktorá vstúpila do likvidácie, a tiež spôsobu predĺženia lehoty na podanie daňového priznania. Osobitne sú upravené: výpočet základu dane za zdaňovacie obdobie likvidácie, možnosti odpočítavania daňovej straty a uplatňovania zákonnej úpravy daňovej licencie.

So vstupom daňovníka do likvidácie zaniká povinnosť platenia preddavkov na daň právnickou osobou, ktorá vstúpila do likvidácie. Prípadný likvidačný zostatok rozdelený medzi spoločníkov alebo akcionárov sa nezdaňuje. Predmetom zdanenia je však odmena likvidátora za jeho činnosti.

1. Likvidácia spoločnosti v Obchodnom zákonníku

Podľa § 68 Obchodného zákonníka (ďalej len „OZ“) spoločnosť zaniká ku dňu výmazu z obchodného registra, ak tento zákon neustanovuje inak. Zániku spoločnosti predchádza zrušenie spoločnosti s likvidáciou alebo bez likvidácie.

Spoločnosť môže byť zrušená dobrovoľne rozhodnutím spoločníkov alebo príslušného orgánu spoločnosti, alebo rozhodnutím súdu, prípadne priamo zo zákona, ak nastanú skutočnosti, ktoré majú podľa zákona za následok zrušenie spoločnosti.

Spoločníci, resp. príslušný orgán spoločnosti môžu rozhodnúť o zrušení spoločnosti s likvidáciou alebo bez likvidácie, ak súčasne rozhodnú o zlúčení, splynutí alebo rozdelení spoločnosti (v takom prípade imanie prechádza na právneho nástupcu spoločnosti).

Likvidácia sa nevyžaduje ani v prípadoch:

  • ak spoločnosť nemá žiaden majetok alebo
  • ak sa zamietol návrh na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku,
  • ak bol konkurz zrušený z dôvodu, že majetok úpadcu nestačí na úhradu výdavkov a odmenu správcu konkurznej podstaty,
  • ak bolo konkurzné konanie zastavené pre nedostatok majetku,
  • ak bol konkurz zrušený pre nedostatok majetku,
  • ak po ukončení konkurzného konania nezostane spoločnosti žiaden majetok.

Súd pred vydaním rozhodnutia o zrušení spoločnosti zisťuje, či má spoločnosť obchodný majetok. Ak zistí, že spoločnosť nemá obchodný majetok, ktorý by postačoval na náhradu primeraných výdavkov a odmeny za výkon funkcie likvidátora, rozhodne o jej zrušení bez likvidácie. Ustanovenie § 68 ods. 9 OZ umožňuje súdu vychádzať z domnienky nemajetnosti spoločnosti v prípade, ak si táto spoločnosť nesplnila povinnosť uložiť do zbierky listín obchodného registra individuálnu účtovnú závierku za najmenej dve po sebe nasledujúce účtovné obdobia. Domnienku „nemajetnosti“ spoločnosti môže vyvrátiť preukázaním opaku nielen sama spoločnosť, ale aj akákoľvek tretia osoba, ktorá v konaní o zrušenie spoločnosti osvedčí právny záujem.

Súd pred vydaním rozhodnutia o zrušení spoločnosti bez likvidácie zverejní oznámenie v Obchodnom vestníku, že vedie konanie o zrušení spoločnosti bez likvidácie. Až po uplynutí šiestich mesiacov od zverejnenia takéhoto oznámenia môže súd vydať rozhodnutie o zrušení spoločnosti bez likvidácie. Na základe právoplatného rozhodnutia o zrušení spoločnosti bez likvidácie je registrový súd povinný vymazať takúto obchodnú spoločnosť z obchodného registra. K výmazu sa nevyžaduje súhlas správcu dane.

Ak súd pred vydaním rozhodnutia o zrušení spoločnosti zistí, že spoločnosť má obchodný majetok, ktorý postačuje na náhradu primeraných výdavkov a odmeny za výkon funkcie likvidátora, podľa § 68 ods. 8 OZ rozhodne o zrušení spoločnosti a nariadi likvidáciu. Likvidáciou možno rozumieť likvidáciu obchodného imania spoločnosti.

Likvidácia je v OZ upravená v § 70 až § 75a. Spoločnosť vstupuje do likvidácie ku dňu svojho zrušenia (t. j. ku dňu nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia valného zhromaždenia alebo rozhodnutia jediného spoločníka o zrušení spoločnosti likvidáciou), ak zákon neustanovuje inak. Vstup spoločnosti do likvidácie sa zapisuje do obchodného registra. Tento zápis má len deklaratórny účinok. Po dobu likvidácie sa používa obchodné meno spoločnosti s dodatkom „v likvidácii“. Likvidáciu vykonáva štatutárny orgán ako likvidátor, v zákonom určených prípadoch (§ 71 OZ) vymenuje likvidátora súd. Likvidátor nie je štatutárnym orgánom. Aj po jeho ustanovení do funkcie nezaniká štatutárnemu orgánu jeho funkcia, len sa obmedzuje v rozsahu, v akom prechádza na likvidátora. Za výkon svojej pôsobnosti zodpovedajú likvidátori tým istým spôsobom ako členovia štatutárnych orgánov.

Likvidátor robí v mene spoločnosti len úkony smerujúce k likvidácii spoločnosti. Pri výkone tejto pôsobnosti plní záväzky spoločnosti, uplatňuje pohľadávky a prijíma plnenia, zastupuje spoločnosť pred súdmi a inými orgánmi, uzaviera zmiery a dohody o zmene a zániku práv a záväzkov. Nové zmluvy môže uzavierať len v súvislosti s ukončením nevybavených obchodov. Likvidátor oznámi vstup spoločnosti do likvidácie všetkým známym veriteľom a tiež zverejní, že spoločnosť vstúpila do likvidácie a vyzve na prihlásenie pohľadávok. Likvidátor ku dňu vstupu spoločnosti do likvidácie zostaví likvidačnú súvahu. Ak zistí predlženie likvidovanej spoločnosti, podá bez zbytočného odkladu návrh na vyhlásenie konkurzu (§ 72 ods. 2 OZ).

Likvidácia sa končí uspokojením všetkých pohľadávok veriteľov, príp. zabezpečením sporných pohľadávok. Zákon zakazuje poskytnutie plnenia spoločníkom z dôvodov ich nároku na podiel na likvidačnom zostatku skôr, ako sú uspokojené nároky všetkých známych veriteľov spoločnosti a poskytnuté zodpovedajúce zabezpečenie veriteľom sporných pohľadávok. Likvidátor ku dňu skončenia likvidácie zostaví účtovnú závierku, predloží ju spoločníkom alebo orgánu spoločnosti oprávnenému rozhodovať o zrušení spoločnosti na schválenie spolu s konečnou správou o priebehu likvidácie a návrhom na rozdelenie likvidačného zostatku medzi spoločníkov. Ak v dôsledku pasivity spoločnosti nie sú doklady o likvidácii schválené, považujú sa tieto doklady za schválené uplynutím jedného mesiaca odo dňa doručenia opakovanej výzvy likvidátora spoločníkom, príp. odo dňa zasadnutia príslušného orgánu spoločnosti, ktorý mal o návrhoch likvidátora rozhodnúť, pričom likvidátor je povinný uložiť likvidačný zostatok do úschovy. Likvidácia sa považuje za skončenú uložením likvidačného zostatku do úschovy. Do 90 dní podá likvidátor návrh na výmaz z obchodného registra súdu, k návrhu priloží konečnú správu s návrhom na rozdelenie likvidačného zostatku; tieto dokumenty sa uložia do zbierky listín. Likvidátor je povinný vyžiadať si od správcu dane súhlas s výmazom z obchodného registra a tento priložiť k návrhu. Odmena likvidátora je jeho pohľadávkou voči spoločnosti a uhrádza sa z majetku spoločnosti.

Vyhlásením konkurzu sa likvidácia prerušuje. Ak po ukončení konkurzného konania zostane majetok spoločnosti, vykoná sa jej likvidácia. Ak po ukončení konkurzu nezostane spoločnosti žiaden majetok alebo nastanú dôvody uvedené v § 68 ods. 4 OZ, vykoná súd na základe právoplatného rozhodnutia výmaz spoločnosti z obchodného registra.

Spoločníci alebo príslušný orgán spoločnosti môžu zrušiť svoje rozhodnutie o zrušení spoločnosti a jej vstupe do likvidácie do času, než sa začalo s rozdeľovaním likvidačného zostatku. Odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto rozhodnutia sa skončí výkon funkcie likvidátora, ktorý je povinný odovzdať všetky doklady o priebehu likvidácie štatutárnemu orgánu spoločnosti (§ 68 ods. 12 OZ).

OZ upravuje v § 75a tzv. dodatočnú likvidáciu. Ide o prípad, keď bola spoločnosť vymazaná z obchodného registra a zistí sa ďalší jej majetok. O dodatočnej likvidácii rozhodne súd bez návrhu alebo na základe návrhu štátneho orgánu, bývalého štatutárneho orgánu, jeho člena alebo spoločníka, veriteľa, dlžníka a aj vymenuje likvidátora. Na dodatočnú likvidáciu sa primerane použijú ustanovenia o likvidácii. Neuplatnené pohľadávky voči spoločnosti sa rozhodnutím súdu o dodatočnej likvidácii obnovujú a v rozsahu, v akom neboli uspokojené, sa môžu uplatniť.

 

Poznámka redakcie:
§ 68 Obchodného zákonníka
§ 70 až § 75a Obchodného zákonníka 


2. Likvidácia spoločnosti v účtovných predpisoch

V súlade s § 4 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon o účtovníctve“) účtovná jednotka, ktorá je právnickou osobou, vedie účtovníctvo odo dňa svojho vzniku (zápisu do obchodného registra) až do dňa svojho zániku (výmazu z obchodného registra). Zákon o účtovníctve tiež upravuje trvanie účtovného obdobia v prípade zrušenia a zániku právnických osôb.

V § 16 zákona o účtovníctve je uvedené, kedy účtovná jednotka – právnická osoba, otvorí a uzavrie účtovné knihy. Podľa § 17 ods. 6 zákona vždy, keď účtovná jednotka uzavrie účtovné knihy, zostavuje účtovnú závierku. Ak uzavrie účtovné knihy k poslednému dňu účtovného obdobia, zostavuje účtovnú závierku ako riadnu, v ostatných prípadoch uzavretia účtovných kníh uvedených v § 16 zostavuje účtovnú závierku ako mimoriadnu. Okrem riadnej a mimoriadnej účtovnej závierky zostavuje účtovná jednotka v priebehu účtovného obdobia aj priebežnú účtovnú závierku, ak to vyžaduje osobitný predpis (§ 18 ods. 1 zákona).

Ako tiež vyplýva z § 17 ods. 6 zákona o účtovníctve, ak deň, ku ktorému sa zostavuje riadna účtovná závierka alebo mimoriadna účtovná závierka, je totožný s dňom priebežnej účtovnej závierky, priebežná účtovná závierka sa nezostavuje. Ak deň, ku ktorému sa zostavuje mimoriadna účtovná závierka, je totožný s dňom riadnej účtovnej závierky, zostavená účtovná závierka sa považuje aj za riadnu účtovnú závierku. Účtovná závierka a mimoriadna účtovná závierka sa prezentujú na rovnakých účtovných výkazoch, pre priebežnú účtovnú závierku sú ustanovené osobitné výkazy.

Podľa § 16 ods. 4 písm. d) zákona o účtovníctve účtovná jednotka, ktorá je právnickou osobou, uzavrie účtovné knihy vždy ku dňu predchádzajúcemu deň vstupu do likvidácie. Ku dňu vstupu do likvidácie účtovná jednotka otvorí účtovné knihy (§ 16 ods. 7 zákona o účtovníctve) a zostaví otváraciu súvahu [§ 17 ods. 7 písm. b) zákona]. Účtovná jednotka v likvidácii uzavrie účtovné knihy ku dňu skončenia likvidácie (§ 16 ods. 7 zákona). Odo dňa vstupu do likvidácie do dňa skončenia likvidácie trvá jedno účtovné obdobie. Toto účtovné obdobie nemusí byť totožné so zdaňovacím obdobím upraveným v § 41 ods. 4 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“). Obchodný zákonník dĺžku trvania likvidácie časovo neobmedzuje.

Daňovník, ktorý sa zrušuje s likvidáciou, zostavuje za účtovné obdobie, ktoré sa začalo pred vstupom do likvidácie a končí sa dňom predchádzajúcim dňu vstupu do likvidácie, mimoriadnu účtovnú závierku. Pred jej zostavením musí byť vykonaná inventarizácia majetku a záväzkov v súlade s § 29 a § 30 zákona o účtovníctve, ktorá má zabezpečiť pravdivý obraz o majetku a záväzkoch spoločnosti. V rámci inventarizácie je potrebné posúdiť najmä opodstatnenosť vytvorených rezerv, opravných položiek, ako aj časového rozlíšenia nákladov a výnosov.

Dňom vstupu do likvidácie sa začína nové účtovné obdobie. Ku dňu vstupu do likvidácie zostaví likvidátor otváraciu súvahu. Táto súvaha je dôležitá pre postup likvidácie, pretože obsahuje súhrn majetku a záväzkov, ktoré sú predmetom likvidácie. Od vstupu do likvidácie až do jej skončenia účtuje účtovná jednotka účtovné prípady súvisiace s procesom likvidácie.

Počas likvidácie vedie spoločnosť účtovníctvo v súlade so zákonom o účtovníctveopatrením MF SR č. 7, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, v znení neskorších predpisov. Uvedené predpisy osobitný postup v súvislosti s obdobím likvidácie nestanovujú. Podľa § 28 ods. 1 uvedeného opatrenia ku dňu skončenia likvidácie sa zostaví mimoriadna účtovná závierka, ktorá obsahuje vyčíslenie záväzku z dôvodu splatnej dane z príjmov. Na účely zabezpečenia vedenia účtovníctva do dňa zániku účtovnej jednotky sa otvoria účty majetku a záväzkov a účtuje sa o vysporiadaní daňovej povinnosti a vyplatení podielu spoločníkov na likvidačnom zostatku.

Počas trvania likvidácie sa zostavuje priebežná účtovná závierka ku koncu každého kalendárneho roka, ktorý je súčasťou zdaňovacieho obdobia počas trvania likvidácie. Povinnosť zostavenia priebežných účtovných závierok podľa § 18 ods. 1 zákona o účtovníctve vyplýva z § 14 ods. 2 zákona o dani z príjmov. Pri zostavovaní priebežnej účtovnej závierky sa účtovné knihy neuzavrú a inventarizácia sa vykonáva len na účely vyjadrenia ocenenia majetku podľa § 26 ods. 3 zákona o účtovníctve.

Účtovné obdobie po vstupe do likvidácie končí dňom skončenia likvidácie. K tomuto dňu sa zostaví mimoriadna účtovná závierka. Zostaveniu tejto závierky musí predchádzať vykonanie inventarizácie majetku a záväzkov v súlade s § 29 a § 30 zákona o účtovníctve. Účty likvidovanej spoločnosti by nemali vykazovať ku dňu skončenia likvidácie žiadne zostatky s výnimkou vykázaného likvidačného zostatku a záväzku zo splatnej dane z príjmov. Po dni ukončenia likvidácie účtovná jednotka otvorí účtovné knihy a účtuje o vysporiadaní daňovej povinnosti a vyplatení podielu na likvidačnom zostatku spoločníkom. Po týchto operáciách by mali mať účty likvidovanej spoločnosti nulový zostatok.

Z § 49 ods. 11 zákona o dani z príjmov vyplýva povinnosť na účely podania daňového priznania zostaviť účtovnú závierku podľa zákona o účtovníctve ku koncu zdaňovacieho obdobia a v termíne na podanie daňového priznania ju uložiť podľa zákona o účtovníctve. V zmysle § 23 ods. 2 zákona o účtovníctve sa do registra účtovných závierok ukladajú riadne a mimoriadne individuálne účtovné závierky. Priebežné účtovné závierky sa do registra neukladajú.

V zmysle § 4 ods. 1 zákona o účtovníctve účtovná jednotka, ktorá je právnickou osobou, vedie účtovníctvo až do dňa svojho zániku. Z § 16 ods. 4 zákona jej nevyplýva povinnosť ku dňu zániku uzatvoriť účtovné knihy a zostaviť účtovnú závierku.


Poznámka redakcie:
§ 16 ods. 4 písm. d) zákona o účtovníctve
§ 16 ods. 7 zákona o účtovníctve
§ 28 ods. 1 opatrenia č. MF SR č. 23 054/2002-92


3. Likvidácia spoločnosti v zákone o dani z príjmov

3.1 Zdaňovacie obdobia

Zákon o dani z príjmov upravuje v § 41 zdaňovacie obdobia, za ktoré sa podáva daňové priznanie. Zdaňovacím obdobím je podľa § 2 písm. l) zákona o dani z príjmov kalendárny rok, ak tento zákon neustanovuje inak. V prípade zrušenia daňovníka s likvidáciou zákon určuje aj iné zdaňovacie obdobia, ktoré sa spravidla nerovnajú kalendárnemu roku.

U daňovníka, ktorý sa zrušuje s likvidáciou, sa zdaňovacie obdobie, ktoré sa začalo pred vstupom daňovníka do likvidácie, končí dňom predchádzajúcim dňu jeho vstupu do likvidácie (§ 41 ods. 3 zákona o dani z príjmov).

Ďalšie zdaňovacie obdobie sa začína dňom vstupu do likvidácie a končí sa dňom skončenia likvidácie. Ak sa likvidácia neskončí do 31. 12. druhého roka nasledujúceho po roku, v ktorom daňovník vstúpil do likvidácie, končí sa toto zdaňovacie obdobie 31. 12. druhého roka nasledujúceho po roku, v ktorom daňovník vstúpil do likvidácie. Ďalším zdaňovacím obdobím je v tomto prípade až do skončenia likvidácie kalendárny rok. Ak sa likvidácia skončí v priebehu kalendárneho roka, končí sa toto zdaňovacie obdobie dňom skončenia likvidácie (§ 41 ods. 4 zákona o dani z príjmov).

Príklad č. 1:

Daňovník vstúpil do likvidácie 15. 5. 2014. Likvidácia bude skončená k 15. 6. 2015. Daňovník má tieto zdaňovacie obdobia:

  • od 1. 1. 2014 do 14. 5. 2014,
  • od 15. 5. 2014 do 15. 6. 2015.

Príklad č. 2:

Daňovník vstúpil do likvidácie 1. 5. 2010. Likvidácia bola skončená k 31. 8. 2014. Daňovník má tieto zdaňovacie obdobia:

  • od 1. 1. 2010 do 30. 4. 2010,
  • od 1. 5. 2010 do 31. 12. 2012,
  • od 1. 1. 2013 do 31. 12. 2013,
  • od 1. 1. 2014 do 31. 8. 2014.

Príklad č. 3:

Daňovník, ktorý má zdaňovacie obdobie hospodársky rok od 1. 7. do 30. 6. nasledujúceho roka, vstúpil do likvidácie 1. 4. 2014.

Ak došlo k zmene účtovného obdobia na hospodársky rok v súlade s § 3 ods. 4 až 7 zákona o účtovníctve, tak podľa § 41 ods. 11 zákona o dani z príjmov je súčasne hospodársky rok aj zdaňovacím obdobím. Pri zmene zdaňovacieho obdobia, ktorým je kalendárny rok, na hospodársky rok sa obdobie od začiatku kalendárneho roka do dňa predchádzajúceho zmene zdaňovacieho obdobia na hospodársky rok považuje za samostatné zdaňovacie obdobie.

Zdaňovacie obdobia tohto daňovníka budú nasledovné:

  • od 1. 7. 2013 do 31. 3. 2014,
  • od 1. 4. 2014 do dňa skončenia likvidácie,
  • ak sa likvidácia neskončí do 31. 12. 2016, zdaňovacie obdobie bude od 1. 4. 2014 do 31. 12. 2016 a ďalším zdaňovacím obdobím bude kalendárny rok, resp. časť kalendárneho roka od 1. 1. do dňa skončenia likvidácie.

Ak sa na daňovníka v likvidácii vyhlási konkurz, podľa § 41 ods. 4 zákona o dani z príjmov sa končí zdaňovacie obdobie dňom predchádzajúcim dňu vyhlásenia konkurzu.

Príklad č. 4:

Daňovník vstúpil do likvidácie 1. 12. 2012. Počas likvidácie bol 1. 7. 2014 naňho vyhlásený konkurz. Daňovník má tieto zdaňovacie obdobia:

  • od 1. 1. 2012 do 30. 11. 2012,
  • od 1. 12. 2010 do 30. 6. 2014.

Ďalšie zdaňovacie obdobie začne 1. 7. 2014 a riadi sa ustanovením § 41 ods. 6 zákona o dani z príjmov.

Ak sa po skončení konkurzu začne likvidácia alebo sa v nej pokračuje, platí pre určenie zdaňovacích období postup podľa § 41 ods. 8 zákona o dani z príjmov. V prípade začatia likvidácie po skončení konkurzu sa zdaňovacie obdobie daňovníka v likvidácii začína dňom jeho vstupu do likvidácie. Ďalej sa postupuje podľa úpravy uvedenej v § 41 ods. 4 zákona. Ak sa po skončení konkurzu pokračuje v likvidácii, zdaňovacie obdobie daňovníka v likvidácii sa začína dňom nasledujúcim po skončení konkurzu a končí sa 31. decembra roka, v ktorom sa skončil konkurz. Ak sa likvidácia neskončí do 31. decembra druhého roka nasledujúceho po roku, v ktorom daňovník vstúpil do likvidácie, je až do skončenia likvidácie zdaňovacím obdobím kalendárny rok; ak sa likvidácia skončí v priebehu kalendárneho roka, končí sa toto zdaňovacie obdobie dňom skončenia likvidácie.

Keďže v zákone o dani z príjmov nie je špecificky určené zdaňovacie obdobie od momentu skončenia likvidácie do dňa výmazu spoločnosti z obchodného registra (výmazom spoločnosť zaniká), nevzniká subjektu povinnosť podať daňové priznanie za toto zdaňovacie obdobie.

Zákon o dani z príjmov osobitne neupravuje zdaňovacie obdobia v prípade, ak v súlade s § 68 ods. 12 Obchodného zákonníka spoločníci alebo príslušný orgán spoločnosti zrušia svoje rozhodnutie o zrušení spoločnosti a jej vstupe do likvidácie.

Príklad č. 5:

Obchodná spoločnosť vstúpila do likvidácie 15. 3. 2014, kedy nadobudlo právoplatnosť rozhodnutie jediného spoločníka o zrušení spoločnosti s likvidáciou. Spoločník počas likvidácie v súlade s § 68 ods. 12 Obchodného zákonníka zrušil 15. 6. 2014 svoje rozhodnutie o zrušení spoločnosti a jej vstupe do likvidácie. Do tohto dátumu likvidátor nezačal s rozdeľovaním likvidačného zostatku.

Podľa § 68 ods. 12 OZ spoločník môže zrušiť svoje rozhodnutie o zrušení spoločnosti a jej vstupe do likvidácie do času, než sa začalo s rozdeľovaním likvidačného zostatku.OZ nestotožňuje rozhodnutie spoločníka o zrušení rozhodnutia spoločnosti a jej vstupe do likvidácie s ukončením likvidácie. Zo zákona o účtovníctve nevyplýva povinnosť uzavrieť účtovné knihy v prípade, ak spoločník rozhodol o zrušení rozhodnutia spoločnosti o jej vstupe do likvidácie. Pretože o zrušení rozhodnutia o vstupe do likvidácie sa rozhodlo do termínu na podanie daňového priznania za rok 2014, spoločnosť bude mať tieto zdaňovacie obdobia:

  • od 1. 1. 2014 do 14. 3. 2014,
  • od 15. 3. 2014 do 31. 12. 2014.

Príklad č. 6:

Dňa 19. 11. 2012 bol podaný návrh na súd na zrušenie obchodnej spoločnosti z dôvodu nemajetnosti. Uznesenie súdu o zrušení spoločnosti bez likvidácie nadobudlo právoplatnosť 9. 10. 2013. Spoločnosť nebola doteraz vymazaná z obchodného registra.

V danom prípade ide o zrušenie spoločnosti bez likvidácie podľa § 68 ods. 9 OZ. Na základe právoplatného rozhodnutia o zrušení spoločnosti bez likvidácie mal súd vykonať výmaz zrušenej spoločnosti z obchodného registra. V súlade s § 8a ods. 1 písm. c) zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov súd aj bez návrhu vykoná výmaz spoločnosti, ktorá bola zrušená právoplatným rozhodnutím súdu o zrušení spoločnosti bez likvidácie, ak spoločnosť nemá žiaden majetok.

Povinnosť podávania daňového priznania a určenie zdaňovacieho obdobia daňovníka, ktorým je právnická osoba, je upravená v § 41 a v § 49 zákona o dani z príjmov. V uvedených ustanoveniach nie je zdaňovacie obdobie v prípade zrušenia spoločnosti bez likvidácie bez právneho nástupcu (§ 68 ods. 9 OZ) osobitne upravené. Zákon o dani z príjmov neukladá podať daňové priznanie ku dňu zrušenia. Pretože spoločnosť je až do výmazu právnickou osobou, bola povinná podať daňové priznanie za kalendárny rok 2012 a rovnako za rok 2013.

3.2 Lehoty na podanie priznania

Lehoty na podanie daňového priznania sú upravené v § 49 zákona o dani z príjmov. Podľa odseku 2 tohto paragrafu sa daňové priznanie podáva do troch kalendárnych mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia s možnosťou predĺženia tejto lehoty uvedenou v odseku 3. Daňové priznanie za daňovníka, ktorý je v likvidácii, podáva likvidátor.

Príklad č. 7:

Daňovník vstúpil do likvidácie 1. 2. 2014, likvidácia bola skončená 30. 11. 2014. Za zdaňovacie obdobie od 1. 1. 2014 do 31. 1. 2014 (§ 41 ods. 3 zákona o dani z príjmov) je povinnosť podať daňové priznanie do 30. 4. 2014. Za zdaňovacie obdobie od 1. 2. 2014 do 30. 11. 2014 je povinnosť podať daňové priznanie do 28. 2. 2015.

Podľa § 49 ods. 3 písm. a) a písm. b) zákona o dani z príjmov daňovníkovi, ktorý je povinný podať daňové priznanie, sa na základe oznámenia podaného príslušnému správcovi dane do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania uvedenej v § 49 ods. 2 predlžuje táto lehota najviac o tri celé kalendárne mesiace, resp. o šesť celých kalendárnych mesiacov, ak súčasťou jeho príjmov sú zdaniteľné príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí. Daňovník v oznámení uvedie novú lehotu, v ktorej podá daňové priznanie. Novou lehotou môže byť len posledný kalendárny deň mesiaca. Ak tento deň pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, novou lehotou je najbližší nasledujúci pracovný deň, ako to vyplýva z § 27 ods. 4 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „daňový poriadok“). V novej lehote je daň aj splatná. Možnosť predĺženia lehoty na podanie daňového priznania podaním oznámenia sa nevzťahuje na daňovníkov v likvidácii.

Daňovníci v likvidácii postupujú podľa § 49 ods. 3 písm. c) zákona o dani z príjmov. Na základe žiadosti podanej najneskôr 15 dní pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania uvedenej v § 49 ods. 2 zákona o predĺženie tejto lehoty môže správca dane rozhodnutím predĺžiť lehotu na podanie daňového priznania daňovníka v likvidácii najviac o tri kalendárne mesiace. Proti tomuto rozhodnutiu sa nemožno odvolať. V lehote na podanie daňového priznania je povinnosť daň aj zaplatiť.

Príklad č. 8:

Daňovník má od 1. 6. 2013 zdaňovacie obdobie hospodársky rok. Od 1. 11. 2013 vstúpil do likvidácie. Likvidácia bola skončená 30. 6. 2014 a spoločnosť bola vymazaná z obchodného registra 15. 8. 2014. Daňovník má tieto zdaňovacie obdobia a lehoty na podanie daňových priznaní:

3.3 Výpočet základu dane a dane

Zisťovanie základu dane z príjmov je všeobecne upravené v § 17 zákona o dani z príjmov. Problematika zistenia základu dane je u právnickej osoby osobitne riešená v § 14 tohto zákona. Podľa § 14 ods. 1 zákona sa základ dane zistí podľa § 17 až § 29. V § 14 ods. 2 zákona sú uvedené špecifiká určenia základu dane v prípade zrušenia spoločnosti. Podľa tohto ustanovenia základom dane daňovníkov, ktorí sa zrušujú s likvidáciou, je výsledok hospodárenia zistený podľa účtovných predpisov, upravený podľa § 17.

V zdaňovacom období, v ktorom dochádza k zrušeniu daňovníka s likvidáciou (§ 41 ods. 3 zákona o dani z príjmov), upraví daňovník, ktorý účtuje v sústave podvojného účtovníctva, v súlade s § 17 ods. 8 písm. b) zákona základ dane o zostatky vytvorených rezerv a opravných položiek, príjmov budúcich období, výnosov budúcich období, výdavkov budúcich období a nákladov budúcich období s výnimkou tých, ktoré preukázateľne súvisia s obdobím likvidácie. V daňovom priznaní podanom za zdaňovacie obdobie pred vstupom daňovníka do likvidácie sa úprava vykoná na riadkoch 170 (zvýšenie), resp. 280 (zníženie) tlačiva daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby, ak táto nie je už premietnutá na r. 100 (výsledok hospodárenia pred zdanením).

Príklad č. 9:

Právnická osoba v súlade s § 20 ods. 9 písm. a) zákona o dani z príjmov vytvorila v roku 2013 zákonnú rezervu na nevyčerpané dovolenky vrátane poistného a príspevkov, ktoré je povinný platiť zamestnávateľ za zamestnanca. K 1. máju 2014 vstúpila do likvidácie. Pred vstupom do likvidácie prepustila podstatnú časť zamestnancov, len časť zamestnancov bude v pracovnom pomere aj počas likvidácie.

V zmysle § 17 ods. 8 písm. b) zákona o dani z príjmov je spoločnosť povinná zrušiť časť zostatku vytvorenej rezervy pripadajúcej na prepustených zamestnancov za zdaňovacie obdobie pred vstupom do likvidácie (od 1. 1. 2014 do 30. 4. 2014).

POZNÁMKA

Riadky daňového priznania vyššie uvedené a uvedené aj v nasledujúcich bodoch tohto článku nadväzujú na tlačivo daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby uverejnené v opatrení MF SR č. MF/20231/2013-721.

V zdaňovacom období podľa § 41 ods. 4 zákona o dani z príjmov sa uplatní postup podľa § 14 ods. 2 tohto zákona. Ak je zdaňovacie obdobie daňovníka v likvidácii dlhšie ako kalendárny rok alebo presahuje koniec kalendárneho roka, celkový základ dane sa rovná súčtu jednotlivých základov dane vypočítaných za jednotlivé kalendárne roky alebo obdobie kratšie ako kalendárny rok. Tento základ dane sa určí z výsledku hospodárenia vykázaného v priebežnej účtovnej závierke zostavenej ku koncu každého kalendárneho roka, ktorý je súčasťou zdaňovacieho obdobia počas trvania likvidácie. Výsledok hospodárenia z priebežnej účtovnej závierky sa upraví na základ dane podľa § 17 až § 29 zákona o dani z príjmov v znení platnom pre to obdobie, za ktoré sa upravuje výsledok hospodárenia.

Súčasťou výsledku hospodárenia dosiahnutého počas obdobia likvidácie sú príjmy dosiahnuté v súvislosti s likvidáciou majetku a prislúchajúce výdavky a tiež bežné príjmy a výdavky.

Podľa § 15 zákona o dani z príjmov v znení účinnom do 31. 12. 2012 sa uplatňovala sadzba dane z príjmov 19 % zo základu dane právnických osôb zníženého o daňovú stratu. Sadzba dane sa menila od 1. januára 2013 zákonom č. 395/2012 Z. z. Podľa § 15 písm. b) zákona o dani z príjmov v znení účinnom od 1. januára 2013 sadzba dane zo základu dane z príjmov právnickej osoby zníženého o daňovú stratu je 23 %. Podľa § 52t ods. 2 zákona sa ustanovenie § 15 v znení účinnom od 1. januára 2013 prvýkrát použije za zdaňovacie obdobie, ktoré sa začína najskôr 1. januára 2013 – s výnimkou uvedenou v odseku 10 (hospodársky rok). Pretože prechodné ustanovenie § 52t špecificky neupravuje postup výpočtu daňovej povinnosti pre daňovníka, ktorý vstúpil do likvidácie, za zdaňovacie obdobie počas likvidácie (§ 41 ods. 4 zákona), pri výpočte daňovej povinnosti za zdaňovacie obdobie, ktoré sa začalo do 31. decembra 2012 a končí alebo pokračuje v roku 2013, daňovník použije na výpočet dane za celé zdaňovacie obdobie jednu sadzbu dane vo výške 19 %, ktorú uvedie na riadku 510 daňového priznania a tabuľku J nevyplňuje. K ďalšej zmene sadzby dane došlo od 1. januára 2014 zákonom č. 463/2013 Z. z., kedy sa sadzba dane znížila na 22 %. Podľa prechodného ustanovenia § 52za ods. 6 zákona sa ustanovenie § 15 písm. b) v znení účinnom od 1. januára 2014 prvýkrát použije za zdaňovacie obdobie, ktoré sa začína najskôr 1. januára 2014.

Príklad č. 10:

Obchodná spoločnosť má v obchodnom registri zapísaný vstup do likvidácie 1. 9. 2011.

Likvidácia bude ukončená 15. 10. 2015, spoločnosť bude vymazaná z obchodného registra 30. 12. 2015.

Obchodná spoločnosť ku dňu predchádzajúcemu deň vstupu do likvidácie (k 31. 8. 2011) uzatvorila účtovné knihy a zostavila mimoriadnu účtovnú závierku. Daňové priznanie podal likvidátor za zdaňovacie obdobie od 1. 1. 2011 do 31. 8. 2011, a to do 30. 11. 2011.

Ku dňu vstupu do likvidácie (k 1. 9. 2011) spoločnosť otvorila účtovné knihy a zostavila otváraciu súvahu. K 31. 12. 2011, k 31. 12. 2012 a k 31. 12. 2013 zostavila priebežné účtovné závierky. Pretože likvidácia nebola skončená do konca druhého roka nasledujúceho po roku, v ktorom daňovník vstúpil do likvidácie, zdaňovacím obdobím bolo obdobie od 1. 9. 2011 do 31. 12. 2013. Základ dane za toto zdaňovacie obdobie sa vypočítal ako súčet základov dane za roky 2011 (časť roka), 2012 a 2013, pričom jednotlivé základy dane (ďalej „ZD“) sa vypočítali:

ZD 2011 = výsledok hospodárenia za obdobie od 1. 9. 2011 do 31. 12. 2011 zistený z priebežnej účtovnej závierky, upravený na základ dane podľa zákona o dani z príjmov platného do 31. 12. 2011

ZD 2012 = výsledok hospodárenia za obdobie od 1. 1. 2012 do 31. 12. 2012 zistený ako rozdiel medzi výsledkom hospodárenia zisteným z priebežnej účtovnej závierky k 31. 12. 2012 (za obdobie od 1. 9. 2011 do 31. 12. 2012) a výsledkom hospodárenia zisteným z priebežnej účtovnej závierky za obdobie od 1. 9. 2011 do 31. 12. 2011 a upravený na základ dane podľa zákona o dani z príjmov platného do 31. 12. 2012

ZD 2013 = výsledok hospodárenia za obdobie od 1. 1. 2013 do 31. 12. 2013 zistený ako rozdiel medzi výsledkom hospodárenia zisteným z priebežnej účtovnej závierky k 31. 12. 2013 (za obdobie od 1. 9. 2011 do 31. 12. 2013) a výsledkom hospodárenia zisteným z priebežnej účtovnej závierky k 31. 12. 2012 a upravený na základ dane podľa zákona o dani z príjmov platného do 31. 12. 2013.

Daň sa vypočítala sadzbou dane 19 %.

Daňové priznanie podal likvidátor v termíne do 31. 3. 2014, súčasne predložil správcovi danei priebežné účtovné závierky.

Ďalším zdaňovacím obdobím je kalendárny rok 2014, za ktorý podá daňové priznanie likvidátor do 31. 3. 2015. Základ dane bude vypočítaný z výsledku hospodárenia zisteného v priebežnej účtovnej závierke k 31. 12. 2014, upravený na základ dane podľa zákona o dani z príjmov platného k 31. 12. 2014. Daň sa vypočíta sadzbou dane platnou v roku 2014, t. j. 22 %. Správcovi dane predloží likvidátor aj priebežnú účtovnú závierku.

Ku dňu skončenia likvidácie (k 15. 10. 2015) spoločnosť uzavrie účtovné knihy a zostaví mimoriadnu účtovnú závierku. Za zdaňovacie obdobie od 1. 1. 2015 do 15. 10. 2015 podá likvidátor daňové priznanie v termíne do 31. 1. 2016. V tomto termíne predloží aj mimoriadnu účtovnú závierku.

Obchodná spoločnosť ďalej otvorí účty majetku a záväzkov a účtuje o vysporiadaní daňovej povinnosti a vyplatení podielu spoločníkov na likvidačnom zostatku.

Z hľadiska dane z príjmov od zrušenia spoločnosti do dňa zániku, t. j. od 16. 10. 2015 do 30. 12. 2015, nevzniká nové zdaňovacie obdobie a ani povinnosť podať za toto obdobie daňové priznanie.

POZNÁMKA

Vzory účtovných výkazov riadnej, mimoriadnej a priebežnej účtovnej závierky ustanovuje opatrenie MF SR č. 4455/2003-92. Od 1. 1. 2011 je účinné opatrenie MF SR č. MF/25947/ 2010-74 (zverejnené vo Finančnom spravodajcovi č. 12/2010), v zmysle ktorého sa za zdaňovacie obdobie končiace po 1. januári 2011 zostavuje priebežná účtovná závierka na tlačivách Súvaha priebežnej účtovnej závierky MF SR č.MF/25947/ 2010-74 a Výkaz ziskov a strát priebežnej účtovnej závierky MF SR č. 24219/4/2008/1. Pri zostavovaní priebežnej účtovnej závierky za účtovné obdobie končiace po 1. 1. 2011 na účely zistenia základu dane účtovnej jednotky v likvidácii sa údaje za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobia nevykazujú.

3.4 Odpočítanie daňovej straty

Ako vyplýva z § 14 ods. 2 zákona o dani z príjmov, počas zdaňovacieho obdobia od vstupu do likvidácie nie je možné odpočítavať od základu dane daňovú stratu. Podľa § 30 tohto zákona v znení účinnom do 31. decembra 2013 bolo možné od základu dane odpočítať daňovú stratu počas najviac siedmich (pri stratách vykázaných do 31. 12. 2009 piatich) bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období, a to počnúc zdaňovacím obdobím bezprostredne nasledujúcim po zdaňovacom období, za ktoré bola táto strata vykázaná.

Zákon o dani z príjmov bol novelizovaný s účinnosťou od 1. januára 2014 zákonom č. 463/2013 Z. z., a to aj v časti týkajúcej sa odpočítavania daňovej straty.

Novelou sa zmenil spôsob uplatňovania odpočtu daňovej straty tak, že daňovník môže odpočítať daňovú stratu len najviac počas štyroch bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období, a to len rovnomerne.

NEPREHLIADNITE!

V zmysle prechodného ustanovenia § 52za ods. 4 zákona súčet neuplatnených daňových strát vykázaných za zdaňovacie obdobia ukončené v rokoch 2010 až 2013 sa odpočíta od základu dane podľa nového znenia § 30 rovnomerne počas štyroch bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období začínajúcich zdaňovacím obdobím najskôr 1. januára 2014.

Vzhľadom na zmeny v právnej úprave odpočítavania daňovej straty je postup daňového subjektu, ktorý vykázal daňovú stratu, pri jej odpočítaní závislý od toho:

  • či bola daňová strata vykázaná do 31. 12. 2009, keď sa na jej odpočítavanie použije znenie zákona o dani z príjmov účinné do 31. 12. 2009 alebo
  • či bola daňová strata vykázaná za zdaňovacie obdobia ukončené v rokoch 2010 až 2013, keď sa na jej odpočítavanie použije prechodné ustanovenie § 52za ods. 4 zákona alebo
  • či daňová strata je vykázaná za rok 2014, resp. zdaňovacie obdobie končiace v roku 2014 a neskôr, kedy sa postupuje podľa § 30 zákona v znení účinnom od 1. 1. 2014.

Podľa § 30 ods. 1 zákona ku dňu vstupu daňovníka do likvidácie nárok na odpočet daňovej straty odo dňa vstupu do likvidácie zaniká. Ak je zdaňovacie obdobie kratšie ako rok, daňovník môže uplatniť celý ročný odpočet daňovej straty.

Na základe uvedeného daňovník, ktorý vstúpil do likvidácie, môže poslednýkrát odpočítať vykázané a neodpočítané daňové straty v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, ktoré bezprostredne predchádza dňu vstupu daňovníka do likvidácie. V daňových priznaniach za ďalšie zdaňovacie obdobia po dni vstupu do likvidácie nemožno uplatniť odpočítanie daňovej straty.

Príklad č. 11:

Obchodná spoločnosť dosiahla v roku 2009 daňovú stratu. V roku 2010 odpočítala od základu dane časť straty.

K 1. 7. 2014 vstúpila do likvidácie. Za zdaňovacie obdobie od 1. 1. 2014 do 30. 6. 2014 vykáže základ dane. Ak to umožní výška tohto základu dane, môže daňovník uplatniť zostávajúcu časť straty v daňovom priznaní za toto zdaňovacie obdobie. V ďalšom zdaňovacom období začínajúcom od 1. 7. 2014 už odpočet straty nie je možný. Nárok na odpočet neodpočítanej straty zanikne.

Príklad č. 12:

Právnická osoba vstúpila do likvidácie 15. 6. 2014. Za zdaňovacie obdobie roku 2013 vykázala daňovú stratu. V zmysle § 41 ods. 3 zákona o dani z príjmov bude jej ďalším zdaňovacím obdobím obdobie od 1. 1. 2014 do 14. 6. 2014. V tomto zdaňovacom období vykáže opäť stratu. V daňovom priznaní podanom za obdobie likvidácie nebude možné uvedené straty odpočítať.

Príklad č. 13:

Právnická osoba vstúpila do likvidácie 15. 6. 2014. Za zdaňovacie obdobie roku 2013 vykázala daňovú stratu. V zdaňovacom období od 1. 1. 2014 do 14. 6. 2014 vykáže základ dane. V tomto zdaňovacom období môže postupovať podľa § 52za ods. 4 zákona o dani z príjmov a odpočítať si 1/4 z daňovej straty vykázanej za rok 2013.

3.5 Daňová licencia

V zmysle § 46b zákona o dani z príjmov daňovú licenciu platí právnická osoba, ktorej daňová povinnosť vypočítaná v daňovom priznaní je nižšia ako ustanovená výška daňovej licencie. Výška daňovej licencie je stanovená v závislosti od výšky ročného obratu k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia a od toho, či je daňovník platiteľom dane z pridanej hodnoty k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia. Ročný obrat je definovaný ako súhrn výnosov zo všetkých ním vykonávaných činností za príslušné zdaňovacie obdobie. Právnická osoba, ktorá nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty, s ročným obratom neprevyšujúcim 500 000 eur má ustanovenú daňovú licenciu vo výške 480 eur, platiteľ DPH 960 eur. Ak právnická osoba dosiahla za zdaňovacie obdobie ročný obrat viac ako 500 000 eur, daňová licencia je 2 880 eur. Ustanovená výška daňovej licencie sa znižuje na polovicu u daňovníka, ktorý zamestnáva pracovníkov so zdravotným postihnutím, ak priemerný evidenčný počet týchto zamestnancov je za zdaňovacie obdobie najmenej 20 % z celkového priemerného evidenčného počtu vo fyzických osobách podľa vyhlášky Štatistického úradu SR č. 358/2011 Z. z. V prípade kratšieho zdaňovacieho obdobia sa výška daňovej licencie znižuje úmerne podľa počtu mesiacov tohto zdaňovacieho obdobia. Vypočíta sa ako súčin 1/12 sumy daňovej licencie a počtu kalendárnych mesiacov zdaňovacieho obdobia.

Ak je suma daňovej licencie vyššia ako daň vypočítaná v daňovom priznaní, môže si daňovník podľa § 46b ods. 5 zákona rozdiel započítať v daňovom priznaní na daňovú povinnosť pred uplatnením preddavkov na daň, a to najviac v troch bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích obdobiach, nasledujúcich po zdaňovacom období, za ktoré bola daňová licencia zaplatená.

POZNÁMKA

Tento nárok zanikne, ak daňovníkovi nevznikne možnosť započítania v ustanovenej lehote a ďalej tiež ku dňu vstupu daňovníka do likvidácie.

Daňová licencia je splatná v rovnakej lehote, v akej je povinnosť podať daňové priznanie za príslušné zdaňovacie obdobie. Daňovú licenciu neplatí (okrem iného) ani daňovník v likvidácii za zdaňovacie obdobia podľa § 41 ods. 48.

Daňová licencia je v súlade s § 52za ods. 7 zákona o dani z príjmov prvýkrát splatná v lehote na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie, ktoré začne najskôr 1. januára 2014 s výnimkou osobitného postupu u niektorých daňovníkov vrátane daňovníkov, ktorí v roku 2014 vstúpili do likvidácie.

Podľa § 52za ods. 8 zákona daňovník, ktorý sa zrušuje s likvidáciou v priebehu kalendárneho roka 2014, neplatí daňovú licenciu za zdaňovacie obdobie, ktoré končí dňom predchádzajúcim dňu jeho vstupu do likvidácie.

Príklad č. 14:

Právnická osoba vstúpila do likvidácie 31. 1. 2014. Je povinná zaplatiť alikvotnú časť daňovej licencie za zdaňovacie obdobie od 1. 1. 2014 do 30. 1. 2014?

V zmysle § 52za ods. 7 zákona o dani z príjmov ustanovenie § 46b zákona sa prvýkrát použije za zdaňovacie obdobie, ktoré začína najskôr 1. januára 2014 okrem zdaňovacieho obdobia podľa odseku 8. Daňovník, ktorý sa zrušuje s likvidáciou v priebehu kalendárneho roka 2014, v zmysle § 52za ods. 8 zákona neplatí daňovú licenciu podľa § 46b za zdaňovacie obdobie, ktoré končí dňom predchádzajúcim dňu jeho vstupu do likvidácie. Na základe uvedeného, ak daňovník vstúpil do likvidácie 31. januára 2014, neplatí daňovú licenciu za zdaňovacie obdobie predchádzajúce jeho vstupu do likvidácie, t. j. za obdobie od 1. 1. 2014 do 30. 1. 2014. Počas obdobia likvidácie daňovú licenciu neplatí v súlade s § 46b ods. 7 písm. d) zákona o dani z príjmov.

Príklad č. 15:

Právnická osoba so zdaňovacím obdobím kalendárny rok vstúpi do likvidácie od 1. 6. 2015. Je platiteľom DPH, jej obrat od začiatku zdaňovacieho obdobia do dňa vstupu do likvidácie bude 245 000 eur. Za zdaňovacie obdobie od 1. 1. 2015 do 31. 5. 2015 vykáže daňovú stratu. Je povinná zaplatiť za zdaňovacie obdobie predchádzajúce dňu vstupu do likvidácie daňovú licenciu?

Za zdaňovacie obdobie, ktoré sa začína dňom vstupu do likvidácie (od 1. 6. 2015), nie je právnická osoba povinná platiť daňovú licenciu v súlade s § 46b ods. 7 písm. d) zákona o dani z príjmov. Uvedené oslobodenie od platenia licencie platí na všetky zdaňovacie obdobia od vstupu do likvidácie až do jej ukončenia. Za zdaňovacie obdobie od 1. 1. 2015 do 31. 5. 2015 je právnická osoba povinná zaplatiť alikvotnú časť daňovej licencie. Na základe dosiahnutého obratu za toto zdaňovacie obdobie a skutočnosti, že k poslednému dňu tohto zdaňovacieho obdobia je platiteľom DPH, by v prípade, ak by nevstúpila do likvidácie, bola povinná zaplatiť daňovú licenciu vo výške 960 eur. Za kratšie zdaňovacie obdobie zaplatí z tejto sumy alikvotnú časť za 5 mesiacov vo výške 400 eur [(960 eur : 12 mesiacov) x 5 mesiacov].

3.6 Platenie preddavkov na daň

Podľa § 42 ods. 3 písm. b) zákona o dani z príjmov daňovník v likvidácii v zdaňovacom období (obdobiach) podľa § 41 ods. 4 (od vstupu do likvidácie do skončenia likvidácie) nemá povinnosť platiť preddavky na daň. Preddavky by platil len v prípade, ak by mu správca dane túto povinnosť uložil rozhodnutím podľa § 42 ods. 10 zákona.

Príklad č. 16:

Spoločnosť vstúpila do likvidácie dňa 1. 6. 2014. Z daňového priznania za rok 2013 jej vznikla povinnosť platiť štvrťročné preddavky, štvrťročné preddavky platila aj v roku 2012 (z daňového priznania za rok 2011). Preddavok na I. štvrťrok 2014 zaplatila v lehote do 31. marca 2014, rozdiel na preddavku doplatila do 30. 4. 2014.

Spoločnosť nemá v súlade s § 42 ods. 3 písm. b) zákona o dani z príjmov povinnosť platiť preddavky na daň za obdobie likvidácie, t. j. za obdobie od 1. 6. 2014 do skončenia likvidácie. Ak by správca dane rozhodnutím určil platenie preddavkov inak podľa § 42 ods. 10 zákona, vznikla by povinnosť preddavky platiť. Zaplatený preddavok na I. štvrťrok 2014 sa započíta na úhradu dane v daňovom priznaní podanom za zdaňovacie obdobie od 1. 1. 2014 do 31. 5. 2014.

3.7 Podiel na likvidačnom zostatku

Podiel na likvidačnom zostatku obchodnej spoločnosti sa nezdaňuje. Ak je vyplatený fyzickej osobe, je vylúčený z predmetu dane podľa § 3 ods. 2 písm. c) zákona o dani z príjmov. Podiel vyplatený právnickej osobe nie je predmetom dane v súlade s § 12 ods. 7 písm. c) zákona.

Príklad č. 17:

V dôsledku likvidácie spoločnosti, v ktorej mala právnická osoba majetkovú účasť, prijala v roku 2014 podiel na likvidačnom zostatku 3 717 eur. Vklad bol upísaný vo výške 3 000 eur. Právnická osoba bude o nároku na podiel na likvidačnom zostatku účtovať:

  1. Úbytok obchodného podielu v obstarávacej cene 3 000 € MD 568/D 063
  2. Nárok spoločníka na podiel na likvidačnom zostatku 3 717 € MD 378/ D 665
  3. Prijatá úhrada podielu na likvidačnom zostatku 3 717 € MD 221/D 378

V súlade s § 12 ods. 7 písm. c)§ 52 ods. 24 zákona o dani z príjmov nie je likvidačný zostatok predmetom dane. Podľa § 21 ods. 1 písm. j) zákona daňovými výdavkami nie sú výdavky (náklady) vynaložené na príjmy nezahŕňané do základu dane. Na základe uvedených ustanovení zúčtovaný výnos ani náklad neovplyvnia základ dane spoločnosti. V daňovom priznaní k dani z príjmov právnickej osoby sa uvedie na riadku 13 v časti III./A priznania, ktorý je súčasťou riadka 130, suma 3 000 eur ako položka zvyšujúca výsledok hospodárenia. Suma 3 717 eur, ktorá nie je predmetom dane, sa uvedie na riadku 210 ako položka znižujúca výsledok hospodárenia.

3.8 Odmena likvidátora

Ak je likvidátorom fyzická osoba, príjem za jeho prácu je príjmom zo závislej činnosti podľa § 5 ods. 1 písm. b) zákona o dani z príjmov. Platiteľ, ktorý tento príjem vypláca, je povinný zabezpečiť jeho preddavkové zdanenie v súlade s § 35 ods. 1 zákona. Platiteľ príjmu vyberie preddavok z príjmu zníženého o povinné poistné a 1/12 nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka v prípade, ak má likvidátor uňho podpísané vyhlásenie. Na základe podpísaného vyhlásenia je možné priznať aj daňový bonus, ak sú splnené podmienky § 33 zákona o dani z príjmov.

Likvidátor vysporiada svoju daňovú povinnosť k dani z príjmov po skončení roka ročným zúčtovaním preddavkov alebo v podanom daňovom priznaní.

Z hľadiska právnickej osoby, ktorá je v likvidácii, je odmena vyplatená likvidátorovi uznaným daňovým výdavkom v zmysle všeobecnej definície daňového výdavku v § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov.


Poznámka redakcie:
§ 41 ods. 3 a ods. 4 zákona o dani z príjmov
§ 17 ods. 8 písm. b) zákona o dani z príjmov
§ 52za ods. 8 zákona o dani z príjmov
§ 12 ods. 7 písm. c) zákona o dani z príjmov
§ 49 ods. 3 písm. c) zákona o dani z príjmov



Autor: Ing. Martina Oravcová

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.