1. Odpis pohľadávok

Je potrebné rozlišovať medzi odpisom pohľadávky a zánikom pohľadávky. Zatiaľ čo pohľadávka ako predmet právnych vzťahov zriedka uplynutím času zaniká (inštitút preklúzie je skôr vlastný verejnoprávnej úprave – napríklad zánik práva vyrubiť daň), ale stáva sa z nej v dôsledku premlčania naturálna obligácia – teda štátne orgány ju nemôžu priznať, aj keď naďalej existuje v účtovníctve, je potrebné pohľadávky, ktorých bonita je pochybná, nejakým spôsobom riešiť. Bolo by v rozpore so zásadou opatrnosti, aby sa vykazovali v účtovnej závierke pohľadávky, ktorých úhrada sa nedá očakávať.

Obsah

Dátum publikácie:20. 11. 2014
Autor:JUDr. Samuel Diatka
Oblasti práva:
Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo; Účtovníctvo / Jednoduché účtovníctvo; Podvojné účtovníctvo
Obchodné právo / Obchod, podnikanie, obchodné právo / Obchodno-záväzkové vzťahy všeobecne
Právny stav od:1. 1. 2014
Právny stav do:31. 12. 2014

Je potrebné rozlišovať medzi odpisom pohľadávky a zánikom pohľadávky. Zatiaľ čo pohľadávka ako predmet právnych vzťahov zriedka uplynutím času zaniká (inštitút preklúzie je skôr vlastný verejnoprávnej úprave – napríklad zánik práva vyrubiť daň), ale stáva sa z nej v dôsledku premlčania naturálna obligácia – teda štátne orgány ju nemôžu priznať, aj keď naďalej existuje v účtovníctve, je potrebné pohľadávky, ktorých bonita je pochybná, nejakým spôsobom riešiť. Bolo by v rozpore so zásadou opatrnosti, aby sa vykazovali v účtovnej závierke pohľadávky, ktorých úhrada sa nedá očakávať.

To by potom mohlo viesť k tomu, že takáto účtovná jednotka dostane úver na základe aktív, ktoré nemajú prakticky žiadnu hodnotu. Aj na Slovensku boli firmy, ktoré fungovali týmto spôsobom a finančnú krízu tiež spôsobili firmy, ktoré toxické aktíva vydávali za bonitné.

Odpis pohľadávky nemá teda význam iba daňový, ale slúži hlavne pre zreálnenie hodnoty vlastného imania účtovných jednotiek.

Odpis pohľadávky je upravený v nasledovných ustanoveniach zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ZDP):

Vzhľadom na to, že daňové uznanie odpisu pohľadávky je viazané i na možnosť tvorby opravnej položky, je v tejto súvislosti potrebné spomenúť i ustanovenia:

Poznámka:

Opravným položkám sme sa podrobne venovali v príspevku Pohľadávky z právneho a daňového hľadiska v DÚPP č. 13/2014, preto pre účely tohto výkladu na tento odkazujeme.

Dôležité je tiež spomenúť externé predpisy, ktoré upravujú vymáhanie pohľadávok v SR:

  • zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii,
  • zákon č. 328/1991 Zb. o konkurze a vyrovnaní – tu už ide iba o dobiehajúce konania,
  • zákon č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti.

Okrem toho bol 2. 9. 2014 vydaný Metodický pokyn k posudzovaniu odpisu pohľadávky ako daňového výdavku podľa § 19 ods. 2 písm. h), i), r), § 19 ods. 3 písm. t)§ 52 ods. 19 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.

Toto usmernenie je dôležité spomenúť, pretože okrem toho, že vysvetľuje aplikáciu príslušných ustanovení ZDP v nadväznosti na účtovníctvo, snaží sa výkladom riešiť aj rozpornosť niektorých ustanovení ZDP, a to najmä tých, ktoré súvisia s konkurzom a otázkou skúmania tvorby opravnej položky daňovníkmi účtujúcimi v sústave jednoduchého účtovníctva – § 19 ods. 2 písm. i) v nadväznosti na § 17 ods. 12 písm. b), c) ZDP.

Poznámka:

Napriek tomu, že opravné položky je možné tvoriť len k nepremlčaným pohľadávkam (§ 20 ods. 2 ZDP), ustanovenia o odpise pohľadávok – § 19 ods. 2 písm. h)§ 19 ods. 3 písm. t) ZDP – nevylučujú ani odpis premlčanej pohľadávky do nákladov.

V prípade odpisu pohľadávky podľa § 19 ods. 2 písm. r) ZDP musí ísť vždy o nepremlčanú pohľadávku, čo vyplýva z toho, že tento bod je naviazaný na možnosť tvorby opravnej položky, ktorej tvorba na premlčanú pohľadávku nie je možná. Daňovo účinný odpis pohľadávky by bolo možné realizovať len cez dodatočné daňové priznanie.

Otázkou zostáva, či by to pri sume 332 € stálo za podávanie dodatočného daňového priznania.

Odpis pohľadávok podľa § 19 ods. 2 ZDP môže uplatniť len účtovná jednotka, ktorá účtuje v sústave podvojného účtovníctva, respektíve účtovná jednotka, ktorá účtovala v sústave podvojného účtovníctva a ide o pohľadávky, ktoré boli zahrnuté do príjmov v čase, keď účtovala v sústave podvojného účtovníctva.

Súvisí to s odlišným zisťovaním základu dane pri účtovných jednotkách účtujúcich v jednoduchom a podvojnom účtovníctve [§ 17 ods. 1 písm. a), resp. § 17 ods. 1 písm. b), c) ZDP].

Postup účtovnej jednotky účtujúcej v sústave JÚ, prípadne vedúcej daňovú evidenciu sa spravuje § 17 ods. 8 písm. a)§ 17 ods. 12 písm. b, c) ZDP, čo bude podrobne rozoberané ďalej. Tieto ustanovenia sa odvolávajú na § 19 ods. 2 ZDP, ale vzhľadom na rozdiely v účtovných sústavách si to vyžaduje samostatný výklad. S uvedeným úzko súvisí druhá podmienka – pohľadávka musela byť zahrnutá do príjmov – inými slovami: musela zvýšiť základ dane.

To vylučuje z odpisov zmluvné pokuty a úroky z omeškania, poplatky z omeškania (po novom i paušálna náhrada nákladov spojených s uplatnením pohľadávky, kompenzačné platby vyplácané podľa osobitného predpisu), pretože tieto sa do základu dane zahrnú u veriteľa i u dlžníka až pri zaplatení. Výnimkou sú úroky z omeškania z úverov platených bankám a prijatých bankami a úroky v prípade vzniku nepovoleného debetného zostatku na bežnom účte platené bankám a prijaté bankami.

Samozrejme, že pohľadávky, ktoré eviduje účtovná jednotka, nemusia zvyšovať základ dane – typicky sú to preddavky, úvery, ale napríklad i pohľadávky z darov.

Takéto pohľadávky je možné odpísať účtovne, ale nie daňovo. Bráni tomu totiž ustanovenie § 21 ods. 1 ZDP, citujem: „Daňovými výdavkami nie sú výdavky (náklady), ktoré nesúvisia so zdaniteľným príjmom, aj keď tieto výdavky (náklady) daňovník účtoval, výdavky (náklady), ktorých vynaloženie na daňové účely nie je dostatočne preukázané...“

1.1 Spôsoby odpisu pohľadávok

Rozoberme si teraz podrobnejšie jednotlivé spôsoby odpisu pohľadávok uvedené v § 19 ods. 2 písm. h) ZDP:

  1. súd zamietol návrh na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku alebo zastavil konkurzné konanie pre nedostatok majetku, alebo zrušil konkurz z dôvodu, že majetok dlžníka nepostačuje na úhradu výdavkov a odmenu správcu konkurznej podstaty, alebo zrušil konkurz z dôvodu, že majetok úpadcu nepostačuje ani na úhradu pohľadávok proti podstate, a to aj u daňovníka, ktorý neprihlásil pohľadávku, ale sa preukáže uznesením súdu o zrušení konkurzu z dôvodu, že majetok dlžníka nepostačuje na úhradu výdavkov a odmenu správcu konkurznej podstaty, alebo uznesením súdu, že majetok úpadcu nepostačuje ani na úhradu pohľadávok proti podstate;

Toto ustanovenie pokrýva dôvody, ktoré vzniknú právoplatnosťou rozhodnutia konkurzného súdu podľa § 20 zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii v znení neskorších predpisov (ďalej ZKR) a § 102 ZKR. V praxi to znamená, že majetok právnickej osoby nemá hodnotu ani 6 638,78 € a fyzickej osoby 1 659,70 € (§ 9 vyhlášky č. 665/2005 Z. z.).

Samozrejme, že veriteľ môže predísť takému rozhodnutiu hneď na začiatku konkurzu, ak pri podaní návrhu na začatie konkurzu zloží okrem povinného preddavku na odmenu predbežného správcu v zmysle § 13 ZKR§ 7 vyhlášky č. 665/2005 Z. z. vo výške 663,88 € pri konkurze na fyzickú osobu a 1 659,70 € pri konkurze na právnickú osobu aj preddavok na úhradu nákladov konkurzu v rovnakej výške (§ 20 ods. 2 ZKR, § 8 vyhlášky č. 665/2005 Z. z.).

To však neznamená, že takéto rozhodnutie súd neprijme počas konkurzu. Otázka je, kto bude riskovať ďalšie peniaze na vymáhanie pohľadávky v konkurze. Samozrejme, že aj to za určitých okolností má zmysel, ale len v prípade, ak veriteľ chce postupovať voči dlžníkovi žalobami, ktoré mu umožňuje ZKR. To však predpokladá podrobnú analýzu situácie, ktorá je pre malého veriteľa často nedostupná.

  1. vyplýva to z výsledku konkurzného konania alebo reštrukturalizačného konania;

Tu sa má na mysli situácia, keď správca vykoná rozdelenie výťažku rozvrhom podľa § 97 ZKR – oddelená podstata, § 98 ZKR – všeobecná podstata. Tento rozvrh obsahuje tak veriteľov, ako i rozsah ich uspokojenia.

Na základe tohto dokladu je možné spoľahlivo určiť časť pohľadávky, ktorú nebude možné uspokojiť.

Upozornenie:

Zatiaľ čo u právnickej osoby nasleduje výmaz – čiže zánik dlžníka, tak u fyzickej osoby je možné pokračovať vo vymáhaní pohľadávky, ak nie je povolené oddlženie (§ 166 – § 171 ZKR). Často to však nemá reálny ekonomický zmysel, a preto ZDP umožňuje odpis pohľadávky do nákladov.

V tejto súvislosti by som rád upozornil na fakt, že napriek tomu, že ZDP v § 20 ods. 10 umožňuje tvorbu daňovej opravnej položky len na včas prihlásené pohľadávky (lehota 45 dní od zverejnenia vyhlásenia konkurzu v Obchodnom vestníku), tak od 1. 1. 2012 je možné dohlasovať pohľadávky i po tejto lehote (i keď veriteľ nemá hlasovacie právo a nemôže byť volený do veriteľského výboru), takže v rozvrhu je jeho pohľadávka uvedená, a teda odpis pohľadávky prichádza do úvahy.

  1. dlžník zomrel a pohľadávka nemohla byť uspokojená ani vymáhaním od dedičov dlžníka;

Tento dôvod pokrýva nasledovné situácie:

V praxi sa tento dôvod aplikuje vtedy, ak majetok, ktorý poručiteľ zanechal, je približne 500 €, čo je porovnateľné s nákladmi na lacný pohreb. V týchto prípadoch sa nerozhoduje o tom, kto je dedič, a preto ani nie je právny nástupca, od ktorého by bolo možné pohľadávku vymôcť.

Hodnota dedičstva je vyčerpaná – v zmysle § 470 Občianskeho zákonníka dedič zodpovedá do výšky ceny nadobudnutého dedičstva za primerané náklady spojené s pohrebom poručiteľa a za poručiteľove dlhy, ktoré naňho prešli poručiteľovou smrťou. Nie je zriedkavou situácia, že dedičské konanie prebehne bez toho, aby do pasív dedičstva boli zahrnuté všetky položky či už preto, že dedičia nevedia, alebo niekedy nechcú vedieť o dlhoch dediča. V takom prípade sa síce veriteľ môže domáhať žalobou svojej pohľadávky na dedičoch, ale pokiaľ jeho pohľadávka je vyššia ako čistá hodnota dedičstva, nebol by v tejto časti úspešný. V tomto smere by mohla byť inšpiráciou česká úprava (nový Občiansky zákonník), kde dedičia zodpovedajú za dlhy neobmedzene s určitými výnimkami.

Likvidácia dedičstva (§ 175u O.s.p.) a prenechanie dedičstva veriteľom (§ 175p O.s.p.) na úhradu dlhov – sú to situácie, kedy v prvom prípade nastáva predaj dedičstva a použitie výťažku na úhradu dlhov dedičstva a v druhom prípade sa tento proces obíde tým, že dedičstvo sa prenechá veriteľovi.

V prvom prípade má daňovník k dispozícii rozvrh výťažku a v druhom prípade znalecký posudok, na základe ktorého deklaruje časť nevymožiteľnej pohľadávky na odpis. V praxi sa s týmito prípadmi stretne veriteľ zriedkavo, prakticky len v prípade, ak sa Slovenská republika ako právny nástupca tam, kde nie je dedič, rozpakuje prijať majetok, ktorý sa nedá efektívne spravovať.

  1. exekúciu alebo výkon rozhodnutia súd zastaví z dôvodu, že po vydaní rozhodnutia, ktoré je podkladom na exekúciu alebo výkon rozhodnutia, zaniklo ním priznané právo;

Tento bod sa ani nedá nazvať bodom odpisu pohľadávky. Ak totiž zaniklo právo, tak zanikla pohľadávka a nemôže sa to riešiť odpisom, ale iným účtovným zápisom. Môže ísť napríklad o prípad, kedy na základe mimoriadneho opravného prostriedku rozhodnutie, ktoré obsahovalo povinnosť uhradiť nejakú sumu, bolo zrušené.

  1. súd výkon rozhodnutia zastaví z dôvodu, že priebeh výkonu rozhodnutia ukazuje, že výťažok, ktorý sa ním dosiahne, nepostačí na krytie jeho trov alebo majetok dlžníka nepostačuje na krytie nákladov exekučného konania, a to aj pri ostatných pohľadávkach evidovaných daňovníkom voči tomu istému dlžníkovi;

Ide o dôvod uvedený v § 57 ods. 1 písm. h) zákona č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti. Takto súd rozhodne na základe návrhu exekútora alebo povinného a ak existuje správa od súdneho exekútora o nemajetnosti. Treba si uvedomiť, že § 57 zákona č. 233/1995 Z. z. obsahuje aj iné dôvody na zastavenie exekúcie. Na odpis pohľadávky je však relevantný tento bod.

Poznámka:

Z praxe viem, že súd niekedy neuvedie do uznesenia správny dôvod zastavenia. V takomto prípade by som skúmal, či ide o návrh na zastavenie z dôvodu nemajetnosti a či z odôvodnenia vyplýva tento fakt.

Príklad č. 1:

Oprávnený podal na základe rozhodnutia súdu návrh na začatie exekúcie na dlžníka A, s. r. o. v sume 5 000 €. Na základe oznámenie exekútora navrhol zastavenie exekúcie pre nemajetnosť povinného. Súd exekúciu zastavil, pričom z rozhodnutia vyplýva, že ide o návrh pre nemajetnosť povinného. Právoplatné rozhodnutie exekučného súdu je dokladom umožňujúcim oprávnenému odpísať pohľadávku podľa § 19 ods. 2 písm. h) bod 5 ZDP.

Vyššie uvedené podmienky nie je jednoduché splniť. Vymáhanie pohľadávok je značne zložitý proces, ktorý si vyžaduje aj nemalé náklady.

ZDP preto umožňuje daňovníkom zjednodušený odpis pohľadávok v nižších hodnotách podľa § 19 ods. 2 písm. i) za nasledovných podmienok:

  • hodnota pohľadávky nepresahuje sumu 332 €,
  • pohľadávka je po lehote splatnosti viac ako 720 dní, inými slovami: je možné tvoriť opravnú položku podľa § 20 ods. 4 písm. b) ZDP (u bánk) alebo podľa § 20 ods. 14 písm. b) ZDP u ostatných subjektov,
  • celková hodnota pohľadávky voči tomu istému dlžníkovi nepresahuje 332 €.

Týmto je možné dostať pohľadávku do nákladov podstatne rýchlejšie ako v iných prípadoch, pretože daňovo je možné takúto pohľadávku odpísať do nákladov dokonca skôr, ako je možné na ňu tvoriť 100 % opravnú položku.

Aplikácia tohto ustanovenia bola sporná v prípade daňovníkov, ktorí viedli jednoduché účtovníctvo, respektíve daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 10, 11 ZDP (teraz už len § 6 ods. 11 ZDP), a to z toho dôvodu, že títo daňovníci nie sú povinní tvoriť opravné položky k pohľadávkam (a ani ich netvoria).

Na základe výkladu uvedeného v Metodickom pokyne k posudzovaniu odpisu pohľadávky ako daňového výdavku podľa § 19 ods. 2 písm. h), i), r), § 19 ods. 3 písm. t)§ 52 ods. 19 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov je toto ustanovenie použiteľné i pre daňovníkov účtujúcich v sústave JÚ, respektíve vedúcich daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 11 ZDP.

Posledný dôvod je uvedený v § 19 ods. 3 písm. t) ZDP výdavok (náklad) do výšky odpisu menovitej hodnoty pohľadávky alebo jej neuhradenej časti bez príslušenstva voči Slovenskej republike v zdaňovacom období, v ktorom daňovník upustil od jej vymáhania; v tomto prípade ide vždy len o pohľadávku uznanú Slovenskou republikou.

Poznámka:

Je otázne, kto by dobrovoľne odpísal pohľadávku, ktorá bola v procese uplatnenia zákona č. 514/2003 Z. z. o zodpovednosti štátu za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci uznaná.

Mám pocit, že tento bod sa dostal do ZDP ako súčasť riešenia v určitom konkrétnom spore.

Bez ohľadu na to, aké boli motívy zákonodarcu, takúto pohľadávku je možné odpísať bez splnenia ďalších podmienok v účtovnom období podľa rozhodnutia daňovníka.

1.2 Účtovné zobrazenie (§ 68 ods. 5 Postupov účtovania v PÚ)

Ak je na pohľadávku tvorená opravná položka, najprv príde k jej zrušeniu.

Z hľadiska daňového nesmieme zabudnúť na aplikáciu § 17 ods. 28 písm. b) ZDP, teda na zvýšenie základu dane o daňovo uznanú opravnú položku. Zároveň je potrebné znížiť základ dane o výdavok uvedený v § 19 ods. 2 písm. h), r) alebo v § 19 ods. 3 písm. t) ZDP.

Účtovný prípad

MD / Dal

Zrušenie opravnej položky

391 / 311, 315, 378

Odpis pohľadávky

546 / 311, 315, 378

Príklad č. 2:

Spoločnosť A, s. r. o. eviduje pohľadávku voči firme B, s. r. o. splatnú 31. 12. 2008 vo výške 10 000 €. V roku 2011 vytvorila opravnú položku k pohľadávke vo výške 100 %, pretože pohľadávka bola k 31. 12. 2011 viac ako 1 080 dní po splatnosti.

Exekútor v roku 2012 navrhol zastaviť exekúciu pre nemajetnosť, čo súd i urobil. Rozhodnutie bolo právoplatné dňa 20. 11. 2012.

Účtovné zobrazenie

Účtovný prípad

Suma v €

MD / Dal

Pohľadávka

10 000

311 / 602

Opravná položka

10 000

547 / 391

Zrušenie OP (vyradenie pohľadávky)

10 000

391 / 311

Daňové hľadisko [§ 17 ods. 28 písm. b) ZDP]

Základ dane sa zvýši o sumu zrušenej opravnej položky – daňovo uznanej (+ 10 000 €) a zníži o sumu – 10 000 €, celkový dosah [§ 19 ods. 2 písm. h) ZDP] na základ dane bude 0. Keďže sme neúčtovali na účte 546, celkový základ dane na riadku 100 daňového priznania nie je ovplyvnený.

Príklad č. 3:

Spoločnosť A, s. r. o. eviduje pohľadávku voči firme B, s. r. o. splatnú 31. 12. 2008 vo výške 10 000 €. V roku 2010 vytvorila opravnú položku k pohľadávke vo výške 50 %, pretože pohľadávka bola k 31. 12. 2010 viac ako 720 dní po splatnosti (2 roky = 730 dní). Exekútor v roku 2011 navrhol zastaviť exekúciu pre nemajetnosť, čo súd i urobil. Rozhodnutie bolo právoplatné dňa 20. 11. 2011.

Účtovný prípad

Suma v €

MD / Dal

Pohľadávka

10 000

311 / 602

Opravná položka

 5 000

547 / 391

Zrušenie OP (vyradenie pohľadávky)

 5 000

391 / 311

Odpis pohľadávky

 5 000

546 / 311

Tu sme práve v situácii, kedy musíme upraviť základ dane vo dvoch stupňoch:

Z hľadiska daňového podľa § 17 ods. 28 písm. b) ZDP zvýšime základ dane o sumu 5 000 € zodpovedajúcu zrušeniu daňovo uznanej opravnej položky a znížime o výdavok podľa § 19 ods. 2 písm. h) ZDP (– 10 000 €). Vzhľadom na to, že na účte 546 bolo v nákladoch účtované iba 5 000 €, mimoúčtovne znížime základ dane o – 5 000 €.

Môže sa stať, že pohľadávka bude napriek odpisu uhradená. Účtovná jednotka A zaúčtuje príjem finančných prostriedkov ako výnos na účte 646, teda:

Príjem z odpísanej pohľadávky MD 211 / Dal 646

Na účte 311 už neúčtujeme, keďže pohľadávka bola vyradená z účtovníctva. Uvedený príjem je zdaniteľný z dôvodu, že odpis bol daňovým výdavkom.

1.3 Odpis pohľadávok u daňovníkov účtujúcich v jednoduchom účtovníctve

Od 1. 1. 2008 bol novelizovaný § 17 ods. 12 ZDP, ktorý umožnil aj daňovníkom účtujúcim v jednoduchom účtovníctve odpis pohľadávky. Uvedená možnosť bola zakotvená pre týchto daňovníkov:

Tieto ustanovenia priamo odkazujú na § 19 ods. 2 ZDP, ale problém pri ich aplikácii je ten, že § 19 ods. 2 viaže možnosť odpisu na tvorbu opravných položiek, čo účtovná jednotka účtujúca v sústave jednoduchého účtovníctva nerobí, respektíve len v obmedzenej miere (§ 16, § 16a postupov účtovania v JÚ).

Obzvlášť vypuklo tento problém vynikol pri aplikácii § 19 ods. 2 písm. i) ZDP. V tejto súvislosti je potrebné spomenúť výklad v Metodickom pokyne k posudzovaniu odpisu pohľadávky ako daňového výdavku podľa § 19 ods. 2 písm. h), i), r), § 19 ods. 3 písm. t)§ 52 ods. 19 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov. Daňovník s príjmami podľa § 6 ZDP, ktorý účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva alebo ktorý vedie evidenciu podľa § 6 ods. 11 ZDP, netvorí k pohľadávke opravnú položku podľa § 20 ods. 4 písm. b) alebo ods. 14 písm. b) ZDP, preto nie je potrebné sledovať splnenie podmienky uvedenej v § 19 ods. 2 písm. i) v prvom bode ZDP. Pri odpise predmetných pohľadávok do daňových výdavkov stačí u týchto daňovníkov splniť súčasne druhú a tretiu podmienku (menovitá hodnota pohľadávky do 332 € a celková hodnota pohľadávok voči tomu istému dlžníkovi nesmie presiahnuť sumu 332 € k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia). Mechanizmus funguje tak, že u vlastnej pohľadávky nie je pri vyradení z účtovníctva povinný daňovník zvyšovať základ dane, ak pohľadávka spĺňa podmienky podľa § 19 ods. 2 písm. h) a i) ZDP a pri nadobudnutých pohľadávkach zníži základ dane o obstarávaciu cenu pohľadávky [§ 17 ods. 12 písm. c) ZDP]. Postup pri odpisovaní pohľadávok v jednoduchom účtovníctve upravuje § 14 ods. 2 a 3 postupov účtovania v JÚ (opatrenie MF SR č. MF/27076/2007-74), pričom § 14 ods. 3 hovorí práve o postupe pri odpisovaní pohľadávok spĺňajúcich podmienky uvedené v § 19 ods. 2 písm. h) a i) ZDP.

Pri odpise pohľadávky pri trvalom upustení od jej vymáhania sa účtuje zánik pohľadávky v knihe pohľadávok a v rámci uzávierkových účtovných operácií podľa § 4 ods. 6 písm. d) (príjmy zdaniteľné) tretieho bodu postupov účtovania v JÚ v tom účtovnom období, v ktorom účtovná jednotka o upustení od jej vymáhania rozhodla.

Ak v budúcnosti dôjde k inkasu už odpísanej pohľadávky, účtuje sa príjem podľa § 4 ods. 6 písm. f) (príjmy neovplyvňujúce základ dane) postupov účtovania v JÚ.

Pri odpise pohľadávok podľa osobitného predpisu [§ 19 ods. 2 písm. h) a i) ZDP] sa účtuje zánik pohľadávky v knihe pohľadávok na základe dokladov preukazujúcich dôvod odpisu pohľadávky.

1.4 Odpis pohľadávok a určenie zdaňovacieho obdobia

Tento problém je aktuálny v prípade daňovníkov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, respektíve zisťujúcich základ dane podľa medzinárodných účtovných štandardov pre finančné výkazníctvo – § 17 ods. 1 písm. b) a c) ZDP, pretože u nich vznik pohľadávky ovplyvňuje základ dane.

Vzhľadom na to, že ustanovenie § 19 ods. 2 ZDP je nadviazané na právoplatnosť rozhodnutí v konkurznom, prípadne exekučnom konaní, ktoré nastáva v konkrétnom účtovnom období, finančné riaditeľstvo má za to, že je to deň uskutočnenia účtovného prípadu v zmysle § 2 ods. 1 postupov účtovania v PÚ, a teda neskorší odpis by sa mal účtovať ako oprava chýb minulých účtovných období a v zmysle § 17 ods. 15 ZDP by mal daňovník podať dodatočné daňové priznanie. Môže využiť aktuálne platný § 17 ods. 29 ZDP, pretože tu ide o prípad, kedy v dôsledku neodpísania pohľadávok zahrnul do základu dane nižšie výdavky, ako mohol, a teda podaniu dodatočného daňového priznania sa vyhne.

Poznámka:

Vzhľadom na to, že odpis pohľadávok je dobrovoľný akt, podľa názoru autora je ho možné uskutočniť kedykoľvek po zistení zákonných dôvodov a uvedený výklad je príliš formalistický a ako je vidieť i z ustanovenia § 17 ods. 29 ZDP, nemá žiadny daňový efekt. Navyše, vyznačenie právoplatnosti na rozhodnutí môže trvať mesiace.

1.5 Odpis pohľadávok a podnikové kombinácie

Je potrebné uviesť, že pokiaľ ide o nepeňažný vklad v pôvodných cenách alebo zlúčenie, splynutie alebo rozdelenie obchodných spoločností alebo družstiev v pôvodných cenách, prevezme právny nástupca pohľadávky v pôvodnom ocenení (menovitá hodnota, obstarávacia cena) a postupuje pri ich odpise štandardným spôsobom.

Rozdiely však nastanú, ak sa v rámci podnikových kombinácií upravuje hodnota na reálnu hodnotu, teda pri predaji podniku alebo jeho časti, pri nepeňažnom vklade alebo pri zlúčení, splynutí a rozdelení v reálnych hodnotách podľa § 17a až § 17c ZDP, kde sa časový test neuplatňuje od splatnosti pohľadávky, ale od nadobudnutia účinnosti príslušnej zmluvy, čo vyplýva z § 17a ods. 7 písm. b), § 17b ods. 6 písm. b)§ 17c ods. 4 písm. b) ZDP.

Tento časový test je nadviazaný na uplynutie doby v mesiacoch: 12 mesiacov – 20 % reálnej hodnoty pohľadávky bez príslušenstva, 24 mesiacov – 50 % reálnej hodnoty pohľadávky bez príslušenstva, 36 mesiacov – 100 % reálnej hodnoty pohľadávky bez príslušenstva.


Poznámka redakcie:
§ 19 ods. 2 písm. h), i) ZDP 
§ 19 ods. 3 písm. t) ZDP


Autor: JUDr. Samuel Diatka

Súvisiace účtovné súvzťažnosti

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.