Dátum publikácie:10. 3. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty
Právny stav od:1. 1. 2013
Právny stav do:31. 12. 2016
Zhrnutie
- Predmetom DPH je služba poskytnutá za protihodnotu v tuzemsku zdaniteľnou osobou, ktorá koná v postavení zdaniteľnej osoby.
- Poskytnutie služieb sa realizuje za protihodnotu a je teda zdaniteľné, len ak existuje právny vzťah medzi poskytovateľom služby a prijímateľom, na základe ktorého existuje recipročné plnenie, odmena prijatá poskytovateľom služby.
- Za dodanie služby na účely DPH sa považuje užívanie hmotného majetku platiteľa, pri ktorom si odpočítal DPH, na osobnú spotrebu platiteľa alebo jeho zamestnancov alebo na iný ako podnikateľský účel.
- Bezodplatné dodanie služby na osobnú spotrebu platiteľa alebo jeho zamestnancov alebo na ďalší iný účel ako na podnikanie platiteľa sa považuje na účely DPH za dodanie služby.
- Základom dane pri bezodplatnom dodaní služby, ktoré je považované za dodanie služby a pri užívaní hmotného majetku platiteľa na jeho osobnú spotrebu alebo jeho zamestnancov alebo na iný ako podnikateľský účel, sú náklady na službu.
- Bezplatné poskytovanie stravy obchodným partnerom v závodných jedálňach v súvislosti s pracovnými stretnutiami súvisí s podnikaním, a preto sa nepovažuje za dodanie služby za protihodnotu.
Otázky z praxe:
- Je potrebné zdaniť bezodplatné dodanie reklamných letákov a katalógov účastníkom výstav a veľtrhov?
- Považuje sa za dodanie služby za protihodnotu poskytnutie reklamy organizačnou zložkou pre materskú spoločnosť so sídlom v zahraničí?
Najčastejšie pochybenia:
- Ak platiteľ dane preukáže, že poskytnutá služba dopravy zamestnancov je určená na účely podnikania (napr. v prípade, ak neexistuje verejná doprava), nejde o dodanie služby za protihodnotu.
- Ak zamestnávateľ poskytne bezodplatne pre svojich zamestnancov dopravu za účelom nesúvisiacim s plnením pracovných úloh, v takom prípade postupuje podľa § 9 ods. 3 a § 22 ods. 5 zákona o DPH, t. j. vznikne mu daňová povinnosť zo základu dane, ktorý predstavuje všetky náklady súvisiace s takouto prepravou.
- Ak platiteľ nevie zabezpečiť uskutočnenie propagačnej akcie vo vlastných priestoroch a usporiada ju v iných priestoroch, je potrebné skúmať, ktoré výdavky sú vynaložené účelne v súvislosti s podnikaním a je možné pri nich uplatniť odpočet dane a ktoré predstavujú výdavky na nákup tovarov a služieb súvisiacich s pohostením a zábavou, pri ktorých nie je možné odpočítať daň.
Zákonná úprava bezodplatného dodania služby
Dodanie (poskytnutie) služby je predmetom zdanenia daňou z pridanej hodnoty podľa zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov v prípade, keď ako vyplýva z § 2 ods. 1 písm. b) citovaného zákona, je služba poskytnutá za protihodnotu v tuzemsku zdaniteľnou osobou, ktorá koná v postavení zdaniteľnej osoby.
Prípady, kedy podmienka protihodnoty nie je splnená, avšak napriek tomu z hľadiska DPH sa služba považuje za predmet DPH, upravuje ustanovenie § 9 v ods. 2 a 3 zákona o DPH.
Ustanovenie § 9 ods. 2 sa týka užívania hmotného majetku platiteľa, pri ktorom si odpočítal DPH, na osobnú spotrebu platiteľa alebo jeho zamestnancov alebo na iný ako podnikateľský účel.
Ustanovenie § 9 ods. 3 zákona o DPH sa týka bezodplatného dodania služby na osobnú spotrebu platiteľa alebo jeho zamestnancov alebo na ďalší iný účel ako na podnikanie platiteľa. Takéto bezodplatné dodanie sa považuje za dodanie služby za protihodnotu, okrem služby bezodplatne dodanej vysielajúcej organizácii alebo prijímateľovi dobrovoľníckej činnosti (podľa § 4 a § 5 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov). To znamená, že platiteľ dane pri takomto bezodplatnom dodaní nie je povinný odviesť daň na výstupe.
Dôvodom úpravy zákona o DPH bolo prijatie nového právneho predpisu upravujúceho právne vzťahy vznikajúce pri poskytovaní dobrovoľníckej činnosti.
Uvedená možnosť úpravy vyplýva z oprávnenia zakotveného pre členské štáty Európskej únie v článku 26 bod 2 smernice Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, a to vyňať z predmetu dane služby, ktoré poskytujú zdaniteľné osoby bezodplatne pre vysielajúcu organizáciu alebo prijímateľa dobrovoľníckej činnosti.
Vysielajúca organizácia je právnická osoba so sídlom na území Slovenskej republiky, ktorá organizuje alebo sprostredkúva dobrovoľnícku činnosť pre inú osobu s jej súhlasom v jej prospech alebo vo verejný prospech.
Vysielajúcou organizáciou môže byť napríklad právnická osoba, ktorá je občianskym združením, neziskovou organizáciou poskytujúcou všeobecne prospešné služby, cirkvou alebo náboženskou spoločnosťou, školou alebo školským zariadením, nadáciou, za predpokladu, že táto právnická osoba spĺňa ustanovenie § 4 zákona č. 406/2011 Z. z.
Prijímateľ dobrovoľníckej činnosti je osoba so sídlom alebo pobytom na území Slovenskej republiky, pre ktorú vykonáva dobrovoľník dobrovoľnícku činnosť na základe zmluvy o dobrovoľníckej činnosti.
Prijímateľ dobrovoľníckej činnosti v rámci svojej činnosti vyberá a pripravuje dobrovoľníkov na výkon dobrovoľníckej činnosti a uzatvára s nimi zmluvu, ak nejde o dobrovoľníkov, ktorí uzavreli zmluvu s vysielajúcou organizáciou.
Bezodplatné dodanie služby na iný účel ako na podnikanie, ktoré sa považuje za dodanie služby za protihodnotu, je napr. bezodplatné dodanie služby na charitu, bezodplatné vykonanie prepravnej služby osôb platiteľom dane, ktorý vykonáva prepravné služby napr. pre školu.
Vyššie územné celky, obce a nimi zriadené alebo založené právnické osoby môžu využívať dobrovoľnícku činnosť, napr. na podporu plnenia svojich úloh. Pri využívaní dobrovoľníckej činnosti majú tieto právnické osoby postavenie a povinnosti vysielajúcej organizácie alebo prijímateľa dobrovoľníckej činnosti.
Určenie základu dane
Vzhľadom na to, že bezodplatné dodanie služby, ktoré je na účely DPH považované za dodanie služby, z ktorého vzniká daňová povinnosť, nie je spojené s dohodnutou protihodnotou, pri určení základu dane nie je možné vychádzať zo všeobecného ustanovenia pre výpočet základu dane uvedeného v § 22 ods. 1 zákona o DPH. V týchto prípadoch sa uplatňuje postup podľa § 22 ods. 5 zákona o DPH, podľa ktorého pri dodaní služby podľa § 9 ods. 2 a 3 sú základom dane náklady na službu.
Odpočítanie dane a bezodplatné dodanie
Vnútroštátna právna úprava bezodplatného dodania tovaru a bezodplatného dodania služby, ktorá vyplýva z čl. 16 a čl. 26 ods. 1 písm. b) smernice 112 ES, nie je z hľadiska princípu neutrality jednotná.
V prípade, ak platiteľ dane zamýšľa bezodplatne poskytnúť tovar ako dar za účelom propagácie, tovar podlieha dani, s výnimkou bezodplatného dodania tovaru nízkej hodnoty na obchodné účely, ktoré zákon o DPH podľa § 8 ods. 3 nepovažuje za dodanie tovaru za protihodnotu, a teda nepodlieha dani. Platiteľ dane si zároveň môže odpočítať daň na vstupe, ak chce podporiť svoj predaj, tým, že bezodplatne poskytne služby svojim klientom, pričom propagačná akcia za účelom podpory predaja súvisí s podnikaním, poskytnutie týchto služieb nebude podliehať dani, bez ohľadu na hodnotu poskytnutých služieb, keďže podľa § 9 ods. 3 zákona o DPH sa toto dodanie služby za protihodnotu nepovažuje.
Bezodplatné poskytnutie stravy obchodným partnerom
V prípadoch, kedy platiteľ poskytuje bezodplatne stravu svojim obchodným partnerom, sa otázkou, či sa takéto bezodplatné poskytnutie považuje za dodanie služby na účely DPH, zaoberal Súdny dvor EÚ vo veci C-371/07 Danfoss A/S a AstraZeneca A/S. Závery SD EÚ v uvedenej veci sú aplikovateľné aj pri interpretácii slovenského zákona o DPH.
SD EÚ skúmal, či spoločnosť, ktorej závodná jedáleň poskytuje bezodplatne stravu obchodným partnerom v súvislosti s pracovnými stretnutiami v priestoroch spoločnosti, vykonáva bezodplatne plnenia na účely iné ako podnikateľské, ktoré je možné považovať za poskytnutie služieb za odplatu.
Danfoss je akciová spoločnosť založená podľa dánskeho práva, ktorej sídlo sa nachádza v Dánsku a ktorá je vlastníkom zariadení vo viacerých štátoch. Táto spoločnosť vyrába a uvádza na trh priemyselné automatizačné výrobky, ktoré sa používajú na reguláciu tepla a chladenia. Zamestnancom sa strava a nápoje predávajú v závodných jedálňach, ktoré sa tiež využívajú na bezplatné poskytovanie na jednej strane stravy obchodným partnerom spoločnosti v súvislosti s pracovnými stretnutiami, ktoré sa uskutočňujú v priestoroch podniku, a na druhej strane stravy pre zamestnancov počas pracovných stretnutí v rámci tejto spoločnosti.
AstraZeneca je farmaceutickou spoločnosťou, ktorá v rámci svojich predajných a marketingových aktivít pozýva lekárov a iných zdravotníckych odborníkov na stretnutia na účely ich informovania o chorobách a využívaní a používaní jej liekov. V závislosti od doby začatia a dĺžky trvania stretnutí, ktorá môže predstavovať niekoľko hodín až celé dni, sa účastníkom ponúka bezplatná strava v závodných jedálňach, ktoré sa za iných okolností používajú na predaj stravy a nápojov pre zamestnancov.
Podľa SD EÚ v prvom rade treba preskúmať, či bezplatné poskytovanie stravy spoločnosťou obchodným partnerom v jej závodnej jedálni v súvislosti s pracovnými stretnutiami v priestoroch spoločnosti predstavuje poskytovanie služieb uskutočnené zdaniteľnou osobou na iné účely ako podnikateľské.
V prípade oboch spoločností bezplatné poskytovanie stravy ich obchodným partnerom sa uskutočňuje výlučne v rámci stretnutí, ktoré prebiehajú v priestoroch podniku. Okrem toho dotknutá strava sa poskytuje účastníkom v závodnej jedálni, ak to čas, kedy sa koná stretnutie, a jeho trvanie, ktoré môže dosiahnuť aj celé dni, vyžadujú.
Takéto okolnosti predstavuje ukazovateľ, podľa ktorého sa poskytovanie stravy uskutočňuje na podnikateľské účely.
Napriek tomu je pravda, že môže byť obťažné účinne kontrolovať, či poskytovanie stravy závodnými jedálňami podniku súvisí s podnikaním alebo nie, aj keď sa uskutočňuje v rámci bežného fungovania týchto jedální. Ak teda z objektívnych údajov vyplýva, že toto poskytovanie stravy sa uskutočnilo na účely výlučne súvisiace s podnikaním, potom nevzniká povinnosť odviesť daň.
V takýchto prípadoch tiež treba preskúmať, či bezplatné poskytovanie stravy zamestnancom v závodných jedálňach v súvislosti s pracovnými stretnutiami treba považovať za poskytovanie služieb vykonávané zdaniteľnou osobou pre osobné potreby jej zamestnancov alebo všeobecnejšie na iné ako podnikateľské účely.
Je nepochybné, že zvyčajne je vecou zamestnanca zvoliť si povahu, presnú hodinu, či dokonca miesto svojho stravovania. Zamestnávateľ nevstupuje do tejto voľby, keďže povinnosťou zamestnanca je iba opätovne vrátiť sa na pracovisko v dohodnutý čas a pokračovať vo výkone svojej zvyčajnej práce. Poskytovanie stravy zamestnancom má teda v zásade za cieľ uspokojiť súkromnú potrebu a spadá do osobného výberu zamestnancov, do ktorého zamestnávateľ nezasahuje. Z toho vyplýva, že za normálnych okolností poskytovanie služieb spočívajúce v bezplatnom poskytovaní stravy zamestnancom uspokojujú ich súkromné potreby. Naopak, za osobitných okolností môžu požiadavky podniku vyvolať potrebu, aby poskytovanie stravy zabezpečil samotný zamestnávateľ.
V prípade spoločnosti Danfoss dotknutá strava sa ponúka výlučne v rámci stretnutí zamestnancov z viacerých štátov, keď sa dostavia do sídla podniku. Táto spoločnosť uviedla, že záujem podniku je obstarať stravu a nápoje pre svojich zamestnancov v rámci stretnutí v podniku, pretože tak možno organizovať túto stravu rozumným a účinným spôsobom a kontrolovať, s kým, kde a kedy sa tieto pracovné obedy uskutočňujú.
Zamestnávateľovi umožňuje zabezpečenie stravy svojim zamestnancom najmä obmedziť príčiny prerušenia stretnutí. Skutočnosť, že iba zamestnávateľ môže zabezpečiť kontinuitu a riadny priebeh pracovných stretnutí, ho môže nútiť zabezpečiť poskytovanie stravy zamestnancom, ktorí sa ich zúčastnia.
Okrem toho, v prípade spoločnosti Danfoss dotknutá strava sa skladá zo sendvičov a studeného občerstvenia servírovaných v rokovacej sále. To znamená, že zamestnanci nemajú na výber ani miesto, ani čas, ani druh stravy, keďže len zamestnávateľ je sám zodpovedný za ich výber.
Za týchto osobitných okolností sa poskytovanie stravy zamestnancom zo strany zamestnávateľa netýka uspokojenia ich súkromných potrieb a neuskutočňuje sa na iné ako podnikateľské účely. Osobná výhoda, ktorú z toho majú zamestnanci, sa zdá byť doplnková vo vzťahu k potrebám podniku.
Osobitosti vlastné organizácii podniku tak predstavujú ukazovateľ, podľa ktorého plnenia spočívajúce v bezplatnom poskytovaní stravy zamestnancom sa uskutočňujú na podnikateľské účely. To znamená, že po zvážení všetkých relevantných skutočností, ak z objektívnych príčin vyplýva, že sa bezplatné poskytovanie stravy obchodným partnerom v závodných jedálňach v súvislosti s pracovnými stretnutiami poskytuje na účely súvisiace s podnikaním, nepovažuje sa za dodanie služby za protihodnotu.
Propagácia na účely podpory predaja vlastných výrobkov
Spoločnosť, ktorá sa zaoberá výrobou a predajom svojich výrobkov, sa rozhodla usporiadať propagačnú akciu na podporu predaja týchto výrobkov, na ktorej bude zákazníkom prezentovaný starý aj nový sortiment výrobkov firmy. V súvislosti s touto propagačnou akciou platiteľ dane zaplatí zákazníkom ubytovanie, stravovanie a dopravu. Platiteľ dane tieto služby nefakturuje ďalej zákazníkom. Otázka znie, či má právo na odpočítanie dane z nakúpených tovarov a služieb súvisiacich s uskutočnenou propagačnou akciou.
Propagáciu na účely podpory predaja je potrebné posúdiť nielen v kontexte vnútroštátnej právnej úpravy, ale aj v kontexte smernice 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty a judikatúry Súdneho dvora EÚ.
Podľa § 49 ods. 2 zákona o DPH má platiteľ dane právo odpočítania od dane, ktorú je povinný platiť, daň z tovarov a služieb, ktoré použije na dodávky tovarov a služieb ako platiteľ dane, teda na uskutočňovanie svojich podnikateľských aktivít.
V § 49 ods. 7 písm. c) zákona o DPH sa uvádza, že platiteľ dane nemôže odpočítať daň pri kúpe tovarov a služieb na účely pohostenia a zábavy.
Jednou z možností posúdenia propagačnej akcie na podporu predaja z hľadiska práva na odpočet dane môže byť práve potreba uskutočnenia takejto akcie mimo priestorov tejto spoločnosti.
Ak uvedená spoločnosť uskutoční propagačnú akciu vo vlastných priestoroch a príslušný daňový úrad posúdi, že boli splnené objektívne podmienky na to, aby sa daná akcia mohla považovať za uskutočnenú za účelom podnikania, je možné s prihliadnutím na vyššie uvedený rozsudok právo na odpočet priznať.
Ak spoločnosť nevie zabezpečiť uskutočnenie propagačnej akcie vo vlastných priestoroch a usporiada ju v iných priestoroch, je potrebné skúmať, ktoré výdavky sú vynaložené účelne v súvislosti s podnikaním a je možné pri nich uplatniť odpočet dane a ktoré naopak predstavujú výdavky na nákup tovarov a služieb súvisiacich s pohostením a zábavou, pri ktorých nie je možné odpočítať daň. Keďže pojmy pohostenie a zábava sú mnohokrát interpretované extenzívne, je potrebné výdavky na ne posudzovať nielen z hľadiska ich povahy, ale aj účelu, na ktorý boli poskytnuté.
Reklamné letáky a katalógy – bezodplatné poskytnutie na výstavách
Rozdávanie reklamných letákov a katalógov na výstavách a veľtrhoch zákazníkom sa posudzuje ako reklamná služba. Bezodplatné dodanie takejto služby predstavuje vnútropodnikovú spotrebu a nepovažuje sa za dodanie služby za protihodnotu.
Reklamné služby poskytnuté organizačnou zložkou pre materskú firmu
Organizačná zložka zahraničnej osoby nie je samostatná právnická osoba. Ak táto organizačná zložka vykonáva pre svoju materskú spoločnosť so sídlom v inom členskom štáte reklamné služby, ktoré jej fakturuje, ide len o vnútropodnikové zaťaženie organizačnej zložky nákladmi reklamnej činnosti. Dodanie služby organizačnou zložkou pre svoju materskú spoločnosť so sídlom v zahraničí alebo naopak zahraničnou osobou pre jej organizačnú zložku nie je dodaním služby za protihodnotu a nie je predmetom dane.
Bezodplatné služby poskytnuté športovým klubom hráčom
V hráčskej zmluve sa športový klub zaväzuje pre hráča zabezpečovať stravovanie a ubytovanie na športových podujatiach (stretnutia, sústredenia a ďalšie akcie) konaných podľa rozhodnutia trénera alebo vedenia klubu mimo tých, ktoré sa konajú v mieste sídla klubu a zabezpečovať zdravotnú starostlivosť a rehabilitáciu prostredníctvom klubového lekára, maséra, ako aj lekárske prehliadky a liečenia ním určeným zdravotníckym zariadením. Lekár vykonáva činnosť pre klub na základe dohody o vykonaní práce. Okrem toho poskytuje klub hráčovi výstroj a materiálne vybavenie, ktoré ostáva vlastníctvom klubu. Na náklady klubu sa hráčom zabezpečuje doprava do klubového tréningového tábora. Na základe uzavretej trénerskej zmluvy sa športový klub zaväzuje poskytnúť trénerovi zodpovedajúce materiálne vybavenie potrebné na vykonávanie trénerskej činnosti.
Ekonomická činnosť hráča na účely DPH je vo vzťahu k športovému klubu vykonávaná závisle na základe obdobného vzťahu, akým je pracovnoprávny vzťah.
Z prijatej služby stravovania a ubytovania, ktoré sa športový klub zaviazal pre hráča zabezpečovať na športových podujatiach konaných mimo sídla klubu, má klub nárok na odpočítanie dane podľa § 49 ods. 1 a 2 zákona o DPH. V danom prípade sa postupuje obdobne ako pri poskytnutí ubytovania a stravovania zamestnancom vyslaným na služobnú cestu, keď si zamestnanci neuplatňujú cestovné náhrady. Ak by klub obstarával stravovanie pre hráča v mieste sídla klubu a uplatní si odpočítanie dane, musí odviesť daň z bezodplatne poskytnutej služby.
Pri obstaraní dopravy hráčov na športové podujatia, konané mimo sídla klubu, sa postupuje obdobne ako pri obstaraní stravovania a ubytovania. V prípade poskytnutia dopravy hráčom do klubového tréningového tábora, ktorý sa nachádza v sídle klubu, ide o dodanie služby na osobnú spotrebu hráčov. Pri uplatnení DPH sa primerane využije postup uvedený v prípade C-258/95.
V zmysle hráčskej zmluvy sa športový klub zaväzuje zabezpečovať hráčovi zdravotnú starostlivosť a rehabilitáciu prostredníctvom klubového lekára, maséra, ako aj lekárske prehliadky a liečenia ním určeným zdravotníckym zariadením. Pre tento účel nakupuje športový klub lieky. Z nákupu liekov, ktoré sa poskytujú hráčom, nemá športový klub nárok na odpočítanie dane.
Pri bezodplatnom užívaní hmotného majetku športového klubu hráčom a trénerom sa neuplatní ustanovenie § 9 ods. 2 zákona o DPH. Pri bezodplatnom dodaní tohto materiálu hráčovi alebo trénerovi, kedy dôjde k zmene vlastníckeho práva k hokejovému materiálu, sa uplatní ustanovenie § 8 ods. 3 zákona o DPH.
Bezodplatné poskytnutie dopravy pre zamestnancov
V prípadoch, kedy platiteľ poskytuje bezodplatne dopravu svojim zamestnancom, sa otázkou, či sa takéto bezodplatné poskytnutie považuje za dodanie služby na účely DPH, zaoberal Súdny dvor EÚ vo veci C-258/95, Fillibeck Sohne.
Súdny dvor sa vyjadril k otázkam týkajúcim sa bezodplatnej dopravy niektorých zamestnancov služobnými vozidlami z ich domovov na rôzne miesta výkonu práce v oblasti stavebníctva. Zabezpečenie dopravy nemalo spojitosť s vykonanou prácou zamestnancov ani s vyplatenou mzdou.
V súvislosti s posúdením toho, či došlo poskytnutím bezplatnej dopravy pre zamestnancov zo strany zamestnávateľa k dodaniu služby, ktorá je predmetom dane, SD EÚ uviedol, že na rozdiel od obvyklého zabezpečenia bezplatnej dopravy zamestnancov z miesta bydliska do miesta výkonu práce, ktoré napĺňa podstatu činnosti nesúvisiacej s podnikaním, v uvedenom prípade nedochádza k dodaniu služby nesúvisiacej s podnikaním zamestnávateľa.
Vychádzal pri tom zo špecifických podmienok posudzovaného prípadu, kedy bolo preukázané, že je problém pri zabezpečení iného dostupného dopravného prostriedku a tiež dochádzalo k častým zmenám miesta výkonu práce zamestnancov.
Boli teda preukázané objektívne dôvody, aby zamestnávateľ za účelom výkonu svojej podnikateľskej činnosti zabezpečil dopravu zamestnancov do miesta výkonu práce, a preto táto doprava mala súvislosť s jeho podnikateľskou činnosťou.
Za odplatu nemožno považovať časť práce vykonanej zamestnancom, a teda neexistuje odplata v subjektívnej hodnote a priamej spojitosti s poskytnutou službou – zabezpečením dopravy, teda nedochádza k plneniu za odplatu.
Podľa SD EÚ poskytnutie služieb sa realizuje za protihodnotu a je teda zdaniteľné, len ak existuje právny vzťah medzi poskytovateľom služby a prijímateľom, na základe ktorého existuje recipročné plnenie, odmena prijatá poskytovateľom služby.
Zabezpečenie autobusovej dopravy pre zamestnancov na pracovné a mimopracovné účely
Zamestnávateľ – platiteľ DPH, na vlastné náklady zabezpečuje prevádzku autobusovej dopravy pre vlastných zamestnancov, keďže existujúce autobusové spojenia nezabezpečujú požadovanú dopravu zamestnancov na miesto výkonu práce. Posudzuje sa bezodplatne poskytovaná doprava zamestnancov do zamestnania zamestnávateľom podľa § 9 ods. 3 zákona o DPH, keď hlavným predmetom podnikania platiteľa je výrobná činnosť v nepretržitej trojzmennej prevádzke? Alebo z dôvodu, že platiteľ poskytuje dopravné služby svojim zamestnancom bezodplatne a pri určení základu dane postupuje podľa § 22 ods. 5 zákona o dani z pridanej hodnoty?
Vo všeobecnosti platí, že ak zamestnávateľ vykonáva dopravu zamestnancov na miesto výkonu práce, ide o poskytnutie služby na osobnú spotrebu zamestnanca, teda táto doprava slúži na iný účel ako na podnikanie.
Avšak v prípade, ak platiteľ dane preukáže, že poskytnutá služba dopravy zamestnancov je určená na účely podnikania (napr. v prípade, ak neexistuje verejná doprava a zamestnávateľ je povinný poskytnúť dopravu pre svojich zamestnancov), nejde o dodanie služby za protihodnotu podľa ustanovenia § 9 ods. 3 zákona o dani z pridanej hodnoty. V takomto prípade je však potrebné skúmať, či existuje nutnosť zamestnávateľa vo vzťahu k podmienkam podnikania poskytnúť dopravu zamestnancom na miesto výkonu práce.
Ak by zamestnávateľ poskytol bezodplatne pre svojich zamestnancov dopravu za účelom nesúvisiacim s plnením pracovných úloh (napr. zájazd na vianočné trhy), v takom prípade by postupoval podľa § 9 ods. 3 a § 22 ods. 5 zákona o DPH, t. j. došlo by k vzniku daňovej povinnosti zistenej zo základu dane, ktorý by predstavoval všetky náklady súvisiace s takouto prepravou.
Výhra v spotrebiteľskej súťaži
V prípade, ak predmetom výhry v rámci spotrebiteľskej súťaže organizovanej platiteľom DPH sú napr. lístky na hudobný festival, lístky na športové akcie, poukážky na zájazdy a podobne, je podstatné, či spotrebiteľská súťaž súvisí s činnosťou firmy ako platiteľa DPH. Ak je súťaž usporiadaná v súvislosti s podnikaním platiteľa, potom pri obstaraní služieb – výhier, má platiteľ nárok na odpočítanie DPH. Je však potrebné, aby bol preukázaný súvis súťaže, resp. jej vplyv na činnosť platiteľa, t. j. preukázanie splnenia podmienok podľa § 49 ods. 2 zákona o DPH.
Bezodplatné dodanie služby víťazovi súťaže v súvislosti s podnikaním sa nepovažuje za dodanie služby za protihodnotu (bez ohľadu na hodnotu služby), nie je preto predmetom dane podľa § 2 ods. 1 písm. b) zákona o DPH a nevzniká povinnosť odviesť daň.
Bezodplatné dodanie služby sa podľa § 9 ods. 3 zákona o DPH považuje za dodanie služby za protihodnotu a je teda predmetom DPH vtedy, ak je služba dodaná na osobnú spotrebu platiteľa alebo jeho zamestnancov, alebo na ďalší iný účel ako na podnikanie.
Bezodplatný (symbolický) nájom prístrojov
Najvyšší súd vo veci č. k. 3 Sžf 103/2009 rozhodoval o správnosti postupu daňových orgánov, keď ocenili nájom pre účely DPH z dôvodu, že prenajímateľ porušil § 22 ods. 5 a § 9 ods. 2 a 3 zákona o DPH. Išlo o určenie základu dane na účely dane z pridanej hodnoty pri výpožičke hnuteľného majetku – diagnostických prístrojov.
Platiteľ pri stanovení základu dane za dodanie služby podľa § 9 ods. 2 a 3 zákona o DPH, na základe zmlúv o výpožičke uzavretých s odberateľmi, vyhotovil v zdaňovacom období apríl 2005 faktúry za dodanie služby – požičiavanie zdravotných prístrojov a určil základ dane 1 Sk.
Prenajímateľ síce v pozícii požičiavateľa uplatnil symbolickú cenu nájomného za prístroje vo výške 1 Sk, ale zároveň zmluvou zaviazaný vypožičiavateľ bol povinný odobrať a odobral ingrediencie (reagenty) vo významnej sume 1 548 406,60 Sk.
Do konštrukcie ceny reagentov bola premietnutá aj cena a odpisy vypožičaných prístrojov.
Podľa platiteľa bez poskytnutia výpožičky prístroja by neprišlo k uskutočneniu obchodu a k predaju reagentov. Cena a množstvo reagentov v sebe zahŕňa aj cenu za prenájom prístroja. Platiteľ uviedol, že je podnikateľským subjektom, ktorý v konkurenčnom prostredí hospodársky prežije, len ak bude reálne premietať svoje náklady do svojich cien, a to aj v posudzovanom prípade urobil. Zastával názor, že základ dane neskreslil, lebo oba základy dane – tak symbolické nájomné za prístroje, ako aj navýšená cena za reagenty do týchto prístrojov – sa majú posudzovať spolu, pričom daňovým orgánom požadované odpisy sú kalkulované do ceny reagentov. Úplná príčinná súvislosť týchto dvoch základov dane je nepochybná. Podľa platiteľa daňové orgány adekvátne nezohľadnili všetko, čo vyšlo najavo a neprihliadli na skutočný ekonomický obsah tejto dvojzložkovej obchodnej transakcie – teda konali v rozpore so základnými zásadami daňového konania. Uvedené zdravotnícke prístroje platiteľ nakúpil v roku 2004, odpočítal si z nich daň z pridanej hodnoty na vstupe v plnej výške a zaradil ich do účtovnej a daňovej evidencie ako hmotný majetok a odpisoval ho podľa odpisového plánu.
V zmysle uzatvorených zmlúv uvedené prístroje nevyužíval platiteľ pre vlastné aktivity na účely poskytovania zdravotnej starostlivosti, ale ich prenajímal; náklady na montáž a opravu prístrojov počas celého zmluvného obdobia zabezpečoval pre vypožičiavateľa bezplatne. Žalobca teda poskytol právo užívať vec – zdravotnícke prístroje bezodplatne (odplata 1 Sk ročne za prenájom prístrojov v tak vysokej hodnote nie je reálnym vyjadrením protihodnoty).
V zmysle § 9 ods. 2 a 3 zákona o DPH sa za bezodplatné dodanie služby považuje poskytnutie služby za protihodnotu, ktorá je predmetom dane, a základ dane v zmysle § 22 ods. 5 citovaného zákona je vo výške nákladov na túto službu, pretože daň na vstupe pri kúpe zdravotníckych prístrojov bola úplne odpočítaná.
Platiteľ porušil uvedené ustanovenia zákona o DPH, keď pri poskytnutých predmetných službách v zmysle § 9 ods. 2 a 3 zákona o DPH neurčil základ dane vo výške nákladov na tieto služby. K požiadavke platiteľa posudzovať základ dane za symbolické nájomné a za cenu reagentov spoločne daňové orgány uviedli, že zákon o DPH v § 49 definuje systém odpočítavania dane založený na princípe vecného priraďovania každého prijatého zdaniteľného plnenia k plneniam, ktoré platiteľ dane uskutočňuje a v § 49 ods. 2 písm. a) podmieňuje vznik nároku na odpočítanie dane tým, aby prijaté plnenia použil na uskutočnenie svojich zdaniteľných plnení ako platiteľ. Z hľadiska zákona o DPH ide o dva obchody: dodanie služby a dodanie tovaru.
Podľa názoru Najvyššieho súdu SR neobstojí v tejto veci ani obrana platiteľa, že bez poskytnutia výpožičky prístrojov by neprišlo k uskutočneniu obchodu a k predaju reagentov, ale najmä skutočnosť, že cena a množstvo reagentov v sebe zahŕňa aj cenu prenájmu prístroja. Práve naopak, poskytnutie prístroja za symbolickú sumu bolo predpokladom na to, aby si platiteľ zabezpečil ďalší zisk, a to z predaja reagentov.
Použitie majetku platiteľa na súkromné účely
V prípadoch, kedy platiteľ poskytuje bezodplatne majetok určený na podnikanie na účel súkromný, nesúvisiaci s podnikaním, sa otázkou, či ide v týchto prípadoch o dodanie služby na účely DPH, zaoberal Súdny dvor EÚ vo veci C-20/91 a C-594/10.
V prípade C-594/10 v súvislosti s vyložením pojmu „výška nákladov vynaložených zdaniteľnou osobou na poskytnutie služieb“ bolo uvedené, že členské štáty síce majú určitú mieru voľnej úvahy, pokiaľ ide o zásady, ktorými sa riadi určovanie výšky uvedených nákladov, pričom takáto voľná úvaha do istej miery pripúšťa metódy paušálneho výpočtu, treba však zabezpečiť, aby prípadná paušalizácia spôsobov výpočtu DPH, ktorú zdaniteľná osoba je povinná odviesť, rešpektovala najmä zásadu proporcionality v tom zmysle, že takéto paušálne určenie musí byť nevyhnutne primerané rozsahu používania predmetného tovaru na súkromné účely.
Aj keď členské štáty majú takúto mieru voľnej úvahy, sú povinné určiť zdaniteľný základ zodpovedajúci používaniu týchto tovarov na súkromné účely.
Pri určovaní výšky nákladov vynaložených zdaniteľnou osobou treba zabrániť tomu, aby sa tejto osobe, ktorá používa tovar zahrnutý do svojho podniku aj na súkromné účely, poskytla neodôvodnená hospodárska výhoda vo vzťahu ku konečnému spotrebiteľovi, ktorá by vyplývala zo skutočnosti, že táto zdaniteľná osoba vykonala odpočet DPH, na ktorý nemala právo.
V prípade C- 20/91 bola posudzovaná situácia, keď podnikateľ kúpil pozemok, na ktorom sa nachádzala budova, pričom vystupoval ako súkromná – nezdaniteľná osoba. Následne polovicu pozemku predal ďalšej osobe bez toho, aby uplatňoval DPH, ďalej zdemoloval existujúcu budovu a postavil dva obytné domy – jeden na účet kupujúceho a druhý pre seba. Daň fakturovanú za tovary a služby dodané v rámci stavby domov si odpočítal ako platiteľ DPH. Po nadobudnutí jedného z domov na súkromné účely priznal DPH vo výške, ktorá sa rovná odpočítanej dani za tovary a služby použité na stavbu domu nadobudnutého na súkromné účely.
SD EÚ riešil otázku, či daňový základ mal zahŕňať nielen hodnotu domu, ale aj hodnotu pozemku, na ktorom bol dom postavený, vzhľadom na to, že dom a príslušný pozemok sa mali považovať za jednu a tú istú dodávku tovaru.
Z odôvodnenia rozsudku vyplýva, že čo sa týka zdanenia pozemku, ktorý podnikateľ vlastní ako súkromná osoba a na ktorom postaví dom pre seba samého, tento pozemok nikdy nebol majetkom spoločnosti, následne nemôže byť teda zdanený. Základom dane bude výlučne hodnota postavenej budovy, ale nie hodnota pozemku.
Odpočítanie dane zo služieb určených na bezodplatné alebo iné ako podnikateľské účely
Súvislosťou medzi odpočítaním DPH na jednej strane a poskytnutím služby osobám, ktoré nie sú vlastnými zamestnancami, avšak vykonávajú práce pre platiteľa, sa zaoberal SD EÚ vo veci C-124/12.
Pokiaľ ide o služby, bola posudzovaná oprávnenosť odpočítania DPH pri prepravnej službe zamestnancov, vrátane zamestnancov so zmluvou o riadení, medzi ich bydliskom a pracoviskom v oboch smeroch na náklady zamestnávateľa, pokiaľ je to nevyhnutné na účely jeho hospodárskej činnosti, a preprava a ubytovanie pracovníkov zdaniteľnej osoby, ktorí sú na služobnej ceste.
Z popisu skutkového stavu vyplýva, že spoločnosť AES vlastní a prevádzkuje elektrickú centrálu, ktorá napriek tomu, že patrí do územia obce, sa nachádza mimo jej osídlenej oblasti.
AES nemá na zabezpečenie prevádzky uvedenej centrály vlastných zamestnancov, preto je nútená prenajímať si na plný úväzok pracovníkov na základe pracovnej zmluvy o pridelení zamestnancov uzatvorenej so spoločnosťou AES Services. Podľa tejto zmluvy vyhľadáva AES Services zamestnancov potrebných na výkon hospodárskej činnosti spoločnosti AES a zamestnáva ich. Pracovné zmluvy sú uzatvorené medzi zamestnancami a spoločnosťou AES Services, pričom uvedená spoločnosť im vypláca aj mzdu.
Ďalej sú predmetní zamestnanci pridelení spoločnosti AES. Podľa zmluvy uzavretej medzi spoločnosťami AES a AES Services platí AES druhej spoločnosti odmenu za službu pridelenia zamestnancov. Táto odmena zahŕňa pracovnú mzdu a sociálne odvody zamestnancov. AES poskytuje pracovné oblečenie a osobné ochranné pomôcky zamestnancov, ako aj dopravu uvedených zamestnancov z elektrickej centrály do miesta bydliska a späť. Náklady spojené s týmito tovarmi a službami nie sú započítané do výšky odmeny spoločnosti AES Services. V prípade, ak je zamestnanec vyslaný na služobnú cestu, AES preberá tiež priamo jeho cestovné náklady a náklady na ubytovanie. AES prijala od tretej strany plnenia, ktorých predmetom bola doprava, poskytnutie pracovného oblečenia a osobných ochranných pomôcok, ako aj plnenia súvisiace so služobnými cestami zamestnancov.
Z rozhodnutia vnútroštátneho súdu vyplýva, že keďže osoby pracujúce v elektrickej centrále žijú v oblasti, ktorú neobsluhuje verejná doprava, AES sa rozhodla sama zabezpečiť prepravu v súlade s pracovným časom zamestnancov.
POZNÁMKA
Navyše vnútroštátny súd uvádza, že podľa ustanovení Zákonníka práce a zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia na pracovisku je AES povinná poskytnúť osobám pracujúcim v elektrickej centrále pracovné oblečenie a osobné ochranné pomôcky.
Daňové orgány zamietli odpočítanie DPH z nadobudnutia prepravných služieb, pridelenia pracovného oblečenia a osobných ochranných pomôcok spoločnosťou AES, ako aj z výdavkov vynaložených na služobné cesty s odôvodnením, že poskytnuté tovary a služby boli určené na vykonanie bezplatných plnení určených zamestnancom spoločnosti AES Services.
AES tvrdí, že je „hospodárskym“ zamestnávateľom pracovníkov, pretože má úžitok z ich práce a znáša náklady, ktoré sú s tým spojené v rozsahu, v akom vypláca odmenu spoločnosti AES Services. Navyše má AES postavenie zamestnávateľa aj v zmysle zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia na pracovisku, keďže je povinná poskytnúť pracovné oblečenie a zabezpečiť pracovné podmienky garantujúce bezpečnosť pracovníkov.
Vnútroštátny súd sa domnieva, že rozsudok Súdneho dvora Fillibeck C-258/95 neodpovedá na otázky týkajúce sa výkladu, ktoré boli položené v spore vo veci samej, keďže predmetné prepravné služby vo veci, ktorá viedla k prijatiu tohto rozsudku, boli ponúknuté nie pracovníkom prideleným inou zdaniteľnou osobou, ako je tá, ktorá si uplatňuje právo na odpočet, ale vlastným zamestnancom zdaniteľnej osoby.
POZNÁMKA
SD EÚ boli položené prejudiciálne otázky v súvislosti s možnosťou odpočítania DPH z prijatých prepravných služieb, pracovného oblečenia a ochranných pomôcok, ako aj z výdavkov vynaložených na služobné cesty, pretože tieto predmety a služby boli bezplatne poskytnuté fyzickým osobám, a to zamestnancom pracujúcim v prospech zdaniteľnej osoby, ak sa zohľadnia tieto skutočnosti:
- zdaniteľná osoba neuzavrela so zamestnancami pracovné zmluvy, ale zamestnáva ich na základe zmluvného vzťahu týkajúceho sa „dočasného pridelenia pracovníkov“ s inou zdaniteľnou osobou, ktorá je zamestnávateľom pracovníkov;
- prijaté prepravné služby slúžia na prepravu pracovníkov z jednotlivých zberných miest na rôznych miestach na pracovisko a späť a pre zamestnancov neexistuje organizovaná verejná doprava na pracovisko a z pracoviska;
- poskytnutie pracovného oblečenia a ochranných pomôcok požaduje Zákonník práce a zákon o bezpečnosti a ochrane zdravia na pracovisku;
- v súvislosti s prepravnými službami, pracovným oblečením a ochrannými pomôckami, ako aj výdavkami na služobné cesty by bolo odpočítanie dane nespochybniteľné, keby tieto predmety a služby poskytol zamestnávateľ pracovníkov. V predmetnom prípade však príslušné poskytnutie vykonala zdaniteľná osoba, ktorá síce nie je zamestnávateľom, ale na základe zmluvy o dočasnom pridelení pracovníkov má z práce prospech a nesie náklady spojené s prácou.
SD EÚ v odôvodnení rozsudku uviedol, že podľa ustálenej judikatúry existencia priamej a bezprostrednej súvislosti medzi konkrétnym plnením na vstupe a jedným alebo viacerými plneniami na výstupe zakladajúcimi právo na odpočet je v zásade potrebná na priznanie práva na odpočet DPH zaplatenej na vstupe zdaniteľnej osobe a tiež na určenie rozsahu takéhoto práva. Právo na odpočet DPH, ktorej podlieha nadobudnutie tovarov alebo služieb na vstupe, tak predpokladá, že výdavky vynaložené na ich nadobudnutie patria k podstatným prvkom tvoriacim cenu zdaniteľných plnení na výstupe, pri ktorých vzniká právo na odpočet.
Právo na odpočet v prospech zdaniteľnej osoby je však prípustné aj pri absencii priamej a bezprostrednej súvislosti medzi konkrétnym plnením na vstupe a jedným alebo viacerými plneniami na výstupe zakladajúcimi právo na odpočet, ak náklady na predmetné služby tvoria súčasť celkových nákladov zdaniteľnej osoby a sú ako také podstatnými prvkami tvoriacimi cenu tovarov alebo služieb, ktoré poskytuje. Takéto náklady priamo a bezprostredne súvisia s celkovou hospodárskou činnosťou zdaniteľnej osoby.
Z judikatúry SD EÚ navyše vyplýva, že bezplatná preprava zamestnancov medzi ich bydliskom a pracoviskom, ktorú zabezpečuje zamestnávateľ vozidlom patriacim podniku, v zásade slúži na súkromné účely zamestnancov a uskutočňuje sa teda na účely, ktoré nesúvisia s činnosťou podniku.
Ak je však na základe požiadaviek podniku v súvislosti s určitými skutočnosťami, akými sú náročnosť pri používaní iných vhodných dopravných prostriedkov a striedanie miest výkonu práce, vhodné, aby prepravu zamestnancov zabezpečoval zamestnávateľ, táto služba nemôže byť považovaná za službu poskytovanú na účely, ktoré nesúvisia s činnosťou podniku.
POZNÁMKA
V danej veci je zrejmé, že predmetné náklady možno považovať za náklady ekonomicky súvisiace so všetkými hospodárskymi činnosťami spoločnosti AES. Skutočnosť, že zamestnanec požíva výhody služby, ktorú mu poskytol zamestnávateľ, ale ktorá sa vykonáva v záujme podniku, sa má považovať za doplnkovú vo vzťahu k potrebám podniku.
Odpoveď na otázky, či sa bezplatné dodanie tovaru alebo poskytnutie služby osobám pracujúcim pre zdaniteľnú osobu uskutoční pre potreby podniku, však nezávisí od charakteru právneho vzťahu, ktorý existuje medzi zdaniteľnou osobou a pracovníkmi. Okrem toho spoločný systém DPH zaručuje prostredníctvom systému odpočítania dane neutralitu, pokiaľ ide o daňové bremeno všetkých hospodárskych činností, bez ohľadu na ich účely a výsledky, pod podmienkou, že uvedené činnosti v zásade podliehajú DPH.
V rozpore so zásadou neutrality DPH by bolo, ak by zdaniteľná osoba musela znášať DPH spojenú s nákladmi, ktoré boli uskutočnené pre potreby jej hospodárskych činností, ktoré podliehajú DPH, z dôvodu, že zdaniteľná osoba nie je v zmysle vnútroštátnej právnej úpravy zamestnávateľom osôb pracujúcich pre jej podnik, za prácu ktorých boli tieto náklady vynaložené.
Zdaniteľná osoba, ktorej vznikli náklady za prepravné služby, pracovné oblečenie, ochranné pomôcky a služobné cesty pre ňu pracujúcich osôb, má právo na odpočítanie DPH vzťahujúcej sa na tieto náklady. Odpočet DPH jej nemôže byť odopretý z dôvodu, že uvedené osoby jej boli pridelené inou osobou a nemôžu byť preto v zmysle právnej úpravy považované za jej zamestnancov napriek tomu, že uvedené náklady možno posudzovať ako náklady priamo a bezprostredne súvisiace s celkovými nákladmi spojenými so všetkými hospodárskymi činnosťami tejto zdaniteľnej osoby.
Poznámka redakcie:
§ 9 ods. 3 zákona o DPH
§ 22 ods. 5 zákona o DPH
Autor: Ing. Beáta Jarošová
Súvisiace právne predpisy ZZ SR