Dátum publikácie:10. 2. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov; Správa daní a poplatkov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo; Správne právo / Miestna štátna správa; Samospráva
Právny stav od:1. 1. 2013
Právny stav do:31. 12. 2014
Stručne:
Obciam a vyšším územným celkom ako právnickým osobám zaradeným medzi organizácie nezriadené alebo nezaložené na podnikanie vzniká povinnosť podať daňové priznanie v zmysle daňového poriadku, podľa ktorého je daňové priznanie povinný podať každý, komu táto povinnosť vyplýva z osobitných predpisov, alebo ten, koho na to správca dane vyzve. V zákone o dani z príjmov sú pre organizácie nezriadené alebo nezaložené na podnikanie osobitne vymedzené podmienky, pri ktorých dodržaní im nevzniká povinnosť podať DP, a to ak obec alebo VÚC dosiahne v zdaňovacom období roku 2013 iba príjmy, ktoré nie sú predmetom dane alebo ak obec alebo VÚC dosiahne v zdaňovacom období roku 2013 príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou.
Obce, mestá a VÚC majú povinnosť podať daňové priznanie vždy, pretože dosahujú v rámci svojej základnej činnosti aj príjmy, ktoré sú predmetom dane (napríklad miestne dane a poplatky, príjmy zo štátneho rozpočtu vo forme podielových daní, príjmy z európskych prostriedkov a zo štátneho rozpočtu a pod.). Tieto príjmy sú predmetom dane a hoci sú následne zaradené medzi oslobodené príjmy, povinnosť podať daňové priznanie vzniká vždy. Všetky výnimky, úľavy, zvýhodnenia a oslobodenia si každá právnická osoba musí uplatniť sama v podanom daňovom priznaní v nadväznosti na ustanovenia zákona o dani z príjmov.
Povinnosť podať daňové priznanie (ďalej aj „DP“) vzniká subjektom verejnej správy a územnej samosprávy z dvoch právnych predpisov, ktorými sú zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“) a zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej len „daňový poriadok“).
Podľa § 15 daňového poriadku je DP povinný podať každý, komu táto povinnosť vyplýva z osobitných predpisov, alebo ten, koho na to správca dane vyzve. Osobitným predpisom na podanie DP v oblasti priamych daní je § 41 ods. 1 ZDP. Právnické osoby majú povinnosť podať DP vo všeobecnej lehote podľa § 49 ods. 2 ZDP, ak tento zákon neurčuje inú lehotu. Všeobecná lehota na podanie DP je stanovená do troch kalendárnych mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia a týmto dátumom za aktuálny rok 2013 je 31. marec 2014.
V § 49 ods. 3 ZDP je daná možnosť predĺžiť lehotu na podanie DP na základe oznámenia podaného príslušnému správcovi dane do uplynutia lehoty na podanie DP najviac o tri celé kalendárne mesiace. Subjekty verejnej správy a územnej samosprávy majú vždy zdaňovacie obdobie kalendárny rok a za rok 2013 teda majú povinnosť podať DP do 31. 3. 2014. Ak však oznámia správcovi dane predĺženie lehoty o tri kalendárne mesiace, môžu podať DP až v lehote do 30. 6. 2014. Ak by dosiahli aj zdaniteľné príjmy zo zdrojov v zahraničí, môžu oznámiť predĺženie lehoty o ďalšie tri mesiace, lehota potom pripadne na dátum 30. 9. 2014.
Prechodná úprava predĺženia lehoty na podanie DP na základe oznámenia podmienená príjmami dosiahnutými zo zdrojov v zahraničí (do 30. 6. 2013) a predĺženie o ďalšie tri mesiace na základe žiadosti podmienené tiež dosiahnutím príjmov zo zdrojov v zahraničí (do 30. 9. 2013) podľa § 52t ods. 7 až 9 ZDP platila len pri podávaní DP v kalendárnom roku 2013.
1. Spôsoby doručenia daňového priznania
Dlho diskutované ustanovenie v daňovom poriadku o povinnom elektronickom doručovaní všetkých dokumentov pre vybrané okruhy daňovníkov, ktorého účinnosť sa neustále posúvala, nadobudlo účinnosť od 1. 1. 2014.
Podľa § 13 daňového poriadku podanie správcovi dane je možné urobiť písomne alebo ústne do zápisnice. Podľa § 13 ods. 5 daňového poriadku pri doručovaní podaní elektronicky môže daňovník využiť tieto spôsoby:
- elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne so zaručeným elektronickým podpisom alebo
- na základe dohody o spôsobe doručovania písomností (uzavretej už len podľa daňového poriadku) doručovaných elektronickými prostriedkami bez zaručeného elektronického podpisu,
- podľa § 13 ods. 6 daňového poriadku doručovanie podaní prostredníctvom emailu a telefaxom u daňovníkov, ktorí nemajú povinnosť doručovať podania elektronicky, je podmienené následným doručením podaní v listinnej forme do piatich pracovných dní správcovi dane.
Okrem týchto troch spôsobov je možné doručiť podania aj poštou alebo osobne.
Daňový poriadok vymedzil štyri okruhy daňovníkov, ktorí majú povinnosť doručovať všetky podania okrem povinných príloh len elektronickou formou:
a) platitelia dane z pridanej hodnoty,
b) daňoví poradcovia, ktorí zastupujú daňovníkov pri správe daní,
c) advokáti, ktorí zastupujú daňovníkov pri správe daní,
d) zástupca neuvedený v písmenách b) a c) za daňový subjekt, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty.
Upozornenie:
Subjekty verenej správy alebo územnej samosprávy, ktoré sú platiteľmi dane z pridanej hodnoty, majú povinnosť od 1. 1. 2014 všetky podania na daňový úrad doručovať len elektronicky bez ohľadu na skutočnosť, či voči správcovi dane vystupujú samostatne alebo v zastúpení advokátom, daňovým poradcom alebo iným zástupcom.
2. Splatnosť dane
- Podľa § 49 ods. 2 ZDP, ak vyplynie z podaného DP daňová povinnosť, daňovník je povinný zaplatiť daň najneskôr v lehote na podanie DP (za zdaňovacie obdobie kalendárneho roku 2013 sa musí zaplatiť daň najneskôr do 31. 3. 2014),
- v prípade predĺženia lehoty na podanie DP na základe oznámenia podľa § 49 ods. 3 ZDP sa automaticky predlžuje aj lehota na zaplatenie dane,
- podľa § 49 ods. 2 ZDP daňovník, ktorému do lehoty na podanie DP alebo do lehoty na podanie DP na základe oznámenia správca dane neoznámi číslu účtu správcu dane vedeného pre daňovníka, je povinný daň zaplatiť v lehote do ôsmich dní od doručenia oznámenia, ak mu toto oznámenie bolo doručené po lehote na podanie DP.
3. Spôsob platenia dane
Daň sa platí v eurách príslušnému správcovi dane a platbu dane možno vykonať podľa § 55 ods. 2 daňového poriadku týmito spôsobmi:
- bezhotovostným prevodom z účtu v banke a z účtu určeného na zloženie zábezpeky na daň. Pri bezhotovostných prevodoch sa za deň platby považuje deň, keď bola platba odpísaná z účtu daňového subjektu;
- v hotovosti (poštovým poukazom na príslušný účet správcu dane, zamestnancovi správcu dane pri výkone exekúcie, ak ide o platby, ktoré majú byť daňovou exekúciou vymožené). Pri platbe v hotovosti sa za deň platby považuje deň, keď pošta alebo zamestnanec správcu dane hotovosť prijal alebo prevzal;
- vykonaním kompenzácie u iného správcu dane. Pri vykonaní kompenzácie u iného správcu dane sa za deň platby považuje deň, keď bola platba pripísaná na účet iného správcu dane.
Daňový subjekt je povinný označiť platbu spôsobom podľa všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým je vyhláška MF SR z 28. októbra 2011 č. 378/2011 Z. z. o spôsobe označovania platieb.
Pri bezhotovostnom prevode z účtu sa platba označuje číslom účtu daňového subjektu, z ktorého sa platba uhrádza; číslom účtu správcu dane, na ktorý sa platba uhrádza, ktoré oznamuje správca dane daňovníkovi; variabilným symbolom (v prílohe č. 1 vyhlášky je uvedený spôsob tvorby variabilného symbolu); sumou platby v eurách a eurocentoch a informáciou pre správcu dane, ak je to potrebné.
Pri platbe poštovým poukazom sa označí platba rovnako ako pri bezhotovostnom prevode s výnimkou čísla účtu daňového subjektu, z ktorého sa platba uhrádza.
4. Miesto podania daňového priznania
Podľa § 49 ods. 1 ZDP sa DP podáva vecne príslušnému správcovi dane, teda daňovému úradu.
5. Druhy daňových priznaní
Riadne DP sa podáva vo všeobecnej lehote na podanie DP stanovenej v § 49 ods. 2 ZDP do troch kalendárnych mesiacov po skončení zdaňovacieho obdobia, teda za rok 2013 do 31. 3. 2014 (pondelok). Ak daňovník oznámi správcovi dane predĺženie lehoty na podanie DP podľa § 49 ods. 3 zákona o dani z príjmov, podá DP v novej lehote.
Opravné DP podľa § 16 ods. 1 daňového poriadku môže daňový subjekt podať ešte pred uplynutím lehoty na podanie DP stanovenej zákonom, ak zistí, že jeho vypočítaná daňová povinnosť nie je správna. Na pôvodne podané DP alebo hlásenie sa neprihliada.
Povinnosť podať dodatočné DP vzniká podľa § 16 ods. 2 a 3 daňového poriadku v týchto prípadoch:
- Ak daň má byť vyššia, ako bola uvedená v DP. V tomto prípade vzniká povinnosť podať dodatočné DP do konca nasledujúceho mesiaca po tomto zistení a v tejto lehote je aj daň splatná, ak osobitný predpis nestanovuje inak.
- Ak daň má byť vyššia, ako bola správcom dane vyrubená.
- Ak daňová strata je nižšia, ako bola uvedená v DP.
Upozornenie:
Novelou daňového poriadku č. 435/2013 Z. z. účinnou od 1. 1. 2014 sa stanovuje lehota na doručenie dodatočného DP v bode 2 a 3 rovnaká, ako platí v bode 1, teda do konca mesiaca nasledujúceho po tomto zistení.
Podľa § 16 ods. 4 daňového poriadku možnosť podať dodatočné DP vzniká v prípadoch, ak:
- daň uvedená v DP má byť nižšia,
- daň má byť nižšia, ako bola správcom dane vyrubená,
- DP obsahuje nesprávne údaje,
- daňová strata je vyššia, ako bola uvedená v DP.
Od 1. 1. 2013 bol zmenený § 16 ods. 5 daňového poriadku, podľa ktorého ak daňový subjekt podá dodatočné DP podľa odseku 4 v posledný rok lehoty podľa § 69 ods. 1, 2 a 5, táto lehota sa predĺži a uplynie v nasledujúcom kalendárnom roku posledným dňom mesiaca, ktorý sa svojím označením zhoduje s mesiacom, v ktorom bolo podané posledné dodatočné daňové priznanie; v tejto predĺženej lehote daňový subjekt nemôže podať dodatočné DP.
6. Povinnosť podať daňové priznanie u subjektov územnej samosprávy (obce a vyššie územné celky)
Obciam a vyšším územným celkom (ďalej len „VÚC“) ako právnickým osobám zaradeným pre účely ZDP do § 12 ods. 3 medzi organizácie nezriadené alebo nezaložené na podnikanie vzniká povinnosť podať DP v zmysle § 15 daňového poriadku, podľa ktorého DP je povinný podať každý, komu táto povinnosť vyplýva z osobitných predpisov, alebo ten, koho na to správca dane vyzve. Osobitným predpisom, ktorý určuje povinnosť právnickým osobám podať DP, je § 41 ods. 1 ZDP, v ktorom sú práve pre organizácie nezriadené alebo nezaložené na podnikanie osobitne vymedzené podmienky, pri ktorých dodržaní im nevzniká povinnosť podať DP, a to:
- ak obec alebo VÚC dosiahne v zdaňovacom období roku 2013 iba príjmy, ktoré nie sú predmetom dane,
- ak obec alebo VÚC dosiahne v zdaňovacom období roku 2013 príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 ZDP.
Obce, mestá a VÚC majú povinnosť vždy podať DP, pretože dosahujú v rámci svojej základnej činnosti aj príjmy, ktoré sú predmetom dane (napríklad miestne dane a poplatky, príjmy zo štátneho rozpočtu vo forme podielových daní, príjmy z európskych prostriedkov a zo štátneho rozpočtu a pod.). Tieto príjmy sú predmetom dane podľa § 12 ods. 2 ZDP a hoci sú následne podľa § 13 ods. 1 písm. a) zaradené medzi oslobodené príjmy (príjem musí byť najskôr predmetom dane, až následne môže podliehať oslobodeniu), vždy vzniká povinnosť podať DP. Všetky výnimky, úľavy, zvýhodnenia a oslobodenia si každá právnická osoba musí uplatniť sama v podanom DP v nadväznosti na § 49 ods. 9 ZDP.
Príklad č. 1:
Malá obec dosiahla v r. 2013 iba príjmy z miestnych daní a poplatkov od obyvateľov, príjmy z podielovej dane od fyzických osôb a príjmy zo štátneho rozpočtu určené na výkon miestnej samosprávy. Všetky tieto príjmy sú oslobodené od dane ako príjmy vyplývajúce zo základného poslania obce podľa § 13 ods. 1 písm. a) ZDP. Obec dosiahla aj príjmy z úrokov z účtu vedeného v banke, ktoré sú zdanené zrážkovou daňou platiteľom a daňová povinnosť je vysporiadaná. Povinnosť podať DP podľa § 41 ods. 1 ZDP však vzniká a obec uvedie predmetné príjmy, ktoré podliehajú oslobodeniu, na riadku 230 tlačiva DP ako príjmy oslobodené od dane.
7. Tlačivo daňového priznania
Na podávanie DP k dani z príjmov za rok 2013 sa použije aktuálne tlačivo uvedené v oznámení MF SR č. 424/2013 Z. z., ktorého vzor je zverejnený vo Finančnom spravodajcovi č. 12/2013 opatrením MF SR zo dňa 4. decembra 2012 č. MF/20226/2013-721, ktorým sa ustanovujú vzory daňových priznaní k dani z príjmov. Opatrenie nadobúda účinnosť 1. januára 2014 a v prílohe opatrenia je zverejnené tlačivo DP právnických osôb. Tlačivo DP právnických osôb je identifikované vľavo dolu na každej strane pod č. MF/20231/2013-721.
Vzory tlačív sú k dispozícii aj na internetovej stránke Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky, kde je ich možné aj vyplniť a vytlačiť vo forme zverejnenej vo Finančnom spravodajcovi. Tlačivá DP sa doručujú vecne príslušnému správcovi dane vyplnené v jednom exemplári podľa spôsobov uvedených v § 13 daňového poriadku. Spolu s daňovým priznaním sa podávajú aj účtovné výkazy.
Upozornenie:
Od 1. 1. 2014 vzniká všetkým platiteľom dane z pridanej hodnoty, advokátom, daňovým poradcom, ktorí zastupujú daňovníka pri správe daní, a zástupcom, ktorí zastupujú platiteľa dane z pridanej hodnoty, povinnosť doručovať všetky podania elektronicky prostredníctvom nového webového portálu finančnej správy.
Zmeny v tlačive DP pre rok 2013
Na úvodnej strane tlačiva DP sa už nebude uvádzať oznámenie čísla účtu správcu dane vedeného pre daňovníka. Rovnako na úvodnej strane v strede pribudli dva nové riadky, v ktorých budú daňovníci oznamovať začatie a ukončenie zahrnovania kurzových rozdielov z pohľadávok a záväzkov evidovaných v cudzej mene podľa § 17 ods. 17 ZDP za zdaňovacie obdobie, za ktoré podávajú DP. Tiež z úvodnej strany tlačiva DP vypadla povinnosť uvádzať názov banky a čísla účtov vedených v bankách.
Na strane 3 tlačiva DP pribudol nový riadok 860, kde sa bude uvádzať výsledná daň z dividend vykázaných do konca roku 2003, vyplatených v r. 2013, ktorou sa aplikuje § 51d ZDP. Súčasne sa o túto osobitnú daň zvýši výsledný nedoplatok dane alebo preplatok na dani za príslušné zdaňovacie obdobie (r. 900 a 901). V Poznámke č. 3 pod r. 901 sa zvýšil limit dane na úhradu zo sumy 3,32 € (platnej do konca r. 2013) na sumu 5 € (platnú od 1. 1. 2014 podľa novely ZDP č. 463/2013 Z. z. účinnej od 1. 1. 2014). Nedoplatok do výšky 5 € sa teda nemusí platiť už pri podaní DP za rok 2013, ak je zdaňovacím obdobím kalendárny rok.
Na strane 3 úprava tabuľky pre DDP posledná známa daň z riadneho alebo dodatočného DP sa uvádza na r. 920 a jej zvýšenie alebo zníženie po podaní dodatočného DP na r. 930. Na r. 940 sa vykáže posledná známa daňová strata a na r. 950 jej zvýšenie alebo zníženie podaním dodatočného DP. Na novom riadku 960 sa vykáže posledná známa daň z dividend a na r. 970 jej zvýšenie alebo zníženie podaním dodatočného DP.
Na strane 8 tlačiva DP v IV. časti Vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane sa u poskytovateľov právnických osôb zaokrúhlila suma podielovej dane na minimálnu výšku 8 €.
Na strane 9 tlačiva DP bol vypustený údaj o osobe, ktorá vypracovala DP. Na tejto strane v VI. časti tlačiva DP – Žiadosť o vrátenie daňového preplatku je uvedený kód IBAN. Ide o identifikátor platobného účtu v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a rady EÚ č. 260/2012 zo 14. marca 2012 ako medzinárodnú štandardizovanú formu čísla bankového účtu používanú pre bankové operácie. Od 1. 2. 2014 sa musí používať pre vnútroštátne aj cezhraničné transakcie v rámci bankového styku.
Upozornenie:
Vyhláškou MF SR zo 4. 12. 2013 č. 443/2013 Z. z., ktorou sa dopĺňa vyhláška MF SR č. 378/2011 Z. z. o spôsobe označovania platby dane, účinnou od 1. 2. 2014 sa platba dane označuje číslom účtu vo formáte medzinárodného bankového čísla účtu IBAN podľa osobitného predpisu. Podľa § 2a vyhlášky sa do 1. 2. 2016 môže označovať platba dane číslom účtu vo formáte podľa osobitného predpisu (§ 1 opatrenia z 1. 12. 2009 č. 8/2009), ak ju vykonávajú fyzické osoby podľa osobitného predpisu.
Na strane 10 je nová časť VII – Podiely na zisku (dividendy), ktoré podliehajú zdaneniu podľa § 51d ZDP.
V novej tabuľke v prílohe č. VII platnej pre rok 2013 sa uvádzajú prijaté podiely na zisku vykázané do konca r. 2003, o ktorých vyplatení bolo rozhodnuté v r. 2013 a skutočne aj boli vyplatené do konca roka 2013. Takéto podiely na zisku sa zdaňujú osobitnou sadzbou dane vyberanej zrážkou vo výške 15 % a ak plynú zo zahraničia, uvádzajú sa v jednotlivých riadkoch v členení na:
- podiely na zisku prijaté z nečlenských nezmluvných štátov – r. 01,
- podiely na zisku prijaté z nečlenských zmluvných štátov – r. 02,
- podiely na zisku prijaté z ČŠ EÚ s nižším ako 10 % podielom na ZI – r. 03,
- súčet takýchto podielov na zisku – r. 04.
Následne sa vypočíta daň z podielov na zisku 15 % sadzbou dane (r. 05 až 07) a suma sa zníži o podiely na zisku prijaté zo zahraničia, u ktorých sa uplatní metóda vyňatia – r. 08 až 10. Riadky 11 až 15 vyplní daňovník, ktorý uplatňuje pri prijatých podieloch na zisku druhú z metód zamedzenia dvojitého zdanenia – metódu zápočtu, algoritmom výpočtu uvedeným na jednotlivých riadkoch.
Na riadku 16 sa uvedie výsledná daň z podielov na zisku prijatých zo zahraničia, ktorá sa prenesie do r. 860, 900, resp. 901 na strane 3 tlačiva DP.
Účtovné výkazy
Subjekty verejnej správy a územnej samosprávy majú povinnosť podľa § 9 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) viesť podvojné účtovníctvo podľa opatrenia MF SR z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (ďalej len „opatrenie“). Opatrenie bolo niekoľkokrát novelizované a zatiaľ posledná novela opatrenia pod č. MF/19568/2013-31 nadobudla účinnosť od 1. 1. 2014 a zverejnená je vo Finančnom spravodajcovi 12/2013.
Vo Finančnom spravodajcovi č. 12/2007 bolo zverejnené opatrenie MF SR z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny a miesto predkladania účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky, účinné od 1. 1. 2008. Opatrenie bolo tiež niekoľkokrát novelizované, posledná novela je z 11. decembra 2013 č. MF/19566/2013-31, účinnosť nadobudla od 1. 1. 2014 a zverejnená je vo Finančnom spravodajcovi č. 12/2013. Prílohou opatrenia je prvá strana vzoru súvahy a výkazu ziskov a strát a poznámky. Podľa § 4d tohto novelizovaného opatrenia sa postupuje podľa neho po prvýkrát pri zostavovaní individuálnej účtovnej závierky k 31. decembru 2013, ktorá sa zostavuje po 1. januári 2014. Údaje v účtovných výkazoch sa uvádzajú na dve desatinné miesta, tak ako za rok 2012.
Podľa § 49 ods. 11 ZDP na účely podania DP je daňovník povinný zostaviť účtovnú závierku ku koncu zdaňovacieho obdobia podľa tohto zákona a v termíne na podanie DP ju uložiť podľa osobitného predpisu (v listinnej podobe alebo elektronickej podľa zákona o účtovníctve). Pre subjekty verejnej správy a územnej samosprávy platí okrem § 23, § 23a, § 23b, § 23c, § 23d zákona o účtovníctve pri ukladaní účtovných závierok do registra závierok aj postup uvedený v opatrení MF SR z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31 prostredníctvom systému Štátnej pokladnice, pričom treba brať do úvahy aj poslednú novelu citovaného opatrenia č. MF/19566/2013-31 z 11. decembra 2013 v nadväznosti na nový spôsob povinného elektronického doručovania u vybranej skupiny daňovníkov a s prihliadnutím na § 49 ods. 11 ZDP.
Účtovníctvo sa vedie v analytickom členení za hlavnú činnosť, na ktorú sú zriadené, a oddelene za vedľajšiu (hospodársku alebo podnikateľskú) činnosť, ktorá podlieha zdaneniu v nadväznosti na § 5 ods. 1 písm. p) opatrenia.
Tomuto spôsobu vedenia účtovníctva je prispôsobené aj tlačivo DP (tabuľka C1), ako aj výkaz ziskov a strát (Úč ROPO 2-01), ktorý je členený na hlavnú činnosť a podnikateľskú činnosť.
8. Legislatívne zmeny v zákone o dani z príjmov účinné v roku 2013, vzťahujúce sa k subjektom verejnej správy a územnej samosprávy
8.1 Zákon č. 395/2012 Z. z., ktorým bol novelizovaný od 1. 1. 2013 ZDP
V oslobodených príjmoch podľa § 13 ods. 1 písm. b) a e) ZDP sa opätovne od 1. 1. 2013 zadefinovalo oslobodenie príjmov z predaja majetku obcí, VÚC a nimi zriadených rozpočtových organizácií. Uvedený stav sa aplikoval už aj za rok 2012 podľa § 52t ods. 6 novely ZDP č. 395/2012 Z. z.
Historický prehľad o zdaňovaní týchto príjmov:
Daňovník
| Príjmy z predaja
| Príjmy z prenájmu
|
Obce
| zdanené len v r. 2011
| oslobodené od r. 2004
|
VÚC
| zdanené len v r. 2011
| oslobodené od r. 2004
|
RO zriadené obcou a VÚC
| zdanené len v r. 2011
| oslobodené od r. 2004
|
RO zriadené štátom, os. zákonom
| oslobodené od r. 2004
| oslobodené od r. 2004
|
PO bez ohľadu na zriaďovateľa
| zdanené od r. 2004
| zdanené od r. 2004
|
Sadzba dane z príjmov právnických osôb v § 15 písm. b) ZDP sa od 1. 1. 2013 zvýšila zo sumy 19 % na 23 %. Od 1. 1. 2013 sa prepočítavali aj preddavky na daň právnických osôb sadzbou dane 23 %. Špecificky v § 52t ods. 10 ZDP bol riešený výpočet daňovej povinnosti daňovníkov s hospodárskym rokom z titulu zmeny sadzby dane. Subjekty verejnej správy a územnej samosprávy však nemôžu uplatniť takéto zdaňovacie obdobie, pre účely príspevku sa problematikou nebudeme zaoberať.
Upozornenie:
Novelou ZDP č. 463/2013 Z. z. sa od 1. 1. 2014 sadzba dane právnických osôb znižuje na 22 % a týka sa zdaňovacieho obdobia, ktoré začína od 1. 1. 2014. Uvedené má vplyv aj na výpočet preddavkov do lehoty na podanie DP za rok 2013 (pozri konkrétny príklad na vyplnenie DP v záverečnej časti príspevku).
V oblasti zrážkovej dane podľa § 43 ZDP došlo k viacerým zmenám vzťahujúcim sa aj na neziskové organizácie (a teda aj obce a VÚC) nasledovne:
Prvá zmena v § 43 ods. 1 ZDP – zrážková daň je pevne stanovená číselnou hodnotou 19 % vzhľadom na rôzne výšky sadzieb dane platné v ZDP od 1. 1. 2013.
Druhá zmena od 1. 1. 2013 – v § 43 ods. 3 písm. i) ZDP sa spresnilo zdaňovanie výnosov z dlhopisov a pokladničných poukážok okrem výnosov zo štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok v neziskových organizáciách zrážkovou daňou. Platiteľom zrážkovej dane bol obchodník s cennými papiermi.
Tretia zmena v § 43 ods. 3 ZDP – nové písmeno l), podľa ktorého zrážkovej dani v neziskových organizáciách podliehajú výnosy zo štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok a platiteľom zrážkovej dane je samotný príjemca – daňovník (nezisková organizácia).
Štvrtá zmena v § 43 ods. 3 ZDP – nové písm. m), podľa ktorého zrážkovej dani podliehajú v neziskových organizáciách aj výnosy z predaja dlhopisov a pokladničných poukážok.
Piata zmena v § 43 ods. 5 písm. c) ZDP – pri výnose z predaja dlhopisov sa ako výdavok uplatní ich obstarávacia cena a poplatky súvisiace s ich obstaraním.
Šiesta zmena podľa § 43 ods. 16 ZDP – platiteľom zrážkovej dane z výnosov zo štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok a výnosov z predaja dlhopisov sú samotní daňovníci ako príjemcovia výnosov – neziskové organizácie. Lehota na odvod zrážkovej dane je do 30 dní po skončení zdaňovacieho obdobia (teda do 30. 1. 2014).
Upozornenie:
Novelou ZDP č. 463/2013 Z. z. účinnou od 1. 1. 2014 sa spresnila aj lehota na podanie oznámenia k zrážkovej dani pre neziskové organizácie, a to v rovnakej lehote, ako je jej odvod, teda do 30 dní po skončení zdaňovacieho obdobia (do 30. 1. 2014 za rok 2013).
Sadzba na zabezpečenie dane v § 44 ods. 1 ZDP je od 1. 1. 2013 stanovená v konkrétnej výške 9,5 %, ak je určená rozhodnutím správcu dane fyzickým alebo právnickým osobám.
V § 44 ods. 2 ZDP voči daňovníkom s obmedzenou daňovou povinnosťou je stanovená od 1. 1. 2013 pevná sadzba dane pre zabezpečenie dane vo výške 19 %.
V lehotách na podanie DP od roku 2014 platí právny stav platný do konca roku 2012 – za rok 2013 možno predĺžiť lehotu do 30. 6. 2014 na základe oznámenia bez povinnosti dosiahnutia príjmov zo zahraničia, do 30. 9. 2014 na základe oznámenia, s povinnosťou dosiahnutia „zdaniteľných príjmov zo zdrojov v zahraničí“ (podľa novely ZDP č. 463/2013 Z. z. účinnej od 1. 1. 2014).
Podľa § 51d ods. 1 až 5 a § 52t ods. 11 ZDP platí len pre kalendárny rok 2013 špecifický spôsob zdaňovania podielov na zisku vykázaných vo výsledku hospodárenia do konca roku 2003 samostatným základom dane so zvýhodnenou 15 % sadzbou dane, ak o ich vyplatení valné zhromaždenie rozhodlo po 31. 12. 2012 a ktoré boli vyplatené najneskôr do 31. 12. 2013. Ide o podiely na zisku:
a) vyplácané tuzemskými právnickými osobami tuzemským fyzickým a právnickým osobám. V tomto prípade sa uplatní daň zrážkou vo výške 15 % podľa § 43 ZDP a daňová povinnosť sa považuje za vysporiadanú. Vyplácajúca spoločnosť sa považuje za platiteľa;
b) vyplácané tuzemskými právnickými osobami zahraničným fyzickým a právnickým osobám [§ 2 písm. e) ZDP]. V tomto prípade sa uplatní daň zrážkou vo výške 15 % a daňová povinnosť sa považuje za vysporiadanú. Vyplácajúca spoločnosť sa považuje za platiteľa;
c) vyplácané tuzemským fyzickým a právnickým osobám zo zdrojov v zahraničí. Ide o samostatný základ dane podaním DP podľa § 32 alebo § 41 ZDP, príjem je neznížený o výdavky, sadzba dane vo výške 15 % a tieto príjmy sa budú uvádzať v novej časti VII tlačiva DP PO platného pre rok 2013;
d) zdanenie sa neuplatní, ak ide o daňovníka so sídlom v iných ČŠ EÚ, ktorý má v čase výplaty najmenej 10 % priamy podiel na základnom imaní subjektu, od ktorého mu príjem plynie (§ 51d ods. 4);
e) zdanenie sa neuplatní, ak tuzemská FO alebo PO, ktorej takýto príjem plynie z iného ČŠ EÚ, má v čase výplaty najmenej 10 % priamy podiel na základnom imaní subjektu, od ktorého plynie príjem (§ 51d ods. 4).
Ak budú podiely na zisku vykázané do konca r. 2003 a vyplácané v r. 2014, sú u príjemcu zdaniteľným príjmom, ktorý vysporiada osobne podaním DP podľa § 52 ods. 24 ZDP, s výnimkou, ak daňovník má viac ako 25 % podiel na ZI a podiely na zisku sú vyplácané od daňovníka so sídlom v ČŠ EÚ. Takýto podiel na zisku nie je predmetom dane.
Príklad č. 2:
Mesto prijalo podiel na zisku z r. 2003 vo výške 5 000 € od právnickej osoby z Českej republiky, na ktorej má podiel na základnom imaní vo výške 7 % v čase výplaty. Česká republika je členský štát EÚ a je aj štátom, s ktorým má SR uzavretú medzinárodnú zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia, podľa ktorej je výška dane z podielov na zisku v sume 15 %. Podľa čl. 10 zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia uzavretej medzi SR a ČR sa použije metóda zápočtu dane na tento druh príjmu a zrazená daň v Českej republike sa započíta na výslednú daňovú povinnosť. Mesto vyplní novú VII. časť tlačiva DP.
8.2 Zákon č. 135/2013 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť od 1. 7. 2013, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (v čl. IV mení ZDP)
V zrážkovej dani podľa § 43 ods. 3 písm. i) ZDP sa od 1. 7. 2013 spresnil okruh daňovníkov, u ktorých sa uplatňuje zrážková daň z výnosov zo všetkých dlhopisov a pokladničných poukážok (štátnych, podnikových, komunálnych), ak plynú:
- len neziskovým organizáciám,
- FNM
- NBS.
Platiteľom dane je samotný daňovník a za výnos sa považuje „úrokový výnos“ alebo jemu na roveň postavený výnos, alebo rozdiel medzi menovitou hodnotou a obstarávacou cenou dlhopisu.
V § 43 ods. 15 ZDP bol od 1. 7. 2013 zadefinovaný platiteľ zrážkovej dane z výnosov zo všetkých dlhopisov a pokladničných poukážok, ktorým je samotný daňovník (nezisková organizácia) a súčasne má platiteľ povinnosť do 30 dní po skončení zdaňovacieho obdobia odviesť zrážkovú daň.
V § 43 ods. 5 písm. c) ZDP sa presnil od 1. 7. 2013 výpočet základu dane pre účely zrážkovej dane z výnosov dlhopisov a pokladničných poukážok v neziskových organizáciách ako súčet výnosov (príjmov) pri splatnosti (maturity) a príjmov z ich predaja znížených o obstarávaciu cenu a poplatky súvisiace s ich obstaraním.
Prehľad o zdaňovaní výnosov z držby dlhopisov a pokladničných poukážok u všetkých neziskových organizácií, teda aj u obcí, VÚC, rozpočtových a príspevkových organizácií v priebehu roku 2013.
Daňovník
| Od 1. 1. 2013 do 30. 6. 2013
| Od 1. 7. 2013
|
Daňovník nezaložený alebo nezriadený na podnikanie (aj obce, VÚC, rozpočtové a príspevkové organizácie), Fond národného majetku a Národná banka Slovenska
| Výnosy zo štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok boli zdanené zrážkovou daňou podľa § 43 ods. 3 písm. l) a podľa § 43 ods. 16 platiteľom bol samotný príjemca – daňovník.
Výnosy z ostatných dlhopisov a pokladničných poukážok – zrážková daň podľa § 43 ods. 3 písm. i) a podľa § 43 ods. 14 – platiteľ dane bol obchodník s cennými papiermi.
| Výnosy zo všetkých dlhopisov a pokladničných poukážok –zrážková daň podľa § 43 ods. 3 písm. i), podľa § 43 ods. 15 daňovník (príjemca) je aj platiteľom, má povinnosť odviesť daň do 30 dní po skončení zdaňovacieho obdobia a súčasne aj zaslať oznámenie správcovi dane v rovnakej lehote.
|
Nový spôsob zdaňovania výnosov z dlhopisov a pokladničných poukážok sa vzťahuje na výnosy, ktoré plynú po 1. 7. 2013 podľa prechodného ustanovenia § 52v ZDP. Ak výnosy plynuli do 30. 6. 2013, postupuje sa podľa právnych predpisov platných do 30. 6. 2013.
9. Výklad k jednotlivým riadkom daňového priznania s konkrétnym príkladom na vyplnenie daňového priznania obce za rok 2013
Pri výpočte základu dane za r. 2013 subjekty územnej samosprávy vychádzajú z výsledku hospodárenia pred zdanením z celej činnosti, t. j. z (hlavnej) činnosti, na ktorú boli zriadené, a súčasne aj zo zdaňovanej (vedľajšej hospodárskej) činnosti. Úhrnný výsledok hospodárenia vykazujú na riadku 100 tlačiva DP, ktorého číselná suma sa prenesie do riadka 1 tabuľky C1 v III. časti tlačiva DP, ktorú vypĺňajú daňovníci účtujúci v sústave podvojného účtovníctva.
Číselné údaje v DP sa zarovnávajú vpravo, ostatné údaje sa píšu zľava. Nevyplnené riadky sa ponechávajú prázdne. Prvá časť DP obsahuje identifikačné údaje právnickej osoby a druh DP s miestom na vyznačenie príslušného zdaňovacieho obdobia. Druhá a tretia časť tlačiva DP dane z príjmov právnických osôb obsahuje údaje týkajúce sa výsledku hospodárenia a jeho konečnej transformácie na základ dane, ako aj samotný výpočet daňovej povinnosti. Štvrtá časť DP obsahuje identifikačné údaje prijímateľov podielu zaplatenej dane (príloha k IV. časti obsahuje ďalších prijímateľov podielovej dane), piata časť obsahuje „Miesto na osobitné záznamy daňovníka“, podpisy štatutárneho orgánu daňovníka, právneho nástupcu, splnomocneného zástupcu alebo správcu konkurznej podstaty. Šiesta časť obsahuje údaje na vrátenie prípadného daňového preplatku. Nová siedma časť obsahuje údaje vzťahujúce sa k zdaneniu podielov na zisku a dividend vykázaných vo výsledku hospodárenia do konca r. 2003, ktoré boli vyplatené v r. 2013. Všetky údaje uvedené v DP sa uvádzajú v eurách na dve desatinné miesta so zaokrúhlením podľa § 47 ods. 1 a 2 ZDP.
Riadok 100 a tabuľka C1
Na riadku 100 subjekty verejnej správy a územnej samosprávy účtujúce v sústave podvojného účtovníctva uvádzajú výsledok hospodárenia pred zdanením z hlavnej aj z podnikateľskej činnosti (so znamienkom + zisk alebo so znamienkom – stratu). Údaj z riadka 100 musí súhlasiť s údajom uvedeným na riadku 1 tabuľky C1 v III. časti DP.
Položka č. 1:
Obec vykázala celkový súčet prevádzkových, finančných a mimoriadnych výnosov z celej činnosti k 31. 12. 2013 vo výške 1 158 265,42 €. Celkový súčet prevádzkových, finančných a mimoriadnych nákladov vykázala vo výške 1 162 456,13 €. Výsledok hospodárenia z celej činnosti – stratu so znamienkom mínus (–) vo výške 4 190,71 € uvedie na riadku 1 tabuľky C1 a súčasne tento údaj prenesie do riadka 100 tlačiva DP.
Výnosy z hlavnej činnosti obec vykázala za rok 2013 vo výške 900 158,60 €. Ide o príjmy z miestnych daní a poplatkov, výnosy z finančných vkladov, sankčné príjmy obce za oneskorené platby miestnych daní, podielový výnos dane z príjmov fyzických osôb poukazovaný príslušným daňovým úradom, dotácie zo ŠR, príjmy z nájomného a z predaja majetku.
Náklady z hlavnej činnosti vykázala obec vo výške 910 725,13 €. Zaúčtované náklady sa vzťahovali k príjmom vykázaným z hlavnej činnosti vo forme výdavkov na výkon samosprávy, na prenesený výkon štátnej správy, na údržbu a zhodnocovanie majetku obce, výdavky na dotácie pre miestne občianske združenia, výdavky k príjmom z prenájmu a výdavky k príjmom z predaja majetku obce.
Výsledok hospodárenia z hlavnej činnosti – strata, bol vykázaný v sume – 10 566,53 € a obec uvedie vykázanú stratu na riadku 2 tabuľky C1.
Výnosy zo zdaňovanej činnosti (podnikateľskej činnosti) vykázala obec za rok 2013 vo výške 258 106,82 €.
Náklady k výnosom zo zdaňovanej (podnikateľskej) činnosti zaúčtovala obec vo výške 251 731 €. Výsledok hospodárenia zo zdaňovanej činnosti bol vykázaný v sume + 6 375,82 € a obec uvedie zisk zo zdaňovanej činnosti na riadku 3 tabuľky C1.
Súčet r. 2 (– 10 566,53 €) a r. 3 (+ 6 375,82 €) tabuľky C1 sa musí rovnať číselnému údaju uvedenému na riadku 1 tabuľky C1 (– 4 190,71 €), ktorý je súčasne zhodný s riadkom 100 tlačiva DP ako celkový výsledok hospodárenia obce.
Na r. 4 tabuľky C1 obec uvedie zisk z predaja majetku. Obec predala v r. 2013 budovu hasičskej zbrojnice za sumu 38 500 €. Cena, ktorou bol majetok ocenený v účtovníctve pri jeho nadobudnutí, bola vo výške 20 000 €. Dosiahnutý zisk z predaja majetku podľa § 17 ods. 16 ZDP, ktorý sa využíval len na príjmy, ktoré neboli predmetom dane, sa uvedie vo výške 18 500 € na r. 4 tabuľky C1.
Na r. 5 tabuľky C1 bude uvedená suma 10 000 €. Obec prenajímala časť svojej budovy podnikateľským subjektom. Príjem z prenájmu je súčasťou výsledku hospodárenia uvedeného na r. 100, ale podlieha oslobodeniu od dane podľa § 13 ods. 1 písm. e) ZDP. Na r. 5 tabuľky C1 sa uvádza hrubý príjem z prenájmu neznížený o výdavky a súčasne tento príjem bude uvedený na riadku 230 tlačiva DP ako súčasť celkových príjmov obce oslobodených od dane.
Položky zvyšujúce výsledok hospodárenia alebo rozdiel medzi príjmami a výdavkami
Riadok 110 – riadok slúži na vyčíslenie tých súm, ktoré neoprávnene skrátili príjmy, a tiež na vyčíslenie rozdielu pri použití cien obvyklých medzi zahraničnými závislými osobami, ako aj na vyčíslenie nepeňažných plnení, o ktorých nebolo účtované vo výsledku hospodárenia.
Položka č. 2:
Obec prenajímala časť svojej administratívnej budovy podnikateľskému subjektu. Nájomca v roku 2013 vykonal na budove technické zhodnotenie vo výške 9 500 €, o ktorého výšku si obec zvýšila vstupnú cenu budovy. Podľa § 17 ods. 20 písm. a) ZDP výška technického zhodnotenia v sume 9 500 € je zdaniteľným nepeňažným príjmom obce na r. 110.
Riadok 120 – na riadku sa vykazujú sumy účtované do výnosov, ktoré u daňovníkov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva pre účely ich zahrnutia do zdaniteľných príjmov sú podmienené skutočným prijatím v zdaňovacom období, za ktoré je podávané DP (zmluvné pokuty, úroky z omeškania a poplatky z omeškania podľa § 17 ods. 19 ZDP).
Položka č. 3:
V roku 2012 obec účtovala v podnikateľskej činnosti na základe obchodného vzťahu úrok z omeškania do výnosov vo výške 125 €. Obchodný partner zmluvnú pokutu uhradil obci až v decembri 2013. Pri transformácii výsledku hospodárenia na základ dane v roku 2013 bude prijatá zmluvná pokuta zvyšovať výsledok hospodárenia na r. 120 tlačiva DP.
Riadok 130
Na riadku sa vykazujú všetky daňovo neuznané náklady podľa § 19 a § 21 ZDP, ktoré sú podrobnejšie špecifikované v tabuľke A uvedenej v III. časti DP. Súčasne sa tu vykazujú aj náklady, ktoré boli vynaložené nad limit ZDP, resp. nad limit iných osobitných predpisov. Číselný údaj uvedený na r. 130 musí súhlasiť s číselným údajom uvedeným na r. 15 tabuľky A. Z uvedeného dôvodu odporúčame najskôr vyplniť tabuľku A v III. časti tlačiva DP.
Tabuľka A – položky, ktoré nie sú daňovými výdavkami (k riadku 130 II. časti tlačiva)
Riadky A/1 a A/2
Obec za rok 2013 nevyplní. Na r. A/1 sa vykazuje strata z predaja cenných papierov (s výnimkou zmeniek) v úhrne za zdaňovacie obdobie. Pri predaji zmenky a obchodného podielu sa strata z týchto transakcií neposudzuje v úhrne (r. A/1), ale každý predaj zmenky ako cenného papiera alebo obchodného podielu sa posudzuje jednotlivo v nadväznosti na § 19 ods. 2 písm. g) body 1 a 2 ZDP. Aj v prípade, ak by obec obchodovala s cennými papiermi alebo predávala obchodné podiely a zmenky, pri dosiahnutí straty z predaja by nevyplnila tieto riadky, pretože od 1. 1. 2012 sú príjmy z predaja majetku obce (a teda aj finančného majetku) oslobodené od dane podľa § 13 ods. 1 písm. e) a § 52t ods. 6 ZDP. Eventuálna strata z predaja cenných papierov, obchodných podielov a zmeniek by bola súčasťou výsledku hospodárenia z hlavnej činnosti.
Riadok A/3
Obec pri zahrnutí pohonných látok do základu dane postupovala v r. 2013 podľa § 19 ods. 2 písm. l) bod 1 ZDP. Spotrebu pohonných látok zahrnula do základu dane na základe spotreby uvedenej v technickom preukaze. Daňovník môže však postupovať ešte dvoma spôsobmi pri uplatnení nákladov na pohonné látky:
- na základe dokladov o nákupe pohonných látok najviac do výšky vykázanej z údajov o satelitnom sledovaní pohybu vozidla podľa § 19 ods. 2 písm. l) bod 2 ZDP,
- vo forme paušálnych výdavkov do výšky 80 % z celkového preukázaného nákupu pohonných látok za príslušné zdaňovacie obdobie, primeraného počtu najazdených kilometrov podľa stavu tachometra na začiatku a na konci príslušného zdaňovacieho obdobia pre každé motorové vozidlo samostatne podľa § 19 ods. 2 písm. l) bod 3 ZDP. Je na rozhodnutí daňovníka, pre ktorý spôsob sa rozhodne.
Položka č. 4:
Obec zaúčtovala nadspotrebu pohonných látok v porovnaní so spotrebou uvedenou v technickom preukaze vo výške 521,70 €, ktorá bude tvoriť položku zvyšujúcu výsledok hospodárenia na r. A/3.
Riadok A/4
Na r. A/4 sa vykazujú nadlimitne poskytnuté dobrovoľné (nepovinné) členské príspevky podľa § 19 ods. 3 písm. n) ZDP. Obec neposkytla žiaden príspevok, riadok nevyplní.
Riadok A/5
Na riadku sa vykazuje rozdiel medzi menovitou hodnotou pohľadávky alebo jej nesplatenej časti a nižším príjmom z predaja alebo výškou opravnej položky, ktorá by bola uznaná za daňový výdavok podľa § 20 ZDP. Obec v r. 2013 nepredala žiadnu zo svojich pohľadávok.
Riadok A/6
Odplaty (provízie) za vymáhanie pohľadávky presahujúce príjem z tejto pohľadávky podľa § 19 ods. 3 písm. p) ZDP nie sú daňovo uznané. Ak teda zaúčtovaná suma provízie je vyššia ako vymožená pohľadávka, rozdiel sa uvedie na tomto riadku.
Položka č. 5:
Obec si dala v r. 2013 vymáhať pohľadávku v menovitej hodnote 5 000 € prostredníctvom obchodnej spoločnosti, za službu zaplatila províziu vo výške 500 €. Do konca roka 2013 bola vymožená suma pohľadávky len vo výške 300 €. Rozdiel (500 – 300) vo výške 200 € bude zvyšovať výsledok hospodárenia na r. A/6.
Riadok A/7
Výdavky na reprezentáciu (náklady na pohostenie, občerstvenie a dary) s výnimkou reklamných predmetov, ktorých hodnota neprevýši 16,60 € za jeden reklamný predmet, nie sú daňovým výdavkom.
Upozornenie:
Od 1. 1. 2014 novelou ZDP č. 463/2013 Z. z. sa zaokrúhľuje suma reklamných predmetov na 17 € a za reklamný predmet sa nepovažujú reklamné poukážky.
Položka č. 6:
Na účte 513 – Náklady na reprezentáciu obec zaúčtovala sumu 230 € ako výdavky na pohostenie a občerstvenie. Suma bude uvedená na r. A/7.
Riadok A/8
Na riadku sa vykazujú škody, ktoré nie sú daňovo uznané. Naďalej sa škody a manká vzniknuté na majetku nepovažujú za daňové výdavky okrem škôd, ktoré vznikli v dôsledku živelnej pohromy; škody spôsobené neznámym páchateľom v zdaňovacom období, v ktorom bola táto skutočnosť potvrdená políciou; zostatková cena hmotného a nehmotného majetku vyradeného z dôvodu škody do výšky príjmu z náhrad vrátane prijatých úhrad z predaja vyradeného majetku; stratné v maloobchodných predajniach na základe ekonomicky odôvodnených noriem úbytkov tovaru; nezavinené úhyny zvierat, ktoré nie sú považované za hmotný majetok; normy prirodzených úbytkov.
Položka č. 7:
Obci boli ukradnuté zásoby evidované v podnikateľskej činnosti, ocenené sumou 1 500 € v máji 2013 a v decembri 2013 dostala potvrdenie polície o prerušení pátrania z dôvodu neznámeho páchateľa. Celá daňová zostatková hodnota pri trvalom vyradení zásob z dôvodu škody bude daňovým výdavkom. Výsledok hospodárenia sa nebude upravovať.
Riadok A/9
Poskytnuté dary nie sú u poskytovateľa daňovým výdavkom vrátane zostatkovej ceny trvale vyradeného majetku darovaním podľa § 21 ods. 2 písm. f) ZDP. Obec v roku 2013 neposkytla žiaden dar ani nevyradila majetok darovaním, riadok nebude vyplnený.
Riadok A/10
Opravné položky vytvorené v účtovníctve sú daňovým výdavkom len v prípade, ak sú uvedené v § 20 ZDP. Ide napríklad o opravné položky k pohľadávkam voči dlžníkom v konkurze a reštrukturalizácii podľa § 20 ods. 10 až 12 ZDP; opravné položky k nepremlčaným pohľadávkam v menovitej hodnote vzniknuté po 1. 1. 2004, zahrnuté do zdaniteľných príjmov, s dobou splatnosti podľa § 20 ods. 14 ZDP nad 360 dní, 720 dní, 1 080 dní sa uznajú za daňové výdavky vo výške 20 %, 50 % a 100 % menovitej hodnoty pohľadávky bez príslušenstva; opravné položky podľa § 52 ods. 18 ZDP (nepremlčané, splatné od 1. 1. 2002 a zahrnuté do príjmov do 31. 12. 2003, ak od ich splatnosti uplynie doba 2, resp. 3 roky, možno uznať za daňový výdavok tvorbu opravnej položky vo výške 50 %, resp. 75 %).
Ostatné opravné položky tvorené podľa § 15 opatrenia, účtované na ťarchu nákladov zvyšujú výsledok hospodárenia pri jeho transformácii na základ dane, pretože nie sú uznané za daňový výdavok podľa § 20 ZDP.
Položka č. 8:
Obec vytvorila v podnikateľskej činnosti ku koncu roka opravnú položku k odpisovanému majetku vo výške 5 700 €. Opravná položka k majetku nie je daňovo uznaná a jej tvorba zaúčtovaná na účet 558 – Tvorba ostatných opravných položiek z prevádzkovej činnosti bude uvedená na r. A/10 ako položka zvyšujúca výsledok hospodárenia. V roku zrušenia opravnej položky a jej zaúčtovania do výnosov bude uvedená ako položka znižujúca výsledok hospodárenia.
Riadok A/11
Rezervy, ktorých tvorba v účtovníctve je súčasne uznaná za daňový výdavok, sú uvedené v § 20 ods. 9 písm. a) až f) ZDP. Patria sem napríklad rezervy na nevyčerpané dovolenky vrátane poistného a príspevkov, ktoré je povinný platiť zamestnávateľ za zamestnanca; rezervy na nevyfakturované dodávky a služby; rezervy na zostavenie, overenie, zverejnenie účtovnej závierky a výročnej správy a na zostavenie daňového priznania; rezervy na lesnú pestovnú činnosť vykonávanú podľa osobitného zákona; rezervy na uzavretie, rekultiváciu a monitorovanie skládok po ich uzavretí a iné rezervy, ktoré sa v účtovníctve subjektov verejnej správy nevyskytujú.
Ostatné rezervy tvorené podľa § 14 ods. 9 postupov účtovania nie sú daňovo uznané a ak sú účtované na ťarchu nákladov, tvoria položku zvyšujúcu výsledok hospodárenia pri jeho transformácii na základ dane.
Položka č. 9:
Obec v r. 2013 vytvorila v účtovníctve podnikateľskej činnosti rezervu na nevyčerpané dovolenky za rok 2013, ktorá je aj daňovým výdavkom podľa § 20 ods. 9 písm. a) ZDP. Výsledok hospodárenia sa nebude upravovať.
Riadok A/12
Na riadku sa vykazujú daňovo neuznané rozdiely medzi lízingovými odpismi majetku podľa § 26 ods. 8 ZDP a daňovými odpismi podľa § 27 alebo § 28 ZDP pri majetku obstaranom formou finančného prenájmu do 31. 12. 2011, ak došlo k porušeniu podmienok zmluvy o finančnom prenájme. Rovnako sa tu vykazujú všetky náklady daňovo neuznané pri nesplnení podmienok finančného prenájmu podľa § 17 ods. 24 ZDP platného od 1. 1. 2012, ktorý upravuje základ dane pri nájomných zmluvách uzavretých po 31. 12. 2011.
Položka č. 10:
Obec v podnikateľskej činnosti uzavrela lízingovú zmluvu v septembri 2012 na dobu 36 mesiacov, celková cena prenájmu 18 000 €. V novembri 2013 došlo ku krádeži auta a následne bola predčasne ukončená lízingová zmluva. Do konca r. 2013 bolo doručené potvrdenie od polície o neznámom páchateľovi. Daňovým výdavkom bude celá daňová zostatková cena v nadväznosti na § 17 ods. 24 písm. a) ZDP platného od 1. 1. 2012 ako škoda spôsobená neznámym páchateľom. Účtovný odpis obec určila vo vnútropodnikovej smernici na 60 mesiacov (18 000 : 60 = 300 € – mesačný odpis).
Výpočet daňovej zostatkovej ceny (DZC):
Rok
| Spôsob výpočtu uplatneného odpisu v €
| Ročný daňový odpis v €
| Daňová zostatková cena v € (DZC)
|
celkový
|
2012
| 18 000 : 4 : 12 x 4
| 4 500
| 1 500
| 3 000
| 16 500
|
2013
| 18 000 : 4
| 4 500
| 0*
|
|
|
*V r. 2013 nie je nárok na uplatnenie odpisu podľa § 22 ods. 11 ZDP.
Výpočet účtovnej zostatkovej ceny:
rok 2012 = 18 000 – (4 x 300) = 16 800
rok 2013 = 16 800 – (10 x 300) = 13 800
Základ dane upraví obec len o rozdiel medzi vyššou daňovou zostatkovou cenou (16 500 €) a nižšou účtovnou zostatkovou cenou (13 800 €). Vo výške 2 700 € bude položkou znižujúcou výsledok hospodárenia na r. 290 tlačiva DP.
Riadok A/13
Na riadku A/13 vykazujú subjekty územnej samosprávy všetky náklady súvisiace s príjmami oslobodenými od dane podľa § 13 ZDP (ide o náklady vzťahujúce sa k základnej činnosti obcí, miest a VÚC vrátane nákladov súvisiacich s príjmami z predaja majetku, ktoré sú opätovne od r. 2012 oslobodené od dane). Súčasne sa na riadku uvádzajú náklady súvisiace s príjmami, ktoré nie sú predmetom dane podľa § 12 ods. 7 ZDP, a náklady súvisiace s príjmami, ktoré nie sú zahrnuté do základu dane. Rovnako súčasťou riadka sú aj účtovné odpisy majetku, ktorý sa využíva len na základnú činnosť obce.
Položka č. 11:
Obec účtovala v analytickej evidencii v roku 2013 náklady vzťahujúce sa k oslobodeným príjmom plynúcim v súvislosti s výkonom základnej činnosti vo výške 910 725,13 € (položka č. 1). Suma bude uvedená na r. A/13. Súčasťou týchto nákladov sú náklady vzťahujúce sa k hlavnej činnosti obce a pomerná časť výdavkov súvisiacich s prenájmom časti budovy, vrátane vstupnej ceny predávaného majetku vo výške 20 000 €.
Riadok A/14
Na riadku sa uvádzajú všetky ostatné náklady zaúčtované v účtovníctve, ktoré nespĺňajú podmienky daňových výdavkov alebo sú vynaložené nad limit ZDP, resp. iných osobitných predpisov.
Položka č. 12:
Obec v rámci podnikateľskej činnosti eviduje pohľadávku vo výške 3 000 €, ktorá bola splatná 10. decembra 2010. Pohľadávka je riziková, obec ju k 31. 12. 2013 odpísala do nákladov v plnej výške. Pohľadávka vznikla po 1. 1. 2004, zahrnutá bola do zdaniteľných príjmov podnikateľskej činnosti obce, je riziková, dlžník nekomunikuje, pohľadávka je po 36 mesiacoch od splatnosti a splnila podmienky aj na daňový odpis pohľadávky podľa § 20 ods. 14 písm. c) ZDP. Tento účtovný prípad nezvyšuje výsledok hospodárenia.
Číselný údaj z riadka 15 ako súčet riadkov 1 až 14 tabuľky A vo výške 917 376,83 € bude súčasne prenesený na riadok 130 v II. časti tlačiva DP.
Riadok 140
Riadok vyplnia daňovníci v prípade, ak v účtovníctve zdaňovacieho obdobia, za ktoré podávajú DP, zaúčtovali náklady, u ktorých je povinnosť zaplatenia v nadväznosti na § 17 ods. 19 a § 19 ods. 4 ZDP (zmluvné pokuty, úroky z omeškania, poplatky z omeškania, provízie a nájomné voči fyzickej osobe) a tieto neboli do konca zdaňovacieho obdobia zaplatené.
Upozornenie:
Od r. 2013 sa na riadku uvádzajú aj paušálne náhrady za vymáhanie pohľadávky podľa § 369c Obchodného zákonníka, ktoré má právo veriteľ uplatniť ako náklady spojené s vymáhaním pohľadávky. Výška paušálnej náhrady bola presne určená sumou 40 € bez ohľadu na výšku pohľadávky a dĺžku omeškania nariadením vlády SR č. 21/2013 Z. z. Od r. 2014 podľa novely ZDP č. 463/2013 Z. z. účinnej od 1. 1. 2014 bude paušálna náhrada priamo uvedená v § 17 ods. 19 ZDP ako ďalší výnos alebo náklad, u ktorého je podmienka prijatia alebo zaplatenia u daňovníkov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva.
Položka č. 13:
Obec nedodržala zmluvný vzťah s obchodným partnerom a za oneskorenú úhradu jej bol vyfakturovaný v roku 2013 úrok z omeškania vo výške 75,60 €, ktorý obec do 31. 12. 2013 neuhradila. Súčasne jej dodávateľ vyfakturoval paušálnu náhradu spojenú s vymáhaním pohľadávky vo výške 40 €, ktorú obec tiež nezaplatila. Zaúčtovaný, ale nezaplatený úrok z omeškania a paušálna náhrada spojená s vymáhaním pohľadávky v zdaňovacom období, za ktoré sa priznanie podáva, zvyšuje výsledok hospodárenia na r. 140 tlačiva DP v celkovej výške 115,60 €.
Riadok 150
Na riadku daňovník vyčísľuje kladný rozdiel medzi odpismi uplatnenými v účtovníctve a daňovými odpismi uplatnenými podľa § 27, resp. § 28 ZDP. Opačný rozdiel sa premieta do riadka 250 tlačiva DP. V uplatnení daňových odpisov došlo k zásadným zmenám od 1. 1. 2012. Ak bol odpisovaný majetok zaradený do užívania od 1. 1. 2012 vrátane, uplatní sa v prvom roku jeho zaradenia do používania iba pomerná časť daňového odpisu podľa počtu mesiacov jeho zaradenia do užívania až do konca zdaňovacieho obdobia
Položka č. 14:
Obec v rámci podnikateľskej činnosti uplatňovala účtovné odpisy v súlade s daňovými odpismi vo výške 10 145 €. Riadok 150 a recipročný riadok 250 nebude vyplnený. Vyplnená bude však tabuľka B v III. časti tlačiva DP, kde obec uvedie na r. 1 a 2 rovnakú výšku účtovných a daňových odpisov v sume 10 145 €. Riadok 3 tabuľky nebude vyplnený, pretože obec nevyužila možnosť prerušiť daňové odpisy na majetku.
Položka č. 15:
Obec zaradila do užívania v podnikateľskej činnosti odpisovaný majetok v októbri 2013 vo vstupnej cene 10 000 €, ktorý využívala na podnikateľskú činnosť pomernou časťou vo výške 50 %. V prvom roku odpisovania pri použití rovnomerného spôsobu odpisovania a zaradenia majetku do 1. odpisovej skupiny bude daňový odpis vypočítaný takto:
Rok
| Výpočet uplatneného odpisu v €
| Ročný odpis celkový v €
| Ročný odpis uplatnený v €
| Zvyšná neuplatnená časť v €
| DZC v €
| Pomerná časť daňového odpisu 50 % (v €)
|
2013
| (10 000 : 4) : 12 x 3
| 2 500
| 625
| 1 875
| 9 375
| 625 : 2 = 312
|
2014
| 10 000 : 4
| 2 500
| 2 500
|
| 6 875
| 2 500 : 2 = 1 250
|
2015
| 10 000 : 4
| 2 500
| 2 500
|
| 4 375
| 2 500 : 2 = 1 250
|
2016
| 10 000 : 4
| 2 500
| 2 500
|
| 1 875
| 2 500 : 2 = 1 250
|
2017
|
|
| 1 875
|
|
| 1 875 : 2 = 938
|
Polovica zo sumy 1 875 € (1 875 : 2) = 938 €, ktorá predstavuje neuplatnenú pomernú časť daňového odpisu v roku zaradenia majetku do užívania, sa uvedie na riadku 4 tabuľky B.
Podľa § 24 ods. 4 ZDP u hmotného a nehmotného majetku, ktorý sa iba sčasti používal na zabezpečenie zdaniteľných príjmov, sa do výdavkov na zabezpečenie zdaniteľného príjmu zahrnie iba pomerná časť odpisov. Ustanovenie sa aplikuje práve na organizácie nezriadené alebo nezaložené na podnikanie, a teda aj na subjekty územnej samosprávy.
Špecificky je riešená vstupná cena majetku pri začatí používania majetku na činnosť, z ktorej príjmy sú predmetom dane v neziskových organizáciách, a teda aj v obciach a VÚC podľa § 25 ods. 1 písm. d) ZDP. Vstupná cena sa určí ako obstarávacia cena, cena vo výške vlastných nákladov alebo reprodukčná obstarávacia cena, pričom za roky nevyužívania hmotného a nehmotného majetku na zabezpečenie zdaniteľného príjmu sa odpisy neuplatňujú. Lehota určená na odpisovanie plynie od dátumu nadobudnutia majetku alebo preukázateľného uvedenia majetku do užívania v rámci zdaňovanej alebo nezdaňovanej činnosti. Za roky, v ktorých sa majetok nepoužíval na zabezpečenie zdaniteľných príjmov, nemožno uplatňovať daňové odpisy a tieto odpisy nemožno ani presunúť do nasledujúcich rokov. V roku, v ktorom sa majetok začne evidovať v zdaňovanej činnosti, sa uplatní odpis v plnej alebo pomernej výške v súlade s § 27 alebo § 28 ZDP ako v ďalších rokoch odpisovania. Ak teda bol majetok v obci zaradený do užívania napríklad v r. 2008, ale nevyužíval sa na zdaňovanú činnosť a následne v marci 2013 sa začal používať na zdaňovanú činnosť, uplatní sa v roku 2013 daňový odpis v plnej ročnej výške ako v 6. roku odpisovania.
Riadok 160
Na riadku sa uvádzajú kurzové rozdiely vyplývajúce z nezrealizovaných pohľadávok a záväzkov v cudzej mene, u ktorých je povinnosť precenenia na reálny kurz k poslednému dňu účtovného a zdaňovacieho obdobia v zmysle § 7 postupov účtovania prostredníctvom účtov 563 (kurzové straty), resp. 663 (kurzové zisky). Zaúčtované kurzové rozdiely sa uvedú na riadku 160 v prípade, ak daňovník priamo v tlačive DP označí, že začal alebo ukončil zahrnovanie takýchto kurzových rozdielov do základu dane až v tom zdaňovacom období, kedy dôjde k platbe alebo odpisu záväzku, alebo k inkasu, alebo odpisu pohľadávky podľa § 17 ods. 17 ZDP. Ak daňovník zahrnie kurzové rozdiely na základe účtovníctva bez písomného oznámenia správcovi dane, sú súčasťou výsledku hospodárenia bez vplyvu na základ dane. Riadok obec nevyplní, pretože neúčtovala o kurzových rozdieloch.
Riadok 170
Na riadku sa uvádza rozdiel (zvýšenie) základu dane v prípade zrušenia daňovníka likvidáciou, pri vyhlásení konkurzu podľa § 17 ods. 8 ZDP a úprava základu dane pri podnikových kombináciách – pri predaji podniku (§ 17a), nepeňažnom vklade (§ 17b, § 17d) a zrušení bez likvidácie (§ 17c, § 17e). Vecná náplň tohto riadka musí byť rozčlenená v osobitnej prílohe. Obec riadok nevyplní.
Riadok 180
Náplňou riadka sú ostatné položky zvyšujúce výsledok hospodárenia (riadok 100), neuvedené v r. 110 až 170. Vecná náplň tohto riadka musí byť rozčlenená v osobitnej prílohe.
Položka č. 16:
V rámci podnikateľskej činnosti došlo ku krádeži nepoisteného majetku v daňovej zostatkovej cene 3 700 € v decembri 2013, potvrdenie od polície o prerušenom pátraní do konca roku 2013 nebolo doručené, suma zvyšuje výsledok hospodárenia na r. 180. Ak bude v roku 2014 doručené potvrdenie polície o prerušení pátrania, suma bude uvedená na riadku 290 tlačiva DP.
Riadok 200
Výsledná suma všetkých položiek zvyšujúcich výsledok hospodárenia za zdaňovacie obdobie roku 2013 (súčet riadkov 110 až 180) je vo výške 930 817,43 €.
Položky znižujúce výsledok hospodárenia alebo rozdiel medzi príjmami a výdavkami
Riadok 210
Na riadku sa uvádzajú príjmy, ktoré nie sú predmetom dane podľa § 12 ods. 7 ZDP (dary, dedičstvo, prijaté podiely na zisku a pod.), ak sú súčasťou výsledku hospodárenia. Riadok vyplnia bežné podnikateľské subjekty, ak ho naplnia.
Riadok 220
Riadok 220 je špecificky určený pre príjmy, ktoré nie sú predmetom dane u daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie, ak sú súčasťou riadka 100 a nie sú uvedené na riadku 210. Predmetom dane podľa § 12 ods. 7 ZDP nie je podiel zaplatenej dane podľa § 50 venovaný vybraným prijímateľom (uvedeným v § 50 ods. 4). Subjekty územnej samosprávy nie sú zaradené medzi prijímateľov, nemôžu dosiahnuť takéto príjmy. Predmetom dane nie je aj príjem získaný dedením alebo darovaním a príjem z podielov na zisku, vyrovnacích podielov a podielov na likvidačnom zostatku vykázaných v účtovníctve po 1. 1. 2004.
Položka č. 17:
Obec prijala od tuzemskej prepojenej obchodnej spoločnosti podiely na zisku vykázané v účtovníctve za r. 2012 v sume 1 500 €. Prijaté podiely na zisku účtované na účte 668 – Ostatné finančné výnosy nie sú predmetom dane, pretože boli vykázané vo výsledku hospodárenia po 1. 1. 2004. Suma sa uvedie na r. 220 tlačiva DP ako príjem, ktorý nie je predmetom dane, a to v nadväznosti na § 12 ods. 7 písm. c) ZDP.
Riadok 230
Na riadku 230 sa uvádzajú príjmy oslobodené od dane podľa § 13 ZDP, ak sú súčasťou riadka 100. Je to nosný riadok všetkých organizácií nezriadených alebo nezaložených na podnikanie, ktoré tu uvádzajú príjmy súvisiace so základnou činnosťou, na ktorú boli zriadené. Obce, VÚC tu uvádzajú aj príjmy z predaja akéhokoľvek majetku, ktoré sa opätovne zaradili medzi oslobodené príjmy v nadväznosti na § 13 ods. 1 písm. e) a § 52t ods. 6 ZDP v znení účinnom od 1. 1. 2013.
Položka č. 18:
Na riadku 230 obec uvedie príjmy, ktoré súvisia s jej základným poslaním, príjmy z nájomného a príjmy z predaja budovy, ktoré sú oslobodené od dane podľa § 13 ods. 1 písm. a) a e) ZDP. Za rok 2013 dosiahla obec príjmy súvisiace so základnou činnosťou vrátane príjmov z prenájmu a predaja majetku vo výške 900 158,60 € (pozri položku č. 1).
Riadok 240
Príjmy vyberané zrážkou podľa § 43 ods. 6 ZDP sa už od roku 2004 u subjektov územnej samosprávy považujú zrazením a odvedením dane platiteľom za splnenie daňovej povinnosti a nezapočítavajú sa do výslednej daňovej povinnosti.
Súčasne tento recipročný riadok k riadku 160 obsahuje kurzové rozdiely (kurzové zisky) vyplývajúce z nezrealizovaných pohľadávok a záväzkov, ktoré budú zahrnuté do základu dane podľa § 17 ods. 17 ZDP až v zdaňovacom období, v ktorom dôjde k platbe alebo odpisu záväzku, resp. k inkasu alebo odpisu pohľadávky.
Položka č. 19:
Obec zaúčtovala v zdaňovacom období roku 2013 príjmy z pripísaných úrokov z podnikateľského účtu, bežného účtu, ako aj z termínovaného vkladu v celkovej výške 189,60 €. Platiteľ dane (banka) zrazila a odviedla zrážkovú daň podľa § 43 ods. 1 ZDP vo výške 19 %, Súčasne obec prijala výnosy z držby štátnych dlhopisov v júli 2013 v sume 1 500 €.
V tomto prípade je platiteľom samotná obec podľa § 43 ods. 3 písm. i) ZDP a odviedla zrážkovú daň vo výške 19 % v októbri 2013 (najneskorší termín na odvod zrážkovej dane je stanovený zákonom do 30 dní po skončení zdaňovacieho obdobia).
Hrubá suma výnosových úrokov účtovaná na účte 662 – Úroky vo výške 1 689,60 € bude uvedená na r. 240 tlačiva DP ako položka znižujúca výsledok hospodárenia.
Upozornenie:
Novelou ZDP č. 463/2013 Z. z. účinnou od 1. 1. 2014 sa v § 43 ods. 15 ZDP spresňuje aj lehota na písomné oznámenie o odvedení zrážkovej dane správcovi dane v rovnakej lehote, ako je jej odvod, teda do 30 dní po skončení zdaňovacieho obdobia (v tomto prípade do 30. 1. 2014). Vzor oznámenia zverejní Finančné riaditeľstvo na svojom webovom sídle.
Riadok 250
V recipročnom riadku k riadku 150 sa vykazuje rozdiel medzi vyššími daňovými a nižšími účtovnými odpismi. Obec riadok nevyplní.
Riadok 260
Súčasťou riadka sú položky uvedené v § 17 ods. 19 ZDP (zmluvné pokuty, úroky z omeškania a poplatky z omeškania s výnimkou úrokov z omeškania voči bankám), ak neboli prijaté v zdaňovacom období, za ktoré sa priznanie podáva a sú súčasťou riadka 100 (bolo o nich účtované v účtovnom období, za ktoré sa podáva DP do výnosov).
Zdaneniu budú podliehať tieto položky až v roku, v ktorom ich skutočne daňovník prijme.
Upozornenie:
Od roku 2013 sa tu uvádzajú aj výnosové paušálne náhrady za vymáhanie pohľadávky, ktoré daňovník uplatní voči dlžníkom a ktoré účtoval do výnosov, ale do konca roka ich neprijal. Novelou ZDP účinnou od 1. 1. 2014 č. 463/2013 Z. z. je táto položka zadefinovaná už aj priamo v § 17 ods. 19 ZDP.
Položka č. 20:
Obec zaúčtovala v roku 2013 paušálnu náhradu za vymáhanie pohľadávky voči dvom obchodným partnerom v stanovenej výške 40 € x 2 = 80 €.
Paušálne náhrady za vymáhanie pohľadávok zaúčtované do výnosov, ale neprijaté do konca roku 2013 znižujú výsledok hospodárenia na r. 260. Zdaneniu budú podliehať až v roku skutočného prijatia.
Riadok 270
Zmluvné pokuty, úroky z omeškania s výnimkou tých, ktoré sú platené bankám, poplatky z omeškania podľa § 17 ods. 19 ZDP a provízie a nájomné voči fyzickej osobe podľa § 19 ods. 4 ZDP, o ktorých bolo účtované v nákladoch v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach (rok 2012 a roky predchádzajúce) a daňovník ich v zdaňovacom období, za ktoré sa podáva DP, skutočne uhradí, znižujú výsledok hospodárenia v aktuálnom zdaňovacom období. Súčasťou tohto riadka sú aj všetky druhy výdavkov, u ktorých bola povinnosť zaplatenia podľa zákona platného do 31. 12. 2003 (bývalý § 24 ods. 3 zákona č. 366/1999 Z. z. v znení neskorších predpisov), o ktorých bolo účtované v týchto zdaňovacích obdobiach, ale zaplatené boli až v roku 2013.
Položka č. 21:
Obec v roku 2013 uhradila zmluvnú pokutu svojmu obchodnému partnerovi, o ktorej účtovala v nákladoch ešte v zdaňovacom období 2011, v sume 86,50 €. Suma zaplatenej zmluvnej pokuty znižuje za r. 2013 výsledok hospodárenia na r. 270 tlačiva DP, pretože v roku 2011 zvyšovala výsledok hospodárenia z dôvodu, že v roku vzniku účtovného prípadu nebola dlžníkom uhradená.
Riadok 280
Na riadku sa vykazuje úprava (zníženie) základu dane v prípade zrušenia daňovníka likvidáciou, pri vyhlásení konkurzu alebo povolení reštrukturalizácie podľa § 17 ods. 8 ZDP a od 1. 1. 2010 aj úprava základu dane pri podnikových kombináciách, ktorými sú predaj podniku podľa § 17a, nepeňažný vklad podľa § 17b a § 17d a zrušenie daňovníka bez likvidácie s právnym nástupcom podľa § 17c a § 17e ZDP. Riadok obec nevyplní, pretože takéto transakcie neuskutočnila.
Riadok 290
Na riadku sa vykazujú ostatné položky znižujúce výsledok hospodárenia, ktoré nie sú konkrétne uvedené v predchádzajúcich riadkoch 210 až 280. Vecná náplň tohto riadka musí byť rozčlenená v osobitnej prílohe.
Položka č. 22:
Z položky č. 10 tu obec uvedie rozdiel medzi vyššou daňovou zostatkovou cenou (16 500 €) a nižšou účtovnou zostatkovou cenou (13 800 €) vyradeného vozidla obstaraného formou finančného prenájmu z dôvodu predčasného ukončenia zmluvy o finančnom prenájme vo výške 2 700 €.
Riadok 300
Medzisúčet položiek znižujúcich výsledok hospodárenia ako súčet riadkov 210 až 290 tlačiva DP v príklade je vo výške 906 214,70 €.
Základ dane alebo daňová strata
Riadky 310 a 400
Riadok 310 je súčtovým riadkom riadka 100 (výsledok hospodárenia) a riadka 200 (súčet položiek zvyšujúcich výsledok hospodárenia), od ktorého sa odpočíta riadok 300 (súčet položiek znižujúcich výsledok hospodárenia). Základ dane obce v zdaňovacom období roku 2013 vo výške 20 412,02 € uvedie na riadku 310 a súčasne aj na riadku 400, pretože špecifické riadky 320 (základ dane v. o. s. a k. s.) a 330 (metóda vyňatia príjmov zo zahraničia) obec nevyplní.
Položky odpočítateľné od základu dane uvedeného na riadku 400
Riadok 410
Základ dane znížený o odpočet daňovej straty vykázanej v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach v nadväznosti na § 30 ods. 1 ZDP môžu od 1. 1. 2004 využiť aj organizácie nezriadené alebo nezaložené na podnikanie, teda aj obce. Odpočítať však možno len daňovú stratu zo zdaňovanej činnosti. Daňová strata vykázaná do konca roku 2009 sa môže odpočítať maximálne do 5 bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období po zdaňovacom období, v ktorom bola vykázaná. Daňová strata vykázaná po 1. 1. 2010 a neskôr sa môže odpočítať podľa § 30 ods. 1 ZDP až do siedmich bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období po zdaňovacom období, v ktorom bola vykázaná.
Položka č. 23:
Obec nevykázala stratu zo zdaňovanej činnosti v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach, riadok 410 nevyplní.
Riadok 500
Základ dane znížený o odpočet daňovej straty sa uvádza na riadku 500 a zaokrúhľuje sa rovnako ako samotná daň na eurocenty nadol. Na riadku 500 uvedie obec základ dane rovnaký ako na r. 400 vo výške 20 412,02 €.
Sadzba dane a daň pred uplatnením úľav na dani a uplatnením zápočtu dane zaplatenej v zahraničí
Riadok 510
Sadzba dane podľa § 15 písm. b) ZDP je od 1. 1. 2013 u právnických osôb zvýšená na 23 %. Sadzba sa uvedie na riadku 510 tlačiva DP, ktorý platí len pre daňovníkov so zdaňovacím obdobím kalendárny rok.
Riadky 600, 610, 700
Na riadku 600 sa uvádza výška daňovej povinnosti vypočítaná zo základu dane uvedeného na riadku 500, v príklade suma 4 694,76 €.
Na riadku 610 sa uvádza výška úľav na dani, obce a mestá riadok nevypĺňajú, keďže nečerpajú úľavy na dani. Číselný údaj na riadku 700 tlačiva DP bude rovnaký s riadkom 600 vo výške 4 694,76 €.
Daň po uplatnení zápočtu dane zaplatenej v zahraničí
Riadok 710
Zápočet dane zaplatenej v zahraničí najviac do sumy uvedenej na riadku 700 ako druhá z metód zamedzenia dvojitého zdanenia sa uplatňuje u klasických podnikateľských subjektov, preto nebude v príklade tento riadok vyplnený.
Riadok 800
Výška daňovej povinnosti za rok 2013 bude totožná s riadkom 600 a 700 a na riadku 800 uvedie obec sumu 4 694,76 €.
Daň upravená o preddavky na daň
Riadok 810
Podľa § 42 ods. 1 až 3 ZDP platia právnické osoby preddavky na daň v bežnom zdaňovacom období z daňovej povinnosti vykázanej za predchádzajúce zdaňovacie obdobie štvrťročne vo výške 1/4, ak výška ich daňovej povinnosti v predchádzajúcom zdaňovacom období bola v rozsahu od 1 659,70 € do 16 596,96 €, resp. mesačne vo výške 1/12, ak výška ich daňovej povinnosti bola viac ako 16 596,96 €.
Preddavky sa zaokrúhľujú v zmysle § 47 ods. 1 ZDP na eurocenty nadol.
Upozornenie:
Novelou ZDP č. 463/2013 Z. z. účinnou od 1. 1. 2014 sa zaokrúhľuje suma, po prekročení ktorej sa platia mesačné preddavky na daň vo výške 16 600 €. Limit pre platenie štvrťročných preddavkov sa zvyšuje na 2 500 €. Súčasne sa znižuje sadzba dane pre právnické osoby na 22 %, čo má vplyv aj na platenie preddavkov po 1. 1. 2014.
Položka č. 24:
Obec v zdaňovacom období roku 2013 platila štvrťročné preddavky na daň vo výške 475 €.
Na r. 810 uvedie celkovú sumu zaplatených preddavkov do 31. 12. 2013 vo výške 1 900 €.
Položka č. 25:
Základ dane za rok 2012 obec vykázala vo výške 10 000 €, po prepočte sadzbou dane platnou od 1. 1. 2014 vo výške 22 % je základ dane pre účely platenia preddavkov od 1. 1. 2014 v sume 2 200 € (10 000 x 22 %). Pretože preddavky sa podľa § 42 ods. 6 a 7 ZDP platia aktuálne platnou sadzbou dane, na ktorú sú platené, obec preddavok splatný k 31. 3. 2014 nemá povinnosť platiť, pretože neprekročila zákonom limitovanú hranicu pre platenie štvrťročných preddavkov vo výške 2 500 €.
Riadok 820
Úhrn preddavkov na zabezpečenie dane zrazených podľa § 44 ZDP sa uvádza na tomto riadku.
U subjektov územnej samosprávy sa tento inštitút v praxi nevyužíva, riadok nebude vyplnený.
Riadok 830
Všetky príjmy zdanené zrážkou podľa § 43 ZDP sa u organizácií nezriadených na podnikanie považujú zrazením a odvedením dane platiteľom za vysporiadanie daňovej povinnosti podľa § 42 ods. 6 ZDP.
Riadok 830 teda títo daňovníci nevypĺňajú.
Riadok 840
Uvádza sa tu celková suma preddavkov na daň z riadkov 810 + 820 + 830. Obec tu uvedie sumu 1 900 € z r. 800.
Riadok 850
Na riadku sa uvedie výsledná daňová povinnosť prenesená z riadka 800 vo výške 4 694,76 €.
Upozornenie:
Novelou ZDP č. 463/2013 Z. z. účinnou od 1. 1. 2014 sa zrušila minimálna výška dane v sume 16,60 € (po zaokrúhlení na 17 €) pre právnické osoby.
Ide o výslednú sumu daňovej povinnosti, ktorú nie je povinnosť zo zákona platiť, ale po 1. 1. 2014 sa vzťahuje len na fyzické osoby. Princíp sa uplatní už pri podávaní DP za rok 2013.
Riadok 860 ako nový riadok s obsahovou náplňou prijatých podielov na zisku a dividend vykázaných vo výsledku hospodárenia do konca roku 2003, vyplatených v r. 2013 zo zahraničia obec nevyplní, pretože takéto podiely na zisku neprijala v r. 2013 (nová príloha č. VII tlačiva DP).
Riadok 900, 901
Ak výsledná daňová povinnosť na riadku 850 je vyššia ako úhrnná suma preddavkov z riadka 840, nedoplatok dane sa uvedie na riadku 900 so znamienkom plus (+). Ak nastane opačná situácia, na riadku 901 sa uvedie preplatok so znamienkom (–). Po započítaní zaplatených preddavkov na daň z výslednej daňovej povinnosti za rok 2013 vznikol obci nedoplatok vo výške 2 794,76 €, ktorý uvedie na r. 900 a musí ho uhradiť najneskôr do 31. 3. 2014.
Upozornenie:
Novelou ZDP č. 463/2013 Z. z. účinnou od 1. 1. 2014 sa zvýšila hranica výsledného nedoplatku na dani zo sumy 3,32 € na sumu 5 €. Aplikuje sa už pri podávaní DP za rok 2013.
Daň na účely určenia výšky preddavkov na daň
Riadok 910
Daň na účely výpočtu preddavkov na daň na bežné zdaňovacie obdobie sa uvedie na riadku 910, pričom základňou pre výpočet preddavkov je posledná známa daňová povinnosť, ktorou je daňová povinnosť z roku 2013.
Daňou za predchádzajúce zdaňovacie obdobie podľa § 42 ods. 6 ZDP je daň vypočítaná zo základu dane zníženého o daňovú stratu, uvedeného v DP podanom za zdaňovanie obdobie bezprostredne predchádzajúce zdaňovaciemu obdobiu, na ktoré sú platené preddavky na daň, pri použití sadzby dane podľa § 15 platnej v zdaňovacom období, na ktoré sú platené preddavky na daň, znížená o úľavy na dani (riadok 610), o zápočet dane zaplatenej v zahraničí (r. 710 tlačiva DP) a o daň vybranú zrážkou, odpočítavanú ako preddavok (r. 830 tlačiva DP).
Upozornenie:
Keďže novelou ZDP č. 463/2013 Z. z. účinnou od 1. 1. 2014 sa v § 15 písm. b) ZDP znížila sadzba dane právnických osôb na 22 %, všetky právnické osoby sú povinné počnúc týmto dátumom (od januára 2014) prepočítať výšku preddavkov platených v roku 2014 touto novou sadzbou dane.
Položka č. 26:
Výpočet základne pre vyčíslenie preddavkov na rok 2014 na r. 910 je nasledovný:
Riadok 500 (základ dane vo výške 20 412,02 €) vynásobený sadzbou dane vo výške 22 % (r. 510 od 1. 1. 2014), od ktorého sa odpočíta r. 610 (úľavy na dani 0), r. 710 (zápočet dane zaplatenej v zahraničí 0) a r. 830 (daň vyberaná zrážkou 0) = 4 490,64 €, suma sa uvedie na riadok 910 tlačiva DP.
Obec bude počnúc rokom 2014 platiť štvrťročné preddavky vo výške 1 122,66 € (4 490,64 : 4).
Dodatočné daňové priznanie
Riadky 920 až 970
Uvedené riadky sa vyplnia len v prípade, ak daňovník podáva dodatočné DP.
IV. časť – Vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane z príjmov právnickej osoby
V súlade s § 50 ods. 1 ZDP je daňovník oprávnený vyhlásiť v DP v lehote na jeho podanie, že suma zodpovedajúca 2 %, resp. 1,5 % z daňovej povinnosti z r. 800, zaokrúhlená podľa § 47 ods. 2 ZDP (od 1. 1. 2014 novelou ZDP č. 463/2013 Z. z. sa zaokrúhlila na 8 € a uplatní sa už aj za rok 2013), sa má poukázať ním určenej právnickej osobe (prijímateľovi). Pre rok 2013 platia u poskytovateľov (právnických osôb) rovnaké podmienky poskytnutia podielu zaplatenej dane uvedené v § 50 ods. 1 písm. b) ZDP ako v r. 2012.
Poskytnutie plnej výšky podielovej dane vo výške 2 % (minimálne 8 €) je podmienené poskytnutím finančného daru vo výške 0,5 % z daňovej povinnosti z r. 800 akejkoľvek neziskovej organizácii na účely uvedené v § 50 ods. 5 ZDP najneskôr do lehoty na podanie DP.
Ak finančný dar nebude poskytnutý, podiel zaplatenej dane sa v DP bude krátiť na sumu 1,5 % z daňovej povinnosti uvedenej na r. 800 a údaj sa uvedie na riadku 3 tabuľky Vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane z príjmov právnickej osoby uvedenej na strane 8 tlačiva DP.
Položka č. 27:
Obec vykázala daňovú povinnosť na riadku 800 vo výške 4 694,76 €. Pretože však do lehoty na podanie DP neposkytla žiaden finančný dar neziskovej organizácii, môže venovať podielovú daň len vo výške 1,5 % z riadka 800, čo je suma 70,42 €, ktorú uvedie na r. 3 tabuľky uvedenej na strane 8 tlačiva DP. Na riadok 4 uvedie počet prijímateľov, ktorým túto sumu rozdelila.
Vyplnené tlačivo daňového priznania obce je súčasťou prílohy príspevku.
Upozornenie:
Novelou ZDP č. 463/2013 Z. z. účinnou od 1. 1. 2014 sa zaokrúhlila minimálna výška podielovej dane poskytnutá právnickou osobou na sumu 8 € a tiež sa zmenilo zaokrúhľovanie poskytnutej podielovej dane smerom nadol (do konca roku 2013 sa zaokrúhľovala podielová daň matematicky). Tieto zmeny platia už pri podávaní DP za rok 2013 vzhľadom na neexistujúce prechodné ustanovenia k uvedeným zmenám.
Príloha:
Autor: Ing. Ľubica Sekerková
Prílohy
- Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2013 (vyplnené tlačivo) /1,00 MB
Súvisiace právne predpisy ZZ SR