Elektronické doručovanie podaní

Dátum publikácie:27. 1. 2012
Autor:Ing. Marta Mrvová
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Správa daní a poplatkov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo
Právny stav od:1. 1. 2012
Právny stav do:8. 3. 2012

Zákonom č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov dochádza k zmenám v elektronickom doručovaní podaní daňovým subjektom. Z uvedeného dôvodu v tomto článku sú uvedené spôsoby doručovania podľa zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a daňového poriadku so zameraním na doručovanie na základe dohody uzatvorenej medzi daňovým subjektom a daňovým úradom. Zároveň je poukázané na základné zmeny v daňovom poriadku, z ktorých vyplývajú nové povinnosti pri elektronickom doručovaní

1.    Elektronické doručovanie podľa zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov 

Daňová správa SR umožňuje daňovým subjektom v zmysle právneho poriadku SR realizovať podanie elektronickými prostriedkami na adresu elektronickej podateľne správcu dane. Elektronická podateľňa správcu dane je spoločná pre všetky daňové orgány a je prístupná všetkým autorizovaným používateľom elektronických služieb daňovej správy. Podľa zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov účinného do 31. 12. 2011 podanie urobené elektronickými prostriedkami sa prijíma na adresu elektronickej podateľne správcu dane a musí byť podpísané zaručeným elektronickým podpisom. Ak daňový subjekt chce doručovať správcovi dane písomnosti elektronickými prostriedkami, ktoré nebudú podpísané zaručeným elektronickým podpisom, je povinný písomne oznámiť správcovi dane údaje potrebné na doručovanie na tlačive podľa vzoru uverejneného na internetovej stránke Daňového riaditeľstva SR a na internetovej stránke Colného riaditeľstva SR. O takomto postupe uzavrie správca dane s daňovým subjektom písomnú dohodu, na ktorú sa primerane vzťahuje § 11 citovaného zákona. Dohoda obsahuje najmä náležitosti elektronického doručovania, spôsob overovania podania urobeného elektronickými prostriedkami a spôsob preukazovania doručenia. 

Dohodu podľa § 20 ods. 8 zákona SNR č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov o spôsobe doručovania písomností doručovaných elektronickými prostriedkami, ktoré nebudú podpísané zaručeným elektronickým podpisom, uzatvára daňový subjekt s daňovým úradom. Dohodaobsahuje predpísané náležitosti a dňom jej podpísania nadobúda platnosť aj účinnosť. 

Daňový subjekt (zastúpený autorizovaným používateľom) môže doručovať na adresu elektronickej podateľne správcu dane elektronické dokumenty podľa podmienok využívania autorizovaných elektronických služieb (uverejnených na portáli daňovej sekcie Finančného riaditeľstva SR). 

Ak sa na miestne príslušnom daňovom úrade bol registrovať pre autorizované elektronické služby daňový subjekt, resp. poverená osoba (osoba splnomocnená daňovým subjektom v zmysle § 9 ods. 3 zákona SNR č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov), existuje možnosť vytvorenia väzby pre autorizované služby aj pre ďalšie osoby (napr. pre zamestnancov daňového subjektu), ktoré predtým vykonajú postup registrácie uvedený podľa Používateľskej príručky pre autorizované elektronické služby (uvedenej na portáli daňovej sekcie Finančného riaditeľstva SR). Tieto osoby sa nemusia autorizovať u miestne príslušného správcu dane a prístupové práva im priradí daňový subjekt, resp. poverená osoba prostredníctvom funkcie Správa práv daňového subjektu uvedeného vo vyššie uvedenej príručke. Prostredníctvom elektronickej komunikácie je možné vytvoriť väzby inej osoby k daňovému subjektu. Nevyhnutnou podmienkou pri vytváraní väzby je znalosť dvoch údajov: ID – číslo pridelené pri registrácii priraďovanej osobe a Osobný identifikačný kód – kód, ktorý si zvolila táto osoba pri registrácii. Osobným identifikačným kódom môže byť názov pomeru, v akom je táto osoba vo vzťahu k daňovému subjektu (napr. účtovník). Postup pridelenia prístupových práv je uverejnený v príručke. 

Dohody, ktoré daňové subjekty uzatvorili, obsahujú spôsob preukazovania doručenia písomností a spôsob overovania podania urobeného elektronickými prostriedkami. Keď v dohode je uvedené, že správca dane overí zhodu s prvou stranou doručenej písomnosti a písomným „Vyhlásením o podaní písomnosti elektronickou formou“, daňový subjekt, keďže podpísal dohodu, je povinný takto postupovať.  

To znamená, že daňový subjekt je povinný preukázať podanie písomnosti doručovanej elektronickými prostriedkami, ktoré nebudú podpísané zaručeným elektronickým podpisom tak, že do piatich pracovných dní odo dňa jej podania doručí správcovi dane prvú stranu doručenej písomnosti a písomné „Vyhlásenie o podaní písomnosti elektronickou formou“ podľa vzoru, ktorý je zverejnený na internetovej stránke Daňového riaditeľstva SR, v súčasnosti na portáli daňovej sekcie Finančného riaditeľstva SR. Ak v lehote piatich pracovných dní odo dňa podania písomnosti na elektronickú podateľňu spoločnú pre všetky daňové úrady daňový subjekt nedoručí miestne príslušnému správcovi dane prvú stranu doručenej písomnosti a písomné „Vyhlásenie o podaní písomnosti elektronickou formou“, hľadí sa na písomnosť, akoby nebola podaná. Zmeškanie lehoty nie je možné odpustiť. 

Ak z dôvodu prekážok, ktoré nie sú na strane správcu dane, nemôže daňový subjekt doručiť správcovi dane písomnosti elektronickou formou, ktoré nebudú podpísané zaručeným elektronickým podpisom, v lehote ustanovenej osobitným zákonom je povinný doručiť písomnosti v zákonom stanovenej lehote miestne príslušnému správcovi dane na predpísaných tlačivách iným vhodným spôsobom. Oneskorené doručenie písomností elektronickou formou má rovnaké právne následky ako oneskorené doručenie iným spôsobom. 

Daňový subjekt môže poveriť oprávnenú osobu na elektronické doručovanie písomností doručovaných elektronickými prostriedkami, ktoré nebudú podpísané zaručeným elektronickým podpisom. Daňový subjekt pritom zodpovedá za konanie poverenej osoby. Zároveň je povinný ním poverené osoby preukázateľne poučiť o povinnostiach chrániť autentifikačné údaje pred stratou, odcudzením, modifikáciou, neautorizovaným použitím alebo prezradením nepovolaným (tretím) osobám. Taktiež je povinný zabezpečiť, aby poverené osoby dodržiavali zásady bezpečnosti pri elektronickej komunikácii medzi stranami dohody. Daňový subjekt je povinný zabezpečiť, aby každá poverená osoba mala zriadený vlastný prístup k službám elektronickej komunikácie, ak poverená osoba stratí oprávnenie vykonávať činnosti v službách elektronickej komunikácie, musí byť jej prístup k nej zrušený. Ak povinnosti zabezpečiť úlohy v systéme elektronickej komunikácie budú pridelené novej poverenej osobe, musí mať táto zriadený nový prístup. 

Dohoda zaniká písomnou dohodou zúčastnených strán, pričom každá zo zúčastnených strán môže túto dohodu písomne vypovedať z akéhokoľvek dôvodu alebo aj bez udania dôvodu. Zároveň dohoda stráca platnosť dňom využitia spôsobu doručovania písomností so zaručeným elektronickým podpisom. 

Z uvedeného je zrejmé, že dohody o spôsobe doručovania písomností doručovaných elektronickými prostriedkami, ktoré nie sú podpísané zaručeným elektronickým podpisom, uzatvorené podľa § 20 ods. 8 zákona SNR č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov, zostávajú v platnosti až do doručenia písomného vypovedania zo strany daňového subjektu alebo písomnej dohody zúčastnených strán o jej zániku. 

 Príklad č. 1: 

Daňový subjekt uzatvoril 27. 5. 2011 so správcom dane dohodu o doručovaní písomnosti elektronickými prostriedkami bez zaručeného elektronického podpisu. Podľa zákona o dani z pridanej hodnoty je povinný doručiť elektronicky súhrnný výkaz do 20. januára 2012. V dohode sa uvádza, že dohoda zaniká písomnou dohodou zúčastnených strán, pričom každá zo zúčastnených strán môže túto dohodu písomne vypovedať. Daňový subjekt sa rozhodol, že v roku 2012 bude doručovať písomnosti na základe uzatvorenej dohody (z roku 2011) až do vypovedania dohody správcom dane. To znamená, že v lehote piatich pracovných dní odo dňa podania písomnosti na elektronickú podateľňu spoločnú pre všetky daňové úrady daňový subjekt doručí miestne príslušnému správcovi dane prvú stranu doručenej písomnosti a písomné „Vyhlásenie o podaní písomnosti elektronickou formou“. 

2.    Elektronické doručovanie podľa zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) v znení neskorších predpisov 

Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (v znení zákona č. 331/2011 Z. z., zákona č. 332/2011 Z. z., zákona č. 384/2011 Z. z. a zákona č. 546/2011 Z. z.) obsahuje právnu úpravu s cieľom zabezpečiť rýchlejšiu elektronickú komunikáciu daňového subjektu so správcom dane, prípadne znížiť potrebu osobnej komunikácie daňovníka s daňovým úradom. Daňový poriadok uprednostňuje elektronické doručovanie dokumentov, musia byť však splnené základné podmienky elektronického doručovania, predovšetkým prístup daňového subjektu na webové sídlo Finančného riaditeľstva SR. 

Podľa právnej úpravy daňového poriadku daňový subjekt od 1. 1. 2012 môže doručiť písomnosti elektronickými prostriedkami, a to prostredníctvom elektronickej podateľne ústredného portálu verejnej správy alebo na elektronickú podateľňu, ktorú prevádzkuje Finančné riaditeľstvo SR (do 31. 12. 2011 Daňové riaditeľstvo SR a Colné riaditeľstvo SR, od 1. 1. 2012 zákonom č. 333/2012 Z. z. je zriadené Finančné riaditeľstvo SR) a ktoré sú podpísané zaručeným elektronickým podpisom osoby, ktorá ho podáva (daňový subjekt alebo jeho zástupca). Daňový poriadok však umožňuje doručovanie elektronickými prostriedkami aj bez zaručeného elektronického podpisu, a to z dôvodu zjednodušenia komunikácie daňových subjektov s finančnou správou (daňové úrady, colné úrady, Finančné riaditeľstvo SR).Podľa § 13 ods. 5 daňového poriadku, ak daňový subjekt chce doručovať správcovi dane písomnosti elektronickými prostriedkami, ktoré nebudú podpísané zaručeným elektronickým podpisom, oznámi správcovi dane údaje potrebné na doručovanie na tlačive podľa vzoru uverejneného na webovom sídle Finančného riaditeľstva SR a uzavrie so správcom dane písomnú dohodu o elektronickom doručovaní. Dohoda obsahuje najmä náležitosti elektronického doručovania, spôsob overovania elektronického podania a spôsob preukazovania doručenia.  

Pokiaľ ide o správcu dane, ktorým je colný úrad, dochádza k posunu termínu, aby daňový subjekt mohol doručovať písomnosti elektronicky bez zaručeného elektronického podpisu za podmienky uzatvorenia písomnej dohody so správcom dane, ktorým je colný úrad, a to až od 1. apríla 2012. 

Z portálu daňovej sekcie Finančného riaditeľstva SR vyplýva, že daňová správa sprístupní od januára 2012 novú bezplatnú formu elektronickej komunikácie, ktorá bude plne v súlade so zákonom č. 331/2011 Z. z. a zákonom č. 546/2011 Z. z., ktorými sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Daňový subjekt získa týmto možnosť plnohodnotne elektronicky komunikovať prostredníctvom novej aplikácie s finančnou správou aj bez potreby zakúpenia zaručeného elektronického podpisu, čo výrazne zvýši užívateľský komfort daňového subjektu. Pre daňové subjekty zároveň ostáva zachovaný súčasný spôsob elektronického doručovania podaní na základe uzatvorenej Dohody o spôsobe doručovania písomností elektronickými prostriedkami alebo so zaručeným elektronickým podpisom. 

Pri zabezpečení tohto nového spôsobu elektronickej komunikácie je potrebné, aby si daňový subjekt overoval a sledoval všetky potrebné informácie na webovom sídle Finančného riaditeľstva SR. Za vytvorenie elektronickej komunikácie daňového subjektu so správcom dane zodpovedá finančná správa. 

Nové ustanovenie, ktoré prináša daňový poriadok, je § 14, podľa ktorého povinnosť doručovať podania elektronickými prostriedkami finančnej správe má: 

  • daňový subjekt, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty, 
  • daňový poradca za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní, advokát za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní (nielen za daňový subjekt, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty, ale za všetky daňové subjekty, ktoré zastupujú) a taktiež 
  • iný zástupca, ako je daňový poradca alebo advokát, ak zastupuje pri správe daní daňový subjekt, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty. 

Toto ustanovenie nadobudne účinnosť 1. 4. 2012. Od uvedeného termínu sa nová povinnosť vzťahuje na všetky podania, ktoré sú povinné vyššie uvedené osoby podaťelektronickými prostriedkami so zaručeným elektronickým podpisom alebo bez zaručeného elektronického podpisu na základe dohody. Výnimku podľa § 14 odseku 2 daňového poriadku tvoria prílohy podania, ktoré môžu subjekty doručovať aj inak ako elektronickými prostriedkami, napr. prostredníctvom poskytovateľa poštových služieb, osobne. Je potrebné poznamenať, že podľa § 27 ods. 5 daňového poriadku lehota pre daňový subjekt je zachovaná, ak je v posledný deň lehoty vykonaný úkon u správcu dane alebo podanie odovzdané na poštovú prepravu alebo prijaté elektronickými prostriedkami a v súlade s § 13 ods. 5 na adresu elektronickej podateľne, ktorú prevádzkuje Finančné riaditeľstvo SR. To znamená, že v posledný deň lehoty môže daňový subjekt poštou odoslať prílohy k daňovému priznaniu a rovnako v posledný deň je povinný elektronicky doručiť daňové priznanie na vyššie uvedenú adresu elektronickej podateľne. 

Dohodu o elektronickom doručovaní by mal nájsť daňový subjekt na webovom sídle Finančného riaditeľstva SR, zatiaľ na www.drsr.sk, ktorú si daňový subjekt vytlačí a predloží správcovi dane vo dvoch exemplároch. Zamestnanec správcu dane overí totožnosť daňového subjektu, pričom od daňového subjektu nepožaduje údaje, ktoré sú mu známe z existujúcej výmeny informácií. 

Ak v dohode sú údaje o daňovom subjekte správne, po podpísaní dohody zamestnanec správcu dane jeden exemplár odovzdá daňovému subjektu a jeden zostáva založený v spisovej zložke daňového subjektu. 

Ustanovenie § 14 daňového poriadku nadobúda účinnosť 1. 4. 2012. Od tohto dátumu sú vyššie uvedené osoby povinné doručovať podania daňovému úradu elektronickými prostriedkami. Vzhľadom na uvedené možno predpokladať, že na daňových úradoch bude zvýšená návštevnosť daňových subjektov za účelom uzatvárania dohôd na elektronické doručovanie písomností podľa § 13 ods. 5 zákona č. 563/2009 Z. z. v znení zákona č. 331/2011 Z. z. Z dôvodu, aby daňový subjekt správne postupoval, je potrebné, aby si všetky potrebné informácie zistil na webovom sídle Finančného riaditeľstva SR, zatiaľ www.drsr.sk. Rovnako daňový subjekt na webovom sídle Finančného riaditeľstva SR zverejní aj aktuálny zoznam elektronických dokumentov, ktoré prijíma elektronická podateľňa, ktorú prevádzkuje Finančné riaditeľstvo SR. 

Dohoda o elektronickom doručovaní uzatvorená medzi správcom dane a daňovým subjektom podľa § 13 ods. 5 zákona č. 563/2009 Z. z. v znení zákona č. 331/2011 Z. z. bude upravovať náležitosti elektronického doručovania, spôsob overovania elektronického podania, spôsob preukazovania elektronického doručovania. Aj v tomto prípade dohoda o elektronickom doručovaní nadobúda platnosť aj účinnosť dňom jej podpísania oboma účastníkmi dohody (najskôr 1. 1. 2012). Dohoda zaniká písomnou dohodou ktorejkoľvek zo zúčastnených strán, pričom každá zo zúčastnených strán môže túto dohodu písomne vypovedať z akéhokoľvek dôvodu alebo aj bez udania dôvodu, alebo dohodou oboch strán. Rovnako aj pri tejto dohode platí, že daňový subjekt môže poveriť oprávnenú osobu na elektronické doručovanie písomností doručovaných elektronickými prostriedkami, ktoré nebudú podpísané zaručeným elektronickým podpisom. 

Pokiaľ ide o doručovanie písomností správcom dane alebo Finančným riaditeľstvom SR, tieto orgány budú doručovať písomnosti daňovému subjektu elektronickými prostriedkami (so zaručeným elektronickým podpisom) až od 1. januára 2013, to znamená, že v roku 2012 bude finančná správa (daňový úrad, colný úrad, Finančné riaditeľstvo SR) doručovať daňovému subjektu odpovede na podania a rozhodnutia len v písomnej forme. 

 Príklad č. 2: 

Daňový subjekt podľa zákona o dani z pridanej hodnoty je povinný doručiť elektronicky súhrnný výkaz do 20. januára 2012. Pretože mu nevyhovuje systém podávania na základe dohody uzatvorenej podľa zákona SNR č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov (písomné doručovanie prvej strany doručenej písomnosti a písomné „Vyhlásenie o podaní písomnosti elektronickou formou“), rozhodne sa dohodu vypovedať (v platnej dohode sa uvádza, že dohoda zaniká písomnou dohodou zúčastnených strán, pričom každá zo zúčastnených strán môže túto dohodu písomne vypovedať). Daňový subjekt preto na webovom sídle Finančného riaditeľstva SR vyplní požadované údaje na uzavretie „Dohody o elektronickom doručovaní“ a predmetnú dohodu vytlačí minimálne 2x. Tlačivo „Dohoda o elektronickom doručovaní“ na oboch exemplároch podpíše daňový subjekt a odovzdá osobne oba exempláre na príslušný daňový úrad. Pri spracovaní dohody správca dane potvrdí jeden exemplár tlačiva. 

 


Autor: Ing. Marta Mrvová

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.