Náklady podniku, ako ich nepoznáme, alebo náklady ako na dlani...

Článok sa venuje nákladom podniku z rôznych pohľadov, tak ako ich mnohí nevidíme, aby sme získali prehľad o tom, ako ich môžeme evidovať, analyzovať, vyhodnocovať a riadiť, pretože manažment nákladov je dôležitým nástrojom predchádzania problémov vo finančnej aj prevádzkovej oblasti podniku.

Dátum publikácie:16. 12. 2010
Autor:doc. Ing. Katarína Teplická, PhD.
Oblasti práva: Obchodné právo / Obchod, podnikanie, obchodné právo / Manažment
Právny stav od:1. 1. 2010
Právny stav do:31. 12. 2010

Akákoľvek činnosť, proces, operácia v podniku je spojená so vznikom nákladov, resp. výdavkov, nie vždy si to však uvedomujeme. Vrátnik, ktorý stráži náš objekt, svetlo na vstupe na fotobunku, čisté chodby a priestory, nová kancelária, vybavenie počítačom, teplo a svetlo, stroje vo výrobnej hale, zamestnanci v pracovnej zmene, mzda na našom účte, chutný obed na našom stole, výrobok u nášho odberateľa, materiál u nášho dodávateľa. Každá takáto aktivita si vyžaduje vznik nákladov v podniku, ktoré predstavujú ekonomickú kategóriu, ktorá ovplyvňuje tvorbu našej pridanej hodnoty a tvorbu zisku.

Náklady vnímame rôzne a každý z nás má iný pohľad na ich vznik, sledovanie, vyhodnocovanie. A práve preto sa budeme venovať nákladom podniku z rôznych pohľadov, tak ako ich mnohí nevidíme, aby sme získali prehľad o tom, ako ich môžeme evidovať, analyzovať, vyhodnocovať a riadiť, pretože manažment nákladov je dôležitým nástrojom predchádzania problémov vo finančnej aj prevádzkovej oblasti podniku.

Systémový proces, v ktorom podnik využíva nákladové účtovníctvo ako nástroj evidencie a kontroly všetkých druhov nákladov, ktoré vznikajú v rámci uskutočnenia podnikateľskej činnosti, označujeme ako manažment nákladov (cost management). Okrem toho manažment nákladov obsahuje procesy dokumentovania, účtovania, plánovania, kalkulovania, rozpočtovania a kontroly nákladov v podniku, pričom náklady predstavujú základný ukazovateľ ekonomickej efektívnosti a hospodárnosti podniku.

Je predsa dôležité vedieť, za čo utrácate svoje peniaze!

Náklady predstavujú dôležité kritérium úspešnosti podniku a sú dôležitým nástrojom rozhodovania. Z hľadiska celkového rozmiestnenia nákladov možno ich vznik pripisovať každej organizačnej jednotke podniku, každému procesu, každej činnosti, každému pracovníkovi a pod. Manažment nákladov predstavuje systémový prístup k riadeniu nákladov podniku. Sleduje vznik nákladov na jednotlivých strediskách podniku, pri rôznych podnikových činnostiach, sleduje náklady prostredníctvom účtovnej evidencie a prostredníctvom integrovaných systémov. Manažment nákladov sleduje základný cieľ podniku, t. j. dosahovanie zisku a prosperity podniku cestou maximálnej hospodárnosti – úspornosti a účinnosti riadenia nákladov a dosahovania ekonomickej efektívnosti vo forme zisku. Manažment nákladov sleduje vznik nákladov a ich toky v rámci celého podniku. Dnes už existujú systémy, ktoré do detailov riadia podnikové náklady a na základe sledovania nákladov odhaľujú slabé miesta podniku, miesta, kde dochádza k ich neúčelnému vynakladaniu.

Ako sa prejaví ekonomická efektívnosť v riadení nákladov podniku?

Podmienkou rozvoja podniku je rast efektívnosti jeho činnosti. Ekonomickú efektívnosť je možné definovať ako dosiahnutie maximálnej úrovne výnosov pri vynaložení minimálnych nákladov. Okrem toho môžeme efektívnosť vnímať aj vo dvoch rovinách – užitočnosti a hospodárnosti využívania ekonomických zdrojov podniku.

Efektívnosť je merateľná veličina prevažne na základe relácie medzi výstupmi vytvorenými činnosťou podniku a príslušnými vstupmi – výrobnými faktormi. Vyjadruje mieru naplnenia stanovených cieľov podniku a ich plnenie v budúcnosti.

POZNÁMKA
Pri posudzovaní efektívnosti by sa mali brať do úvahy nielen finančné ukazovatele, ale aj nefinančné ukazovatele, ako napr. miera spokojnosti zákazníkov, miera inovácie produktov, rast trhového podielu a pod. Efektívnosť sa vo veľkej miere vyjadruje prostredníctvom výsledku hospodárenia podniku. Celková úroveň efektívnosti by sa mala premietnuť v naplnení podnikových cieľov, ktoré vedú k zvyšovaniu objemu produkcie a tým nárastu tržieb a k úspore nákladov dosiahnutých pri výrobe alebo inej činnosti podniku vo vzťahu k objemu produkcie.

Ak by sme mali vyjadriť efektívnosť vo vzťahu k riadeniu nákladov, môžeme povedať, že ide predovšetkým o ich minimalizáciu na každej úrovni riadenia, v každej položke, pri každom ekonomickom zdroji. Ak chceme dosiahnuť efektívnosť v podobe ZISKU, musíme sa snažiť minimalizovať Náklady podniku.

Náklady vyjadrujú spotrebu a opotrebenie výrobných faktorov v podniku v hodnotovom vyjadrení. Hovoria o účelnom a účelovom vynakladaní výrobných faktorov v podniku, ale aj o spôsobe hospodárenia s výrobnými faktormi podniku. Náklady nie je možné stotožňovať s poj­mom výdavky, pretože tie vyjadrujú úbytok peňažných prostriedkov za obstaranie alebo spotrebu výrobných faktorov.

Vzhľadom na to, že v podniku sa stretávame s rôznymi kategóriami nákladov a rôznym členením nákladov, je potrebné v rámci manažmentu nákladov poznať ich klasifikáciu, pretože každá kategória nákladov si vyžaduje iný prístup pri ich riadení. Základné hľadiská členenia nákladov v podniku môžeme prezentovať nasledovne:

Všeobecná klasifikácia nákladov v podniku

Podľa druhu

 

Náklady hospodárskej činnosti
Náklady finančnej činnosti
Náklady mimoriadnej činnosti

Podľa spôsobu
ich zachytenia

Prvotné náklady
Druhotné náklady

Podľa kalkulačného vzorca

Priame náklady
Nepriame náklady

Podľa časového
hľadiska

Náklady bežného obdobia
Náklady budúcich období

Podľa vzťahu
k objemu vyrobenej produkcie

Variabilné náklady
Fixné náklady

Podľa účelu

Náklady na operácie
Náklady na činnosti
Náklady na procesy
Náklady na technológie

Podľa spôsobu
zostavovania

Úplné náklady
Neúplné náklady

Podľa
rozhodovania

Relevantné náklady
Irelevantné náklady
Implicitné náklady
Explicitné náklady

Podľa viazanosti
k výrobnému
procesu

Technologické náklady
Náklady obsluhy
Náklady riadenia

Podľa efektívnosti

Efektívne náklady
Neefektívne náklady
Neproduktívne náklady

Podľa fáz
transformačného
procesu

Náklady obstarania
Náklady výroby
Náklady realizácie

Podľa budúceho
vývoja

Plánované náklady
Predpokladané náklady
Strategické náklady

Podľa daňového
hľadiska

Náklady daňovo uznané
Náklady daňovo neuznané

Podľa charakteru
činností

Náklady hlavnej činnosti
Náklady vedľajšej
činnosti
Náklady pomocnej
činnosti
Náklady pridruženej činnosti
Náklady správnej
činnosti

Podľa vzťahu
k životnému
prostrediu

Náklady na ochranu životného prostredia
Náklady súvisiace s poškodzovaním životného prostredia

Podľa fáz
výrobného procesu

Náklady predvýrobnej etapy
Náklady výrobnej etapy
Náklady povýrobnej etapy

Podľa vzťahu
ku kvalite

Náklady na prevenciu kvality
Náklady na posudzovanie kvality
Náklady na nekvalitu

Podľa vzťahu
k logistickým
činnostiam

Náklady na zásobovanie
Náklady na skladovanie
Náklady na dopravu
Náklady na manipuláciu
Náklady na balenie
Náklady na distribúciu

Podľa vzťahu
k marketingu

Náklady na reklamu
Náklady na propagáciu
Náklady na public
relation
Náklady na podporu
predaja
Náklady na prieskum trhu

Podľa vzťahu
k bezpečnosti a ochrane zdravia
pri práci

Náklady na bezpečnosť
Náklady na ochranu
zdravia pri práci
Náklady na hodnotenie rizík

Aké je využitie nákladov v podniku, kde náklady rozhodujú, prečo sú dôležité?

Náklady využívame pri (1) posudzovaní efektívnosti podnikateľskej činnosti a tvorbe podnikateľského plánu. Podnikateľ pritom musí vychádzať z predpokladanej celkovej výšky nákladov vynaložených na podnikateľskú činnosť a z celkových predpokladaných výnosov z tejto činnosti, resp. z celkového kapitálu vloženého do podnikania. Cieľom musí byť dosiahnutie čo najlepšieho zhodnotenia vložených prostriedkov, čo najvyššia rentabilita. Voľné finančné prostriedky by mal podnikateľ vkladať iba do takých projektov, ktoré zabezpečujú výnosy minimálne v takej výške, ako sú úroky z vkladov.

Ďalšie použitie nákladov sa premietne pri zisťovaní výšky nákladov na kalkulačnú jednotku. Význam (2) kalkulácie nákladov spočíva najmä v tom, že podnikateľ pozná výšku nákladov individuálnych výrobkov a môže posúdiť, či cena, za ktorú sa výrobok predáva, pokrýva jeho náklady na daný výrobok a prináša aj určitý očakávaný zisk. Kalkulácia nákladov umožňuje podnikateľovi zistiť a posúdiť hospodárnosť vo vynakladaní prostriedkov na konkrétny výrobok nielen voči konkurencii, ale aj z časového hľadiska, t. j. voči predchádzajúcemu obdobiu, plánovanej výške nákladov.

Náklady sú dôležitým ukazovateľom aj pri (3) cenotvorbe. Pre stanovenie ceny musí podnikateľ poznať výšku nákladov svojich výrobkov, pretože ak je cena realizácie nižšia ako vlastné náklady, podnikateľ nemá reálne šance uspieť na trhu. Cena by mala pokrývať všetky náklady súvisiace s výrobou výrobku, pričom náklady sú limitnou hodnotou ceny výrobku, pod ktorú by sa cena nemala znížiť. Realizovaná cena – predajná cena, prináša firme cieľový zisk a zabezpečuje rozvojové aktivity.

Náklady sa využívajú aj pri rozhodovaní podnikateľa o preferencii, redukcii alebo eliminácii určitého výrobku alebo sortimentu výrobkov. V prípade rozhodovania o výbere vhodného výrobku sa podnikateľ najčastejšie riadi ukazovateľom rentability nákladov a tržieb. Za najvýhodnejší výrobok sa považuje ten, ktorý dosahuje najvyššie hodnoty ukazovateľa rentability. Vyššiu vypovedaciu schopnosť má ukazovateľ príspevku na úhradu režijných nákladov a tvorby zisku. Ide o tzv. (4) sortimentnú analýzu, pri ktorej využívame jednotkové náklady výrobku.

Najčastejšie sa náklady využívajú pri (5) stanovení minimálneho objemu výroby, kde sa náklady rozdeľujú do dvoch kategórií – na variabilné a fixné, čo umožňuje podniku zistiť jeho kritický objem výroby, pri ktorom nie je ziskový ani stratový – tzv. nulový bod – bod zvratu. V prípade, že sa mu nepodarí zrealizovať toto kritické množstvo výroby, dosahuje stratu. Ak zrealizuje vyšší objem výroby, dosahuje ziskové pole, ktoré s rastom objemu produkcie rastie.

Významnú úlohu dnes zohráva aj sledovanie (6) nákladov na kvalitu, resp. nekvalitu. Táto kategória nákladov umožňuje sledovať náklady na chyby vo výrobe, náklady na reklamácie, náklady súvisiace s kvalitou daného výrobku, resp. poskytovanej služby. Tieto náklady vo výraznej miere ovplyvňujú priebeh výrobného procesu, ale aj povýrobných aktivít zameraných na záručný a pozáručný servis.

Neoddeliteľnou súčasťou je aj sledovanie (7) nákladov na životné prostredie, t. j. nákladov, ktoré vznikajú z dôvodu poškodzovania životného prostredia, náklady súvisiace so vznikom odpadov, emisií, imisií, nákladov, ktoré je potrebné sledovať v podniku, pretože ich tvorba súvisí so vznikom negatívnych vplyvov na životné prostredie.

Plánovanie nákladov a nákladových druhov v podniku je predpokladom tvorby (8) rozpočtu nákladov v podniku. Na základe rozpočtov, t. j. plánovaných hodnôt, riadime finančné toky a ovplyvňujeme vývoj finančnej situácie podniku. Prostredníctvom rozpočtu nákladov sledujeme ich spotrebu počas podnikateľskej činnosti a porovnávame plánované hodnoty so skutočnými, stanovujeme odchýlky, ktoré nám umožňujú určiť nápravné opatrenia.

Náklady sú dôležitým ukazovateľom, ktorý hodnotí výsledky podniku a jeho výkonnosť na strategickej úrovni. Takto vnímané náklady používame pri (9) hodnotení výkonnosti podniku prístupom strategického riadenia, napr. využitím Balance Scorecard. V tomto hodnotení využívame náklady ako meradlá alebo ciele, ktoré sa majú dosiahnuť.

Zároveň náklady využívame aj v oblasti (10) rozhodovacích stratégií a pri optimalizácii procesov alebo operácií v podniku. Môžeme ich využívať pri optimalizácii procesov zásobovania, obsluhy, obnovy alebo pri rozhodovaní a voľbe vhodnej alternatívy riešenia, v oblasti teórie hier a finančného investovania.

„Náklady v podniku vznikali, vznikajú a budú vznikať, ale my musíme nájsť spôsob, ako ich minimalizovať.“

 

 


Autor: doc. Ing. Katarína Teplická, PhD.

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.