Novinky v účtovníctve štátnej správy a samosprávy

Prehľad zmien, ktoré vyplynuli z novelizácie zákona o účtovníctve, týkajúcich sa registra účtovných závierok a zmien v postupoch účtovania štátnej správy a samosprávy. Register účtovných závierok je informačným systémom verejnej správy, ktorého správcom je DataCentrum z poverenia Ministerstva financií SR. Dokumenty účtovných jednotiek štátnej správy a samosprávy sa ukladajú registra účtovných závierok prostredníctvom systému Štátnej pokladnice.

Dátum publikácie:2. 5. 2014
Autor:Ing. Miriam Majorová
Oblasti práva: Správne právo / Účtovníctvo / Podvojné účtovníctvo
Právny stav od:1. 1. 2014
Právny stav do:31. 12. 2016

Uzatvorenie účtovných kníh na konci účtovného obdobia je mimoriadne hektickým obdobím pre všetkých účtovníkov. Avšak ani začiatok účtovného obdobia nie je menej náročný, a to najmä z dôvodu potreby uvedenia do praxe všetkých novelizovaných predpisov týkajúcich sa účtovníctva.

Pre organizácie štátnej správy a samosprávy (rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, obce a vyššie územné celky) ide o tieto všeobecne záväzné právne predpisy – opatrenia upravujúce:

  • postupy účtovania (uplatnenie novelizácie pre účtovné obdobie roka 2014),
  • individuálnu účtovnú závierku (uplatnenie novelizácie už pre účtovnú závierku za rok 2013),
  • konsolidovanú účtovnú závierku (uplatnenie novelizácie už pre účtovnú závierku za rok 2013).

Pre úplnosť uvádzame, že významnou motiváciou pre uvedené novelizácie bol zákon č. 352/2013 Z. z., ktorý významným spôsobom novelizoval zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.

Cieľom novely zákona o účtovníctve bolo zníženie administratívnej záťaže a rozšírenie ustanovení vzťahujúcich sa na register účtovných závierok (výročná správa, správa audítora a oznámenie o schválení účtovnej závierky).

V rámci predmetnej novelizácie sa zaviedol pojem „mikro účtovná jednotka“ (podnikateľský subjekt po splnení stanovených kritérií). Účtovná jednotka, ktorá je podnikateľským subjektom, sa môže rozhodnúť a postupovať ako mikro účtovná jednotka, ak dve po sebe idúce obdobia neprekročí dve z nasledovných podmienok:

  • celková suma majetku v sume 350 tis. eur,
  • čistý obrat v sume 700 tis. eur a
  • priemerný prepočítaný počet zamestnancov v priebehu účtovného obdobia 10.

Register účtovných závierok sa skladá z dvoch častí:

  1. verejná časť – do ktorej má prístup každý subjekt prostredníctvom webového sídla www.registeruz.sk. Vo verejnej časti budú zverejnené dokumenty obchodných spoločností, družstiev, štátnych podnikov, RO a PO, obcí, VÚC, subjektov verejnej správy, organizácií, ktorým to ustanovuje ich hmotno-právny predpis;
  2. neverejná časť – do ktorej má prístup iba NBS a subjekt verejnej správy. V neverejnej časti budú dokumenty fyzických osôb (podnikateľov), cirkví a náboženských spoločností, občianskych združení, záujmových združení právnických osôb, spoločenstiev vlastníkov bytov a nebytových priestorov, profesijných komôr, pobočiek zahraničných bánk a poisťovní a ďalšie. Účtovnej jednotke, ktorej sa uložené dokumenty týkajú, ju môže na požiadanie sprístupniť správca registra – DataCentrum.

Register účtovných závierok je informačným systémom verejnej správy, ktorého správcom je DataCentrum z poverenia Ministerstva financií SR.

Register začal plniť svoje úlohy od 1. januára 2014. Pomocou webovej stránky môžu používatelia:

  • vyhľadávať v zozname účtovných jednotiek,
  • prezerať a tlačiť dostupné účtovné závierky.

V registri účtovných závierok sa nachádzajú neúplné účtovné závierky za obdobie 2009 až 2012, ktoré majú len informatívny charakter. Účtovné závierky neobsahujú časť Poznámky ani účtovné závierky spoločností, ktoré sa nespracovávali do roku 2012.

Do registra účtovných závierok sa ukladajú:

  • riadne individuálne účtovné závierky,
  • mimoriadne individuálne účtovné závierky,
  • konsolidované účtovné závierky,
  • súhrnné účtovné závierky verejnej správy,
  • výkazy vybraných údajov z účtovných závierok podľa § 17a§ 22 zákona o účtovníctve,
  • správy audítorov,
  • individuálne výročné správy,
  • konsolidované výročné správy,
  • ročné finančné správy podľa osobitného predpisu.

Dokumenty účtovných jednotiek štátnej správy a samosprávy sa ukladajú registra účtovných závierok prostredníctvom systému Štátnej pokladnice.

Doručením dokumentov prostredníctvom systému Štátnej pokladnice si účtovná jednotka splnila povinnosť uloženia a zverejnenia dokumentov.

NEPREHLIADNITE!

V zmysle § 8 ods. 3 zákona o účtovníctve je účtovníctvo účtovnej jednotky úplné, ak účtovná jednotka zaúčtovala v účtovnom období v účtovných knihách všetky účtovné prípady a za toto účtovné obdobie zostavila individuálnu účtovnú závierku, konsolidovanú účtovnú závierku, ak ju má povinnosť zostaviť, vyhotovila výročnú správu, prípadne konsolidovanú výročnú správu, zverejnila údaje, uložila dokumenty a má o týchto skutočnostiach všetky účtovné záznamy.

V nadväznosti na to podľa § 38 ods. 1 zákona o účtovníctve sa správneho deliktu dopustí účtovná jednotka, ak neuložila dokumenty v registri účtovných závierok, s čím súvisí aj potenciálne uloženie pokuty.

Okrem úpravy ustanovení súvisiacich s registrom účtovných závierok novelizácia zákona o účtovníctve upravuje aj:

  • oceňovanie cenných papierov určených na obchodovanie,
  • opravné položky,
  • rezervy,
  • možnosti účtovania daňových odpisov,
  • oslobodenie od oceňovania majetku a záväzkov reálnou hodnotou a metódou vlastného imania ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka,
  • pre všetky účtovné jednotky sa predlžuje periodicita inventarizácie dlhodobého majetku z dvoch na štyri roky,
  • inventarizáciu peňažných prostriedkov v pokladnici – od 1. januára 2014 je účtovná jednotka povinná uskutočniť ju iba ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.

Zmeny v postupoch účtovania

Postupy účtovania pre organizácie štátnej správy a samosprávy upravuje opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovaniarámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky (Finančný spravodajca č. 9/2007), v znení opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 17. decembra 2008 č. MF/25189/2008-311 (Finančný spravodajca č. 13/2008), opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 19. decembra 2009 č. MF/24240/2009-31 (Finančný spravodajca č. 15/2009), opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 23. decembra 2011 č. MF/24141/2011-31 (Finančný spravodajca č. 15/2011) a opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 13. decembra 2012 č. MF/19324/2012-31 (Finančný spravodajca č. 10/2012).

Pre rok 2014 boli postupy účtovania novelizované opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky z 11. decembra 2013 č. MF/19568/2013-31, ktoré bolo uverejnené vo Finančnom spravodajcovi č. 12/2013.

Prehľad novelizovaných ustanovení:

  • § 3

Novelizácia definície upravujúceho závierkového účtovného prípadu, t. j. v rámci účtovných prípadov účtovaných ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, sa už nebude účtovať pokles trhovej ceny cenných papierov v období medzi dňom, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, a dňom jej zostavenia.

  • § 7

Vyňatie popisu postupu účtovania na účte 414 – Oceňovacie rozdiely z precenenia majetku a záväzkov v súvislosti s kurzovými rozdielmi. Kurzové rozdiely pri určitom type majetku a záväzkov boli súčasťou ocenenia reálnou hodnotou do konca roka 2013, a teda sa účtovali súvzťažne s účtom 414, teda priamo do vlastného imania.

  • § 15

Vyňatie popisu postupu účtovania na účte 414 – Oceňovacie rozdiely z precenenia majetku a záväzkov v súvislosti s opravnými položkami. Opravné položky k majetku, ktorého zmena reálnej hodnoty sa účtovala na účte 414, sa tiež účtovali do konca roka 2013 na tomto účte.

  • § 18, § 24

Vyňatie popisu zmien reálnej hodnoty v súvislosti s derivátmi; novelizácia popisu oceňovania cenných papierov pri prvotnom účtovaní, t. j. cenné papiere sa pri prvotnom účtovaní oceňujú obstarávacou cenou. Súčasťou obstarávacej ceny sú priame náklady na obchody spojené s cennými papiermi, ktoré sú účtovnej jednotke známe pri prvotnom účtovaní, najmä náklady na finančné sprostredkovanie a na finančné poradenstvo. Súčasťou obstarávacej ceny nie sú úroky z úveru na obstaranie cenného papiera a náklady na jeho držbu. V priebehu obstarávania sa jednotlivé zložky obstarávacej ceny nakupovaných cenných papierov a podielov účtujú na účte 043 – Obstaranie dlhodobého finančného majetku alebo ak ide o krátkodobý finančný majetok, na účte 259 – Obstaranie krátkodobého finančného majetku.

  • § 24

Zrušenie metódy vlastného imania ako spôsobu oceňovania v rámci individuálnej účtovnej závierky.

  • § 40

Doplnenie popisu obsahovej náplne účtu 261 – Peniaze na ceste, t. j. na účte 261 sa účtuje aj prevod peňažných prostriedkov z príslušného účtu účtovej skupiny 22 na účet cudzích prostriedkov a odvod týchto nevyčerpaných prostriedkov na príjmový účet štátneho rozpočtu, rozpočtu obce alebo rozpočtu vyššieho územného celku.

Zmeny vzťahujúce sa na individuálnu účtovnú závierku

Individuálnu účtovnú závierku pre organizácie štátnej správy a samosprávy upravuje opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny a miesto predkladania účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky (Finančný spravodajca č. 12/2007), v znení opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 17. decembra 2008 č. MF/25189/2008-311 (Finančný spravodajca č. 13/2008), opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 9. decembra 2009 č. MF/24241/2009-31 (Finančný spravodajca č. 15/2009) a opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 13. decembra 2012 č. MF/19301/2012-31(Finančný spravodajca č. 10/2012).

Pre rok 2014, avšak s uplatnením už na účtovnú závierku za rok 2013, bolo opatrenie k individuálnej účtovnej závierke novelizované opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky z 11. decembra 2013 č. MF/19566/2013-31, ktoré bolo uverejnené vo Finančnom spravodajcovi č. 12/2013.

Prehľad obsahu novelizácie:

  • určenie miesta ukladania individuálnej účtovnej závierky,
  • stanovenie nového termínu pre Poznámky ako súčasť individuálnej účtovnej závierky,
  • nová štruktúra titulných strán jednotlivých výkazov (už iba podpis štatutára),
  • nová štruktúra a obsahová náplň Poznámok ako súčasti individuálnej účtovnej závierky,
  • ukladanie výročnej správy do registra účtovných závierok prostredníctvom systému Štátnej pokladnice.

Od 1. 1. 2014 sa v celej právnej úprave individuálnej účtovnej závierky používa už iba pojem „ukladanie do registra účtovných závierok prostredníctvom systému štátnej pokladnice“. Miestom ukladania individuálnej účtovnej závierky pre účtovné jednotky štátnej správy a samosprávy je teda register účtovných závierok.

Spôsob ukladania prostredníctvom systému Štátnej pokladnice

  • Štátne organizácie a organizácie VÚC ukladajú účtovné výkazy v elektronickej podobe cez informačný systém Štátnej pokladnice a poznámky prostredníctvom Centrálneho konsolidačného systému.
  • Obce a organizácie v ich zriaďovateľskej pôsobnosti ukladajú prostredníctvom metodika na miestne príslušnom daňovom úrade a softvéru AZUV do DataCentra celú účtovnú závierku.

Termíny súvisiace s individuálnou účtovnou závierkou

  • Termín pre Súvahu a Výkaz ziskov a strát bol 5. február 2014.
  • Termín pre Poznámky ako súčasť individuálnej účtovnej závierky je 30. apríl 2014, resp. iný termín v nadväznosti na osobitný predpis (zákon o dani z príjmov – súvis s daňovým priznaním, už sa k daňovému priznaniu neprikladá účtovná závierka, ale povinnosť účtovnej jednotky je splnená vložením do systému Štátnej pokladnice).

Register účtovných závierok je miestom, kde sa budú nachádzať štruktúrované aj neštruktúrované časti individuálnej účtovnej závierky, t. j.:

  1. Súvaha – štruktúrované dáta
  2. Súvaha – titulná strana
  3. Výkaz ziskov a strát – štruktúrované dáta
  4. Výkaz ziskov a strát – titulná strana
  5. Poznámky – titulná strana
  6. Poznámky – textová časť
  7. Poznámky – tabuľková časť (štruktúrované dáta); v rámci novelizácie sa znížil počet tabuliek na 16

Všetky neštruktúrované časti individuálnej účtovnej závierky sa ukladajú vo formáte PDF.

V súvislosti s individuálnou účtovnou závierkou za rok 2013 boli vydané tieto metodické usmernenia (upravujúce technický postup pre štruktúrované aj neštruktúrované dáta ukladané do registra účtovných závierok) zverejnené na webovom sídle ministerstva financií:

  • metodické usmernenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 2. januára 2014 č. MF/7503/2014-31 k postupu pri aplikácii § 1 odsek 5 písmeno a) opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31, ktorým sa ustanovujú podobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov,
  • metodické usmernenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 31. januára 2014 č. MF/8369/2014-31 k postupu pri aplikácii § 1 odsek 5 písmeno b) opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31, ktorým sa ustanovujú podobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov.

Pri odovzdávaní neštruktúrovaných častí individuálnej účtovnej závierky je nutné v účtovných jednotkách samosprávy dodržiavať tieto povinné názvy súborov:

Názov súboru

Obsah súboru

ICO_IR_TS_POZNAMKY_ROK.PDF

Skenovaná titulná strana poznámok riadnej individuálnej účtovnej závierky opatrená príslušnými podpismi vo formáte PDF.

ICO_IR_TEXT_ROK.PDF

Textová časť poznámok riadnej individuálnej účtovnej závierky vo formáte PDF – skenovaný alebo priamy export z textového editora. V prípade, ak sa skladá z viacerých súborov, na koniec názvu sa pridá číslo napr. 00123456_IR_TEXT_2013_2.PDF.

ICO_IR_TS_SUVAHA_ROK.PDF

Skenovaná titulná strana súvahy opatrená príslušnými podpismi vo formáte PDF.

ICO_IR_TS_VYKAZ_ROK.PDF

Skenovaná titulná strana výkazu ziskov a strát opatrená príslušnými podpismi vo formáte PDF.

Tabuľky poznámok

Názvy podľa časti 4 metodického usmernenia.

V nasledujúcom texte prinášame prehľad obsahu Poznámok.

Prehľad textovej časti POZNÁMOK

Čl. I – Všeobecné údaje

  • Identifikačné údaje účtovnej jednotky – názov a sídlo, IČO
  • Dátum a spôsob zriadenia, názov a sídlo zriaďovateľa
  • Právny dôvod na zostavenie účtovnej závierky
  • Informácia, či je účtovná jednotka súčasťou konsolidovaného celku
  • Opis činnosti účtovnej jednotky
  • Informácie o štatutárnych zástupcoch a o organizačnej štruktúre

Príklad č. 1:

Obec AA
Ulica YY
000 00 mesto
IČO: XXXXXXXX

Obec AA bola založená v roku 1990 zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení.

Účtovná závierka Obce AA k 31. decembru 2013 je zostavená ako riadna individuálna účtovná závierka podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov za účtovné obdobie od 1. januára 2013 do 31. decembra 2013.

Základnou úlohou Obce AA pri výkone samosprávy ako právnickej osoby samostatne hospodáriacej s vlastným majetkom a so svojimi finančnými zdrojmi je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a starostlivosť o potreby jej obyvateľov.

Obec AA je súčasťou súhrnného celku verejnej správy Slovenskej republiky.

Informácie o vedúcich predstaviteľoch:

Starosta obce:                        ............................

Zástupca starostu:                 ............................

Prednosta obecného úradu:   ............................

Hlavný kontrolór obce:           ............................

Priemerný počet zamestnancov bol XY, z toho Y vedúcich zamestnancov (v roku 2012 bol priemerný počet zamestnancov XY, z toho Y vedúcich zamestnancov).

Obecný úrad je členený na tieto útvary – oddelenie správy majetku, ekonomické, správy daní, matričnej činnosti, školstva, kultúry, ostatného preneseného výkonu štátnej správy, logistiky.

Čl. II – Informácie o účtovných zásadách a účtovných metódach

  • Informácia, či je účtovná závierka zostavená za splnenia predpokladu, že účtovná jednotka bude nepretržite pokračovať vo svojej činnosti.
  • Zmeny účtovných metód a účtovných zásad s uvedením dôvodov týchto zmien a vyčíslením ich vplyvu na hodnotu majetku, záväzkov, vlastného imania a výsledku hospodárenia.
  • Spôsob ocenenia jednotlivých položiek.
  • Spôsob zostavenia odpisového plánu, doba odpisovania, sadzby odpisov a odpisové metódy pri stanovení účtovných odpisov.
  • Zásady pre zohľadnenie zníženia hodnoty majetku.
  • Zásady pre vykazovanie transferov.
  • Spôsob prepočtu údajov v cudzích menách na menu euro.

Príklad č. 2:

Účtovná jednotka zostavila účtovnú závierku za predpokladu, že bude pokračovať vo svojej činnosti nepretržite (teda najbližších 12 mesiacov).

alebo

Účtovná jednotka nezostavila účtovnú závierku za predpokladu, že bude pokračovať vo svojej činnosti nepretržite najbližších 12 mesiacov.

Účtovná jednotka nemenila účtovné metódy a účtovné zásady, aplikuje ich konzistentne.

alebo

Účtovná jednotka zmenila účtovné metódy a účtovné zásady, avšak bez vplyvu na výsledok hospodárenia.

alebo

Účtovná jednotka zmenila účtovné metódy a účtovné zásady, a to s vplyvom na výsledok hospodárenia.

Dlhodobý majetok obstaraný kúpou sa oceňuje obstarávacou cenou, ktorá zahrnuje cenu obstarania a náklady súvisiace s obstaraním (clo, prepravu, montáž, poistné a pod.). Súčasťou obstarávacej ceny dlhodobého nehmotného a nehmotného majetku nie sú, resp. sú úroky z úverov do doby zaradenia majetku. O zľavu z ceny, ktorú poskytol dodávateľ k majetku, sa následne zníži obstarávacia cena predmetného majetku.

Dlhodobý majetok vytvorený vlastnou činnosťou sa oceňuje vlastnými nákladmi. Za vlastné náklady sa považujú všetky priame náklady vynaložené na výrobu alebo inú činnosť a všetky nepriame náklady vzťahujúce sa na výrobu alebo inú činnosť. Majetok vytvorený vlastnou činnosťou by sa ocenil reprodukčnou obstarávacou cenou v prípade, ak by vlastné náklady boli vyššie ako reprodukčná obstarávacia cena tohto majetku.

Dlhodobý majetok nadobudnutý bezodplatným prevodom pri splynutí, zlúčení, rozdelení alebo pri prevode správy sa oceňuje cenou, v ktorej sa doteraz viedol v účtovníctve. Ak cenu nie je možné zistiť, oceňuje sa reprodukčnou obstarávacou cenou. Dlhodobý nehmotný a hmotný majetok obstaraný iným spôsobom (napr. bezodplatne nadobudnutý majetok, delimitovaný, novozistený majetok pri inventarizácii) sa oceňuje reprodukčnou obstarávacou cenou. Reprodukčnou obstarávacou cenou je cena, za ktorú by sa majetok obstaral v čase, keď sa o ňom účtuje.

Cenné papiere a podiely sa oceňujú pri ich nadobudnutí obstarávacími cenami, t. j. vrátane nákladov súvisiacich s obstaraním.

Zásoby nakupované sa oceňujú obstarávacou cenou, ktorá zahrnuje cenu obstarania a náklady súvisiace s obstaraním (clo, prepravu, poistné, provízie a pod.), znížené o zľavy z ceny. Úbytok zásob rovnakého druhu sa účtuje v ocenení cenou zistenou váženým aritmetickým priemerom z obstarávacích cien (alebo vlastných nákladov alebo metódou FIFO – prvá cena na ocenenie prírastku zásob sa použije ako prvá cena na ocenenie úbytku zásob). Vážený aritmetický priemer sa počíta najmenej raz za mesiac.

Zásoby vytvorené vlastnou činnosťou sa oceňujú vlastnými nákladmi. Vlastné náklady sú priame náklady (priamy materiál, priame mzdy a ostatné priame náklady) a časť nepriamych nákladov bezprostredne súvisiacich s vytvorením zásob vlastnou činnosťou (výrobná réžia). Výrobná réžia sa do vlastných nákladov zahrnuje v závislosti od stupňa rozpracovanosti týchto zásob.

Zásoby nadobudnuté bezodplatne (darovaním a delimitáciou), prebytky zásob, odpad a zvyškové produkty sa oceňujú reprodukčnou obstarávacou cenou, čo je cena, za ktorú by sa majetok obstaral v čase, keď sa o ňom účtuje.

Novozistené zásoby pri inventarizácii sa oceňujú reprodukčnou obstarávacou cenou.

Pohľadávky pri ich vzniku sa oceňujú menovitou hodnotou. Pohľadávky pri odplatnom nadobudnutí sa oceňujú obstarávacou cenou, t. j. vrátane nákladov súvisiacich s obstaraním. Toto ocenenie sa znižuje o pochybné nedobytné pohľadávky a o pohľadávky, pri ktorých existuje riziko nevymožiteľnosti.

Peňažné prostriedky a ceniny sa oceňujú menovitou hodnotou.

Rezervy sú záväzky s neurčitým časovým vymedzením alebo výškou a oceňujú sa v očakávanej výške záväzku alebo poistno-matematickými metódami.

Záväzky sa pri ich vzniku oceňujú menovitou hodnotou a pri ich prevzatí sa oceňujú obstarávacou cenou.

Účty časového rozlíšenia aktív a pasív sú vykázané vo výške, ktorá je potrebná na dodržanie zásady vecnej a časovej súvislosti s účtovným obdobím.

Deriváty sa pri nadobudnutí oceňujú cenou obstarania a ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, reálnou hodnotou. Zmeny reálnych hodnôt zabezpečovacích derivátov sa účtujú bez vplyvu na výsledok hospodárenia priamo do vlastného imania na účet 414. Výsledok realizácie zabezpečovacích derivátov sa účtuje na účtoch 567 – Náklady na derivátové operácie a 667 – Výnosy z derivátových operácií. Zmeny reálnych hodnôt derivátov určených na obchodovanie na tuzemskej burze, zahraničnej burze alebo inom verejnom trhu sa účtujú s vplyvom na výsledok hospodárenia na účet 667. Zmeny reálnych hodnôt derivátov určených na obchodovanie na neverejnom trhu sa účtujú bez vplyvu na výsledok hospodárenia priamo do vlastného imania na účet 414. Výsledok realizácie týchto obchodov sa účtuje na účtoch 567 – Náklady na derivátové operácie a 667 – Výnosy z derivátových operácií.

Majetok a záväzky zabezpečené derivátmi sa oceňujú reálnou hodnotou. Zmeny reálnych hodnôt majetku a záväzkov zabezpečených derivátmi sa účtujú bez vplyvu na výsledok hospodárenia priamo do vlastného imania na účet 414.

Aktivované náklady na vývoj sa odpisujú počas obdobia maximálne päť rokov. Dlhodobý nehmotný majetok sa odpisuje podľa odpisového plánu, ktorý bol zostavený na základe predpokladanej doby jeho používania. Odpisovať sa začína dňom uvedenia majetku do používania.

Predpokladaná doba používania, metóda odpisovania a odpisová sadzba sú uvedené v nasledujúcej tabuľke:

 

Predpokladaná doba používania

Metóda odpisovania

Ročná odpisová sadzba v %

náklady na vývoj

5

lineárna

20

softvér

4

lineárna

25

oceniteľné práva (licencie)

5

lineárna

20

drobný dlhodobý nehmotný majetok

rôzna, napr. 2

lineárna

50

Dlhodobý hmotný majetok sa odpisuje podľa odpisového plánu, ktorý bol zostavený na základe predpokladanej doby jeho používania a predpokladaného priebehu jeho opotrebenia. Odpisovať sa začína dňom uvedenia majetku do používania. Pozemky a predmety z drahých kovov sa neodpisujú. Predpokladaná doba používania, metóda odpisovania a odpisová sadzba sú uvedené v nasledujúcej tabuľke:

 

Predpokladaná doba používania

Metóda odpisovania

Ročná odpisová sadzba v %

budovy

40

lineárna

2,5

stroje, prístroje a zariadenia

8 až 20

lineárna

5 až 12,5

dopravné prostriedky

4 až 6

lineárna

16 až 25

drobný dlhodobý hmotný majetok

rôzna, napr. 2

lineárna

50

Hodnota dlhodobého majetku, ktorý sa používa, sa trvalo zníži o oprávky, ktoré zodpovedajú výške opotrebenia majetku. O opravné položky sa zníži hodnota majetku v prípade prechodného zníženia hodnoty majetku ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.

Bežné transfery sa zúčtovávajú do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s výdavkami, ak ide o transfer od zriaďovateľa, a vo vecnej a časovej súvislosti s nákladmi, ak ide o transfer od iného subjektu. Poskytnuté bežné transfery sa vykazujú ako náklady vo výške výdavkov.

Kapitálové transfery sa zúčtovávajú do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s nákladmi. Poskytnuté kapitálové transfery sa vykazujú ako náklady vo vecnej a časovej súvislosti s odpismi, opravnými položkami a zostatkovou cenou predaného majetku u prijímateľa transferov.

Majetok a záväzky vyjadrené v cudzej mene sa prepočítavajú na euro referenčným výmenným kurzom určeným a vyhláseným Európskou centrálnou bankou v deň predchádzajúci dňu uskutočnenia účtovného prípadu, resp. v deň, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. Na ocenenie prírastku cudzej meny nakúpenej za menu euro sa použije kurz, za ktorý bola táto cudzia mena nakúpená, alebo referenčný kurz v deň uzavretia obchodu. Na ocenenie prírastku cudzej meny v mene euro nakúpenej za inú cudziu menu sa použije hodnota inej cudzej meny v eurách alebo sa na ocenenie prírastku cudzej meny v eurách použije referenčný kurz v deň uzavretia obchodu.

Čl. III – Informácie o údajoch na strane aktív súvahy

  • Neobežný majetok
  • Dlhodobý finančný majetok
  • Majetkové podiely účtovnej jednotky v iných spoločnostiach
  • Dlhové cenné papiere a realizovateľné cenné papiere, dlhodobé pôžičky a ostatný dlhodobý finančný majetok
  • Obežný majetok
  • Pohľadávky
  • Finančný majetok
  • Poskytnuté návratné finančné výpomoci
  • Časové rozlíšenie

Príklad č. 3:

Dlhodobý nehmotný a hmotný majetok je poistený pre prípad škôd spôsobených krádežou, živelnou pohromou, resp. iné do výšky........ Uvádza sa aj údaj za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie, teda rok 2012.

Ku dňu, ku ktorému sa zostavuje riadna účtovná závierka za rok 2013, bolo na dlhodobý hmotný majetok v zostatkovej hodnote.......... zriadené záložné právo v prospech...............

Účtovná jednotka vlastní dlhodobý majetok v celkovej hodnote........., najvyššiu hodnotu predstavuje majetok..............(uviesť konkrétnu položku).

Účtovná jednotka spravuje dlhodobý majetok v celkovej hodnote........, najvyššiu hodnotu predstavuje majetok..........(uviesť konkrétnu položku, druh).Účtovná jednotka používa majetok obstaraný kúpnou zmluvou do času zápisu do katastra nehnuteľností v hodnote..........(uviesť konkrétnu položku).

Účtovná jednotka používa majetok získaný formou výpožičky (uviesť konkrétnu položku, druh). Účtovná jednotka využíva majetok obstaraný formou finančného prenájmu v hodnote.........(uviesť konkrétnu položku, druh).

Opravné položky sa tvoria, ak úžitková hodnota majetku zistená pri inventarizácii je výrazne nižšia ako jeho ocenenie v účtovníctve po odpočítaní oprávok, pričom toto zníženie hodnoty nie je trvalé.

Opravná položka sa vytvorí vo výške rozdielu zostatkovej ceny a úžitkovej hodnoty daného majetku.

Informácie o spoločnostiach, v ktorých má účtovná jednotka majetkový podiel:

 

Základné imanie

Podiel na ZI

Vlastné imanie 2013

Vlastné imanie 2012

Účtovná hodnota 2013

Účtovná hodnota 2012

Zníženie úžitkovej hodnoty zásob bolo zohľadnené vytvorením opravnej položky, ktorej vývoj je uvedený v tabuľkovej časti. Úžitková hodnota zásob sa znížila predovšetkým v dôsledku nadmernosti zásob a zníženia obstarávacích cien materiálu v porovnaní s jeho doterajšou účtovnou hodnotou.

Najvýznamnejšou položkou pohľadávok sú pohľadávky z daňových a nedaňových príjmov obce.

Ako finančný majetok sú vykázané peniaze v pokladnici a účty v bankách. Účtami v bankách môže účtovná jednotka voľne disponovať, s výnimkou termínovaného vkladu vo výške.......... eur, s ktorým bude môcť disponovať až po........2014.

Prehľad významných položiek časového rozlíšenia aktív (v eurách):

 

31. 12. 2013

31. 12. 2012

Nájomné

 

 

Predplatné

 

 

Predplatné poistné

 

 

Náklady budúcich období spolu

 

 

 

Čl. IV – Informácie o údajoch na strane pasív súvahy

  • Vlastné imanie
  • Záväzky
  • Rezervy
  • Bankové úvery a ostatné prijaté návratné finančné výpomoci
  • Časové rozlíšenie

Príklad č. 4:

Ako krátkodobé rezervy sú vykázané rezervy na nevyčerpané dovolenky zamestnancov vrátane sociálneho a zdravotného poistenia.

Záväzky predstavujú predovšetkým mzdové záväzky voči zamestnancom a z nevyplatených miezd a odvodov za december 2013.

Prehľad významných položiek časového rozlíšenia pasív:

 

31. 12. 2013

31. 12. 2012

Nájomné

 

 

Ostatné

 

 

Výdavky budúcich období spolu

 

 

Kapitálové transfery prijaté z prostriedkov ŠR

 

 

Bežné transfery prijaté z prostriedkov ŠR

 

 

Kapitálové transfery prijaté od iných subjektov

 

 

Bežné transfery prijaté od iných subjektov

 

 

Ostatné

 

 

Výnosy budúcich období spolu

 

 

 

Čl. V – Informácie o výnosoch a nákladoch

  • Výnosy
  • Náklady
  • Tržby a výrobné náklady príspevkových organizácií

Príklad č. 5:

Prehľad o ostatných výnosoch z prevádzkovej činnosti:

 

31. 12. 2013

31. 12. 2012

Dobropisy, refundácie nákladov minulého účtovného obdobia

 

 

Výnosy z prenájmu

 

 

Poistné plnenia

 

 

Inventúrne prebytky

 

 

Náhrada za škodu

 

 

Ostatné

 

 

Ostatné výnosy z prevádzkovej činnosti spolu

 

 

Prehľad o daňových výnosoch samosprávy a výnosoch z poplatkov:

 

31. 12. 2013

31. 12. 2012

Poukázaný podiel na dani z príjmov zo štátneho rozpočtu

 

 

Dane za špecifické služby – za psa

 

 

Dane za špecifické služby – za predajné automaty

 

 

Dane za špecifické služby – za ubytovanie

 

 

Dane za špecifické služby – za užívanie verejného priestranstva

 

 

Daň z nehnuteľností

 

 

Daňové výnosy samosprávy spolu

 

 

Správne poplatky (matrika)

 

 

Poplatky za komunálny odpad

 

 

Príjmy z lotérií

 

 

Za znečisťovanie ovzdušia

 

 

Ostatné poplatky

 

 

Výnosy z poplatkov spolu

 

 

Prehľad o nákladoch na služby:

 

31. 12. 2013

31. 12. 2012

Doprava, preprava

 

 

Prenájom (lízing)

 

 

Odvoz komunálneho odpadu

 

 

Právne, ekonomické a iné poradenstvo

 

 

Náklady na audit

 

 

Poradenstvo – hardvér, softvér

 

 

Náklady na vysielanie mestskej televízie

 

 

Školenia, kurzy, semináre, porady, konferencie, sympóziá

 

 

Administratívne/režijné náklady

 

 

Telekomunikačné služby

 

 

Verejná zeleň, zimná údržba ciest a súvisiace služby

 

 

Reklama, inzercia

 

 

Spotreba poštových známok a poštové služby

 

 

Ostatné služby

 

 

Prehľad o ostatných prevádzkových nákladoch:

 

31. 12. 2013

31. 12. 2012

Rodinné prídavky

 

 

Dávky v hmotnej núdzi

 

 

Poistenie majetku

 

 

Príspevky na stravu dôchodcom

 

 

Príspevky na stravu školy a škôlky

 

 

Odmeny a príspevky iným než vlastným zamestnancom (poslancom, členom komisií a pod.)

 

 

Členské príspevky

 

 

Iné

 

 

Náklady a výnosy sú programovo rozdelené napríklad na 30 % pre program Rozvoj mesta, 30 % pre program Vzdelávanie, 20 % pre program Kultúra a 20 % pre program Životné prostredie.

Čl. VI – Informácie o údajoch na podsúvahových účtoch

  • Majetok a záväzky zabezpečené derivátmi
  • Informácie o významných položkách prenajatého majetku, majetku prijatého do úschovy, o odpísaných pohľadávkach, o záväzkoch z finančného prenájmu

ČI. VII – Informácie o iných aktívach a iných pasívach

  • Iné aktíva a iné pasíva
  • Ostatné finančné povinnosti

Čl. VIII – Informácie o spriaznených osobách a o ekonomických vzťahoch účtovnej jednotky a spriaznených osôb

Príklad č. 6:

Obec uskutočnila v priebehu účtovného obdobia nasledovné transakcie so spriaznenými osobami:

 

Druh transakcie

Hodnotové vyjadrenie

 

Poskytnutý transfer

 

 

Poskytnutý transfer

 

 

Poskytnutý transfer

 

 

Poskytnutý transfer

 

 

Poskytnutý transfer

 

 

Vklad do ZI

 

 

Splatenie poskytnutej pôžičky

 

 

Poskytnutá návratná finančná výpomoc

 

 

Prijaté výnosové úroky

 

 

Nákup služieb

 

 

Čl. IX – Informácie o rozpočte a hodnotenie plnenia rozpočtu

Príklad č. 7:

Rozpočet obce bol schválený obecným zastupiteľstvom dňa............uznesením č............

Rozpočet bol zmenený......................

Čl. X – Informácie o skutočnostiach, ktoré nastali po dni, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, do dňa zostavenia účtovnej závierky

Príklad č. 8:

Po 31. decembri 2013 nenastali také udalosti, ktoré by si vyžadovali zverejnenie alebo vykázanie v účtovnej závierke za rok 2013.

Prehľad tabuľkovej časti POZNÁMOK

  1. Neobežný majetok
  2. Vývoj opravnej položky k zásobám
  3. Vývoj opravnej položky k pohľadávkam
  4. Pohľadávky podľa doby splatnosti
  5. Vlastné imanie
  6. Rezervy dlhodobé
  7. Rezervy krátkodobé
  8. Záväzky podľa doby splatnosti
  9. Bankové úvery
  10. Tržby a výrobné náklady príspevkových organizácií
  11. Informácie o iných aktívach a o iných pasívach
  12. Zoznam nehnuteľných kultúrnych pamiatok spravovaných účtovnou jednotkou
  13. Príjmy rozpočtu
  14. Výdavky rozpočtu
  15. Finančné operácie
  16. Výška dlhu obce alebo vyššieho územného celku

V textovej časti poznámok je dôležité neopomenúť popis významných položiek, ktoré predstavujú vysvetľujúci text k číselným údajom, ktoré môže čitateľ účtovnej závierky nájsť v účtovných výkazoch a v tabuľkovej časti poznámok.

POZNÁMKA

V textovej časti poznámok sa neuvádzajú tie časti, pre ktoré účtovná jednotka nemá náplň, a taktiež z tabuľkovej časti sa uvádzajú iba tie, ktoré majú náplň pre kvantifikáciu jednotlivých požadovaných charakteristík.

Príklady a vzorové tabuľky uvedené v textovej časti sú ilustratívne a účtovná jednotka si môže zvoliť akýkoľvek iný spôsob prezentácie informácií, avšak štruktúra tabuliek v tabuľkovej časti je záväzná.

Termín pre uloženie konsolidovanej účtovnej závierky je 20. 6. 2014, a preto sa v pokračovaní príspevku v nasledujúcom čísle budeme venovať práve zmenám, ktoré sa týkajú konsolidácie.

 


Autor: Ing. Miriam Majorová

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.