Praktické otázky k zákonu o používaní ERP

Novela zákona o používaní ERP účinná od 1. januára 2014 sa bezprostredne dotýka podnikateľov, ktorí majú povinnosť na evidenciu tržieb používať elektronickú registračnú pokladnicu, a tiež podnikateľských subjektov – výrobcov, dovozcov, distribútorov elektronických registračných pokladníc, ako aj servisných organizácií vykonávajúcich opravu a údržbu elektronických registračných pokladníc. V otázkach a odpovediach bližšie vysvetlíme problematiku používania elektronických registračných pokladníc v praxi so zameraním na posledné úpravy v tejto oblasti účinné od roka 2014.

Dátum publikácie:6. 5. 2014
Autor:doc. Ing. Miroslav Mečár, CSc.
Oblasti práva:
Správne právo / Dane a poplatky; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo
Obchodné právo / Obchod, podnikanie, obchodné právo
Právny stav od:1. 1. 2014
Právny stav do:31. 12. 2014

Novela zákona o používaní ERP účinná od 1. januára 2014 sa bezprostredne dotýka podnikateľov, ktorí majú povinnosť na evidenciu tržieb používať elektronickú registračnú pokladnicu, a tiež podnikateľských subjektov – výrobcov, dovozcov, distribútorov elektronických registračných pokladníc, ako aj servisných organizácií vykonávajúcich opravu a údržbu elektronických registračných pokladníc. V otázkach a odpovediach bližšie vysvetlíme problematiku používania elektronických registračných pokladníc v praxi so zameraním na posledné úpravy v tejto oblasti účinné od roka 2014.

Otázka č. 1:

Ktoré osoby sú povinné používať na evidenciu tržieb prijatých v hotovosti elektronickú registračnú pokladnicu? Týka sa povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu aj zahraničných osôb?

Odpoveď:

Povinnosť evidovať prijaté tržby v hotovosti za predaný tovar alebo poskytnutú službu uvedenú v prílohe č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o používaní ERP) sa vzťahuje na podnikateľa, ktorý súčasne spĺňa nasledovné podmienky:

a) vykonáva podnikateľskú činnosť a je podnikateľom, ktorý spĺňa podmienky v súlade s § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka,

b) predáva tovar alebo poskytuje službu, ktoré spĺňajú definíciu podľa § 2 písm. i) a j) zákona o používaní ERP,

c) prijíma tržbu, ktorá spĺňa definíciu tržby podľa § 2 písm. h) zákona o používaní ERP.

Podľa § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka podnikateľom je osoba, ktorá:

a) je zapísaná v obchodnom registri,

b) podniká na základe živnostenského oprávnenia alebo iného ako živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov,

c) je fyzickou osobou, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná v evidencii podľa osobitného predpisu (SHR).

Podľa § 2 písm. i) zákona o používaní ERP je tovarom akýkoľvek výrobok, polotovar, materiál alebo surovina predávané podnikateľom. Podľa § 2 písm. j) zákona o používaní ERP je službou služba označená v Štatistickej klasifikácii ekonomických činností uvedená v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP.

Podľa § 2 písm. h) zákona o používaní ERP je tržbou každá platba prijatá z predaja tovaru alebo poskytovania služby uvedenej v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP na predajnom mieste v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami alebo poukážkami oprávňujúcimi na nákup tovaru alebo poskytnutie služby; tržbou je aj platba prijatá ako preddavok; tržbou je aj platba prijatá v hotovosti za účelom úhrady faktúry.

Podľa § 2 písm. k) zákona o používaní ERP predajným miestom je miesto, kde sa prijíma tržba a ktoré je uvedené v knihe elektronickej registračnej pokladnice. Povinnosť používania ERP sa vzťahuje aj na zahraničnú fyzickú osobu alebo právnickú osobu, ktorá na území Slovenskej republiky uskutočňuje predaj tovaru alebo poskytuje niektorú z vymedzených služieb. To znamená, že zahraniční podnikatelia musia aj v prípade príležitostných predajov, napr. vianočné trhy, jarmoky, pokladnicu používať na evidenciu tržieb prijatých v hotovosti ERP, a to i napriek tomu, že tento príjem dosiahnutý na našom území nebude predmetom dane na území Slovenskej republiky.

Pre úplnosť uvádzame, že ak je predajným miestom územie Slovenskej republiky, vyžaduje sa od zahraničného predajcu riadiť a dodržiavať právne predpisy platné na území Slovenskej republiky.

Pokiaľ by podnikateľ so sídlom alebo s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky predával tovar alebo poskytoval služby mimo územia Slovenskej republiky, nemá povinnosť v zahraničí evidovať tržby v ERP, ale môže aj v zahraničí evidovať prijatú tržbu v hotovosti v ERP, ktorú používa na území Slovenskej republiky a aj vydať pokladničný doklad kupujúcemu obvyklým spôsobom ako na našom území a aj v inej mene ako euro.

Otázka č. 2:

Vzťahuje sa zákon o používaní ERP aj na osobu, ktorá používa na evidenciu tržieb prijatých v hotovosti ERP, pričom nemá povinnosť používať ERP?

Odpoveď:

Ak fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá je podnikateľom podľa § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka, nemá podľa § 3 zákona o používaní ERP povinnosť evidovať prijaté tržby v hotovosti v ERP, či už z dôvodu druhu predávaného tovaru alebo poskytovanej služby uvedenej v § 3 ods. 2 alebo z dôvodu postavenia fyzickej osoby alebo právnickej osoby, napr.: ide o osobu s ťažkým zdravotným postihnutím podľa osobitného predpisu (vlastní preukaz ZŤP bez ohľadu na mieru zdravotného postihnutia), a i napriek tomu používa na evidenciu prijatých tržieb ERP, napr. používa ERP dobrovoľne pre kontrolu zamestnancov, nie je povinná dodržiavať povinnosti vyplývajúce zo zákona o používaní ERP.

Táto osoba môže používať ERP, ktorá napr. nemá pridelený DKP daňovým úradom, nemá povinnosť vyobraziť vzor pokladničného dokladu, môže používať pokladnicu, ktorá nemá vydaný certifikát akreditovanou osobou. To znamená, že nemusí dodržiavať žiadnu z povinností ustanovených zákonom o používaní ERP.

Otázka č. 3:

Má fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá prijíma vec za úhradu v záložniach a následne ju aj predá kupujúcim, povinnosť evidovať prijaté tržby v ERP a dodržiavať ustanovenia tohto zákona?

Odpoveď:

Služby poskytované v záložniach patria podľa Štatistickej klasifikácie ekonomických činností do triedy 64.92 Ostatné poskytovanie úverov. Služby poskytované v záložniach nie sú uvedené v prílohe č. 1 k zákonu o používaní ERP. Všeobecnú úpravu záložného práva obsahujú ustanovenia § 151a a nasl. Občianskeho zákonníka tak, že zmluvou o zriadení záložného práva si záložný veriteľ (podnikateľ) zabezpečuje svoju pohľadávku (v záložniach finančnú). Záložná zmluva priamo zo zákona oprávňuje podnikateľa uspokojiť svoju pohľadávku z predmetu záložného práva, t. j. z výťažku jeho predaja, a to v prípade, že ju dlžník včas a riadne nesplní. Z predmetu prevádzkovania záložní vyplýva, že podstatou tejto podnikateľskej činnosti je využitie záložného práva. Ide o pohľadávku, ktorú spolu s úrokom má záložca vrátiť do stanoveného termínu uvedeného v zmluve a prevádzkovateľ záložne mu vráti založenú vec.

Záložne nie sú povinné evidovať v pokladnici ako tržbu za úhrady pohľadávky a úrok záložcom záložnému veriteľovi, ale ani v prípade predaja založenej veci, ak záložca pohľadávku včas a riadne nesplní. Ak prevádzkovateľ záložne používa na evidenciu predaja založených vecí pokladnicu, je to jeho dobrovoľné rozhodnutie, pričom sa na dobrovoľné rozhodnutie používania pokladnice nevzťahuje zákon o používaní ERP a nemožno uložiť záložcovi ani pokutu za porušenie ustanovení zákona o používaní ERP.

Otázka č. 4:

Elektronická registračná pokladnica na predajnom mieste vyhotovuje viac druhov pokladničných dokladov podľa toho, akou formou vykoná kupujúci úhradu sumy uvedenej na pokladničnom doklade – bločku. To znamená, že jedna ERP vyhotovuje viac druhov pokladničných dokladov, napr. pokladnica vyhotoví pokladničný doklad za platbu v hotovosti, za platbu vykonanú platobnou kartou alebo zákazníckou kartou, úhradu platby poukážkami alebo kombináciu platby hotovosťou a poukážkou.

Pri vyobrazení pokladničného dokladu podľa § 8 ods. 5 zákona o používaní ERP sme povinní vyobraziť a sprístupniť kupujúcim vzor každého druhu pokladničného dokladu? Bude sa považovať splnenie povinnosti podľa § 8 ods. 5 zákona o používaní ERP, ak podnikateľ vyobrazí jeden druh pokladničného dokladu vyhotovený ERP?

Odpoveď:

Zákonom č. 361/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa aj zákon o používaní ERP, bolo znenie § 8 o pokladničnom doklade doplnené o nový odsek 5, ktorý rozoberá spôsob vyobrazenia vzoru pokladničného dokladu a jeho sprístupnenie na predajnom mieste. S účinnosťou od 1. januára 2014 je podnikateľ podľa odseku 5 povinný na každom predajnom mieste sprístupniť vyobrazenie pokladničného dokladu, ktorý vyhotovuje elektronická registračná pokladnica umiestnená na predajnom mieste tak, aby tento pokladničný doklad bol pre kupujúceho jednoznačný, prehľadný, zrozumiteľný, ľahko prístupný a dobre čitateľný.

Ak je na predajnom mieste umiestnených viac ERP toho istého typu, postačí vyobrazenie jedného pokladničného dokladu, pričom na tomto pokladničnom doklade podnikateľ zvýrazní nasledovné údaje: daňový kód ERP (DKP), dátum, čas a celkovú sumu platenej ceny a ochranný znak (ide o údaje potrebné na účely zaregistrovania sa do žrebovania lotérie pokladničných dokladov známej ako národná bločková lotéria).

Na základe uvedeného a za účelom splnenia povinnosti podnikateľa ustanovenej v § 8 ods. 5 bude postačovať vyobrazenie len jedného z uvedených vzorov pokladničného dokladu, napr. podnikateľ vyobrazí ten druh pokladničného dokladu, ktorý vyhotovuje najčastejšie; je na podnikateľovi, ktorý z uvedených druhov pokladničného dokladu vyobrazí.

Podstatné bude, aby vyobrazený pokladničný doklad vyhotovený ERP bol umiestnený na ľahko prístupnom mieste v priestoroch predajného miesta, napr. na mieste, kde sa prijímajú reklamácie, na vchodových dverách predajne, aby to bolo pre kupujúceho ľahko prístupné a dobre čitateľné, preto sa odporúča zväčšiť vzor pokladničného dokladu.

Poznamenávame, že vyobrazený pokladničný doklad – bloček – musí spĺňať definíciu pokladničného dokladu podľa § 2 písm. w) § 8 ods. 1 a 2 zákona o používaní ERP.

Otázka č. 5:

Podnikateľ ako platiteľ DPH zomrel a v živnosti pokračuje jeho zákonný dedič. Aký je postup dediča pokračujúceho v podnikaní pri vyhotovení faktúry – pokladničného dokladu v ERP – v nadväznosti na § 74 ods. 3 písm. b) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o DPH)?

Odpoveď:

Zákon o DPH v § 83 samostatne upravuje postup pri úmrtí fyzickej osoby ako platiteľa dane, ak sa pokračuje v živnosti po jeho smrti a taktiež postup, keď po úmrtí fyzickej osoby ako platiteľa dane sa v živnosti nepokračuje.

Podľa § 83 ods. 1 zákona o DPH fyzická osoba, ktorá pokračuje v živnosti podľa osobitného predpisu po úmrtí platiteľa, požiada najneskôr do 15 dní odo dňa úmrtia platiteľa dane príslušný daňový úrad poručiteľa, aby vyznačil v osvedčení o registrácii pre daň zomretého platiteľa dodatok, v ktorom uvedie meno, priezvisko a bydlisko osoby pokračujúcej v živnosti.

Osvedčenie o registrácii pre daň s vyznačením dodatku je platné do konca zdaňovacieho obdobia, v ktorom sa skončí konanie o dedičstve.

V zmysle § 83 ods. 2 druhej vety osoba pokračujúca v živnosti po úmrtí platiteľa dane – fyzickej osoby – má okrem iného povinnosť vo všetkých faktúrach vyhotovených v zmysle zákona o DPH do skončenia posledného zdaňovacieho obdobia uvádzať svoje meno, priezvisko a miesto podnikania.

Na základe uvedeného znenia zákona o DPH sa zároveň vyžaduje aj zmena identifikačných údajov podnikateľa obsiahnutých na pokladničnom doklade podľa § 8 ods. 1 písm. i) zákona o používaní ERP a v nadväznosti na to zmena údajov nezameniteľne a neodstrániteľne zaznamenaných do fiškálnej pamäte podľa § 4 ods. 4 písm. a) bod 3 zákona o používaní ERP. Túto zmenu uvedených údajov je potrebné vykonať pred ukončením dedičského konania a ukončením prevádzky ERP po zomretom podnikateľovi podľa § 15 zákona o používaní ERP a zaregistrovaním pokladnice na nového vlastníka (dediča) podľa § 14 zákona o používaní ERP.

Zároveň poznamenávame, že dedič ako osoba pokračujúca v živnosti za zomretého podnikateľa ako platiteľa dane bude vyhotovovať faktúry ERP podľa § 74 ods. 3 písm. b) zákona o DPH, musí vykonať výmenu fiškálnej pamäte podľa § 11 ods. 1 písm. c) zákona o ERP z dôvodu, že došlo k zmene údajov uvedených v § 4 ods. 4 písm. a) prvom až šiestom bode zákona o ERP uložených do fiškálnej pamäte v nadväznosti na zákon o DPH.

Podkladom na túto zmenu (výmena fiškálnej pamäte) bude osvedčenie o registrácii pre daň z pridanej hodnoty s vyznačením dodatku, v ktorom je uvedené meno, priezvisko a bydlisko osoby pokračujúcej v živnosti. Zmenu týchto údajov je potrebné predložiť daňovému úradu, ktorý vykoná zmenu týchto údajov v knihe ERP a aj v evidencii daňového úradu nadväzne na § 13 ods. 3 zákona o používaní ERP.

Otázka č. 6:

Pri výkone daňovej kontroly na DPH za zdaňovacie obdobie január 2013 správca dane zistil, že daňový subjekt v kontrolovanom zdaňovacom období vyhotovil dve faktúry za predaj tovaru v tuzemsku a hneď aj v tomto období prijal v hotovosti peniaze za úhradu týchto faktúr na základe príjmového pokladničného dokladu, pričom nepoužil na evidenciu tržieb ERP. Správca dane zistil, že daňový subjekt nemá na daňovom úrade registrovanú ERP. Správca dane k uvedenému zistenému nedostatku vykonal ústne pojednávanie a spísal zápisnicu o ústnom pojednávaní podľa § 19 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej len daňový poriadok) o skutočnosti, že daňový subjekt bol povinný prijatú tržbu zaevidovať do ERP, pretože ide o podnikateľa, ktorý na základe oprávnenia na podnikanie predával tovar a prijal úhradu v hotovosti za predaj tohto tovaru.

Z uvedeného zistenia daňový úrad spísal zápisnicu z ústneho pojednávania, v ktorej uviedol, že sa daňový subjekt dopustil správneho deliktu, za ktorý mu uloží pokutu. Je možné na základe tejto zápisnice o ústnom pojednávaní uložiť podnikateľovi pokutu za správny delikt podľa § 16a písm. a) zákona o používaní ERP ešte predtým, ako bude vypracovaný protokol z kontroly? Dopustil sa podnikateľ správneho deliktu podľa § 16a písm. a) zákona o používaní ERP, keď nepoužil ERP na evidenciu prijatej tržby?

Odpoveď:

Zákon o používaní ERP sa vzťahuje na fyzickú osobu alebo právnickú osobu, ktorá na základe oprávnenia na podnikanie podľa § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka predáva tovar alebo poskytuje službu uvedenú v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP.

Za tržbu sa podľa § 2 písm. h) zákona o používaní ERP považuje platba prijatá z predaja tovaru alebo z poskytovania služieb uvedených v prílohe č. 1 k zákonu o používaní ERP, a to na predajnom mieste v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť; tržbou je aj platba prijatá ako preddavok (t. j. predaj na faktúru v hotovosti).

V prípade, ak podnikateľ prijal tržbu v hotovosti za predaj tovaru, bol povinný prijatú tržbu zaevidovať ERP. Ak nepoužil ERP na evidenciu tržby, dopustil sa správneho deliktu podľa § 16a písm. a) zákona o používaní ERP. V zmysle citovaného ustanovenia sa správneho deliktu dopustí ten, kto nepoužil ERP na evidenciu tržby alebo prijme tržbu na základe dokladu vyhotoveného elektronickou registračnou pokladnicou, ktorý nie je pokladničným dokladom s výnimkou paragónu.

Podľa § 17 ods. 1 zákona o používaní ERP sa pri kontrole dodržiavania ustanovení tohto zákona postupuje podľa osobitného predpisu, ktorým je daňový poriadok, ktorý umožňuje kontrolným orgánom (daňový úrad alebo colný úrad) využívať všetky kontrolné postupy vyplývajúce z daňového poriadku, okrem iných aj ústne pojednávanie podľa § 19 daňového poriadku.

Na základe uvedeného, ak daňový úrad vykonanou kontrolou dodržiavania ustanovení zákona o používaní ERP dostatočne zistil skutkový stav, keď zistil, že daňový subjekt nepoužil ERP na evidenciu prijatej tržby za predaj tovaru, spísal zápisnicu z ústneho pojednávania podľa § 19 daňového poriadku; táto zápisnica je podkladom na uloženie pokuty podľa § 16b ods. 1 písm. a) zákona o používaní ERP.

Ak správny delikt daňový úrad zistil do 31. 12. 2013 a konanie o uložení pokuty bude prebiehať po 31. 12. 2013, pokuta bude uložená nadväzne na § 18c ods. 6 zákona o používaní ERP podľa zákona platného do 31. 12. 2013.

Kontrola dodržiavania ustanovení zákona o používaní ERP je samostatné konanie a uloženie pokuty za zistený správny delikt si nevyžaduje, aby bola ukončená aj daňová kontrola k dani z pridanej hodnoty.

Otázka č. 7:

Pri kontrole pokladničných dokladov vyhotovených ERP podľa zákona o používaní ERP zamestnanci daňového úradu zistili, že na pokladničnom doklade niektoré slová neobsahujú interpunkčné znamienka. Interpunkčné znamienka chýbajú na tovare, ktorý je predmetom kúpy, pričom v povinných údajoch uvedených na pokladničnom doklade, ktoré ustanovuje § 8 ods. 1 zákona o používaní ERP, interpunkčné znamienka sú uvedené. Dopustil sa daňový subjekt správneho deliktu tým, že niektoré slová neobsahujú ani diakritiku?

Odpoveď:

Požiadavky na pokladnicu upravuje § 4 zákona o používaní ERP. Podľa § 4 ods. 2 písm. b) tretieho bodu zákona o používaní ERP má pokladnica umožňovať vytlačenie všetkých znakov slovenskej abecedy a interpunkčných znamienok.

Ak sa pri kontrole dodržiavania ustanovení tohto zákona jednoznačne zistí a preukáže, že pokladnica neumožňuje vytlačiť všetky znaky slovenskej abecedy a interpunkčné znamienka, daňový úrad alebo colný úrad uloží pri prvom zistení porušenia zákona o používaní ERP pokutu podľa § 16b ods. 1 písm. a) za správny delikt podľa § 16a písm. c) zákona o používaní ERP.

Ak podľa zistenia daňového úradu pokladnica umožňuje vytlačenie všetkých znakov abecedy a interpunkčných znamienok, spĺňa ustanovenie § 4 ods. 2 písm. b) bod 3 zákona o používaní ERP – neuvedenie všetkých znakov slovenskej abecedy alebo interpunkčných znamienok v časti zoznamu nakúpeného tovaru uvedeného na pokladničnom doklade bolo spôsobené nesprávnym nahraním názvu tovaru alebo služby zamestnancami podnikateľa, ale nie servisnou organizáciou.

V prípade, že časť pokladničného dokladu obsahuje interpunkčné znamienka a ďalšia časť pokladničného dokladu interpunkčné znamienka neobsahuje, podnikateľ sa nedopustil správneho deliktu uvedeného v § 16a písm. c) zákona o používaní ERP, daňový úrad pokutu neuloží. Pokiaľ by však neuvedenie všetkých znakov slovenskej abecedy a interpunkčných znamienok mohlo viesť k zámene tovaru alebo služby za iný tovar alebo službu, daňový subjekt sa dopustí správneho deliktu a daňový alebo colný úrad uloží pokutu.

Ak je možné predaný tovar (napr. „makovy kolacik“, „cokolada“) jednoznačne identifikovať a nie je možné ho zameniť s iným tovarom alebo službou, zamestnanec správcu dane pri prvom zistení upozorní podnikateľa na tento nedostatok a uloží mu opatrenie s termínom jeho splnenia, aby tovar označil správne a daňový alebo colný úrad pokutu neuloží. V prípade, že pri opakovanej kontrole dodržiavania ustanovení zákona o používaní ERP nebudú názvy tovaru na pokladničnom doklade uvedené so všetkými znakmi slovenskej abecedy a interpunkčnými znamienkami, uloží daňový úrad alebo colný úrad pokutu za porušenie § 8 ods. 3 podľa § 16b ods. 1 písm. b) zákona o používaní ERP od 100 € do 3 300 €.

Ak na pokladničnom doklade predloženom na kontrolu sú základné údaje o podnikateľovi, ako je obchodné meno, sídlo a predajné miesto podnikateľa bez interpunkčných znamienok a tieto údaje o podnikateľovi sú rozdielne s údajmi zapísanými v obchodnom registri, považuje sa toto zistenie za správny delikt podľa § 16a písm. f) zákona, za ktorý správca dane uloží pokutu podľa § 16b ods. 1 písm. a) zákona o používaní ERP.

Otázka č. 8:

Právnická osoba, ktorá je podnikateľom podľa § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka, prijíma tržby v hotovosti, ktoré je povinná evidovať v ERP podľa zákona o používaní ERP. Zároveň je táto právnická osoba aj servisnou organizáciou na vykonávanie údržby a opravy pokladníc zapísaná v registri servisných organizácií podľa § 5 a § 6 zákona o používaní ERP. Môže táto servisná organizácia uzatvoriť zmluvu sama so sebou na vykonávanie údržby a opravy pokladníc?

Odpoveď:

Servisnou organizáciou je podľa § 5 ods. 1 zákona o používaní ERP fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá na základe oprávnenia na podnikanie môže vykonávať opravu a údržbu pokladníc, má s výrobcom, dovozcom alebo distribútorom pokladníc uzavretú zmluvu o vykonávaní opráv a údržby pokladníc a je zapísaná v registri servisných organizácií vedenom daňovým úradom.

Podmienkou pre zápis do registra je predloženie písomnej žiadosti, v ktorej žiadateľ uvedie zoznam typov pokladníc, u ktorých bude vykonávať opravu a údržbu, a priloženie kópie zmluvy s výrobcom, dovozcom alebo distribútorom pokladníc, pričom táto povinnosť sa nevzťahuje na osobu, ktorá je súčasne výrobcom, dovozcom alebo distribútorom pokladníc.

Ako z uvedeného vyplýva, zmluvu je povinná uzatvoriť servisná organizácia iba s výrobcom, dovozcom alebo distribútorom pokladníc.

Ani servisná organizácia a ani podnikateľ nemajú podľa zákona o používaní ERP povinnosť uzatvoriť medzi sebou zmluvu o vykonávaní opravy a údržby pokladnice a ani nezakazuje, aby podnikateľ vykonával servis pokladníc sám sebe ako servisná organizácia.

S účinnosťou od 1. januára 2014 môžu byť podľa § 7 ods. 1 písm. a) bod 4 zákona o používaní ERP zapísané v knihe pokladnice dve servisné organizácie a daňový úrad je povinný tieto servisné organizácie zaevidovať v daňovom informačnom systéme.

V prípade, že daňový subjekt má zaevidované dve servisné organizácie, je potrebné, aby v prípade porušenia zákona o používaní ERP bolo jasné, ktorá servisná organizácia porušenie zákona spôsobila a aby nedošlo k uloženiu pokuty inej servisnej organizácii.

Otázka č. 9:

Stravovacia spoločnosť zaviedla v roku 2013 stravovaciu kartu, ktorá je elektronickou formou papierových stravovacích poukážok a je určená na platby prostredníctvom platobných terminálov, a aj inovatívnu službu, ktorá umožní používateľom karty platiť v reštaurácii jednoducho, rýchlo a efektívne prostredníctvom mobilného telefónu. Všetky transakcie prebiehajú on-line bez použitia klasických papierových stravovacích poukážok.

Je tržba prijatá mobilnou formou považovaná za tržbu v zmysle § 2 písm. h) zákona o používaní ERP a je podnikateľ povinný evidovať prijatú mobilnú platbu v ERP?

Odpoveď:

Podľa § 2 písm. h) zákona o používaní ERP sa za tržbu považuje každá platba prijatá z predaja tovaru alebo z poskytovania služby uvedenej v prílohe č. 1 zákona v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby.

Podnikateľ je povinný na evidenciu tržieb používať pokladnicu nielen v prípade potvrdenia platby uskutočnenej stravovacou kartou (t. j. iným platobným prostriedkom nahrádzajúcim hotovosť) prostredníctvom platobného terminálu, ale aj v prípade prijatia informácie o zrealizovaní platby prostredníctvom mobilného telefónu.

Otázka č. 10:

Podnikateľ prijíma tržby za predaný tovar prostredníctvom virtuálnej meny „bitcoin“. Je podnikateľ povinný evidovať v ERP prijatú tržbu, ak na predajnom mieste prijme úhradu za predaný tovar alebo službu virtuálnou menou „bitcoin“, ktorá plní úlohu peňazí?

Odpoveď:

Podľa § 3 ods. 1 zákona o používaní ERP je podnikateľ povinný evidovať tržbu v ERP bez zbytočného odkladu po jej prijatí. Povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu má podnikateľ, ktorý predáva tovar alebo poskytuje službu, ak tržbu prijíma na predajnom mieste a v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby podľa § 2 písm. h) zákona o používaní ERP.

Pre úplnosť uvádzame, že „bitcion“ je internetová peňažná mena, ktorou je možné platiť. Sieť Bitcoin funguje od roku 2009.

Dnes pre platby existuje oficiálny softvérový klient, o ktorého sa starajú dobrovoľníci z celého sveta, a niekoľko alternatívnych klientov. Decentralizovaný bitcoinový systém si v súčasnosti získava čoraz väčšiu obľubu.

Umožňuje napríklad posielať on-line platby priamo od jedného používateľa druhému bez zapojenia nejakej finančnej inštitúcie. Bitcoin je alternatívna virtuálna peer-to-peer mena, ktorá nemá fyzickú podobu.

Na základe uvedeného a nadväzne na § 2 písm. h) zákona o používaní ERP možno virtuálnu menu „bitcoin“ považovať za iný platobný prostriedok nahrádzajúci hotovosť, a preto je podnikateľ povinný platbu prijatú na predajnom mieste touto virtuálnou menou evidovať v ERP.

Otázka č. 11:

Daňový úrad za účelom kontroly používania ERP na jarmoku v júli 2013 v jednom predajnom stánku zistil, že daňový subjekt v predajnom stánku nemal k dispozícii žiadnu ERP a pri kontrolnom nákupe nevydal žiadny doklad, dokonca ani paragón. Predajný stánok bol označený obchodným menom a miestom podnikania daňového subjektu a predávajúci predložil zamestnancovi správcu dane živnostenské oprávnenie a paragóny.

Správca dane zistil, že tento daňový subjekt má pozastavenú podnikateľskú činnosť a správca dane vydal tomuto daňovému subjektu rozhodnutie o zrušení registrácie pre daň z príjmov fyzickej osoby. Je správca dane oprávnený na základe vyššie uvedených zistení uložiť daňovému subjektu pokutu za nepoužitie ERP na evidenciu tržby, keď v čase predaja tovaru mal daňový subjekt pozastavené prevádzkovanie jeho živnosti na pol roka (od 2/2013 do 8/2013)?

Odpoveď:

Podľa § 1 ods. 2 zákona o používaní ERP zákon sa vzťahuje na fyzickú alebo právnickú osobu, ktorá na základe oprávnenia na podnikanie predáva tovar alebo poskytuje službu.

Podľa § 57 ods. 4 zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) podnikateľ môže oznámiť miestne príslušnému živnostenskému úradu pozastavenie prevádzkovania živnosti. Účinky pozastavenia živnostenského oprávnenia nastávajú dňom doručenia oznámenia o pozastavení prevádzkovania živnosti živnostenskému úradu alebo ak je v oznámení uvedený neskorší deň, týmto dňom. Podľa § 57 ods. 5 živnostenského zákona podnikateľ počas pozastavenia prevádzkovania živnosti nedisponuje živnostenským oprávnením – živnostenské oprávnenie podnikateľ nadobudne až uplynutím doby pozastavenia prevádzkovania živnosti alebo dňom uvedeným v oznámení o zmene doby pozastavenia prevádzkovania živnosti.

Na základe uvedeného počas pozastavenia živnosti podnikateľ nemá oprávnenie na podnikanie, nie je povinný v súlade s § 1 ods. 2 zákona o používaní ERP používať ERP. Daňový úrad nie je oprávnený uložiť v danom prípade pokutu za to, že prijatú tržbu podnikateľ nezaevidoval v ERP.

Zároveň je ale potrebné uviesť, že ak daňový úrad zistí, že podnikateľ vykonáva podnikateľskú činnosť, na ktorú nemá oprávnenie, postupuje v rozpore so živnostenským zákonom a túto skutočnosť daňový úrad bezodkladne oznámi živnostenskému úradu.

Otázka č. 12:

Zamestnanec správcu dane pri kontrole používania ERP vykonal kontrolný nákup a predávajúci mu o zaplatení za tovar vydal paragón, aj keď ERP, ktorá bola na predajnom mieste, bola funkčná. Podľa vyjadrenia predávajúceho to bolo z dôvodu, že tovar bol predaný s výraznou zľavou. Postupoval správca dane správne, keď uložil pokutu za správny delikt, ktorého sa dopustil podnikateľ podľa § 16a písm. a) zákona o používaní ERP?

Odpoveď:

Zákon o používaní ERP sa podľa § 1 ods. 2 vzťahuje na fyzickú osobu alebo právnickú osobu, ktorá na základe oprávnenia na podnikanie predáva tovar alebo poskytuje zákonom vymedzenú službu uvedenú v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP na území Slovenskej republiky.

Podľa § 3 ods. 1 zákona o používaní ERP je podnikateľ povinný evidovať tržbu v ERP bez zbytočného odkladu po jej prijatí; túto povinnosť nemá podnikateľ, ktorý je v likvidácii alebo na ktorého bol vyhlásený konkurz, okrem podnikateľa, ktorý pokračuje v prevádzkovaní podniku po vyhlásení konkurzu.

Podľa § 8 ods. 1 zákona o používaní ERP je podnikateľ povinný po zaevidovaní tržby v ERP bez zbytočného odkladu vydať kupujúcemu pokladničný doklad vyhotovený ERP, pričom náhradný doklad – paragón – možno vyhotoviť a vydať kupujúcemu len v prípade prerušenia prevádzky ERP podľa § 10 ods. 1 zákona o používaní ERP. Znamená to, že ak počas miestneho zisťovania zameraného na kontrolu používania ERP nebola prerušená prevádzka ERP v zmysle § 10 ods. 1 zákona, podnikateľ bol povinný evidovať tržbu v ERP bez zbytočného odkladu po jej prijatí a vydať kupujúcemu pokladničný doklad.

V danom prípade došlo k správnemu deliktu podľa § 16a písm. a) zákona o používaní ERP tým, že predajca nepoužil ERP na evidenciu tržby podľa § 3 ods. 1 alebo prijme tržbu na základe dokladu vyhotoveného ERP, ktorý nie je pokladničným dokladom. Daňový úrad uloží pokutu rozhodnutím na mieste podľa § 16b ods. 1 písm. a) vo výške najmenej 330 € (rozpätie uloženia pokuty je od 330 € do 3 300 €).

Otázka č. 13:

Pri kontrole správnosti obsahu pokladničného dokladu daňový úrad zistil, že na pokladničnom doklade vyhotovenom ERP je uvedený názov tovaru len všeobecne ako skupinový názov tovaru: „stavebný materiál“ a „železiarsky tovar“. Dodatočne bolo zistené, že kupujúci kupoval cement a klince. K akému porušeniu – správnemu deliktu – došlo? Išlo o porušenie § 8 ods. 1 a 2 alebo o porušenie § 8 ods. 3 zákona o používaní ERP?

Odpoveď:

Zoznam povinných údajov, ktoré má pokladničný doklad vyhotovený ERP obsahovať, ustanovuje § 8 ods. 1 písm. a) až o) zákona o používaní ERP. Medzi týmito údajmi je pod písm. g) a h) uvedené, že pokladničný doklad musí obsahovať aj označenie tovaru alebo označenie služby, množstvo tovaru alebo rozsah služby a priradenie sadzby DPH okrem prípadu, ak platiteľ DPH uplatňuje osobitnú úpravu uplatňovania dane podľa osobitného predpisu a aj cenu predaného tovaru a cenu poskytnutej služby.

Podľa § 8 ods. 3 zákona o používaní ERP označenie tovaru alebo označenie služby musí byť vyjadrené tak, aby bolo možné predávaný tovar alebo poskytovanú službu jednoznačne určiť alebo pomenovať a odlíšiť od iného tovaru alebo služby, pričom sa môže uvádzať aj skrátený názov tovaru alebo služby.

Zákon o používaní ERP neustanovuje presný návod na označenie tovaru, preto sa odporúča (tento názor odporúča aj ministerstvo financií), aby pri miestnom zisťovaní bol podnikateľ pri prvom zistení tohto nedostatku upozornený, aby zjednal nápravu v danej veci s tým, že ak nedôjde k náprave presného označenia tovaru, bude pri opätovnom zistení tohto správneho deliktu uložená pokuta.

V danom prípade sa podnikateľ dopustil správneho deliktu podľa § 16a písm. m), za ktorý daňový úrad uloží pokutu rozhodnutím na mieste podľa § 16b ods. 1 písm. b) zákona o používaní ERP najmenej 100 € (rozpätie od 100 € do 3 300 €), pričom pri uložení výšky pokuty daňový úrad prihliada podľa § 16b ods. 11 na závažnosť, trvanie a následky protiprávneho vzťahu.

K označeniu tovarov na pokladničnom doklade uvádzame nasledovné:

Zákon o používaní ERP neustanovuje presný návod na označenie tovaru a neobsahuje ani odkaz na iné právne normy, v ktorých je názov tovaru definovaný. Napr. § 4 vyhlášky MPaRV SR č. 127/2012 Z. z. o označovaní potravín ustanovuje, že potravina musí obsahovať názov potraviny vyjadrujúci jej podstatu. Ak neexistuje názov potraviny, musí sa používať všeobecne zaužívaný názov alebo opisný názov, aby spotrebiteľ nebol uvedený do omylu a ak treba, opis použitia potraviny tak, aby pri jej uvádzaní na trh bolo zrozumiteľné, o akú potravinu ide a jej odlíšenie od ostatných potravín, s ktorými by ju bolo možno zameniť.

Za nevyhovujúce sa považuje označenie tovaru mliečny výrobok, textilný tovar, kvety a pod., lebo z takéhoto označenia by nebolo možné konkrétne určiť, o aký druh tovaru ide. Správnym označením bude napr. maslo, syr Eidam, syr Karička, ovocný jogurt, trvanlivé mlieko, dámska sukňa, pánska košeľa, črepníkový kvet fikus, kvet gerbera.

Na druhej strane dostatočné v súlade s § 8 ods. 3 zákona o používaní ERP je označenie tovaru „zákusok“, ak sa v predajni (predajňa pekárne) predáva aj iný pekárenský tovar (chlieb, žemľa, rožky), keďže tieto druhy tovarov je možno od seba odlíšiť; označenie tovaru, ako je „zákusok“, a to bez jeho bližšieho označenia, ako je zákusok – krémeš, je dostatočným označením predávaného tovaru.

Nevyhovujúcim označením tovaru a v rozpore s § 8 ods. 3 zákona o používaní ERP by bolo označenie nákupu ponožky alebo pulóver ako „textil“.

Nevyhovujúcim označením tovaru na pokladničnom doklade a v rozpore s § 8 ods. 3 zákona o používaní ERP je aj označenie jedla ako „menu“, ktoré nezodpovedá označeniu služby; je potrebné, aby na pokladničnom doklade bolo pod slovom „menu“ doplnené označenie „polievka“ a „hlavné jedlo“ a celková suma.

Otázka č. 14:

Podnikateľ je držiteľom preukazu ZŤP. Predmetom jeho činnosti je nákup a predaj tovaru ako maloobchod – prevádzkuje novinový stánok, kde predáva tlač, cigary, doplnkový tovar, napr. žuvačky, čokolády, keksy. Je povinný používať ERP podľa zákona o používaní ERP? V prípade, že nie, aký doklad je povinný vydať kupujúcemu, ktorý si zakúpi doplnkový tovar a podľa akého právneho predpisu?

Odpoveď:

Podľa § 1 ods. 2 zákona o používaní ERP povinnosť používať ERP sa vzťahuje na fyzickú osobu alebo právnickú osobu, ktorá na základe oprávnenia na podnikanie predáva tovar alebo poskytuje službu podľa prílohy č. 1 tohto zákona. Tovarom podľa § 2 písm. i) zákona o používaní ERP je akýkoľvek výrobok, polotovar, materiál alebo surovina predávané podnikateľom.

Ak podnikateľ predáva tovar alebo vykonáva služby uvedené v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP, je povinný evidovať tržby prijaté v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť v ERP, a to aj v prípade úhrady pohľadávky (faktúry) v hotovosti.

Podľa § 3 ods. 2 písm. a) ôsmeho bodu zákona o používaní ERP je od povinnosti evidovať tržby v ERP oslobodený, t. j. zákon o používaní ERP sa nevzťahuje na predaj tovaru občanmi s ťažkým zdravotným postihnutím (§ 16 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia), ak občan s ťažkým zdravotným postihnutím má preukaz, ktorý vydal oprávnený orgán, pričom sa neprihliada na stupeň zdravotného postihnutia. Občan s ťažkým zdravotným postihnutím (s preukazom ZŤP) nie je povinný na evidovanie tržieb prijatých v hotovosti z predaja tovaru používať ERP. Podnikateľ s preukazom ZŤP má ale povinnosť vyhotoviť doklad podľa § 10 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve so všetkými uvedenými náležitosťami.

Uvedená povinnosť vyplýva aj zo zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa. Podľa § 16 tohto zákona predávajúci je povinný vydať spotrebiteľovi doklad o kúpe výrobku, napr. príjmový pokladničný doklad alebo vydať paragón pre prípad napr. reklamácie.

Podnikateľ s ťažkým zdravotným postihnutím môže dobrovoľne na evidenciu tržieb prijatých v hotovosti používať ERP, aj keď sa naňho zákon o používaní ERP nevzťahuje.

Otázka č. 15:

Aké povinnosti má servisná organizácia podľa zákona o používaní ERP? Kde je zverejnený zoznam servisných organizácií?

Odpoveď:

Činnosť, resp. povinnosti servisnej organizácie upravuje § 5 a § 6 zákona o používaní ERP.

Prvou podmienkou je, aby osoba, ktorá získala postavenie servisnej organizácie po splnení podmienok ustanovených týmto zákonom, bola zapísaná v registri servisných organizácií, ktorý vedie daňový úrad. Zoznam servisných organizácií je zverejnený na internetovej stránke finančného riaditeľstva a aj ministerstva financií a pravidelne sa aktualizuje. Druhou podmienkou je, že servisná organizácia musí mať uzatvorenú zmluvu o vykonávaní opravy a údržby ERP s výrobcom, dovozcom alebo distribútorom ERP.

Povinnosti servisnej organizácie upravuje § 5 zákona o používaní ERP, medzi ktoré patrí:

  • zabezpečenie opravy pokladnice do 48 hodín od nahlásenia poruchy ERP alebo od odovzdania ERP do opravy,
  • písomné objednanie plomb a vedenie účtovnej evidencie o ich pohybe a pravidelné vykonanie ročného zúčtovania plomb,
  • bezodkladné oznámenie daňovému úradu, ak servisná organizácia zistí poškodenie plomby, chýbanie plomby, zmeny údajov vložených servisnou organizáciou do ERP; zistenia zapísať do knihy ERP s uvedením dátumu zistenia a záznam potvrdiť odtlačkom pečiatky a podpisom fyzickej osoby, ktorá záznam vykonala, a to s uvedením jej mena a priezviska,
  • bezodkladná výmena poškodenej plomby po zistení alebo doplnenie chýbajúcej plomby; toto zistenie uviesť do knihy ERP a opäť tento zápis potvrdiť odtlačkom pečiatky a podpisom fyzickej osoby, ktorá záznam vykonala, a to s uvedením jej mena a priezviska.

Otázka č. 16:

Majú príspevkové organizácie povinnosť pri predaji napr. vstupeniek alebo doplnkového tovaru (pohľadnice, program kultúrnych podujatí alebo doplnkový tovar) používať pokladnicu alebo majú výnimku a nemusia používať ERP na evidenciu tržieb prijatých v hotovosti za predaj tovaru?

Odpoveď:

Podľa § 1 ods. 2 zákona o používaní ERP sa tento zákon vzťahuje na fyzickú alebo právnickú osobu, ktorá na základe oprávnenia na podnikanie predáva tovar alebo poskytuje službu na území Slovenskej republiky, t. j. je vykonáva podnikateľskú činnosť.

Podnikaním je podľa § 2 Obchodného zákonníka sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku a podnikateľom je:

a) osoba zapísaná v obchodnom registri,

b) osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia,

c) osoba, ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov,

d) fyzická osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie podľa osobitného predpisu.

Príspevkové organizácie (napr. galérie) nie sú založené alebo zriadené na podnikanie, nie sú podnikateľmi podľa § 2 Obchodného zákonníka, a preto nie sú povinné používať ERP pri predaji tovaru alebo pri poskytovaní služby uvedenej v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP. Je na rozhodnutí príspevkovej organizácie, či bude dobrovoľne používať ERP a vyhotovovať pokladničné doklady alebo na predaný tovar bude vydávať paragóny.

Otázka č. 17:

Obec organizovala spoločenskú akciu, na ktorej sa predávali potraviny, alkohol, nealkoholické nápoje a cukrovinky. Daňový úrad vykonal kontrolný nákup na tejto akcii organizovanej obcou a zistil, že predávajúci na tomto predajnom mieste nemal ERP, a tým nezaevidoval prijatú tržbu v ERP a nevydal pokladničný doklad. Daňový úrad zistil, že obec nemá vydané živnostenské oprávnenie na podnikanie.

Bol porušený zákon o používaní ERP? Vzťahuje sa na obec zákon o používaní ERP, keďže na spoločenskej akcii organizovanej obcou sa predával kupujúcim tovar za úhradu v hotovosti?

Odpoveď:

Aj tomto prípade je potrebné posúdiť osobu, či ide o podnikateľský subjekt podľa § 1 ods. 2 zákona o používaní ERP nadväzne na § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka.

To znamená, aby osobe, ktorá predáva tovar v hotovosti, vznikla povinnosť používať ERP, musia byť splnené podmienky definície podnikania podľa § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka. Podnikaním je podľa § 2 OZ sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku; podnikateľom, ktorý takto podniká, je osoba/fyzická osoba, ktorá:

a) je zapísaná v obchodnom registri,

b) podniká na základe živnostenského oprávnenia,

c) podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov,

d) vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie podľa osobitného predpisu (SHR).

Obec je podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov orgánom miestnej samosprávy, pričom môže podľa § 4 ods. 3 písm. k) tohto zákona vykonávať aj vlastnú podnikateľskú činnosť v záujme zabezpečenia potrieb obyvateľov obce a rozvoja obce. Ak však obec nemá oprávnenie na podnikanie a táto činnosť má znaky podnikania, ale nie je pravidelná, nie je povinná používať pri predaji tovaru na akcii organizovanej obcou elektronickú registračnú pokladnicu.

Otázka č. 18:

Podnikateľ predáva tovar formou ambulantného predaja po celom území Slovenskej republiky, t. j. nemá stále predajné miesto. Môže podnikateľ, ktorý nemá stále predajné miesto, používať na evidenciu prijatých tržieb len jednu ERP?

Odpoveď:

Podľa § 3 ods. 4 zákona o ERP podnikateľ je povinný používať elektronickú registračnú pokladnicu na všetkých predajných miestach. Podnikateľ je povinný umiestniť ERP na predajnom mieste tak, aby údaje na zobrazovacom zariadení pre zákazníka boli zákazníkovi čitateľné. Zároveň umiestni na viditeľnom mieste ambulantnej predajne, ktorá je predajným miestom (auto), aj vyobrazený vzor pokladničného dokladu podľa § 8 ods. 5 zákona o používaní ERP.

V knihe ERP sa v rámci identifikačných údajov uvádza aj predajné miesto, ak je odlišné od sídla, ktoré je podnikateľ povinný podľa § 7 ods. 1 písm. a) zákona o používaní ERP vyplniť na účely pridelenia DKP. Ak nejde o trvalé miesto predaja, je toto predajné miesto možné charakterizovať ako pojazdnú ambulantnú predajňu, ako oficiálnu formu zásobovania na rôznych miestach Slovenskej republiky bez vybudovanej stálej siete maloobchodu. Potom v knihe ERP ako predajné miesto podnikateľ uvedie „ambulantný predaj“.

Z uvedeného vyplýva, že pri ambulantnom predaji je možné používať len jednu pokladnicu.

Otázka č. 19:

Vzťahuje sa zákon o používaní ERP na platby vykonané platobnou kartou za tovar zakúpený prostredníctvom internetového obchodu, ktoré sú prostredníctvom sprostredkovateľa zaslané na účet predávajúceho?

Odpoveď:

Podľa § 2 písm. h) zákona o používaní ERP tržbou je platba prijatá za predaj tovaru alebo za poskytovanie služby na predajnom mieste v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby, pričom tržbou je aj platba prijatá ako preddavok a podľa písm. k) predajným miestom je miesto, kde sa prijíma tržba.

Podľa § 3 ods. 4 zákona o používaní ERP podnikateľ je povinný používať ERP na všetkých predajných miestach, kde sa prijíma tržba.

Nakupovanie tovaru rôzneho druhu prostredníctvom internetu je pre svoje výhody (nižšie predajné ceny, operatívne dodanie tovaru) rýchlo sa rozvíjajúci obchod.

Pri predaji tovaru cez internet sa postupuje podľa zákona č. 22/2004 Z. z. o elektronickom obchode v znení neskorších predpisov, ktorý upravuje vzťahy medzi poskytovateľom služieb informačnej spoločnosti a ich príjemcom, ktoré vznikajú pri ich komunikácii na diaľku.

Medzi známe internetové obchody (e-shop) patrí napr. best.sk, Martinus.sk, Letenky.sk, Ticketportal.sk a mnoho ďalších internetových obchodov.

Pri predaji tovaru prostredníctvom internetového obchodu je možné objednaný tovar zaplatiť uvedenými spôsobmi, napr.:

a) v hotovosti alebo platobnou kartou pri osobnom odbere tovaru,

b) poštovým poukazom,

c) vložením hotovosti na bankový účet predávajúceho,

d) pri dobierke tovaru na pošte v hotovosti alebo v hotovosti v zásielkovni.

Na základe spôsobu zaplatenia za tovar zakúpený prostredníctvom internetového obchodu sa odvíja aj povinnosť evidovať alebo neevidovať prijatú tržbu v ERP. Ide o nasledovné spôsoby zaplatenia kupujúcim za internetový nákup tovaru, ak kupujúci:

a) zaplatí za internetový obchod v hotovosti na predajnom mieste, predávajúci je povinný zaevidovať túto prijatú tržbu v hotovosti bezodkladne v ERP,

b) zaplatí za internetový obchod, ktorý prevzal vo svojom byte kuriérnou službou, ktorá je treťou osobou, ktorej platbu kupujúci odovzdal; predávajúci nie je povinný použiť ERP, t. j. nie je povinný zaevidovať prijatú tržbu od kuriéra (druhá osoba) v ERP; platba nebola prijatá na predajnom mieste, ako ustanovuje § 2 písm. k) zákona o používaní ERP,

c) zaplatí za tovar bezhotovostne na bankový účet predávajúceho, predávajúci nie je povinný evidovať tržbu v ERP,

d) prevezme tovar na dobierku cez poštu, kde zaplatí v hotovosti, predávajúci nie je povinný evidovať tržbu v ERP,

e) prevezme tovar na dobierku prostredníctvom poštového prepravcu a kupujúci zaplatí tovar po jeho prevzatí tejto druhej osobe, predávajúci nie je povinný zaevidovať tržbu v ERP,

f) prevezme tovar doručený inou osobou na jeho výdajnom mieste (Z-Point SR, easy Pack 24/7) a tejto osobe kupujúci aj zaplatí, predávajúci nie je povinný použiť ERP,

g) z Českej republiky zakúpi tovar na slovenskej internetovej stránke a tovar prevezme v Českej republike a za tovar zaplatí na predajnom mieste v Českej republike v hotovosti alebo platobnou kartou, predávajúci nie je povinný zaevidovať túto tržbu vykonanú v zahraničí v ERP na území Slovenskej republiky,

h) zakúpi cez internet cestovný lístok, predávajúci – prepravca – nemá povinnosť zaevidovať túto platbu (tržbu) v ERP; predaj cestovných lístkov nie je predaj tovaru, ale ide o službu, ktorá nie je uvedená v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP.

Podľa § 3 ods. 2 piateho bodu zákona o používaní ERP sa povinnosť evidovať tržbu v ERP nevzťahuje na predaj tovaru na dobierku spôsobom uvedeným v písm. d) a e).

Ani zakúpenie vstupeniek na kultúrne podujatia nie je tovarom, ale službou, ktorá tiež nie je uvedená v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP a predávajúci nemá povinnosť evidovať prijatú tržbu za zakúpenie vstupeniek na kultúrne podujatie cez internet alebo v hotovosti v ERP. Povinnosť evidovať tržbu prijatú za predané vstupenky nemá ani internetový obchod, ani kultúrne stredisko, ktoré nie je podnikateľským subjektom.

Otázka č. 20:

Pri kontrole dodržiavania zákona o používaní ERP daňový úrad zistil, že daňový subjekt má na daňovom úrade zaevidovaných päť ERP a každá ERP má pridelený DKP. Daňový subjekt používa na evidenciu tržieb prijatých v hotovosti len dve ERP, zvyšné tri ERP nepoužíva vôbec. Daňový úrad spísal zápisnicu z miestneho zisťovania a uložil pokutu za nepoužívanie troch kusov ERP. Postupoval daňový úrad v súlade so zákonom o používaní ERP, keď uložil pokutu za nepoužívané ERP?

Odpoveď:

Vo všeobecnosti je podľa § 3 ods. 1 zákona o používaní ERP podnikateľ povinný evidovať tržbu prijatú v hotovosti bezodkladne po jej prijatí v ERP. Podnikateľ je povinný na všetkých predajných miestach, v ktorých dochádza k úhrade v hotovosti, používať ERP.

Podľa zistenia daňového úradu podnikateľ vedie riadne evidenciu tržieb za každú používanú ERP osobitne, pričom dennú uzávierku vyhotovuje len za tie dni, v ktorých prijíma tržbu (§ 12 ods. 1 zákona o používaní ERP).

Na požiadanie daňového úradu alebo colného úradu je podnikateľ povinný ihneď na predajnom mieste alebo v určenej lehote vytlačiť intervalovú alebo prehľadovú uzávierku a poskytnúť ju zamestnancom daňového úradu alebo colného úradu.

Ak však podnikateľovi nevznikla povinnosť vyhotoviť na ERP dennú uzávierku, potom nevyhotovuje ani intervalovú, ani prehľadovú uzávierku ERP.

Ak podnikateľ nepoužíva ERP, ktorým daňový úrad pridelil DKP, napr. z prevádzkových dôvodov, pretože neotvoril ďalšie predajné miesta, ktoré mal v pláne, a prijaté tržby z predaja tovaru alebo z poskytnutých služieb eviduje len na jednej alebo na dvoch pokladniciach a len na jednom predajnom mieste, podnikateľ sa nedopustil správneho deliktu, za ktorý by správca dane uložil pokutu.

Zistenie, že daňový subjekt nepoužíva ERP, na ktoré daňový úrad pridelil DKP, nie je dôvodom na uloženie pokuty.

Otázka č. 21:

Daňový úrad pri kontrole dodržiavania zákona o používaní ERP zistil porušenie ustanovení zákona o používaní ERP vo viacerých prípadoch a uložil pokutu za každý správny delikt osobitne. Postupoval daňový úrad správne, keď vyhotovil jednu zápisnicu z miestneho zisťovania, kde uviedol všetky zistené porušenia?

Odpoveď:

Daňový úrad postupoval v súlade s § 16a a § 16b zákona o používaní ERP.

Ak sa daňový subjekt dopustí viacerých správnych deliktov uvedených v § 16a zákona o používaní ERP, správca dane je povinný uložiť pokutu za každý zistený správny delikt, ktorého sa daňový subjekt dopustil. Pokutu podľa § 16b zákona o používaní ERP daňový subjekt uloží samostatným rozhodnutím na mieste, kde boli zistené správne delikty, t. j. porušenie príslušných ustanovení zákona o používaní ERP.

Napríklad:

Daňový úrad zistil pri kontrole dodržiavania zákona o používaní ERP porušenie – správny delikt podľa § 16a:

  • písm. e) – zaevidoval tržbu v ERP, ale neodovzdal pokladničný doklad kupujúcemu; uloží pokutu podľa § 16b ods. 1 písm. a) od 330 € do 3 300 €,
  • písm. g) – nemal knihu ERP na predajnom mieste ani v priestoroch predajného miesta; uloží pokutu podľa § 16b ods. 1 písm. b) od 100 € do 3 300 €,
  • písm. o) – nemá sprístupnený pre kupujúcich vyobrazený vzor pokladničného dokladu na predajnom mieste; uloží pokutu podľa § 16b ods. 1 písm. c) od 50 € do 330 €,
  • písm. m) – na pokladničnom doklade nie je označený tovar tak, aby ho bolo možné jednoznačne odlíšiť od iného tovaru, len slovom „textil“, pritom išlo o predaj mužského pyžama; uloží pokutu podľa § 16b ods. 1 písm. b) od 100 € do 3 300 €.

Správca dane na základe uvedených zistení spíše jednu zápisnicu z miestneho zisťovania, v ktorej uvedie všetky zistené porušenia.

Táto zápisnica je podkladom na vydanie každého jedného rozhodnutia o uložení pokuty na mieste a správca dane vydá rozhodnutie na mieste za každé porušenie, t. j. vydá 4 rozhodnutia o uložení pokuty za zistené správne delikty.

Otázka č. 22:

Môže opravu a údržbu (servis) ERP vykonávať servisná organizácia zapísaná v registri servisných organizácií alebo len servisná organizácia zapísaná v knihe ERP?

Odpoveď:

Podľa § 7 ods. 1 písm. a) štvrtý bod zákona o používaní ERP v knihe ERP musia byť uvedené údaje o servisnej organizácii, ktorá pre podnikateľa vykonáva opravu a údržbu pokladnice; v knihe ERP môžu byť uvedené dve servisné organizácie. Opravu a údržbu ERP môže vykonávať len servisná organizácia, ktorá je zaregistrovaná v registri a zároveň zapísaná v knihe ERP podnikateľa s identifikačnými údajmi tejto servisnej organizácie. Zároveň je potrebné poznamenať, že podnikateľ má právo zmeniť servisnú organizáciu a zároveň má povinnosť túto skutočnosť zmeniť aj v knihe ERP a oznámiť túto zmenu servisnej organizácie aj daňovému úradu, pričom nie je potrebný súhlas predchádzajúcej servisnej organizácie.

Otázka č. 23:

Daňový úrad pri kontrole dodržiavania zákona o používaní ERP požiadal daňový subjekt o vytlačenie intervalovej uzávierky za časový interval, t. j. za jeden kalendárny mesiac, a zistil, že tržby v pokladnici sú vyššie, ako vykazuje intervalová uzávierka. Postupoval daňový úrad správne, keď za toto zistenie uložil pokutu?

Odpoveď:

Podľa § 12 ods. 1 zákona o používaní ERP je podnikateľ povinný ihneď na predajnom mieste alebo v lehote určenej daňovým úradom vytlačiť z údajov fiškálnej pamäte intervalovú uzávierku a poskytnúť ju zamestnancom daňového úradu.

Podľa § 3 ods. 3 zákona o používaní ERP, ak podnikateľ vloží do ERP hotovosť okrem prijatej tržby, je povinný ju bez zbytočného odkladu po jej vložení zaevidovať v ERP a vyhotoviť doklad označený slovom „VKLAD“ s údajmi ustanovenými v § 8 ods. 2 zákona o používaní ERP. Z uvedeného vyplýva, že každý vklad hotovosti do ERP musí byť zaevidovaný v ERP rovnako ako prijatá tržba v hotovosti.

Ak daňový úrad pri výkone miestneho zisťovania zameraného na kontrolu používania ERP zistil, že:

a) tržba ako hotovosť uložená v pokladničnom priečinku pokladnice je vyššia ako suma tržby z intervalovej uzávierky a na tento rozdiel hotovosti nebol vystavený doklad označený slovom „VKLAD“, podnikateľ sa dopustil správneho deliktu podľa § 16a písm. h) zákona o používaní ERP. Daňový úrad uloží pokutu podľa § 16b ods. 1 písm. b) zákona o používaní ERP rozhodnutím na mieste vo výške od 100 do 3 300 €;

b) tržba ako hotovosť uložená v pokladničnom priečinku pokladnice je nižšia ako suma tržby z intervalovej uzávierky (hotovosť v ERP je nižšia než v intervalovej uzávierke), t. j. manko, toto zistenie sa nepovažuje za správny delikt a nemožno uložiť pokutu;

c) tržba ako hotovosť uložená v pokladničnom priečinku je vyššia ako suma tržby z vytlačenej intervalovej uzávierky. Podnikateľ na časť tohto rozdielu predložil vystavený doklad slovom „VKLAD“ a zvyšný rozdiel zdôvodnil tým, že zákazníci ponechali pri pokladnici výdavok zo zaplatenej ceny, t. j. ponechali sprepitné, ktoré nie je súčasťou ceny tovaru. Aj v tomto prípade sa podnikateľ dopustil správneho deliktu podľa § 16a písm. h) zákona o používaní ERP a daňový úrad uloží pokutu vydaním rozhodnutia na mieste podľa § 16b ods. 1 písm. b) zákona o používaní ERP vo výške od 100 € do 3 300 €.

Poznamenávame, že rozdiel hotovosti uloženej v pokladnici ako sprepitné je následne predmetom posúdenia podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a jeho zdanenie závisí od ďalšieho postupu podnikateľa pri jeho vysporiadaní. To znamená, ak túto sumu sprepitného rozdelí medzi zamestnancov, potom je tento príjem zamestnanca posudzovaný ako príjem zo závislej činnosti, alebo ak si túto sumu ponechá pre seba, potom je táto suma sprepitného súčasťou výsledku hospodárenia zahrnutá do základu dane.

Otázka č. 24:

Nadväzne na novelu zákona o používaní ERP, ktorou sa sprísnili pravidlá používania ERP, bol legislatívne doplnený aj zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov, ktorým sa sprísňuje postup pri vydaní povolenia na zriadenie trhového miesta.

Vzťahuje sa postup podľa novelizovaného znenia § 3 ods. 1 zákona o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach aj na povolenia vydané do 31. 12. 2013?

Odpoveď:

Novela zákona o podmienkach predaja výrobkov bezprostredne nadväzuje na novelu zákona o používaní ERP, ktorá sprísňuje postup vydávania povolenia na zriadenie trhového miesta na predaj výrobkov alebo poskytovanie služieb na tomto trhovom mieste príslušnej obce.

Ak predávajúci (podnikateľ, SHR, osoba so sídlom alebo bydliskom v zahraničí alebo iná osoba) s účinnosťou od 1. januára 2014 podá na obec žiadosť o vydanie povolenia na zriadenie trhového miesta za účelom predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhovom mieste (ambulantný predaj), je povinný predložiť fotokópiu strany z knihy ERP z časti „Záznamy daňového úradu“, na ktorú daňový úrad zaznamenal pridelenie DKP. Ak táto osoba, ktorá požiadala o povolenie, nemá povinnosť používať ERP na evidenciu tržieb prijatých v hotovosti, je povinná predložiť čestné vyhlásenie, že podľa § 3 zákona o používaní ERP nemá povinnosť používať ERP. Po predložení požadovaných dokumentov obec povolenie na zriadenie trhového miesta tejto osobe vydá; ak táto osoba požadované dokumenty nepredloží, obec povolenie nevydá.

Zákon ukladá novú povinnosť aj pre obec, ktorá je povinná tieto dokumenty uchovávať 5 rokov od konca roka, v ktorom boli predložené, a každé vydanie povolenia na zriadenie trhového miesta na predaj výrobkov alebo poskytovanie služby je povinná bezodkladne oznámiť finančnému riaditeľstvu telefonicky alebo na elektronickej adrese, ktorá je zverejnená webovej stránke finančného riaditeľstva. To znamená, že obec počnúc 1. januárom 2014 je povinná zaslať na finančnú správu predpísané tlačivo „Oznámenie o vydaní povolenia na zriadenie trhového miesta a na predaj výrobkov a poskytovanie služieb na trhovom mieste podľa § 3 ods. 1 zákona č. 178/1998 Z. z.

Formulár je vytvorený v programe Excel. Ak obec vydá v ten istý deň viac povolení, môže ich zaslať spoločne v jednom oznámení. Údaje o každom vydanom povolení je v tomto prípade potrebné napísať na samostatný hárok tabuľky, napr. týždenne alebo mesačne, podľa toho, aký veľký počet týchto povolení obec denne vydá.

Informácie o tejto problematike môžu starostovia a primátori získať aj prostredníctvom call centra na telefónnom čísle 048/431 72 22 po stlačení voľby č. 4. Po prijatí hovoru obec nahlási požadované údaje o vydanom povolení operátorovi.

Finančná správa zriadila na tento účel e-mailovú schránku: trhove.miesto@financnasprava.sk, do ktorej môžu obce nahlasovať údaje o vydaní povolení na zriadenie trhového miesta.

Oznamovacia povinnosť obcí sa vzťahuje na povolenia vydané po 1. januári 2014, táto povinnosť sa nevzťahuje na povolenia vydané do 31. 12. 2013.

Otázka č. 25:

Podnikateľ vykonáva stavebné práce. Daňový úrad pri kontrole dodržiavania evidencie tržieb v ERP za tieto stavebné práce zistil, že prijaté tržby v hotovosti za stavebné práce podnikateľ nezaevidoval v ERP. Daňový úrad uložil daňovému subjektu pokutu. Je podnikateľ povinný evidovať prijaté tržby za stavebné práce v ERP? Podlieha stavebná činnosť podnikateľa evidencii tržieb v ERP? Uveďte niektoré z činností, ktoré sú podobné činnostiam uvedeným v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP, pri ktorých nie je povinnosť evidencie tržieb v ERP.

Odpoveď:

Ak podnikateľ poskytuje stavebné práce, súčasťou ktorých je aj predaj tovaru a tento tovar si vyžaduje montáž a stavebné práce, nemá povinnosť evidovať tieto stavebné práce v ERP.

Služba „stavebné práce“ nie je uvedená v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP. Môže ísť o stavebné alebo montážne práce: predaj bazénov s montážou, predaj a inštalácia plynových kotlov, predaj a montáž garážových dverí, predaj a montáž žalúzií alebo roliet na okná, predaj a montáž klimatizačného zariadenia, predaj a montáž poplachových systémov, predaj a inštalovanie protipožiarnych systémov, izolačné práce proti vode, teplu alebo zvuku, pokrývačské práce, predaj a montáž plastových okien. Ak by podnikateľ, ktorý vykonáva stavebné práce, predal tovar bez montáže, je povinný tržby za predaj týchto výrobkov evidovať v ERP.

Rovnako aj „ubytovacie služby“ nie sú uvedené v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP. Ak súčasťou ubytovania je aj poskytovanie reštauračných služieb – raňajky, večera alebo parkovanie a tieto služby tvoria súčasť ceny za ubytovanie, potom prijaté tržby za takto poskytnuté doplnkové služby nemá podnikateľ povinnosť evidovať v ERP.

Ak sa poskytujú služby zákazníkom, ktorí nie sú ubytovaní, napr. plávanie, wellness, parkovanie, masáže a ak takto poskytovaná služba je uvedená v prílohe č. 1, potom podlieha tržba za túto službu evidencii v ERP.

Služba „stolárske práce“ nie je uvedená v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP. Ak súčasťou stolárskych prác je dodávka a montáž stolárskych výrobkov, podnikateľ nemá povinnosť evidovať prijaté tržby v ERP, napr. výroba a montáž kuchynskej linky, výroba a montáž dreveného záhradného nábytku. Ak stolár výrobky, ktoré vyrobí, predá bez montáže (napr. stoličku, dvere, skriňu, stôl), je povinný evidovať prijaté tržby v hotovosti v ERP, ide o predaj hotových výrobkov.

Povinnosť evidencie tržieb v ERP sa nevzťahuje na nasledovné služby, ktoré nie sú uvedené v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP, napr.:

  • parkovacie automaty, predaj nápojov prostredníctvom automatov,
  • prevádzka motokárovej dráhy,
  • tetovanie alebo peercing,
  • predaj vstupeniek na kultúrne alebo športové podujatia, štartovné vrátane predaja bulletinov s výnimkou tých, ktoré sú uvedené v prílohe č. 1 zákona,
  • činnosť herní a stávkových kancelárií,
  • služby poskytované zubármi a lekármi vrátane služieb poskytovaných veterinármi,
  • dodávky plynu,
  • sklenárske práce,
  • školské stravovanie,
  • pohrebné služby,
  • preprava osôb,
  • oprava šijacích strojov,
  • reklamné služby – potlač tričiek, reklamné letáky,
  • zákazkové šitie na mieru z doneseného materiálu zákazníka – krajčírske služby,
  • kamenárske práce spojené s montážou, napr. osadenie pomníka, montáž oplotenia,
  • služby záložní,
  • notárske služby.


Poznámka redakcie:
§ 2 zákona č. 289/2008 Z. z.
§ 8 ods. 5 zákona č. 289/2008 Z. z.
§ 16a, § 16 b zákona č. 289/2008 Z. z.


Autor: doc. Ing. Miroslav Mečár, CSc.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.