§ 17a a § 22, - správy audítorov,
- dokumenty uložené v cudzom jazyku,
- riadne a mimoriadne individuálne účtovné závierky týchto účtovných jednotiek:
banka, pobočka zahraničnej banky, Exportno-importná banka Slovenskej republiky, správcovská spoločnosť, pobočka správcovskej spoločnosti, komerčné poisťovne, pobočka poisťovne z iného členského štátu, pobočka zahraničnej poisťovne, Slovenská kancelária poisťovateľov, dôchodková správcovská spoločnosť, Burza cenných papierov, platobná inštitúcia, inštitúcia elektronických peňazí, obchodník s cennými papiermi, pobočka zahraničného obchodníka s cennými papiermi, Národná banka Slovenska, Garančný fond investícií, Fond ochrany vkladov, zdravotná poisťovňa.
Elektronicky budú predkladať dokumenty všetky účtovné jednotky, ktoré sú platiteľmi dane z pridanej hodnoty. Ide najmä o obchodné spoločnosti, družstvá, štátne podniky, ale aj fyzické osoby – podnikateľov, ak sú účtovnou jednotkou. Elektronicky sa budú ukladať účtovné závierky, ktoré sú predkladané daňovým poradcom, ktorý zastupuje daňový subjekt, alebo iným zástupcom podľa zákona o správe daní.
V listovej podobe sa môžu ukladať dokumenty účtovných jednotiek, ktorým nevzniká povinnosť uloženia dokumentov v elektronickej forme. Ide o fyzické osoby – podnikateľov, ktoré sú účtovnou jednotkou a zároveň nie sú platiteľmi dane z pridanej hodnoty, rovnako aj obchodné spoločnosti, družstvá a iné právnické osoby – podnikatelia, ktoré nie sú platiteľmi dane z pridanej hodnoty. Ďalej neziskové organizácie, ktoré majú povinnosť predkladať daňové priznanie k dani z príjmov alebo majú povinnosť overenia účtovnej závierky audítorom.
Do registra vôbec nebudú ukladať dokumenty tieto účtovné jednotky:
Slovenská informačná služba, účtovná jednotka, ktorá nie je založená alebo zriadená na účel podnikania, okrem subjektu verejnej správy, ak nemá povinnosť predkladať daňové priznanie k dani z príjmov alebo nemá povinnosť overenia účtovnej závierky audítorom alebo ak jej povinnosť uloženia dokumentov neustanovuje osobitný predpis.
Verejná a neverejná časť registra
Register sa člení na verejnú a neverejnú časť.
Vo verejnej časti sú dostupné všetky dokumenty, ktoré sa ukladajú do registra, týchto účtovných jednotiek:
- účtovnej jednotky, ktorá zostavuje individuálnu účtovnú závierku podľa IFRS/EÚ, a obchodnej spoločnosti, štátneho podniku, družstva, ktoré zostavujú konsolidovanú účtovnú závierku podľa § 22 zákona o účtovníctve,
- obchodnej spoločnosti,
- družstva,
- štátneho podniku,
- subjektu verejnej správy,
- účtovnej jednotky, ktorej osobitný predpis ustanovuje, že účtovná závierka tejto osoby má byť verejne dostupná.
Dokumenty vo verejnej časti sú sprístupnené všetkým osobám prostredníctvom webového sídla elektronickou formou a bez poplatku.
Doručovanie dokumentov do registra
Dokumenty, ktoré musí účtovná jednotka ukladať v registri, sa doručujú do registra prostredníctvom daňového úradu alebo systému Štátnej pokladnice. Doručením dokumentov daňovému úradu alebo prostredníctvom systému Štátnej pokladnice sa má za to, že účtovná jednotka si splnila povinnosť uloženia dokumentov do registra.
Prostredníctvom systému Štátnej pokladnice doručujú dokumenty subjekty verejnej správy. Ostatné účtovné jednotky doručujú dokumenty prostredníctvom daňového úradu. Tak ako bolo uvedené vyššie, subjekty verejnej správy doručujú dokumenty elektronicky. Elektronická podoba doručovania patrí medzi základné formy aj pre ostatné subjekty. Zákon osobitne vymedzuje, ktoré účtovné jednotky môžu doručovať dokumenty v listovej podobe.
Dokumenty vyhotovené v elektronickej forme sa doručujú prostredníctvom elektronickej podateľne prevádzkovanej Finančným riaditeľstvom SR. Finančné riaditeľstvo postúpi dokumenty bez zbytočného odkladu správcovi registra účtovných závierok. Dokumenty, ktoré môžu byť doručené v listinnej forme daňovému úradu, daňový úrad prevedie do elektronickej formy.
Správca registra zaradí, zverejní a sprístupní dokument bez zbytočného odkladu najneskôr do piatich pracovných dní do verejnej alebo neverejnej časti registra účtovných závierok. Správca registra má povinnosť zaslať účtovné závierky, výročné správy obchodnej spoločnosti, družstva do zbierky listín obchodného registra.
Lehoty na ukladanie do registra účtovných závierok
Riadna individuálna účtovná závierka a mimoriadna individuálna účtovná závierka sa ukladá do registra účtovných závierok najneskôr do šiestich mesiacov od dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, ak osobitný predpis neustanovuje inak. Riadne individuálne účtovné závierky, ktoré sú súčasťou daňového priznania, sa budú predkladať do troch mesiacov od dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje.
Riadna konsolidovaná účtovná závierka a mimoriadna konsolidovaná účtovná závierka sa ukladá do registra do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa zostavuje.
Správa audítora sa ukladá najneskôr do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa účtovná závierka zostavuje.
Individuálna výročná správa sa v registri ukladá najneskôr do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa táto výročná správa vyhotovuje, ak osobitný predpis neustanovuje inak. Konsolidované výročné správy sa ukladajú v registri najneskôr do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa tieto konsolidované výročné správy vyhotovujú.
Mikro účtovná jednotka
Ďalšou významnou zmenou, ktorá je premietnutá v návrhu novely zákona o účtovníctve, je zavedenie účtovných jednotiek, ktoré sú označované ako mikro účtovná jednotka.
Mikro účtovnou jednotkou sa môže stať obchodná spoločnosť, družstvo, fyzická osoba – podnikateľ, ak účtuje v sústave podvojného účtovníctva, alebo pozemkové spoločenstvo, a to v prípade, že spĺňa tieto zákonom ustanovené podmienky:
a) za účtovné obdobie, v ktorom vznikla, sa rozhodla postupovať ako mikro účtovná jednotka alebo
b) ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka a za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie neprekročila dve z týchto podmienok:
1. celková suma majetku nepresiahla 350 000 €, pričom celkovou sumou majetku sa rozumie suma zistená zo súvahy v ocenení neupravenom o položky podľa § 26 ods. 3 zákona o účtovníctve,
2. čistý obrat nepresiahol 700 000 €, pričom čistým obratom sa na tento účel rozumejú výnosy dosiahnuté z predaja výrobkov, tovarov, poskytnutých služieb a iné výnosy súvisiace s bežnou činnosťou účtovnej jednotky po odpočítaní zliav,
3. priemerný prepočítaný počet zamestnancov počas účtovného obdobia nepresiahol desať alebo
c) dve z podmienok podľa písmena b) prekročila len v jednom z dvoch po sebe nasledujúcich účtovných období, pričom v prvom z týchto dvoch účtovných období podľa písmen a) a b) sa považovala za mikro účtovnú jednotku.
Zákon zároveň ustanovuje, že ak účtovná jednotka spĺňa vyššie uvedené podmienky, nemusí sa rozhodnúť, že bude postupovať ako mikro účtovná jednotka. Na druhej strane, ak sa rozhodne postupovať ako mikro účtovná jednotka, musí povinnosti pre mikro účtovné jednotky dodržiavať dovtedy, kým spĺňa podmienky pre mikro účtovné jednotky.
Medzi základné úľavy účtovania a vykazovania mikro účtovných jednotiek patrí:
- skrátená súvaha a skrátený výkaz ziskov a strát,
- minimálny rozsah údajov uvádzaných v poznámkach účtovnej závierky,
- mikro účtovné jednotky nebudú oceňovať majetok a záväzky reálnou hodnotou,
- určité úľavy pri účtovaní časového rozlíšenia nákladov.
3. Návrh novely zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice
Od 1. januára 2012 sú podnikateľské subjekty povinné pri evidencii prijatých tržieb používať elektronickú registračnú pokladnicu (ďalej len „pokladnica“) podľa zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o ERP“).
Za toto pomerne krátke obdobie boli v rámci kontrol – miestnych zisťovaní kontrolnými orgánmi, zistené rôzne porušenia zákona o ERP so zameraním na krátenie prijatých tržieb a zároveň bolo skonštatované, že kontrolným orgánom na efektívny výkon týchto kontrol chýbajú potrebné nástroje. Nadväzne na tieto skutočnosti Ministerstvo financií SR pripravilo návrh novely zákona o ERP s cieľom zabezpečiť elimináciu krátenia prijatých tržieb a ustanoviť také povinnosti pre výrobcov, dovozcov a predajcov pokladníc, pre podnikateľov, ako aj pre servisné organizácie, ktoré umožnia kontrolným orgánom ľahší prístup k údajom zaevidovaným v pokladnici a uľahčia kontrolu používania pokladníc.
Novelou zákona o ERP sa pre podnikateľov ustanovuje povinnosť oboznámiť osobu, ktorá na predajnom mieste eviduje prijaté tržby, s povinnosťami ustanovenými v zákone o ERP a zabezpečiť ich plnenie, pričom splnenie tejto povinnosti musí podnikateľ preukázať. Ide predovšetkým o prípady, kedy obsluha pokladnice nevie na žiadosť kontrolných orgánov vyhotoviť napr. intervalovú alebo prehľadovú uzávierku.
Nadväzne na poznatky z kontrolných zistení o tom, že podnikateľ má na predajnom mieste umiestnenú pokladnicu, ktorá nebola uvedená do prevádzky podľa zákona o ERP a eviduje na nej prijaté tržby, sa navrhuje, aby podnikateľ takúto pokladnicu nesmel mať umiestnenú na predajnom mieste.
V rámci technických požiadaviek na pokladnicu sa novelou zákona o ERP navrhuje, aby pokladnica umožňovala vyhotovovanie tlačových výstupov (pokladničných dokladov, denných uzávierok) čitateľných po dobu piatich rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom boli vyhotovené. Zároveň sa pre podnikateľa ustanovuje povinnosť používať pásku, na ktorej sa údaje uchovajú po dobu piatich rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom boli vyhotovené. Týmto sa skrátila doba z desiatich rokov na päť, a to s prihliadnutím na to, že na páskach sa vytlačené údaje nezachovajú v lehote desiatich rokov.
V médiách bolo zo strany Ministerstva financií SR už avizované zavedenie lotérie pokladničných dokladov, ktorej cieľom je zvýšiť povedomie a záujem občanov SR, aby za každý nákup alebo poskytnutú službu požadovali platný pokladničný doklad z pokladnice, čím môžu prispieť k eliminácii krátenia prijatých tržieb. Rovnako v poslednej dobe sa zvýšil záujem občanov o informáciu, či pokladničný doklad, ktorý im bol vydaný, je správny. S prihliadnutím na tieto skutočnosti a v záujme toho, aby zákazníci vedeli, či od podnikateľa dostali správny pokladničný doklad, sa navrhuje, aby podnikateľ na vhodnom mieste vyobrazil pokladničný doklad, ktorý bol vytlačený jeho pokladnicou s uvedením povinných údajov a vyobrazením ochranného znaku (logo „MF“).
Z dôvodu, že v praxi sa stáva, že podnikateľ môže pozastaviť prevádzku svojej živnosti, čím dochádza aj k pozastaveniu prevádzky pokladnice a postup pri tomto pozastavení nebol zákonom o ERP ustanovený, novelou sa navrhuje, aby podnikateľ túto skutočnosť zapísal do knihy pokladnice a oznámil daňovému úradu.
Ako už bolo uvedené, novela zákona o ERP sa zamerala aj na výrobcov, dovozcov a predajcov pokladníc, ktorým sa ustanovili tieto povinnosti:
- na účely kontrol (ľahší prístup k údajom zaevidovaným v pokladnici) poskytnúť finančnému riaditeľstvu:
a) technické a softvérové nástroje na prečítanie a exportovanie kontrolných záznamov a obsahu fiškálnej pamäte zabudovanej v elektronickej registračnej pokladnici,
b) softvérové nástroje na overovanie pravosti kontrolných záznamov a postup overenia pravosti kontrolného záznamu pre certifikovaný typ elektronickej registračnej pokladnice,
c) popis formátov a obsahu kontrolného záznamu a fiškálnej pamäte,
d) komunikačný protokol;
- výrobcom označovať vo výrobnom procese fiškálnu pamäť unikátnym kódom vygenerovaným výrobcom a zároveň túto fiškálnu pamäť označiť na štítku výrobným číslom totožným s unikátnym kódom. Vzhľadom na zavedenie označovania fiškálnej pamäte sa bude číslo zo štítku zaznamenávať aj do knihy pokladnice;
- predajcom, aby na certifikát pokladnice alebo fiškálnej tlačiarne dopísali jej výrobné číslo, ktoré musí byť zhodné s tým, ktoré je zaznamenané v knihe pokladnice. Týmto bude možné odkontrolovať pokladnicu, ktorá bola zaregistrovaná na daňovom úrade, s tou, ktorá je umiestnená na predajnom mieste.
V záujme toho, aby kontrolné orgány získali prístup k uloženým údajom, sa aj pre podnikateľov navrhuje, aby mali na predajnom mieste umiestnený komunikačný kábel, a to vzhľadom na to, že rôzne typy elektronických registračných pokladníc majú rôzne komunikačné káble a táto skutočnosť komplikuje výkon kontrol, pretože kontrolór nevie, aký komunikačný kábel bude potrebovať, aby mohol počítač prepojiť s pokladnicou.
Servisným organizáciám sa novelou ukladá povinnosť pri výmene fiškálnej pamäte údaje z nej archivovať na dátové médium, čo zabezpečí ľahší prístup k nim pre kontrolné orgány. Zároveň sa pre servisné organizácie ustanovuje povinnosť zaznamenať do knihy pokladnice aj číslo plomby, pričom čísla plomb musí servisná organizácia uvádzať aj pri ich ročnom zúčtovaní.
Z dôvodu, že novelou zákona o ERP sa ustanovujú nové povinnosti, navrhujú sa nové správne delikty a k nim aj pokuty. Zároveň sa pokuty za niektoré správne delikty sprísňujú a niektoré ustanovenia sa spresňujú.
Novelou zákona o ERP sa navrhuje, aby kontrolu porušenia zákona o ERP okrem daňového úradu, colného úradu a finančného riaditeľstva vykonával aj Kriminálny úrad finančnej správy, pričom na účely kontroly sa môžu použiť aj pokladničné doklady alebo paragóny získané fyzickými osobami (zamestnancami finančnej správy, občanmi) alebo právnickými osobami, a to nielen pri miestnom zisťovaní alebo daňovej kontrole, ale aj pri súkromných nákupoch, čo umožní vyššiu účinnosť kontrol používania pokladníc.
4. Návrh novely zákona o správnych poplatkoch a zákona o súdnych poplatkoch
Návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, bola primárne zohľadnená požiadavka na zvýšenie komfortu poplatníka pri platení správnych a súdnych poplatkov.
Správne poplatky
V navrhovanej novele zákona o správnych poplatkoch sa osobitne upravujú spôsoby platenia poplatkov (kolkovými známkami, hotovosťou, platobnou kartou, poštovým poukazom, prevodom z účtu v banke alebo v pobočke zahraničnej banky), pričom priamo na správnom orgáne je možné využiť aj platbu v hotovosti alebo platobnou kartou s tým, že platba v hotovosti, ako i kolkovou známkou je obmedzená do výšky 300 € v jednotlivom prípade.
Postupným nasadzovaním technického zariadenia prevádzkovateľa systému (právnická osoba so 100 % majetkovou účasťou štátu – Slovenská pošta a. s., ktorá má upravené povinnosti priamo v zákone a o podrobnostiach jej povinností bude uzatvorená zmluva s MF SR), ktorým budú napr. kiosky, špeciálne registračné pokladnice, sa platba v hotovosti priamo do pokladnice správneho orgánu postupne odbúra a bude umožnené platenie v hotovosti a aj platobnou kartou práve prostredníctvom uvedeného technického vybavenia na správnom orgáne.
Kolkové známky bude možné na zaplatenie poplatku použiť už iba do 31. decembra 2014 (ich vydávanie sa ukončí 30. 6. 2014), a to práve v súvislosti s možnosťou platenia poplatkov inými spôsobmi.
Správnym orgánom, ktoré budú zapojené do centrálneho systému evidencie, sa ukladá povinnosť umožniť prevádzkovateľovi systému na žiadosť umiestniť technické vybavenie na platenie poplatkov. Súčasne, v nadväznosti na prijatie zákona o e-governmente, sa rozširuje možnosť platenia poplatkov aj prostredníctvom akreditovaného platiteľa (osoba zapísaná v zozname akreditovaných platiteľov, ktorý vedie MF SR, ide napr. o banku, poštový podnik) a aj prostredníctvom integrovaného obslužného miesta (elektronická komunikácia s orgánom verejnej moci). V navrhovanej novele sa uvažuje s platením prostredníctvom akreditovaného platiteľa integrovaného obslužného miesta aj v súvislosti s orgánmi územnej samosprávy, Úradom priemyselného vlastníctva SR a Ministerstvom spravodlivosti ako vydavateľom Obchodného vestníka. Pri platení prostredníctvom akreditovaného platiteľa a integrovaného obslužného miesta sa precizuje zaplatenie poplatku na ten deň, ktorým títo sprostredkovatelia platieb dostanú zaručenú informáciu od platobného modulu (informačný systém verejnej správy) o tom, že poplatok bol uhradený a následne možno úkon vykonať.
Ďalším významným aspektom predmetnej novely je centrálna evidencia a zúčtovanie poplatkov, ktorú bude viesť Ministerstvo financií SR prostredníctvom prevádzkovateľa systému. Centrálna evidencia poplatkov sa bude týkať tých poplatkov, ktoré sú príjmom štátneho rozpočtu, t. j. nepôjde o poplatky, ktoré sú platené na zastupiteľských úradoch, Úrade priemyselného vlastníctva SR a Ministerstve spravodlivosti SR ako vydavateľovi Obchodného vestníka, ako i obcí a vyšších územných celkov, ktoré zatiaľ nebudú zapojené do tohto centrálneho systému, a preto si budú vlastnú evidenciu viesť samy priebežne.
Správne orgány zapojené do centrálnej evidencie poplatkov majú povinnosť odviesť zaplatené poplatky na účet prevádzkovateľa systému do 5 pracovných dní odo dňa ich zaplatenia. Rovnaká lehota odvodu poplatkov platí aj pre správne orgány, ktoré nie sú zapojené do tejto centrálnej evidencie, avšak na účet príslušného daňového úradu. Prevádzkovateľovi systému sa ukladá povinnosť odviesť sumy poplatkov na príjmový účet štátneho rozpočtu do konca nasledujúceho mesiaca po mesiaci, v ktorom sumy poplatkov prijal.
S prihliadnutím na zavedenie nového systému platenia, evidencie a zúčtovania poplatkov správny orgán rozhodne o vrátení poplatku, resp. preplatku, a to v tých prípadoch, ktoré sú ustanovené v zákone, pričom samotné vrátenie realizuje správny orgán (ak nie je zapojený do centrálneho systému evidencie) alebo prevádzkovateľ systému (pre tie správne orgány, ktoré do centrálneho systému evidencie sú zapojené), ktorý v zákonom stanovenej lehote poplatok alebo preplatok vráti na základe doručenia odpisu právoplatného rozhodnutia správneho orgánu. Vrátenie poplatku a jemu predchádzajúce vydanie rozhodnutia o vrátení sa bude týkať iba sumy poplatku prevyšujúcej 1,70 €s výnimkou vrátenia poplatku v prípade jeho zaplatenia bez právneho dôvodu. Súčasne bolo precizované dodržanie lehoty na zaplatenie poplatku na výzvu správneho orgánu pri jednotlivých spôsoboch platenia (poštovým poukazom – zaplatenie poplatku v posledný deň lehoty na pošte, v hotovosti, platobnou kartou alebo odpísaním z účtu poplatníka, pri platbe prostredníctvom akreditovaného platiteľa alebo prostredníctvom integrovaného obslužného miesta – obdržanie informácie od platobného modulu v posledný deň lehoty uvedenej vo výzve).
Pri správnych poplatkoch sa vyberanie poplatkov správnymi orgánmi posúva do polohy zaplatenia poplatkov poplatníkmi, upravuje sa aj zánik povinnosti poplatníka zaplatiť správny poplatok po uplynutí troch rokov od konca roka, v ktorom sa úkon vykonal, a v rovnakej lehote zaniká právo správneho orgánu poplatok vymáhať.
V súvislosti s výkonom kontrolnej činnosti Finančného riaditeľstva SR sa upresňuje, že na tých daňových a colných úradoch, ktoré budú zapojené do centrálneho systému evidencie poplatkov, sa bude kontrola zameriavať na správnosť a včasnosť platenia poplatkov, rovnako tak daňové úrady budú vykonávať kontrolu správnosti a včasnosti platenia poplatkov na tých správnych orgánoch, ktoré budú zapojené do tohto centrálneho systému evidencie poplatkov. Ustanovuje sa, že výkon vládneho auditu evidencie, zúčtovania a vrátenia poplatkov vykoná správa finančnej kontroly u prevádzkovateľa systému.
Súdne poplatky
V navrhovanej novele zákona o súdnych poplatkoch sa upravujú spôsoby vyberania poplatkov súdmi, orgánmi štátnej správy súdov a prokuratúry, pričom poplatky je možné platiť kolkovými známkami, v hotovosti, platobnou kartou, poštovým poukazom alebo prevodom z účtu v banke alebo v pobočke zahraničnej banky.
Zaplatenie poplatkov kolkovými známkami a v hotovosti je limitované hranicou do 300 € v jednotlivom prípade s výnimkou položky 17. Postupným vytváraním technických podmienok na umiestňovanie technického zariadenia prevádzkovateľa systému na príslušných orgánoch bude platba v hotovosti priamo do pokladnice príslušného orgánu postupne odbúraná (nahradená platbami v hotovosti prostredníctvom napr. kioskov, špeciálnych registračných pokladníc, POS terminálov).
Súčasne sa obmedzí použitie kolkových známok na zaplatenie poplatku, a to už iba do 31. decembra 2014 – práve v súvislosti s možnosťou platenia poplatkov inými spôsobmi. Súdy, orgány štátnej správy súdov a prokuratúry majú povinnosť umožniť na základe žiadosti prevádzkovateľa systému umiestnenie technického vybavenia na platenie poplatkov.
V nadväznosti na prijatie zákona o e-governmente (elektronický výkon verejnej moci) sa rozširuje možnosť platenia poplatkov aj prostredníctvom jednotného kontaktného miesta, prostredníctvom akreditovaného platiteľa a aj prostredníctvom integrovaného obslužného miesta. Poplatky možno prostredníctvom jednotného kontaktného miesta zaplatiť platobnou kartou, v hotovosti, kolkovými známkami alebo elektronicky prostredníctvom ústredného portálu verejnej správy. Pri platení prostredníctvom akreditovaného platiteľa a integrovaného obslužného miesta sa precizuje zaplatenie poplatku na ten deň, ktorým títo sprostredkovatelia platieb dostanú zaručenú informáciu od platobného modulu (informačný systém verejnej správy) o tom, že poplatok bol uhradený.
S prihliadnutím na zavedenie nového systému platenia, evidencie a zúčtovania poplatkov sa vrátenie poplatku alebo preplatku bude realizovať prevádzkovateľom systému (tie súdy a orgány štátnej správy súdov, ktoré sú zapojené do centrálneho systému evidencie poplatkov) na základe zaslaného odpisu právoplatného rozhodnutia príslušného súdu alebo orgánu štátnej správy súdov v lehote najneskôr do 30 dní odo dňa doručenia tohto odpisu. V prípade vrátenia poplatku na základe rozhodnutia príslušného orgánu nezapojeného do centrálneho systému evidencie poplatkov je lehota na vrátenie rovnaká, realizáciu však vykoná daňový úrad.
V súvislosti s výkonom kontrolnej činnosti Ministerstva spravodlivosti SR a krajských súdov sa upresňuje, že na tých súdoch a orgánoch štátnej správy súdov, ktoré nebudú zapojené do centrálneho systému evidencie poplatkov, sa bude kontrola zameriavať na správnosť a včasnosť vyberania poplatkov, vrátenia poplatkov a kontrolu odvádzania poplatkov do štátneho rozpočtu. Ustanovuje sa, že výkon vládneho auditu správnosti, včasnosti a vyberania poplatkov vykoná správa finančnej kontroly na tých súdoch, orgánoch štátnej správy súdov a prokuratúry, ktoré sú zapojené do centrálneho systému evidencie poplatkov, a na tých súdoch, orgánoch štátnej správy súdov a prokuratúry, ktoré nebudú zapojené do centrálneho systému evidencie poplatkov, aj vládny audit odvádzania poplatkov do štátneho rozpočtu.
Povinnosť odviesť vybrané poplatky daňovému úradu do 5 pracovných dní odo dňa ich vybratia prináleží tým orgánom (súdy, orgány štátnej správy súdov a prokuratúry), ktoré nebudú zapojené do centrálneho systému evidencie; v rovnakej lehote musia byť odvedené poplatky prevádzkovateľovi systému, ak boli vybraté prostredníctvom jeho technického vybavenia. Samotný prevádzkovateľ systému odvádza sumy poplatkov tak, ako to bolo uvedené pri správnych poplatkoch.
Poznámka redakcie: § 9 ods. 2 písm. m),§ 19 ods. 2 písm. e) a p) zákona o dani z príjmov § 43 ods. 5 písm. a) zákona a § 49a ods. 8 zákona o dani z príjmov.
§ 17a, § 22 a § 26 ods. 3 zákona o účtovníctve.