B. Vybrané informácie a praktické rady k daňovému priznaniu za rok 2013

Zdaňovacím obdobím je spravidla kalendárny rok. Daňovník je povinný podať daňové priznanie za predchádzajúce zdaňovacie obdobie do troch mesiacov od skončenia kalendárneho roka, teda do 31. marca 2014 (pondelok), a v tejto lehote je daň aj splatná. Zdaňovacím obdobím môže byť aj hospodársky rok, t. j. iných dvanásť mesiacov ako kalendárny rok, potom je termín podania daňového priznania do troch mesiacov po skončení takto individuálne vytýčeného hospodárskeho roka. Pri zmene zdaňovacieho obdobia na hospodársky rok plynie samostatné zdaňovacie obdobie od začiatku kalendárneho roka do začiatku hospodárskeho roka (obdobie kratšie ako 12 mesiacov).

Obsah

Dátum publikácie:14. 3. 2014
Autor:Ing. Vladimír Pastierik
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo
Právny stav od:1. 1. 2013
Právny stav do:31. 12. 2013
 B. Vybrané informácie a praktické rady k daňovému priznaniu
 
  1. Identifikovať právny stav – daň z príjmov pre rok 2013 upravuje zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“). Na právny stav roku 2013 vplývajú – novela č. 547/2011 Z. z., novela č. 252/2012 Z. z., novela č. 395/2012 Z. z., novela č. 70/2013 Z. z. a novela č. 135/2013 Z. z.
  2. Zdaňovacím obdobím je spravidla kalendárny rok. Podľa § 49 ods. 2 ZDP je daňovník povinný podať daňové priznanie za predchádzajúce zdaňovacie obdobie do troch mesiacov od skončenia kalendárneho roka, teda do 31. marca 2014 (pondelok), a v tejto lehote je daň aj splatná.
  3. Daň je splatná na individuálne číslo účtu pre každého daňovníka, ktoré mu správca dane oznámil. Vyplýva to z ustanovenia § 55 ods. 4 daňového poriadku a vyhlášky č. 378/2011 Z. z. o spôsobe označovania platby dane (podrobnejšie pozri na www.financnasprava.sk). Číselné údaje vyjadrujúce peňažné sumy sa uvádzajú v eurách s presnosťou na eurocenty (zaokrúhlenie podľa § 47 ZDP).
  4. Zdaňovacím obdobím môže byť aj hospodársky rok, t. j. iných dvanásť mesiacov ako kalendárny rok, potom je termín podania daňového priznania do troch mesiacov po skončení takto individuálne vytýčeného hospodárskeho roka (§ 41 ods. 11 ZDP). Pri zmene zdaňovacieho obdobia na hospodársky rok plynie samostatné zdaňovacie obdobie od začiatku kalendárneho roka do začiatku hospodárskeho roka (obdobie kratšie ako 12 mesiacov).
  5. Daňovník, ktorého zdaňovacím obdobím je hospodársky rok, ktorý začal v kalendárnom roku 2012 a ktorý skončí v roku 2013, vypočíta svoju daňovú povinnosť tak, že použije na pomernú časť 19 % sadzbu dane a na pomernú časť 23 % sadzbu dane – vyplýva to z prechodného ustanovenia § 52t ods. 10 novely zákona o dani z príjmov č. 395/2012 Z. z. Na tento účel je v tlačive daňového priznania samostatná pomocná tabuľka J.
  6. Predĺženie lehoty podania daňového priznania oznámením až o tri kalendárne mesiace a tým aj splatnosť dane [§ 49 ods. 3 písm. a) a písm. b) ZDP] sa opäť môže použiť, lebo prechodné ustanovenie § 52t ods. 7 ZDP túto možnosť obmedzilo len na rok 2013. Pre úplnosť poznamenávame, že povinnosť zostaviť účtovnú závierku je do 6 mesiacov od konca účtovného obdobia tak, ako to ustanovuje § 17 ods. 5 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
  7. Podľa § 15 ods. 1 daňového poriadku je daňové priznanie povinný podať každý, komu vznikla povinnosť ho podať alebo koho na to daňový úrad vyzve. Ak právnická osoba podá daňové priznanie po zákonnej lehote, daňový úrad jej uloží pokutu v rozmedzí od 30 € eur do 16 000 € [§ 155 ods. 1 písm. a) daňového poriadku].
  8. Zdaňovacím obdobím môže byť aj iné obdobie ako kalendárny rok alebo hospodársky rok, ak to vyplýva z ustanovení § 41 ZDP, napríklad zdaňovacie obdobie ukončené vstupom do likvidácie alebo konkurzu alebo zdaňovacie obdobie počas likvidácie alebo konkurzu.
  9. Ak zahraničný daňovník zrušuje stálu prevádzkareň umiestnenú na území Slovenskej republiky a nemá iné zdaniteľné príjmy okrem príjmov, z ktorých vybraním dane zrážkou je splnená daňová povinnosť, alebo nemá iné stále prevádzkarne umiestnené na území SR, je povinný podať priznanie najneskôr do troch kalendárnych mesiacov nasledujúcich po mesiaci, v ktorom zrušil stálu prevádzkareň. Ak zahraničný daňovník má aj iné zdaniteľné príjmy okrem príjmov, z ktorých vybraním dane zrážkou je splnená daňová povinnosť, alebo má aj iné stále prevádzkarne umiestnené na území SR, je povinný podať daňové priznanie do troch kalendárnych mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia (§ 49 ods. 7 ZDP).
  10. Špecifické pravidlá platia pre nepodnikateľské subjekty (§ 41 ods. 1 ZDP). Daňovníci, ktorí nie sú založení alebo zriadení na podnikanie, nemusia podať daňové priznanie, ak majú iba príjmy, ktoré nie sú predmetom dane, a príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou pri zdroji podľa § 43 ZDP. Občianske združenia nemusia podať daňové priznanie, ak majú iba príjmy, ktoré nie sú predmetom dane, príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou pri zdroji podľa § 43 ZDP (napr. úroky zdanené bankou), a príjmy oslobodené od dane podľa § 13 ods. 2 písm. b) ZDP (členské príspevky). Rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie nemusia podať priznanie, ak majú okrem príjmov, z ktorých sa daň vyberá zrážkou pri zdroji podľa § 43 ZDP, len príjmy oslobodené od dane. Rovnako nemusí podať daňové priznanie daňovník, ak má príjmy len podľa § 13 ods. 2 písm. a) ZDP (kostolné zbierky) a príjmy, z ktorých sa vyberá daň zrážkou pri zdroji podľa § 43 ZDP.
  11. Podľa § 15 ods. 5 daňového poriadku sa daňové priznanie musí podať na tlačive, ktorého vzor záväzne ustanoví Ministerstvo financií SR. Ide o opatrenie MF SR č. MF/20226/ 2013-721, ktorým sa ustanovujú vzory daňových priznaní k dani z príjmov (FS č. 12/2013, je tu uverejnené aj Poučenie na vyplnenie daňového priznania). Nové tlačivo daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby má vľavo dole index MF/20231/2013-721. Nové tlačivá sa použijú, ak posledný deň lehoty na podanie daňového priznania je po 31. 12. 2013 – teda aj za zdaňovacie obdobie, ktorým je kalendárny rok 2013.
  12. Podľa § 16 ods. 4 daňového poriadku je daňový subjekt oprávnený podať dodatočné daňové priznanie, ak zistí, že daň v podanom daňovom priznaní má byť nižšia alebo nadmerný odpočet vyšší, alebo daňová strata vyššia, alebo daňové priznanie neobsahuje správne údaje.
  13. Pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania môže daňovník podľa § 16 ods. 1 daňového poriadku podať opravné daňové priznanie, pričom na predchádzajúce priznanie sa neprihliada. Ak daňovník podal riadne daňové priznanie chybne, potom po lehote na podanie daňového priznania podáva dodatočné daňové priznanie. Ak daňovník pochybil v neprospech štátu, musí podať dodatočné daňové priznanie. Ak daňovník pochybil v prospech štátu, môže podať dodatočné daňové priznanie alebo môže opravu chyby minulého účtovného obdobia nechať vplývať na základ dane bežného roku (§ 17 ods. 29 ZDP).
  14. Na účely podania daňového priznania je daňovník povinný zostaviť účtovnú závierku (súvaha, výkaz ziskov a strát, poznámky) ku koncu zdaňovacieho obdobia a v termíne na podanie daňového priznania ju uložiť do registra účtovných závierok (§ 49 ods. 11 ZDP). Účtovná závierka už nie je prílohou daňového priznania a nepredkladá sa daňovému úradu ani zostavená, ani schválená, lebo ustanovenie tohto obsahu bolo zrušené, teda bol zrušený § 1 ods. 8 opatrenia MF SR č. 4455/2003-92 v znení opatrenia č. MF/17920/2013-74 (FS č. 12/2013).
  15. Podľa § 17 ods. 1 písm. b) ZDP sa pri zisťovaní základu dane u daňovníkov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva vychádza z výsledku hospodárenia (zisk alebo strata). Výsledok hospodárenia pred zdanením (riadok 100 daňového priznania) sa zistí ako rozdiel výnosov účtovaných na účtoch účtovej triedy 6 a nákladov účtovaných na účtoch účtovej triedy 5 okrem účtov 591, 592, 593, 594, 595 a účtov vnútroorganizačných nákladov (účet 599) a vnútroorganizačných výnosov (účet 699). Takto obsah výsledku hospodárenia pred zdanením definuje § 9 ods. 2 opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov. Súčasťou riadka 100 je aj výsledok hospodárenia (zisk alebo strata) stálej prevádzkarne umiestnenej v zahraničí v nadväznosti na § 17 ods. 14 ZDP (tzv. celosvetový základ dane).
  16. Účtovná jednotka povinne zostavujúca účtovnú závierku v zmysle § 17a zákona o účtovníctve podľa medzinárodných štandardov pre finančné výkazníctvo (IFRS) na riadku 100 daňového priznania uvedie buď výsledok hospodárenia podľa metodiky IFRS upravený podľa príslušného opatrenia MF SR (pomocná tabuľka G1 a G3), alebo výsledok hospodárenia z dobrovoľne na tento účel vedeného slovenského účtovníctva (pomocná tabuľka G2). Transformácia výsledku hospodárenia vykázaného podľa IFRS na upravený výsledok hospodárenia (riadok 100 daňového priznania) sa vykoná podľa opatrenia MF SR č. MF/011053/ 2006-72, ktorým sa ustanovuje spôsob úpravy výsledku hospodárenia vykázaného daňovníkom v individuálnej účtovnej závierke podľa IFRS (FS č. 2/2006) v znení opatrenia MF SR č. MF/026217/2006-72 (FS č. 12/2006).
  17. Odporúčame spracovať zoznam upravujúcich položiek, ktorými sa transformuje (zvyšuje alebo znižuje) účtovný výsledok hospodárenia pred zdanením na základ dane. Zoznam (daňový spis) by napríklad mohol byť v tejto štruktúre – riadok daňového priznania, suma, právna opora (číslo paragrafu), zdroj informácie (číslo účtu alebo pomocná evidencia).
  18. Zoznam upravujúcich položiek (daňový spis), ako aj všetky pomocné evidencie a výpočty k tejto mimoúčtovnej transformácii treba dôsledne archivovať, aby v prípade daňovej kontroly s časovým odstupom mnohých rokov mohli byť podané daňovému úradu potrebné vysvetlivky, lebo podľa § 24 daňového poriadku dôkazné bremeno znáša daňový subjekt. Pre doplnenie súvislostí uvádzame, že podľa § 69 daňového poriadku platí všeobecná premlčacia lehota 5 rokov, resp. 7 rokov. Základná archivačná doba účtovných dokladov je 5 rokov [§ 35 ods. 3 písm. b) zákona o účtovníctve], resp. 10 rokov až 20 rokov (§ 76 ods. 1 zákona o DPH); doklady je potrebné archivovať minimálne do daňovej premlčacej lehoty (§ 36 ods. 1 zákona o účtovníctve).
  19. Daňovníci – právnické osoby, platili počas roku 2013 mesačne (štvrťročne) preddavky na daň z príjmov a celoročnú daň vyrovnajú do lehoty na podanie priznania. Ďalej uvedení daňovníci platia do lehoty na podanie priznania preddavky podľa poslednej známej daňovej povinnosti uvedenej v daňovom priznaní podanom za zdaňovacie obdobie pred bezprostredne predchádzajúcim zdaňovacím obdobím – teda za rok 2012 (§ 42 ods. 7 ZDP).

Upozornenie:

Pri výpočte preddavkov na rok 2014 sa použije sadzba 22 % platná pre rok 2014 podľa novely č. 463/2013 Z. z.

Potom, ak takto zaplatené preddavky sú nižšie, ako vyplýva z nového daňového priznania za rok 2013, daňovník je povinný doplatiť rozdiel do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po lehote na podanie priznania. Ak sú zaplatené preddavky na daň vyššie, použijú sa na budúce preddavky alebo sa na základe žiadosti daňovníkovi vrátia (§ 42 ods. 9 ZDP).

  1. Vždy, keď suma preddavkov nezodpovedá predpokladanej výške dane (napr. mimoriadne a neopakované vplyvy), môže daňový úrad na žiadosť daňovníka určiť platenie preddavkov inak ako podľa poslednej známej povinnosti (porovnaj § 42 ods. 11 ZDP).
  2. Upozorňujeme na správne platenie preddavkov za 1. štvrťrok 2014. Je vhodné preveriť právnu oporu platenia preddavkov za obdobie 1. štvrťroka 2014, či je pokryté individuálne stanovenými preddavkami (príp. opätovne požiadať o platenie inak) alebo overiť, či zodpovedajú výške podľa poslednej známej daňovej povinnosti pred predchádzajúcim zdaňovacím obdobím (za rok 2012), a to s použitím 22 % sadzby dane platnej pre rok 2014.
  3. Ak nebol preddavok alebo daň zaplatená najneskôr v deň jej splatnosti v správnej výške, daňový dlžník je povinný zaplatiť úrok z omeškania vo výške 4-násobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (ECB) platnej v deň vzniku daňového nedoplatku, najmenej však 15 % – vyplýva to z ustanovenia § 156 daňového poriadku.
    Sankčný úrok sa počíta najdlhšie za štyri roky omeškania s platbou.
  4. Nesprávne priznaná suma dane (rozdiel dane) podlieha pokute podľa § 155 daňového poriadku vo výške 3-násobku základnej úrokovej sadzby ECB platnej v deň doručenia rozhodnutia, najmenej však 10 %.
  5. Podľa § 14 daňového poriadku majú vymedzené osoby – platiteľ DPH, daňový poradca, advokát a iný daňový zástupca pri správe daní – povinnosť doručovať všetky podania elektronickými prostriedkami. Novelou č. 546/2011 Z. z. sa účinnosť posunula najprv od 1. 4. 2012, potom novelou č. 91/2012 Z. z. od 1. 1. 2013 a novelou č. 440/2012 Z. z. sa účinnosť posunula od 1. 1. 2014.
  6. Daň z príjmov je riadnym účtovným nákladom, ktorý je zaúčtovaný spravidla ako splatná daň z bežnej činnosti (zápis MD 591/D 341). Celková daňová povinnosť zaúčtovaná na strane DAL účtu 341 – Daň z príjmov musí korešpondovať s daňou vyčíslenou v daňovom priznaní právnickej osoby (preddavky, splatná daň, preplatok). Pre úplnosť uvádzame, že odložená daň (účet 481) so splatnou daňou bezprostredne nesúvisí, v daňovom priznaní sa nevyčísľuje, je to len účtovný nástroj na verné zobrazenie budúceho (pravdepodobného, takmer istého) daňového vzťahu so štátnym rozpočtom. Odložená daň sa v účtovnej závierke 2013 vyčísli 22 % sadzbou dane pre rok 2014 (§ 10 ods. 18 postupov účtovania).
  7. Podľa novely č. 463/2013 Z. z. platí nový inštitút – daňová licencia právnickej osoby od roku 2014 (§ 46b ods. 1, § 52za ods. 7 ZDP). Daňovou licenciou je minimálna daň, ktorú platí daňovník za každé zdaňovacie obdobie, za ktoré prizná v daňovom priznaní daň nižšiu, ako je výška daňovej licencie. Výška daňovej licencie sa ustanovuje v 3 veľkostných pásmach, a to:
    • v sume 480 € (neplatiteľ DPH s ročným obratom do 500 000 €),
    • v sume 960 € (platiteľ DPH s ročným obratom do 500 000 €) a
    • v sume 2 880 € (ročný obrat nad 500 000 €)


Použité skratky:

  • ZoU – zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov
  • PU – opatrenie MF SR č. 23054/2002-92 o postupoch účtovania v podvojnom účtovníctve pre podnikateľov v znení neskorších predpisov
  • ZDP – zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
  • Daňový poriadok – zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) v znení neskorších predpisov


Autor: Ing. Vladimír Pastierik

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.