Dátum publikácie:24. 4. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov
Právny stav od:1. 1. 2014
Právny stav do:31. 12. 2015
Zákonom č. 463/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, sa upravili s účinnosťou od 1. 1. 2014 aj ustanovenia ovplyvňujúce výpočet základu dane a uplatňovanie daňových výdavkov.
Najvýznamnejšie zmeny:
- zjednodušenie a zjednotenie evidencií preukázateľných príjmov pre fyzické osoby – podnikateľov,
- zrušenie oznamovacej povinnosti začatia a ukončenia nezahrnovania kurzových rozdielov vznikajúcich v účtovníctve z dôvodu nezrealizovaného inkasa pohľadávok alebo neuhradených platieb záväzkov,
- zjednotenie podmienok pre zahrnutie záväzkov a pohľadávok po lehote splatnosti do základu dane,
- finančný prenájom v nadväznosti na ponechanie zrýchleného lízingového odpisovania,
- paušalizácia výdavkov na pohonné látky pre fyzické osoby – podnikateľov, v prípade použitia motorového vozidla nezahrnutého do obchodného majetku,
- rozšírenie možnosti výdavkov na dopravu zamestnancov zabezpečovanú zamestnávateľom a pod.
1. Zrušenie podmienok pre možnosť vedenia daňovej evidencie a zjednotenie všetkých evidencií k príjmom podľa § 6 ZDP
S účinnosťou od 1. 1. 2014 sa rušia podmienky stanovené pre možnosť vedenia daňovej evidencie pre príjmy z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti a z použitia diela a umeleckého výkonu.
Išlo o podmienky, že daňovníci, ktorí dosahujú uvedené príjmy, nesmeli mať zamestnancov a ich príjmy (výnosy) v predchádzajúcom zdaňovacom období nesmeli presiahnuť 170 000 eur.
Zrušením týchto podmienok môžu túto zjednodušenú formu vedenia preukázateľných výdavkov viesť všetci daňovníci dosahujúci príjmy z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti a z použitia diela a umeleckého výkonu.
Zároveň sa s touto formou daňovej evidencie zjednocuje aj:
- forma vedenia evidencie preukázateľných výdavkov pre príjmy z prenájmu (§ 6 ods. 11 ZDP) a
- evidencia pre paušálne výdavky, pričom však v tomto prípade vedú daňovníci takúto evidenciu len v rozsahu preukázateľných príjmov, zásob a pohľadávok.
S účinnosťou od 1. 1. 2014 je teda daňová evidencia uvedená v § 6 ods. 11 ZDP, podľa ktorého ak daňovník uplatňuje pri príjmoch uvedených v § 6 ods. 1 až 4 preukázateľne vynaložené daňové výdavky, môže viesť počas celého zdaňovacieho obdobia daňovú evidenciu o:
a) príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového základu dane), vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov podľa § 10 ods. 1 písm. a) až d) zákona o účtovníctve,
b) daňových výdavkoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového základu dane), vrátane vydaných dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov podľa § 10 ods. 1 písm. a) až d) zákona o účtovníctve,
c) hmotnom majetku a nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku [§ 2 písm. m)],
d) zásobách a pohľadávkach,
e) záväzkoch.
Podľa § 10 ods. 1 písm. a) až d) zákona o účtovníctve musí účtovný doklad, ktorý je preukázateľným účtovným záznamom, obsahovať:
a) slovné a číselné označenie účtovného dokladu,
b) obsah účtovného prípadu a označenie jeho účastníkov,
c) peňažnú sumu alebo údaj o cene za mernú jednotku a vyjadrenie množstva,
d) dátum vyhotovenia účtovného dokladu.
2. Možnosť uplatnenia výdavkov na stravu a pracovné cesty u spoločníkov v. o. s. a komplementárov k. s.
V ustanovení § 6 ods. 9 ZDP sa s účinnosťou od 1. 1. 2014 spresňuje možnosť spoločníka v. o. s. a komplementára k. s. odpočítať si od príjmov/základu dane pripadajúceho na tohto daňovníka aj výdavky na cestovné náhrady a stravné podľa § 19 ods. 2 písm. e) a p) ZDP za podmienok upravených v týchto ustanoveniach.
Uvedená úprava bola zavedená v nadväznosti na špecifické znenie § 6 ods. 9 ZDP, podľa ktorého sa základ dane spoločníka v. o. s. a komplementára k. s. prebratý vo svojom spoluvlastníckom podiele od právnickej osoby (v. o. s., k. s.) znižuje len o poistné a príspevky, ktoré si sám daňovník platí. Z uvedeného dôvodu vznikali v praxi aplikačné problémy v súvislosti s možnosťou odpočítania výdavkov na stravné a v súvislosti s činnosťou vykonávanou mimo miesta pravidelného vykonávania činností uvedených v § 19 ods. 2 písm. e) a p) ZDP, aj keď nárok na tieto výdavky majú všetci daňovníci dosahujúci príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP, t. j. aj spoločníci v. o. s. alebo komplementári k. s.
3. Zmena v uplatňovaní spotrebovaných PHL pri motorovom vozidle nezahrnutom do obchodného majetku
S účinnosťou od 1. 1. 2014 sa v § 19 ods. 2 písm. e) ZDP v rámci zníženia administratívnej náročnosti umožňuje daňovníkovi vybrať si aj pri vlastnom osobnom automobile nezahrnutom do obchodného majetku medzi:
- preukázateľne vynaloženými výdavkami na spotrebu PHL so základnou sadzbou náhrady za každý jeden km jazdy podľa zákona o cestovných náhradách, čo vyžaduje aj vedenie evidencie jázd z pracovných ciest, alebo
- paušálnymi výdavkami do výšky 50 % z celkového preukázaného nákupu PHL za príslušné zdaňovacie obdobie, pri ktorých nebude musieť viesť žiadnu evidenciu.
Uvedené ustanovenie sa použije vtedy, ak daňovník na cestovanie využije vlastné osobné motorové vozidlo, ktoré nemá zaradené v obchodnom majetku, ale v čase vykonania „pracovnej“ cesty je auto už vyradené z obchodného majetku z dôvodu jeho preradenia do osobného užívania, pričom daňovník ho naďalej používa na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti, t. j. v čase vykonania cesty už nemá osobné motorové vozidlo v obchodnom majetku.
POZNÁMKA
Náhrada za spotrebované pohonné látky sa v nadväznosti na ustanovenia zákona o cestovných náhradách uplatňuje v závislosti od počtu najazdených kilometrov, ceny pohonnej látky platnej v čase použitia vozidla a spotreby pohonnej látky uvedenej v technickom preukaze.
4. Doprava do zamestnania
S účinnosťou od 1. 1. 2014 sa dopĺňa ustanovenie § 19 ods. 2 o nové písmeno s), podľa ktorého sa za daňový výdavok považuje aj výdavok zamestnávateľa na dopravu na miesto výkonu práce zamestnanca a späť z dôvodu, že hromadnými dopravnými prostriedkami:
- nie je doprava preukázateľne vykonávaná vôbec alebo
- v rozsahu zodpovedajúcom potrebám zamestnávateľa.
V prípade, ak by bola zamestnávateľovi na túto formu dopravy poskytnutá dotácia, podpora alebo príspevok z prostriedkov štátneho rozpočtu, rozpočtu obce alebo rozpočtu vyššieho územného celku, zamestnávateľ môže zahrnúť do daňových výdavkov iba tú časť jeho výdavkov, o ktorú výdavky prevyšujú skutočne prijatú dotáciu, podporu alebo príspevok.
POZNÁMKA
Do 31. 12. 2013 sa výdavky zamestnávateľa na zabezpečenie prepravy zamestnancov z miesta ich bydliska, resp. z dohodnutého miesta, na ktoré sa zamestnanci sústreďovali k nástupu na použitie dopravného prostriedku zamestnávateľa na pracovisko, vo všeobecnosti nepovažovali za daňový výdavok. Len v špecifických prípadoch, a to ak pracovisko zamestnancov bolo vysunuté miesto a ich preprava na toto miesto nebola možná iným spôsobom (neexistuje spojenie verejnou dopravou a pod.), a preto ju musel zabezpečovať sám zamestnávateľ, bolo možné z daňového hľadiska posúdiť takto zabezpečovanú dopravu obdobne ako napr. pri vnútropodnikovej doprave, t. j. bolo možné za daňové výdavky považovať aj náklady vynaložené na prepravu zamestnancov na pracovisko z miesta, z ktorého už nie je možná iná forma verejnej dopravy na toto pracovisko.
5. Konto pracovného času
S účinnosťou od 1. 1. 2014 ZDP stanovil v § 17 ods. 33 a § 20 ods. 9 písm. a) zahrnovanie nákladov týkajúcich sa konta pracovného času do základu dane. Konto pracovného času vymedzuje § 87a Zákonníka práce, podľa ktorého sa kontom pracovného času rozumie spôsob nerovnomerného rozvrhnutia pracovného času. Konto pracovného času môže zamestnávateľ zaviesť iba kolektívnou zmluvou alebo po dohode so zástupcami zamestnancov. Dohoda o zavedení konta pracovného času musí byť písomná, pričom dohodu nemožno nahradiť rozhodnutím zamestnávateľa. Zamestnávateľ je však povinný vyplatiť zamestnancovi mzdu, ktorá zodpovedá ustanovenému týždennému pracovnému času zamestnanca. Zároveň v kolektívnej zmluve alebo v dohode so zástupcami zamestnancov sa musí dohodnúť vyrovnávacie obdobie konta pracovného času, v ktorom sa vyrovná rozdiel medzi ustanoveným týždenným pracovným časom a skutočne odpracovaným časom zamestnanca, pričom vyrovnávacie obdobie nesmie byť dlhšie ako 30 mesiacov.
Pri uplatňovaní konta pracovného času môže zamestnávateľ rozvrhnúť pracovný čas tak, že v prípade:
- menšej potreby práce zamestnanec odpracuje menej hodín, ako je jeho ustanovený týždenný pracovný čas, alebo prácu nebude vykonávať vôbec – tzv. záporný účet konta pracovného času,
- väčšej potreby práce zamestnanec odpracuje viac hodín, ako je jeho ustanovený týždenný pracovný čas – tzv. kladný účet konta pracovného času.
Pri uplatňovaní konta pracovného času je zamestnávateľ povinný viesť účet konta pracovného času, na ktorom eviduje rozdiel medzi ustanoveným týždenným pracovným časom a skutočne odpracovaným časom zamestnanca a rozdiel medzi skutočne poskytnutou základnou zložkou mzdy a základnou zložkou mzdy, na ktorú by mal zamestnanec právo za skutočne odpracovaný čas.
V prípade záporného účtu konta pracovného času sa časové rozlíšenie mzdových nákladov vrátane poistného, ktoré je povinný platiť zamestnávateľ za zamestnanca, zahrnuje do základu dane. V nasledujúcich zdaňovacích obdobiach, ak zamestnanec neodpracované hodiny odpracuje, sa zúčtovanie časového rozlíšenia nákladov budúcich období na príslušný nákladový účet do základu dane nezahŕňa.
Príklad č. 1:
Spoločnosť uplatňuje konto pracovného času. Zamestnanec má ustanovený týždenný pracovný čas 40 hodín. V decembri 2014 zamestnanec odpracuje v rámci dohody so zamestnávateľom pri uplatnení konta pracovného času v každom týždni iba 30 hodín. Hodinová mzda zamestnanca je stanovená na 5 eur/hod. Ako bude zamestnávateľ účtovať a zahrnovať mzdové náklady do základu dane, keď neodpracované hodiny odpracuje v roku 2015?
| Týždenný pracovný čas
| Počet týždňov mesiaca
| Počet hodín za mesiac
| Mzda v eurách
|
(1)
| (2)
| (3)
[(1) x (2)]
| (4)
[(3) x 5 €]
|
Ustanovený pracovný čas
| 40
| 4
| 160
| 800
|
Skutočne odpracovaný pracovný čas
| 30
| 4
| 120
| 600
|
Rok 2014
Text účtovného prípadu
| Suma v €
| MD
| Dal
|
1. Skutočne odpracovaný pracovný čas
| 600
| 521
| 331
|
2. Povinné poistné za skutočne odpracovaný čas
| 211,20
| 524
| 336
|
3. Konto pracovného času:
|
|
|
|
a) mzdové náklady
| 200
| 381
| 221
|
b) povinné poistné
| 70,40
| 381
| 336
|
Zamestnanec v decembri 2014 odpracoval menší objem prác, ako ho zaväzuje pracovná zmluva, a za rovnakú odmenu, ako keby odpracoval pracovný čas stanovený pracovnou zmluvou. Zamestnávateľ na konci účtovného obdobia rozdiel medzi skutočne odpracovaným pracovným časom (120 hodín) a ustanoveným pracovným časom (160 hodín) zúčtuje prostredníctvom účtu 381 – Náklady budúcich období so súvzťažným zápisom na účte 221 – Bankový účet alebo účet 211 – Pokladnica.
Rovnako zamestnávateľ zaúčtuje aj povinné poistné (účt. zápis 381/336). Súčasťou základu dane v zdaňovacom období 2014 sú nielen mzdové náklady a povinné poistenie za skutočne odpracovaný pracovný čas (120 hodín), ale v súlade s § 17 ods. 33 aj mzdové náklady a povinné poistné účtované v zdaňovacom období 2014 prostredníctvom účtu časového rozlíšenia 381 – Náklady budúcich období.
Rok 2015
Text účtovného prípadu
| Suma v €
| MD
| Dal
|
4. Konto pracovného času – dopracovanie neodpracovaných hodín zamestnancom:
|
|
|
|
c) mzdové náklady
| 120
| 521
| 381
|
d) povinné poistné
| 42,24
| 524
| 381
|
V prípade, že zamestnanec neodpracované hodiny dopracuje v roku 2015, časť nákladov, ktorá pripadá na vyplatenú mzdu v roku 2014, ale odpracovanú až v tomto roku, sa zúčtuje prostredníctvom rozpustenia účtu nákladov budúcich období (účt. zápis 521/381, 524/381 alebo 521/331, 331/381 a povinné poistné 524/336 a 336/381). Vzhľadom na skutočnosť, že časové rozlíšenie nákladov účtované prostredníctvom účtu 381 sa zahrnulo do základu dane v zdaňovacom období 2014, časové rozlíšenie zúčtované v roku 2015 na príslušný nákladový účet už nie je zahrnované do základu dane, t. j. predstavuje pri stanovení základu dane pripočítateľnú položku.
V prípade kladného účtu konta pracovného času zamestnávateľ, ak mu nie je známa presná výška mzdy (napr. z dôvodu možnej budúcej valorizácie mzdy v čase jej výplaty), účtuje v súlade s účtovníctvom rezervu na mzdu vrátane poistného a príspevkov, ktoré je povinný platiť zamestnávateľ za zamestnanca. ZDP v § 20 ods. 9 písm. a) vymedzuje tvorbu tejto rezervy ako daňovo uznanej rezervy, to znamená, že v účtovníctve vytvorená rezerva sa bude považovať za daňový výdavok. V prípade, že zamestnávateľ pozná presnú výšku mzdy vrátane poistného a príspevkov, účtuje o záväzku voči zamestnancovi a náklad, ktorý sa k nemu vzťahuje, je daňovo uznateľným v súlade s účtovníctvom.
Príklad č. 2:
Spoločnosť uplatňuje konto pracovného času. Zamestnanec má ustanovený týždenný pracovný čas 40 hodín. V decembri 2014 zamestnanec odpracuje v rámci dohody so zamestnávateľom pri uplatnení konta pracovného času v každom týždni 50 hodín. Hodinová mzda zamestnanca je stanovená na 5 eur/hod. Ako bude zamestnávateľ účtovať a zahrnovať mzdové náklady do základu dane, keď odpracované hodiny nad pracovnou zmluvou stanovený pracovný čas dostane zaplatené zamestnávateľom až v roku 2015, pričom zamestnávateľ nepozná presnú výšku záväzku? V roku 2015 zamestnávateľ valorizoval zamestnancovi plat a jeho hodinová mzda bola stanovená na 7 eur/hod.
| Týždenný pracovný čas
| Počet týždňov mesiaca
| Počet hodín za mesiac
| Mzda v eurách
|
(1)
| (2)
| (3)
[(1) x (2)]
| (4)
[(3) x 5€]
|
Ustanovený pracovný čas
| 40
| 4
| 160
| 800
|
Skutočne odpracovaný pracovný čas
| 50
| 4
| 200
| 1 000
|
Rok 2014
Text účtovného prípadu
| Suma v €
| MD
| Dal
|
1. Odpracovaný čas podľa pracovnej zmluvy
| 800
| 521
| 331
|
2. Navyše odpracovaný čas (konto pracovného času – 40 hodín) 1 000 – 800
| 200
| 521
| 323
|
3. Povinné poistné za odpracovaný čas podľa pracovnej zmluvy
| 281,60
| 524
| 336
|
4. Povinné poistné za navyše odpracovaný čas (konto pracovného času – 40 hodín)
| 70,40
| 524
| 323
|
Zamestnanec v decembri 2014 vykonal väčší objem prác, ako mu vyplýva z pracovnej zmluvy, a to za rovnakú odmenu. Zamestnávateľ na konci účtovného obdobia povinnosť vyplatenia mzdy voči zamestnancovi za navyše odpracované hodiny zaúčtuje prostredníctvom tvorby rezervy tak na mzdové náklady, ako aj na povinné poistné. Podľa § 20 ods. 9 písm. a) ZDP je tvorba rezervy na mzdu pri uplatňovaní konta pracovného času vrátane poistného a príspevkov, ktoré je povinný zamestnávateľ platiť za zamestnanca, uznaným daňovým výdavkom.
Rok 2015
Text účtovného prípadu
| Suma v €
| MD
| Dal
|
5. Konto pracovného času – použitie rezervy na konto pracovného času
|
|
|
|
a) mzdové náklady, na ktoré bola tvorená rezerva
| 200
| 323
| 331
|
b) mzdové náklady prevyšujúce tvorbu rezervy (valorizácia mzdy o 2 eurá) 40 hodín x 2 eurá
| 80
| 521
| 331
|
e) povinné poistné, na ktoré bola tvorená rezerva
| 70,40
| 323
| 336
|
f) povinné poistné prevyšujúce tvorbu rezervy
| 28,16
| 524
| 336
|
V roku 2015 zamestnávateľ tú časť mzdy, ktorá bola odpracovaná v účtovnom období 2014, zaúčtuje ako použitie rezervy (účt. zápis 323/211 alebo 221), pričom základ dane zamestnávateľa v roku 2015 takto vyplatená mzda už neovplyvňuje. Rozdiel medzi výškou vytvorenej rezervy na mzdu pri uplatňovaní konta pracovného času v roku 2014 (200 eur) a sumou skutočného nákladu vzniknutého v roku 2015 (280 eur = 40 hodín x 7 eur/hod.) sa zahŕňa do základu dane v zdaňovacom období 2015.
6. Reklamné predmety
S účinnosťou od 1. 1. 2014 došlo v oblasti uznateľnosti reklamných predmetov k dvom zmenám:
a) Hodnota reklamných predmetov uznaných za daňové výdavky bola zvýšená na 17 eur za 1 predmet, pričom podmienka, že reklamný predmet nemusí byť označený obchodným menom ani ochrannou značkou, ostala naďalej v platnosti.
Pri posúdení, či reklamný a propagačný predmet, ktorý je možné uznať do daňových výdavkov v hodnote do 17 eur, je alebo nie je vrátane DPH, je potrebné vychádzať zo zákona o DPH. Zákon o DPH ustanovuje, že bezodplatné dodanie tovaru na obchodné účely, ak jeho hodnota nepresiahne 17 eur bez DPH, sa nepovažuje za dodanie tovaru za protihodnotu;
POZNÁMKA
Pri nákupe propagačných predmetov, ktoré sú následne bezodplatne dodané, si platiteľ DPH môže uplatniť odpočet, a to za predpokladu, že jeho činnosť podliehala dani na vstupe. Ak podnikateľ vykonáva činnosť bez nároku na odpočet DPH, nemôže si uplatniť odpočet DPH pri nákupe predmetov, ktoré používa na svoje reklamné, resp. obchodné účely.
Pri stanovení hodnoty reklamného predmetu, ktorý je možné uznať do daňových výdavkov, je potrebné vychádzať zo skutočnosti, že suma 17 eur je maximálne stanovená hodnota výdavku, ktorá môže ovplyvniť základ dane. Na základe uvedeného u neplatiteľa DPH vzhľadom na to, že nemá nárok na odpočet DPH, suma 17 eur je vrátane DPH. U platiteľa DPH je hodnota 17 eur bez DPH alebo vrátane DPH v závislosti od toho, či má alebo nemá nárok na odpočet DPH.
b) ZDP z dôvodu právnej istoty daňovníkov explicitne vymedzuje, že reklamnými predmetmi nie sú darčekové reklamné poukážky, a to z dôvodu, že:
- reklamnú poukážku nemožno považovať za predmet – nemá úžitkovú hodnotu,
- daňovník reklamnou poukážkou zvyčajne nevykonáva reklamu svojej činnosti, ale v zásade dáva k dispozícii určitý obnos finančných prostriedkov na nákup služieb alebo tovaru inej spoločnosti,
- darčeková poukážka aj podľa zákona o DPH nie je považovaná za tovar, ale za „platobný prostriedok“.
Autor: Ing. Michaela Vidová, Ing. Miroslava Brnová
Súvisiace právne predpisy ZZ SR