Obsah
Dátum publikácie:29. 8. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Účtovníctvo / Podvojné účtovníctvo
Právny stav od:1. 8. 2014
Právny stav do:31. 12. 2016
Pokúsim sa v rámci možností rozsahu tohto príspevku previesť audítorskými službami, jednotlivými typmi audítorských správ, vysvetliť ich podstatu a dať do pozornosti menej využívané ostatné uisťovacie a súvisiace služby, ktoré nie sú auditom, ale účtovná jednotka môže vhodným spôsobom získať potrebné odborné názory alebo stanoviská z nezávislej strany. Účelom príspevku nie je taxatívny výpočet audítorských štandardov a následne úkonov, ktoré audítor musí vykonať, ale poukázať na viaceré kategórie audítorských služieb v dikcii súvisiacich štandardov, ktoré určujú charakter, rozsah práce a zodpovednosť audítora na jednej strane a použitie jeho práce pre rôzne účely a potreby účtovnej jednotky.
Zadávateľmi (objednávateľmi) audítorských služieb v širokom zmysle slova sú vlastníci, resp. poverené manažmenty, a to buď (1) na základe zákonnej povinnosti (§ 19 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov), (2) legislatívnych požiadaviek (správa audítora ako podporný dokument pre financujúcu banku, dozorné orgány, obchodný register a iné); alebo (3) na dobrovoľnej báze pre zvýšenie istoty v správnosť vernej prezentácie účtovnej závierky v súlade s platnou legislatívou alebo príslušným rámcom vykazovania. Ako však uvádzam nižšie, pre situácie (2) a (3) existujú viaceré formy a súvisiace štandardy, ktoré môžu napomôcť efektívnejšie plniť očakávania a úžitok pre zadávateľov, pokiaľ ide o komunikáciu s audítorom, definovanie účelu služby, následne obsah správy a okruh jej adresátov. Tieto formy audítorských služieb nemusia byť tzv. plnohodnotným auditom, ale môžu napomôcť účtovnej jednotke pri riešení alebo posudzovaní jej špecifických potrieb v podnikateľskom prostredí.
Rada pre medzinárodné štandardy pre audit a uisťovacie služby vypracovala štruktúru usmernení, ktoré sú pre audítorov a účtovných odborníkov záväzné. Medzinárodný rámec pre audit a uisťovacie služby tvoria teda štandardy:
- pre audity a preverenia historických finančných informácií: Medzinárodné audítorské štandardy (International Standards on Auditing) ISA 100 – 999; v rámci nich Medzinárodné štandardy pre zákazky na preverenie (International Standards on Review Engagements) ISRE 2000 – 2699;
- pre uisťovacie služby iné ako audit alebo preverenie historických finančných informácií: Medzinárodné štandardy pre zákazky na uisťovacie služby (International Standards on Assurance Engagements) ISAE 3000 – 3699;
- pre súvisiace služby: Medzinárodné štandardy pre súvisiace služby (International Standards on Related Services) ISRS 4000 – 4699.
Všetky uvedené štandardy zaoberajúce sa cieľom zákazky, predmetom, rozsahom, postupmi, správou audítora (v detailoch) zastrešuje Medzinárodný štandard na kontrolu kvality (International Standard on Quality Control) ISQC 1 a Etický kódex pre účtovných odborníkov (International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA). Uvedené zastrešenie je z dôvodu kvality poskytovaných audítorských služieb, ktorá je zásadná, preto som nemohla vynechať zmienku o tejto kategórii, venovať sa jej však v tomto príspevku nebudem.
Aké služby teda audítor môže poskytovať, ktoré sú odbornej verejnosti známe viac, ktoré menej, resp. s ktorými sú väčšie a menšie skúsenosti?
Autor: Ing. Mária Cvečková
Súvisiace právne predpisy ZZ SR