Daň z motorových vozidiel v roku 2013

Daňovník dane z motorových vozidiel je v prípade vzniku daňovej povinnosti povinný podať daňové priznanie a zaplatiť daň za rok 2013 do 31. januára 2014. Daňové priznanie je možné podať v papierovej a elektronickej forme. Elektronicky ho musia podať podnikatelia alebo ich zástupcovia, ktorí sú platiteľmi dane z pridanej hodnoty. V daňovom priznaní na daň z motorových vozidiel za rok 2013 je oproti roku 2012 viacero noviniek. V zdaňovacom období roku 2013 je predmetom dane len motorové vozidlo, ktoré je evidované v SR, bez ohľadu na jeho používanie na podnikanie v zahraničí alebo v SR.

Dátum publikácie:9. 1. 2014
Autor:Ing. Ľudmila Novotná
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Miestne poplatky; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo
Právny stav od:1. 1. 2013
Právny stav do:31. 12. 2014

Predmetom dane z motorových vozidiel sú motorové vozidlá a prípojné vozidlá, ktoré sú evidované v Slovenskej republike a používajú sa na podnikanie alebo na činnosti, z ktorých plynúce príjmy sú predmetom dane z príjmov. Daňovníkom tejto dane je:

  • držiteľ vozidla zapísaný v dokladoch vozidla vtedy, ak používa vozidlo na podnikanie,
  • užívateľ vozidla v prípade, ak používa na podnikanie vozidlo, ktorého držiteľom je osoba, ktorú nemožno určiť za daňovníka, a to ak je v osvedčení o evidencii vozidla ako držiteľ vozidla zapísaná fyzická osoba, ktorá zomrela, alebo právnická osoba, ktorá bola zrušená alebo zanikla, alebo osoba, ktorá nepoužíva vozidlo na podnikanie,
  • zamestnávateľ, ak vypláca cestovné náhrady zamestnancovi, a osoba s trvalým pobytom alebo sídlom v zahraničí, ktorej patrí stála prevádzkareň alebo iná organizačná zložka na Slovensku.

Daňovník dane z motorových vozidiel je v prípade vzniku daňovej povinnosti povinný podať daňové priznanie a zaplatiť daň za rok 2013 do 31. januára 2014.

Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) v jedenástej časti vymedzuje daň z motorových vozidiel. Zákon o miestnych daniach vrátane dane z motorových vozidiel bol novelizovaný zákonom č. 460/2011 Z. z., zákonom č. 548/2011 Z. z. a zákonom č. 68/2012 Z. z. Novely priniesli zmeny v oblasti predmetu dane z motorových vozidiel a daňovníka, podávania oznámení, podávania daňového priznania počas zdaňovacieho obdobia. Vzhľadom na to, že podľa zmien, ktoré novely zákona priniesli, musia daňovníci postupovať už počas roka 2013, venujeme sa im v nasledujúcom príspevku. Medzi ďalšie novely zákona o miestnych daniach patria novely č. 286/2012 Z. z., č. 343/2012 Z. z. a č. 347/2013 Z. z., ktoré sa však nedotýkajú dane z motorových vozidiel.

1. Predmet dane (§ 84)

Zákon o miestnych daniach definuje vozidlá, ktoré sú predmetom dane, a definuje aj vozidlá, ktoré nie sú predmetom dane (tzv. negatívne vymedzenie predmetu dane).

1.1 Vozidlá, ktoré sú predmetom dane

Predmetom dane z motorových vozidiel je motorové vozidlo a prípojné vozidlo kategórie M (osobné vozidlo, autobus), N (nákladné vozidlo) a O (prípojné vozidlo), ktoré je evidované v Slovenskej republike a používa sa na podnikanie alebo na činnosti, z ktorých plynúce príjmy sú predmetom dane z príjmov. Z uvedeného vyplýva, že od 1. januára 2013 predmetom dane je len vozidlo, ktoré je evidované v Slovenskej republike, bez ohľadu na to, kde sa vozidlo bude používať na podnikanie.

Príklad č. 1:

Podnikateľ používa vozidlo, ktoré má evidenčné číslo pridelené v SR, na podnikanie v SR.

Ak daňovník používa vozidlo na podnikanie v SR, ktoré má evidenčné číslo pridelené v SR, vozidlo je predmetom dane.

Príklad č. 2:

Podnikateľ používa vozidlo, ktoré má evidenčné číslo pridelené v ČR, na podnikanie v SR.

Ak daňovník používa vozidlo na podnikanie v SR, ktoré má pridelené zahraničné evidenčné číslo, nie je predmetom dane, pretože vozidlo nie je evidované v SR.

Príklad č. 3:

Slovenský podnikateľ používa vozidlo, ktoré má pridelené evidenčné číslo v SR, na podnikanie v Rakúsku.

Ak daňovník používa vozidlo, ktoré má pridelené evidenčné číslo v SR, na podnikanie mimo územia SR, vozidlo podlieha dani z motorových vozidiel, aj keď sa používa na podnikanie mimo územia SR.

Poznámka:

Stav do 31. 12. 2012

Predmetom dane z motorových vozidiel bolo vozidlo, ktoré sa používalo v SR na podnikanie. Z uvedeného vyplývalo, že pre účely dane z motorových vozidiel nebolo rozhodujúce, či vozidlo malo pridelené evidenčné číslo v SR alebo v zahraničí, predmetom dane bolo každé vozidlo, ktoré bolo možné zaradiť do kategórie M, N alebo O a ktoré sa používalo na podnikanie v SR, bez ohľadu na to, kde bolo vozidlo evidované. Ak sa vozidlo celý rok používalo na podnikanie mimo územia SR, nebolo predmetom dane z motorových vozidiel.

1.2 Vozidlá, ktoré nie sú predmetom dane

Zákon o miestnych daniach v § 84 ods. 2 vymedzuje vozidlá, ktoré nie sú predmetom dane.

Predmetom dane z motorových vozidiel nie je vozidlo:

  • používané na skúšobné jazdy, ktoré má pridelené zvláštne evidenčné číslo,
  • určené na vykonávanie špeciálnych činností, ktoré nie je určené na prepravu a v osvedčení o evidencii časť I

a osvedčení o evidencii časť II (§ 23 a § 112e ods. 1 zákona č. 725/2004 Z. z. v znení zákona č. 144/2010 Z. z.) je označené ako špeciálne vozidlo (§ 3 ods. 1 zákona č. 725/2004 Z. z.).

Z uvedeného vyplýva, že zákon negatívne vymedzuje predmet dane, a to:

  • pri používaní vozidla na skúšobné jazdy (podľa § 127 ods. 6 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke zvláštne evidenčné číslo obsahujúce písmeno M sa môže prideliť novovyrobenému vozidlu, novokúpenému vozidlu, ktoré dosiaľ nebolo evidované, alebo vozidlu používanému na skúšobné jazdy),
  • pri používaní vozidla, ktoré je v osvedčení o evidencii vozidla označené ako špeciálne vozidlo a zároveň je určené len na vykonávanie špeciálnych činností, a to bez možnosti prepravy tovaru.

Poznámka:

Pre daň z motorových vozidiel zákon o miestnych daniach od 1. 1. 2013 používa pojmy „v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II“ v súlade s § 23 zákona č. 725/2004 Z. z. namiesto pojmov „doklady“ a „doklady vozidla“.

§ 112e zákona č. 725/2004 Z. z.:

Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. júna 2010

(1) Osvedčenie o evidencii vozidla vydané pred 1. marcom 2005 sa považuje za osvedčenie o evidencii časť I a technický preukaz vozidla vydaný pred 1. marcom 2005 sa považuje za osvedčenie o evidencii časť II.

(2) Osvedčenie o evidencii vydané pred 1. júnom 2010 sa považuje za osvedčenie o evidencii časť I.

(3) Osvedčenia o evidencii vydané pred 1. júnom 2010 môžu výrobcovia a zástupcovia výrobcov vystavovať a vydávať najneskôr do 30. júna 2010. Pri prihlasovaní vozidla do evidencie vozidiel orgán Policajného zboru vydá nové osvedčenie o evidencii časť II.

Príklad č. 4:

Podnikateľ predáva autá a na skúšobné jazdy má vyčlenené tri vozidlá. Podliehajú tieto vozidlá dani z motorových vozidiel?

Ak daňovník používa vozidlo len na skúšobné jazdy, za toto vozidlo nemusí platiť daň z motorových vozidiel. Musí byť však splnená ešte aj ďalšia podmienka, a to že takéto vozidlo musí mať pridelené zvláštne evidenčné číslo obsahujúce písmeno M.

Príklad č. 5:

Podnikateľ má nákladné vozidlo, ktoré slúži na prepravu betónu. V dokladoch vozidla je označené ako špeciálne vozidlo. Musí sa za toto vozidlo platiť daň z motorových vozidiel?

Ak daňovník používa vozidlo na podnikanie, ktoré má síce v dokladoch vozidla (osvedčenie o evidencii časť I a osvedčenie o evidencii časť II) napísané, že ide o špeciálne vozidlo, ale vozidlo slúži na prepravu betónu, je

predmetom dane z motorových vozidiel, pretože sa používa na prepravu, v tomto prípade betónu. Pre negatívne vymedzenie predmetu dane pre špeciálne vozidlá musia byť splnené súčasne tieto podmienky:

a) vozidlo je určené na vykonávanie špeciálnych činností,

b) vozidlo nie je určené na prepravu,

c) v osvedčení o evidencii vozidla je označené ako špeciálne vozidlo (nie špeciálne nákladné vozidlo).

Príklad č. 6:

Podnikateľ používa na podnikanie bager. V technickom preukaze je napísané, že ide o špeciálne vozidlo. Platí sa za toto vozidlo daň z motorových vozidiel?

Ak ide o vozidlo, ktoré má v osvedčení o evidencii vozidla (technický preukaz) napísané, že ide o špeciálne vozidlo a zároveň toto vozidlo neslúži na prepravu (vozidlo sa len prepraví po ceste na miesto výkonu práce bagrovania), nie je predmetom dane z motorových vozidiel, teda daň z motorových vozidiel sa za toto vozidlo neplatí.

Príklad č. 7:

Podnikateľ používa na podnikanie žeriav. V technickom preukaze je napísané, že ide o špeciálne vozidlo. Za toto vozidlo sa daň z motorových vozidiel neplatí. Oznamuje sa táto skutočnosť nejakým spôsobom správcovi dane?

Ak ide o vozidlo, ktoré nie je predmetom dane, za toto vozidlo sa nepodáva daňové priznanie na daň z motorových vozidiel a ani nijakým spôsobom sa správcovi dane neoznamuje, že má vozidlo, ktoré nie je predmetom dane z motorových vozidiel.

Príklad č. 8:

Sú vozidlá pohrebnej služby a sanitky predmetom dane z motorových vozidiel?

Pohrebné vozidlá a sanitné vozidlá nie sú vylúčené z predmetu dane z motorových vozidiel, pretože tieto sú určené na prepravu (uvedené vyplýva aj z prílohy č. 1 k nariadeniu vlády SR č. 140/2009 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o typovom schvaľovaní motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá).

Poznámka:

Stav do 31. 12. 2012

Do 31. 12. 2012 predmetom dane z motorových vozidiel nebolo vozidlo, ktoré sa používalo na iné jazdy. Slovné spojenie „doklady vozidla“ je nahradené pomenovaním „osvedčenie o evidencii časť I a osvedčenie o evidencii časť II“ v nadväznosti na zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách.

2. Daňovník (§ 85)

Daňovníkom dane z motorových vozidiel je fyzická osoba alebo právnická osoba, alebo ich organizačná zložka zapísaná do obchodného registra, ktorá:

a) je ako držiteľ vozidla zapísaná v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II vozidla; ak ide o prenájom vozidla bez predkupného práva, daňovníkom je osoba, ktorá je zapísaná v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II ako vlastník,

b) používa vozidlo, v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II, ktorého je ako držiteľ vozidla zapísaná osoba, ktorá zomrela, bola zrušená alebo zanikla (užívateľ vozidla),

c) používa vozidlo, v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II, ktorého je ako držiteľ vozidla zapísaná osoba, ktorá nepoužíva vozidlo na podnikanie.

Daňovníkom je tiež:

a) zamestnávateľ, ak vypláca cestovné náhrady zamestnancovi za použitie vozidla; to neplatí, ak zamestnávateľom je vyšší územný celok, do rozpočtu ktorého plynie daň z motorových vozidiel,

b) stála prevádzkareň alebo iná organizačná zložka osoby s trvalým pobytom alebo sídlom v zahraničí.

2.1 Daňovníci dane z motorových vozidiel

Daňovníkom je držiteľ vozidla

Daňovníkom dane z motorových vozidiel je držiteľ vozidla zapísaný v dokladoch vozidla (osvedčenie o evidencii časť I a osvedčenie o evidencii časť II) vtedy, ak používa vozidlo na podnikanie. (Príklad č. 9)

Daňovníkom je užívateľ vozidla

Daňovníkom dane je užívateľ vozidla v prípade, ak používa na podnikanie vozidlo, ktorého držiteľom je osoba, ktorú nemožno určiť za daňovníka.

Zákon taxatívne určuje užívateľa za daňovníka v nasledovných prípadoch:

a) ak používa na podnikanie vozidlo, v ktorého osvedčení o evidencii je ako držiteľ vozidla zapísaná fyzická osoba, ktorá zomrela,

b) ak používa na podnikanie vozidlo, v osvedčení o evidencii ktorého je ako držiteľ vozidla zapísaná právnická osoba, ktorá bola zrušená alebo zanikla,

c) ak používa na podnikanie vozidlo, v osvedčení o evidencii ktorého je ako držiteľ vozidla zapísaná osoba, ktorá nepoužíva vozidlo na podnikanie. (Príklady č. 10, č. 11)

Daňovníkom je zamestnávateľ

Daňovníkom dane z motorových vozidiel je zamestnávateľ vtedy, ak vypláca cestovné náhrady zamestnancovi podľa zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách za použitie vozidla. (Príklady č. 12, č. 13)

Daňovníkom je prevádzkareň alebo iná organizačná zložka

Za daňovníka dane z motorových vozidiel sa považuje aj osoba s trvalým pobytom alebo sídlom v zahraničí, ktorej patrí stála prevádzkareň podľa § 16 zákona č. 595/2003 Z. z.znení neskorších predpisov (napr. zahraničná osoba, ktorá podniká na území SR na trvalom mieste) alebo iná organizačná zložka podľa § 21 Obchodného zákonníka (podnikanie zahraničnej osoby, ktorá má na území SR organizačnú zložku). (Príklad č. 14)

Príklad č. 9:

Fyzická osoba – podnikateľ, používa na podnikanie vozidlo, v dokladoch ktorého je zapísaná ako držiteľ vozidla. Kto je daňovníkom dane z motorových vozidiel?

Daňovníkom dane z motorových vozidiel je držiteľ vozidla, ktorý ho zároveň používa na podnikanie. Teda na prvom mieste sa za daňovníka dane z motorových vozidiel považuje podnikateľ, ktorý je zároveň aj držiteľom vozidla.

Príklad č. 10:

Manželka používa na podnikanie vozidlo, držiteľom ktorého je manžel (nepodnikateľ).

Daňovníkom dane z motorových vozidiel je manželka, ktorá používa vozidlo na podnikanie. V danom prípade ide o vozidlo, ktorého je držiteľom fyzická osoba – nepodnikateľ, a ktoré používa na podnikanie iná osoba.

Príklad č. 11:

Dcéra používa na podnikanie vozidlo, držiteľom ktorého je jej otec (nepodnikateľ).

Daňovníkom dane z motorových vozidiel je dcéra, ktorá používa vozidlo na podnikanie. V tomto prípade ide o vozidlo, ktorého je držiteľom fyzická osoba – nepodnikateľ, a ktoré používa na podnikanie iná osoba.

Príklad č. 12:

Zamestnávateľ po dohode so zamestnancom súhlasil, aby zamestnanec vykonal služobnú cestu na vozidle, ktorého držiteľom zapísaným v dokladoch vozidla je zamestnanec.

Daňovníkom dane z motorových vozidiel je zamestnávateľ, ak vypláca cestovné náhrady zamestnancovi za použitie vozidla bez ohľadu na to, či zamestnanec je držiteľom vozidla alebo nie.

Poskytovanie cestovných náhrad upravuje zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov, pričom cestovné náhrady môže zamestnávateľ vyplácať iba zamestnancovi. Zamestnancom pre účely vyplácania cestovných náhrad podľa § 2 ods. 6 zákona o cestovných náhradách sú osoby definované v § 1 ods. 1 a 2 tohto zákona.

Príklad č. 13:

Členovia správnej rady použijú vlastné motorové vozidlo na pracovnú cestu a spoločnosť im vyplatí paušálnu náhradu za použitie vlastného motorového vozidla.

Daňovníkom dane z motorových vozidiel je zamestnávateľ, ak vypláca zamestnancovi cestovné náhrady podľa zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách za použitie motorového vozidla bez ohľadu na to, kto je vlastníkom tohto vozidla. Za zamestnanca sa podľa zákona o cestovných náhradách považuje osoba vymedzená v § 1 ods. 1 a 2.

Zákon o cestovných náhradách v § 1 ods. 2 písm. b) upravuje aj poskytovanie náhrad osobám, ktoré sú vymenované alebo zvolené do orgánov právnickej osoby a nie sú k právnickej osobe v pracovnoprávnom vzťahu, to znamená, že ak medzi zamestnávateľom a osobou nie je uzatvorený pracovnoprávny vzťah a podľa zákona o cestovných náhradách sa táto osoba považuje za zamestnanca (napr. konateľ spoločnosti, člen správnej rady), pre účely dane z motorových vozidiel je táto osoba zamestnancom. Ak osoba, ktorá sa považuje podľa zákona o cestovných náhradách za zamestnanca, použije vozidlo, ktorého je držiteľom, na pracovnú cestu a zamestnávateľ jej vyplatí cestovné náhrady, zamestnávateľ je daňovníkom dane z motorových vozidiel.

Od 1. 1. 2013 daňovníkom dane z motorových vozidiel je zamestnávateľ aj v prípade, ak konateľ alebo člen správnej rady použije na pracovnú cestu vozidlo, ktorého držiteľom je iná osoba (manželka, manžel, otec atď.).

Príklad č. 14:

Zahraničná osoba má zriadenú na území SR stálu prevádzkareň, ktorá pri svojej podnikateľskej činnosti na území SR používa aj vozidlo evidované v SR.

V uvedenom prípade daňovníkom dane z motorových vozidiel je zahraničná osoba, ktorej patrí stála prevádzkareň alebo organizačná zložka.

Zmeny v § 85 platné od 1. 1. 2013

V nadväznosti na nové vymedzenie predmetu dane bol z predmetného ustanovenia vypustený daňovník [§ 85 ods. 1 písm. d)], ktorý používal vozidlo na podnikanie, v dokladoch ktorého ako držiteľ bola zapísaná osoba s trvalým pobytom alebo sídlom v zahraničí (predmetom dane je iba vozidlo evidované v SR).

Zároveň novelou zákona došlo k úprave podmienok pri určení daňovníka, ktorým je zamestnávateľ [§ 85 ods. 2 písm. a)]. Na základe uvedenej úpravy pri vyplácaní cestovných náhrad zamestnancovi za používanie vozidla na služobné cesty je daňovníkom dane zamestnávateľ bez ohľadu na to, či zamestnanec je držiteľom tohto vozidla, alebo nie je. Do konca roku 2012 bola daňovníkom dane z motorových vozidiel aj osoba, ktorá používala na podnikanie vozidlo, v dokladoch ktorého ako držiteľ bola zapísaná osoba s trvalým pobytom alebo sídlom v zahraničí.

Zamestnávateľ bol daňovníkom dane z motorových vozidiel len v tom prípade, ak zamestnanec použil na pracovnú cestu vozidlo, ktorého bol držiteľom.

Ak zamestnanec použil na pracovnú cestu vozidlo, v dokladoch ktorého bola ako držiteľ zapísaná iná osoba, napr. manžel alebo manželka, otec, kamarát a podobne, zamestnávateľ nebol daňovníkom dane z motorových vozidiel.

Príklad č. 15:

Zamestnávateľ v r. 2012 vyplácal zamestnancovi cestovné náhrady za použitie vozidla na pracovnú cestu. Držiteľom zapísaným v dokladoch vozidla bol zamestnanec.

Daňovníkom dane z motorových vozidiel bol zamestnávateľ, pretože zamestnanec použil na pracovnú cestu vozidlo, v dokladoch ktorého bol ako držiteľ zapísaný zamestnanec.

Príklad č. 16:

Zamestnávateľ v r. 2012 vyplácal zamestnancovi cestovné náhrady za použitie vozidla na pracovnú cestu. Držiteľom zapísaným v dokladoch vozidla, ktoré zamestnanec na pracovnú cestu použil, bola jeho manželka.

Daňovníkom dane z motorových vozidiel zamestnávateľ nebol, pretože držiteľom vozidla zapísaným v dokladoch vozidla nebol zamestnanec, ale jeho manželka.

Príklad č. 17:

Zamestnávateľ v roku 2013 vypláca zamestnancovi cestovné náhrady za použitie vozidla na pracovnú cestu. Držiteľom zapísaným v dokladoch vozidla je manželka zamestnanca.

V roku 2013 uvedené vozidlo podlieha dani z motorových vozidiel a daňovníkom dane je zamestnávateľ, pretože sa neskúma, kto je držiteľom vozidla, ktoré zamestnanec použil na pracovnú cestu.

2.2 Špecifické príklady na určenie daňovníka dane z motorových vozidiel – prenájom a výpožička

Príklad č. 18:

Podnikateľ, ktorý je v dokladoch vozidla zapísaný ako držiteľ, prenajal svoje motorové vozidlo právnickej osobe (s. r. o.). Kto je v tomto prípade platiteľom dane z motorových vozidiel, podnikateľ, ktorý vozidlo prenajal (prenajímateľ), alebo právnická osoba, ktorá si vozidlo prenajala (nájomca)?

V tomto prípade sú prenajímateľ aj nájomca považovaní za podnikateľov.

Ak ide o prenájom medzi podnikateľmi, potom daňovníkom dane z motorových vozidiel je prenajímateľ vozidla, pretože on je zapísaný ako držiteľ vozidla (uprednostňuje sa podnikateľ, ktorý je aj držiteľom vozidla).

Príklad č. 19:

Dvaja súrodenci podnikajú a na podnikanie používajú vozidlo svojho otca na základe zmluvy o výpožičke. Kto je povinný podať daňové priznanie a daň z motorových vozidiel zaplatiť?

Ak pri použití vozidla na podnikanie je možné za daňovníka označiť viac ako jednu osobu, nastupuje dohoda medzi užívateľmi vozidla na podnikanie, to znamená, že jeden zo súrodencov musí podať daňové priznanie a zaplatiť daň.

Príklad č. 20:

Lízingová spoločnosť prenajíma vozidlo formou zmluvy o finančnom prenájme vozidla s právom kúpy prenajatej veci. Kto v danom prípade je daňovníkom dane z motorových vozidiel, lízingová spoločnosť alebo nájomca?

Ak nájomca používa vozidlo na podnikanie a je zároveň ako držiteľ vozidla zapísaný v dokladoch vozidla, nájomca je daňovníkom dane z motorových vozidiel podľa § 85 ods. 1 písm. a) zákona o miestnych daniach. Ak nájomca nie je držiteľom vozidla (držiteľom je lízingová spoločnosť), nájomca je daňovníkom dane z motorových vozidiel podľa § 85 ods. 1 písm. c) zákona o miestnych daniach.

Príklad č. 21:

Kto je daňovníkom dane z motorových vozidiel v prípade požičovní áut, požičovňa alebo nájomcovia?

Ak v dokladoch vozidla je ako držiteľ vozidla zapísaná požičovňa áut, daňovníkom dane z motorových vozidiel je požičovňa áut.

Príklad č. 22:

Daňovník dane z príjmov fyzických osôb si uplatňuje daňové výdavky percentom z príjmov. Na podnikanie používa vozidlo, ktorého je držiteľom. Podlieha toto vozidlo dani z motorových vozidiel?

Daňovníkom dane z motorových vozidiel je držiteľ vozidla alebo užívateľ vozidla, ktorý používa vozidlo na podnikanie. Ak sú splnené uvedené podmienky, potom daňovník je povinný platiť daň z motorových vozidiel bez ohľadu na to, či si uplatňuje skutočné výdavky alebo výdavky percentom z príjmov podľa zákona o dani z príjmov.

3. Oslobodenie od dane (§ 86)

Niektoré druhy vozidiel sú oslobodené priamo zo zákona, iné môže od dane oslobodiť alebo daň znížiť vyšší územný celok.

3.1 Oslobodenie vozidiel od dane zo zákona

Od dane je oslobodené vozidlo:

a) v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II ktorého je ako držiteľ vozidla zapísaný vyšší územný celok, do ktorého rozpočtu plynie daň z motorových vozidiel,

b) diplomatických misií a konzulárnych úradov, ak je zaručená vzájomnosť.

Z uvedeného vyplýva, že oslobodené sú len vozidlá vyššieho územného celku. Ak by obec používala vozidlo na podnikanie, toto vozidlo by bolo predmetom dane z motorových vozidiel.

3.2 Oslobodenie vozidiel od dane alebo zníženie dane vyšším územným celkom

Vyšší územný celok môže vo všeobecne záväznom nariadení podľa miestnych podmienok znížiť daň na vozidlo používané:

a) ako vozidlo záchrannej zdravotnej služby, vozidlo banskej, horskej a leteckej záchrannej služby a vozidlo požiarnej ochrany,

b) ako vozidlo pravidelnej autobusovej dopravy v rozsahu výkonu vo verejnom záujme,

c) ako vozidlo používané výhradne v poľnohospodárskej a lesnej výrobe,

d) na podnikanie, ktoré spĺňa limity úrovne EURO 3, EURO 4, EURO 5, EEV a EURO 6.

Tieto vozidlá môže vyšší územný celok vo všeobecne záväznom nariadení podľa miestnych podmienok oslobodiť od dane (úplné oslobodenie od dane).

Zníženie dane a oslobodenie od dane uplatňuje daňovník v daňovom priznaní.

Príklad č. 23:

Daňovník v roku 2013 používa na podnikanie vozidlo, ktoré spĺňa limity úrovne EURO 6. Vyšší územný celok znížil daň vo všeobecne záväznom nariadení na rok 2013 aj na vozidlo, ktoré spĺňa limity úrovne EURO 6 a EEV.

Za zdaňovacie obdobie r. 2013 si uvedené zníženie dane daňovník bude môcť v daňovom priznaní uplatniť.

Poznámka:

Stav do konca roku 2012

Novela zákona rozšírila fakultatívnu možnosť zníženia dane alebo oslobodenia od dane z motorových vozidiel o vozidlá s limitom úrovne EEV a EURO 6.

Do 31. 12. 2012 si daňovníci uvedené oslobodenie nemohli uplatniť.

3.3 Súbeh znížení dane

Pri súbehu znížení dane sa uplatní zníženie dane výhodnejšie pre daňovníka. Z uvedeného vyplýva, že ak je možné zníženie alebo oslobodenie dane uplatniť na vozidlo viackrát, uplatní sa vždy jedno zníženie dane alebo oslobodenie od dane, a to zníženie, ktoré je výhodnejšie pre daňovníka.

Ak vyšší územný celok vo všeobecne záväznom nariadení neurčí podľa miestnych podmienok oslobodenie alebo zníženie dane motorových vozidiel podľa § 86 ods. 2 zákona o miestnych daniach, potom nie je možné na vozidlá uvedené v tomto ustanovení zníženie alebo oslobodenie uplatniť.

4. Základ dane (§ 87)

Základom dane je pri:

  • osobnom vozidle zdvihový objem motora v cm3,
  • úžitkovom vozidle a autobuse ich celková hmotnosť alebo najväčšia prípustná celková hmotnosť v tonách a počet náprav podľa osvedčenia o evidencii časť I a osvedčenia o evidencii časť II.

Podľa § 96 ods. 2 zákona o miestnych daniach celková hmotnosť vozidla je súčet pohotovostnej a užitočnej hmotnosti. Najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla je uvedená v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II. V návesových jazdných súpravách sa celkovou hmotnosťou jednotlivého vozidla rozumie numerický súčet hmotností pripadajúcich na jednotlivé nápravy.

Celková hmotnosť vozidla:

Celková hmotnosť vozidla

 =

pohotovostná hmotnosť vozidla

 +

užitočná hmotnosť vozidla

Pri jazdných súpravách:

Celková hmotnosť jednotlivého vozidla

 =

numerický súčet hmotností pripadajúcich na jednotlivé nápravy

  

Poznámka:

Zmeny oproti stavu do 31. 12. 2012

Nadväzne na zmeny príslušných osobitných predpisov sa doplnil nový pojem hmotnosti vozidla uvedený v dokladoch o vozidle, ktorými sú podľa doplnenej poznámky pod čiarou osvedčenie o evidencii časť I a osvedčenie o evidencii časť II (§ 23 a § 112e ods. 1 zákona č. 725/2004 Z. z. v znení zákona č. 144/2010 Z. z.).

Úžitkovým vozidlom sa na účely dane z motorových vozidiel rozumie vozidlo kategórie M2, M3, N1 až N3 a O1 až O4 (§ 96 ods. 1 zákona o miestnych daniach).

Poznámka:

Základom dane pri úžitkovom vozidle a autobuse je ich celková hmotnosť v tonách a počet náprav.

Podľa § 96 ods. 2 zákona o miestnych daniach celková hmotnosť vozidla je súčet pohotovostnej a užitočnej hmotnosti. V návesových jazdných súpravách sa celkovou hmotnosťou jednotlivého vozidla rozumie numerický súčet hmotností pripadajúcich na jednotlivé nápravy.

V technickom preukaze vozidla sú uvedené údaje okrem iného aj o pohotovostnej a užitočnej hmotnosti vozidla, ktorých súčet predstavuje celkovú hmotnosť vozidla, ako aj údaje o hmotnosti jednotlivých náprav vozidla.

Účinnosťou zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách vozidlám, ktoré podliehajú prihláseniu do evidencie vozidiel, sa vydá osvedčenie o evidencii, pričom podľa § 112 citovaného zákona technické preukazy vozidiel vydané predo dňom nadobudnutia platnosti zákona č. 725/2004 Z. z. zostávajú v platnosti.

Osvedčenie o evidencii vydané podľa zákona č. 725/2004 Z. z. je pojmovo koncipované odlišne a údaje o pohotovostnej a užitočnej hmotnosti sú nahradené inými pojmami (pojmy „pohotovostná hmotnosť“ a „užitočná hmotnosť“ vymedzovala vyhláška č. 116/1997 Z. z. o podmienkach premávky vozidiel na pozemných komunikáciách, ktorá bola zrušená zákonom č. 725/2004 Z. z., pričom zákon č. 725/2004 Z. z. ani iný právny predpis uvedené pojmy už neupravujú).

V nadväznosti na uvedené, pre účely určenia základu dane z motorových vozidiel pri úžitkových vozidlách a autobusoch sa vychádza z údaja uvedeného na riadku 32 osvedčenia o evidencii a pri návesových jazdných súpravách z údaja uvedeného na riadku 33, ktoré zodpovedajú celkovej hmotnosti určenej v súlade s § 96 ods. 2 zákona o miestnych daniach.

5. Sadzba dane (§ 88)

Vyšší územný celok môže na svojom území zaviesť daň z motorových vozidiel všeobecne záväzným nariadením, v ktorom určí sadzby dane, ktoré nesmú byť nižšie ako minimálne sadzby dane uvedené v prílohe č. 4 zákona o miestnych daniach. Sadzba dane sa určí pre:

a) osobný automobil podľa zdvihového objemu motora v cm3 uvedeného v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II,

b) úžitkové vozidlo a autobus podľa hmotnosti a počtu náprav uvedených v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II, osobitne pre motorové vozidlo a osobitne pre prípojné vozidlo,

c) vozidlo používané v rámci návesovej jazdnej súpravy (ťahač + náves) podľa hmotnosti a počtu náprav uvedených v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II, osobitne pre ťahač a osobitne pre náves; vozidlo sa z hľadiska určenia sadzby dane zaradí do najbližšej nižšej daňovej skupiny, než do akej by patrilo podľa hmotnosti uvedenej v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II, osobitne ťahač a osobitne náves.

Vyšší územný celok je povinný zaslať Finančnému riaditeľstvu Slovenskej republiky jeden výtlačok všeobecne záväzného nariadenia, ktorým zaviedol daň z motorových vozidiel alebo zmenil sadzby dane alebo podmienky oslobodenia od dane, do piatich kalendárnych dní odo dňa nadobudnutia jeho účinnosti.

Príklad č. 24:

Vozidlá používané v rámci návesovej jazdnej súpravy:

ťahač – parametre: 18 t, 3 nápravy

náves – parametre: 30 t, 2 nápravy

Sadzba dane určená VÚC za ťahač: 707,60 € (nad 15 t do 17 t vrátane)

Sadzba dane určená VÚC za ťahač: 812,36 € (nad 17 t do 19 t vrátane)

Sadzba dane určená VÚC za náves: 2 189,56 € (nad 26 t do 28 t vrátane)

Sadzba dane určená VÚC za náves: 2 315,63 € (nad 28 t do 30 t vrátane)

Vozidlá používané v rámci návesovej jazdnej súpravy sa z hľadiska výpočtu sadzby dane zaraďujú do najbližšej nižšej daňovej skupiny, než do akej patria podľa celkovej hmotnosti uvedenej v dokladoch vozidla (v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II), tzn. že za uvedené vozidlá navrhovaná max. sadzba dane je:

  • za ťahač 707,60 € (nad 15 t do 17 t vrátane),
  • za náves 2 189,56 € (nad 26 t do 28 t vrátane).

Za vozidlá používané v rámci návesovej jazdnej súpravy sa zaplatí daň vo výške 2 897,16 €.

Poznámka:

Zmeny oproti stavu do 31. 12. 2012

Novela zákona nahradila nesprávne označenie odkazu správnym odkazom (odkaz 42 sa nahradil odkazom 44). Nadväzne na vecnú úpravu v príslušných právnych predpisoch sa vypustilo slovo „celkovej“ v súlade s definíciou základu dane z motorových vozidiel. Slová „doklady vozidla“ boli nahradené slovami osvedčenie o evidencii časť I a osvedčenie o evidencii časť II.

6. Vznik a zánik daňovej povinnosti (§ 89)

  1. Daňová povinnosť vzniká dňom použitia vozidla na podnikanie.
  2. Daňová povinnosť zaniká dňom, ktorým sa vozidlo prestalo používať na podnikanie.
  3. Daňová povinnosť právneho nástupcu daňovníka, ktorý bol zrušený bez likvidácie, vzniká dňom nasledujúcim po zániku daňovníka, ktorý bol zrušený bez likvidácie.

Novela zákona upravila vznik a zánik daňovej povinnosti na deň, kedy sa vozidlo začalo alebo prestalo používať na podnikanie. Na základe uvedeného od 1. januára 2013 daňová povinnosť vzniká dňom použitia vozidla na podnikanie a zaniká dňom, ktorým sa vozidlo prestalo používať na podnikanie. Odstránila sa možnosť duplicitného zdanenia vozidla pri zmene daňovníka v priebehu jedného kalendárneho mesiaca. Do 31. 12. 2012 daňová povinnosť vznikala:

  • nasledujúcim dňom po dni použitia vozidla na podnikanie,
  • 1. 1. bežného zdaňovacieho obdobia, ak sa vozidlo prvýkrát použilo na podnikanie v tento deň (osobitná úprava vzniku daňovej povinnosti),
  • daňová povinnosť právneho nástupcu daňovníka, ktorý bol zrušený bez likvidácie, vznikala prvým dňom nasledujúcim po zániku daňovníka, ktorý bol zrušený bez likvidácie.

Daňová povinnosť zanikala (do 31. 12. 2013) posledným dňom mesiaca, v ktorom sa vozidlo prestalo používať na podnikanie.

Príklad č. 25:

Daňovník začal vozidlo používať na podnikanie 1. 3. 2012 a 17. 8. 2012. Kedy vznikla daňová povinnosť?

V súlade s ustanovením § 89 zákona o miestnych daniach daňová povinnosť vznikla 2. 3. (nasledujúci deň po dni použitia vozidla na podnikanie) a druhýkrát 18. 8. (tiež nasledujúci deň po dni použitia vozidla na podnikanie).

Príklad č. 26:

Daňovník začal vozidlo používať na podnikanie 1. 3. 2013 a 17. 8. 2013. Kedy vzniká daňová povinnosť?

V súlade s novelizovaným ustanovením § 89 zákona o miestnych daniach daňová povinnosť vzniká 1. 3. (dňom použitia vozidla na podnikanie) a druhýkrát 17. 8. (tiež dňom použitia vozidla na podnikanie).

Príklad č. 27:

Daňovník začal vozidlo používať na podnikanie 1. 3. 2012 a prestal používať na podnikanie 20. 9. 2012. Kedy vznikla a zanikla daňová povinnosť?

V súlade s ustanovením § 89 zákona o miestnych daniach daňová povinnosť vznikla 2. 3. 2012 (nasledujúci deň po dni použitia vozidla na podnikanie) a zanikla dňa 30. 9. 2012 (posledný deň v mesiaci, v ktorom sa vozidlo prestalo používať na podnikanie).

Príklad č. 28:

Daňovník začal vozidlo používať na podnikanie 1. 3. 2013 a prestal používať na podnikanie 20. 9. 2013. Kedy vzniká a zaniká daňová povinnosť?

V súlade s novelizovaným ustanovením § 89 zákona o miestnych daniach daňová povinnosť vzniká 1. 3. 2013 (dňom použitia vozidla na podnikanie) a zaniká dňa 20. 9. 2013 (dňom, ktorým sa vozidlo prestalo používať na podnikanie).

7. Oznamovacia povinnosť, zdaňovacie obdobie a daňové priznanie (§ 90)

7.1 Oznamovacia povinnosť

Daňovník, ktorému zanikne daňová povinnosť v priebehu zdaňovacieho obdobia, je povinný oznámiť túto skutočnosť príslušnému správcovi dane do 30 dní odo dňa zániku daňovej povinnosti. Oznamovaciu povinnosť nemá zamestnávateľ, ak zamestnanec použije na pracovnú cestu iné vozidlo než vozidlo zamestnávateľa.

  • Do 31. 12. 2012 bol daňovník povinný oznamovať vznik aj zánik daňovej povinnosti. Od 1. 1. 2013 sa oznamuje len zánik daňovej povinnosti.

7.2 Podanie daňového priznania po skončení zdaňovacieho obdobia

Daňovník je povinný podať daňové priznanie za zdaňovacie obdobie do 31. 1. po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia miestne príslušnému správcovi dane a v tejto lehote je daň aj splatná.

Príklad č. 29:

Daňová povinnosť vznikla 2. 3. 2013 a naďalej trvá. Kedy podá daňovník daňové priznanie za zdaňovacie obdobie roku 2013?

Daňovník za zdaňovacie obdobie roku 2013 podá daňové priznanie po uplynutí zdaňovacieho obdobia, t. j. do 31. 1. 2014.

Príklad č. 30:

Daňová povinnosť vznikla 1. 1. 2013 a daňová povinnosť aj naďalej trvá. Kedy je daňovník povinný podať daňové priznanie?

Daňovník podá daňové priznanie do 31. 1. 2014.

Príklad č. 31:

Daňová povinnosť vznikla 7. 4. a 7. 7. Kedy je daňovník povinný podať daňové priznanie?

Daňovník v priebehu zdaňovacieho obdobia nepodáva daňové priznanie. Daňové priznanie podá za všetky vozidlá miestne príslušnému správcovi dane po uplynutí zdaňovacieho obdobia, t. j. do 31. 1. 2014.

Príklad č. 32:

Daňovník začal používať vozidlo na podnikanie 7. 3. 2013. Dňa 12. 9. 2013 vozidlo predal, a teda prestal ho používať na podnikanie.

Daňová povinnosť v danom prípade vznikla 7. 3. 2013 a zanikla 12. 9. 2013. Daňovník je povinný oznámiť príslušnému správcovi dane zánik daňovej povinnosti v lehote do 30 dní od zániku. Do 31. 1. 2014 je povinný podať daňové priznanie za obdobie používania vozidla na podnikanie.

7.3 Podanie daňového priznania počas zdaňovacieho obdobia

Od 1. 1. 2013 sa ustanovuje nová lehota na podanie daňového priznania:

  • daňovníkovi, ktorý sa zrušuje bez likvidácie,
  • daňovníkovi, ktorý sa zrušuje likvidáciou,
  • daňovníkovi, na ktorého bol vyhlásený konkurz,
  • pri úmrtí daňovníka.

Daňovník, ktorý sa zrušuje bez likvidácie

Ak sa daňovník zrušuje bez likvidácie, daňové priznanie sa podáva za zdaňovacie obdobie, ktoré sa začína 1. 1. a končí sa dňom, v ktorom daňovník zanikol bez likvidácie.

Daňové priznanie podáva jeho právny nástupca do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia miestne príslušnému správcovi dane. V tejto lehote je daň aj splatná. (Príklad č. 33)

Daňovník, na ktorého bol vyhlásený konkurz

Ak bol na daňovníka vyhlásený konkurz, daňové priznanie sa podáva za zdaňovacie obdobie, ktoré sa začína 1. 1. a končí sa dňom predchádzajúcim dňu vyhlásenia konkurzu.

Daňové priznanie podáva správca konkurznej podstaty do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia miestne príslušnému správcovi dane. V tejto lehote je daň aj splatná.

Ak vozidlo daňovníka, na ktorého bol vyhlásený konkurz, je naďalej predmetom dane počas konkurzu, daňové priznanie sa podáva do 31. 1. po uplynutí riadneho zdaňovacieho obdobia. (Príklad č. 34)

Daňovník, ktorý sa zrušuje likvidáciou

Ak sa daňovník zrušuje likvidáciou, daňové priznanie sa podáva za zdaňovacie obdobie, ktoré sa začína 1. 1. a končí sa dňom predchádzajúcim dňu jeho vstupu do likvidácie. Daňové priznanie podáva likvidátor do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia miestne príslušnému správcovi dane. V tejto lehote je daň aj splatná. (Príklad č. 35)

Úmrtie daňovníka

Ak daňovník zomrie, daňové priznanie je povinný podať dedič alebo podľa dohody jeden z dedičov. Ak sa nedohodnú, kto podá daňové priznanie, určí ho správca dane.

Daňové priznanie sa podáva do 3 mesiacov odo dňa právoplatnosti osvedčenia o dedičstve alebo rozhodnutia o dedičstve. V tejto lehote je daň aj splatná.

Do 31. 12. 2012 sa daňové priznania za všetky typy daňovníkov podávali do 31. 1. nasledujúceho zdaňovacieho obdobia.

Príklad č. 33:

Daňovník sa dňa 25. 3. 2013 zrušil bez likvidácie.

Daňové obdobie je v tomto prípade od 1. 1. 2013 do 25. 3. 2013, za ktoré sa musí podať daňové priznanie. Daňové priznanie podá právny nástupca do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia, t. j. do 25. 4. 2013, a v tejto lehote sa musí daň aj zaplatiť (alikvotná časť dane za obdobie od 1. 1. 2013 do 25. 3. 2013).

Príklad č. 34:

Na daňovníka bol 25. 3. 2013 vyhlásený konkurz.

Daňové obdobie je v tomto prípade od 1. 1. 2013 do 24. 3. 2013, za ktoré sa musí podať daňové priznanie. Daňové priznanie podáva správca konkurznej podstaty do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia, t. j. do 24. 4. 2013, a v tejto lehote sa musí daň aj zaplatiť (alikvotná časť dane za obdobie od 1. 1. 2013 do 24. 3. 2013).

Ak by vozidlo bolo predmetom dane aj počas obdobia konkurzu, ktorý neskončí do 31. 12. 2013, daňové priznanie sa podá za celé zdaňovacie obdobie do 31. 1. 2014.

Príklad č. 35:

Daňovník 25. 3. 2013 vstúpil do likvidácie.

Daňové obdobie je v tomto prípade od 1. 1. 2013 do 24. 3. 2013, za ktoré sa musí podať daňové priznanie. Daňové priznanie podáva likvidátor do jedného mesiaca po uplynutí tohto zdaňovacieho obdobia, t. j. do 24. 4. 2013, a v tejto lehote sa musí daň aj zaplatiť (alikvotná časť dane za obdobie od 1. 1. 2013 do 24. 3. 2013).

8. Preddavky na daň a platenie dane (§ 91)

Preddavok na daň je platba na daň, ktorú je daňovník povinný platiť v priebehu zdaňovacieho obdobia.

Daňovník, ktorého predpokladaná daň u jedného správcu dane presiahne 660 € a nepresiahne 8 292 €, je povinný platiť štvrťročné preddavky na daň na bežné zdaňovacie obdobie, a to vo výške jednej štvrtiny predpokladanej dane. Štvrťročné preddavky na daň sú splatné do konca príslušného kalendárneho štvrťroka. Daňovník, ktorého predpokladaná daň u jedného správcu dane presiahne 8 292 €, je povinný platiť mesačné preddavky na daň na bežné zdaňovacie obdobie, a to vo výške jednej dvanástiny predpokladanej dane. Mesačné preddavky na daň sú splatné do konca príslušného kalendárneho mesiaca.

Základ dane, daň a preddavky na daň sa zaokrúhľujú na eurocenty nadol. Splátky dane sa zaokrúhľujú tak, aby ich súčet zodpovedal sume vyrubenej dane po zaokrúhlení. Ak daň vypočítaná v daňovom priznaní je vyššia ako zaplatené preddavky na daň, daňovník je povinný zaplatiť rozdiel v lehote na podanie daňového priznania. Ak sú zaplatené preddavky na daň vyššie ako daň vypočítaná v daňovom priznaní, vzniknutý daňový preplatok sa použije podľa osobitného zákona, ktorým je daňový poriadok.

Preddavky na daň platí daňovník tomu daňovému úradu, ktorý je miestne príslušný k 1. 1. bežného zdaňovacieho obdobia.

Poznámka:

Zmeny oproti stavu platnému do 31. 12. 2012

Novela zákona novoupravila vznik a zánik daňovej povinnosti na deň, kedy sa vozidlo začalo alebo prestalo používať na podnikanie. Daňovník už nemá oznamovaciu povinnosť pri vzniku daňovej povinnosti.

Novela zaviedla osobitnú úpravu pri podávaní daňového priznania daňovníkom, ktorý sa zrušuje bez likvidácie, likvidáciou, na ktorého bol vyhlásený konkurz a pri úmrtí daňovníka. Zviedla sa definícia preddavku na daň z motorových vozidiel. Novelou sa spresnilo, že sadzby dane z motorových vozidiel sú uvedené vo všeobecne záväznom nariadení platnom na príslušné zdaňovacie obdobie. Novelou sa zaviedol nový výpočet pomernej časti dane podľa počtu dní, v ktorých sa vozidlo používalo na podnikanie a zároveň sa doplnil počet dní v priestupnom roku.

Príklad č. 36:

Zmena miestnej príslušnosti správcu dane

Daňovník v zdaňovacom období roku 2013 platil štvrťročné preddavky na daň za 7 vozidiel miestne príslušnému správcovi dane v Banskej Bystrici. V priebehu zdaňovacieho obdobia došlo k zmene miesta evidencie vozidla, t. j. k zmene miestnej príslušnosti správcu dane z Banskej Bystrice na Trenčín u 4 vozidiel. Má táto skutočnosť vplyv na platenie preddavkov na daň?

Daňovník v roku 2013 bude platiť preddavky na daň aj naďalej správcovi dane v Banskej Bystrici. V nasledujúcom zdaňovacom období v roku 2014 bude daňovník platiť preddavky na daň vtedy, ak jeho predpokladaná daň k 1. 1. 2014 u jedného správcu dane presiahne sumu 660 €. Ak teda jeho predpokladaná daň k 1. 1. 2014 presiahne u každého správcu dane (v Banskej Bystrici aj v Trenčíne) sumu 660 €, daňovník bude platiť preddavky na daň každému z nich. V prípade, ak predpokladaná daň presiahne sumu 660 € iba u jedného z nich, daňovník platí preddavky len tomuto správcovi dane, resp. ak výška predpokladanej dane nepresiahne túto sumu ani u jedného správcu dane, daňovník v roku 2014 preddavky na daň neplatí.

8.1 Kedy sa preddavky neplatia

Daňovník, ktorého predpokladaná daň u jedného správcu dane nepresiahne 660 €, preddavky na daň na bežné zdaňovacie obdobie neplatí.

Preddavky na daň neplatí ani daňovník, ktorému vznikne počas zdaňovacieho obdobia daňová povinnosť.

Platenie preddavkov na daň z predpokladanej dane vo výške

Lehota platenia preddavkov

do 660 €

preddavky sa neplatia

od 660 € do 8 292 €

štyri splátky, a to:

do 31. 3.

do 30. 6.

do 30. 9.

do 31. 12.

nad 8 292 €

12 splátok do konca príslušného kalendárneho mesiaca

8.2 Predpokladaná daň a jej výpočet

Ak daňovníkovi vznikne povinnosť platenia preddavkov na daň na príslušné zdaňovacie obdobie, výška preddavkov sa stanovuje z predpokladanej dane u jedného správcu dane.

Predpokladaná daň je súčet ročnej sadzby dane za každé vozidlo uvedenej v platnom všeobecne záväznom nariadení, ktoré je predmetom dane k 1. 1. bežného zdaňovacieho obdobia a nie je oslobodené od dane.

Daňovníci, ktorí platia štvrťročné preddavky alebo mesačné preddavky, vyrovnajú celoročnú daň v lehote na podanie daňového priznania.

Príklad č. 37:

Daňovník v zdaňovacom období roku 2012 používal na podnikanie 5 osobných vozidiel. V roku 2013 tieto vozidlá naďalej používa na podnikanie, to znamená, že k 1. 1. 2013 vozidlá boli predmetom dane. Dve vozidlá má s kubatúrou do 1 500 cm3, dve vozidlá s kubatúrou do 2 000 cm3 a jedno vozidlo do 3 000 cm3. Podľa všeobecne záväzného nariadenia na rok 2013 sadzba dane na vozidlá do 1 500 cm3 je 165,20 €, do 2 000 cm3 je 185,36 € a do 3 000 cm3 je ročná sadzba dane vo výške 210,63 €.

Výpočet predpokladanej dane:

2 vozidlá x 165,20 € = 330,40 €
2 vozidlá x 185,36 € = 370,72 €
1 vozidlo x 210,63 € = 210,63 €
Spolu:                          911,75 €

Keďže vypočítaná predpokladaná daň k 1. 1. 2013 u jedného správcu dane presiahla sumu 660 €, ale nepresiahla sumu 8 292 €, musí daňovník v zdaňovacom období roku 2013 platiť štvrťročné preddavky na daň vo výške 227,94 € (911,75 € : 4 štvrťroky).

V tomto prípade ide teda o vozidlá, u ktorých daňová povinnosť vznikla do 31. decembra 2012 a ktorá v roku 2013 naďalej trvala.

Príklad č. 38:

Daňovník v zdaňovacom období roku 2012 používal na podnikanie 2 vozidlá s kubatúrou do 1 500 cm3. Tieto vozidlá používal aj v roku 2013 na podnikanie. Ročná sadzba dane pri týchto vozidlách je 165,20 € za jedno vozidlo. Súčet ročnej sadzby dane za vozidlá u jedného správcu dane predstavuje sumu 330,40 € (2 x 165,20 €).

Ak predpokladaná daň na rok 2013 u jedného správcu je nižšia ako 660 €, daňovník preddavky na daň neplatí. Daň za zdaňovacie obdobie 2013 daňovník zaplatí v celej sume 330,40 € do 31. 1. 2014.

8.3 Pomerná časť dane a jej výpočet

Pri vzniku a zániku daňovej povinnosti v priebehu zdaňovacieho obdobia a ak vznikne a zanikne daňová povinnosť v jeden deň, je daňovník povinný zaplatiť pomernú časť dane v lehote na podanie daňového priznania.

Pomerná časť dane sa vypočíta ako súčin jednej tristošesťdesiatpätiny a v priestupnom roku jednej tristošesťdesiatšestiny ročnej sadzby dane a počtu kalendárnych dní, v ktorých sa vozidlo používalo na podnikanie. (Príklad č. 39)

Do 31. 12. 2012: Ak daňovník použil vozidlo na podnikanie jeden deň, musel zaplatiť daň za celý mesiac, pretože pomerná časť dane sa počítala ako súčin jednej dvanástiny ročnej sadzby dane a počtu kalendárnych mesiacov, v ktorých sa vozidlo používalo na podnikanie.

Pomerná časť dane a jej výpočet u autobusov

Pomernú časť dane vypočítanú ako súčin jednej tristošesťdesiatpätiny a v priestupnom roku jednej tristošesťdesiatšestiny ročnej sadzby dane a počtu kalendárnych dní, v ktorých sa vozidlo používalo na prepravu uskutočnenú mimo výkonu vo verejnom záujme, je daňovník povinný zaplatiť v lehote na podanie daňového priznania. (Príklad č. 40)

Do 31. 12. 2012 sa u vozidiel používaných na prepravu uskutočnenú mimo výkonu vo verejnom záujme tiež platila daň len za dni, za ktoré sa autobus používal na podnikanie.

Príklad č. 39:

Daňovník v zdaňovacom období 2013 používal vozidlo na podnikanie od 3. 5. 2013 (deň prvého použitia vozidla na podnikanie) do 17. 8. 2013 (deň posledného použitia vozidla na podnikanie).

Podľa § 89 zákona o miestnych daniach daňová povinnosť vzniká dňom použitia vozidla na podnikanie a zaniká posledným dňom použitia vozidla na podnikanie. Podľa uvedeného, daňová povinnosť vznikla dňa 3. 5. 2013 a zanikla dňa 17. 8. 2013, teda vozidlo sa používalo na podnikanie 107 dní. Podľa § 91 ods. 7 zákona o miestnych daniach pomerná časť dane sa vypočíta ako súčin 1/365 ročnej sadzby dane a počtu kalendárnych dní, v ktorých sa vozidlo používalo na podnikanie. Ročná sadzba dane za toto vozidlo podľa všeobecne záväzného nariadenia predstavovala sumu 182,28 €.

Výpočet: pomerná daň = (ročná sadzba dane : 365) x 107 dní používania vozidla na podnikanie = (182,28 € : 365) x 107 = 53,43 €

Za obdobie používania vozidla na podnikanie musí daňovník podať daňové priznanie do 31. 1. 2014 a do tohto termínu aj zaplatiť pomernú časť dane vo výške 53,43 €.

Ak by daňovník uvedené vozidlo použil na podnikanie len jedenkrát v zdaňovacom období, zaplatí daň len za tento jeden deň, napr. zamestnanec na jednu pracovnú cestu použil svoje vozidlo.

Výpočet: pomerná daň = (ročná sadzba dane : 365) x 1 deň používania vozidla na podnikanie = (182,28 € : 365) x 1 deň = 0,49 €.

Za obdobie používania vozidla na podnikanie musí daňovník podať daňové priznanie do 31. 1. 2014 a do tohto termínu aj zaplatiť pomernú časť dane vo výške 0,49 €.

Príklad č. 40:

Vozidlo pravidelnej autobusovej dopravy používané aj na podnikanie

Technické parametre autobusu (vozidla pravidelnej autobusovej dopravy): celková hmotnosť: 17 t, počet náprav: 3, počet dní používania autobusu na podnikanie: 130 dní. Sadzba dane je 696,37 €.

Výpočet daňovej povinnosti = (ročná sadzba dane : 365) x počet dní používania vozidla na podnikanie = (696,37 : 365) x 130 dní = 248,02 €

Ročná sadzba dane za dni používania vozidla pravidelnej autobusovej dopravy na podnikanie je vo výške 248,02 €. Za obdobie používania vozidla na podnikanie musí daňovník podať daňové priznanie do 31. 1. 2014 a do tohto termínu aj pomernú časť dane zaplatiť.

8.4 Určenie preddavkov inak

Ak sa zmení skutočnosť, na základe ktorej bola predpokladaná daň vypočítaná, správca dane môže určiť platenie preddavkov na daň inak, ako je ustanovené zákonom. Správca dane môže ustanoviť platenie preddavkov inak aj na základe žiadosti daňovníka.

Proti rozhodnutiu správcu dane o platení preddavkov na daň inak na základe žiadosti daňovníka sa nemožno odvolať.

8.5 Zmena predmetu dane a platenie preddavkov

Na platenie preddavkov na daň nemá vplyv zmena predmetu dane ani vznik a zánik oslobodenia od dane v priebehu zdaňovacieho obdobia.

Príklad č. 41:

Daňovník v zdaňovacom období roku 2013 platil mesačné preddavky na daň za 15 vozidiel. Vo februári 2013 došlo k zániku daňovej povinnosti u 7 vozidiel. V máji 2013 daňovník kúpil ďalších 5 vozidiel, ktoré začal používať na podnikanie.

Ak v priebehu zdaňovacieho obdobia roku 2013, v ktorom daňovník platí preddavky na daň, došlo k zániku daňovej povinnosti alebo k vzniku daňovej povinnosti, daňovník platí naďalej preddavky na daň vo výške určenej na začiatku zdaňovacieho obdobia, pretože zánik daňovej povinnosti ani vznik daňovej povinnosti nemá vplyv na platenie preddavkov na daň. Daňovník v uvedenom prípade mal povinnosť oznámiť príslušnému správcovi dane zánik daňovej povinnosti do 30 dní odo dňa jej zániku. Celoročnú daň daňovník vysporiada do 31. 1. 2014.

9. Vrátenie dane v kombinovanej doprave (§ 93)

Za vozidlo, ktoré sa použilo v zdaňovacom období najmenej 60-krát v rámci kombinovanej dopravy, daňovník uplatní zníženie dane vo výške 50 % podaním daňového priznania.

Kombinovaná doprava je doprava, ktorá sa realizuje v počiatočnom alebo konečnom úseku prepravnej trasy po pozemnej komunikácii a na inom úseku prepravnej trasy železnicou alebo vodnou, alebo námornou dopravou.

Použitie pozemných komunikácií pri jednej prepravnej trase v rámci kombinovanej dopravy nesmie prekročiť vzdušnou čiarou medzi miestom naloženia a najbližším terminálom kombinovanej opravy a z terminálu do miesta vyloženia vzdialenosť 150 km.

Použitie vozidla v rámci kombinovanej dopravy daňovník preukáže dokladom potvrdeným príslušným terminálom kombinovanej dopravy.

Príklad č. 42:

Daňovník použil vozidlo (nákladný automobil – valník, celková hmotnosť: 15 t, 2 nápravy) 70-krát v rámci kombinovanej dopravy a ďalej prepravoval tovar po železnici.

Za rok 2013 podá daňovník daňové priznanie do 31. 1. 2014, daň si sám vypočíta a najneskôr do 31. 1. 2014 daň zaplatí príslušnému správcovi dane vo výške 480 € (plná sadzba dane 960 € x 50 %), t. j. 480 €.

10. Správa dane z motorových vozidiel (§ 99 ods. 5)

Správu dane z motorových vozidiel vykonáva daňový úrad miestne príslušný podľa miesta evidencie vozidla k 31. decembru predchádzajúceho roka.

Správu dane z motorových vozidiel vykonáva daňový úrad miestne príslušný podľa sídla zamestnávateľa, ak je daňovníkom zamestnávateľ.

Ak je daňovníkom stála prevádzkareň alebo iná organizačná zložka osoby s trvalým pobytom alebo sídlom v zahraničí, správu dane z motorových vozidiel vykonáva daňový úrad miestne príslušný podľa sídla stálej prevádzkarne alebo inej organizačnej zložky na území SR.

Ak vznikne daňová povinnosť v priebehu zdaňovacieho obdobia, správu dane z motorových vozidiel vykonáva daňový úrad miestne príslušný ku dňu vzniku daňovej povinnosti. Na zmenu miestnej príslušnosti v priebehu zdaňovacieho obdobia sa neprihliada.

Ak nemožno určiť miestnu príslušnosť správcu dane z motorových vozidiel, postupuje sa podľa zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) (§ 99 ods. 6).

Poznámka:

Zmena oproti stavu platnému do 31. 12. 2012

Oproti predchádzajúcej právnej úprave zákon ustanovuje miestnu príslušnosť daňového úradu pri vzniku daňovej povinnosti v priebehu zdaňovacieho obdobia. Vypustila sa miestna príslušnosť daňovníka, ktorý používal na podnikanie vozidlo so zahraničným evidenčným číslom z dôvodu, že toto vozidlo od 1. 1. 2013 nie je predmetom dane.

Príklad č. 43:

Vozidlo bolo k 31. 12. 2012 evidované na Dopravnom inšpektoráte v Žiline. Dňa 16. 5. 2013 Dopravný inšpektorát v Trenčíne vykonal zmenu miesta evidencie vozidla na základe žiadosti daňovníka.

Ak v priebehu zdaňovacieho obdobia dôjde k zmene miestnej príslušnosti, na túto skutočnosť sa neprihliada. To znamená, že za zdaňovacie obdobie roku 2013 daňovník podá daňové priznanie do 31. 1. 2014 na Daňový úrad v Žiline. Za rok 2014 daňovník podá daňové priznanie už na DÚ Trenčín.

Príklad č. 44:

Vozidlo bolo k 31. 12. 2012 evidované na Dopravnom inšpektoráte v Košiciach. Daňovník toto vozidlo začal používať na podnikanie dňa 16. 3. 2013. V júni 2013 došlo k zmene miestnej príslušnosti z Košíc do Trenčína.

Daňovník za zdaňovacie obdobie roku 2013 je povinný podať daňové priznanie do 31. 1. 2014 daňovému úradu, ktorý bol miestne príslušný podľa miesta evidencie vozidla k 31. 12. 2012, t. j. v danom prípade na Daňový úrad v Košiciach. Za rok 2014 podá daňové priznanie na Daňový úrad v Trenčíne.

Príklad č. 45:

Vozidlo bolo k 31. 12. 2012 evidované na Dopravnom inšpektoráte v Nitre. Dňa 7. 1. 2013 došlo k zmene miesta evidencie vozidla do Trnavy.

Daňovník je povinný podať daňové priznanie do 31. 1. 2014 za zdaňovacie obdobie roku 2013 daňovému úradu, ktorý je miestne príslušný podľa miesta evidencie vozidla k 31. 12. 2012, t. j. v danom prípade na Daňový úrad v Nitre. Za rok 2014 podá daňové priznanie na Daňový úrad v Trnave.

Vymáhanie daňového nedoplatku

Pri zmene miestnej príslušnosti sa na účely vrátenia daňového preplatku na dani z motorových vozidiel, vymáhania daňového nedoplatku na dani z motorových vozidiel a vyrubenia úroku z omeškania na dani z motorových vozidiel považuje za správcu dane ten daňový úrad, u ktorého preplatok na dani z motorových vozidiel alebo nedoplatok na dani z motorových vozidiel vznikol.

Pri zmene miestnej príslušnosti je na uloženie pokuty príslušný ten správca dane, ktorému malo byť daňové priznanie podané.

Príklad č. 46:

V priebehu zdaňovacieho obdobia roku 2013 došlo k zmene miesta evidencie vozidla, a tým aj k zmene miestnej príslušnosti z Trenčína do Košíc.

Daňovník za zdaňovacie obdobie roku 2013 podá daňové priznanie do 31. 1. 2014 na Daňový úrad Trenčín. V ďalšom roku daňovník už podá daňové priznanie Daňovému úradu v Košiciach. Ak daňovník za rok 2013 nezaplatí daň, nedoplatok bude vymáhať Daňový úrad Trenčín, u ktorého nedoplatok na dani vznikol.

Poznámka:

Zmena oproti stavu platnému do 31. 12. 2012

Uvedené ustanovenie sa pri zmene miestnej príslušnosti správcu dane z motorových vozidiel okrem vrátenia daňového preplatku a vymáhania daňového nedoplatku rozšírilo aj o vyrubenie úroku z omeškania a uloženie pokuty.

Výnos dane z motorových vozidiel vrátane výnosu z pokuty a úroku z omeškania vzťahujúcich sa k tejto dani a zaplatený preddavok na daň je príjmom rozpočtu vyššieho územného celku, v ktorého územnom obvode je sídlo správcu dane. Správca dane poukáže tieto výnosy za kalendárny mesiac vyššiemu územnému celku do 15 dní nasledujúceho kalendárneho mesiaca.

Na konanie vo veciach miestnych daní, teda aj dane z motorových vozidiel, sa vzťahuje zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) v znení neskorších predpisov.

Na podávanie daňových priznaní k dani z motorových vozidiel za rok 2013 sa použije tlačivo vydané opatrením MF SR č. MF/021314/2012-722, ktoré je zverejnené vo FS 8/2012 a tlačivá sú k dispozícii na daňových úradoch a na internetovej stránke finančnej správy SR www.financnasprava.sk sekcia daňová.

Príklad č. 47:

Daňové priznanie k dani z motorových vozidiel za rok 2013

Spoločnosť Alfa, s. r. o., v roku 2013 používala pri vykonávaní svojej činnosti nasledovné motorové vozidlá:

1.Osobný automobil: BMW Sedan 
 Zdvihový objem motora:2 500 m3
 Základná sadzba dane podľa VZN:173,60 €
 Vozidlo používané na podnikanie:12 mesiacov
 Daň:173,60 €
2.Osobný automobil: Honda Accord 
 Zdvihový objem motora:2 650 m3
 Základná sadzba dane podľa VZN:173,60 €
 Vozidlo používané na podnikanie:141 dní
 Daň:67,06 €

Vyplnené tlačivo daňového priznania je v prílohe tohto príspevku.

Poznámka:

Úplné znenie zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení účinnom k 1. 1. 2013 s komentárom sme publikovali v DÚPP č. 1/2013.


Príloha: Vyplnené daňové priznanie k dani z motorových vozidiel

 

Poznámka redakcie:
§ 84 zákona č. 582/2004 Z. z.
§ 85 zákona č. 582/2004 Z. z.
§ 86 zákona č. 582/2004 Z. z.
§ 90 zákona č. 582/2004 Z. z.


Autor: Ing. Ľudmila Novotná

Prílohy

  • Vyplnené daňové priznanie k dani z motorových vozidiel /2,00 MB

Súvisiace vzory

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.