Novela zákona o ERP účinná od 1. 4. 2015

Národná rada SR schválila novelu zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice účinnou najmä od 1. apríla 2015. Uvádzame vybrané témy tejto novely.

Obsah

Dátum publikácie:4. 12. 2014
Autor:Ing. Vladimír Pastierik
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov
Právny stav do:31. 12. 2016

Národná rada SR schválila novelu zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice v znení neskorších predpisov s účinnosťou najmä od 1. apríla 2015.

Zákona o ERP bol zmenený a doplnený článkom č. X zákona č. 333/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

Ďalej uvádzame vybrané témy tejto novely; v praxi je potrebné používať úplné znenie zákona.

  1. Novelou sa kompetencia certifikácie ERP prideľuje Colnému úradu Bratislava podľa konania procesne upraveného týmto zákonom [§ 1 ods. 1 písm. c), § 4 ods. 1 písm. a); § 4b]. Podľa dôvodovej správy bude Colný úrad Bratislava pre výrobcov, dovozcov a distribútorov vykonávať certifikáciu bezodplatne.
  2. Na úvod pripomíname, že používanie ERP sa týka len prijatých úhrad v hotovosti za všetok tovar a za vybrané služby uvedené v prílohe 1 zákona. Zavádza sa možnosť používať technicky novú formu elektronickej registračnej pokladnice – virtuálnu registračnú pokladnicu [§ 1 ods. 1 písm. a), § 7a].
  3. Virtuálnou registračnou pokladnicou je elektronické prostredie zriadené Finančným riaditeľstvom Slovenskej republiky (FR SR), komunikujúce prostredníctvom koncového zariadenia [§ 2 písm. b)].
  4. Definícia pokladničného dokladu sa doplňuje o doklad o vrátení platby za neposkytnutú službu (napr. vrátené skipasy) alebo doklad za vrátené zálohované obaly (bez kúpy tovaru). Pokladničným dokladom je aj doklad vyhotovený virtuálnou registračnou pokladnicou [§ 2 písm. x), § 8 ods. 4].
  5. Koncovým zariadením je elektronické zariadenie, ktoré umožňuje prístup do prostredia virtuálnej registračnej pokladnice a tlač príslušných dokladov (pokladničný doklad, doklad „VKLAD“, doklad „NEPLATNÝ DOKLAD“), intervalovú uzávierku a prehľadovú uzávierku [§ 2 písm. zg)].
  6. Z dôvodovej správy vyplýva, že koncovým zariadením bude v podstate štandardný počítač a tlačiareň. Tlačiareň, ktorá bude komunikovať s virtuálnou registračnou pokladnicou, musí umožňovať vytlačenie tlačových výstupov čitateľných po dobu piatich rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom boli vyhotovené (§ 4a ods. 4).
  7. Podľa dôvodovej správy bude virtuálna registračná pokladnica bezodplatne prístupná podnikateľom cez internet na webovej stránke Finančného riaditeľstva SR po registrácii na daňovom úrade. Pripojenie na internet bude záležať od individuálneho technického vybavenia podnikateľa (hardvér) – cez počítač, notebook, tablet alebo mobilný telefón.
  8. Údaje o evidencii prijatých tržieb nebudú ukladané v žiadnom lokálnom fiskálnom zariadení podnikateľa, ale budú po zaevidovaní on-line systémom prenášané do centrálneho informačného systému finančnej správy, čo bude umožňovať kontrolným orgánom jednoduchý prístup k dátam.
  9. Na jedno predajné miesto môže byť vytvorená len jedna virtuálna registračná pokladnica (§ 4a ods. 1). Podnikateľovi bude umožnené prostredníctvom prístupových údajov len jedno prihlásenie. Podnikateľ môže využívať virtuálnu registračnú pokladnicu, len ak počet vydaných pokladničných dokladov v jednom kalendárnom mesiaci nie je viac ako 1 000 (§ 4a ods. 2).
  10. Podnikateľ môže používať virtuálnu registračnú pokladnicu až po registrácii na daňovom úrade a po pridelení kódu virtuálnej registračnej pokladnice. Na účely registrácie podnikateľ predloží písomnú žiadosť. Po overení údajov daňový úrad podnikateľa zaregistruje a pridelí kód virtuálnej registračnej pokladnice (§ 7a ods. 1).
  11. Po zaregistrovaní podnikateľa daňový úrad odovzdá podnikateľovi prihlasovacie údaje, ktoré bude podnikateľ používať pri používaní virtuálnej registračnej pokladnice. Podnikateľ je povinný oznámiť daňovému úradu prípadnú zmenu adresy predajného miesta (§ 7a ods. 2, 3).
  12. Ak sa v iných všeobecne záväzných právnych predpisoch používa pojem „elektronická registračná pokladnica“, rozumie sa tým aj „virtuálna registračná pokladnica“. Virtuálna registračná pokladnica je teda rovnocennou formou ERP, jej obmedzenie je v rozsahu podnikania, a to len do 1 000 dokladov za kalendárny mesiac.
  13. Podnikateľ, ktorý používa virtuálnu registračnú pokladnicu, môže vytlačiť iba jeden originál pokladničného dokladu (§ 8 ods. 6). Pokladničný doklad vyhotovený virtuálnou registračnou pokladnicou obsahuje povinné údaje a unikátny identifikačný kód vygenerovaný virtuálnou registračnou pokladnicou (§ 8 ods. 7).
  14. Podnikateľ, ktorý používa virtuálnu registračnú pokladnicu, nemá povinnosť vyhotovovať dennú uzávierku (§ 12 ods. 5). Podnikateľ si bude môcť z virtuálnej registračnej pokladnice, z tam uložených dát, vyhotovovať pre svoje účely intervalovú alebo prehľadovú uzávierku a zároveň má povinnosť vyhotoviť tieto uzávierky na požiadanie daňového úradu.
  15. Pri používaní virtuálnej registračnej pokladnice sa nebude viesť kniha pokladnice a s prihliadnutím na osobitosť technického riešenia takejto pokladnice nebude túto uvádzať do prevádzky servisná organizácia.
  16. Ak dôjde k poruche koncového zariadenia (počítač, tlačiareň), je podnikateľ povinný obnoviť prevádzku tohto zariadenia do 48 hodín od vzniku poruchy (§ 10 ods. 7). V prípade poruchy tiež platí povinnosť viesť náhradnú evidenciu formou paragónov.
  17. Podnikateľ je povinný oznámiť ukončenie používania virtuálnej registračnej pokladnice daňovému úradu najneskôr do troch pracovných dní od ukončenia jej používania (§ 15a ods. 1), na čo daňový úrad zruší prístup do virtuálnej registračnej pokladnice.
  18. Daňový úrad tiež zruší prístup do virtuálnej registračnej pokladnice, ak dôjde k strate, zneužitiu alebo odcudzeniu prihlasovacích údajov (§ 15a ods. 2).
  19. Ak podnikateľ prekročí počet vydaných pokladničných dokladov (viac ako 1 000 v kalendárnom mesiaci), finančné riaditeľstvo posledný deň nasledujúceho mesiaca po prekročení tohto počtu ukončí používanie virtuálnej registračnej pokladnice. Podnikateľ je následne povinný začať používať elektronickú registračnú pokladnicu (§ 15a ods. 4); návrat k používaniu virtuálnej registračnej pokladnice nie je možný.
  20. Ak daňový úrad alebo colný úrad uloží pokutu na mieste rozhodnutím, uloží aj zákaz predávať tovar alebo poskytovať služby, na ktoré sa vzťahuje povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu na predajnom mieste, najviac však na 72 hodín, o čom spíše zápisnicu (§ 16b ods. 7).
  21. Colný úrad alebo daňový úrad môže zabezpečiť elektronickú registračnú pokladnicu, ak existuje dôvodné podozrenie z pozmeňovania údajov v elektronickej registračnej pokladnici alebo v kontrolnom zázname (§ 17a ods. 1).
  22. Podnikateľ, ktorému vznikne povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu pri poskytovaní služieb doplnených do prílohy 1, je povinný používať elektronickú registračnú pokladnicu najneskôr od 1. apríla 2015 (§ 18cb ods. 1).
  23. V prílohe č. 1 zákona sú uvedené služby, na ktoré sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v elektronickej registračnej pokladnici alebo vo virtuálnej registračnej pokladnici, pričom tento zoznam služieb bol rozšírený.
  24. Ďalej uvádzame prílohu č. 1 podľa schváleného zákona, pričom doplnené alebo pozmenené kódy Klasifikácie produkcie sú tmavým písmom, teda poskytovatelia týchto služieb majú povinnosť od 1. apríla 2015 zaviesť používanie ERP, ak budú prijímať úhrady v hotovosti.


Autor: Ing. Vladimír Pastierik

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 289/2008 Z. z. Zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.