Dátum publikácie:2. 12. 2013
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty
Právny stav od:1. 1. 2014
Právny stav do:30. 9. 2014
Novela zákona č. 222/2004 Z.z. o DPH v znení neskorších predpisov, ktorá bola prijatá dňa 17. októbra 2013, sa zameriava predovšetkým na vytváranie ďalšej podpory boja proti podvodom na dani z pridanej hodnoty.
Podstatné zmeny a úpravy:
Zavedenie kontrolného výkazu
Pre platiteľov DPH sa zavádza povinnosť spolu s daňovým priznaním podávať aj kontrolný výkaz. Platitelia (registrácia podľa § 4, § 4a, § 5 a § 6) dane budú povinní uvádzať v kontrolnom výkaze tie údaje, ktoré neuvádzajú už v iných typoch výkazov, ako sú napríklad colné vyhlásenia pri vývoze tovarov do tretích štátov, prípadne súhrnné výkazy pri intrakomunitárnych dodaniach tovarov do iných členských štátov. Zavádza sa na účely potreby krížovej kontroly tých údajov, ktoré sú predmetom DPH v tuzemsku a platitelia dane sú zároveň osobami povinnými platiť daň.
Kontrolný výkaz ako dokument obsahujúci informácie o vymedzených dodávkach tovaru a služieb platiteľov dane na vstupe aj výstupe bude predstavovať zdroj informácií pre finančnú správu. Prostredníctvom automatizovaného systému krížovej kontroly v ňom uvedených údajov bude finančná správa vedieť efektívne plánovať daňové kontroly.
Kontrolný výkaz sa bude podávať elektronicky a budú v ňom obsiahnuté podrobné údaje o jednotlivých daňových povinnostiach platiteľa dane a o jednotlivých odpočtoch uplatňovaných platiteľom dane za dané zdaňovacie obdobie (napr. IČ DPH dodávateľa, odberateľa, poradové číslo faktúry, suma dane, základ dane).
Podrobné údaje o uskutočnených a o prijatých transakciách sa budú vykazovať na základe vyhotovených a prijatých faktúr o dodaní tovaru alebo služby vrátane súhrnných faktúr a dohôd o platbách podľa § 75 ods. 2, z ktorých v tuzemsku vznikne platiteľovi dane povinnosť platiť daň a z ktorých vznikne platiteľovi dane právo na odpočítanie dane.
V prípade prijatia služieb z iného členského štátu alebo tretieho štátu, kedy povinnosť platiť daň má platiteľ dane v SR, ako aj v ostatných prípadoch samozdanenia služby alebo tovaru, sa môžu uvádzať údaje aj z iných dokladov (napr. zmluvy), ak platiteľ dane nemá k dispozícii faktúru v čase podania kontrolného výkazu. Ide o prípady, v ktorých zákon umožňuje odpočítanie dane z prijatých plnení na základe uvedenia prijatej služby alebo tovaru v záznamoch platiteľa dane [§ 51 ods. 1 písm. b) zákona].
POZNÁMKA
O plneniach, ku ktorým je vydaná zjednodušená faktúra vyhotovená elektronickou registračnou pokladnicou (ERP), dodávateľ tovaru alebo služby bude uvádzať len kumulované údaje z týchto faktúr.
Osobitne bude dodávateľ uvádzať kumulované údaje týkajúce sa všetkých ostatných dodaní tovarov a služieb, ktoré nie je povinný evidovať prostredníctvom ERP a ku ktorým nie je povinný vydať ani faktúru (napr. plnenia voči nezdaniteľnej osobe, diaľničné známky, parkovacie lístky a iné plnenia, ktoré nie sú zahrnuté medzi tie, ktoré sa poskytujú inému platiteľovi dane alebo ktoré sú zahrnuté v kumulatíve z ERP a pri ktorých mu vzniká povinnosť platiť daň).
Príjemca plnenia bude musieť uvádzať údaje z každej jednotlivej prijatej faktúry vrátane zjednodušenej faktúry vyhotovenej ERP a vrátane ďalších zjednodušených faktúr (§ 74 ods. 3 zákona).
Osobitne sa v kontrolnom výkaze budú uvádzať údaje z opravných faktúr (tzv. dobropisov a ťarchopisov).
Rovnako ako pri daňovom priznaní sa ustanovuje aj povinnosť podať opravný kontrolný výkaz a dodatočný kontrolný výkaz, a to podľa okamihu, kedy platiteľ dane zistí nesprávne alebo neúplné údaje v pôvodnom kontrolnom výkaze. V určitých prípadoch je možné za nesplnenie povinností súvisiacich s kontrolným výkazom uložiť aj pokutu, a to podľa závažnosti protiprávneho konania až do výšky 10 000 eur. Ak platiteľ dane opakovane poruší povinnosť podať kontrolný výkaz, daňový úrad mu môže uložiť pokutu až do výšky 100 000 eur.
POZNÁMKA
Vzor kontrolného výkazu ustanoví opatrenie MF SR. K vyplneniu kontrolného výkazu vydá MF SR poučenie, ktoré uverejní vo Finančnom spravodajcovi.
NEPREHLIADNITE!
Ak sa v kontrolnom výkaze uvádzajú údaje z faktúr vyhotovených v súvislosti s dodávkami tovarov, pri ktorých sa uplatní tuzemský prenos daňovej povinnosti, v kontrolnom výkaze sa navyše pri týchto tovaroch uvádza aj množstvo tovaru, druh tovaru alebo kód kombinovanej nomenklatúry tovarov. Platí to len pre vyhotovené a prijaté faktúry, pri ktorých dochádza k tuzemskému prenosu daňovej povinnosti, to znamená, len ak platiteľ dane dodá tovar, pri ktorom sa uplatní prenos daňovej povinnosti inému platiteľovi dane. Ak platiteľ dane nadobudne napr. železo od dodávateľa z iného členského štátu, v kontrolnom výkaze sa údaje o množstve a kóde kombinovanej nomenklatúry dodaného železa neuvedú.
Spresnenie registrácie zo zákona
Dochádza k spresneniu získania postavenia platiteľa dane zo zákona (podľa § 4 ods. 4 zákona o DPH) na základe nadobudnutia podniku alebo nadobudnutia samostatnej organizačnej zložky (kúpa alebo vklad podniku do obchodnej spoločnosti).
Bližšie sa určuje skutočnosť, ktorou je nadobudnutie podniku alebo nadobudnutie organizačnej zložky. Osoba sa stane platiteľom dane len za predpokladu, že v rámci predaja podniku alebo jeho časti, prípadne vkladu podniku sa prevádza hmotný a nehmotný majetok. Týmto sa má zabrániť situácii, aby na základe formálneho predaja podniku alebo organizačnej zložky bez existencie majetku dochádzalo k registrácii platiteľov DPH.
Nadobudnutie postavenia platiteľa dane bude overovať daňový úrad na základe predložených dokladov. Z tohto dôvodu zo zákona vyplýva povinnosť, aby daňový subjekt okrem oznámenia skutočnosti, na základe ktorej sa mal stať platiteľom dane, poslal aj príslušné doklady osvedčujúce túto skutočnosť (napr. zmluva o predaji podniku, výpis z obchodného registra, zmluva o dodaní stavby).
Ak daňový úrad zistí, že nie sú splnené podmienky na registráciu, nevydá osvedčenie, nepridelí IČ DPH a o tejto skutočnosti vydá rozhodnutie, proti ktorému nie je možné podať odvolanie.
Rozšírenie povinnosti zábezpeky
Povinnosť zložiť zábezpeku na daň podľa § 4c zákona o DPH sa rozširuje aj na prípady, ak je žiadateľom o registráciu právnická osoba, ktorej spoločníkom je tiež právnická osoba, ktorá má nedoplatky na DPH 1 000 eur a viac.
Povinnosť zložiť zábezpeku na DPH na základe rozhodnutia daňového úradu podľa § 4c zákona sa rozširuje aj na tie subjekty, ktoré nadobudli postavenie platiteľa dane zo zákona, a na zdaniteľné osoby, ktorým bola zmenená registrácia podľa § 5 alebo § 6 na registráciu podľa § 4 zákona (IČ DPH sa nemení), za predpokladu, že tieto osoby budú spĺňať podmienky na uloženie zábezpeky. Týmto sa má zabrániť snahám dosiahnuť registráciu inú ako podľa § 4 ods. 1 až 4, a tým sa vyhnúť plateniu zábezpeky.
Zmeny v registrácii zahraničných osôb (§ 5 ods. 1)
Dochádza k zrušeniu povinnosti pre zahraničné osoby registrovať sa pre DPH v SR (§ 5 ods. 1) v prípade, ak tieto osoby uskutočnia dovoz tovaru do SR. Povinnosť registrovať sa v SR ostáva zachovaná, ak dovezený tovar plánujú dovozcovia dodať s miestom dodania v SR.
NEPREHLIADNITE!
Ak zahraničná osoba prestane spĺňať status zahraničnej osoby (napr. z dôvodu, že v SR vznikla prevádzkareň v zmysle § 4 ods. 7 zákona, príp. došlo k presunu sídla do SR, k zmene bydliska), považuje sa za osobu, ktorá je registrovaná podľa § 4 zákona (registrácia podľa § 4 sa týka osôb usadených v SR). Zmena registrácie podľa § 5 a § 6 zákona na registráciu podľa § 4 nie je podmienená dosiahnutím obratu.
Zahraničná osoba je povinná písomne informovať daňový úrad o skutočnosti, na základe ktorej prestala spĺňať status zahraničnej osoby.
Daňový úrad vykoná zmenu v registrácii podľa daňového poriadku. Osvedčenia o registrácii pre daň budú od 1. 1. 2014 vydávané s vyznačením príslušného paragrafu zákona, podľa ktorého bolo osobe pridelené IČ DPH.
Podobne bude upravená zmena registrácie z § 4 na registráciu podľa § 5 alebo § 6 zákona (napr. prevádzkareň v zmysle § 4 ods. 7 zákona zahraničnej právnickej osoby prestane spĺňať kritériá prevádzkarne). Zmena registrácie z § 4 na § 5, príp. § 6 zákona pripadá do úvahy vtedy, ak existuje dôvod na registráciu podľa § 5 alebo § 6, t. j. ak táto osoba, ktorá nadobudla status zahraničnej osoby, bude v SR vykonávať činnosť, z ktorej je povinná platiť DPH v SR.
Spresnenie použitia osobitného režimu zdaňovania
Úprava ustanovenia § 66 má riešiť situácie, kedy dochádza k zámernému zamieňaniu bežného režimu dane s osobitnou úpravou uplatňovania dane.
Platitelia dane, ktorí napríklad nakupujú ojazdené motorové vozidlá z iného členského štátu, namiesto uplatnenia bežného režimu dane, ktorému nasvedčuje faktúra vyhotovená k dodaniu ojazdeného motorového vozidla bez slovnej informácie „úprava zdaňovania prirážky – použitý tovar“, predstierajú, že tovar kúpili v osobitnej úprave uplatňovania dane. To znamená, že namiesto zdaňovania plnej kúpnej ceny bez dane zdania iba svoju prirážku.
POZNÁMKA
Na predchádzanie tomu sa zavádza právna domnienka, že faktúry vyhotovené zdaniteľnou osobou z iného členského štátu, na ktorých nie je slovná informácia, že ide o režim zdaňovania prirážky, sa považujú za faktúry vydané k tovaru dodanému v bežnom režime zdaňovania.
V takýchto prípadoch obchodník (napr. predajca ojazdených vozidiel), ktorý inak používa osobitnú úpravu zdanenia, nemôže pri predaji uplatniť osobitnú úpravu.
Rozšírenie prípadov tuzemského samozdanenia
Rozširujú sa prípady dodania tovarov, pri ktorých bude dochádzať k prenosu daňovej povinnosti na kupujúceho v tuzemsku (§ 69 ods. 12). Bude sa to týkať dodania konkrétnych druhov poľnohospodárskych plodín, kovov, mobilných telefónov a integrovaných obvodov.
Pre zjednodušenie identifikácie poľnohospodárskych plodín a kovov patriacich do kategórie tovarov s prenosom daňovej povinnosti sa odkazuje priamo v novele zákona o DPH na určenú kapitolu Spoločného colného sadzobníka. Pri poľnohospodárskych plodinách ide len o tovary spadajúce do kapitoly 10 Spoločného colného sadzobníka (Obilniny) a do kapitoly 12 Spoločného colného sadzobníka (Olejnaté semená a olejnaté plody; rôzne zrná, semená a plody; priemyselné alebo liečivé rastliny; slama a krmoviny), ktoré nie sú bežne určené v nezmenenom stave na konečnú (ľudskú) spotrebu.
Pri kovoch ide o tovary patriace do kapitoly 72 (Železo a oceľ) Spoločného colného sadzobníka a do položiek 7301, 7308 a 7314 Spoločného colného sadzobníka. Keďže do kapitoly 72 patrí aj železný a oceľový odpad a šrot, na ktorý sa už prenos daňovej povinnosti vzťahuje podľa písmena a), § 69 ods. 12 písm. g) sa naň nevzťahuje.
Minimálny základ dane pre povinné uplatnenie prenosu daňovej povinnosti je 5 000 eur.
Prenos daňovej povinnosti sa uplatní, iba ak obidvaja obchodní partneri, to znamená dodávateľ aj odberateľ, sú v postavení platiteľa dane.
Vplyv podania kontrolného výkazu na vrátenie nadmerného odpočtu
Ak daňový úrad vyzve platiteľa dane na odstránenie nedostatkov v dodatočnom kontrolnom výkaze, dôjde k prerušeniu plynutia lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu.
Možnosť zrušenia registrácie pri opakovanom nepodaní kontrolného výkazu
Daňový úrad môže podľa súčasného znenia § 81 ods. 4 zákona zrušiť registráciu pre daň platiteľovi dane z dôvodu, že platiteľ dane opakovane v priebehu kalendárneho roka nepodá daňové priznanie. Keďže kontrolný výkaz sa bude podávať spolu s daňovým priznaním, aj opakované nepodanie kontrolného výkazu bude dôvodom na zrušenie registrácie.
Zrušenie registrácie podľa § 7 a § 7a
Dochádza k doplneniu v súčasnosti chýbajúcej úpravy zrušenia registrácie osôb, ktoré sú registrované podľa § 7 alebo § 7a zákona.
Registráciu podľa ustanovení § 7 alebo § 7a zákona zruší daňový úrad na základe žiadosti alebo z úradnej moci, ak subjekt skončí v SR činnosť, ktorá je predmetom dane.
Ďalším dôvodom na zrušenie registrácie podľa § 7 alebo § 7a zákona je skutočnosť, že zdaniteľná osoba nadobudne postavenie platiteľa dane (dosiahnutím obratu, na základe dobrovoľnej registrácie, zo zákona). V týchto prípadoch daňový úrad zruší registráciu z úradnej moci ku dňu, keď sa táto zdaniteľná osoba stala platiteľom dane.
Autor: Ing. Beáta Jarošová, PhD.
Súvisiace právne predpisy ZZ SR