Zahraničná faktúra a povinnosť kupujúceho odviesť DPH v SR – nákup tovaru zo zahraničia (ONLINE ROZHOVOR s daňovým poradcom)

Pravidlo, ktoré platí pri dodaniach tovaru v rámci tuzemska, t. j. že daň z pridanej hodnoty spravidla odvádza dodávateľ, neplatí vždy v prípade zahraničných faktúr – faktúr od dodávateľov z iných členských štátov alebo z tretích štátov, kedy sa osobou povinnou platiť DPH v SR stáva príjemca tovaru – odberateľ.

Dátum publikácie:18. 11. 2013
Autor:Ing. Vladimír Ozimý

ONLINE ROZHOVOR

bol ukončený a už nie je možné pridávať otázky.

ZODPOVEDANÉ OTÁZKY

Magda Uramová   (21.11.2013 13:09)
Podnikateľ z ČR, neplátca DPH dodal tovar právnickej osobe v SR - platiteľovi DPH. Tovar bol zaslaný z ČR do SR poštou. Fa od ČR podnikateľa je samozrejme ako od neplatiča bez DPH. Ako je to s DPH na Slovensku v tomto prípade u právnickej osoby - plátcu DPH v SR , ktorá tovar na túto FA kúpila ?
Ing. Vladimír Ozimý

Inštitút intrakomunitárnej dodávky je možné uplatniť len v prípade, že dodávku uskutočňuje platiteľ dane z pridanej hodnoty, ktorý oslobodí dodanie a prenesie daňovú povinnosť na príjemcu plnenia. V tomto prípade ide o dodanie tovaru zdaniteľnou osobou, ktorá nie je platiteľom. na základe tejto skutočnosti nevzniká slovenskej spoločnosti žiadna povinnosť z dôvodu takto nadobudnutého tovaru v tuzemsku, t.j. nemusí vykonať tzv. "samozdanenie"


Anonymný užívateľ  (21.11.2013 13:13)
Spoločnosť začala dovážať tovar z tretích krajín, hlavne z Číny. Dodávateľ vystavil tzv. proforma faktúru, na základe ktorej bola vykonaná úhrada a následne zaplatená colnému úradu DPH a clo. Je potrebné mať v tomto prípade aj tzv. daňový doklad, teda faktúru? Alebo stačí tá proforma faktúra, keďže DPH aj clo sa platí na základe iného dokladu? Ďakujem pekne za odpoveď.
Ing. Vladimír Ozimý

Pri dovoze tovaru je povinný vymerať daň z pridanej hodnoty colný úrad v súlade s colnými predpismi a zákonom č. 222/2004 Z. z. o DPH. Pre účely určenia základu dane vychádza správca dane z režimu § 24 zákona o DPH. To znamená, pre slovenskú spoločnosť je podstatné aby bol správne určený základ dane na základe údajov, ktoré poskytne správcovi dane, t.j. colnému úradu. Môže to byť aj údaje z proforma faktúry ktoré deklarujú hodnotu dodávky.  Na základe tejto skutočnosti vystaví colný úrad JCD, kde určí výšku colného dlhu, ktorého súčasťou je aj DPH. Na účely uplatnenia odpočítania dane je nutné splniť podmienky uvedené v § 49 ods.1 a  2 písm.d) zákona o DPH a § 51 ods. 1 písm. d) zákona, t.j. musí vzniknúť daňová povinnosť (napr. prepustením tovaru do voľného obehu), daň musí byť zaplatená a musíte mať doklad, kde ste uvedený ako dovozca alebo príjemca tovaru (dovozné JCD).


Andrea Gašpieriková   (21.11.2013 13:13)
Dobrý deň, slovenská sro - platca dph má došlú faktúru z Ruska za dodanie výrobnej linky s montážou. Linka však nepríde na Slovensko, je prepravená priamo z Ruska do Bieloruska, kde bude aj namontovaná. Bieloruskému odberateľovi bude táto linka následne slovenským platiteľom dph vyfakturovaná. Sú tieto transakcie predmetom slovenskej DPH? Podľa nášho názoru sa došlá faktúra nebude samozdaňovať, nakoľko tovar s montážou nepríde fyzicky na Slovensko. Vystavenú faktúru do Bieloruska je možné vystaviť ako dodanie oslobodené od DPH podľa § 47? Nie je potrebné sa zaregistrovať v Bielorusku? Je náš postup správny? Ďakujem
Ing. Vladimír Ozimý

Dobrý deň, podľa toho čo uvádzate ide o dodanie tovaru s montážou, pri ktorom sa určí miesto dodania podľa § 13 ods. 1 písm. b) zákona č. 222/2004 Z.z . o DPH, t.j. tam kde sa montáž uskutočňuje. Na základe uvedených informácii ide o dodanie v Bielorusku, t.j. dodanie ani prijatie tovaru na faktúru nie je predmetom dane v tuzemsku a slovenská spoločnosť nemá povinnosť samozdaňovať a ani povinnosť vyhotovať faktúru s daňou. Predmetné plnenie sa ani na vstupe ani na výstupe neuvedie do daňového priznania slovenskej spoločnosti.


Anonymný užívateľ  (21.11.2013 13:16)
Dobrý deň, prosím Vás, sme výrobný podnik, dcérska spoločnosť, materská spoločnosť má sídlo v Kórejskej republike, sme platiteľom DPH v SR. Dovážame materiál z Kórejskej republiky, lodná preprava do prístavu v Slovinku (Koper). Tam sa materiál preclí slovinskou špedičnou spoločnosťou, využívame tzv. fiškálne preclenie (daňový zástupca). Odtiaľ nám na Slovensko prepravu zabezpečuje rakúska prepravná spoločnosť, tiež platiteľ DPH. Máme faktúry z KR, položky - suma za materiál, poistenie a preprava (Incoterms - CIF) a faktúru za prepravu od rakúskej spoločnosti za prepravu + iné náklady a refakturáciu cla. Máme iba tieto dve faktúry (doklad od špedičnej spoločnosti nemáme, doklad o premiestnení tovaru nevyhotovujeme - máme len dôkazy o príjme ako sú CMR a pod. Prosím Vás, môžeme uplatniť na tieto faktúry reverse charge?? Môžeme uplatniť reverse charge na obe faktúry??
Ing. Vladimír Ozimý

Dobrý deň, je nutné si uvedomiť, že Vy musíte dodávku rozdeliť na dve časti. Prvou je dovoz tovaru, ktorý je definovaný v § 18 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH. Dovoz je uskutočňovaný do Slovinska, kde máte daňového zástupcu v súlade so smernicou EU. Druhou dodávkou je premiestnenie tovaru zo Slovinska do SR, t.j. ide o intrakomunitárnu dodávku v rámci EU, ktorú musí slovenská spoločnosť zdaniť vo svojom daňovom priznaní ako nadobudnutie tovaru z EU podľa § 11 zákona o DPH. Je nutné určiť základ dane, ktorý bude tvoriť hodnota dodaného tovaru vrátane prepravnej službu do rakúskej spoločnosti a cla zaplateného pri dovoze tovaru, prípadne vedľajšie náklady súvisiace s dodávkou na SR. Zákon neukladá povinnosť mať faktúru v takomto prípade, slovenská spoločnsoť by mala vystaviť interný doklad (faktúru) o premiestnení tovaru, ktorý bude obsahovať hodnotu dodávky a na základe tohto dokladu uskutočni reverse charge v daňovom priznaní v čase fyzického nadobudnutia tovaru v tuzemsku, čo je rozhodujúcim kritériom pre vznik intrakomunitárnej dodávky v rámci EU. Dodávku uvedie do daňového priznania na r. 7 a 8 a nárok na odpočítanie dane si uplatní na r. 21 daňového priznania.


Anonymný užívateľ  (21.11.2013 13:19)
Firma vykonáva medzinárodnú prepravu prevažne v EU. Pri vykonávaní prác sa stane, že vodič pri nakládke nemá dostatočný počet upínacích pasov, protišmykových podložiek, ochr. rohov a pod. V takomto prípade musí na mieste zakúpiť tieto veci, aby mohol pokračovať dalej. Tento tovar vlastne ani na Slovensko nepríde, používa ho vodič v kamióne. O tom, že vodič niečo kúpil sa dozviem až keď príde faktúra. Faktúru bez DPH obdržíme napr. raz za 2 mesiace. Pri faktúre je doložený súpis, kde je uvedený dátum prevzatie, množstvo, čo bolo odobraté a podpis vodiča. Ako máme správne postupovať, ako a v ktorom zdaňovacom období urobiť samozdanenie ak napr.: 1. 21.8. bol prevzatý up.pas, faktúra vystavená 7.10. a došla 14.10. 2.Súpis (príloha faktúry)–kde je uvedené prevzatie tovaru 5.9, 17.9.,25.9.,1.10.,20.10. – faktúra vystavená 30.10.2013, došla 7.11.2013 3.Súpis – prevzatie tovaru 21.8.,20.9.,1.10.– faktúra vystavená 30.10. Môžete na týchto príkladoch uviesť konkrétne v ktorých mesiacoch má byť urobené samozdanenie? Firma je mesačný platca DPH a dodavateľ je tiež platcom DPH. Nákupy sú prevažne v Nemecku.
Ing. Vladimír Ozimý

Dobrý deň, princíp itrakomunitárnej dodávky je v tom, že tovar musí byť fyzicky vyvezený do iného členského štátu, čo v prípade kamionovej prepravy je predpoklad, že táto skutočnosť je naplnená, keďže kamión jazdí v rámci EU a prichádza aj do tuzemska na servis, prípadne na iné účely. Na základe tejto skutočnosti zastávam názor, že je naplnen podmienka intrakomunitárnej dodávky v súlade s § 11 zákona o DPH, t.j. ide o nadobudnutie tovaru v rámci EU. Pri určení vzniku daňovej povinnosti je nutné vychádzať z § 20 zákona o DPH. Na základe tejto skutočnosti môže vzniknúť daňová povinnosť buď 15. dňom nasledujúceho kalendárneho mesiaca, po mesiaci kedy bol tovar dodaný (§ 19 ods. 1) alebo dňom vyhotovenia faktúry, ak je vyhotovená pred 15 dňom nasledujúceho kalendárneho mesiaca. na základe tejto skutočnosti z údajov uvedených vo faktúrach je nutné že v prvom prípade vznikla daňová povinnosť 15.9.2013, pretože faktúra bola vyhotovená až po 15. dni nasledujúceho kalendárneho mesiaca. k tomuto dátumu je nutné odviesť daň v r. 7 a 8 daňového priznania, pričom ak mala spoločnosť faktúru do lehoty na podanie daňového priznania (fa prišla 14.10.2013), môže si uplatniť za september aj nárok na odpočítanie dane na r. 21 daňového priznania. V druhom prípade je zrejme, že dodávky boli uskutočňované v dvoch mesiacoch (september a oktober), pričom nedje o opakovane dodávaný tovar, keďže je zrejme, že ide o náhodilé dodávky neviažuce sa na lehoty (§ 19 ods. 3). Na základe tejto skutočnosti je nutné konštatovať, že dodávky uskutočnené v septembri, ktoré boli faktúrované 30.10.2013 budú mať vznik daňovej povinnosti 15.10. a uvedú sa do DPH za oktober 2013. K rovnakému dátumu sa uplatní aj právo na odpočítanie dane, keďže je zrejme, že do lehoty na podanie DP má spoločnosť faktúru. Pri dodávke za oktober, bude vznik daňovej povinnoti nastávať k 30.10 a rovnako sa uvedú do DP za oktober 2013. V treťom prípade augustová dodávka sa bude viazať na 15.9.2013, t.j. povinnosť odviesť daň vznikla za september 2013, pričom nárok na odpočítanie dane si bude môcť uplatniť platiteľ až v oktobri, keďže faktúru nemal do lehoty na podanie daňového priznania, lebo bola vyhotovená 30.10.2013. Septembrová dodávka bude patriť do oktobra 2013, pretože vznik daňovej povinnosti sa uplatní k 15.10.2013 a rovnako do oktobra bude patriť aj dodávka z 1.10.2013, pretože faktúra bola vyhotovená 30.10.2013 a vznik daňovej povinnosti sa určí dňom vyhotovenia faktúry. Nárok na odpočítanie dane si uplatní platiteľ za oktober, keďže má faktúru do lehoty na podanie DPH.


Adriana Jancurová   (21.11.2013 13:19)
Dobrý deň. 1.Ako správne vysporiadať DPH v prípade, ak slovenská spoločnosť platca DPH (1), kúpi materiál od britskej spoločnosti, platiteľa DPH v GB. MAteriál ide prvotne z Veľkej Británie do Talianska, dopravu zabezpečuje britská spoločnosť,. Tu sa materiál čiastočne spotrebuje talianskou spoločnosťou na nastavenie stroja, ktorý talianska spoločnosť, platiteľ DPH v IT, dodáva slovenskej spoločnosti (1). Nespotrebovaný materiál zaslal talinska spoločnosť spolu so strojom do SR. Dopravu si zabezpečuje slovenská spoločnosť. 2. Ako správne vysporiadať DPH v prípade, ak Slovenská spoločnosť, platiteľ DPH (1), kúpi materiál od nemeckej spoločnosti, platiteľa DPH v SRN. Materiál je prepravený do česka, dopravu zabezepčuje nemecká spoločnosť, spoločnosti, ktorá tento materiál zapracuje do polovýrobku, ktorý následne česká spoločnosť dodáva (predáva) slovenskej spoločnosti. Dopravu polovýrobkov z Česka do SR si zabezpečuje slovenská spoločnosť. Ďakujem za odpoveď.
Ing. Vladimír Ozimý

V prvom prípade je nutné si uvedomiť, že v prípade určenia miesta nadobudnutia tovaru je nutné postupovať podľa § 17 zákona o DPH. Platí všeobecné pravidlo, že miesto nadobudnutia je tam, kde skončí preprava. V prípade, že preprava končí v inom členskom štáte ako je štát, ktorý pridelil IČDDPH odberateľovi, potom platí inštitút, že miesto nadobudnutia je tam, kde je pridelené ICĎPH. Zo znenia otázky je zrejme, že SK firma nie je registrovaná ani v ČR ani v IT. Na základe tejto skutočnosti nadobúda tovar v tuzemsku a je povinná vykonať tzv. "samozdanenie" podľa § 69 ods. 6 zákona o DPH a uviesť dodávku do r. 7 a 8 daňového priznania. V tomto prípade však nemá nárok na uplatnenie odpočítania dane, čo vyplýva z rozsudku ESD č. C-536/08. Ak si splní nadobúdateľ registračnú povinnosť v štáte nadobudnutia (IT, CZ) a preukáže, že dodávka bola zdanená v štáte skončenia prepravy, t.j. v súlade so všeobecným pravidlom, potom môže žiadať o vrátenie dane podľa § 25 ako opravu základu dane, čo vyplýva z § 17 ods. 3 zákona o DPH. Slovenská spoločnosť teda porušuje základný princíp, a to fakt, že z dôvodu nadobudnutia tovaru v členskom štáte vzniká registračná povinnosť v prípade, že nadobúdateľ je zahraničná osoba, ktorá nie je usadená v danom štáte a nie je registrovaná ani ako zahraničná osoba za platiteľa. Vychádzam aj z faktu, že nejde o trojstranný obchod, t.j. slovenská spoločnosť v prípade materiálu nevystupuje ako prvý odberateľ voči talianskej resp. českej spoločnosti.


Nadežda Cabalová   (21.11.2013 13:23)
Sme dcérska spoločnosť so sídlom v SR, naša materská spoločnosť v Kórejskej republike nám vystavuje faktúru za vyslaných zamestnancov na základe dohody o vyslaných zamestnancoch. Ďalšiu faktúru materská spoločnosť vystavuje a my jej platíme za poplatky za licenciu / patent.Prosím Vás, ako to je s DPH?? Prosím Vás o vysvetlenie kto komu platí akú DPH. Je to tak, že miesto dodanie určím podľa § 15 ods. 1 Z o DPH a následne môžem samozdaniť? § 69 ods. 3 a § 49 ods. 2 písm b?? 3) licenčné poplatky s KR?? myslím že ani nie sú predmetom DPH, ale radšej sa chcem spýtať.
Ing. Vladimír Ozimý

Dobrý deň, predpokladám, že vyslaný zamestnanci poskytujú službu v súlade s dohodou medzi materskou spoločnosťou (KR) a dcérskou spoločnosťou (SK). Hodnota služby sa určila vo výške nákladov na zamestnancov, ktorý sú vyslaný do tuzemska. Rovnako aj licenčný poplatok je služba, t.j. ide o právo užívať priemyselné prípadne duševné vlastníctvo. Na účely DPH teda budete postupovať tak ako uvádzate v otázke. Miesto dodania určíte podľa § 15 ods. 1 a vykonáte samozdanenie podľa § 69 ods. 3 (r. 11 a12 DP) a nárok si uplatníte pdoľa § 49 ods. 2 písm .b) (r. 21 DP).


Beata Nemethova   (21.11.2013 13:24)
Dobry den. Dodavatel (platca DPH) vo Svajciarsku nakupi tovar v GB a doda tovar do SK. Tovar bol expedovany priamo z GB na SK (neopustil EU). Ako spravne postupovat v pripade, ze dodavatel i odberatel su spriaznene osoby (nie s majetkovou ucastou). Svajciarsky dodavatel ma aj registraciu na Slovensku. Ide o internu refakturaciu, ktora nie je predmetom DPH? Ak je predmetom DPH, ako maju byt spravne vystavene danove doklady? Dakujem.
Ing. Vladimír Ozimý

Dobrý deň, zo znenia otázky je zrejme, že prvá dodávka je medzi GB a SUI spoločnosťami, pričom SUI spoločnosť nadobúda tovar v tuzemsku, kde je registrovaná pre daň. T.j. je povinná vykonať tzv. samozdanenie podľa § 69 ods. 6 a nárok si uplatní podľa § 49 až § 51 zákona o DPH. Následne faktúruje slovenskej spoločnosti so slovenskou daňou, keďže ide o dodanie v tuzemsku. Slovenská spoločnosť si bude nárokovať odpočítanie dane podľa § 49 až § 51 zákona.


Ing.Slávka Rovenská   (21.11.2013 13:25)
Dobrý deň, kedy vzniká daňová povinnosť u kupujúceho v prípade, ak dodávateľ z iného štátu EU odošle tovar v deň, v ktorom vystaví aj faktúru? Tovar bude dodaný nasledujúci deň spolu s faktúrou vystavenou v deň odoslania.
Ing. Vladimír Ozimý

V tomto príapade, keďže je zrejme, že faktúra je viazaná na dodávku, tovar je fyzicky prepravený na územie iného členského štátu a faktúra je vyhotovená pred 15. dňom nasledujúceho kalendárneho mesiaca, určí sa vznik daňovej povinnosti dňom vyhotovenia faktúry pdoľa § 20 ods. 1 písm. b) zákona o DPH.


Miroslava Mišková   (21.11.2013 13:27)
práve toto potrebujem poriešiť.....klient ide dovážať tovar z EÚ od platiteľa DPH.....na čo všetko si máme dať pozor? Viem, že sa musí zaregistrovať na DÚ a musí tu tú DPH odviesť....nikdy som to nerobila a nemám s tým skúsenosti. Budem Vám vďačná za každú radu.
Ing. Vladimír Ozimý

Dobrý deň, podľa toho čo  uvádzate v otázke ide o zdaniteľnú osobu, ktorá nie je registrovaná v tuzemsku podľa § 4 ani § 7 zákona o DPH. Na základe tejto skutočnosti je nutné skúmať obrat za kalendárny rok v sume 13941,45 eur( od 1.1.2014 14000 eur) z titulu nadobúdania tovaru z iného členského štátu. Ak sa prekročí predmetná hranica v kalendárnom roku, pred prekročením tejto hodnoty vzniká zdaniteľnej osobe povinnosti registrovať sa podľa § 7 zákona o DPH. Samozrejme nič nebráni tomu aby požiadal o registráciu podľa § 4 zákona o DPH, čím by sa stal platiteľom dane. Ak hodnota dodávok nepresiahne hore uvedenú sumu, nemusí sa registrovať v tuzemsku podľa § 7 zákona, t.j. dodávateľ tovaru z iného členského štátu bude faktúrovať dodávku s daňou platnou v krajine odoslania. Ak sa však bude musieť zaregistrovať, potom je nutné upozorniť na fakt, že osoba registrovaná podľa § 7 zákona o DPH nie je platiteľom, t.j. nemá právo na odpočítanie dane. Bude jej vznikať výlučne daňová povinnosť ktorú uvedie v daňovom priznaní na r. 7 a 8 za kalendárny mesiac, v ktorom došlo k nadobudnutiu tovaru a daňové priznanie bude musieť podať vždy do 25 dňa po kalendárnom mesiaci kedy došlo k nadobudnutiu tovaru. Ak sa registruje podľa § 4 zákona, bude vznikať aj právo na odpočítanie dane, ak bude naplnený inštitút § 49 až § 51 zákona o DPH, t.j. dôležitá je väzba na dodávky platiteľa a nutné je mať faktúru.


Adriana Jancurová   (21.11.2013 13:30)
Dobrý deň. Rozmáha sa nákup tovaru a služieb (najmä SW) podnikateľmi cez rôzne internet portály a služby -PayPall, eBay. V mnohých prípadoch "vydávajú" tieto internet systémy len určité potvrdenie o nákupe, väčšinou je tam uvedené len meno predávajúceho, väčšinou fyzická osoba a identifikácia tovaru, služby. Z týchto informácií nie je možné zistiť, či predávajúci je platiteľom DPH v danej krajine. Ako postupovať v takomto prípade? Ak sa kupuje tovar a ako ked sa kupuje služba?
Ing. Vladimír Ozimý

Dobrý deň, ak má nastať inštitút prenosu daňovej povinnosti pri tovare, musia byť naplené podmienky § 11 zákona o DPH, t.j. musí ísť o nadobudnutie tovaru z EU. Základnými podmienkami sú že dodávateľ aj odberateľ sú identifikovaný pre daň v rôznych členských štátoch, dôjde k fyzickej preprave medzi členskými štátmi a nadobúdateľovi vznikne právo nakladať s tovarom. Preto je nutné skúmať či teda dodávateľ je platiteľom v štáte z ktorého sa odoslanie uskutočnilo. Ak takýto údaj nie je možné zistiť na stranke Finančného riaditeľstva (www.drsr.sk) , potom je nutné požiadať o písomné potvrdenie či ide o osobu registrovanú pre daň v inom členskom štáte. Ak takáto osoba nie je platiteľom, nemôže dôjsť ani k prenosu daňovej povinnosti a z dôvodu nadobudnutia tovaru nevznikne povinnosť odvodu dane v tuzemsku podľa § 69 ods. 6. Ak je potom táto povinnosť vznikne a to bez ohľadu na to, aký doklad je vyhotovený systémom na internete, pričom ide o porušovanie smernice 2006/112/ES a konkrétne faktúračnej smernice 2010/45/EU, ktorá ukladá platiteľovi v každom členskom štáte vyhotovovať faktúru podľa určitých pravidiel. To však nemení fakt, že nadobúdateľ musí vykonať tzv. samozdanenie podľa § 69 ods. 6. Problém nastane s právom na odpočítanie, kde zákon ukladá  povinnosť mať faktúru na účely odpočítania dane.

Pri službách je to trochu jednoduchšie, pretože tam sa treba riadiť ustanovením § 69 ods. 2 a 3 zákona o DPH a § 49 ods. 2 pím. b) a § 51 ods. 1 písm. b). Ak teda ide o dodanie služby s miestom dodania v tuzemsku a služba je dodaná zdaniteľnou osobou, potom ste povinní platiť daň podľa § 69 ods. 2 a 3 zákona  a právo odpočítať si daň uplatníte len na základe toho, že uvediete túto povinnosť do záznamov podľa § 70 zákona. T.j. pri službách sa nevyžaduje faktúra na účely uplatnenia práva na odpočítanie dane.


Nadežda Cabalová   (21.11.2013 13:31)
Náš dodávateľ je spoločnosť so sídlom v Číne, lodná preprava do prístavu v Nemecku. Dopravu zabezpečuje prepravca so sídlom v Rakúsku z prístavu v Hamburgu až k nám do SR. Tovar sa preclí na Slovensku. Z Hamburgu do SR je prepravený v colnom režime tranzit. DPH mi vymeriava colný orgán v SR, je niekde priestor na odpočet DPH?? DPH na výstupe je tá DPH, ktorú platím colnici, áno???
Ing. Vladimír Ozimý

Dobrý deň, podľa toho čo uvádzate ide o dovoz tovaru v tuzemsku podľa § 18 zákona o DPH. T.j. colný dlh vrátane dane z pridanej hodnoty vymeria slovenský správca dane. nárok na odpočítanie dane si uplatníte za podmienky, že tovar bol dovezený, t.j. vznikla daňová povinnosť, daň bola zaplatená podľa § 49 ods. 2 písm. d) správcovi dane a máte doklad o dovoze tovaru (§ 51 ods. 1 písm. d), kde ste uvedený ako príjemca alebo dovozca tovaru. Takže skúmate len podmienky viažuce sa na dovoz tovaru do tuzemska.


Anonymný užívateľ  (21.11.2013 13:39)
Prosím čo presne znamená termín - colný režim voľný obeh? Ďakujem.
Ing. Vladimír Ozimý

Dobrý deň, pojem "prepustenie do voľného obehu" znamená colný režim, ktorý umožňuje, že dovezené tovary môžu natrvalo zostať na colnom území, ktorým je Európska únia. Tento režim zahŕňa zaplatenie akýchkoľvek účtovateľných dovozných ciel a daní a splnenie všetkých potrebných colných formalít


Anonymný užívateľ  (21.11.2013 13:40)
Dobrý den, společnost v SR, podniká v oblasti prodeje zboží a to v rámci SR. Společnost nemá sklad. Ale využívá sesterskou společnost v ČR, která zboží dle objednávek vyskladní a zasílá slovenským odběratelům. Faktury jsou vystaveny jako by to zboží zasílala společnost z SR - dodavatel = společnost v SR. Společnost z ČR průběžně, dle vyskladněných objednávek, vystavuje faktury za vyskladněné zboží slovenské společnosti. Zboží je fakturováno za stejnou cenu za kterou bylo pořízeno na český sklad. Co se fakturuje navíc je poplatek za vyskladnění. Má slovenská společnost z těchto faktur povinnost odvést DPH v SR? Děkuji za odpověď, S pozdravem Vlasta Zámečníková
Ing. Vladimír Ozimý

Dobrý deň, ide o dve dodávky. Prvou je dodávka medzi českou a slovenskou spoločnosťou. Predpokladám, že obe sú platiteľmi vo svojich štátoch a preto je naplnený inštitút nadobudnutia tovaru podľa § 11 zákona, keďže tovar je fyzicky prepravený z ČR do tuzemska. Takže v tomto prípade musí slovenská spoločnosť odviesť daň podľa § 69 ods. 6 zákona (r. 11 a 12 DP) a na druhej strane si uplatní odpočítanie podľa § 49 až § 51 zákona o DPH, čo uvedie do r. 21 DP. Druhou dodávkou je dodanie  tovaru v tuzemsku pre slovenského klienta, t.j. faktúruje so slovenskou daňou voči klientovi v tuzemsku.


Terézia Chorvatovičová   (21.11.2013 13:41)
Dobrý deň Podnikateľ FO platiteľ DPH predá tovar do ČR neplatiteľovi DPH. Aké povinnosti má pri vystavení faktúry.Uvádza sa tento tovar aj v súhrnnom výkaze? Terézia Chorvatovičová
Ing. Vladimír Ozimý

Dobrý deň, v tomto prípade ide o tuzemskú dodávku, pretože platí inštitút § 13 osd. 1 písm. a) zákona o DPH. Miesto dodania je tam, kde sa začína preprava. Slovenská spoločnosť vystaví faktúru so slovenskou daňou a uvedie to do r. 3 a 4 DP. Dodávka nemôže ísť do súhrnného výkazu, keďže nie je naplnený inštitút § 43 zákona o DPH. Treba si dávať pozor na pojem zásielkový predaj v krajine, kde skončí odoslanie, t.j. je nutné skúmať obrat na účely zákona. V našom zákone je to definované v § 6 zákona o DPH.


Anonymný užívateľ  (21.11.2013 13:42)
Sme slovenská spoločnosť, platiteľ DPH, český dodávateľ platiteľ DPH nám poskytuje konzultačné služby. Uplatním §15 ods. 1; § a následne samozdaním?? Prosím Vás, mohli by ste uviesť riadky daňového priznania??
Ing. Vladimír Ozimý

dobrý deň, uvažujete správne, miesto dodania určíte podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH. V daňovom priznaní to uvediete v r. 11 a 12 na strane daňovej povinnosti a r. 21 na strane nároku na odpočítania dane, pričom postupujete podľa § 69 ods. 3 zákona o DPH (povinnosť) a § 49 až § 51 zákona o DPH (nárok)


Anonymný užívateľ  (21.11.2013 13:43)
Len na uistenie, prijaté reklamácie od nášho odberateľa z ČR, platiteľa DPH v ČR nie sú predmetom DPH. ĎAKUJEM!
Ing. Vladimír Ozimý

Dobrý deň, je ťažké odpovedať na tieto otázky, keďže nie je špecifikovaný problém. Ak reklamácia zahŕňa opravu základu dane podľa § 25 zákona o DPH, potom ste povinní uvádzať opravu do daňového priznania v čase prijatia dokladu. Ak ide len o finančné vyrovnanie, potom nejde o predmet dane a do DP sa neuvádza.


Anonymný užívateľ  (21.11.2013 13:51)
Dobrý deň, spoločnosť, platiteľ DPH koeficientovanej(prevažujúcim predmetom činnosti sú plnenia podľa §41 Zák.o DPH)nakupuje tovar a s ním súvisiace služby za účelom ďalšieho predaja do tretích krajín. Pre tento účel bol nakúpený tovar v ČR-dodávateľ registrovaného pre DPH v ČR, fa vyhotovená v mene EUR, ďalšia v mene USD, bez DPH s poznámkou "Daň odvedie zákazník". Aké povinnosti pre nás vyplývajú z pohľadu DPH pri účtovaní dodávateľskej faktúry zahraničnej a súčasne odberateľskej faktúry do tretích krajín? Okrem tovaru a služieb zo zahraničia nakupuje pre tento účel aj tovary a služby v tuzemsku, od dodávateľov registrovaných pre DPH v SR. Ako účtovať DPH v tomto prípade?
Ing. Vladimír Ozimý

Pri nadobúdaní tovaru z EU postupujete podľa už vyššie spomínaných pravidiel. Dodávka tovaru od českého platiteľa DPH podlieha režimu intrakomunitárnej dodávky, t.j. ide o nadobudnutie tovaru, pri ktorom ste osobou povinnou platiť daň podľa § 69 ods. 6 zákona o DPH a uvediete to na r. 11 a 12 DP. Právo na odpočítanie dane si uplatníte na r. 21 zákona na základe faktúry od zahraničného dodávateľa, t.j. je nutné skúmať § 49 až § 51 zákona. V tomto prípade nárok neovplyvňujú plnenia s oslobdením podľa § 41 zákona, keďže je zrejme, že dodávka z ČR je viazaná na dodanie tovaru do tretích štátov s oslobodením podľa § 47 zákona o DPH. V tomto prípade teda vzniká nárok na odpočítanie dane v plnej výške .Rovnako, ak aj v tuzemsku prijímate tovary a služby viažuce sa výlučne k činnosti dodávok z vývoz do tretích štátov, máte nárok na odpočítanie dane v plnej výške. Ako som už vyššie spomínal pri dodaní tovaru do tretích štátov pôjde o dodanie oslobodené od dane podľa § 47 zákona o DPH, pričom je nutné mať doklad (vývzoné JCD) ktoré bude deklarovať, že tovar skutočne opustil EU a že vývozcom ste vy alebo kupujúci, ktorý nemá sídlo alebo prevádzkareň v tuzemsku.


Ing. Ivan Karak   (21.11.2013 14:06)
Právnická osoba so sídlom v ČR - dodávateľ A s IČ DPH CZ..., dodal kogeneračné jednotky s inštaláciou a montážov slovenskému odberateľovi. Pri tejto dodávke je podľa § 69 ods.2 zákona o DPH povinný odviesť daň odberateľ. Dodávateľ A je ale aj osobou registrovanou pre DPH v SR s IČ DPH SK 4... a pri montáži kogeneračných jednotiek si objednal pod IČ DPH SK4.. subdodávku od slovenského dodávateľa B,ktorý mu vystavil faktúru s DPH. Má dodávateľ A právo na odpúočítanie dane z takto vystavenej faktúry od dodávateľa B prostredníctvom daňového priznaia podaného v SR?
Ing. Vladimír Ozimý

Dobrý deň, ak to správne chápem, došlo k poskytnutiu služby, ktorá spočíva v montáži pre českú spoločnosť. Pre správne zodpovedanie či predmetná kogeneračná jednotka po zabudovaní sa stáva súčasťou nehnuteľnosti alebo nie. Ak áno, potom slovenská spoločnosť, dodávateľ montážnych prác postupoval správne ak faktúroval so slovenskou daňou, keďže nehnuteľnosť sa nachádza v tuzemsku. Následne česká spoločnosť musí postupovať v súalde s § 69 zákona a preniesť daňovú povinnosť na príjemcu plnenia podľa § 69 ods. 2 zákona o DPH. Nárok na odpočítanie dane je nutné skúmať vo väzbe podľa § 49 ods. 9 zákona o DPH, kde je uvedené, že nárok u zahraničnej osoby, ktorá má nárok na refundáciu dane podľa § 55a zákona o DPH môže byť uplatnený len vtedy, ak je osobou povinnou platiť daň podľa § 69 ods. 1 zákona. V takom prípade odpočíta daň v podanom daňovom priznaní. V tomto prípade nie je naplnený tento inštitút, pričom vychádzam z faktu že nárok na refundáciu vzniká v súlade s § 55a. Preto česká spoločnosť musí postupovať tak, že požiada o vrátenie dane cez systém refundácie a nie cez daňové priznanie.

ak kogeneračné jednotky sú súčasťou hnuteľného majetku, potom je celý postup zlý a slovenská spoločnosť mala faktúrovať s prenosom daňovej povinosti na českú spoločnosť pretože miesto dodania sa určí podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH. V takom prípade nie je nutné skúmať nárok na odpočítanie (nevzniká), keďže bola faktúrovaná daň neoprávnene.


K téme online rozhovoru

vector_online-rozhovor_375x250_dc.JPG

1. Postavenie príjemcu zdaniteľného obchodu

1.1 Zdaniteľná osoba

Zdaniteľná osoba (§ 3 zákona o DPH) je každá osoba, ktorá vykonáva nezávisle akúkoľvek ekonomickú činnosť bez ohľadu na účel alebo výsledky tejto činnosti. Zdaniteľnými osobami sú predovšetkým podnikatelia, ale môžu nimi byť aj osoby, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účely podnikania, ak vykonávajú ekonomickú činnosť, z ktorej dosahujú príjmy. Za zdaniteľnú osobu sa podľa zákona o DPH považuje tiež Správa štátnych hmotných rezerv SR v rozsahu nákupu a predaja štátnych hmotných rezerv.

Osobitným prípadom získania štatútu zdaniteľnej osoby je príležitostný predaj nového dopravného prostriedku akoukoľvek osobou, t. j. aj nepodnikateľom, do iného členského štátu. Takáto osoba, ktorá neuskutočňuje inú ekonomickú činnosť pre účely DPH, sa považuje za zdaniteľnú osobu len z titulu uvedeného predaja. To jej umožňuje uplatniť si právo na odpočítanie dane.

Ekonomická činnosť (podnikanie)je kľúčovým pojmom vymedzenia predmetu DPH (§ 3 ods. 2 zákona o DPH). Vykonávanie ekonomickej činnosti predstavuje predovšetkým sústavnú činnosť, z ktorej sa dosahuje príjem a ktorá zahŕňa činnosť výrobcov, obchodníkov a dodávateľov služieb vrátane ťažobnej, stavebnej a poľnohospodárskej činnosti. Ekonomická činnosť zahŕňa aj všetky služby poskytované osobami vykonávajúcimi slobodné povolanie podľa osobitných predpisov (znalci, tlmočníci, právnické povolania, lekári, veterinári, projektanti a pod.), ako aj slobodné povolania umelcov a športovcov. Za podnikanie sa všeobecne považuje aj využívanie vlastného hmotného majetku a nehmotného majetku za účelom dosahovania príjmu z tohto majetku akoukoľvek osobou, t. j. aj fyzickou osobou – nepodnikateľom, ak ide o činnosť sústavnú. Ak je majetok v bezpodielovom spoluvlastníctve manželov, považuje sa za ekonomickú činnosť jeho využívanie na účel dosahovania príjmu v rovnakom pomere u každého z manželov, ak sa manželia nedohodnú inak.

Ekonomickou činnosťou nie je (§ 3 ods. 3 zákona o DPH) vykonávanie činnosti na základe pracovnoprávneho vzťahu, štátnozamestnaneckého pomeru, služobného pomeru alebo iného obdobného vzťahu. V tomto prípade ide o vzťah, kedy fyzická osoba je povinná dodržiavať pokyny, resp. príkazy, čím sa vytvára stav podriadenosti a nadriadenosti z hľadiska podmienok vykonávanej činnosti a jej odmeňovania. Takto vykonávaná činnosť nie je považovaná za nezávislé vykonávanie činnosti.

Zahraničná zdaniteľná osoba (definíciazahraničnej osoby je uvedená v § 5 ods. 1 zákona o DPH) je právnická alebo fyzická osoba, ktorá podniká v zahraničí a v SR nemá sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň. Ide teda tiež o osobu, ktorá nie je v zahraničí platiteľom DPH.

Nezdaniteľná osoba – ide o negatívne vymedzenie pojmu, je to osoba, ktorá nie je zdaniteľnou osobou.

2. Priznanie dane odberateľom v SR pri dodaní tovaru s montážou alebo inštaláciou

3. Nadobudnutie tovaru v SR z iného členského štátu

4. Nadobudnutie nového dopravného prostriedku v SR z iného členského štátu

Výber z článku autorky Ing Beáty Jarošovej: Zahraničná faktúra a povinnosť kupujúceho odviesť DPH v SR – nákup tovaru zo zahraničia

Pýtajte sa daňového poradcu a dostanete správnu odpoveď!

Súvisiace príklady z praxe

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.