Dátum publikácie:3. 2. 2025

Témou tohto príspevku je problematika daňového bonusu na vyživované dieťa od 1. 1. 2025 podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. (ďalej aj „ZDP“), a to so zameraním najmä na praktické príklady.
1. Úvod – vstup do problematiky
Svoju pozornosť sústredíme v tomto príspevku na všetky zmeny týkajúce sa daňového bonusu na vyživované dieťa (ďalej aj „daňový bonus na dieťa“, resp. „DB na dieťa“, prípadne len „DB“), nielen na zmeny vyplývajúce zo zákona č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií, schváleného Národnou radou SR 3. októbra 2024 (kvôli prehľadnosti si ho nazvime aj „konsolidačný zákon“).
Novela zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov tvorí článok III uvedeného konsolidačného zákona. V zmysle čl. XV tento konsolidačný zákon nadobúda účinnosť 30. novembra 2024 okrem presne vymenovaných článkov a bodov – konkrétne novela ZDP nadobúda účinnosť 1. januára 2025.
K viacerým zmenám v rámci konsolidácie verejných financií došlo už na základe zákona č. 530/2023 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšením stavu verejných financií s účinnosťou od 1. januára 2024.
Téma potreby ozdravenia verejných financií však bola veľmi aktuálna už aj v predchádzajúcom období, pri nástupe úradníckej vlády; v septembri a októbri 2023 dosluhujúca dočasná úradnícka vláda predstavila verejnosti návrh (takmer stovky) opatrení, ktoré by mohli prispieť ku konsolidácii nezdravých verejných financií – v daňovej oblasti o. i. išlo aj o zavedenie istej adresnosti pri uplatňovaní daňového bonusu na vyživované dieťa (klesanie nároku s rastom príjmov).
2. K zmenám týkajúcim sa daňového bonusu na dieťa od 1. 1. 2025
Zmeny od 1. januára 2025 nevyplývajú len z tohto konsolidačného zákona č. 278/2024 Z. z., ale aj z predchádzajúcich noviel ZDP, najmä zo zákona č. 496/2022 Z. z. Týmto zákonom sa na obdobie dvoch rokov v prechodných ustanoveniach § 52zzp ZDP určila suma DB 140 € v prípade detí, ktoré nedovŕšili 18 rokov veku (poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 18 rokov veku); suma DB 50 € vzťahujúca sa na deti až od 18 rokov veku. Na základe tohto zákona č. 496/2022 Z. z. sa teda suma daňového bonusu na vyživované dieťa zvýšila, ale len na prechodné obdobie dvoch rokov (2023 a 2024).
Od 1. 1. 2025 sa začínajú uplatňovať sumy uvedené v § 33 ods. 1 ZDP, schválené ešte zákonom č. 496/2022 Z. z. V súlade s § 52zzp ods. 6 ZDP nárok na DB na vyživované dieťa podľa § 33 ods. 1 (v znení účinnom od 1. januára 2023) sa uplatní prvýkrát za kalendárny mesiac január 2025; ide o sumy:
- 50 eur mesačne, ak dieťa dovŕšilo 15 rokov veku alebo
- 100 eur mesačne, ak dieťa nedovŕšilo 15 rokov veku.
Dá sa skonštatovať, že najväčšia zmena, vyplývajúca ešte priamo z predchádzajúcich noviel ZDP, sa vzťahuje na deti, ktoré dovŕšili 15 rokov a nedovŕšili 18 rokov veku – kým do konca decembra 2024 možno na takéto vyživované dieťa uplatniť DB vo výške 140 €, od januára 2025 to bude len 50 € (rozdiel predstavuje 90 € mesačne).
Na porovnanie: napr. v prípade 10-ročného dieťaťa dôjde k zníženiu (len) o sumu 40 € mesačne (zo 140 € na 100 €).
Obmedzenie nároku na daňový bonus len na vyživované dieťa do 18 rokov veku (poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 18 rokov veku), pričom do konca roku 2024 sa nárok vzťahuje aj na vyživované dieťa nad 18 do 25 rokov veku, ak sa (zjednodušene vyjadrené) sústavne pripravuje na povolanie dennou formou štúdia.
Príklad č. 1
V decembri 2024 nezaopatrené vyživované dieťa daňovníka (so ZD napr. 1 000 € mesačne, aby nevznikol dôvod na krátenie nároku na daňový bonus na základe dosahovaného ZD):
- dovŕšilo 15 rokov: za december 2024 predstavuje nárok na daňový bonus 140 €, za január 2025 je to 50 €,
- dovŕšilo 18 rokov: za december 2024 predstavuje nárok na daňový bonus 50 €, za január 2025 nevzniká nárok na DB na toto dieťa.
Tabuľka č. 1: Vek dieťaťa a max. suma nároku na DB mesačne v obdobiach
| 1. 7. – 31. 12. 2022
| Rok 2023
| Rok 2024
| Rok 2025
|
Do 15 rokov
| 70 €
| 140 €
| 140 €
| 100 €
|
Nad 15 do 18
| 40 €
| 140 €
| 140 €
| 50 €
|
Nad 18 do 25
| 40 €
| 50 €
| 50 €
| 0 €
|
Tabuľka č. 2: Výška daňového bonusu na vyživované nezaopatrené dieťa podľa ZDP
(Ak sú splnené všetky podmienky a daňovník dosiahol také aktívne príjmy, resp. ZD, že nevzniká dôvod na žiadnu úpravu nároku)
Obdobie
| Veková kategória detí
| Suma DB za mesiac
|
1. 1. 2024 – 31. 12. 2024
| ak nedovŕšilo 18 rokov veku
| 140,00 €
|
1. 1. 2024 – 31. 12. 2024
| ak dovŕšilo 18 rokov veku
| 50,00 €
|
1. 1. 2025 – 31. 12. 2025
| ak nedovŕšilo 15 rokov veku
| 100,00 €
|
1. 1. 2025 – 31. 12. 2025
| ak dovŕšilo 15 rokov do 18 rokov veku
| 50,00 €
|
Rozšírenie možností uplatniť si plnú sumu nároku na DB zvýšením percentuálneho limitu základu dane (na tento cieľ presne vyšpecifikovaného v § 33 ods. 6) v závislosti od počtu detí, čo predstavuje v porovnaní s doterajšou právnou úpravou významnú pomoc pre rodičov s nižšími príjmami, pričom to ocenia najmä neúplné rodiny (resp. môžeme použiť výraz jednorodičovské domácnosti), keďže osamelý rodič (napr. vdova) nemôže aplikovať ustanovenie § 33 ods. 8 ZDP upravujúce prihliadanie aj na základ dane (čiastkový základ dane) z príjmov podľa § 5 alebo základ dane (čiastkový základu dane) z príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 alebo ich úhrn (ďalej aj „ZD definovaný v § 33 ods. 8“, resp. „príslušný základ dane“, resp. „príslušný ZD“) druhej oprávnenej osoby žijúcej v domácnosti s dieťaťom (keďže jednoducho takejto osoby niet).
Podobne to pomôže aj tým rodinám s vyživovanými deťmi, v ktorých jeden z manželov (resp. všeobecne druhá oprávnená osoba) nemá aktívne zdaniteľné príjmy a ZD (napr. sa stará o blízku osobu ťažko zdravotne postihnutú a poberá peňažný príspevok na opatrovanie – príjem od dane oslobodený) – túto problematiku ešte rozvinieme neskôr podrobnejšie.
Zavedenie adresnosti, a to postupným klesaním sumy daňového bonusu na dieťa až po úplný zánik nároku v prípade vysokopríjmovej skupiny rodičov.
Zmena (preformulovanie) podmienky týkajúcej sa príjmov zo zdrojov v zahraničí, inými slovami, obmedzenie možnosti uplatnenia nároku na daňový bonus len v prípade, ak 90 % svojich celosvetových zdaniteľných príjmov dosahuje daňovník zo zdrojov na území SR, a to bez ohľadu na skutočnosť, či ide o daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou (nerezidenta SR) alebo s neobmedzenou daňovou povinnosťou (rezidenta SR).
2.1. Ku kráteniu nároku na DB na základe aplikácie § 33 ods. 6 ZDP (aj) od 1. 1. 2025
Na ciele uplatnenia nároku na DB sa v ZDP, a to najmä v rámci znenia § 33 ods. 1 a ods. 6 vyžaduje dosahovanie aktívnych zdaniteľných príjmov (v určitej výške). Je potrebné zdôrazniť, že predmetný princíp má svoje opodstatnenie – DB nie je štátna sociálna dávka (na rozdiel od prídavku na dieťa), ani sociálna dávka či dávka v hmotnej núdzi, resp. iné podobné plnenie; ide v princípe o formu daňového zvýhodnenia tých rodičov nezaopatrených detí, ktorí dosahujú aktívne zdaniteľné príjmy; už od zavedenia tohto inštitútu (k 1. 1. 2004, keď nadobudol účinnosť tento ZDP, bola nezdaniteľná časť ZD na dieťa nahradená daňovým bonusom na dieťa) sa vyžadovalo, aby daňovník dosiahol zdaniteľné príjmy podľa § 5 alebo zdaniteľné príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 (a vykázal základ dane, nie stratu) aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy.
K 1. júlu 2022 bolo predmetné kritérium zo ZDP vypustené a nepriamo nahradené percentuálnym limitom základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov podľa § 5 alebo základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP alebo ich úhrnu. Namiesto konkrétnej hranice zdaniteľných príjmov bol teda zavedený princíp možného krátenia nároku na DB z dôvodu vykázania nízkeho príslušného ZD. Na ktoré skupiny daňovníkov táto zmena nemala negatívny vplyv? Na daňovníkov s vysokými príjmami – sumy DB sa opakovane zvýšili a týmto daňovníkom nárok nebol nijako krátený. Na druhej strane pociťovali určitú krivdu tí rodičia, ktorí z objektívnych príčin (nie preto, že sa nesnažili) dosahovali nižšie príjmy – napr. pracovali v odvetviach s nižšími zárobkami, na slabšie platených pozíciách a pod.
Významne týmto rodičom pomohol už zákon č. 496/2022 Z. z. Ani ustanovenie § 33 ods. 8 ZDP však nepomohlo napr. osamelým rodičom, resp. jednorodičovským domácnostiam.
Zvýšenie tohto limitu (čiže zníženie krátenia nároku na DB, a teda vznik nároku na plnú sumu DB už pri nižších príjmoch daňovníka) v znení ustanovenia § 33 ods. 6 ZDP od 1. 1. 2025 možno považovať, ako už bolo uvedené, za ďalšiu podporu nízkopríjmových rodín (ktorým ani v prípade aplikácie § 33 ods. 8 ZDP nevzniká nárok na plnú sumu DB), najmä však za pomoc pre neúplné rodiny; osamelé matky a osamelí otcovia (napr. vdovy, vdovci, slobodné matky, rozvedené osoby, ktorým je dieťa zverené do výlučnej osobnej starostlivosti) nemôžu aplikovať § 33 ods. 8 ZDP (stručne vyjadrené: prihliadnutie na ZD druhej oprávnenej osoby žijúcej v domácnosti s dieťaťom).
Analogicky sa to týka – ako už bolo uvedené – aj rodín, v ktorých jeden z manželov (resp. všeobecne druhá oprávnená osoba) nedosahuje z rôznych dôvodov aktívne zdaniteľné príjmy a ZD (napr. poberá invalidný dôchodok). Možno skonštatovať, že týmto riešením sa zvyšuje disponibilný príjem uvedených okruhov domácností s vyživovanými deťmi.
Tabuľka č. 3: Percentuálny limit základu dane (čiastkového základu dane) podľa počtu vyživovaných detí (§ 33 ods. 6 ZDP) a minimálna suma základu dane (ČZD), od ktorej vzniká nárok na plnú sumu DB, ak ide o deti, ktoré nedovŕšili 18 rokov (v roku 2024), resp. deti, ktoré nedovŕšili 15 rokov veku (v roku 2025)
Počet vyživovaných detí
| Percentuálny limit základu dane (ČZD) – v roku 2024
| Percentuálny limit základu dane (ČZD) – od 1. 1. 2025
| Od akého ZD (ČZD) mesačne vzniká nárok na plnú sumu DB
|
v roku 2024
| od 1. 1. 2025
|
1
| 20 %
| 29 %
| 700 €, DB 140 €
| 1 345 €, DB 100 €
|
2
| 27 %
| 36 %
| 1 036 €, DB 280 €
| 555 €, DB 200 €
|
3
| 34 %
| 43 %
| 1 235 €, DB 420 €
| 697 €, DB 300 €
|
4
| 41 %
| 50 %
| 1 365 €, DB 560 €
| 800 €, DB 400 €
|
5
| 48 %
| 57 %
| 1 458 €, DB 700 €
| 877 €, DB 500 €
|
6 a viac
| 55 %
| 64 %
| 1 527 €, DB 840 €
| 937 €, DB 600 €
|
Príklad č. 2
Pani Vážna pred štyrmi rokmi ovdovela a sama sa stará o 13-ročnú dcéru a 11-ročného syna. DB na takéto deti mesačne predstavuje spolu v roku 2024 sumu 280 € (140 € x 2) a v roku 2025 sumu 200 € (100 € x 2), ale max. do výšky percentuálneho limitu určeného v § 33 ods. 6 ZDP.
Daňovníčka pracuje v istej s. r. o. Jej ZD z príjmov zo ZČ za mesiac december 2024 predstavoval 670 €; z tejto sumy 27 % je 180,90 € – len túto sumu DB jej zamestnávateľ mohol priznať.
Ak by za január 2025 mala taký istý ZD, 36 % by predstavovalo 241,20 € (viac než plná suma nároku 200 €), takže v zmysle § 33 ods. 1 ZDP by jej zamestnávateľ priznal 200 €.
Zároveň je to v tomto prípade vyššia suma DB, než jej bola poskytnutá za december 2024. Dodajme, že aj keď sa v roku 2025 prihliada aj na znenie ustanovenia § 33 ods. 11 ZDP, v tomto prípade (keďže nejde o nadštandardný príjem) nevzniká dôvod na jeho aplikáciu a krátenie nároku.
Odborný článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám 76 % na dočítanie.
Prečítajte si celé znenie: K daňovému bonusu na dieťa od 1. 1. 2025
1. Úvod – vstup do problematiky
2. K zmenám týkajúcim sa daňového bonusu na dieťa od 1. 1. 2025
- Informácia o určení vzorov tlačív používaných v súvislosti s príjmami zo závislej činnosti
2.1. Ku kráteniu nároku na DB na základe aplikácie § 33 ods. 6 ZDP (aj) od 1. 1. 2025
- Príklady k § 33 a následnému zvyšovaniu nároku za rok 2024, resp. aj 2025
2.2. Krátenie nároku na DB na dieťa podľa § 33 ods. 11 ZDP
2.3. Rekapitulácia dôvodov krátenia nároku na DB v roku 2025
Záver
Upozornenie:
Zamestnanec (rezident), ktorý si chce uplatniť daňový bonus na vyživované dieťa na mesačnej báze, je povinný podpísať u zamestnávateľa tlačivo vyhlásenia na uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka a daňového bonusu podľa § 36 ods. 6 zákona o dani z príjmov (predpísaný vzor tlačiva - VYH36v25). Podpísaním vyhlásenia zamestnanec okrem iného prehlasuje, že jeho zdaniteľné príjmy v zdaňovacom období plynú len zo zdrojov na území SR. Pri uplatnení daňového bonusu tento zamestnanec nebude sledovať úhrn príjmov zo zdrojov v zahraničí, ale úhrn zdaniteľných príjmov zo zdrojov v zahraničí.
Ak príjmy daňovníka nie sú zdaniteľnými príjmami v zahraničí, uvedené nebude mať vplyv na priznanie daňového bonusu.
Zamestnanec, ktorý je daňovníkom s obmedzenou daňovou povinnosťou (nerezident), má možnosť za splnenia všetkých ustanovených podmienok si uplatniť nárok na daňový bonus až po skončení zdaňovacieho obdobia.
To znamená, že zamestnanec – nerezident naďalej nemá možnosť uplatniť si daňový bonus na dieťa na mesačnej báze, ale len v ročnom zúčtovaní alebo daňovom priznaní.
Viac:
3/ZČ/2025/IM – Informácia k uplatňovaniu daňového bonusu na dieťa na mesačnej báze, ak zamestnanec poberá príjmy zo zdrojov v zahraničí
8/DZPaU/2025/MU – Usmernenie k uplatneniu daňového bonusu na vyživované dieťa u zamestnávateľa v priebehu roka 2025
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu
Cena (ročný prístup): 499,38 € s DPH (406 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
Súvisiace usmernenia, pokyny, nariadenia
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR