Dátum publikácie:11. 6. 2014
Daňový spor – pojem a význam
V prípade nesúhlasného názoru na niektorý daňový problém alebo úkon v daňovom procese a konaní v oblasti správy daní vzniká nesúhlasná situácia, z nej zvyčajne rozpor a následne konflikt, ktorý v prípade kulminácie a nevyriešenia prerastá do daňového sporu.
Pojem
- termín SPOR znamená podľa Slovníka cudzích slov označenie pre nesúhlas, nedohodu, rozpor, nezhodu, škriepku, zrážku, konflikt a zvadu. Poznáme rôzne typy sporov, najčastejšie partnerské spory, pracovné spory, spory medzi rodičmi, spory medzi rodičmi a deťmi, medzigeneračné spory atď.
Daňový spor
– je nerovnaký názor zúčastnených strán na nejaký problém, ktorý sa nepodarilo vyriešiť dohodou a kompromisom, pričom spor v oblasti daňového konania (správy daní) naďalej trvá a nedošlo k odstráneniu rozporov ani po úsilí o zmierovacie konanie protichodných názorov a snaha o odstránenie rozdielností a nezrovnalostí (negociácia, facilitácia, mediácia) nebola úspešná.
Význam
- prínosy a produktívne efekty z daňových sporov sú predovšetkým v kombinácii objektívnej a subjektívnej povahy:
- objektívne napríklad v tom, že daňové spory pomáhajú aj odhaľovať a identifikovať slabé stránky daňového procesu i legislatívne diery (právne nihilizmy) a medzery daňových zákonov.
- subjektívne napríklad v tom, že keď daňový subjekt nesúhlasí s názorom i záverom daňovej kontroly a vyhrá daňový spor (či už pri odvolaní, alebo žalobou na súde), tak nemusí platiť dorub dane, t. j. ochráni svoju peňaženku a vlastné finančné zdroje z nej môže použiť na iný účel (charakteru osobnej spotreby alebo biznisu).
Desatoro pri daňových sporoch
- ANALÝZA: Oplatí sa dôsledne analyzovať daňový spor, silné a slabé stránky, spornú sumu dane a zváženie šancí v rámci vyhliadky na úspech alebo neúspech pre každú z konfliktných strán.
- ČAS: V krátkodobom horizonte (daňová bitka) môže vyhrať daňový spor daňový subjekt, v dlhodobom (daňová vojna) však v drvivej prevahe vyhráva správca dane (lebo zákon o správe daní mu nadelil veľmi silný donucovací arzenál).
- KVALIFIKOVANÁ KOMUNIKÁCIA: Presne dodržovať právne správnu rétoriku a dôslednú daňovú komunikáciu podľa litery aktuálne platného (pozor na novelizácie zákonov a ich účinnosti) práva.
- SILA ARGUMENTOV: Žiada sa profesionálny a sofistikovaný prístup – t. j. dôsledné znalosti, ako postupovať pri daňových sporoch podľa jednotlivých úrovní (nedorozumenie, konflikt, odvolanie, žaloba).
- ZNALOSŤ PROCESU: Aplikovať striktne presný proces v daňovom konaní pri daňovej obhajobe. Pripraviť si alternatívy a scenáre pre prípad výskytu dôkaznej núdze.
- DAŇOVÉ ZÁSADY: Ak nie je možné využiť priamy paragraf daňového poriadku pre účel riešenia daňového sporu, treba ho odvodiť nepriamo od niektorej z daňových zásad (§ 3 zákona č. 563/2009 Z. z.).
- SKÚSENOSTI: Vhodnejšie, ako riešiť daňové spory vo vlastnej réžii, je oprieť sa o služby skúsených a dlhoročne ostrieľaných daňových odborníkov.
- KOORDINÁCIA a priori: Vždy sa usilovať daňový spor urovnať hladko. Preferovať radšej soft metódy (napr.: dôvodenie, mediačné praktiky) ako hard metódy (sankcionovanie v rámci najvyššej možnej penalizácie...).
- DAŇOVÉ JUDIKÁTY: Využívať maximálne súdne rozhodnutia vo veciach daní (tzv. daňové judikáty) je náročné nielen v ich vyhľadaní, ale aj v spôsobilosti vedieť ich prečítať a rozumieť podstate (tzv. petit).
- POSTOJ: Naučiť sa produktívnemu postoju pri daňových sporoch, t. j. vždy je takéto zložité konanie ziskom, aj keby sme zdanlivo prehrali. Profitom a benefitom je vtedy, ak nezabudneme diagnostikovať a vyhrať poučenie z daňového sporu do budúcnosti. Lebo z chyby sa múdry poučí a už ju nezopakuje, ale hlúpy sa nepoučí a chybu zopakuje.
Článok je uvedený v skrátenom znení. Celé znenie článku nájdete zverejnené v súvisiacich dokumentoch.
Autor: Ing. Emil Burák, PhD.
Súvisiace právne predpisy ZZ SR