„Druhá šanca“ pri ukladaní pokút – zmeny v sankcionovaní správnych deliktov od 1. 1. 2024

Od 1. 1. 2024 došlo k novelizácii zákona o správe daní, ktorou sa zmenili podmienky ukladania sankcií a zaviedla sa tzv. druhá šanca pri ukladaní pokút za vybrané správne delikty. V praxi za ne nebude správca dane ukladať sankcie, ak pôjde o prvé porušenie. V článku uvádzame príklady, ako sa táto zhovievavosť štátu prejaví v konkrétnych prípadoch.

Dátum publikácie:12. 3. 2024
Autor:JUDr. Lucia Boráková

tt_otvorena-kniha-s-paragrafmi

S účinnosťou od 1. 1. 2024 došlo k novelizácii zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní v platnom znení (ďalej len „Daňový poriadok“), ktorou sa zmenili podmienky ukladania pokút a zaviedla sa tzv. druhá šanca pri ukladaní pokút za vybrané správne delikty.

Inštitút „druhej šance“ sa bude uplatňovať na vybrané správne delikty, ktoré boli spáchané, respektíve ktorých sa daňový subjekt dopustil po 31. 12. 2023, a v praxi za ne nebude správca dane ukladať sankcie, ak ide o prvé porušenie, na ktoré sa právna úprava vzťahuje.

Daňový poriadok osobitne v piatej časti upravuje porušenie povinností, ktoré sú správnym deliktom, a súčasne ukladanie sankcií za takéto konanie. Inštitút „druhej šance“ sa v zmysle prijatej zmeny týka tých správnych deliktov, ktoré sú uvedené v § 154 ods. 1 písm. a) až d)písm. j) Daňového poriadku. Správny delikt pre účely daňového poriadku je konanie, ktorým daňový subjekt poruší niektorú z povinností uvedenú v zákone a za toto porušenie povinnosti mu správca dane uloží pokutu.

V zmysle § 4 Daňového poriadku je správcom dane daňový úrad, colný úrad a obec osobitne pre miestne dane a poplatky. Pre účely aplikácie inštitútu „druhej šance“ pri ukladaní pokút za správne delikty je správcom dane len daňový úrad a colný úrad. Obec ako správca dane pre miestne dane a poplatky nie je vyššie uvedenou novelou Daňového poriadku dotknutá. Daňovým subjektom je každá fyzická alebo právnická osoba, ktorá je povinná platiť daň podľa osobitného predpisu. Porušením povinnosti uvedenej v Daňovom poriadku v nadväznosti na príslušné hmotnoprávne normy sa daňový subjekt dopúšťa konania, ktoré je kvalifikované ako správny delikt.

V súvislosti s novoprijatou právnou úpravou je potrebné zdôrazniť, že nie všetky správne delikty podliehajú režimu „druhej šance“. Pokiaľ sa daňový subjekt dopustí správneho deliktu tým, že zaplatí podľa osobitných predpisov daň, ktorá je nižšia ako daň, ktorú mal odviesť, alebo si uplatní nárok vo výške, ktorá je väčšia ako nárok, na ktorý bol oprávnený, prípadne v dodatočnom daňovom priznaní sumu dane zvýši, zníži alebo si zníži nadmerný odpočet, na uvedené konanie sa inštitút „druhej šance“ nevzťahuje a správca dane uloží povinne pokutu v rozsahu tak, ako je uvedené v § 155 Daňového poriadku.

Naopak, v prípade spáchania správneho deliktu, ktorým je:

  1. nepodanie daňového priznania
  2. nesplnenie registračnej povinnosti v ustanovenej lehote,
  3. nesplnenie oznamovacej povinnosti v ustanovenej lehote,
  4. nesplnenie povinnosti uloženej rozhodnutím správcu dane,
  5. nesplnenie niektorej z povinností podľa osobitného zákona, ktorá nie je správnym deliktom podľa § 154 ods. 1 písm. j) Daňového poriadku,

správca dane uplatní „druhú šancu“ a pokutu neuloží.

V zmysle doterajšej právnej úpravy bol správca dane povinný pokutu za spáchanie správneho deliktu uložiť vždy, pričom nebolo rozhodujúce, z akého dôvodu daňový subjekt svoju povinnosť nesplnil.

Zavedením „druhej šance“ sa pri vybraných správnych deliktoch podľa § 154 ods. 1 písm. a) až d)písm. j) Daňového poriadku ruší povinnosť uloženia pokuty v prípade prvého porušenia povinnosti a naopak zavádza sa povinnosť vyzvať daňový subjekt na dodatočné splnenie si povinnosti, hoci aj oneskorene. Zjednodušene tak správca dane v prípade prvého porušenia povinnosti, ktoré je správnym deliktom podľa § 154 ods. 1 písm. a) až d)písm. j) Daňového poriadku, neuloží pokutu za správny delikt, ale vyzve daňový subjekt, aby svoje pochybenie napravil a súčasne ho poučí, že v prípade opakovaného, druhého, porušenia povinnosti a spáchania správneho deliktu už tomuto bude pokuta uložená.

Účelom novoprijatej právnej úpravy je nielen zlepšiť daňovú disciplínu dotknutých subjektov, ale tak isto prispieť k transparentnosti systému výberu daní. Z údajov zverejnených Finančnou správou SR vyplýva, že len v roku 2022 správca dane vystavil spolu 175 332 rozhodnutí o uložení pokuty za správne delikty. (Údaje pre rok 2023 ešte nie sú zverejnené.)

Je potrebné zdôrazniť, že uplatnenie inštitútu „druhej šance“ sa v praxi bude pri každom jednom daňovom subjekte a pri každom porušení povinnosti, ktoré je kvalifikované ako správny delikt, posudzovať samostatne. Porušenie povinnosti daňovým subjektom, a to každé jedno podľa § 154 ods. 1 písm. a) až d)písm. j) Daňového poriadku, sa tak posúdi osobitne, čo v praxi znamená, že daňový subjekt môže napríklad nepodať v stanovenej lehote daňové priznanie, ktoré ako prvé porušenie nebude pokutované a súčasne sa dopustí prvýkrát porušenia povinnosti tým, že nesplní povinnosť uvedenú vo výzve na predloženie dokladov, ktoré spočíva v inej kvalifikácii, a teda zhodne ide o prvé porušenie povinnosti, ktoré rovnako nebude sankcionované.

Zároveň platí, že správca dane, ktorým je daňový úrad a colný úrad, ukladá pokuty a posudzuje podmienky pre upustenie od pokuty pri prvom porušení osobitne, teda „druhá šanca“ sa aplikuje zvlášť pre colný úrad a zvlášť pre daňový úrad.

Zjednodušene tak daňový subjekt nemusí byť sankcionovaný ani v prípade viacerých porušení povinností rozdielnej povahy a súčasne ani vtedy, ak sa tento dopustí správneho deliktu, za ktorý ukladá postih daňový úrad, a súčasne správneho deliktu, za ktorý postihuje daňový subjekt colný úrad.

V rámci uplatnenia „druhej šance“ v nadväznosti na novelu Daňového poriadku je správca dane povinný pri určovaní výšky pokuty prihliadať na závažnosť, následky a trvanie protiprávneho konania, respektíve protiprávneho stavu a tiež na index daňovej spoľahlivosti.

Zákon výslovne uvádza, že daňový úrad alebo colný úrad pokutu, ktorú je možné uložiť v zmysle § 155 Daňového poriadku pri stanovení rozpätia maximálnej hranice, pri prvom porušení povinnosti neuloží. Správca dane, či už colný alebo daňový úrad, súčasne vyzve daňový subjekt na nápravu, teda dá mu možnosť dodatočne svoju povinnosť splniť, prípadne odstrániť vzniknuté pochybenie a zároveň ho poučí o uložení pokuty pre prípad, že k náprave v dodatočnej lehote nedôjde.

Uplatnenie „druhej šance“ v praxi v jednotlivých situáciách znamená:

Príklad:

Daňový subjekt, ktorým je fyzická osoba, nepodá v zákonom stanovenej lehote daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb. Správca dane, ktorým je daňový úrad príslušný podľa pobytu daňového subjektu, zistil, že tomuto vznikla povinnosť podať daňové priznanie na dani z príjmov fyzických osôb, a preto zaslal daňovému subjektu výzvu na podanie daňového priznania a určí mu lehotu na jeho podanie, súčasne tohto poučí, že v prípade, že daňové priznanie nepodá ani v dodatočnej lehote, bude mu uložená pokuta a, naopak, ak toto podá v zmysle výzvy, pokuta uložená v súlade s inštitútom „druhej šance“ uložená nebude.

S účinnosťou Daňového poriadku do 31. 12. 2023, teda pred zavedením inštitútu „druhej šance“, ak by aj daňový subjekt v dodatočnej lehote daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb podal, tomuto by následne správca dane uložil pokutu vo výške minimálne 30 eur a viac v zákonnom rozmedzí.

V zmysle novej platnej úpravy účinnej po 1. 1. 2024 správca dane neuloží daňovému subjektu pokutu, hoci si tento svoju povinnosť v zákonom stanovenej lehote nesplnil a túto splnil až následne na výzvu správcu dane. Súčasne, ak daňový subjekt opakovane následne nepodá daňové priznanie znova k dani z príjmov fyzických osôb v stanovenej lehote, ide už o druhé porušenie tej istej zákonnej povinnosti a tomuto aj v prípade nápravy v dodatočnej lehote pokuta v sume od 30 eur uložená bude, a to už následne za každé ďalšie to isté porušenie povinnosti do budúcna.

Príklad:

Iná situácia v praxi môže nastať, ak správca dane, ktorým je daňový úrad, vykonáva u daňového subjektu, právnickej osoby, daňovú kontrolu na dani z pridanej hodnoty a oznámi daňovému subjektu, aby umožnil správcovi dane vstup do sídla spoločnosti a súčasne mu predložil požadované účtovné doklady. V súlade s príslušnými ustanoveniami Daňového poriadku má daňový subjekt povinnosť poskytnúť správcovi dane potrebnú súčinnosť pri výkone daňovej kontroly, najmä umožniť poverenému zamestnancovi vykonať daňovú kontrolu, zabezpečiť vhodné miesto a podmienky na vykonanie daňovej kontroly, umožňovať vstup do sídla, miesta podnikania kontrolovaného daňového subjektu alebo predkladať správcovi dane ním požadované účtovné doklady a iné potrebné dokumenty. Napriek uvedenému daňový subjekt požadovanú súčinnosť nesplní a na výzvu správcu dane nereaguje.

S účinnosťou Daňového poriadku do 31. 12. 2023 správca dane rozhodne o uložení pokuty za správny delikt, ktorá je v zmysle Daňového poriadku v rozmedzí od 60 eur do 3 000 eur, a súčasne poučí daňový subjekt, aby povinnosť splnil. Ak daňový subjekt svoju povinnosť po výzve splní, uvedené ho nezbavuje povinnosti už uloženú pokutu zaplatiť a, naopak, ak daňový subjekt povinnosť aj napriek výzve nesplní a súčinnosť neposkytne, správca dane môže ukladať pokutu aj opakovane.

S prijatím novely zákona s účinnosťou od 1. 1. 2014 zavedením takzvanej druhej šance správca dane najprv vyzve a upozorní daňový subjekt na nesplnenie si povinnosti a súčasne ho poučí, že v prípade, že tak neučiní aj na základe upozornenia a povinnosť si nesplní, bude mu uložená pokuta za správny delikt v zmysle zákonného rozmedzia, avšak pokutu mu neukladá, ak ide o prvé porušenie a prvú výzvu správcu dane.

 

Článok je uvedený v skrátenom znení.

Prečítajte si celé znenie: „Druhá šanca“ pri ukladaní pokút – zmeny v sankcionovaní správnych deliktov od 1. 1. 2024

Súvisiace odborné články

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.