Influencer, ako ho nepoznáme – daňové a účtovné súvislosti

Rozmachom internetu a sociálnych sietí ide o čoraz populárnejšie povolanie. Aké povinnosti činnosť influencera prináša? Je potrebné založiť si živnosť? Prinášame aj daňovo-účtovný pohľad.

Dátum publikácie:25. 9. 2024
Autor:Ing. Zuzana Uríková

tt_influencerka

„Influencera“ vnímame v kontexte internetu a moderného marketingu ako osobu, ktorá má vplyv na ľudí a dokáže ovplyvňovať správanie, myslenie, nákupné zmýšľanie a pod.

Influenceri sa oslovujú na propagáciu značiek, ich príspevky prezentujú tovar či služby a pokiaľ skutočne ukazujú reálne využitie produktov v bežnom živote, tak práve takýmto spôsobom vedia priniesť spotrebiteľom užitočné informácie a osobne ich zaujať.

Rozmachom internetu a sociálnych sietí sa toto povolanie stáva čoraz viac populárne.

Vysvetlíme si, aké povinnosti táto činnosť prináša, či je potrebné založiť si živnosť a ako sa na ňu pozerá naša daňovo-účtovná legislatíva.

POZNÁMKA:

Samotná reklama má veľa podôb. Všetci poznáme klasickú formu reklamy, ako sú letáky, bilbordy, inzertná strana v časopisoch, televízna alebo audio reklama. Avšak v posledných rokoch sa veľmi výrazne dostáva do popredia aj online reklama.

Práve influencera môžete využiť ako jeden z marketingových nástrojov na propagáciu značky firmy alebo produktu. Jeho komunikácia na sociálnych sieťach, ale aj iných médiách alebo v jeho skupine, fanúšikovskej základni môže byť predpokladom úspechu.

Čo by mal influencer spĺňať, ak ho chceme považovať za influencera?

Je to predovšetkým jeho:

  1. Dosah – množstvo ľudí, ktorých vie osloviť cez komunikačný kanál, ktorým je napr. Instagram, Facebook a pod.
  2. Dôveryhodnosť – závisí od jeho vedomostí a skúseností a či je žiaduce stotožnenie produktu s influencerom.
  3. Umenie obchodovať – dobre komunikovať, vysvetľovať alebo prezentovať jasne, jednoducho, pochopiteľne a dôveryhodne.

1. Influencer

1.1 Príspevok je výsledkom jeho tvorivej duševnej činnosti

Ustanovenie § 3 ods. 1 zákona č. 185/2015 Z. z. Autorský zákon definuje predmet autorského práva ako dielo z oblasti literatúry, umenia alebo vedy, ktoré je jedinečným výsledkom tvorivej duševnej činnosti autora vnímateľnej zmyslami, bez ohľadu na jeho podobu, obsah, kvalitu, účel, formu jeho vyjadrenia alebo mieru jeho dokončenia.

To znamená, že, keď influencer dostane zadanie na propagáciu určitého produktu a on vymyslí, spracuje, napíše príspevok a natočí ho, tak tento príspevok sa bude považovať za jeho duševné vlastníctvo a vzťahuje sa naň Autorský zákon. Medzi výhradné majetkové práva autora patrí právo použiť svoje dielo, čím sa rozumie uvedenie diela na verejnosti [§ 19 ods. 4 písm. f) Autorského zákona].

Takáto činnosť si nevyžaduje založenie živnosti, avšak, ak dostáva influencer za túto činnosť príjem, tak tento príjem sa považuje za príjem z použitia umeleckého výkonu podľa § 6 ods. 4 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov a podlieha dani z príjmov.

UPOZORNENIE:

Podľa § 65 Autorského zákona sa uzatvára licenčná zmluva medzi daňovníkom a platiteľom dane a príjmy dosahované na základe uzatvorených licenčných zmlúv podľa § 65 Autorského zákona, prípadne na základe licenčných zmlúv uzatvorených podľa zákona č. 618/2003 Z. z. sa považujú za príjmy podľa § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov.

Z pohľadu dane z príjmov

Podľa § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov príjmami z použitia diela a použitia umeleckého výkonu sú príjmy za udelenie súhlasu na použitie umeleckého diela a súhlasu na použitie umeleckého výkonu, pri ktorých daňovník uplatnil postup podľa § 43 ods. 14 zákona, t. j. ak sa vopred písomne dohodne s platiteľom dane, že sa daň vyberaná zrážkou neuplatní, ak nepatria do príjmov uvedených v § 6 ods. 2 písm. a) zákona o dani z príjmov.

Príjmy z použitia diela a použitia umeleckého výkonu, pri ktorých sa daňovník s platiteľom dane vopred písomne dohodol, že platiteľ daň vyberanú zrážkou neuplatní (ak uplatní postup podľa § 43 ods. 14 zákona o dani z príjmov), zdaňuje príjem daňovník osobne prostredníctvom podaného daňového priznania.

POZNÁMKA:

Ak by platiteľ uplatnil zrážkovú daň, vyplatený príjem sa zníži o zrážkovú daň vo výške 19 % a príjemca nemá povinnosť tento príjem uvádzať v daňovom priznaní, pri tomto príjme sa daňová povinnosť daňovníka považuje za splnenú riadnym vykonaním zrážky dane podľa § 43 zákona o dani z príjmov.

Príjmy podľa § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov z použitia diela a použitia umeleckého výkonu sa považujú za pasívne príjmy. Takýto príjem sa zdaňuje cez podané daňové priznanie, ak sa neuplatní zdaňovanie daňou vyberanou zrážkou podľa § 43 ods. 3 písm. h) zákona o dani z príjmov. Na tento pasívny príjem nie je potrebná registrácia na daňovom úrade.

Zásady zdaňovania sú u daňovníka v daňovom priznaní FO typ B nasledovné:

  • možnosť voľby spôsobu pre uplatnenie výdavkov:
    • skutočné výdavky – na základe daňovej evidencie (§ 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov) alebo na základe vedenia jednoduchého alebo podvojného účtovníctva (§ 6 ods. 13 zákona), aj keď táto povinnosť daňovníkovi nevyplýva zo zákona o účtovníctve,
    • výdavky percentom z príjmov podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov vo výške 60% (ak daňovník nie je platiteľom DPH alebo je platiteľom tejto dane len časť zdaňovacieho obdobia), bez nároku na zvýšenie o preukázateľne zaplatené poistné a príspevky, 60% výdavky z príjmov možno uplatniť najviac do výšky 20 000 eur, pričom uvedená maximálna suma sa posudzuje pre tieto príjmy samostatne, na rozdiel od príjmov uvedených v § 6 ods. 1 a ods. 2 zákona, kde sa posudzuje z úhrnu týchto príjmov;
  • pri tomto druhu príjmu nemôže daňovník vykázať stratu,
  • nemôže uplatniť nezdaniteľné časti základu dane,
  • nie je právo na uplatnenie daňového bonusu,
  • pri príjmoch podľa § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov je možné uplatniť daňový bonus na zaplatené úroky podľa § 33a zákona o dani z príjmov.

Príklad č. 1:

Influencer má v roku 2024 vyplatený honorár na základe uzatvorenej licenčnej zmluvy. Ako sa podľa zákona o dani z príjmov posúdi takýto príjem? Môže daňovník uzatvoriť písomnú dohodu o nezrazení dane s platiteľom dane a pri týchto príjmoch zdaňovaných cez podané daňové priznanie uplatniť výdavky percentom z príjmov podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov?

Odpoveď:

Daňovník dosiahnuté príjmy za rok 2024 na základe licenčnej zmluvy môže vyrovnať prostredníctvom podania daňového priznania FO typ B, za predpokladu, že sa s platiteľom písomne dohodol, že daň z takéhoto príjmu sa nevyberie. Príjmy sa zahrnú medzi príjmy podľa § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov, a to ako príjmy z použitia diela a použitia umeleckého výkonu, pri ktorých daňovník uplatnil postup podľa § 43 ods. 14 zákona o dani z príjmov. Daňovník môže uplatniť preukázateľné daňové výdavky alebo výdavky percentom z príjmov vo výške 60 % z príjmov, najviac do výšky 20 000 eur. Uvedený príjem je pasívny príjem, základ dane nie je možné znížiť o nezdaniteľnú časť na daňovníka, na manželku a tieto príjmy sa nezarátavajú medzi príjmy posudzované pre vznik nároku na daňový bonus.

Príklad č. 2:

Influencer dosiahol honorár za rok 2024 v sume 6 000 eur, dohodol sa vopred pred vyplatením honoráru s platiteľom dane písomne, že sa daň vyberaná zrážkou neuplatní. Ako sa takýto príjem posúdi na daňové účely, keď výdavky súvisiace s týmto príjmom sú vo výške 7 000 eur?

Odpoveď:

Príjem na základe licenčnej zmluvy, pri ktorej sa daňovník s platiteľom dane vopred písomne dohodol, že sa daň vyberaná zrážkou neuplatní, si daňovník sám prostredníctvom daňového priznania vyrovná za zdaňovacie obdobie roku 2024. Príjem zahrnie pod príjmy podľa § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov. Je to pasívny príjem, z ktorého nie je možné na daňové účely vykázať stratu (preukázateľné výdavky sú vyššie ako príjem, na rozdiel sa neprihliada – § 6 ods. 6 zákona o dani z príjmov). Preukázateľné výdavky sa uvedú len do výšky zdaniteľného príjmu v sume 6 000 eur.

1.2 Príspevok nie je výsledkom jeho tvorivej duševnej činnosti

Ak influencer zverejňuje rôzne reklamy, príspevky, ktoré sú pripravené a zdieľa ich so zámerom dosiahnutia zisku, tak si musí posúdiť povinnosť založenia živnosti.

Priamo živnostenský zákon predmet podnikania influencer nepozná. Pri ohlásení živnosti to môžu byť živnosti: napr. počítačové služby a služby súvisiace s počítačovým spracovaním údajov, reklamné, marketingové, fotografické služby, prieskum trhu a verejnej mienky alebo služby súvisiace s produkciou filmov, videozáznamov a zvukových nahrávok.

To znamená, že pokiaľ influencer poskytuje tzv. elektronické služby a danú činnosť vykonáva pravidelne, s cieľom dosahovania pravidelných ziskov, bez pokynov tretej osoby, tak spĺňa znaky podnikania a povinnosť založiť si živnosť.

Takýto príjem patrí pod aktívne príjmy podľa § 6 ods. 1 písm. b) zákona o dani z príjmov a má právo výberu spôsobu uplatnenia výdavkov (podmienené splnením podmienok stanovených zákonom o dani z príjmov):

  • skutočné výdavky na základe vedeného účtovníctva alebo daňovej evidencie (§ 6 ods. 11),
  • výdavky percentom z príjmov (ak daňovník nie je platiteľom DPH alebo je platiteľom tejto dane len časť zdaňovacieho obdobia) podľa § 6 ods. 10 zákona vo výške 60 % zvýšené o preukázateľne zaplatené poistné a príspevky, ktoré bol autor povinný platiť, 60 % výdavky z príjmov možno uplatniť najviac do výšky 20 000 eur, a to z úhrnu príjmov z § 6 ods. 1 a 2 (v prípade príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti je stanovená povinnosť rovnakého spôsobu uplatnenia výdavkov),
  • podvojné alebo jednoduché účtovníctvo;
    • právo na vykázanie daňovej straty (ak daňovník pri týchto príjmoch uplatní preukázateľné daňové výdavky),
    • právo na odpočet daňovej straty vykázanej v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach,
    • právo na uplatnenie nezdaniteľných častí základu dane,
    • právo na uplatnenie daňového bonusu,
    • uplatniť daňový bonus na zaplatené úroky podľa § 33a zákona o dani z príjmov.
 

Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám 72 % na dočítanie.

Prečítajte si celé znenie: Influencer, ako ho nepoznáme – daňové a účtovné súvislosti


 

DC-obrazovky

 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 499,38 € s DPH (406 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace podcasty

Súvisiace odborné články

Súvisiace aktuality

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.