K aktuálnym zmenám týkajúcim sa stravovania zamestnancov a osôb samostatne zárobkovo činných

Od 1. 1. 2022 dochádza k zmenám v posudzovaní daňových výdavkov na stravovanie zamestnancov, živnostníkov aj SZČO.

Dátum publikácie:9. 12. 2021
Autor:Ing. Valéria Jarinkovičová

tt_prispevok-na-stravovanie-06-2021

Dňa 26. októbra 2021 sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla na zákone 416/2021 Z. z., ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. Zákon z 26. 10. t. r. pozostáva z dvoch článkov: čl. I tvorí novela zákona č. 595/2003 Z. z. obsahujúca len dva body týkajúce sa stravovania daňovníkov s príjmami zo závislej činnosti podľa § 5 ZDP a daňovníkov s príjmami z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP; podľa čl. II nadobudne zákon účinnosť 1. 1. 2022.

Úvod

V tomto roku to bola už druhá zmena právnej úpravy stravovania zamestnancov. To, že k predloženiu návrhu novely vôbec došlo, bolo do značnej miery spôsobené tým, že odborná verejnosť, zamestnanci i zamestnávatelia vyjadrovali nespokojnosť s niektorými zmenami vyplývajúcimi z predchádzajúcej novely, t. j. zákona č. 76/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony s účinnosťou od 1. 3. 2021 (ďalej aj „februárová novela“). Aj v úvodnej časti dôvodovej správy je o. i. uvedené: „Cieľom predloženého návrhu zákona je odstrániť nerovnosti pri zdaňovaní rôznych foriem stravovania...“

Úprava stravovania zamestnancov od 1. 1. 2022

To, čo malo byť obsiahnuté v článkoch I – III a V – VII návrhu novely zákona, keďže napokon boli vypustené, sa čiastočne premietlo do čl. IV novely ZDP, a to do bodu 1, pokiaľ ide o výkon štátnej služby napr. aj policajta, profesionálneho vojaka [poznámka pod čiarou k odkazu „17a) Napríklad § 152 Zákonníka práce“, čiže pri oslobodení od dane treba mať na zreteli aj iné právne normy] – aj podľa dôvodovej správy touto zmenou sa na oslobodenie od dane bude vzťahovať „strop“ stanovený nielen Zákonníkom práce, ale aj ďalšími zákonmi upravujúcimi štátnu službu jednotlivých profesií.

Na druhej strane na rozdiel od navrhovanej zmeny v ZP sa napokon neumožní zamestnávateľom poskytovať stravovacie poukážky a finančný príspevok až dodatočne, najneskôr však posledný deň nasledujúceho kalendárneho mesiaca (musia teda byť – tak ako doposiaľ do konca roka 2021) včas, aby ich zamestnanec mal k dispozícii najneskôr k 1. dňu príslušného mesiaca – inak nemožno skonštatovať, že si zamestnávateľ splnil svoju povinnosť „postarať sa“ o stravovanie zamestnanca.

V konečnom dôsledku nedošlo k zmene výšky limitu (odkaz – napr. na § 152 ZP, nie na pôvodne navrhovaný zákon o cestovných náhradách) – je to „poistené“ aj v zákone, ktorým sa novelizuje daňový poriadok a iné právne normy z 27. 10., v ktorom je obsiahnutá aj novela ZDP (článok II).

Od 1. 1. 2022, keďže nad (za) každou z foriem plnení je odkaz (napr. na § 152 ZP), t. j. ide o limitovanie sumy od dane oslobodenej, pri každej (aj v prípade nepeňažných plnení) teda bude od dane oslobodená v súlade so zmeneným znením § 5 ods. 7 písm. b) ZDP len limitovaná suma (ak by sa stravné nezvýšilo, tak suma 2,81 €); naďalej aj príspevok zo SF.

  • Dobrovoľne poskytnutá časť príspevku nad rámec povinnosti zamestnávateľa (napr.) podľa ZP (nad „strop“) bude predstavovať zdaniteľný príjem zamestnanca (a bude podliehať tiež odvodom – poistnému na ZP a SP).
  • Dotkne sa to negatívne zamestnancov tých zamestnávateľov, ktorí pri nepeňažnom plnení prispievajú na stravovanie zamestnancov vyššou sumou, než je ich povinnosť (zamestnanecký bonus).
  • Na strane zamestnávateľa (aj pri nepeňažnom plnení) vzhľadom na znenie § 19 ods. 1 ZDP bude predmetná časť príspevku (nad „strop“) zdaňovaná zamestnancovi uznaná za daňový výdavok – ak to bude dohodnuté v kolektívnej zmluve, pracovnej zmluve, internom predpise...

Príklad

Živnostník pán Milan zamestnáva jedného zamestnanca – pána Daniela. Dlhodobo mu zabezpečuje stravovanie formou stravovacích poukážok. Keďže už pred 1. marcom 2021 mal do konca roku 2021 uzatvorenú zmluvu o zabezpečení stravovacích poukážok s istým emitentom, naďalej svojmu zamestnancovi poskytuje stravovacie poukážky – pán Daniel je spokojný, keďže tiež preferuje stravné lístky a podľa jeho vyjadrenia ich uprednostní aj v roku 2022.

Nad rámec svojej povinnosti (a popri príspevku zo SF) prispieva živnostník svojmu zamestnancovi sumou vo výške 1 € na jednu stravovaciu poukážku (napr. pri počte 20 poukážok v prípade dvadsiatich odpracovaných dní mesiaca ide o 20 €). V roku 2021 je to u zamestnanca pána Daniela príjem od dane oslobodený a u živnostníka pána Milana nedaňový výdavok.

Od 1. 1. 2022 to bude inak – na strane zamestnanca bude táto suma podliehať dani, ako aj poistnému na ZP a SP –  z tejto sumy sa teda zrazí poistné vo výške 2,68 € a preddavok na daň vo výške 3,29 €, takže pánovi Danielovi z nej ostane k dispozícii 14,03 € (v porovnaní s právnou úpravou v roku 2021 príde mesačne o takmer 6 €).

Keďže pôjde o zdaniteľný príjem zamestnanca, na strane zamestnávateľa sa bude považovať za daňový výdavok v súlade s § 19 ods. 1 ZDP (zo sumy 20 € v prípade sadzby dane 19 % by išlo o úsporu na dani 3,80 €).

Stravovanie daňovníkov s príjmami z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti

K zmene pri daňovom posudzovaní stravovania daňovníkov s príjmami z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP vzhľadom na zmenené znenie § 19 ods. 2 písm. p) ZDP:

  • aj keď (podľa dôvodovej správy) sa zníži administratívna záťaž s tým, že nebude potrebné preukazovanie vynaložených výdavkov, dôjde k výraznému zníženiu uplatniteľných výdavkov týchto daňovníkov na stravu z do­terajších 100 % stravného (dnes 5,10 €) na 55 % stravného pri pracovnej ceste v trvaní 5 – 12 hodín (t. j. 2,81 €), a teda k zvýšeniu ich daňového zaťaženia.

Príklad

Súkromný veterinárny lekár pán Milý chodí obedovať do blízkej reštaurácie.

Jeho výdavky skutočne vynaložené takmer vždy presahujú sumu 5,10 €, takže si môže uplatniť len 5,10 € denne.

Od 1. 1. 2022 to už bude iba suma vo výške 2,81 € denne (pokiaľ sa suma stravného v roku 2022 nezvýši). Ak by vykonával túto podnikateľskú činnosť napr. počas 300 dní, jeho uplatniteľné výdavky na stravovanie by sa znížili o 687 €;

Výpočet:

  • 5,10 € - 2,81 € = 2,29 €, 2,29 € x 300 dní = 687 €.

Pre daňovníkov to nie je optimistická správa napriek tomu, že sa im zníži administratívna záťaž.

 

Článok je uvedený v skrátenom znení.

Prístup k celému článku K aktuálnym zmenám týkajúcim sa stravovania zamestnancov a osôb samostatne zárobkovo činných

majú len UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.


 

DC-obrazovky

 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 499,38 € s DPH (406 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace vzory

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace odborné články

Súvisiace aktuality

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.