Novela zákona o cestovných náhradách od 1. decembra 2024 a 1. januára 2025

Novela od 1. 12. 2024 a 1. 1. 2025 upravuje používanie automobilov na pracovných cestách, automatizuje zvyšovanie cestovných náhrad či zreálňuje spotrebu PHL navýšením spotreby uvedenej v evidencii o 10 %.

Dátum publikácie:29. 1. 2025
Autor:JUDr. Dorota Malčeková

motorove vozidlo

Najnovšiu novelu zákona o cestovných náhradách si vyžiadal sám život a stále sa opakujúce sa požiadavky z praxe.

Spresnenie práv zamestnanca a zamestnávateľa upravila právna úprava používania cestného motorového vozidla zamestnanca na pracovnej ceste, pokiaľ pôjde o preukázanie a úhradu výdavkov, ktoré sa týkajú pohonných látok, a zavedenie tam, kde je to potrebné, osobitných pravidiel pre elektrovozidlá a plug-in hybridné vozidlá, keďže v praxi sa stretávali zamestnávatelia a zamestnanci s tým, že mali problémy, ako majú preukázať a uhradiť výdavky za alternatívne pohonné látky.

Národná rada Slovenskej republiky schválila dňa 23. októbra 2024 najnovšiu novelu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov. Novela zákona o cestovných náhradách vyšla v Zbierke zákonov pod č. 297/2024 Z. z. dňa 19. novembra 2024.

Cieľmi prijatej novely sú:

  • zvýšenie predvídateľnosti podnikateľského prostredia;
  • zavedenie nového postupu pri zverejňovaní informácií pre zamestnávateľov a zamestnancov o zvýšení súm stravného a súm základných náhrad;
  • spresnenie pravidiel používania cestného motorového vozidla zamestnanca počas pracovnej cesty z hľadiska preukázania a úhrady výdavkov, ktoré sa týkajú pohonných látok;
  • zavedenie osobitných pravidiel pre elektrovozidlá a plug-in hybridné vozidlá.

Upozornenie:

Takmer všetky ustanovenia novely zákona nadobudli účinnosť od 1. decembra 2024 s výnimkou bodov 1 až 8 a bodu 9 § 38i a §38j, ktoré nadobudnú účinnosť od 1. januára 2025.


Novela zákona priniesla nové znenie § 7, a to pod názvom Náhrady za používanie motorových vozidiel pri pracovných cestách.

Nové znenie § 7 v podstatnej časti vychádza zo svojho pôvodného znenia. Zavádza predovšetkým pravidlá pre používanie nových tipov vozidiel, a to elektrovozidielElektrovozidlo – vozidlo poháňané len na elektrickú energiu. a plug-in hybridných vozidielPlug-in hybridné vozidlo – vozidlo poháňané benzínom/dieslom v kombinácii s elektrickou energiou, ktorá sa môže získať aj nabíjaním vozidla na rozdiel od hybridného vozidla, ktoré nemožno nabíjať zo siete.. Aktualizovala sa terminológia a doplnili sa niektoré skutočnosti, ktoré priniesla prax v tejto oblasti.

Vzhľadom na to, že novela upravuje požívanie súkromných motorových vozidiel zamestnancov pri pracovných cestách, existujú tu isté obmedzenia pri ochrane osobných údajov. Tieto obmedzenia neumožňujú rovnaký postup ako pri služobných motorových vozidlách zamestnávateľa pri meraní skutočnej spotreby podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, pri ktorých sú tieto pravidlá podrobnejšie.

Novela zaviedla pravidlá, pokiaľ ide o preukázanie a úhradu výdavkov, ktoré sa týkajú náhrady za spotrebované pohonné látky, a to ohľadom zisťovania spotreby elektrovozidiel a preukazovania jednotkovej ceny elektrickej energie.

Zosúladila sa terminológia s osobitnými predpismi v doprave. Ide konkrétne o zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a to pojmy ako: motorové vozidlo, nemotorové vozidlo, cestné vozidlo, zvláštne vozidlo, kategórie vozidiel, štvorkolka, doklad o vozidle, zástupca výrobcu.

V § 7 odseku 1 došlo k legislatívnemu spresneniu náhrady, na ktorú bude mať zamestnanec nárok po splnení určitých podmienok, ak na pracovnú cestu použije súkromné motorové vozidlo alebo traktor. Pokiaľ sa písomne dohodne zamestnanec so zamestnávateľom, že pri pracovnej ceste použije súkromné motorové vozidlo alebo traktor, bude mať zamestnanec nárok:

  • základnú náhradu za každý aj začatý kilometer jazdy a náhradu za spotrebované pohonné látky alebo
  • že za podmienok podľa ods. 12 zamestnancovi namiesto základnej náhrady a náhrady za spotrebované pohonné látky bude patriť náhrada za použitie vozidla v sume zodpovedajúcej cene cestovného lístka pravidelnej verejnej dopravy. Obsah odseku 12 sa zachoval v pôvodnom znení.

V § 7 odseku 4 sa preformulovalo znenie výpočtu náhrady za spotrebované pohonné látky, kde sa pri určení náhrady pri pracovnej ceste vychádza z jednotkovej ceny pohonnej látky (odsek 5), ktorá sa násobí spotrebou (zistenou na základe odsekov 6 až 10 z príslušného dokladu alebo na základe príslušnej skutočnosti, pričom ide spravidla o vymedzenie počtu litrov pohonnej látky na 100 km) vo vzťahu ku každému (aj začatému) kilometru jazdy.

Napríklad:

Vozidlo na 100 kilometrov má spotrebu 7 litrov (v zmysle odseku 6 má zvýšenú spotrebu napr. o 10 %, t. j. 7,7 litra), zamestnanec natankoval benzín za cenu 1,60 eura/liter a počas pracovnej cesty prešiel 170 km.

Použije sa vzorec:

1,6 x 7,7/100 x 170 km = 20,944 eura.

Upozornenie:

Keďže podľa § 7 ods. 11 sa výsledná suma základnej náhrady za spotrebované látky zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor = náhrada bude 20,95 eura.

Konečný výsledok: 1,6 x 7,7/100 x 170 km = 20,95 eura.

 

Z dôvodu legislatívno-technických zmien vykonaných v § 7 ods. 1 a 2 sa zaviedla legislatívna skratka „vozidlo“, v nadväznosti na to sa tento pojem upravil aj v ostatných ustanoveniach zákona o cestovných náhradách.

V § 7 ods. 5 je upravená jednotková cena pohonnej látky od 1. 1. 2025, ktorá sa preukazuje dokladom o kúpe pohonnej látky, z ktorého je zrejmá súvislosť s pracovnou cestou. Ak by chcel zamestnanec preukázať cenu pohonnej látky viacerými dokladmi o kúpe, jednotková cena pohonnej látky sa môže vypočítať aritmetickým priemerom preukázaných cien.

Ak zamestnanec nebude mať k dispozícii doklad o kúpe pohonných látok, na výpočet náhrady za spotrebované pohonné látky sa použije jednotková cena pohonnej látky, ktorá platila v čase nástupu na pracovnú cestu, zistená Štatistickým úradom SR.

V § 7 ods. 5 sa upresnila jednotková cena pohonnej látky, ak je pohonnou látkou elektrická energia. V uvedenom prípade za doklad o kúpe možno považovať okrem dokladu z nabíjacej stanice aj doklad od dodávateľa elektrickej energie, z ktorého možno odvodiť jednotkovú sadzbu za elektrickú energiu pre domácnosť, v ktorej zamestnanec vozidlo nabíjal. Pôjde o sadzbu podľa zmluvných podmienok, za ktorú zamestnanec odoberá energiu v domácnosti (napr. v dome), kde si nabíja svoje elektrovozidlo. Zákon sa neobmedzil len na domácnosť zamestnanca, ale môže nabíjať svoje vozidlo aj v domácnosti rodinného príslušníka. V praxi zamestnávateľ môže spresniť pravidlá ohľadom toho, kde zamestnanec môže alebo nemôže také vozidlo nabíjať.

V § 7 ods. 6 a následne aj v ods. 9, resp. v ods. 10 sa určilo, aká spotreba sa môže použiť pre výpočet náhrady za spotrebovanú elektrickú energiu (ako pohonnú látku) v prípade, ak sa pri pracovnej ceste použije elektrovozidlo. V ods. 6 ide o spotrebu uvedenú v doklade o vozidle, ktorá sa nezapisuje povinne do dokladov o vozidle v časti emisie a spotreba, ale môže byť uvedená v ďalších úradných záznamoch. V ods. 9 ide o spotrebu zistenú meračom zabudovaným vo vozidle a v ods. 10 o spotrebu preukázanú inými dokladmi.

Zákon o cestovných náhradách už obsahoval úpravu spotreby vozidla v prípade jazdy v meste, a to jej zvýšenie o 40 %.

Novela zaviedla § 7 ods. 6 zvýšenie spotreby uvedenej v doklade o vozidle podľa rôznych noriem o 10 %, čím sa spotreba uvedená v doklade o vozidle zreálni so skutočnou spotrebou:

  • písm. a), ak je v doklade vozidla uvedená spotreba len podľa príslušnej slovenskej technickej normy, použije sa spotreba podľa tejto normy zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla v meste o 40 %,
  • písm. b), ak je v doklade vozidla uvedená spotreba podľa slovenskej technickej normy a predpisu Európskej hospodárskej komisie, použije sa spotreba podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie vypočítaná aritmetickým priemerom, zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla v meste spotreba podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie určená pre jazdu v meste, zvýšená o 10 %,
  • písm. c), ak je v doklade vozidla uvedená spotreba v členení na mestský cyklus, mimomestský cyklus a kombinovaný cyklus, použije sa spotreba zodpovedajúca príslušnému cyklu premávky zvýšená o 10 % alebo spotreba zodpovedajúca kombinácii jednotlivých cyklov premávky odvodených od konkrétneho režimu jazdy vozidla zvýšená o 10 %; pri kombinácii jednotlivých cyklov premávky sa na žiadosť zamestnanca použije iba spotreba pre kombinovaný cyklus, zvýšená o 10 %,
  • písm. d), ak je v doklade vozidla uvedená spotreba bez členenia na cykly, použije sa táto spotreba zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla v meste zvýšená o 20 %,
  • písm. e), ak je v doklade vozidla, ktoré je poháňané len elektrickou energiou, uvedená spotreba elektrickej energie, použije sa táto spotreba zvýšená o 10 % a pri jazde vozidla na rýchlostných cestách a diaľniciach zvýšená o 20 %.
Príklad z praxe na výpočet spotreby vozidla od 1. 1. 2025

Súkromné motorové vozidlo pani Anny má spotrebu 6 l/100 km. Počas služobnej cesty pani Anna natankovala benzín za cenu 1,58 eur/l a celkovo prešla 150 km. Na akú náhradu bude mať po novom nárok?

Pri výpočte náhrady sa v zmysle § 7 ods. 6 spotreba vozidla zvyšuje o 10 %, t. j. na 6,6 l/km.

Celková náhrada sa potom vypočíta:

 1,58 eur x (6,6 100) x 150 km = 15,642 eur.

 

Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám 47 % na dočítanie.

Prečítajte si celé znenie: Novela zákona o cestovných náhradách – novela zákona a zmena daňovej prognózy


 

DC-obrazovky

 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií priamo do e-mailu

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace aktuality

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace odborné články

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.