Dátum publikácie:1. 4. 2016

Otázka:
Spoločnosť pracuje výhradne prostredníctvom obchodných zástupcov, ktorí so spoločnosťou majú uzatvorenú zmluvu o sprostredkovaní v zmysle Obchodného zákonníka, na základe ktorej fakturujú mesačne províziu. V priebehu účtovného obdobia im spoločnosť poskytuje vzorky produktov, reklamné predmety, ktoré oni sami doručia a predvedú pred zákazníkom.
Sú v takom prípade obchodné vzorky poskytnuté a predvedené odberateľovi a reklamné predmety (do 17 €) bezodplatne dodané prostredníctvom obchodného zástupcu daňovým nákladom?
Odpoveď:
Podľa § 2 písm. i) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov je daňovým výdavkom výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka, ak zákon neustanovuje inak.
V praxi treba rozlišovať pojem obchodnej vzorky a pojem reklamného predmetu.
Obchodná vzorka nepodlieha pravidlám podľa § 21 ods. 1 písm. h) zákona o dani z príjmov. Obchodná vzorka slúži na získanie trhu a získanie potenciálnych zákazníkov, čím sa stáva daňovým výdavkom. Daňovník by mal však zabezpečiť evidenciu obchodných vzoriek, čím by naplnil podmienky § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov, že ide o preukázateľný výdavok.
Reklamný predmet nenapĺňa podmienku obchodnej vzorky a ide o šírenie reklamy a propagácie daňovníka. Reklamné predmety majú inú funkciu ako samotná obchodná vzorka. V prípade, že ide o reklamný predmet, platia pravidlá uvedené v § 21 ods. 1 písm. h) zákona o dani z príjmov a základným je teda suma do 17 eur za kus, pričom zákon o dani z príjmov vylučuje určité formy reklamných predmetov. Ide o darčekové reklamné poukážky, tabakové výrobky (okrem daňovníka, u ktorého je výroba tabakových výrobkov hlavným predmetom činnosti), alkoholické nápoje okrem vína v úhrnnej výške najviac 5 % zo základu dane (uvedené sa nevzťahuje na daňovníka, u ktorého je výroba alkoholických nápojov hlavným predmetom činnosti).
Záver:
Daňovník musí rozlišovať v praxi pojem obchodnej vzorky a reklamného predmetu ako takého. Obchodná vzorka je daňovým výdavkom, reklamný predmet je daňovým výdavkom len v hodnote neprevyšujúcej 17 eur za jeden predmet okrem zákonom vylúčených foriem.
Autor: Ing. Vladimír Ozimý
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR