Podcast: Vladimír Ozimý exkluzívne v podcaste Poradcu podnikateľa

Ing. Vladimír Ozimý je nielen vyhľadávaný expert na dane a účtovníctvo a člen Slovenskej komory daňových poradcov, ale aj obľúbený lektor. O svoje znalosti sa totiž vie podeliť zrozumiteľne a s ľahkosťou. Jeho začiatky boli späté s našou firmou Poradca podnikateľa a tešíme sa, že môžeme v podcaste priniesť exkluzívny rozhovor s týmto vzácnym hosťom.

Dátum publikácie:12. 10. 2022
Autor:Ing. Vladimír Ozimý

podcast_2022_b (3)

Dobrý daňový poradca musí byť stále v obraze a neprestáva sa vzdelávať. A tiež sa musí vedieť zorientovať v aktuálnych (daňových a účtovných) pravidlách a legislatíve.

Ing. Vladimír Ozimý je nielen vyhľadávaný expert na dane a účtovníctvo a člen Slovenskej komory daňových poradcov, ale aj obľúbený lektor. O svoje znalosti sa totiž vie podeliť zrozumiteľne a s ľahkosťou. Webináre, školenia alebo daňové konferencie s jeho menom sú zaručeným trhákom. Odpovedá takmer okamžite, bez prípravy a aj preto je vyhľadávaným odborníkom a poradcom.

Niečo vedieť je jedna vec, ale vedieť to aj zrozumiteľne vysvetliť iným – to je umenie. A daňový poradca Vladimír Ozimý to vie skutočne dobre. Svedčia o tom už tisíce spokojných klientov. Môžeme kľudne hovoriť o jeho odbornom aj lektorskom majstrovstve.

Ako začínal? Baví ho práca daňového poradcu a účtovníka aj po 15 rokoch?

Rozprávala sa naša dvorná moderátorka Michaela Pastorková Závodná.

 

tt_ozimy2

Vitajte doma, v PP

Ako a kedy vznikol váš záujem o sféru účtovníctva a daňového poradenstva? Bolo to už na škole?

Paradox môjho života bol, že som bol od mladosti vedený skôr k horám a cestovaniu.

Ale už na konci strednej školy som vedel, že „chcem byť daňový poradca“, a tak som išiel na Ekonomickú univerzitu do Bratislavy.

Postupne som videl, že firmy hľadajú odborníkov a pýtajú sa ma: „nepoznáš niekoho na účtovníctvo?“ Tak som s tým v 90. rokoch pomaly začal a zostalo mi to až doteraz.

Po vysokej škole som síce prácu mal, ale ešte som nebol profesionálnym daňovým poradcom, bol som ekonómom, s účtovníctvom som bol stále v kontakte. Veľmi ma zaujímalo dešifrovať zákony a hľadať – „či sa to fakt nedá,“ ako hovorili mnohí. Zistil som, že ja mnohokrát viem ako na to.

Kedy vstúpil do vášho života Poradca podnikateľa?

Keď sa moje túlavé topánky trochu „ukľudnili“, našiel som v roku 2006 inzerát od Poradcu podnikateľa. Hľadali vtedy odborného poradcu. Zdalo sa mi, že by to mohol byť pre mňa veľmi dôležitý bod v živote. Uvedomoval som si, že to bude veľmi náročná práca, ale tešil som sa na ňu ako na výzvu.

Pohovor som vyhral, ale ešte pár mesiacov som nenastúpil. V roku 2007 som sa znova prihlásil a rovno som dostal pracovnú zmluvu. Takže už viac ako 15 rokov máme spoločnú cestu a sme ako jedna rodina.

V Poradcovi podnikateľa som začal denne odpovedať na otázky podnikateľov z praxe.

Vtedy som ešte nebol daňový poradca s pečiatkou SKDP. Na Slovensku máme zákon, ktorý rieši daňové poradenstvo, podobne ako sú riešení advokáti, lekári a ďalší. Základom je minimálne 5 rokov praxe, vysokoškolské vzdelanie a odborné skúšky. V roku 2009 som to išiel vyskúšať a vtedy mi v PP vyšli v ústrety, participovali aj na nákladoch. Za to som bol vtedy, aj doteraz som vďačný.

Skúšky boli náročné, napríklad 6 hodín trvala len písomná skúška a keby som vtedy nerobil prácu odborného poradcu a nemal kontakt s klientmi z praxe, tak veru neviem. Z viac ako cca 50 účastníkov skúšky nás ju urobilo menej ako desať.

Je to dar udržať všetko v hlave – naozaj viete „odpoveď ihneď vytiahnuť z rukáva“. Ako sa to dá?

Samozrejme, musím sa stále vzdelávať, je to náročné, neustála zmena predpisov a legislatívy počas roka, ich prepojenie na iné zákony, novely... Človek musí stále všetko sledovať a veľa čítať.

Cibriť si musím témy aj ako lektor daňových konferencií a školení – a som vďačný za to, že som neustále vo vzdelávacom procese, čo mi pomáha byť „doma v paragrafoch“.

Ako sa odborné poradenstvo v PP, dnešná Daňová a Mzdová pohotovosť, vyvíjalo?

Základná podstata bola najskôr v písomnej a telefonickej komunikácii. Odpovedali sme na rôzne otázky, vtedy bola nosná časť telefonovanie.

„Dobrý deň, Ozimý, Poradca podnikateľa. Ako vám môžem pomôcť?“  Vtedy sme vybavili až 800 – 1 000 hovorov mesačne a niektorý mohol trvať aj 10 minút s jedným klientom, bolo to náročné. Na oblasť daní som bol vtedy sám, dnes už má PP v tíme tucet odborných poradcov a poradkýň.

Aké je Vaše pracovné portfólio v súčasnosti?

Ja som taký človek „nezamestnanec“. Mal som v PP flexibilnú prácu a po čase som chcel byť úplne sám sebe pánom, tak sme pracovný pomer ukončili, ale spolupráca pokračuje doteraz. Som externista, ale stále som tu braný ako súčasť rodiny. A je to už cez 15 rokov, čo je naša spolupráca v priateľskej a príjemnej rovine.

Ďalej sa mi rozvinula aj práca daňového poradcu, čo bol vždy môj hlavný cieľ. Som srdcom daňový poradca, toto je aj hlavná časť mojej práce dnes.

Ako ste začali lektorovať na daňových školeniach?

Prišla kolegyňa, tiež to bolo v PP, s otázkou: „Nechceš to skúsiť?“ Zobral som na seba to riziko a dodnes úspešne fungujeme. Prvé školenie som mal v roku 2012 v Košiciach a mal som tam okolo 20 ľudí. Celú noc predtým som nespal! Ale dopadlo to dobre. Najväčší stres bol, či budem schopný reagovať na otázky z pléna. 

Pandemické dva roky a presun do online prostredia

Videokonferencie, webináre – čo pre vás ako lektora znamenal presun do online prostredia? 

Osobne mám rád a potrebujem živý kontakt s ľuďmi, doba covidová bola pre mňa trochu náročné obdobie, hlavne mentálne sa nastaviť na obrazovku notebooku, kde nikoho nevidím. Je to pre mňa veľmi neosobné. Vtedy sme klientov museli učiť na online a teraz mám pocit, že ich treba učiť, aby sa znova vrátili na živé školenia – ja sa na nich vždy teším.

Ako si viete oddýchnuť a zresetovať hlavu od daní a čísel?

Osobne rád behám, resp. turistikou, prechádzkou. A mám svoj tajný cieľ – budúci rok zabehnúť maratón. Verím, že to zvládnem. Pri takomto behu ešte prvé 3 km pracujete, ďalšie 2 premýšľate nad súkromnými vecami a pri 6. už len dúfate, že nezomriete – takže čistá hlava.

Čo by ste poradili začínajúcim poradcom, účtovníkom? 

Prvé – človek sa v tom musí nájsť, musí vás to baviť. To si musí každý sám najskôr ujasniť, pretože je to psychicky náročná práca. Na komunikáciu, na riešenie problémov a podobne. Človek musí teda vedieť, že to chce robiť a že ho to baví. Každý by mal ísť za svojím snom a potom to robiť naplno.

Poradcov je veľa, právnikov je veľa..., ale ide o kvalitu práce a výkonu. Ak človek do toho dá všetko, určite bude výborným odborníkom. Skrátka robiť to naplno, nie polovičato. Titul z vás úspešného poradcu neurobí, musíte ísť na to srdcom, robiť poctivo a klienti si k vám cestu nájdu.

Ja sám mám stále na sebe čo robiť, ale keď vás práca baví, dá sa to. Úspech možno nebude hneď, ale pri poctivom prístupe sa vám to podarí.

Ako sa bude vyvíjať práca účtovníkov a daniarov do budúcnosti? 

Cloud a digitálne nástroje, to už predsa dávnejšie funguje. Účtovníctvo je tu ale od stredoveku a potrebujeme ho stále. Na Slovensku máme negatívnu predstavu, že účtovníctvo je nutné zlo, ale to nie je pravda. Je to špičková finančná analýza firemnej situácie, ktorá firme môže veľmi pomôcť. Ak pochopíme, že účtovníctvo je nápomocné, potom je jedno, či to bude online alebo na papieri. Firmy budú aj v budúcnosti potrebovať odborného poradcu – spôsob práce sa možno trošku zmodifikuje, ale účtovník tu bude podľa mňa ešte dlho.

Býva prelom rokov a marec aj pre vás výzvou na časové zvládnutie všetkých povinností?

Áno, sú náročnejšie obdobia. Účtovníctvo má svoje zákonné pravidlá počas roka, čo treba rešpektovať. Držať sa termínov je potrebné. Po uplynutí zdaňovacieho obdobia, teda na konci roka, sa neraz stane, že klient zrazu „zošedivie“ a vyhlási: „preboha, čo s tým idem robiť“. Účtovníctvo treba robiť aj riešiť priebežne. Nedoniesť doklady za minulý rok poradcovi napríklad vo februári. Musíme naučiť klientov, aby účtovníctvo a dane riešili priebežne, a tak nebude naša práca taká nárazová.

Dnes máme výhodu, že si môžeme rozložiť prácu v čase aj odložením daňových priznaní, ale aj tak mám pocit, že je toho veľa. Nároky na rôzne výkazy a podávanie informácií sú obrovské. Život účtovníka je teraz neúmerne náročnejší. Osobne si preto myslím, že účtovníctvo by ani nemalo byť voľnou živnosťou. Dnes si za 3 týždne urobíte kurz a môžete začať. Ale je účtovník a „účtovník“.

A kde môžeme Vlada Ozimého osobne vidieť najbližšie?

Napríklad na prvom ročníku Česko-slovenského kongresu, ktorý bude začiatkom novembra v Mikulove.

PP má nový pilotný projekt, je určený pre širšiu verejnosť a ja osobne sa na to veľmi teším. Som rád, že aj po rokoch v PP spolu tvoríme nové veci.

Budeme hovoriť aj o bežnej aplikačnej praxi českých a slovenských firiem, lebo hoci sme sa rozdelili, spoločný česko-slovenský trh funguje a firmy majú k tomu rôzne otázky. 

Aký je záverečný odkaz Vlada Ozimého? 

Vypočujte si v našej exkluzívnej epizóde.  

Pre spustenie podcastu kliknite tu:

Zažite odborné aj lektorské majstrovstvo Vladimíra Ozimého osobne:

Česko-slovenský kongres (1. ročník)

iStock-1202213581

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.