Dátum publikácie:29. 7. 2014
Odpoveď na otázku z praxe:
Otázka:
Ako majú postupovať fyzické osoby, ktoré chcú naďalej aj po 1. 1. 2014 podnikať v združení?
Môže jedna FO (FO1) v mene združenia vystavovať faktúry za služby s DPH s tým, že druhá FO (FO2) vždy ku koncu štvrťroka vyfakturuje svoj 50 % podiel z príjmov vrátane DPH?
A čo sa týka výdavkov, tak ich bude všetky platiť FO1 v mene združenia a na konci štvrťroka ich vyfakturuje FO2 v podiele 50 % vrátane DPH?
Ako má FO1 vyfakturovať FO2 napr. uhradené sociálne a zdravotné poistenie a nájomné zo spoločného bankového účtu združenia, za nájom si neodpočíta DPH, lebo prenajímateľ nie je platiteľ DPH – ako oslobodené od dane alebo s DPH, ktoré FO1 odvedie a FO2 si uplatní v daňovom priznaní?
Odpoveď:
Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov bol s účinnosťou od 1. 1. 2014 zmenený okrem iného aj v tom, že sa vypustili ustanovenia § 4 ods. 2 a 3 a druhej vety ods. 4 zákona o DPH týkajúce sa povinnej a aj dobrovoľnej registrácie zdaniteľných osôb, ktoré spoločne podnikajú na základe zmluvy o združení podľa § 829 a nasl. Občianskeho zákonníka alebo inej obdobnej zmluvy.
Na základe uvedeného sa z hľadiska uplatňovania zákona o DPH spoločné podnikanie s účinnosťou od 1. 1. 2014 posudzuje rovnako ako individuálne podnikanie jednotlivých osôb.
Fakturácia uskutočnených plnení
Ak sa činnosť jednotlivých členov združenia nedá samostatne fakturovať, potom pri uskutočnených zdaniteľných plneniach môže byť:
a) vyhotovená jedna faktúra za uskutočnené zdaniteľné plnenie (dodanie služby) v rámci združenia, pričom na faktúre budú uvedení obaja členovia združenia.
Zároveň údaje o uskutočnení zdaniteľného plnenia uvedie do svojho daňového priznania, súhrnného výkazu, kontrolného výkazu a v záznamoch každý člen združenia vo výške 50 %;
b) ak navonok voči tretím osobám ako dodávateľ za činnosť vykonávanú spoločne v rámci združenia bude fakturovať jeden člen združenia, t. j. na faktúre bude uvedená len jedna osoba FO1, potom táto osoba uvedie údaje o tomto dodaní vo svojom daňovom priznaní, súhrnnom výkaze, kontrolnom výkaze v záznamoch na účely DPH.
FO2 bude fakturovať vykonanie svojej činnosti v cenách s DPH FO1, ktorá fakturuje uskutočnenie plnenia (dodanie služieb) konečnému odberateľovi.
Faktúry pri prijatých plneniach
Pri prijatých zdaniteľných plneniach sú možné postupy:
a) ak členovia združenia prijmú zdaniteľné plnenia, pričom dodávateľ vyhotoví jednu faktúru pre oboch členov združenia, t. j. na faktúre budú identifikované FO1 aj FO2, potom si môžu uplatniť odpočítanie dane z prijatých tovarov a služieb, ktoré použijú na uskutočnenie svojich dodávok tovarov a služieb, ale len vo výške podielu 50 %.
Pre účely zákona o DPH si členovia združenia delia výdavky (náklady) vo výške podielu 50 % pripadajúceho na jednotlivých členov združenia (napríklad pri prenájme hnuteľných a nehnuteľných vecí);
b) ak za združenie obstará tovar alebo služby jeden člen združenia FO1, pričom prijaté plnenia sa vzťahujú na celú činnosť vykonávanú v rámci združenia, na faktúre je uvedený člen združenia, ktorý objednal predmetné plnenia (FO1).
Potom tento člen združenia si môže uplatniť odpočítanie dane z prijatého plnenia v plnej výške a následne prijatú službu alebo tovar preúčtuje v rozsahu 50 % FO2 – uplatní sa § 8 ods. 6 alebo § 9 ods. 4 zákona o DPH (napríklad tento postup sa uplatní pri obstaraní elektrickej energie, vody, plynu, telekomunikačných služieb).
Pokiaľ ide o refakturáciu nájmu, FO1 môže 50 % z ceny nájmu refakturovať FO2 bez DPH ako oslobodený od dane podľa § 38 ods. 3 zákona o DPH.
Vzhľadom na to, že členovia združenia sú individuálni podnikatelia, mali by mať osobitné účty, odvody za sociálne a zdravotné poistenie by si mal platiť každý za seba.
Autor: Ing. Nora Šišková
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR