Dátum publikácie:4. 2. 2015

Informácia o novele zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice
Zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 289/2008 Z. z.“) bol zmenený a doplnený článkom X. zákona č. 333/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Niektoré zmeny a doplnenia zákona č. 289/2008 Z. z. nadobudli účinnosť dňa 1. 1. 2015 a iné nadobúdajú účinnosť dňa 1. 4. 2015.
Zmeny v zákone č. 289/2008 Z. z. účinné od 1. 1. 2015
V súvislosti so zavedením virtuálnej registračnej pokladnice (VRP), pri ktorej podnikateľ nebude viesť knihu pokladnice, sa v § 2 písm. l) [pôvodné písm. k)] zákona č. 289/2008 Z. z. vypúšťajú slová „a ktoré je uvedené v knihe ERP“, tzn. že predajným miestom je miesto, kde sa prijíma tržba.
Ďalej bolo precizované ustanovenie § 2 písm. x) [pôvodné písm. w)], ktoré rozšírilo definíciu pokladničného dokladu o doklad vyhotovený pri vrátení platby za neposkytnutú službu zákazníkom alebo kontrolórom (napr. skipas, permanentka do fitnescentra, na kúpalisko) a pri vrátení tržby za zálohované obaly, ak zákazník vracia napr. zálohované fľaše bez toho, aby nakúpil tovar. Nadväzne na to bol doplnený § 8 ods. 4 zákona č. 289/2008 Z. z., podľa ktorého je podnikateľ povinný odovzdať kupujúcemu pokladničný doklad o vrátení platby nielen za vrátený tovar, za tovar alebo poskytnutú službu pri ich reklamácii, ale aj za neposkytnutú službu alebo za vrátené zálohované obaly.
Poznámka
Podnikateľ bude identicky postupovať od 1. 4. 2015 aj v prípade používania VRP, keďže pokladničným dokladom je aj doklad vyhotovený VRP.
Z dôvodu chýbajúcej právnej úpravy bolo do § 3 ods. 2 doplnené nové písm. c), podľa ktorého sa povinnosť evidovať tržbu v ERP (a od 1. 4. 2015 aj vo VRP) nevzťahuje na bezhotovostné prijímanie platieb z predaja tovaru alebo poskytovania služieb. Podnikateľ preto nie je povinný použiť ERP, ak bola platba uskutočnená na účet podnikateľa napr. platobným príkazom v banke, prostredníctvom internetbankingu alebo poštovou poukážkou.
K legislatívno – technickej úprave došlo v § 6 ods. 8 - slová „svojej internetovej stránke“ boli nahradené slovami „svojom webovom sídle“ a v nadpise nad § 16b bolo slovo „Pokuty“ nahradené slovom „Sankcie“, keďže ustanovenia § 16b a § 16c okrem pokút upravujú aj podanie návrhu na zrušenie živnostenského oprávnenia a § 16b upravuje aj zákaz predaja tovaru alebo poskytovania služby a označenie predajného miesta oznámením o tomto zákaze alebo oznámením o porušení zákona.
Od 1. 1. 2015 došlo doplnením druhej vety k precizovaniu § 16b ods. 3, podľa ktorého pokutu ukladá CÚ alebo DÚ, ktorý pri kontrole dodržiavania ustanovení zákona č. 289/2008 Z. z. zistil porušenie zákona. Ak tento CÚ alebo DÚ neuložil pokutu rozhodnutím na mieste, uloží pokutu podľa tretej vety citovaného ustanovenia postupom podľa daňového poriadku.
Ustanovenie § 16b bolo doplnené o nový odsek 7, ktorým sa sprísňuje postih pre podnikateľov pri opakovane zistených taxatívne uvedených závažných správnych deliktoch. CÚ alebo DÚ okrem uloženia pokuty rozhodnutím na mieste zakáže podnikateľovi predávať tovar alebo poskytovať službu na tomto predajnom mieste (ďalej len „zákaz“); tento zákaz nesmie trvať dlhšie ako 72 hodín. Proti rozhodnutiu možno podať odvolanie, ktoré nemá odkladný účinok.
Uvedený postup sa neuplatní, ak by tým došlo k ohrozeniu života alebo zdravia osôb. V tomto prípade CÚ alebo DÚ označí predajné miesto na 72 hodín oznámením [ods. 9], v ktorom uvedie, že na tomto predajnom mieste došlo k porušeniu zákona č. 289/2008 Z. z.
Poznámka
Uvedené platí od 1. 4. 2015 aj pri používaní VRP.
Zabezpečenie ERP, vykonanie technickej expertízy (ďalej len „expertíza“) a prepadnutie ERP upravuje novo zavedený § 17a zákona č. 289/2008 Z. z. Ak pri kontrole vznikne dôvodné podozrenie z pozmeňovania údajov v ERP alebo v kontrolnom zázname, avšak túto skutočnosť nie je možné na mieste preukázať, môže CÚ alebo DÚ ERP zabezpečiť a predložiť ju CÚ Bratislava na expertízu [ods. 1 a 2].
Počas zabezpečenia ERP je podnikateľ povinný postupovať podľa § 10 ods. 3 až 5 zákona č. 289/2008 Z. z. a vydávať paragóny; po zrušení rozhodnutia o zabezpečení ERP je povinný zaevidovať údaje z vyhotovených paragónov do ERP v lehote podľa § 10 ods. 5. Podnikateľ však môže využiť aj druhú možnosť - používať inú ERP, ktorú má k dispozícii [ods. 3].
Ak CÚ Bratislava preukázal, že došlo k pozmeneniu údajov v ERP alebo v kontrolnom zázname, CÚ alebo DÚ, ktorý ERP zabezpečil, vydá v lehote do 15 dní od vykonania expertízy rozhodnutie o prepadnutí ERP [§ 17a ods. 5]. Podnikateľ je v tomto prípade povinný kópie paragónov archivovať chronologicky usporiadané po dobu piatich rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom boli vyhotovené [§ 9 ods. 4]. Ak bude chcieť naďalej predávať tovar alebo poskytovať službu, je povinný používať ERP, ktorá bola uvedená do prevádzky podľa zákona č. 289/2008 Z. z. [§ 17a ods. 6].
Pri zabezpečení a prepadnutí ERP postupuje CÚ alebo DÚ primerane podľa § 40 až 43 daňového poriadku [§ 17a ods. 7].
S účinnosťou od 1.1.2015 došlo aj ku zmenám v prílohe č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z. Rozšírenie a doplnenieslužieb, ktoré podliehajú evidencii prijatých tržieb v ERP alebo VRP, má zabrániť kráteniu prijatých tržieb a zabezpečiť väčšiu ochranu spotrebiteľa.
a) Rozšírenie pôvodných služieb podľa prílohy č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z.
45.20 Oprava a údržba motorových vozidiel,
ktorá sa do 31. 12. 2014 týkala iba opravy a údržby osobných motorových vozidiel okrem inštalovania dielov a príslušenstiev, ktoré neboli súčasťou výrobného procesu, sa s účinnosťou od 1. 1. 2015 vzťahuje na:
- údržbu a opravy osobných a nákladných motorových vozidiel [§ 18cb ods. 1], ktorými sú aj nákladné vozidlá špeciálne, nákladné vozidlá - ťahače návesov a nákladné vozidlá – ťahače prívesov. Ide o mechanické a elektrické opravy, opravy elektronických vstrekovacích systémov, pravidelné prehliadky v servise, opravu karosérií a častí motorov vozidiel, umývanie, leštenie, atď., striekanie a natieranie, opravy čelných skiel, okien alebo sedadiel uvedených motorových vozidiel,
- opravu pneumatík a duší, ich montáž alebo výmenu,
- antikoróznu úpravu,
- inštalovanie dielov a príslušenstiev, ktoré nie sú súčasťou výrobného procesu,
Poznámka
Podnikateľ nie je naďalej povinný používať ERP pri opravách motorových vozidiel, ktoré nie sú osobnými a nákladnými vozidlami, napr. autobusov, traktorov, špeciálnych vozidiel [Pozri Prílohu č. 5 Vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 169/2010 Z. z. o osvedčení o evidencii časť I, osvedčení o evidencii časť II a technickom osvedčení vozidla].
56.10 Reštauračné činnosti a mobilný predaj jedál
Príloha č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z. obsahovala do 31. 12. 2014 len podtriedy 56.10.1 Jedálne a 56.10.9 Ostatné účelové stravovanie; od 1.1.2015 je v prílohe uvedená celá trieda 56.10, tzn. vrátane podtriedy 56.10.2 Zariadenie školského stravovania.
Príklad 1
Zariadenie školského stravovania prevádzkuje spoločnosť s ručením obmedzeným, t. j. podnikateľ podľa § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka, ktorý stravu vydáva po predložení stravných lístkov.
Podnikateľ je od 1. 4. 2015 povinný pri predaji stravných lístkov v hotovosti, t. j. aj pri platbe elektronickými platobnými prostriedkami (§ 2 písm. i) zákona č. 289/2008 Z. z.), používať ERP, prípadne VRP.
Ak bola platba uskutočnená napr. bankovým prevodom, prevodom prostredníctvom internetbankingu alebo poštovým poukazom na účet s. r. o., podnikateľ nie je povinný tržbu z predaja lístkov povinný podľa § 3 ods. 2 písm. c) evidovať v ERP, keďže ju prial bezhotovostne.
Tak isto nie je povinný prijatú tržbu evidovať v ERP, ak platba bola poukázaná poštovým poukazom a podnikateľ ju prevzal na pošte, pretože neprijal platbu od kupujúceho v hotovosti na predajnom mieste.
93.11 Prevádzka športových zariadení,
ktorá sa do 31.12.2014 týkala iba prevádzky krytých a nekrytých kúpalísk, zahŕňa prevádzku športových zariadení (krytých, nekrytých, s miestami na sedenie alebo bez nich) ako sú štadióny: futbalové, kriketové, pre pozemný hokej a rugby, pretekárske dráhy pre preteky áut, psov alebo koní, bazény a plavárne, atletické dráhy a štadióny, haly a štadióny pre zimné športy, hokejové štadióny, boxerské haly, golfové ihriská, bowlingové dráhy, organizovanie a prevádzku športových podujatí vo vlastných krytých alebo nekrytých zariadeniach pre profesionálov alebo amatérov.
96.09 Ostatné osobné služby
zahŕňajú nielen pôvodnú službu strihanie psov, ale aj opatrovateľské služby domácich zvierat, činnosť hotelov pre zvieratá, služby svadobných kancelárií a činnosť štúdií poskytujúcich tetovanie a piercing.
Poznámka
Podrobné informácie o činnostiach, ktoré príslušná trieda alebo podtrieda vyhlášky č. 306/2007 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia ekonomických činností zahŕňa alebo ktoré vylučuje, sú uvedené vo Vysvetlivkách SK NACE Rev. 2.
b) Doplnenie prílohy č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z. o nové služby
Služby, ktoré boli s účinnosťou od 1. 1. 2015 doplnené do prílohy č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z., sú uvedené v prílohe tejto informácie.
Povinnosť podnikateľov používať ERP alebo možnosť používať VRP pri predaji tovaru alebo služieb podľa prílohy č. 1 v znení účinnom do 31. 12. 2014 a v znení účinnom od 1.1.2015 upravujú prechodné ustanovenia.
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. 1. 2015
Prechodné ustanovenia k používaniu ERP a VRP
Podnikateľ, ktorý poskytuje služby doplnené s účinnosťou od 1. 1. 2015 do prílohy č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z. (t. j. služby, pri poskytovaní ktorých nebol podnikateľ povinný podľa zákona č. 289/2008 Z. z. v znení účinnom do 31. 12. 2014 používať ERP), nemusí začať používať ERP od 1. 1. 2015, ale najneskôr až od 1. 4. 2015.
To znamená, že podnikateľ má vytvorený dostatočný časový priestor na obstaranie, registráciu a uvedenie ERP do prevádzky. Podnikateľ sa môže rozhodnúť, či bude od 1. 4. 2015 používať ERP alebo VRP, vzhľadom na to, že ustanovenia týkajúce VRP nadobudnú účinnosť k tomuto dňu.
Podnikateľ, ktorý používal ERP pri predaji tovaru alebo pri poskytnutí služby podľa prílohy č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z. v znení účinnom do 31. 12. 2014 (ďalej len „pôvodná služba“) pred 1. 1. 2015 (ďalej len „pôvodný podnikateľ“) môže začať používať VRP najskôr od 1. 1. 2016. Tento podnikateľ nemôže prejsť na používanie VRP k 1. 4. 2015, ale až od 1. 1. 2016.
Príklad
Podnikateľ, ktorý bol povinný pri predaji tovaru používať ERP od 15. 2. 2013, môže do 31. 12. 2015 používať len ERP. Od 1. 1. 2016 sa môže rozhodnúť, či bude používať len VRP, alebo či bude na konkrétnom predajnom mieste používať ERP (viacero ERP) súčasne s používaním jednej VRP.
Príklad
Podnikateľ, ktorý poskytoval službu 45.20 Oprava a údržba motorových vozidiel bol povinný používať ERP iba pri oprave osobných motorových vozidiel okrem inštalovania dielov a príslušenstiev, ktoré sú súčasťou výrobného procesu. Avšak okrem toho vykonáva aj údržbu a opravu nákladných motorových vozidiel (ďalej len „nová činnosť“).
Podnikateľ je povinný začať používať najneskôr od 1. 4. 2015 ERP aj na novú činnosť, pričom sa môže rozhodnúť, že na novú činnosť bude požívať od 1. 4. 2015 VRP. Na opravu a údržbu osobných motorových vozidiel, t. j. na pôvodnú službu môže VRP začať používať najskôr od 1. 1. 2016.
Možnosť používať VRP od 1. 4. 2015 sa tak isto nevzťahuje na tých podnikateľov, ktorým vznikne povinnosť používať ERP pri predaji tovaru alebo pri poskytovaní pôvodnej služby od 1. 1. 2015 do 31. 3. 2015. Títo sa budú môcť rozhodnúť pre používanie VRP tiež až od 1. 1. 2016.
Príklad 5
Podnikateľ začne od 15. 3. 2015 prevádzkovať kadernícke služby, pričom predáva aj výrobky vlasovej kozmetiky.
Keďže ide o predaj tovaru a pôvodnú službu, v roku 2015 je povinný používať ERP. VRP môže začať používať až od 1. 1. 2016. Tento podnikateľ môže na jednom predajnom mieste kombinovať od 1. 1. 2016 požívanie ERP a jednej VRP.
Pre používanie VRP sa môže bez akéhokoľvek časového obmedzenia rozhodnúť ten podnikateľ, ktorému vznikne povinnosť používať pri predaji tovaru alebo poskytovaní pôvodnej služby pokladnicu prvýkrát 1. 4. 2015 a neskôr, t. j. po nadobudnutí účinnosti ustanovení týkajúcich sa VRP.
Príklad 6
Podnikateľ začal dňa 15. 12. 2014 predávať tovar prostredníctvom internetového obchodu, pričom tovar dodával na dobierku a preto nebol povinný podľa § 3 ods. 2 písm. a) piateho bodu zákona č. 289/2008 Z. z. používať ERP.
Od 1. 5. 2015 bude mať zriadenú predajňu, kde bude kupujúcim odovzdávať tovar objednaný cez internet, pričom platbu za tovar budú môcť uhradiť vopred prevodom na jeho účet (podnikateľ nemá podľa § 3 ods. 2 písm. c) povinnosť použiť pokladnicu) alebo pri prevzatí tovaru priamo v predajni v hotovosti alebo platobnou kartou. V tomto prípade sa podnikateľ môže rozhodnúť pre používane VRP od 1. 5. 2015.
Príloha
NOVOZAVEDENÉ SLUŽBY, NA KTORÉ SA VZŤAHUJE POVINNOSŤ EVIDENCIE TRŽIEB V ELEKTRONICKEJ REGISTRAČNEJ POKLADNICI ALEBO VO VIRTUÁLNEJ REGISTRAČNEJ POKLADNICI
45.40 Predaj, údržba a oprava motocyklov a ich dielov a príslušenstva
49.32 Taxislužba
55.10 Hotelové a podobné ubytovanie
55.20 Turistické a iné krátkodobé ubytovanie
55.30 Autokempingy, táboriská a miesta pre karavány
55.90 Ostatné ubytovanie
65.11 Životné poistenie
65.12 Neživotné poistenie
69.10 Právne činnosti
69.20 Účtovnícke a audítorské činnosti, vedenie účtovných kníh; daňové poradenstvo
70.10 Vedenie firiem
70.21 Služby v oblasti styku a komunikácie s verejnosťou
70.22 Poradenské služby v oblasti podnikania a riadenia
71.11 Architektonické činnosti
71.12 Inžinierske činnosti a súvisiace technické poradenstvo
71.20 Technické testovanie a analýzy
73.11 Reklamné agentúry
73.12 Predaj vysielacieho času
73.20 Prieskum trhu a verejnej mienky
74.10 Špecializované dizajnérske činnosti
74.30 Prekladateľské a tlmočnícke činnosti
75.00 Veterinárne činnosti
78.10 Činnosti agentúr sprostredkujúcich zamestnania
78.20 Činnosti agentúr sprostredkujúcich zamestnanie na dobu určitú
78.30 Ostatné poskytovanie ľudských zdrojov
79.11 Činnosti cestovných agentúr
79.12 Činnosti cestovných kancelárií
79.90 Ostatné rezervačné služby a súvisiace činnosti
80.10 Súkromné bezpečnostné služby
80.20 Služby spojené s prevádzkovaním bezpečnostných systémov
80.30 Pátracie služby
86.10 Činnosti nemocníc
86.21 Činnosti všeobecnej lekárskej praxe
86.22 Činnosti špeciálnej lekárskej praxe
86.23 Zubná lekárska prax
86.90 Ostatná zdravotná starostlivosť
93.12 Činnosti športových klubov
95.11 Oprava počítačov a periférnych zariadení
95.12 Oprava komunikačných zariadení
95.21 Oprava spotrebnej elektroniky
95.22 Oprava domácich zariadení a zariadení pre dom a záhradu
95.23 Oprava obuvi a koženého tovaru
95.24 Oprava nábytku a domácich zariadení
95.25 Oprava hodín, hodiniek a šperkov
95.29 Oprava iných osobných potrieb a potrieb pre domácnosti
96.03 Pohrebné a súvisiace služby
Celá informácia FR SR o novele zákona č. 289/2008 Z. z. - vrátane zmien účinných od 1. 4. 2015
Autor: Finančné riaditeľstvo SR
Súvisiace právne predpisy ZZ SR
- 289/2008 Z. z. Zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice