Obsah
Dátum publikácie:2. 7. 2010
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov
Právny stav od:1. 1. 2010
Právny stav do:31. 12. 2010
Organizácie nezriadené alebo nezaložené na podnikanie vznikajú a zriaďujú sa podľa osobitných predpisov, ktoré upravujú účel ich zriadenia, zrušenie, hospodárenie a kontrolu ich činnosti a s ňou súvisiaceho hospodárenia. Tieto činnosti sú bližšie vymedzené v ich zakladateľskej listine, v štatúte alebo stanovách. Vzhľadom na rôznorodosť predmetov činnosti týchto organizácií je problematické posúdenie zdaňovania jednotlivých druhov príjmov dosiahnutých v rámci ich hospodárenia.
Podľa § 12 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákona o dani z príjmov“) medzi daňovníkov pre daňové účely považovaných za daňovníkov, ktorí nie sú založení alebo zriadení na podnikanie, patria:
- záujmové združenia právnických osôb (§ 20f až § 20j zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov),
- profesijné komory,
- občianske združenia vrátane odborových organizácií (zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov),
- politické strany a politické hnutia (zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach),
- štátom uznané cirkvi a náboženské spoločnosti (zákon č. 308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských spoločností, zákon č. 218/1949 Zb. o hospodárskom zabezpečení cirkví a náboženských spoločností štátom v znení neskorších predpisov),
- spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov (zákon č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov znení neskorších predpisov),
- obce (zákon č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov),
- vyššie územné celky (zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov v znení zákona č. 445/2001 Z. z.),
- rozpočtové a príspevkové organizácie (zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov),
- štátne fondy (zákon NR SR č. 254/1994 Z. z. o Štátnom fonde likvidácie jadrovoenergetických zariadení a nakladania s vyhoretým jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi v znení neskorších predpisov, zákon č. 607/2003 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania),
- vysoké školy (zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 455/2004 Z. z.),
- Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov),
- Sociálna poisťovňa (zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov),
- Národný úrad práce (od 1. 1. 2004 zrušený zákonom č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, jeho nástupcom je Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny),
- Fond ochrany vkladov (zákon č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov),
- Slovenská kancelária poisťovateľov (zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov),
- Slovenský pozemkový fond (zriadený zákonom č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách),
- Slovenský rozhlas (zákon č. 619/2003 Z. z. o Slovenskom rozhlase),
- Slovenská televízia (zákon č. 16/2004 Z. z. o Slovenskej televízii v znení neskorších predpisov),
- Fond na podporu zahraničného obchodu (zriadený zákonom č. 379/1996 Z. z.),
- Garančný fond investícií (zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov),
- neinvestičné fondy (zákon č. 147/1997 Z. z. o neinvestičných fondoch),
- nadácie (zákon č. 34/2002 Z. z. o nadáciách a o zmene Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov),
- neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby (zákon č. 213/1997 Z. z. v znení zákona č. 35/2002 Z. z.),
- ďalšie organizácie, ktorých nezisková činnosť vyplýva z osobitného predpisu, na ktorého základe vznikli. Do tejto skupiny patria od 1. 9. 2009 aj poľovnícke organizácie, ktoré sa zriaďujú podľa zákona č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a podľa § 32 ods. 1 písm. a) tohto zákona sa považujú za „neziskové organizácie“. Do termínu účinnosti zákona o poľovníctve sa poľovnícke organizácie považovali za „občianske združenia“.
POZNÁMKA
Obchodné spoločnosti nezaložené za účelom podnikania sa nepovažujú za daňovníkov, ktorí nie sú založení alebo zriadení za účelom podnikania v zmysle § 12 ods. 3 zákona o dani z príjmov.
Od 1. 1. 2008 sa pozemkové spoločenstvá s právnou subjektivitou pre daňové účely nepovažujú za daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie (boli vypustené z § 12 ods. 3 zákona o dani z príjmov), pretože podľa § 3 ods. 1 zákona č. 181/1995 Z. z. o pozemkových spoločenstvách sú priamo oprávnené na podnikateľskú činnosť (hospodárenie v lesoch a na vodných plochách v súlade s osobitnými predpismi) a predaj vyťaženej drevnej hmoty je ich podnikateľskou činnosťou.
POZNÁMKA
Od roku 2008 tieto subjekty postupujú v účtovníctve (vedenie podvojného účtovníctva podľa Postupov účtovania pre podnikateľské subjekty) a pri vyplnení daňového priznania ako bežné podnikateľské subjekty s jedinou výnimkou, a to v prípade, ak ich príjmy nedosiahli v predchádzajúcom účtovnom období sumu 200 000 €, môžu viesť jednoduché účtovníctvo [§ 9 ods. 2 písm. c) zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov].
Všeobecná definícia predmetu dane pre všetky právnické osoby je uvedená v § 2 zákona o dani z príjmov a špecificky vymedzený predmet dane organizácií nezriadených alebo nezaložených na podnikanie je uvedený v § 12 ods. 2 zákona o dani z príjmov (sú to príjmy podliehajúce zdaneniu). Na druhej strane príjmy, ktoré nie sú predmetom dane, sú vymedzené v § 12 ods. 7 zákona o dani z príjmov a príjmy oslobodené od dane v § 13 zákona o dani z príjmov.
1. Príjmy, ktoré sú predmetom dane
Podľa § 12 ods. 2 zákona o dani z príjmov predmetom dane daňovníkov, ktorí nie sú zriadení alebo založení za účelom podnikania, sú:
- príjmy z činností, ktorými dosahujú zisk alebo ktorými sa dá zisk dosiahnuť
V praxi konkrétne definovať tento druh príjmu je zložité, a to vzhľadom na rôznorodosť činností jednotlivých druhov organizácií nezriadených alebo nezaložených na podnikanie. Vo všeobecnosti však možno uviesť, že predmetom dane sú všetky činnosti, ktorých výsledkom je dosiahnutie zisku.
Príklad č. 1:
Rybársky spolok je občianskym združením podľa zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov, ktorý na účely zákona o dani z príjmov je zaradený medzi daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie. Príjmy rybárskeho spolku z predaja vylovených rýb sú predmetom dane v súlade s § 12 ods. 2 zákona o dani z príjmov. Ide o príjem z činnosti združenia, ktorou sa dosahuje alebo dá dosiahnuť zisk.
Vzhľadom na to, že predaj vylovených rýb nie je výkonom rybárskeho práva, nemožno túto činnosť považovať za základnú činnosť rybárskeho spolku, to znamená, že na príjmy z predaja vylovených rýb nie je možné uplatniť oslobodenie od dane podľa § 13 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov.
Príjmy z predaja majetku (hnuteľného aj nehnuteľného) podliehajú zdaneniu u všetkých druhov neziskových organizácií s výnimkou rozpočtových organizácií, u ktorých sú oslobodené podľa § 13 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov, a obcí a VÚC, u ktorých sú oslobodené podľa § 13 ods. 1 písm. b) zákona o dani z príjmov.
Pri zdaňovaní príjmov z predaja majetku zákon o dani z príjmov odkazuje na § 17 ods. 16, podľa ktorého do základu dane daňovníka nezaloženého alebo nezriadeného na podnikanie sa pri predaji majetku, ktorý bol používaný na činnosť, z ktorej príjmy sú predmetom dane, zahrnie rozdiel, o ktorý príjem z jeho predaja prevyšuje cenu podľa § 25 zníženú o odpisy uplatnené v daňových výdavkoch, vypočítané podľa § 27 alebo § 28. Pri predaji hmotného majetku, ktorý tento daňovník nepoužíval na činnosť, z ktorej príjmy sú predmetom dane, je súčasťou základu dane aj rozdiel, o ktorý príjem z jeho predaja prevyšuje cenu, v ktorej bol majetok ocenený v účtovníctve pri jeho nadobudnutí, zvýšenú o náklady preukázateľne vynaložené na jeho technické zhodnotenie.
Príklad č. 2:
Nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby predpokladá, že predá v roku 2010 budovu za 40 000 €, ktorú využívala len v rámci svojej základnej činnosti. Obstarávacia cena budovy v roku 2001 bola 25 800 €. Príjem z predaja budovy podlieha zdaneniu. Ako výdavok nezisková organizácia uplatní obstarávaciu cenu budovy, ktorá bola v tejto výške ocenená v roku 2001 v účtovníctve. Zisk z predaja vo výške 14 200 € vstupuje do základu dane. Nezisková organizácia uvedie príjem z predaja budovy na riadok 5 tabuľky C1, pretože účtuje v sústave podvojného účtovníctva.
Príklad č. 3:
Príspevkováorganizácia v roku 2010 predala auto za 500 € obstarané v roku 2006 za 8 000 €. Auto využívala na výkon svojej podnikateľskej činnosti. Ako výdavok v roku predaja môže uplatniť zostatkovú hodnotu auta (zníženú o odpisy). Auto bolo úplne odpísané v roku 2009 (bolo zaradené do 1. odpisovej skupiny s dobou odpisovania 4 roky). Pri predaji príspevková organizácia zdaní v roku 2010 čistý príjem z predaja (500 €), pretože už nemôže uplatniť žiaden výdavok, keďže zostatková hodnota auta je nulová.
Aj príjmy z nájomného podliehajú zdaneniu u všetkých druhov neziskových organizácií s výnimkou obcí a VÚC, u ktorých sú oslobodené od dane podľa § 13 ods. 1 písm. b) zákona o dani z príjmov a s výnimkou rozpočtových organizácií, u ktorých sú oslobodené podľa § 13 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov.
Príklad č. 4:
Stredné odborné učilište zriadené ako príspevková organizácia predpokladá, že dosiahne v roku 2010 príjmy z prenájmu voľných kapacít telocvične a plavárne. SOU vzniká povinnosť tieto príjmy zdaniť, pretože podľa § 12 ods. 2 sú predmetom dane po uplatnení alikvotnej časti výdavkov vzťahujúcich sa k zdaniteľným príjmom.
Tieto príjmy podliehajú zdaneniu u všetkých druhov neziskových organizácií. Neexistuje žiadna výnimka v zákone o dani z príjmov, ktorá by oslobodzovala príjmy z reklám u niektorej z týchto druhov organizácií.
Príklad č. 5:
Telovýchovná jednota – futbalový klub, prijala v roku 2010 finančný príspevok vo výške 3 000 € na reklamu podnikateľského subjektu, ktorú umiestnila na tribúne futbalového štadióna. Príjem z reklamy znížený o výdavky na zhotovenie reklamných nápisov podlieha zdaneniu podľa § 12 ods. 2 zákona o dani z príjmov.
- príjmy z členských príspevkov
Príklad č. 6:
Poľovnícke združenie založené podľa zákona č. 274/2009 Z. z., ktoré prijme v roku 2010 členské príspevky určené v stanovách, musí takýto príjem zdaniť.
Príjmy z členských príspevkov sú predmetom dane, avšak následne sú oslobodené podľa § 13 ods. 2 písm. b) zákona o dani z príjmov, ale iba u vybraných druhov organizácií nezriadených alebo nezaložených na podnikanie a ich výška musí byť priamo zadefinovaná v stanovách, zriaďovacej listine alebo v štatúte. Príjmy z členských príspevkov sú oslobodené od dane v záujmových združeniach právnických osôb, v profesijných komorách, v občianskych združeniach vrátane odborových organizácií a v politických stranách a v politických hnutiach. Akékoľvek iné príjmy z členských príspevkov v ostatných neziskových organizáciách, ktoré nie sú vymenované v § 13 ods. 2 písm. b) zákona o dani z príjmov, resp. členské príspevky dobrovoľne poskytnuté nad rámec výšky príspevku uvedenej v stanovách, resp. v zakladacej listine, vo vyššie uvedených neziskových organizáciách podliehajú zdaneniu. Na základe zmeny zaradenia poľovníckych organizácií medzi neziskové organizácie (už nie sú považované za občianske združenia) predmetom dane sú aj členské príspevky poľovníckych organizácií, keďže nie sú vymenované v § 13 ods. 2 písm. b) zákona o dani z príjmov.
Príjmy podliehajúce dani vyberanej zrážkou podľa § 43 zákona o dani z príjmov podliehajú zdaneniu u všetkých druhov organizácií nezriadených alebo nezaložených na podnikanie. Rozdiel v porovnaní s bežnými podnikateľskými subjektmi je v tom, že podľa § 43 ods. 6 vybraním dane zrážkou platiteľom dane za daňovníka, ktorým je daňovník nezaložený alebo nezriadený na podnikanie, je daňová povinnosť splnená. (Príklad č. 7)
Ak ide o daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie, podľa § 43 ods. 3 písm. i) zákona o dani z príjmov dani vyberanej zrážkou podlieha aj výnos z dlhopisov a pokladničných poukážok.
Vybraním dane zrážkou je splnená daňová povinnosť aj pri príjmoch podľa § 43 ods. 3 písm. g) zákona o dani z príjmov, tzn. ak ide o príjem za prenájom nebytových priestorov, spoločných častí domu a spoločných zariadení domu vlastníkov bytov a nebytových priestorov, ktorý je podľa zákona č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov príjmom fondu prevádzky, údržby a opráv. Podľa § 43 ods. 10 zákona o dani z príjmov platiteľom dane z uvedených príjmov je spoločenstvo vlastníkov bytov a nebytových priestorov alebo fyzická osoba alebo právnická osoba, s ktorou vlastníci bytov a nebytových priestorov domu uzatvorili zmluvu o výkone správy. Tento platiteľ je povinný daň odviesť správcovi dane najneskôr do pätnásteho dňa po uplynutí kalendárneho roka, v ktorom boli tieto príjmy poukázané alebo pripísané v prospech účtu fondu prevádzky, údržby a opráv.
Zmena pre rok 2010: Novelou zákona o dani z príjmov č. 504/2010 Z. z. účinnou od 1. 1. 2010 bolo v § 43 ods. 3 písm. g) doplnené, že za príjem zdanený zrážkovou daňou sa považuje v spoločenstvách vlastníkov bytov a nebytových priestorov aj príjem z prijatých sankčných úrokov a pokút súvisiacich s týmto prenájmom.
Príklad č. 7:
Rozpočtovej organizácii peňažný ústav v roku 2010 pripíše úroky z vložených finančných prostriedkov vo výške 25 €. Banka zdaní tento príjem na konci roka 19 % sadzbou dane a týmto úkonom je daňová povinnosť v rozpočtovej organizácii splnená. Bežný podnikateľský subjekt si môže túto daň započítať ako preddavok na výslednú daňovú povinnosť na rozdiel od organizácií nezriadených alebo nezaložených na podnikanie.
Príklad č. 8:
Spoločenstvo vlastníkov bytov prenajíma v roku 2010 priestory v suteréne domu podnikateľskému subjektu pre maloobchodné účely. Príjem z prenájmu, ktorý je príjmom fondu opráv, údržby a prevádzky, podlieha podľa § 43 ods. 3 písm. g) zákona o dani z príjmov zrážkovej dani, ktorú spoločenstvo ako správca musí odviesť do 15. januára 2011 miestne príslušnému správcovi dane. Súčasne v roku 2010 spoločenstvo prijalo na základe exekučného príkazu sankčný úrok od neplatiča nájomného. Tento príjem sa tiež považuje za príjem zdaniteľný zrážkovou daňou podľa § 43 ods. 3 písm. g) zákona o dani z príjmov. Vybratím a odvedením dane je splnená daňová povinnosť v spoločenstve vlastníkov bytov a nebytových priestorov.
Osobitnou a často diskutovanou otázkou v praxi je posudzovanie prijatých dotácií a grantov poskytovaných na základnú (nezdaňovanú) činnosť daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie. Tieto prostriedky sú predmetom dane, pričom v súlade s § 13 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov sú následne oslobodené od dane, pokiaľ ide o príjmy plynúce z činnosti, ktorá je základnou činnosťou týchto daňovníkov vymedzenou osobitným predpisom. Daňový zákon zachováva princíp, že najskôr musí byť príjem predmetom dane, až následne môže byť oslobodený od dane podľa iných ustanovení zákona o dani z príjmov.
Príklad č. 9:
Folklórny súbor zriadený ako občianske združenie prijme v r. 2010 príspevok na činnosť na základe rozhodnutia mestského zastupiteľstva na svoju činnosť vo výške 5 000 €. Príjem je predmetom dane, ale následne je oslobodený od dane podľa § 13 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov ako príjem súvisiaci so základnou činnosťou folklórneho súboru.
Poznámka
Vyššie uvedený postup posudzovania prijatých dotácií, resp. príspevkov na činnosť z verejných prostriedkov sa aplikuje od 1. 1. 2008. Neziskové organizácie, ktoré po tomto dátume prijali akékoľvek dotácie, resp. finančné príspevky na činnosť či už od svojho zriaďovateľa, resp. z verejných prostriedkov, majú povinnosť podať daňové priznanie, hoci následne sú takéto príjmy oslobodené od dane. Výnimku tvoria rozpočtové organizácie, ktorým nevzniká povinnosť podať daňové priznanie priamo z § 41 ods. 1 zákona o dani z príjmov napriek skutočnosti, že dosiahnu v príslušnom zdaňovacom období aj takéto príjmy.
Príklad č. 10:
Rozpočtovej organizácii – základnej škole, budú v priebehu roka 2010 poskytnuté od zriaďovateľa príspevky na činnosť školy. Tento príjem je predmetom dane podľa § 12 ods. 2 zákona o dani z príjmov, ale následne je oslobodený podľa § 13 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov. Vychádzajúc z § 41 ods. 1 citovaného zákona rozpočtovej organizácii nevzniká povinnosť podať daňové priznanie, keďže dosiahla len príjmy oslobodené od dane.
2. Príjmy, ktoré nie sú predmetom dane podľa § 12 ods. 7 zákona o dani z príjmov
- prijatý podiel zaplatenej dane prijímateľom podľa § 50 zákona o dani z príjmov
Podľa § 50 ods. 4 zákona o dani z príjmov podiel zaplatenej dane môže poskytnúť fyzická osoba jednému prijímateľovi vo výške 3,32 € alebo právnická osoba aj viacerým prijímateľom vo výške 8,30 €. Prijímateľmi sú tieto organizácie nezriadené alebo nezaložené za účelom podnikania:
- občianske združenie,
- nadácia,
- neinvestičný fond,
- nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby,
- účelové zariadenie cirkvi a náboženskej spoločnosti,
- organizácia s medzinárodným prvkom,
- Slovenský Červený kríž,
- subjekty výskumu a vývoja,
- protidrogový fond,
- fond rozvoja odborného vzdelávania a prípravy zriadený podľa zákona č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov vzťahujúceho sa na činnosť stredných odborných škôl, stredísk praktického vyučovania, na školské hospodárstvo, strediská odbornej praxe, zdravotnícke zariadenia a pracoviská praktického vyučovania, ktorý nadobudol účinnosť od 1. 9. 2009.
Príjmy z 2 % podielovej dane u všetkých týchto prijímateľov nie sú predmetom dane a pri podaní daňového priznania právnických osôb sa uvádzajú na riadku 220 tlačiva daňového priznania.
- príjmy získané dedením vecí a práv
Predmetom dane nie sú aj príjmy získané dedením podľa § 460 až § 487 Občianskeho zákonníka.
Príklad č. 11:
Mestská príspevková organizácia v rámci prevádzky „Stredisko služieb pre prestarnutých občanov“ s celodennou starostlivosťou zdedila od zomretého občana nehnuteľnosť – rodinný dom v roku 2009. Takýto nepeňažný príjem získaný dedením nie je pre príspevkovú organizáciu predmetom dane. Následne však v roku 2010 začala predmetný dom prenajímať podnikateľskému subjektu, príjem z prenájmu u príspevkovej organizácie podlieha zdaneniu.
Právna úprava darovacej zmluvy je upravená v § 628 až § 630 Občianskeho zákonníka. Darovacou zmluvou darca niečo bezplatne prenecháva alebo sľubuje obdarovanému a tento dar alebo sľub bezplatne prijíma. Darovacia zmluva musí byť písomná (v prípade darovania nehnuteľnosti), ako aj pri hnuteľnej veci, ak nedôjde k odovzdaniu a prevzatiu veci pri darovaní (z ruky do ruky). Základnými pojmovými znakmi darovacej zmluvy je definícia predmetu daru (predmetom darovania môžu byť peniaze, hnuteľné veci, nehnuteľné veci, spoluvlastnícke podiely k hnuteľným alebo nehnuteľným veciam, byty a nebytové priestory, pokiaľ to ich povaha pripúšťa, ako aj práva alebo iné majetkové hodnoty), bezplatnosť (obdarovaný nie je viazaný poskytnúť protihodnotu), dobrovoľnosť (predmet daru poskytne darca bez právnej povinnosti).
Príjmy získané dedením a darovaním, ak sú využívané len na hlavnú činnosť, na ktorú boli tieto subjekty zriadené, nie sú predmetom dane.
Príklad č. 12:
Za predpokladu, že nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby – nemocnica, prijme v roku 2010 peňažné aj nepeňažné dary, ktoré využije na svoju základnú činnosť, tieto príjmy nie sú predmetom dane a uvedú sa na riadku 220 tlačiva daňového priznania.
3. Príjmy oslobodené od dane podľa § 13 zákona o dani z príjmov
Oslobodený od dane môže byť len ten príjem, ktorý je predmetom dane podľa § 2 a § 12 ods. 2 ZDP. V organizáciách nezriadených alebo nezaložených na podnikanie zákon o dani z príjmov oslobodzuje jednotlivé druhy príjmov takto:
- V súlade s § 13 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov u daňovníkov, ktorí neboli zriadení alebo založení za účelom podnikania, sú oslobodené od dane príjmy plynúce z činnosti, na ktorej účel títo daňovníci vznikli alebo ktorá je ich základnou činnosťou vymedzenou osobitným predpisom okrem príjmov z činností, ktoré sú podnikaním (podľa § 2 ods. 1 Obchodného zákonníka „podnikaním sa rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku“), a príjmov, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43 (zrážkou).
Ide o príjmy z činností, ktoré sú základným poslaním týchto daňovníkov alebo vyplývajú z osobitných predpisov, na základe ktorých vznikli, sú konkretizované ďalej štatútom, stanovami, zriaďovacími a zakladateľskými listinami.
Príklad č. 13:
Občianske združenie – amatérske divadlo, v roku 2010 prijme od obce finančný príspevok na činnosť vo výške 3 000 €. Tento príjem je predmetom dane podľa § 12 ods. 2 zákona o dani z príjmov, ale následne je oslobodený od dane podľa § 13 ods. 1 písm. a) citovaného zákona. Občianskemu združeniu však vzniká povinnosť podať daňové priznanie za zdaňovacie obdobie roka 2010 a uvedené príjmy uvedie na riadku 230 tlačiva daňového priznania.
V rozpočtových organizáciách je oslobodenie rozšírené aj na príjmy z činností, ktoré vymedzí zriaďovateľ v zriaďovacej listine na plnenie ich základného účelu vymedzeného zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ako aj na príjmy z prenájmu, z predaja majetku vo výške zahrnutej v rozpočte zriaďovateľa a zároveň zohľadnenej vo vzťahu k rozpočtu zriaďovateľa s výnimkou príjmov, z ktorých sa daň vyberá osobitnou sadzbou (§ 43 zákona o dani z príjmov).
Príklad č. 14:
Rozpočtová organizácia – verejná knižnica, prijme od zriaďovateľa v roku 2010 rozpočtované príjmy vo výške 92 000 € na svoju činnosť. Knižnica okrem týchto príjmov dosahuje aj príjmy z prenájmu voľných priestorov na organizovanie seminárov a prednášok pre podnikateľské subjekty zaoberajúce sa touto činnosťou, ktoré sú zahrnuté v rozpočte od zriaďovateľa. Oba druhy príjmov sú oslobodené od dane podľa § 13 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov.
Podľa § 13 ods. 2 písm. b) zákona o dani z príjmov u obcí a vyšších územných celkov sú špecificky okrem príjmov vyplývajúcich z ich základného poslania od dane oslobodené aj príjmy z prenájmu a predaja ich majetku.
Príklad č. 15:
Obec predala v roku 2010 obchodný podiel, ktorý vlastnila od roku 2003 v obchodnej spoločnosti. Príjem z predaja obchodného podielu je u obce oslobodený od dane (predaj finančného majetku).
Majetok obce upravuje ustanovenie § 8 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, v zmysle ktorého majetkom obce sú veci vo vlastníctve obce a majetkové práva obce, pričom podľa ods. 2 toho istého ustanovenia majetok obce slúži na plnenie úloh obce. Príjem z predaja majetku je podľa § 12 ods. 2 zákona o dani z príjmov u daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie, ku ktorým patria aj obce, predmetom dane. Podľa § 13 ods. 1 písm. b) zákona o dani z príjmov sú príjmy obcí z predaja a prenájmu ich majetku od dane oslobodené, tzn. pokiaľ sa pri predaji majetkového podielu účtuje ako o predaji majetku (vrátane finančného majetku – obchodného podielu), tento príjem je podľa uvedeného ustanovenia od dane oslobodený. Vzhľadom na to, že predmetný príjem nebude zahrnutý do základu dane, na základe § 21 ods. 1 písm. j) zákona o dani z príjmov nie je možné k tomuto príjmu uplatniť ani súvisiace daňové výdavky.
- Podľa § 13 ods. 1 písm. c) zákona o dani z príjmov od dane sú oslobodené príjmy štátnych fondov, príjmy Garančného fondu investícií a príjmy Fondu ochrany vkladov okrem príjmov, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43.
- Podľa § 13 ods. 2 písm. a) zákona o dani z príjmov u cirkevných organizácií sú od dane oslobodené výnosy z kostolných zbierok, cirkevných úkonov a príspevky plynúce registrovaným cirkvám a náboženským spoločnostiam.
Príklad č. 16:
Farský úrad dosiahne v roku 2010 príjmy za zbierky v kostole pre potreby farnosti vo výške 1 520 €, príjmy z predaja pozemku vo výške 4 500 €, milodary vo výške 10 290 €, účelové zbierky vo výške 445 €. Z uvedených príjmov sú oslobodené všetky príjmy okrem príjmov z predaja pozemku, ktorý je predmetom dane podľa § 12 ods. 2 zákona o dani z príjmov a je aj zdaniteľným príjmom. Farský úrad uvedie osobitne príjem z predaja majetku na riadku 4 tabuľky C1 (v prípade vedenia podvojného účtovníctva) alebo na riadku 4 tabuľky C2 (v prípade vedenia jednoduchého účtovníctva).
- Podľa § 13 ods. 2 písm. b) zákona o dani z príjmov sú od dane oslobodené členské príspevky podľa stanov, štatútu, zriaďovacích listín alebo zakladateľských listín, prijaté záujmovými združeniami právnických osôb, profesijnými komorami, občianskymi združeniami vrátane odborových organizácií, politickými stranami a politickými hnutiami.
Príklad č. 17:
Odborová organizácia dosiahne roku 2010 príspevky od svojich členov stanovené v zriaďovacej listine vo výške 1 % z vyplatenej mzdy. Členské príspevky sú oslobodené od dane a odborová organizácia ich uvedie na riadku 230 tlačiva daňového priznania.
- Podľa § 13 ods. 2 písm. d) zákona o dani z príjmov sú oslobodené od dane úhrady za výkon správy bytov vo vlastníctve bytových družstiev spravovaných týmito bytovými družstvami a za výkon správy bytov spoločenstvami vlastníkov bytov.
- Podľa § 13 ods. 2 písm. d) zákona o dani z príjmov sa oslobodenie vzťahuje len na príjem, ktorý bytovému družstvu plynie zo správy bytov, ktoré sú v jeho vlastníctve. Príjmy za správu bytov, ktoré nemá vo vlastníctve, podliehajú zdaneniu (sú predmetom dane podľa § 12 ods. 2 zákona o dani z príjmov).
Príklad č. 18:
Bytové družstvo v roku 2010 vykonáva správu vlastných bytov a zároveň za úhradu na základe uzatvorených zmlúv spravuje bytové domy, v ktorých nemá byty vo svojom vlastníctve (byty boli odkúpené do osobného vlastníctva jednotlivými členmi). Príjem za výkon správy vlastných bytov je v bytovom družstve oslobodený od dane a bude uvedený na riadku 230 tlačiva daňového priznania. Príjmy za výkon správy odkúpených bytov podliehajú zdaneniu a sú súčasťou riadka 100 (výsledku hospodárenia) tlačiva daňového priznania.
- podľa § 13 ods. 2 písm. e) zákona o dani z príjmov sú oslobodené úroky z účtov vyplácané Štátnej pokladnici. Vzhľadom na osobitné postavenie Štátnej pokladnice a jej napojenie na štátny rozpočet a príjmy z finančných operácií vykonávané Agentúrou pre riadenie dlhu a likvidity a rovnako vzhľadom na jej osobitné postavenie a plnenie úloh v oblasti štátnych financií podľa osobitného predpisu sú úroky z účtov u týchto organizácií oslobodené od dane.
- Podľa § 13 ods. 2 písm. h) zákona o dani z príjmov sú oslobodené finančné prostriedky plynúce z grantov poskytovaných na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná.
POZNÁMKA
Peňažné prostriedky (granty) poskytnuté zo zahraničia na základe medzinárodných zmlúv predstavujú jednu z možností financovania činnosti mimovládnych a neziskových organizácií. Medzinárodná zmluva je písomný zmluvný dokument, ktorý Slovenská republika uzatvorila s jedným alebo s viacerými štátmi alebo s jednou alebo s viacerými medzinárodnými vládnymi organizáciami, z ktorého vznikajú pre zmluvné strany záväzky podľa medzinárodného práva. Pre medzinárodnú zmluvu je nevyhnutné, aby bola:
- schválená Národnou radou Slovenskej republiky (vyslovenie súhlasu) a aby Národná rada súčasne rozhodla o tom, že ide o medzinárodnú zmluvu, ktorá má prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky,
- ratifikovaná prezidentom Slovenskej republiky,
- vyhlásená zákonným spôsobom v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
- dzinárodnou zmluvou je aj zmluva dojednaná a podpísaná do 1. 7. 2001 (deň účinnosti Ústavy SR), ktorá bola vyhlásená a schválená spôsobom ustanoveným zákonom.
NEPREHLIADNITE!
Finančné prostriedky plynúce z grantov, účelovo poskytované na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je SR viazaná, sú predmetom dane, pričom v súlade s § 13 ods. 2 písm. h) zákona o dani z príjmov sú tieto príjmy oslobodené od dane, resp. sú oslobodené aj podľa § 13 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov, ak ide o príjmy plynúce z činnosti, ktorá je základnou činnosťou týchto daňovníkov vymedzenou osobitným predpisom.
Uplatnenie výdavkov k príjmom zo zdaňovanej a nezdaňovanej činnosti
Uplatnenie výdavkov k príjmom podliehajúcim zdaneniu sa riadi všeobecnými ustanoveniami zákona o dani z príjmov platnými pre klasické podnikateľské subjekty. Základ dane sa teda zisťuje zo zdaňovanej činnosti vychádzajúc z ustanovení § 17 až 29 zákona o dani z príjmov.
Pri uplatnení príjmov oslobodených od dane a príjmov, ktoré nie sú predmetom dane, je však potrebné akceptovať ustanovenie § 21 ods. 1 zákona o dani z príjmov a zo základu dane vylúčiť výdavky, ktoré nesúvisia so zdaniteľným príjmom a výdavky vynaložené na príjmy nezahŕňané do základu dane podľa § 21 ods. 1 písm. j) zákona o dani z príjmov. Výdavky vzťahujúce sa k oslobodeným a iným nezdaňovaným príjmom sa uvádzajú na riadku 130 (a súčasne na riadku 13 tabuľky A) tlačiva daňového priznania.
Príklad č. 19:
Nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby vlastní budovu, v ktorej jednu tretinu využívala na činnosť vyplývajúcu z jej základného poslania a dve tretiny prenajímala rôznym podnikateľským subjektom. Príjem z prenájmu predpokladáme, že dosiahne v roku 2010 v sume 3 750 €. Výdavky na prevádzku a údržbu týchto priestorov budú zaúčtované vo výške 589 € a vypočítaný ročný daňový odpis budovy je 2 000 €. Príjem z prenájmu budovy vo výške 3 750 € je predmetom dane a podlieha zdaneniu. Z výdavkov na prevádzku a údržbu budovy sa do základu dane zahrnú prevádzkové výdavky vo výške 392,66 €, tzn. dve tretiny celkových výdavkov. Zostávajúca časť výdavkov sa do základu dane nezahrnie (vylúči sa zo základu dane ako položka zvyšujúca výsledok hospodárenia na r. 130 v nadväznosti na r. 13 tabuľky A daňového priznania). Pri odpisovaní budovy, ktorej priestory sa používajú na zabezpečenie zdaniteľného príjmu v dvoch tretinách, sa ako daňový výdavok môžu uplatniť daňové odpisy vo výške 1 334 € v nadväznosti na § 24 ods. 4 zákona o dani z príjmov. Zvyšná jedna tretina odpisov vo výške 666 € sa do základu dane nezahrnie (riadok A/13 tabuľky A a súčasne riadok 130 tlačiva daňového priznania).
Spôsob vedenia účtovníctva daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie
Podľa § 9 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov účtovná jednotka je povinná účtovať v sústave podvojného účtovníctva s výnimkou podľa odseku 2. Novelou zákona o účtovníctve č. 61/2009 Z. z. účinnou od 1. 3. 2009 bol zmenený § 9 ods. 2 písm. c) a d), ktorý definuje výnimky z tejto zásady a umožňuje vybraným organizáciám nezriadeným alebo nezaloženým na podnikanie viesť jednoduché účtovníctvo nasledovne:
V sústave jednoduchého účtovníctva teda môže účtovať:
- občianske združenie, jeho organizačné zložky, ktoré majú právnu subjektivitu, organizačné zložky Matice slovenskej, ktoré majú právnu subjektivitu, združenia právnických osôb, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, neinvestičné fondy, poľovnícke organizácie a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby; ak nepodnikajú a ak ich príjmy nedosiahli v predchádzajúcom účtovnom období 200 000 € (zvýšený limit dosiahnutých príjmov z 3 000 000 Sk, resp. 99 581,76 € na 6 025 200 Sk, resp. 200 000 €). Podľa § 9 ods. 2 písm. c) zákona o účtovníctve, ak jedna z dvoch podmienok je porušená, tieto organizácie majú povinnosť účtovať v nasledujúcom účtovnom období v sústave podvojného účtovníctva;
- cirkev a náboženská spoločnosť, ich orgány a cirkevné inštitúcie, ktoré majú právnu subjektivitu, ak nepodnikajú [§ 9 ods. 2 písm. d) zákona o účtovníctve]. Do 28. 2. 2009 museli cirkevné organizácie dodržať aj druhú podmienku pre vedenie jednoduchého účtovníctva a nesmeli byť príjemcami dotácií zo štátneho rozpočtu.
Autor: Ing. Ľubica Sekerková