Obsah
Dátum publikácie:12. 3. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Financie, finančné právo / Finančné právo; Účtovníctvo / Podvojné účtovníctvo
Právny stav od:1. 1. 2014
Právny stav do:31. 12. 2014
V roku 2013 boli prijaté legislatívne zmeny v oblasti účtovníctva podnikateľov, bol doplnený zákon o účtovníctve a na základe zmien v ňom vykonaných boli novelizované aj postupy účtovania v podvojnom účtovníctve, opatrenie na zostavenie účtovnej závierky v podvojnom účtovníctve.
Vzhľadom na ustanovenie inštitútu mikroúčtovnej jednotky bolo vydané aj nové opatrenie na zostavenie účtovnej závierky týchto účtovných jednotiek. Väčšina zmien sa uplatňuje s účinnosťou od 1. januára 2014, niektoré úpravy v opatrení pre zostavenie účtovnej závierky sa použijú už pri zostavovaní účtovnej závierky za rok 2013 (napr. úpravy v poznámkach). Bližšie sa o prijatých zmenách dočítate v tomto príspevku.
V minulom roku boli prijaté legislatívne zmeny v oblasti účtovníctva podnikateľov. Zákonom č. 352/2013 Z. z. a zákonom č. 463/2013 Z. z. bol novelizovaný zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve (ďalej len „zákon“). Na základe týchto noviel sa opatrením MF SR č. MF/17922/2013-74 mení a dopĺňa opatrenie MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov. Opatrením MF SR č. MF/17920/2013-74 sa mení a dopĺňa opatrenie MF SR č. 4455/2003-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov. Účtovná závierka mikroúčtovnej jednotky je ustanovená opatrením MF SR č. MF/15464/2013-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre mikroúčtovné jednotky.
1. Novela zákona o účtovníctve
Posledné novely zákona ustanovujú novú skupinu účtovných jednotiek – mikroúčtovné jednotky, upresňujú systém registra účtovných závierok a zjednodušujú oceňovanie pre vymedzené skupiny účtovných jednotiek.
Mikroúčtovná jednotka
Na účely účtovania a vykazovania sa vyčleňuje skupina účtovných jednotiek, ktoré zákon označuje ako mikroúčtovné jednotky.
Mikroúčtovnou jednotkou sa môže stať obchodná spoločnosť, družstvo, pozemkové spoločenstvo alebo fyzická osoba, ktorá je účtovnou jednotkou a účtuje v sústave podvojného účtovníctva. Do vymedzenej kategórie nespadajú a mikroúčtovnou jednotkou nemôžu byť obce, nadácie, štátny podnik a podobne. Mikroúčtovnou jednotkou, hoci by spĺňala vymedzené podmienky (je obchodnou spoločnosťou), sa nemôže stať účtovná jednotka, ktorá zostavuje účtovnú závierku podľa § 17a zákona, t. j. podľa IFRS/EÚ.
Zákon v § 2 ods. 5 vymedzuje podmienky, ktoré musí obchodná spoločnosť, družstvo, pozemkové spoločenstvo alebo fyzická osoba splniť, aby mohla postupovať ako mikroúčtovná jednotka. Ide o tieto podmienky:
a) každá obchodná spoločnosť, družstvo, pozemkové spoločenstvo alebo fyzická osoba, ktorá vznikla v roku 2014 (nevykazuje podľa IFRS/EÚ), sa môže rozhodnúť, že bude mikroúčtovnou jednotkou;
b) obchodná spoločnosť, družstvo, pozemkové spoločenstvo, fyzická osoba, ktorá existuje k 1. januáru 2014, musí posúdiť, či neprekračuje veľkostné podmienky stanovené v § 2 ods. 5 písm. b), a to ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka a za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie. Ide o neprekročenie dvoch z týchto podmienok:
- celková suma majetku nepresiahla 350 000 €, pričom celkovou sumou majetku sa rozumie suma zistená zo súvahy v ocenení neupravenom o položky podľa § 26 ods. 3,
- čistý obrat nepresiahol 700 000 €, pričom čistým obratom sa na tento účel rozumejú výnosy dosiahnuté z predaja výrobkov, tovarov, poskytnutých služieb alebo iné výnosy súvisiace s bežnou činnosťou účtovnej jednotky po odpočítaní zliav,
- priemerný prepočítaný počet zamestnancov počas účtovného obdobia nepresiahol desať.
Príklad č. 1:
Účtovná jednotka s účtovným obdobím kalendárny rok posudzuje splnenie určených podmienok za rok 2013 a 2012. Ak podmienky spĺňa, môže sa rozhodnúť, že od 1. januára 2014 postupuje ako mikroúčtovná jednotka.
Účtovná jednotka, ktorá spĺňa zákonom stanovené podmienky, nemusí postupovať ako mikroúčtovná jednotka. Je to na rozhodnutí samotnej účtovnej jednotky. Aj keď spĺňa podmienky pre mikroúčtovnú jednotku, nemusí prejsť na režim mikroúčtovnej jednotky. Účtovná jednotka, ktorá zostaví účtovnú závierku ako mikroúčtovná jednotka, musí ju zostavovať, pokým spĺňa podmienky pre mikroúčtovnú jednotku.
Príklad č. 2:
Obchodná spoločnosť k 1. januáru 2014 spĺňa podmienky pre mikroúčtovnú jednotku a zostaví k 31. decembru 2014 účtovnú závierku pre mikroúčtovné jednotky. Rovnako aj pre rok 2015 spĺňa podmienky pre mikroúčtovnú jednotku.
Za rok 2015 musí zostaviť účtovnú závierku pre mikroúčtovné jednotky.
Prechod na režim mikroúčtovnej jednotky nikomu neoznamuje, nepotrebuje na to vydanie rozhodnutia. Len predložením a uložením účtovnej závierky pre mikroúčtovné jednotky deklaruje, že sa rozhodla byť mikroúčtovnou jednotkou. Daňový úrad má právo kontrolovať, či účtovná jednotka splnila podmienky.
Ak zistí porušenie zákona, udelí sankciu.
Mikroúčtovná jednotka každoročne prehodnocuje, či môže ostať v režime mikroúčtovnej jednotky, alebo či už musí zostaviť inú účtovnú závierku. Posudzuje, či vymedzené veľkostné podmienky neprekročila dve po sebe idúce účtovné obdobia, ak áno, musí prestať zostavovať účtovnú závierku ako mikroúčtovná jednotka.
Príklad č. 3:
Obchodná spoločnosť za rok 2014 zostaví účtovnú závierku pre mikroúčtovné jednotky. V roku 2015 prekročí dve z troch vymedzených podmienok, ostáva mikroúčtovnou jednotkou, musí zostaviť účtovnú závierku pre mikroúčtovné jednotky.
V roku 2016 spĺňa podmienky pre mikroúčtovné jednotky a zostaví účtovnú závierku pre mikroúčtovné jednotky. V roku 2017 a 2018 nespĺňa podmienky pre mikroúčtovnú jednotku, a preto prestáva zostavovať účtovnú závierku ako mikroúčtovná jednotka.
Mikroúčtovná jednotka postupuje pri účtovaní podľa postupov účtovania ako každá iná účtovná jednotka.
Oproti iným účtovným jednotkám má tieto osobitosti pri oceňovaní:
- Nesmie oceňovať cenné papiere a deriváty reálnou hodnotou.
- Nesmie na ocenenie podielov s rozhodujúcim vplyvom a s podstatným vplyvom použiť metódu vlastného imania.
- Zákaz oceňovania reálnou hodnotou sa nevzťahuje na prípad zániku bez likvidácie, zlúčením, splynutím alebo rozdelením.
V tomto prípade, ak je zanikajúcou účtovnou jednotkou mikroúčtovná jednotka, ocení majetok a záväzky reálnou hodnotou podľa § 27 ods. 1 písm. d) zákona a podľa § 26 postupov účtovania.
- Nemusí časovo rozlišovať každoročne sa opakujúce plnenia, ktoré pre účtovnú jednotku sú nevýznamné.
- Zostavuje účtovnú závierku podľa opatrenia na zostavenie účtovnej závierky pre mikroúčtovné jednotky. Mikroúčtovná jednotka zostavuje súvahu, ktorá obsahuje menej podrobné jednotlivé položky majetku, záväzkov a vlastného imania ako iné účtovné jednotky.
Mikroúčtovná jednotka má inú štruktúru výkazu ziskov a strát a nevykazuje mimoriadne náklady a mimoriadne výnosy.
V poznámkach účtovnej závierky uvádza iba minimum údajov na rozdiel od inej účtovnej jednotky.
Vykazovanie individuálnej účtovnej závierky podľa IFRS/EÚ
V oblasti vykazovania individuálnej účtovnej závierky podľa IFRS/EÚ upravenej v § 17a zákona novela upravuje tieto skutočnosti:
- Mierne zvyšuje veľkostné podmienky v § 17a ods. 2, splnením ktorých vzniká obchodnej spoločnosti povinnosť zostavovať individuálnu účtovnú závierku podľa IFRS/EÚ. V podstate ide o zaokrúhlenie súm vymedzujúcich tieto podmienky. Obchodná spoločnosť musí zostavovať individuálnu účtovnú závierku podľa IFRS/EÚ, ak najmenej dve po sebe idúce účtovné obdobia spĺňa aspoň dve z týchto podmienok:
a) celková suma majetku presiahla 170 000 000 €, pričom sumou majetku sa rozumie suma zistená zo súvahy v ocenení neupravenom o položky podľa § 26 ods. 3,
b) čistý obrat presiahol 170 000 000 €, pričom čistým obratom na tento účel sú výnosy dosiahnuté z predaja výrobkov, tovarov, poskytnutých služieb a iné výnosy súvisiace s bežnou činnosťou účtovnej jednotky po odpočítaní zliav,
c) priemerný prepočítaný počet zamestnancov v jednotlivom účtovnom období presiahol 2 000.
- Rozširuje sa okruh účtovných jednotiek, ktoré môžu zostavovať individuálnu účtovnú závierku podľa IFRS/EÚ.
Od 1. januára 2014 sa účtovná jednotka môže rozhodnúť zostavovať individuálnu účtovnú závierku podľa IFRS/EÚ, ak je: - nástupníckou účtovnou jednotkou a zanikajúca účtovná jednotka alebo nástupnícka účtovná jednotka pred rozhodným dňom zostavovala individuálnu účtovnú závierku podľa IFRS/EÚ,
- novovzniknutou dcérskou účtovnou jednotkou a ku dňu, ku ktorému zostavuje prvú individuálnu účtovnú závierku, spĺňa veľkostné podmienky a zároveň jej materská účtovná jednotka, ktorá podlieha právu niektorého členského štátu, zostavuje individuálnu účtovnú závierku podľa IFRS/EÚ.
Zmeny vo vyhotovovaní výročnej správy
Všeobecne platí, že účtovná jednotka, ktorá má povinnosť nechať si overiť účtovnú závierku audítorom, je povinná vyhotovovať výročnú správu. Od 1. januára 2014 povinnosť vyhotoviť výročnú správu zaniká zahraničným pobočkám, a to:
- pobočke zahraničnej banky,
- pobočke zahraničnej správcovskej spoločnosti,
- pobočke poisťovne z iného členského štátu,
- pobočke zahraničnej poisťovne,
- pobočke zaisťovne z iného členského štátu,
- pobočke zahraničnej zaisťovne,
- pobočke zahraničného obchodníka s cennými papiermi.
Register účtovných závierok
- Novela upresňuje obsah registra účtovných závierok (ďalej len „register“). Do registra sa podľa § 23 ods. 2 zákona ukladajú:
- individuálne účtovné závierky (riadne a mimoriadne),
- konsolidované účtovné závierky (riadne a mimoriadne),
- súhrnné účtovné závierky verejnej správy,
- výkazy vybraných údajov z účtovných závierok podľa § 17a a § 22 zákona,
- správy audítorov,
- výročné správy (individuálne a konsolidované),
- ročné finančné správy.
Novelou sa z dokumentov ukladaných do registra vypúšťajú priebežné účtovné závierky. Naopak, obsah registra sa rozširuje o ročné finančné správy. Register bude obsahovať aj výročné správy všetkých účtovných jednotiek, ktoré majú povinnosť ich vyhotovenia. Napríklad obchodná spoločnosť bude mať v registri uloženú individuálnu účtovnú závierku a ak má povinnosť nechať si overiť účtovnú závierku audítorom, aj správu audítora a výročnú správu. V prípade, ak účtovná jednotka zostavuje individuálnu účtovnú závierku podľa IFRS/EÚ (§ 17a), v registri okrem individuálnej účtovnej závierky podľa IFRS/EÚ bude mať uloženú aj správu audítora, výročnú správu a výkaz vybraných údajov z účtovnej závierky zostavenej podľa § 17a. Účtovné jednotky, ktoré zostavujú ročnú finančnú správu (emitenti cenných papierov), ukladajú účtovnú závierku a výročnú správu ako súčasť ročnej finančnej správy v lehote ustanovenej v § 34 zákona č. 429/2002 Z. z. o burze cenných papierov (do 4 mesiacov od skončenia účtovného obdobia).
Register rozširuje okruh účtovných jednotiek, ktorých dokumenty sú uložené v neverejnej časti registra, a to o:
- pobočky zahraničnej banky,
- pobočky zahraničnej správcovskej spoločnosti,
- pobočky poisťovne z iného členského štátu,
- pobočky zahraničnej poisťovne,
- pobočky zaisťovne z iného členského štátu,
- pobočky zahraničnej zaisťovne,
- pobočky zahraničnej finančnej inštitúcie.
Elektronická a listinná podoba dokumentov ukladaných do registra (§ 23a ods. 2)
Novela za základnú podobu, v akej sa dokumenty podľa § 23a ods. 2 ukladajú do registra, považuje elektronickú podobu. V elektronickej podobe sa do registra budú povinne ukladať:
- konsolidované účtovné závierky (riadne a mimoriadne),
- výročné správy (individuálne a konsolidované),
- výkazy vybraných údajov z účtovných závierok podľa § 17a a § 22,
- správy audítorov,
- dokumenty uložené v cudzom jazyku,
- riadne a mimoriadne individuálne účtovné závierky:
- účtovných jednotiek uvedených v § 17a ods. 1 a 3,
- Garančného fondu investícií,
- Fondu ochrany vkladov,
- zdravotnej poisťovne,
- účtovných jednotiek, ktoré sú platiteľmi dane z pridanej hodnoty a účtovné závierky, ktoré sú predkladané daňovým poradcom, ktorý zastupuje daňový subjekt, alebo iným zástupcom podľa zákona o správe daní (§ 14 zákona č. 563/2009 Z. z.).
Dokumenty účtovných jednotiek, ktorým nevzniká povinnosť uloženia dokumentov v elektronickej podobe
Ide o individuálne účtovné závierky fyzických osôb – podnikateľov, ktoré sú účtovnou jednotkou a zároveň nie sú platiteľmi dane z pridanej hodnoty, rovnako aj obchodné spoločnosti, družstvá a iné právnické osoby – podnikatelia, ktorí nie sú platiteľmi dane z pridanej hodnoty, ďalej neziskové organizácie, ktoré majú povinnosť predkladať daňové priznanie k dani z príjmov alebo majú povinnosť overenia účtovnej závierky audítorom a nie sú platiteľmi dane z pridanej hodnoty.
Do registra vôbec nebudú ukladať dokumenty tieto účtovné jednotky:
Slovenská informačná služba, účtovná jednotka, ktorá nie je založená alebo zriadená na účel podnikania, okrem subjektu verejnej správy, ak nemá povinnosť predkladať daňové priznanie k dani z príjmov alebo nemá povinnosť overenia účtovnej závierky audítorom, alebo ak jej povinnosť uloženia dokumentov neustanovuje osobitný predpis.
Oznámenie o dátume schválenia účtovnej závierky (§ 23a ods. 4)
Novela v § 23a ods. 4 zároveň precizuje situáciu, keď účtovná jednotka nemá schválenú účtovnú závierku v lehote najneskôr do 6 mesiacov od dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, resp. do lehoty, ktorú ukladá osobitný predpis (napr. zákon č. 595/2003 Z. z.), uvedie, že ukladá neschválenú účtovnú závierku, pričom má povinnosť dodatočne uložiť do registra oznámenie o dátume schválenia účtovnej závierky.
Výročná správa (§ 23a ods. 6 a 7)
Novela v § 23a ods. 6 ukladá povinnosť účtovnej jednotke uložiť novú výročnú správu, ak účtovná jednotka realizovala úpravy vo výročnej správe, ktorá je už uložená v registri. Individuálna aj konsolidovaná výročná správa sa ukladá do registra účtovných závierok najneskôr do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa výročná správa vyhotovuje. Prvýkrát sa do registra účtovných závierok predkladajú výročné správy vyhotovené za účtovné obdobie končiace k 31. decembru 2013 a tieto sa musia uložiť do registra do 31. decembra 2014.
Prevod z listinnej podoby do elektronickej podoby (§ 23b ods. 1)
Novela precizuje postup na prevod listinnej podoby dokumentu do elektronickej podoby. Ako identifikátor pre priradenie účtovnej závierky do registra účtovných závierok bolo vybrané IČO ako univerzálny identifikátor, ktorý má zo zákona pridelené každá spoločnosť. Preto už pri podaní skontroluje správca dane, či dokument, ktorý prijal, má uvedený správny identifikátor a názov účtovnej jednotky. Súčasne sa predlžuje lehota na prevod listinnej podoby do elektronickej podoby pri obchodných spoločnostiach na 10 dní a pri ostatných spoločnostiach na 30 dní.
Postúpenie dokumentov do zbierky listín obchodného registra (§ 23b ods. 4)
Úprava precizuje, že správca registra zaradí, zverejní a sprístupní dokumenty tak, ako ich účtovná jednotka uložila. Predlžuje sa lehota na postúpenie dokumentov do zbierky listín obchodného registra na 30 dní (ide o dokumenty, ktoré sa ukladajú a ktoré sú obsahom zbierky listín, t. j. účtovné závierky, správy audítora, výročné správy).
Splnenie povinnosti uloženia a zverejnenia (§ 23b ods. 5)
Účtovná jednotka má povinnosť ukladať dokumenty do registra. Samotné miesto na doručenie dokumentov a oznámenia vymedzujú ustanovenia § 23b zákona. Dokumenty sa doručujú daňovému úradu alebo prostredníctvom systému štátnej pokladnice. Doručením dokumentov a oznámenia daňovému úradu alebo prostredníctvom systému štátnej pokladnice sa má za to, že účtovná jednotka si splnila povinnosť uloženia dokumentov a oznámenia podľa § 23a zákona.
Sprístupnenie dokumentov uložených v neverejnej časti registra (§ 23c ods. 2 až 4)
V nadväznosti na rozšírenie neverejnej časti registra sa novelou rozširuje aj okruh subjektov, ktoré budú mať prístup k dokumentom v neverejnej časti, a to o Národnú banku Slovenska. Dokumenty uložené v neverejnej časti registra účtovných závierok sprístupní správca registra (DataCentrum) účtovnej jednotke, ktorej sa týkajú, na základe písomnej žiadosti správcovi registra, pričom zároveň je určená obsahová náplň žiadosti. Subjektom verejnej správy a Národnej banke Slovenska sa dokumenty sprístupňujú v zásade prostredníctvom registra. Na dokumenty uložené v neverejnej časti registra účtovných závierok sa nevzťahuje zákon o slobodnom prístupe k informáciám.
Zverejňovanie (§ 23d)
V § 23d ods. 1 a 2 sa ustanovuje povinnosť zverejňovania účtovných závierok a nadväzujúcich dokumentov v registri. Účtovné jednotky uvedené v § 17a okrem zverejňovania v registri zverejňujú na svojom webovom sídle informáciu o uložení individuálnej účtovnej závierky v registri a po dobu najmenej jedného roka aj úplnú individuálnu účtovnú závierku v tom istom rozsahu a v tej istej lehote, ako sa ukladá do registra.
Prechodné ustanovenia týkajúce sa zverejňovania (§ 39j)
Prechodné ustanovenia osobitne riešia oneskorené plnenie si povinnosti zverejňovania súvahy a výkazu ziskov a strát v Obchodnom vestníku podľa § 21 ods. 2 zákona v znení účinnom do 31. decembra 2013.
Pri oneskorenom plnení povinnosti zverejňovania súvahy a výkazu ziskov a strát v Obchodnom vestníku podľa § 21 ods. 2 zákona v znení účinnom do 31. decembra 2013 sa postupuje po 1. januári 2014 podľa predpisov účinných do 31. decembra 2013, t. j. v Obchodnom vestníku sa zverejní súvaha a výkaz ziskov a strát za účtovné obdobie končiace najneskôr 31. decembra 2008.
Pri plnení povinnosti zverejnenia súvahy a výkazu ziskov a strát v Obchodnom vestníku podľa § 21 ods. 2 zákona v znení účinnom do 31. decembra 2013 sa postupuje po 1. januári 2014 podľa § 23b zákona, ak ide o zverejnenie súvahy a výkazu ziskov a strát za účtovné obdobie končiace v období od 1. januára 2009 do 31. decembra 2012, t. j. súvaha a výkaz ziskov a strát sa nezverejnia v Obchodnom vestníku, ale už v registri.
Prvotné ocenenie cenných papierov, derivátov a podielov na základnom imaní reálnou hodnotou [§ 25 ods. 1 písm. e) tretí bod]
Tak ako doteraz sa reálnou hodnotou oceňujú cenné papiere určené na obchodovanie (u všetkých účtovných jednotiek) a cenné papiere v majetku fondu (ak osobitný predpis, ktorým je zákon o starobnom dôchodkovom sporení, neustanovuje inak).
Cenné papiere určené na predaj sa oceňujú reálnou hodnotou nielen u obchodníka s cennými papiermi, ale s účinnosťou od 1. januára 2014 aj u platobnej inštitúcie, inštitúcie elektronických peňazí (ak nepostupujú podľa § 17a ods. 3 zákona) a u pobočky zahraničnej finančnej inštitúcie okrem pobočky zahraničnej správcovskej spoločnosti.
Oceňovanie reálnou hodnotou sa rozširuje aj na deriváty v majetku fondu a deriváty u obchodníka s cennými papiermi, u platobnej inštitúcie a inštitúcie elektronických peňazí (ak nepostupujú podľa § 17a ods. 3 zákona) a u pobočky zahraničnej finančnej inštitúcie okrem pobočky zahraničnej správcovskej spoločnosti.
Ustanovenie tiež reaguje na možnosť vytvárania špeciálnych podielových fondov alternatívnych investícií v zmysle zákona č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní a rozširuje tak oceňovanie reálnou hodnotu aj na podiely na základnom imaní obchodných spoločností, ktoré nemajú podobu cenných papierov a sú v majetku fondu. Súčasťou týchto investícií môže byť aj majetkový podiel v obchodnej spoločnosti s ručením obmedzeným, komanditnej spoločnosti alebo vo verejnej obchodnej spoločnosti. Za účelom sledovania zhodnotenia majetku podielnikov aj podiely v obchodných spoločnostiach sa už pri prvotnom ocenení a účtovaní ocenia reálnou hodnotou.
Oceňovanie súčasnou hodnotou vo fondoch (§ 25 ods. 3)
Z ocenenia súčasnou hodnotou vo fondoch sa vynímajú bankové vklady a pohľadávky a záväzky, ktoré neboli obstarané s cieľom investovania alebo financovania a neboli tak obstarané v rámci obchodnej politiky fondu (napr. pohľadávky zo vstupov do fondu, záväzky z výstupov z fondu).
Ocenenie reálnou hodnotou ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka [§ 27 ods. 1 písm. a)]
Podiely na základnom imaní obchodných spoločností, ktoré nemajú podobu cenného papiera a sú nadobudnuté do majetku špeciálneho podielového fondu alternatívnych investícií, sa ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, oceňujú reálnou hodnotou.
Trhová cena a kvalifikovaný odhad (§ 27 ods. 3 a 6)
Ak záverečná cena na burze v deň ocenenia nebola vyhlásená, pričom trh s príslušným majetkom, ktorý burza organizuje, je aktívnym trhom, môžu účtovné jednotky neuvedené v § 25 ods. 1 písm. e) treťom bode zákona (napr. podnikatelia) použiť ako trhovú cenu bezprostredne predchádzajúcu záverečnú cenu vyhlásenú najskôr desiaty deň pred týmto dňom.
Ak nemožno použiť toto ocenenie, ako trhová cena sa môže použiť najpočetnejšia cena ponuky na inom aktívnom trhu v deň ocenenia, pričom ak v tento deň cena ponuky na trhu nebola zverejnená, môže účtovná jednotka neuvedená v § 25 ods. 1 písm. e) treťom bode zákona použiť bezprostredne predchádzajúcu cenu ponuky zverejnenú najskôr desiaty deň pred týmto dňom.
Ak trhovú cenu nemožno spoľahlivo určiť (napr. u obchodníka s cennými papiermi oceňujúceho cenné papiere určené na predaj záverečná cena na burze v deň ocenenia nebola vyhlásená), reálna hodnota sa stanoví kvalifikovaným odhadom.
Oceňovacie modely, ktoré sú základom kvalifikovaných odhadov, vychádzajú zo súčasnej hodnoty budúcich výdavkov na majetok a príjmov z majetku.
Odpisovanie (§ 28 ods. 3)
Účtovným jednotkám, ktoré nie sú zriadené alebo založené na účel podnikania, sa umožňuje použiť daňové odpisy aj na účely účtovníctva.
Inventarizácia (§ 29 ods. 3)
S cieľom zníženia administratívnej náročnosti sa mení maximálna periodicita inventarizácie hmotného majetku (okrem zásob a peňažných prostriedkov v hotovosti) z dvoch rokov na štyri roky. Inventarizáciu peňažných prostriedkov v hotovosti je podľa zákona postačujúce vykonať len ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.
Priebežná účtovná závierka (§ 18 ods. 7)
Novelou zákona o účtovníctve č. 463/2013 Z. z. sa ustanovila povinnosť doručovať priebežnú závierku, ktorá sa zostavuje na účely zistenia základu dane účtovnej jednotky v konkurze alebo v likvidácii, daňovému úradu v termíne na podávanie daňového priznania. Priebežné účtovné závierky sa neukladajú do registra.
Poznámka redakcie:
§ 2 ods. 5 zákona o účtovníctve
§ 17a zákona o účtovníctve
2. Novela opatrenia pre účtovnú závierku podnikateľov
Ministerstvo financií SR vydalo podľa § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) opatrenie Ministerstva financií SR z 20. novembra 2013 č. MF/17920/2013-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR č. 4455/2003-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov (ďalej len „novela opatrenia“). Novela opatrenia bola uverejnená vo Finančnom spravodajcovi č. 12/2013, ktorý je dostupný v elektronickej podobe na webovom sídle Ministerstva financií SR (www.finance.gov.sk).
Novela opatrenia nadobudla účinnosť 31. decembra 2013, pričom vybrané ustanovenia nadobudli účinnosť 1. januára 2014. Zmeny, ktoré novela opatrenia prináša, sa týkajú najmä poznámok účtovnej závierky a úprav vo vzťahu k posledným novelám zákona o účtovníctve (zákon č. 352/2013 Z. z. a zákon č. 463/2013 Z. z.). Vzory súvahy a výkazu ziskov a strát ostávajú bez zmien.
Mikroúčtovná jednotka (§ 1 ods. 1)
Novela opatrenia reaguje na novelu zákona o účtovníctve č. 352/2013 Z. z., ktorá s účinnosťou od 1. januára 2014 zavádza pojem mikroúčtovná jednotka, ako aj na osobitný predpis, ktorým je opatrenie Ministerstva financií SR z 11. decembra 2013 č. MF/15464/2013-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre mikroúčtovné jednotky.
Novelou opatrenia sa s účinnosťou od 1. januára 2014 vyňali mikroúčtovné jednotky z pôsobnosti opatrenia.
Citované opatrenie pre mikroúčtovnú jednotku sa prvýkrát použije až pri zostavovaní účtovnej závierky, ktorá sa zostavuje za účtovné obdobie začínajúce 1. januára 2014.
Register účtovných závierok (§ 1 ods. 7 a 8)
V dôsledku úpravy v zákone o účtovníctve o ukladaní riadnych individuálnych účtovných závierok a mimoriadnych individuálnych účtovných závierok do registra účtovných závierok (§ 23b ods. 5) a doručovaní priebežnej individuálnej účtovnej závierky (§ 18 ods. 7) sa novelou opatrenia vypúšťajú ustanovenia o predkladaní riadnej účtovnej závierky, mimoriadnej účtovnej závierky a priebežnej účtovnej závierky.
Zároveň sa upresňuje, že v súlade so zákonom o účtovníctve sa údaje z riadnej individuálnej účtovnej závierky a z mimoriadnej individuálnej účtovnej závierky zverejňujú v registri účtovných závierok v úplnom rozsahu. Údaje z priebežnej individuálnej účtovnej závierky sa nezverejňujú a neukladajú v registri účtovných závierok.
Poznámky účtovnej závierky (§ 3 ods. 4 a 5, príloha č. 3, príloha č. 3a)
a) Uvádzanie informácií v poznámkach vybraných účtovných jednotiek [§ 3 ods. 4 a 5, časť M písm. a) prílohy č. 3, časť N prílohy č. 3]
V nadväznosti na novú smernicu o účtovníctve č. 2013/34/EÚ sa novelou opatrenia v § 3 ods. 4 zužuje rozsah účtovných jednotiek, ktoré sú povinné uvádzať v poznámkach informácie podľa prílohy č. 3 časti M písm. a) opatrenia (informácie o odmenách členov štatutárneho orgánu, dozorného orgánu a iného orgánu účtovnej jednotky) a informácie podľa prílohy č. 3 časti N opatrenia (informácie o transakciách so spriaznenými osobami). Medzi vybrané účtovné jednotky, ktoré i naďalej sú povinné uvedené informácie v poznámkach uvádzať, patria:
- účtovné jednotky, ktoré emitovali cenné papiere a tie boli prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu členského štátu Európskej únie alebo štátu, ktorý je zmluvnou stranou dohody o Európskom hospodárskom priestore,
- účtovné jednotky, ktoré ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, a za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie splnili aspoň dve z týchto podmienok:
a) celková suma majetku presiahla 4 000 000 €, pričom celkovou sumou majetku sa rozumie suma zistená zo súvahy v ocenení upravenom o položky podľa § 26 ods. 3 zákona,
b) čistý obrat presiahol 8 000 000 €, pričom čistým obratom na tento účel sa rozumejú výnosy dosiahnuté z predaja výrobkov, tovarov, poskytnutých služieb a iné výnosy súvisiace s bežnou činnosťou účtovnej jednotky po odpočítaní zliav,
c) priemerný prepočítaný počet zamestnancov v jednom účtovnom období presiahol 50.
Pri posudzovaní podmienok podľa bodu 2 sa celková suma majetku zisťuje zo stĺpca 2 súvahy (netto), t. j. v ocenení upravenom o oprávky a opravné položky.
Ostatné účtovné jednotky nie sú povinné uvedené údaje v poznámkach uvádzať, pričom podľa prechodných ustanovení možno prvýkrát neuviesť tieto informácie už pri zostavovaní účtovnej závierky k 31. decembru 2013, t. j. ak nie sú emitentmi cenných papierov alebo nespĺňajú vyššie uvedené podmienky k 31. 12. 2013 a 31. 12. 2012.
Podľa časti M písm. a) prílohy č. 3 opatrenia sa v rámci informácií o príjmoch a výhodách členov štatutárneho orgánu, dozorného orgánu a iného orgánu účtovnej jednotky uvádzajú v poznámkach vybraných účtovných jednotiek údaje o výške priznaných odmien za účtovné obdobie pre členov štatutárneho orgánu, dozorného orgánu a iného orgánu účtovnej jednotky z dôvodu výkonu ich funkcie vrátane plnení vyplývajúcich z dôchodkových programov pre bývalých členov týchto orgánov, a to v členení za jednotlivé orgány.
Podľa § 3 ods. 5 opatrenia sa v poznámkach vybranej účtovnej jednotky informácie o príjmoch a výhodách členov orgánov účtovnej jednotky uviesť nemusia, ak by sa ich uvedením umožnila identifikácia finančnej situácie konkrétneho člena štatutárneho orgánu, dozorného orgánu alebo iného orgánu účtovnej jednotky (napr. v prípade účtovnej jednotky s jedným spoločníkom).
V zmysle novely opatrenia vybrané účtovné jednotky uvádzajú len tie informácie podľa časti N prílohy č. 3 o transakciách so spriaznenými osobami, ktoré neboli uzavreté na základe obvyklých obchodných podmienok. Uvádzanie zoznamu obchodov medzi materskou účtovnou jednotkou a dcérskou účtovnou jednotkou, bez ohľadu na to, či boli v účtovnom období uskutočnené alebo nie, sa podľa novely opatrenia už nevyžaduje.
b) Informácie, ktorých uvádzanie v poznámkach sa už naďalej nevyžaduje (časť B prílohy č. 3)
Novelou opatrenia sa vypúšťa z prílohy č. 3 časť B. Z uvedeného vyplýva, že informácie o štruktúre spoločníkov, akcionárov a informácie o členoch štatutárnych, dozorných a iných orgánov účtovnej jednotky už nie sú povinnými informáciami uvádzanými v poznámkach účtovnej závierky. V zmysle prechodných ustanovení sa tieto informácie nemusia prvýkrát uvádzať v účtovnej závierke, ktorá sa zostavuje k 31. decembru 2013.
c) Ostatné zmeny v poznámkach [časť E prílohy č. 3, časť M prílohy č. 3 písm. b) až e)]
Novela opatrenia vyžaduje v rámci poznámok uvádzať informácie o oprave významných chýb minulých účtovných období účtovanej v bežnom účtovnom období s uvedením sumy vplyvu na nerozdelený zisk minulých rokov alebo na neuhradenú stratu minulých rokov.
Informácie o oprave nevýznamných chýb minulých účtovných období účtovanej v bežnom účtovnom období s uvedením sumy vplyvu na výsledok hospodárenia bežného účtovného obdobia účtovná jednotka uvádza na základe vlastného rozhodnutia.
V rámci údajov o členoch štatutárneho orgánu, dozorného orgánu a iného orgánu účtovnej jednotky sa v poznámkach všetkých účtovných jednotiek uvádzajú informácie o:
- výške jednotlivých druhov záruk alebo iných zabezpečení poskytnutých pre členov štatutárneho orgánu, dozorného orgánu a iného orgánu účtovnej jednotky, a to v členení za jednotlivé orgány,
- pôžičkách poskytnutých členom štatutárneho orgánu, dozorného orgánu a iného orgánu účtovnej jednotky, a to:
- celková suma poskytnutých pôžičiek k poslednému dňu účtovného obdobia v členení za jednotlivé orgány,
- celková suma splatených pôžičiek k poslednému dňu účtovného obdobia v členení za jednotlivé orgány,
- celková suma odpustených pôžičiek a odpísaných pôžičiek k poslednému dňu účtovného obdobia v členení za jednotlivé orgány,
- hlavných podmienkach, na základe ktorých im boli záruky alebo iné zabezpečenia a pôžičky poskytnuté; pri pôžičkách sa uvádzajú aj úrokové sadzby,
- celkovej sume použitých finančných prostriedkov alebo iného plnenia na súkromné účely členmi štatutárneho orgánu, dozorného orgánu a iného orgánu účtovnej jednotky, ktoré sa vyúčtovávajú.
d) Tabuľková časť poznámok (príloha č. 3a)
S účinnosťou od 31. decembra 2013 sa príloha č. 3a nahrádza novou prílohou. Na účely registra účtovných závierok sa ustanovuje záväzný krycí list poznámok účtovnej závierky. Zároveň každá ďalšia strana poznámok má obsahovať údaje, ktorými sú označenie, že ide o poznámky (Poznámky Úč POD 3-04) a daňové identifikačné číslo účtovnej jednotky.
Nová príloha sa použije už pri zostavovaní účtovnej závierky k 31. decembru 2013.
Zmeny v príloha č. 3a spočívajú v úprave obsahu a formy niektorých tabuliek (napr. doplnenie riadka „Presuny“ v časti „Opravné položky a oprávky“ v tabuľkách o pohybe dlhodobého hmotného majetku) a vo vypustení niektorých tabuliek (napr. členenie tržieb podľa hlavných produktov a území odbytu). Naďalej ostáva povinnosť uvádzať v poznámkach informácie, pre ktoré má účtovná jednotka obsahovú náplň a ktoré sú ustanovené v prílohe č. 3 opatrenia. Vypustením tabuliek z prílohy č. 3a sa len upúšťa od stanoveného spôsobu ich uvádzania, resp. spôsob a forma ich uvádzania (slovná, číselná) je na rozhodnutí účtovnej jednotky.
Vysvetlivky k účtovnej závierke
V zmysle vysvetliviek sa údaje na krycom liste súvahy, výkazu ziskov a strát a poznámok, ktorými sú číslo telefónu, číslo faxu, e-mailová adresa, podpisový záznam osoby zodpovednej za vedenie účtovníctva a podpisový záznam osoby zodpovednej za zostavenie účtovnej závierky, vypĺňajú, len ak sa tak účtovná jednotka rozhodne. Vysvetlivky k účtovnej závierke reagujú na úpravu v § 17 ods. 2 zákona o účtovníctve o všeobecných náležitostiach účtovnej závierky, podľa ktorej je postačujúce v rámci podpisových záznamov uviesť len podpisový záznam štatutárneho orgánu účtovnej jednotky alebo člena štatutárneho orgánu účtovnej jednotky. V zmysle prechodných ustanovení sa údaje uvedené vo vysvetlivkách vypĺňajú na základe rozhodnutia účtovnej jednotky na krycích listoch účtovnej závierky, ktorá sa zostavuje po 1. januári 2014 za účtovné obdobie končiace 31. decembra 2013.
Poznámka redakcie:
§ 1 ods. 1 opatrenia č. 4455/2003-92
§ 1 ods. 7 opatrenia č. 4455/2003-92
§ 3 opatrenia č. 4455/2003-92
3. Opatrenie pre účtovnú závierku mikroúčtovnej jednotky
V nadväznosti na novú skupinu účtovných jednotiek – mikroúčtovné jednotky, ktorú zaviedla novela zákona č. 352/2013 Z. z., vydalo Ministerstvo financií SR opatrenie Ministerstva financií SR č. MF/15464/2013-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre mikroúčtovné jednotky (ďalej len „opatrenie“). Opatrenie bolo uverejnené vo Finančnom spravodajcovi č. 12/2013.
Opatrenie transponuje relevantné ustanovenia týkajúce sa účtovnej závierky mikroúčtovných jednotiek z novej smernice o účtovníctve č. 2013/34/EÚ. Pre skupinu účtovných jednotiek, ktorými sú mikroúčtovné jednotky, opatrenie ustanovuje v prílohe č. 1 novú obsahovú náplň účtovnej závierky, t. j. novú súvahu a výkaz ziskov a strát a novú obsahovú náplň poznámok, ktorej rozsah sa výrazne zúžil. Zároveň majú všetky tri súčasti účtovnej závierky spoločný krycí list (Úč MÚJ) so všeobecnými náležitosťami.
V zmysle požiadaviek novej smernice o účtovníctve č. 2013/34/EÚ pribudla na krycom liste informácia o označení obchodného registra a čísle zápisu obchodnej spoločnosti. V zmysle vysvetliviek sa informácie, ktorými sú telefónne číslo, faxové číslo a e-mailová adresa, uvádzajú na základe rozhodnutia účtovnej jednotky, t. j. sú dobrovoľne vypĺňanými údajmi.
V zmysle prechodných ustanovení sa opatrenie použije prvýkrát pri zostavení riadnej účtovnej závierky za účtovné obdobie, ktoré sa začína 1. januára 2014. Pri zostavovaní prvej riadnej individuálnej účtovnej závierky za účtovné obdobie, ktoré sa začína 1. januára 2014, sa v stĺpci bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie konečné stavy súvahových účtov preradia podľa položiek súvahy a položky nákladov, výnosov a výsledku hospodárenia sa preradia podľa položiek výkazu ziskov a strát.
Prechodné ustanovenie takisto špecifikuje postup pri zostavení mimoriadnej individuálnej účtovnej závierky v priebehu roka 2014. Pri zostavovaní takejto účtovnej závierky sa použije ešte súvaha a výkaz ziskov a strát ustanovené opatrením MF SR č. 4455/2003-92 v znení neskorších predpisov, pričom na účely uvádzania údajov v poznámkach môže účtovná jednotka postupovať podľa opatrenia pre mikroúčtovnú jednotku.
Súvaha Úč MÚJ 1-01
V súvahe sa upúšťa od uvádzania hodnôt položiek vykazovaných na strane aktív za bežné účtovné obdobie v brutto hodnote. Súvaha tak má len štyri stĺpce, pričom v stĺpci 1 sa vykazujú položky strany aktív za bežné účtovné obdobie, v ktorých sú zahrnuté oprávky a opravné položky vytvorené k jednotlivým položkám strany aktív súvahy. V stĺpci 2 sa vykazujú položky strany aktív za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie. V súvahe v stĺpci 3 sa vykazujú jednotlivé položky strany pasív za bežné účtovné obdobie a v stĺpci 4 sa vykazujú jednotlivé položky strany pasív za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie.
Pohľadávky a záväzky sa v súvahe vykazujú ako dlhodobé alebo krátkodobé podľa zostatkovej doby ich splatnosti ku dňu, ku ktorému sa zostavuje individuálna účtovná závierka. Časť dlhodobého záväzku a časť dlhodobej pohľadávky, ktorých splatnosť nie je dlhšia ako jeden rok odo dňa, ku ktorému sa zostavuje individuálna účtovná závierka, sa vykazuje v súvahe ako krátkodobý záväzok alebo krátkodobá pohľadávka. Konečné zostatky syntetických účtov 316, 336, 341, 342, 343, 345, 346 a 347, na ktorých sa účtuje pohľadávka aj záväzok, sa v súvahe podľa charakteru zostatku vykazujú na strane aktív alebo na strane pasív.
Číselné údaje sa v súvahe uvádzajú v celých eurách, pričom po vyplnení číselných údajov musia platiť základné rovnosti (suma aktív sa rovná sume pasív) za bežné účtovné obdobie a bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie. Pri zostavení prvej účtovnej závierky po vzniku účtovnej jednotky sa v súvahe v stĺpcoch 2 a 4 vykazujú údaje z otváracej súvahy. V súvahe účtovnej jednotky, ktorá v bezprostredne predchádzajúcom účtovnom období účtovala v sústave jednoduchého účtovníctva, sa údaje za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie nevykazujú.
V súvahe priebežnej účtovnej závierky v bežnom účtovnom období v stĺpci 1 (netto) sa vykazujú položky strany aktív ku dňu, ku ktorému sa zostavuje priebežná individuálna účtovná závierka. Údaje za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie sa nevykazujú.
Výkaz ziskov a strát Úč MÚJ 2-01
Mikroúčtovná jednotka neúčtuje o mimoriadnych nákladoch a mimoriadnych výnosoch a vykazuje tak len výsledok hospodárenia z hospodárskej činnosti a výsledok hospodárenia z finančnej činnosti.
Číselné údaje vo výkaze ziskov a strát sa uvádzajú v celých eurách. Po vyplnení číselných údajov suma vo výkaze ziskov a strát v riadku 39 stĺpci 1 sa rovná sume v súvahe riadka 34 stĺpca 3 a suma vo výkaze ziskov a strát v riadku 39 stĺpci 2 sa rovná sume v súvahe riadka 34 stĺpca 4.
Pri zostavení prvej účtovnej závierky po vzniku účtovnej jednotky vo výkaze ziskov a strát sa údaje za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie nevykazujú. Vo výkaze ziskov a strát účtovnej jednotky, ktorá v bezprostredne predchádzajúcom účtovnom období účtovala v sústave jednoduchého účtovníctva, sa údaje za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie neuvádzajú.
Vo výkaze ziskov a strát priebežnej účtovnej závierky v stĺpci 1 sa vykazujú náklady, výnosy a výsledok hospodárenia za obdobie, za ktoré sa požaduje zostavenie priebežnej účtovnej závierky. Vo výkaze ziskov a strát priebežnej účtovnej závierky sa údaje za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie nevykazujú.
Poznámky Úč MÚJ 3-01
Obsahová náplň poznámok je ustanovená v § 4 a v čl. I až III prílohy č. 1 opatrenia. V poznámkach sa uvádzajú číselné údaje v celých eurách. Informácie v poznámkach sa pritom uvádzajú len za bežné účtovné obdobie. Mikroúčtovná jednotka uvádza v poznámkach len tie informácie, pre ktoré má obsahovú náplň. Spôsob uvádzania informácií v poznámkach (slovne a/alebo číselne) vrátane formy je na rozhodnutí účtovnej jednotky.
Každá strana poznámok má však obsahovať označenie „Poznámky Úč MÚJ 3-01“, identifikačné číslo organizácie (IČO) a daňové identifikačné číslo účtovnej jednotky. Opatrenie ustanovuje minimálnu obsahovú náplň poznámok (súčasťou poznámok napr. nie je predpísaná tabuľková forma poznámok, prehľad zmien vlastného imania alebo prehľad peňažných tokov).
Mikroúčtovná jednotka však môže uviesť informácie aj nad rámec požadovaných informácií, ak sa tak rozhodne.
Mikroúčtovná jednotka je však povinná v poznámkach uviesť aj také informácie, ktorých uvedenie v poznámkach by sa vyžadovalo osobitnými predpismi. Poznámky účtovnej závierky mikroúčtovnej jednotky okrem názvu a sídla mikroúčtovnej jednotky obsahujú tieto informácie:
- vybrané údaje o konsolidovanom celku, ak mikroúčtovná jednotka je súčasťou konsolidovaného celku; pričom ak mikroúčtovná jednotka je materskou účtovnou jednotkou a využíva oslobodenie z povinnosti zostaviť konsolidovanú účtovnú závierku a konsolidovanú výročnú správu, uvádza sa aj táto skutočnosť,
- priemerný prepočítaný počet zamestnancov,
- informácia, či je účtovná závierka zostavená za splnenia predpokladu, že účtovná jednotka bude nepretržite pokračovať vo svojej činnosti,
- informácie o použitých účtovných zásadách a metódach, ako aj o ich zmenách (najmä spôsob oceňovania jednotlivých položiek majetku a záväzkov, spôsob zostavenia odpisového plánu, významné opravy chýb minulých účtovných období),
- informácie o nákladoch a výnosoch, ktorých výskyt alebo rozsah je výnimočný (v zásade ide o náklady a výnosy, ktoré boli predmetom účtovania o mimoriadnych nákladoch a výnosoch),
- informácie o záväzkoch, a to celková suma záväzkov so zostatkovou splatnosťou dlhšou ako 5 rokov a opis a spôsob zabezpečenia záväzkov vrátane celkovej sumy zabezpečených záväzkov (postačujúce je uviesť agregované údaje),
- vybrané informácie o vlastných akciách,
- informácie o orgánoch mikroúčtovnej jednotky (najmä informácie o poskytnutých zárukách a pôžičkách členom štatutárneho orgánu, dozorného orgánu a iného orgánu účtovnej jednotky, a to vo forme agregovaných údajov za jednotlivé orgány); informácie o odmenách a príjmoch členov jednotlivých orgánov účtovnej jednotky sa neuvádzajú,
- informácie o povinnostiach mikroúčtovnej jednotky (najmä celková suma finančných povinností, ktoré sa nevykazujú v súvahe, celková suma významných podmienených záväzkov, významné povinnosti vyplývajúce z dôchodkových programov).
4. Novela postupov účtovania pre podnikateľov
Vo Finančnom spravodajcovi č. 12/2013 bolo zverejnené opatrenie Ministerstva financií SR zo 16. decembra 2013 č. MF/17922/2013-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií SR zo 16. decembra 2002 č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov (ďalej len „novela opatrenia“), ktoré nadobudlo účinnosť 1. januára 2014. Zmeny, ktoré novela opatrenia prináša, nadväzujú na zákon č. 352/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, a to najmä na novú skupinu účtovných jednotiek, ktorými sú mikroúčtovné jednotky.
Odložená daň z príjmov (§ 10 ods. 5)
O odloženej dani z príjmov účtuje účtovná jednotka len v tom účtovnom období, v ktorom má povinnosť mať účtovnú závierku overenú audítorom. Po zániku povinnosti mať účtovnú závierku overenú audítorom sa môže účtovná jednotka dobrovoľne rozhodnúť pokračovať v účtovaní o odloženej dani z príjmov alebo odúčtuje odloženú daň z príjmov účtovanú na účte 481 – Odložený daňový záväzok a odložená daňová pohľadávka opačným účtovným zápisom, ako sa účtovala jej tvorba, a to so súvzťažným zápisom na účet 414 – Oceňovacie rozdiely z precenenia majetku a záväzkov alebo na účet 428 – Nerozdelený zisk minulých rokov, alebo na účet 429 – Neuhradená strata minulých rokov, ak sa tvorba účtovala na účte 592 – Odložená daň z príjmov z bežnej činnosti alebo na účte 594 – Odložená daň z príjmov z mimoriadnej činnosti.
Cenné papiere a podiely (§ 14 ods. 19 a 20)
Ustanovuje sa osobitný postup účtovania cenných papierov a podielov v účtovníctve mikroúčtovnej jednotky. Mikroúčtovná jednotka oceňuje cenné papiere a podiely pri obstaraní a ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, obstarávacou cenou. Mikroúčtovná jednotka neoceňuje cenné papiere a podiely reálnou hodnotou a podiely s rozhodujúcim vplyvom a s podstatným vplyvom metódou vlastného imania.
K prvému dňu účtovného obdobia, v ktorom sa účtovná jednotka stala mikroúčtovnou jednotkou, sa zostatok na účte 414 – Oceňovacie rozdiely z precenenia majetku a záväzkov odúčtuje opačným účtovným zápisom, ako sa účtovala jeho tvorba.
Zmena reálnej hodnoty cenných papierov, ktorá sa ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, účtovala na vecne príslušné účty nákladov alebo výnosov, sa odúčtuje na účet 428 – Nerozdelený zisk minulých rokov alebo na účet 429 – Neuhradená strata minulých rokov.
Deriváty (§ 16 ods. 32 a 33)
Ustanovuje sa osobitný spôsob účtovania derivátov v účtovníctve mikroúčtovnej jednotky. Ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, sa deriváty nepreceňujú na reálnu hodnotu a o deriváte sa účtuje až v deň vysporiadania obchodu, pričom výnosy z derivátových operácií sa účtujú na účte 668 – Ostatné finančné výnosy a náklady na derivátové operácie sa účtujú na účte 568 – Ostatné finančné náklady. Pri opciách sa zaplatená opčná prémia účtuje na ťarchu účtu 378 – Iné pohľadávky a prijatá opčná prémia v prospech účtu 379 – Iné záväzky.
V účtovníctve účtovnej jednotky, ktorá účtovala o derivátoch, sa k prvému dňu účtovného obdobia, v ktorom sa účtovná jednotka stala mikroúčtovnou jednotkou, zostatok na účte 414 – Oceňovacie rozdiely z precenenia majetku a záväzkov odúčtuje opačným účtovným zápisom, ako sa účtovala jeho tvorba. Zostatok na účte 373 – Pohľadávky a záväzky z pevných termínových operácií, zostatok na účte 376 – Nakúpené opcie a zostatok na účte 377 – Predané opcie, na ktorých sa účtovala zmena reálnej hodnoty derivátov so súvzťažným zápisom na vecne príslušné účty nákladov alebo výnosov, sa odúčtuje na účet 428 – Nerozdelený zisk minulých rokov alebo na účet 429 – Neuhradená strata minulých rokov.
Predaj podniku alebo časti podniku (§ 27 ods. 2)
Ustanovuje sa spôsob účtovania predaja majetku, ktorým je podnik alebo časť podniku, v účtovníctve predávajúceho, ktorý je mikroúčtovnou jednotkou. Mikroúčtovná jednotka neúčtuje o mimoriadnych nákladoch a mimoriadnych výnosoch. Vyradenie majetku z účtovníctva sa účtuje na ťarchu účtu nákladov na hospodársku činnosť (účet 548) a vyradenie záväzkov v prospech účtov výnosov z hospodárskej činnosti (účet 648). Predajná cena sa účtuje na ťarchu účtu pohľadávky z predaja podniku so súvzťažným zápisom v prospech účtu výnosov z hospodárskej činnosti. Rozdiel účtov 548 – Ostatné náklady na hospodársku činnosť a 648 – Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti vyjadruje zisk alebo stratu z predaja podniku.
Časové rozlíšenie (§ 56 ods. 14)
Upúšťa sa od povinnosti časového rozlíšenia nákladov a výnosov, ktoré sú nevýznamné, pričom ide zároveň o každoročne sa opakujúce plnenia (napr. náklady na telefónne poplatky, poplatky za odpad, predplatné).
Kompenzačné platby (§ 68 ods. 4 a § 72 ods. 2)
Ustanovuje sa spôsob účtovania kompenzačnej platby v zmysle zákona o regulácii v sieťových odvetviach, a to v účtovníctve regulovaného subjektu na účte 544 – Zmluvné pokuty, penále a úroky z omeškania. O nároku na kompenzačnú platbu sa účtuje na účte 644 – Zmluvné pokuty, penále a úroky z omeškania.
Účtovanie škôd (§ 72 ods. 2)
Škody na majetku vzniknuté z mimoriadnych príčin sa v účtovníctve mikroúčtovnej jednotky účtujú na účte 549 – Manká a škody.
Poznámka redakcie:
§ 10 ods. 5 opatrenia MF SR č. 23054/2002-92
§ 14 ods. 19 a 20 opatrenia MF SR č. 23054/2002-92
§ 16 ods. 32 a 33 opatrenia MF SR č. 23054/2002-92
§ 27 ods. 2 opatrenia MF SR č. 23054/2002-92
Autor: Ing. Mária Horváthová
Súvisiace právne predpisy ZZ SR
- 431/2002 Z. z. Zákon o účtovníctve
- 740/2002 Z. z. Oznámenie o opatrení o postupoch účtovania pre podnikateľov účtujúcich v PÚ
- 123/2003 Z. z. Oznámenie o opatrení k individuálnej účtovnej závierke pre podnikateľov - PÚ
- 457/2013 Z. z. Oznámenie o opatrení k individuálnej účtovnej závierky pre mikro účtovné jednotky