Nová právna úprava v súvislosti so zmluvami uzatváranými na diaľku (nie s predajnými akciami) prináša najmä nasledovné zmeny:
Zmeny majú dosah aj na obsah, teda vzhľad tzv. e-shopov.
Lehota na odstúpenie je 14 kalendárnych dní (z pôvodných 7 pracovných dní). Táto lehota plynie od momentu:
- prevzatia tovaru tam, kde ide o predaj tovaru,
- uzavretia zmluvy o poskytnutí služby v prípade služby,
- uzavretia zmluvy o poskytovaní elektronického obsahu nedodávaného na hmotnom nosiči.
Vyššie uvedená dĺžka lehoty na odstúpenie platí len vtedy, ak si predávajúci splnil informačnú povinnosť. Ak nie, uplynie lehota na odstúpenie až po 14 dňoch, odkedy si predávajúci splnil dodatočne informačnú povinnosť.
Dodatočne si môže predávajúci splniť túto povinnosť len do 12 mesiacov od prevzatia tovaru/uzavretia zmluvy o poskytnutí služby. Najneskôr teda lehota na odstúpenie uplynie po 12 mesiacoch a 14 dňoch.
Príklad:
Spotrebiteľ si prostredníctvom e-shopu kúpil mobilný telefón. V obchodných podmienkach e-shopu nebola uvedená lehota, v ktorej môže od zmluvy odstúpiť, a to bez udania dôvodu. Tovar bol spotrebiteľovi doručený 25. 6. 2014. Predávajúci hneď nato zistil, že neinformoval spotrebiteľa o lehote na odstúpenie, zaslal spotrebiteľovi list, kde mu túto lehotu oznámil a poskytol mu aj formulár na odstúpenie. List bol spotrebiteľovi doručený dňa 30. 6. 2014.
Dokedy môže spotrebiteľ od zmluvy odstúpiť bez udania dôvodu a kedy mu začne plynúť lehota?
Keďže predávajúci informoval o práve a podmienkach odstúpenia od zmluvy až dodatočne, a to 30. 6. 2014, spotrebiteľovi začala plynúť lehota od 1. 7. 2014 a uplynie o 14 kalendárnych dní, t. j. 14. 7. 2014, ak predávajúci neposkytuje dlhšiu lehotu na odstúpenie. V princípe je lehota na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu vyplývajúca zo zákona č. 102/2014 Z. z. vždy minimálna, ale predávajúci môže poskytovať aj dlhšiu lehotu.
Príklad:
Spotrebiteľ si prostredníctvom e-shopu kúpil zimnú bundu. O podmienkach odstúpenia od zmluvy bez udania dôvodu, t. j. aj o lehote (okrem iného) bol spotrebiteľ riadne informovaný. Predávajúci poskytoval lehotu na odstúpenie v dĺžke, ktorú ustanovuje zákon č. 102/2014 Z. z., t. j. 14 dní. Spotrebiteľovi bol tovar doručený dňa 30. 6. 2014. Dňa 14. 7. 2014 zaslal spotrebiteľ predávajúcemu list, v ktorom od zmluvy odstupuje. Toto odstúpenie bolo predávajúcemu doručené 18. 7. 2014.
Odstúpil spotrebiteľ v danom prípade od zmluvy bez udania dôvodu ešte v lehote alebo nie?
V zmysle § 8 ods. 2 zákona č. 102/2014 Z. z. sa lehota na odstúpenie od zmluvy považuje za zachovanú aj vtedy, ak oznámenie o odstúpení od zmluvy spotrebiteľ odoslal predávajúcemu najneskôr v posledný deň lehoty, t. j. v danom prípade 14. 7. 2014. Po uplynutí lehoty už spotrebiteľ nemôže odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku bez udania dôvodu.
Predávajúci je povinný spotrebiteľa v súvislosti s odstúpením od zmluvy informovať o:
- práve odstúpiť od zmluvy, prípadne o tom, že nie je oprávnený odstúpiť od zmluvy, alebo o okolnostiach, za ktorých spotrebiteľ stráca právo na odstúpenie od zmluvy,
- podmienkach, lehote a postupe pri odstúpení od zmluvy,
- znášaní nákladov na vrátenie tovaru spotrebiteľom predávajúcemu.
Tieto informačné povinnosti možno splniť aj poskytnutím riadne vyplneného poučenia, ktorého vzor je v zákone ako príloha 2.
Zároveň je povinný spotrebiteľovi poskytnúť formulár na odstúpenie (príloha 3 zákona). Tento musí byť zverejnený napr. na stránke e-shopu.
Zavedenie formulárov má za cieľ uľahčiť uplatnenie práva na odstúpenie zo strany spotrebiteľa. Prevádzkovatelia napr. e-shopov musia teraz prispôsobiť danému svoje e-shopy, musia v e-shopoch zverejniť tieto vzorové formuláre.
Ak predávajúci/poskytovateľ služby nepoučí riadne (dokonale) spotrebiteľa o práve odstúpiť, napr. o tom, kto znáša náklady na vrátenie tovaru po odstúpení od zmluvy, platí, že ich nemožno od spotrebiteľa žiadať. Zároveň dochádza k predĺženiu lehoty na odstúpenie.
Zákon tiež ustanovuje aj to, v akých prípadoch spotrebiteľ od zmluvy odstúpiť nemôže. Dôvodov, kedy spotrebiteľ nemôže odstúpiť od zmluvy na diaľku bez udania dôvodu, je podľa nového zákona 12, zatiaľ čo predchádzajúci zákon poznal len 6 dôvodov. Podľa zákona č. 102/2014 Z. z. nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, ktorej predmetom je:
a) poskytnutie služby, a to za splnenia nasledovných podmienok:
- ak sa jej poskytovanie začalo s výslovným súhlasom spotrebiteľa,
- ak spotrebiteľ vyhlásil, že bol riadne poučený o tom, že vyjadrením súhlasu stratí právo na odstúpenie od zmluvy po úplnom poskytnutí služby a
- došlo k úplnému poskytnutiu služby.
Zákon č. 102/2014 Z. z. umožňuje spotrebiteľovi odstúpiť od zmluvy počas lehoty na odstúpenie, aj ak sa poskytovanie služby začalo, ale iba do času úplného poskytnutia služby a aj to len vtedy, ak bol poučený.
Ak spotrebiteľ odstúpi od zmluvy pred úplným poskytnutím služby, je povinný zaplatiť len za už poskytnutú časť služieb.
Ak spotrebiteľ nebol riadne poučený o podmienkach odstúpenia alebo neudelil výslovný súhlas so začatím poskytovania služieb, nie je povinný platiť za tie služby, ktoré už dostal počas lehoty na odstúpenie, bez ohľadu na rozsah jemu poskytnutých služieb;
b) predaj tovaru/poskytnutie služby, keď ich cena závisí od pohybu cien na finančnom trhu, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť a ku ktorému môže dôjsť počas plynutia lehoty na odstúpenie od zmluvy;
c) predaj tovaru zhotoveného podľa osobitných požiadaviek spotrebiteľa, vyrobeného na mieru či určeného osobitne pre jedného spotrebiteľa;
d) predaj tovaru, ktorý podlieha rýchlemu zníženiu akosti alebo skaze (napr. potraviny);
e) predaj tovaru uzavretého v ochrannom obale, ktorý nie je vhodné vrátiť z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov a ktorého ochranný obal bol po dodaní porušený;
f) predaj tovaru, ktorý môže byť vzhľadom na svoju povahu po dodaní neoddeliteľne zmiešaný s iným tovarom;
g) predaj alkoholických nápojov, ktorých cena bola dohodnutá v čase uzavretia zmluvy, pričom ich dodanie je možné uskutočniť najskôr po 30 dňoch a ich cena závisí od pohybu cien na trhu, ktoré predávajúci nemôže ovplyvniť (napr. predaj kvalitného vína);
h) vykonanie naliehavých opráv alebo údržby, o ktoré spotrebiteľ výslovne požiadal predávajúceho; to neplatí na zmluvy o službách a zmluvy, ktorých predmetom je predaj iného tovaru ako náhradných dielov potrebných na vykonanie opravy alebo údržby, ak boli uzavreté počas návštevy predávajúceho u spotrebiteľa a spotrebiteľ si tieto služby alebo tovary vopred neobjednal;
i) predaj zvukových záznamov, obrazových záznamov, zvukovoobrazových záznamov, kníh alebo počítačového softvéru predávaných v ochrannom obale, ak spotrebiteľ tento obal rozbalil.
V zákone č. 102/2014 Z. z. zostali z pôvodného zákona záznamy (zvukové, obrazové a pod.), ale nový zákon k nim priradil aj knihy a softvér. Uvedené sa týka tých záznamov, softvéru, ktoré sú dodávané na hmotnom nosiči;
j) predaj periodickej tlače, čo upravoval aj zákon č. 108/2000 Z. z., no zákon č. 102/2014 Z. z. stanovil výnimku, ktorá sa týka predaja na základe dohody o predplatnom;
k) poskytnutie ubytovacích služieb na iný ako ubytovací účel, preprava tovaru, nájom automobilov, poskytnutie stravovacích služieb alebo poskytnutie služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času a podľa ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote;
l) poskytovanie tzv. elektronického obsahu (napr. hry, hudba, videá) inak ako na hmotnom nosiči (nie na CD/DVD, ale napr. stiahnutím z internetu), ak sa poskytovanie obsahu začalo s výslovným súhlasom spotrebiteľa a tento vyhlásil, že bol poučený o tom, že stratí právo odstúpiť od zmluvy.
Zákon č. 102/2014 Z. z. umožňuje spotrebiteľovi odstúpiť od zmluvy počas lehoty na odstúpenie, aj keď sa poskytovanie služby začalo, no iba do času úplného poskytnutia služby. Ak spotrebiteľ odstúpi od zmluvy pred úplným poskytnutím služby, je povinný zaplatiť len za už poskytnutú časť služieb.
Ak spotrebiteľ nebol riadne poučený o podmienkach odstúpenia alebo neudelil výslovný súhlas so začatím poskytovania služieb, nie je povinný platiť za tie služby, ktoré už dostal počas lehoty na odstúpenie, bez ohľadu na rozsah poskytnutých služieb.
Nielen pri poskytnutí služieb všeobecne, ale aj pri dodávaní elektronického obsahu (napr. hry, videá) je potrebné dodržať podmienky, aby spotrebiteľ nemohol od zmluvy uzavretej na diaľku odstúpiť. Právo na odstúpenie však nezanikne, ak predávajúci porušil tieto povinnosti:
- nemá od spotrebiteľa výslovný súhlas so začatím poskytovania elektronického obsahu,
- spotrebiteľ výslovne nepotvrdil, že súhlasí so začiatkom poskytovania elektronického obsahu (napr. downloadovaním) alebo
- spotrebiteľ nedostal potvrdenie o uzavretí zmluvy, v ktorom sú všetky informácie. Poskytovateľ elektronického obsahu je totiž povinný všetky informácie o zmluve (t. j. nielen o službe, ale aj všetky obchodné podmienky, reklamačný poriadok a pod.) poskytnúť spotrebiteľovi na tzv. trvanlivom nosiči, napr. na e-mail.
Dôsledky pri odstúpení spotrebiteľa od zmluvy
Ak spotrebiteľ od zmluvy odstúpi, má právo na vrátenie už uhradenej ceny.
Spotrebiteľ je povinný najneskôr do 14 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy zaslať tovar späť alebo ho odovzdať predávajúcemu, okrem prípadu, ak predávajúci navrhol, že si tovar vyzdvihne sám. Spotrebiteľ uvedenú lehotu splní aj vtedy, ak tovar odošle najneskôr v posledný deň lehoty.
Predávajúci môže od spotrebiteľa po odstúpení od zmluvy okrem vrátenia tovaru žiadať:
- zaplatenie nákladov na vrátenie tovaru (ak si predávajúci splnil informačnú povinnosť – v prípade, že predávajúci riadne neinformuje o povinnosti uhradiť náklady na vrátenie tovaru po odstúpení od zmluvy, spotrebiteľ ich nie je povinný uhradiť) a
- úhradu tej časti služieb, elektronického obsahu, ktorý bol už poskytnutý (tiež ak si predávajúci splnil informačnú povinnosť).
Okrem uvedeného už od spotrebiteľa nemožno žiadať nič viac.
Riadne splnenie informačných povinností vedie k znižovaniu nákladov na strane predávajúceho pri odstúpení spotrebiteľa od zmluvy.
Príklad:
Spotrebiteľ si prostredníctvom e-shopu kúpil topánky. V obchodných podmienkach e-shopu nebola ani zmienka o tom, či spotrebiteľ znáša náklady na vrátenie tovaru alebo nie. Po doručení topánok spotrebiteľ zistil, že mu topánky nesedia, rozhodol sa ich vrátiť.
Má predávajúci povinnosť preplatiť spotrebiteľovi náklady, ktoré vynaložil na vrátenie topánok v danom prípade?
V zmysle § 3 ods. 1 písm. i) zákona č. 102/2014 Z. z. je predávajúci povinný pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku jasne a zrozumiteľne oznámiť spotrebiteľovi, že ak spotrebiteľ odstúpi od zmluvy bez udania dôvodu v zákonnej lehote, bude znášať náklady na vrátenie tovaru predávajúcemu, prípadne aj náklady na vrátenie tovaru, ktorý vzhľadom na jeho povahu nie je možné vrátiť prostredníctvom pošty.
Keďže si predávajúci nesplnil vôbec uvedenú povinnosť, tak sám predávajúci znáša náklady na vrátenie tovaru. Uvedené vyplýva z § 10 ods. 3 zákona č. 102/2014 Z. z.
Príklad:
Spotrebiteľ si prostredníctvom e-shopu kúpil fotoaparát. V obchodných podmienkach e-shopu nebola ani zmienka o tom, či spotrebiteľ znáša náklady na vrátenie tovaru alebo nie. Informáciu o tom, že bude znášať náklady na vrátenie tovaru, dostal spotrebiteľ až v momente, keď mu prišiel tovar. Keďže spotrebiteľovi tovar nevyhovoval, tak od zmluvy odstúpil a tovar vrátil späť predávajúcemu. Potom predávajúcemu zaslal e-mailom žiadosť o preplatenie nákladov, ktoré vynaložil na vrátenie topánok a pripojil aj potvrdenie o úhrade nákladov na vrátenie tovaru.
Má predávajúci povinnosť preplatiť spotrebiteľovi náklady, ktoré vynaložil na vrátenie tovaru v danom prípade?
Ak má spotrebiteľ znášať náklady na vrátenie tovaru predávajúcemu, musí o tejto povinnosti vedieť ešte predtým, než uzavrie s predávajúcim zmluvu. Vyplýva to z § 3 ods. 1 zákona č. 102/2014 Z. z. Keďže si túto povinnosť predávajúci v danom prípade splnil až dodatočne, a to po uzavretí zmluvy, znáša náklady na vrátenie tovaru sám predávajúci.
pozn. redakcie: § 7 z. č. 102/2014 Z. z.
Výslovný súhlas znamená, že spotrebiteľ musí vykonať úkon, ktorým dá najavo svoju vôľu. Nestačí naformulovať súhlas do obchodných podmienok, ktoré spotrebiteľ iba „odklikne“ (často bez ich skutočného prečítania). Spotrebiteľ musí okrem toho, že „odklikne“ obchodné podmienky ako také, „odkliknúť“ aj ten-ktorý súhlas. Na to je potrebné webovú stránku (napr. e-shop) prispôsobiť a „tlačidlo na kliknutie“ do stránky a postupu pri objednávke implementovať.
Zákon vyžaduje, aby spotrebiteľ výslovný súhlas udelil v nasledovných prípadoch:
- súhlas s poskytovaním služby, ak má jej poskytovanie začať pred uplynutím lehoty na odstúpenie, pričom spotrebiteľ úplným poskytnutím služby stratí právo na odstúpenie,
- súhlas s poskytovaním elektronického obsahu, ak má jeho poskytovanie začať pred uplynutím lehoty na odstúpenie, pričom spotrebiteľ stratí svoje právo na odstúpenie.
V súvislosti s poučením zákon č. 102/2014 Z. z. vyžaduje, aby spotrebiteľ vyhlásil:
- že bol riadne poučený o strate práva na odstúpenie po poskytnutí služby,
- že bol riadne poučený o strate práva na odstúpenie po začatí poskytovania elektronického obsahu.
Okrem vyššie uvedeného zákon č. 102/2014 Z. z. zaviedol za účelom zvýšenia ochrany spotrebiteľa aj povinnosť poučiť spotrebiteľa o tom, že ak si objedná tovar/službu, bude povinný ju zaplatiť, ak ide o odplatné plnenia.
Spotrebiteľ musí byť zrozumiteľne poučený/informovaný o povinnosti uhradiť cenu za tovar alebo službu. Spravidla sú dnešné e-shopy nastavené tak, že pri objednávaní je umiestnené tlačidlo, kde sa potvrdzuje objednávka. V zmysle nového zákona už nepôjde o tlačidlo „objednávka“, ale tlačidlo s textom buď „objednávka s povinnosťou platby“, alebo iným textom, ktorý je rovnako zrozumiteľný. Vhodnejšie je používať zákonom stanovený text.
Ak proces objednávania nebude zakončený tlačidlom „objednávka s povinnosťou platby“ alebo iným textom, ktorý je rovnako zrozumiteľný, má to za následok neuzatvorenie zmluvy, t. j. spotrebiteľ nemusí uhradiť cenu a pokiaľ by vracal tovar, ktorý mu je medzičasom doručený, náklady uhrádza predávajúci.
Záver
Zmeny, ktoré s účinnosťou od 13. júna 2014 zaviedol zákon č. 102/2014 Z. z., neznamenajú len rozšírenie povinností predávajúceho týkajúce sa množstva poskytovaných informácií, ale majú dosah aj na vizuálnu stránku e-shopov a postup pri objednávaní tovaru a služieb na diaľku.
Riadne (dokonalé) splnenie informačných povinností zo strany predávajúceho/poskytovateľa služieb, tak ako to vyžaduje zákon, je dôležité pre znižovanie nákladov na strane predávajúceho/poskytovateľa služieb v prípade, ak spotrebiteľ využije svoje právo od zmluvy uzavretej na diaľku odstúpiť.