Obsah
Dátum publikácie:9. 6. 2014
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo
Právny stav od:1. 1. 2014
Právny stav do:31. 12. 2016
Daňová licencia je v 46b o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len ZDP) definovaná ako minimálna daň po odpočítaní úľav na dani podľa § 30a alebo § 30b, alebo § 52 ods. 3 a 4 a po zápočte dane zaplatenej v zahraničí podľa § 45, ktorú platí daňovník za každé zdaňovacie obdobie, za ktoré daňová povinnosť vypočítaná v daňovom priznaní je nižšia ako výška daňovej licencie ustanovenej pre jednotlivého daňovníka podľa odseku 2, alebo daňovník, ktorý vykázal daňovú stratu.
Výška daňovej licencie závisí od obratu daňového subjektu a od toho, či je alebo nie je platiteľom DPH. Postavenie platiteľa DPH sa posudzuje k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia. Pojem obrat ZDP nedefinuje, ale odkazuje na zákon č. 479/2009 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní a poplatkov, konkrétne na § 6 ods. 4 tohto zákona.
V zmysle tohto ustanovenia sa obratom rozumie:
- v sústave podvojného účtovníctva súhrn výnosov zo všetkých ním vykonávaných činností za príslušné zdaňovacie obdobie,
- v sústave jednoduchého účtovníctva súhrn príjmov zo všetkých ním vykonávaných činností za príslušné zdaňovacie obdobie.
Autorovi sa zdá takáto definícia obratu mierne problematická, pretože nie všetky subjekty zisťujúce výsledok hospodárenia ho zisťujú z jednoduchého, respektíve podvojného účtovníctva, a tiež preto, že v § 6 ods. 4 zákona č. 479/2009 Z. z. sa hovorí, že definícia obratu sa použije len na účely § 6 ods. 3 zákona č. 479/2009 Z. z., teda na určenie príslušnosti daňového úradu pre vybrané daňové subjekty.
Daňovú licenciu platí daňovník, ktorý:
a) k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty s ročným obratom neprevyšujúcim 500 000 €, a to vo výške 480 €,
b) k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia je platiteľom dane z pridanej hodnoty s ročným obratom neprevyšujúcim 500 000 €, a to vo výške 960 €,
c) za zdaňovacie obdobie dosiahol ročný obrat viac ako 500 000 €, a to vo výške 2 880 €.
Príklad č. 1:
Spoločnosť A, s. r. o., prekročila 30. 9. 2014 obrat 49 790 €. Z uvedeného dôvodu podala 20. 10. 2014 žiadosť o registráciu pre DPH. Daňový úrad zaregistroval spoločnosť k 1. 11. 2014 ako platiteľa DPH. Spoločnosť sa ku koncu roka považuje za platiteľa DPH a keďže jej obrat nepresiahol 500 000 €, bude platiť daňovú licenciu v sume 960 €.
Príklad č. 2:
Spoločnosť A, s. r. o., bola platiteľom dane od 30. 6. 2013. Vzhľadom na to, že za obdobie 12 kalendárnych mesiacov jej obrat neprekročil sumu 49 790 €, podala žiadosť o zrušenie registrácie k DPH. Daňový úrad zrušil registráciu k 1. 8. 2014. Spoločnosť sa ku koncu roka 2014 nepovažuje za platiteľa DPH a keďže obrat spoločnosti nepresiahol 500 000 €, spoločnosť bude platiť daňovú licenciu v sume 480 €.
Príklad č. 3:
Spoločnosť A, s. r. o., platiteľ DPH, vykázala v roku 2014:
- vlastnú daňovú povinnosť 700 €
- vlastnú daňovú povinnosť 2 500 €
- daňovú stratu 1 500 €
- Spoločnosť vykázala nižšiu daňovú povinnosť, ako je daňová licencia pre túto skupinu daňovníkov (960 €). Keďže vlastná daňová povinnosť je iba 700 €, bude si môcť zostávajúcu časť daňovej licencie (260 €) započítať v troch nasledujúcich zdaňovacích obdobiach za predpokladu, že dosiahne základ dane vyšší ako daňová licencia.
- Spoločnosť vykázala vlastnú daňovú povinnosť vyššiu, ako je daňová licencia. To znamená, že spoločnosť zaplatí daň podľa skutočne vykázanej daňovej povinnosti.
- Spoločnosť vykázala daňovú stratu. Spoločnosť zaplatí bez ohľadu na túto skutočnosť daňovú licenciu vo výške 960 € a bude si môcť daňovú licenciu započítať v troch nasledujúcich zdaňovacích obdobiach za predpokladu, že dosiahne základ dane vyšší ako daňová licencia.
Daňová licencia v zníženej sume (50 %)
U daňovníka, ktorého priemerný evidenčný počet zamestnancov vo fyzických osobách so zdravotným postihnutím za zdaňovacie obdobie je najmenej 20 % z celkového priemerného evidenčného počtu zamestnancov vo fyzických osobách podľa osobitného predpisu (vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 358/2011 Z. z., ktorou sa vydáva Program štátnych štatistických zisťovaní na roky 2012 až 2014), sa daňová licencia podľa odseku 2 znižuje na polovicu.
V zmysle metodiky Štatistického úradu SR citujem:
„Priemerný evidenčný počet zamestnancov v prepočítaných počtoch je aritmetickým priemerom denných evidenčných počtov zamestnancov za sledované obdobie prepočítaných na plnú zamestnanosť.
Prepočet sa vykoná na základe dĺžky pracovných úväzkov zamestnancov, v ojedinelých prípadoch podľa skutočne odpracovaných hodín.“
Inými slovami, pri určení nároku na zníženú sumu daňovej licencie je potrebné brať do úvahy skutočný úväzok zamestnanca.
Príklad č. 4:
Spoločnosť A, s. r. o., zamestnávala okrem iného občanov so zdravotným postihnutím. Po zohľadnení pracovných úväzkov zamestnancov je priemerný počet zamestnancov so zdravotným postihnutím 31 %. Vzhľadom na fakt, že spoločnosť je platiteľom DPH s obratom 600 000 € a vlastná daňová povinnosť po zohľadnení zápočtu daňovej straty je 2 000 € (menej ako daňová licencia vo výške 2 880 €), daňová licencia je po zohľadnení úľavy z platenia daňovej licencie len vo výške 1 440 €, teda menej ako daňová povinnosť, preto spoločnosť platí daň podľa skutočne vykázanej daňovej povinnosti.
Poznámka redakcie:
§ 46b zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov
1. Kto neplatí daňovú licenciu vôbec
Daňovú licenciu neplatí daňovník:
a) ktorému vznikla prvýkrát povinnosť podať daňové priznanie za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikol, okrem daňovníka, ktorý je právnym nástupcom daňovníka zrušeného bez likvidácie,
b) podľa § 12 ods. 3 a 4,
c) ktorý prevádzkuje aj chránenú dielňu alebo chránené pracovisko podľa osobitného predpisu,
d) za zdaňovacie obdobia podľa § 41 ods. 4, 6, 8 a 9.
Písmeno a) znamená právnickú osobu v zdaňovacom období, v ktorom vznikla. Inými slovami, ak právnická osoba vznikla v roku 2014, nebude v roku 2014 platiť daňovú licenciu. V prípade, ak zmení počas kalendárneho roka zdaňovacie obdobie na hospodársky rok, za toto obdobie už platiť bude.
Písmeno b) zahŕňa dva typy daňovníkov:
- ktorí nie sú založení alebo zriadení na podnikanie, čo konkrétne znamená záujmové združenia právnických osôb, profesijné komory, občianske združenia vrátane odborových organizácií, politické strany a politické hnutia, štátom uznané cirkvi a náboženské spoločnosti, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, obce, vyššie územné celky, rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, štátne fondy, vysoké školy, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, Sociálna poisťovňa, Kancelária Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, Fond ochrany vkladov, Slovenská kancelária poisťovateľov, Slovenský pozemkový fond, Rozhlas a televízia Slovenska, Garančný fond investícií, neinvestičné fondy, nadácie, neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, organizácie, ktorých nezisková činnosť vyplýva z osobitného predpisu, na základe ktorého vznikli; za daňovníkov, ktorí nie sú založení alebo zriadení na podnikanie, sa na účely tohto zákona nepovažujú obchodné spoločnosti nezaložené na účel podnikania.
Tieto právnické osoby majú jeden spoločný znak, že pri týchto právnických osobách neexistuje právo na podiel na zisku. Samozrejme to neznamená, že by nebolo možné získať majetkový prospech z týchto subjektov sprostredkovaným spôsobom. Z uvedeného dôvodu sa za daňovníkov, ktorí nie sú založení alebo zriadení na podnikanie, na účely tohto zákona nepovažujú obchodné spoločnosti nezaložené na účel podnikania. Je totiž zákonnou možnosťou založiť spoločnosť s ručením obmedzeným a akciovú spoločnosť i za iným účelom ako za účelom podnikania (napríklad na správu vlastného majetku). Tí, čo majú majetky skutočne veľké, už majú podobné spoločnosti dávno založené, akurát v krajinách so stabilnejším právnym poriadkom;
- daňovník, ktorý je verejnou obchodnou spoločnosťou, Národnou bankou Slovenska a Fondom národného majetku Slovenskej republiky.
Títo daňovníci majú osobitne vymedzený predmet dane a predmetom dane sú iba príjmy, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43.
Z hľadiska bežného občana je zaujímavý bod týkajúci sa verejnej obchodnej spoločnosti. Verejnou obchodnou spoločnosťou je spoločnosť, v ktorej aspoň dve osoby podnikajú pod spoločným obchodným menom a ručia za záväzky spoločnosti spoločne a nerozdielne celým svojím majetkom. Ide o právnickú osobu so zvláštnym daňovým režimom. Je síce právnickou osobou, ale je daňovníkom len pri príjmoch vyberaných zrážkou a výsledok hospodárenia sa rozdeľuje medzi spoločníkov, u ktorých je to príjem podľa § 6 ods. 1 písm. d) ZDP, čiže de facto ide o príjem zdaňovaný u fyzickej osoby.
Písmeno c) zahŕňa daňovníka, ktorý prevádzkuje aj chránenú dielňu alebo chránené pracovisko podľa osobitného predpisu,136bd) pričom poznámka 136bd) odkazuje na § 55 zákona č. 5/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
V písmene d) ide o daňovníka v konkurze a likvidácii. V tejto súvislosti je potrebné poznamenať, že vstupom daňovníka do konkurzu alebo likvidácie zaniká možnosť odpočtu daňovej licencie. V tejto súvislosti pre rok 2014 je možné využiť znenie prechodného ustanovenia § 52za ods. 8, ktoré umožňuje, aby daňovník, ktorý sa zrušuje s likvidáciou alebo na ktorého bol vyhlásený konkurz v priebehu kalendárneho roka 2014, neplatil daňovú licenciu za zdaňovacie obdobie, ktoré predchádza vstupu daňovníka do likvidácie, respektíve konkurzu, inými slovami za obdobie od začiatku kalendárneho roka 2014.
Poznámka redakcie:
§ 46b ods. 7 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov
2. Daňová licencia a hospodársky rok ako zdaňovacie obdobie
Daňová licencia a hospodársky rok ako zdaňovacie obdobie
Ľudia, ktorí čítajú aj prechodné ustanovenia zákona, vidia, že zákon nič nehovorí o hospodárskom roku, ktorý začína v roku 2013 a pokračuje v roku 2014. V zmysle zákona o účtovníctve účtovným obdobím môže byť aj hospodársky rok.
Citácia:
§ 3 ods. 4 až 6 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve
(4) Účtovným obdobím môže byť aj hospodársky rok. Hospodárskym rokom je obdobie nepretržite po sebe idúcich 12 kalendárnych mesiacov, ktoré nie je zhodné s kalendárnym rokom.
(5) K zmene účtovného obdobia môže dôjsť len k prvému dňu kalendárneho mesiaca. Pri zmene účtovného obdobia je obdobie od skončenia predchádzajúceho účtovného obdobia do začatia iného účtovného obdobia účtovným obdobím, ktoré je kratšie ako 12 kalendárnych mesiacov. To primerane platí aj pri vzniku alebo zániku účtovnej jednotky, pričom pri vzniku účtovnej jednotky začína prvé účtovné obdobie dňom vzniku účtovnej jednotky a pri zániku účtovnej jednotky končí posledné účtovné obdobie dňom zániku účtovnej jednotky.
(6) Účtovné obdobie, ktoré je hospodárskym rokom, uplatní účtovná jednotka písomným oznámením daňovému úradu
a) do 30 dní odo dňa vzniku účtovnej jednotky alebo
b) najmenej 15 dní pred zmenou účtovného obdobia účtovnej jednotky.
Inými slovami – podmienky daňovej licencie zakomponovalo Ministerstvo financií SR do ZDP cez poslanecký návrh tak, aby zmena zdaňovacieho obdobia nebola k 1. 12. 2013 možná (zákon bol schválený 3. 12. 2013), na čo využilo legislatívny proces. Na jednej strane zastáva stanovisko, že akékoľvek zvolenie výhodnejšieho daňového režimu je zneužitím zákona, čo je názor, ktorý je v rozpore s judikatúrou, a na druhej strane obíde pravidlá legislatívneho procesu a v tom problém nevidí.
Tie subjekty, ktoré si zvolili hospodársky rok a začal im v roku 2013, daňovú licenciu neplatia za toto obdobie, pretože prechodné ustanovenia ZDP túto možnosť neriešia.
Daňová licencia za kratšie zdaňovacie obdobie
S týmto úzko súvisí problematika daňovej licencie pri kratšom zdaňovacom období. ZDP na to myslí a hovorí, že za zdaňovacie obdobie kratšie ako 12 bezprostredne po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov sa daňová licencia vypočíta vo výške súčinu 1/12 daňovej licencie podľa § 46a odseku 1 a počtu kalendárnych mesiacov zdaňovacieho obdobia (§ 46b ods. 6 ZDP). Vzhľadom na to, že zdaňovacie obdobie je možné meniť iba k prvému dňu kalendárneho mesiaca, nevzniknú zásadnejšie výkladové problémy.
Príklad č. 5:
Na spoločnosť B, a. s., bol vyhlásený konkurz ku dňu 1. 3. 2015. Spoločnosť je platiteľom DPH a jej ročný obrat neprevyšuje 100 000 €.
Spoločnosť platí za obdobie od 1. 1. 2015 do 28. 2. 2015 daňovú licenciu vo výške (960 : 12) x 2 = 160 €. Za obdobie konkurzu daňovú licenciu neplatí v zmysle § 46b ods. 7 písm. d) ZDP.
Poznámka redakcie:
§ 46b zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov
3. Splatnosť daňovej licencie, Započítanie daňovej licencie na daňovú povinnosť
Splatnosť daňovej licencie
Daňová licencia je splatná v lehote na podanie daňového priznania. Tu urobil štát ústupok a umožnil v prechodných ustanoveniach zákona, aby daňový subjekt, ktorý mení v roku 2014 zdaňovacie obdobie z kalendárneho roka na hospodársky rok, platil daňovú licenciu za zdaňovacie obdobie, ktoré predchádza tejto zmene, v lehote na podanie daňového priznania za nasledujúce zdaňovacie obdobie (§ 52za ods. 9 ZDP).
Príklad č. 6:
Spoločnosť A, s. r. o., platiteľ DPH, zmenila k 1. 5. 2014 zdaňovacie obdobie z kalendárneho roka na hospodársky rok s trvaním od 1. 5. 2014 do 30. 4. 2015. Daňovú licenciu za obdobie od 1. 1. 2014 do 30. 4. 2014 v sume (960 : 12) x 4 = 320 € bude platiť až s daňovou licenciou za zdaňovacie obdobie končiace v roku 2015, teda za predpokladu nezmenených podmienok 960 + 320 € = 1 280 €, teda do 31. 7. 2015.
Započítanie daňovej licencie na daňovú povinnosť
Daňovník je v zmysle § 46b ods. 5 ZDP oprávnený započítať si kladný rozdiel medzi daňovou licenciou a vlastnou daňovou povinnosťou uvedenou v daňovom priznaní (teda o sumu, o ktorú daňová licencia prevyšuje sumu vlastnej daňovej povinnosti) najviac v troch bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích obdobiach nasledujúcich po zdaňovacom období, za ktoré bola daňová licencia zaplatená. Započítať si môže daňovú licenciu len s tou časťou daňovej povinnosti, ktorá prevyšuje sumu daňovej licencie.
Nárok na zápočet daňovej licencie zaniká uplynutím tretieho roka nasledujúceho po roku, za ktorý je platená. Teda daňová licencia za rok 2014 sa dá započítať na daňovú povinnosť najneskôr v roku 2017.
Ako už bolo vyššie uvedené, nárok na zápočet daňovej licencie zaniká ku dňu:
- vstupu daňovníka do likvidácie,
- vstupu daňovníka do konkurzu,
- zrušenia daňovníka bez likvidácie.
To okrem iného znamená, že vstupom daňovníka do reštrukturalizačného konania nezaniká nárok na zápočet daňovej licencie. Tu je okrem toho vidieť legislatívnu rýchlosť, pretože posledný bod nemá logiku. K zrušeniu daňovníka bez likvidácie nedochádza len v prípade výmazu ex offo (napríklad pri zamietnutí návrhu na vyhlásenie konkurzu), ale i pri zlúčení spoločností. Zlúčená spoločnosť je právnym nástupcom so všetkým, čo k tomu patrí, a preto vylúčiť možnosť zápočtu daňovej licencie je nesystémový prvok. Dokonca i pri umorovaní daňovej straty nemá zrušenie daňovníka bez likvidácie za následok zánik tohto nároku u právneho nástupcu.
Príklad č. 7:
Spoločnosť A, s. r. o., s obratom do 500 000 €, platiteľ DPH, mala nasledovné daňové povinnosti:
za rok 2014 0 € | daňová licencia 960 € |
za rok 2015 | 800 € |
za rok 2016 | 1 500 € |
za rok 2017 | 5 000 € |
Zdaňovacie
obdobie
| Daňová
licencia v €
| Daňová
povinnosť v €
| Daňová licencia
na zápočet v €
|
2014
| 960
| 0
| 960
|
2015
| 960
| 800
| 160
|
2016
| 960
| 1 500
| 0
|
2017
| 960
| 5 000
| 0
|
V roku 2014 platí 960 € daňovú licenciu s tým, že na zápočet v rokoch 2015, 2016 a 2017 zostáva suma 960 €. V roku 2015 platí daňovú licenciu 960 € a rozdiel 160 € zostáva na zápočet v rokoch 2016, 2017, 2018. V roku 2016 má vlastnú daňovú povinnosť vyššiu ako daňová licencia a rozdiel medzi daňovou licenciou a daňovou povinnosťou 540 € použije na zápočet daňovej licencie v roku 2014 (zostáva započítať 420 € za rok 2014 a 160 € za rok 2015). V roku 2017 má daňovú povinnosť v sume 5 000 €, čo je viac ako daňová licencia a rozdiel medzi daňovou licenciou a vlastnou daňovou povinnosťou v sume 4 040 € je použitý na zápočet zvyšku daňovej licencie za rok 2014 v sume 420 € a 160 € za rok 2015.
Poznámka redakcie:
§ 46b ods.4 a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov
4. Daňová licencia a preddavky na daň
Tu môžu nastať dve situácie podľa § 46b ods. 9 ZDP:
Daňová povinnosť je vyššia ako daňová licencia – v tomto prípade sa kladný rozdiel medzi preddavkami na daň a daňou použije na úhradu budúcich preddavkov alebo sa daňovníkovi na základe žiadosti vráti.
Daňová povinnosť je nižšia ako daňová licencia – v takom prípade sa kladný rozdiel medzi preddavkami na daň a minimálnou daňou započíta na budúce preddavky alebo sa daňovníkovi vráti na základe žiadosti. Zároveň kladný rozdiel medzi daňovou licenciou a daňou sa započíta na budúcu daňovú povinnosť (ak bude vyššia ako minimálna daň).
Príklad č. 8:
Spoločnosť C, a. s., v sledovanom období neprekročila obrat 500 000 € a mala nasledovnú daňovú povinnosť:
Rok | Daňová povinnosť |
2013 | 4 000 € |
2014 | 800 € |
2015 | 3 200 € |
2016 | 800 € |
2017 | 1 500 € |
Rok
| Daňová
povinnosť v €
| Daňová
licencia v €
| Daňová licencia na zápočet v €
| Daň na úhradu po
zápočte daňovej licencie v €
|
2013
| 4 000
| 0
| 0
| 0
|
2014
| 800
| 960
| 160
| – 3 040
(– 4 000 + 960)
|
2015
| 3 200
| 960
| 0
| 3 040
(3 200 – 160)
|
2016
| 800
| 960
| 160
| – 2 240
(– 3 200 + 960)
|
2017
| 4 500
| 960
| 0
| 4 340
(4 500 – 160)
|
Poznámka: Vratky dane sú mínusom.
Zápočet preddavkov
V roku 2013 sa daňová licencia neuplatní. Daňový subjekt platí preddavky 4 000 € z poslednej známej daňovej povinnosti v roku 2014.
V roku 2014 je daňová povinnosť 800 €, a teda nižšia ako daňová licencia – kladný rozdiel medzi daňovou povinnosťou a daňovou licenciou vo výške 160 € bude môcť byť započítaný v nasledujúcich troch zdaňovacích obdobiach.
Daňová povinnosť je nižšia ako daňová licencia podľa § 46b ods. 9 písm. b) ZDP, kladný rozdiel medzi zaplatenými preddavkami a minimálnou výškou dane sa použije na budúce preddavky alebo sa na základe žiadosti daňovníkovi vráti a súčasne kladný rozdiel medzi daňovou licenciou a daňou bude možné započítať podľa § 46b ods. 5 ZDP – v tabuľke to zobrazuje mínusová hodnota – 3 040 € (– 4 000 + 960).
V roku 2015 má daňový subjekt daňovú povinnosť vyššiu ako daňová licencia a preddavky neboli platené, takže nie je čo započítať ani vrátiť, ale zohľadníme sumu 160 € – kladný rozdiel medzi minimálnou výškou dane a daňovou povinnosťou v roku 2014 sa zohľadní (§ 46b ods. 5 ZDP) ako kvázi preddavok na daň a daňový subjekt zaplatí iba 3 040 € ako daňovú povinnosť a vznikne mu povinnosť platiť preddavky na daň.
V roku 2016 je daňová povinnosť 800 €.
Daňová povinnosť je nižšia ako daňová licencia [§ 46b ods. 9 písm. b) ZDP] – kladný rozdiel medzi zaplatenými preddavkami a minimálnou výškou dane sa použije na budúce preddavky alebo sa na základe žiadosti daňovníkovi vráti a súčasne kladný rozdiel medzi daňovou licenciou a daňou bude možné započítať podľa § 46b ods. 5 ZDP – v tabuľke to zobrazuje mínusová hodnota – 2 240 € (– 3 200 + 960).
V roku 2017 je daňová povinnosť 4 500 €. To je viac ako daňová licencia, takže daňový subjekt platí daň podľa zistenej daňovej povinnosti.
Zároveň 160 € z roku 2016 sa zohľadní (§ 46b ods. 5 ZDP) ako kvázi preddavok na daň a daňový subjekt zaplatí iba 4 340 € (4 500 – 160) a vznikne mu povinnosť platiť preddavky na daň.
Poznámka redakcie:
§ 46b ods. 9 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov
5.Daňová licencia a možnosť poukázania podielu zaplatenej dane
Zákon o dani z príjmov umožňuje daňovníkovi poukázať podiel zaplatenej dane ním určeným prijímateľom zo sumy daňovej licencie (§ 46b ods. 10, § 50 ods. 4 ZDP).
Príklad č. 9:
Spoločnosť C, a. s., dosiahla nasledovnú daňovú povinnosť:
(údaje z predchádzajúceho príkladu)
Rok
| Daňová povinnosť
v €
| Daňová licencia
v €
| Daňová licencia na zápočet
v €
| Preddavky
v €
| Daň na úhradu
v €
| Suma na účely poukázania dane v €
|
2013
| 4 000
| 0
| 0
| 0
| 4 000
| 4 000
|
2014
| 800
| 960
| 160
| 4 000
| – 3 040
(– 4 000 + 960)
| 960
|
2015
| 3 200
| 0
| 0
| 0
| 3 040
(3 200 – 160)
| 3 200
|
2016
| 800
| 960
| 160
| 3 200
| – 2 240
(– 3 200 + 960)
| 960
|
2017
| 1 500
| 0
| 0
| 0
| 1 340
(1 500 – 160)
| 1 500
|
Suma podielu zaplatenej dane 1,5 %, respektíve 2 % bude vypočítavaná z vyčíslenej daňovej povinnosti (respektíve daňovej licencie), a to aj za predpokladu, že si v danom roku započíta daňovník na úhradu časť daňovej licencie.
Poznámka redakcie:
§ 46b ods. 10 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov
6. Opatrenia na elimináciu daňovej licencie
Ako sme už na úvod uviedli, problémom daňovej licencie je pomerne nešťastne definovaná legislatívna skratka obrat.
Tento odkazuje na zákon č. 479/2009 Z. z., ktorý však v § 6 ods. 4 výslovne ustanovuje, že pojem obrat sa definuje výlučne na účely odseku 3 (§ 6 ods. 3 zákona 479/2009 Z. z.), ktorý upravuje príslušnosť daňového úradu pre vybrané daňové subjekty.
Keďže poznámka pod čiarou nemá samostatný normatívny charakter a odkazuje na celé ustanovenia § 6 ods. 4 zákona č. 479/2009 Z. z., mohlo by sa konštatovať, že definícia obratu je nedostatočná pre účely ZDP. Keby výklad platil, potom by pojem obratu z právneho hľadiska neexistoval a chýbala by základná veličina na určenie daňovej licencie pre daňové subjekty.
Navyše existujú právnické osoby, ktoré nevykazujú hospodársky výsledok v sústave jednoduchého ani podvojného účtovníctva.
Kto neverí, nech si pozrie ustanovenie § 17 ods. 1 písm. c) a d) ZDP a uvidí, že sú osoby, ktoré vykazujú výsledok hospodárenia podľa medzinárodných účtovných štandardov pre finančné výkazníctvo (aj keď sú povinné viesť evidenciu v rozsahu a spôsobom ustanoveným pre sústavu podvojného účtovníctva), ale to nie pojmovo to isté, ako je vedenie podvojného účtovníctva, a osoby, ktoré vychádzajú z rozdielu medzi príjmami a výdavkami.
Toto je však skôr upozornenie na nedokonalosť legislatívnej techniky.
Oveľa efektívnejšou metódou, ako neplatiť zbytočne daňovú licenciu pre daňový subjekt, ktorému nevychádza potrebná daňová povinnosť a platil by daňovú licenciu prakticky za nič, je neuplatniť si primeranú časť nákladov v zdaňovacom období, za ktoré platí daňovú licenciu a tieto náklady si môže uplatniť ako opravu chýb minulých účtovných období v nasledujúcom zdaňovacom období.
V zmysle ustanovenia § 17 ods. 29 ZDP si to môže dovoliť bez rizika postihov a bez rizika podávania dodatočného daňového priznania (uplatnil si nižšie náklady, ako mohol).
Poznámka redakcie:
§ 46b zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov
7. Daňová licencia a Ústavný súd SR
V súčasnej dobe je na Ústavnom súde SR návrh skupiny poslancov na vyslovenie nesúladu § 46b a § 52za ods. 8 a 9 zákona č. 463/2013 Z. z., ktorým sa novelizuje ZDP, s ustanoveniami článku 35 ods. 1 v spojitosti s článkom 13 ods. 3 a 4 a článkom 55 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky a s ustanoveniami článku 26 ods. 1 v spojitosti s článkom 4 ods. 3 a 4 Listiny základných práv a slobôd.
Vzhľadom na pomerne značný rozsah tejto problematiky by toto mohlo byť predmetom samostatného článku.
V zásade sa v podnete poslancov napáda porušenie zásad legislatívneho procesu, kedy návrh na zavedenie daňových licencií bol do zákona zakomponovaný v druhom čítaní na základe schválenia príslušných bodov spoločnej správy výborov, čím bolo obídené pripomienkové konanie.
Ďalej sa namieta porušenie práva na podnikanie (čl. 35 Ústavy SR), ďalej právna úprava obmedzujúca hospodársku súťaž (čl. 55 ods. 2 Ústavy SR) a tiež sa namieta porušenie princípu proporcionality, ktorý sa musí rešpektovať pri obmedzovaní základných ľudských práv a slobôd (čl. 13 ods. 4 Ústavy SR).
Tento princíp Ústavný súd SR definoval napríklad v rozhodnutí PL. ÚS 3/2000 nasledovne:
„Zákonodarca musí aj pri zmene chráneného právneho postavenia – aby zásah bol ústavnoprávne prípustný – vychádzať z princípu proporcionality, ktorý je vlastný právnemu štátu.
Tento princíp predovšetkým znamená primeraný vzťah medzi cieľom (účelom) sledovaným štátom a použitými prostriedkami.
V týchto súvislostiach cieľ (účel) sledovaný štátom smie byť sledovaný; prostriedky, ktoré štát použije, môžu byť použité; použitie prostriedkov na dosiahnutie účelu je vhodné; použitie prostriedkov na dosiahnutie účelu je potrebné a nevyhnutné.
Kritérium alebo princíp vhodnosti znamená, že stav, ktorý štát vytvorí zásahom, a stav, v ktorom treba sledovaný cieľ vidieť ako uskutočnený, sa nachádzajú vo vzájomnej súvislosti; cieľ musí byť v súlade s prostriedkom.
Nevyhnutnosť znamená, že neexistuje iný stav, ktorý štát bez veľkej námahy môže rovnako vytvoriť, ktorý občana zaťažuje menej a ktorý súvisí so stavom, v ktorom treba sledovaný účel pokladať za uskutočnený.
Inými slovami, cieľ nesmie byť dosiahnuteľný rovnako účinným, ale menej zaťažujúcim prostriedkom.“
Zatiaľ Ústavný súd SR nerozhodoval o tomto návrhu žiadnym spôsobom, takže momentálne sú všetky možnosti otvorené.
Poznámka redakcie:
§ 46b zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov
Autor: JUDr. Samuel Diatka
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace komentované ustanovenia
Súvisiace právne predpisy ZZ SR