Opatrenia na zlepšenie podnikateľského prostredia – „podnikateľské kilečko“

Komplexný prehľad opatrení prijatých v rámci tzv. podnikateľského kilečka, ktoré majú zlepšiť podmienky na podnikanie a oživiť ekonomiku. Vo viac ako 40 okruhoch predstavujeme jednotlivé úľavy a prehľadne uvádzame, čo menia v praxi.

Dátum publikácie:17. 9. 2020
Autor:Ing. Eva Gášpárová

tt_vahy-ruky

Stručne:

S cieľom všeobecnej podpory podnikateľského prostredia pomocou opatrení napomáhajúcich oživeniu ekonomiky Národná rada SR schválila zákon č. 198/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutého opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby Covid-19.

V zákone sú schválené opatrenia administratívnej povahy, ako aj odstránenia byrokratických obmedzení malých a stredných podnikateľov a živnostníkov.

Cieľom zákona je všeobecná podpora podnikateľského sektora pomocou opatrení napomáhajúcich oživeniu ekonomiky v čase nasledujúcom po útlme spôsobenom pandémiou choroby Covid-19.

Zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia 21. 7. 2020, okrem niektorých ustanovení, ktoré nadobudnú účinnosť 1. 9. 2020, 1. 1. 2021, 1. 7. 2021, 1. 1. 2022 a 1. 1. 2023 (viac v popise k jednotlivým opatreniam).

 

Zmenou a doplnením predmetných zákonov sa zavádzajú nasledovné opatrenia:

1. Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník

Zjednodušuje sa možnosť nominálneho zvýšenia základného imania spoločnosti s ručením obmedzeným. Podľa § 144 Zákonníka práce valné zhromaždenie môže rozhodnúť, že nerozdelený zisk spoločnosti s ručením obmedzeným alebo iné vlastné zdroje spoločnosti sa môžu použiť na zvýšenie základného imania spoločnosti. Zvýšiť základné imanie vyššie uvedeným spôsobom je možné na základe schválenej riadnej individuálnej účtovnej závierky ku dňu, od ktorého ku dňu konania valného zhromaždenia neuplynulo viac ako šesť mesiacov, pričom overenie účtovnej závierky audítorom sa nevyžaduje, ak:

  • sa na zvýšenie základného imania použije nerozdelený zisk, ktorý by inak mohol byť vyplatený spoločníkom,
  • a hodnota zvýšenia základného imania nepresahuje hodnotu základného imania pred jeho zvýšením.

Pôvodne sa pri zvýšení základného imania z nerozdeleného zisku alebo iných vlastných zdrojov vyžadovalo, aby účtovná závierka, ktorej výsledky majú byť použité ako podklad pre zvýšenie základného imania, bola overená audítorom. Táto podmienka bola zo zákona vypustená. Ak sa na zvýšenie základného imania spoločnosti s ručením obmedzeným použije nerozdelený zisk, ktorý by inak mohol byť vyplatený spoločníkom a hodnota zvýšenia základného imania nepresahuje hodnotu základného imania pred jeho zvýšením, účtovná závierka spoločnosti už nemusí byť overená audítorom.

Príklad č. 1:

Hodnota základného imania spoločnosti s ručením obmedzeným je 5 000 €. Spoločníci sa dohodnú na zvýšení základného imania z nerozdeleného zisku, ktorý by inak mohol byť vyplatený spoločníkom. Zvýšenie základného imania bude na základe schválenej individuálnej účtovnej závierky, pričom platí, že ku dňu konania valného zhromaždenia neuplynulo viac ako 6 mesiacov odo dňa, ku ktorému sa táto účtovná závierka zostavuje.

Ak za z nerozdeleného zisku použije na zvýšenie základného imania:

  • 2 000 €, overenie účtovnej závierky audítorom nie je potrebné, pretože hodnota zvýšenia základného imania nepresahuje hodnotu základného imania pred jeho zvýšením a sú splnené ostatné podmienky podľa § 144 Obchodného zákonníka,
  • 10 000 €, overenie účtovnej závierky audítorom sa vyžaduje, preto­že hodnota zvýšenia základného imania presahuje hodnotu základného imania pred jeho zvýšením.

Podľa § 208 ods. 2 zákonníka zvýšiť základné imanie z majetku akciovej spoločnosti je možné iba na základe schválenej riadnej individuálnej účtovnej závierky, ak ku dňu konania valného zhromaždenia uplynulo najviac šesť mesiacov od dňa, ku ktorému sa táto účtovná závierka zostavuje, t. j. podmienka overenia účtovnej závierky audítorom sa zrušila.

2. Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)

Zjednodušuje sa postup pri zápise viazanej živnosti pravidelnej kontroly vykurovacích a klimatizačných systémov pre oprávnené osoby na základe potvrdenia o zápise do zoznamu odborne spôsobilých osôb podľa § 7 ods. 1 zákona č. 314/2012 Z. z. o pravidelnej kontrole vykurovacích systémov a klimatizačných systémov (príloha č. 2 Viazané živnosti, skupina 214 – Ostatné, poradové číslo 79).

3. Zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch

V prílohe sadzobníka správnych poplatkov časti VIII sa znižuje správny poplatok z 50 € na 30 € pre fyzické osoby podnikateľov a právnické osoby, ktoré Úradu verejného zdravotníctva SR zasielajú oznámenie o zložení a označovaní výživových doplnkov a nových potravín, ktoré sa umiestňujú na trh [príloha sadzobníka správnych poplatkov časť VIII. Finančná správa a obchodná činnosť, položka 150 písm. ab)].

.

.

.

40. Zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby Covid-19

Zavedené opatrenia sa týkajú:

  • preddavkov na daň z príjmov právnickej osoby,
  • odpočtu daňovej straty,
  • osobitného odvodu vybraných finančných inštitúcií (bankový odvod),
  • použitia rozpočtovaných kapitálových výdavkov.

Podľa § 24a ods. 7 zákona, ak zaplatené preddavky na daň z príjmov právnickej osoby splatné od začiatku zdaňovacieho obdobia do konca kalendárneho roka, v ktorom daňovníkovi uplynula lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby podľa § 21 zákona alebo podľa § 49 ods. 2 a 3 zákona o dani z príjmov, sú nižšie, ako vyplývajú z výpočtu podľa daňového priznania, v ktorom je uvedená daň za predchádzajúce zdaňovacie obdobie, daňovník nie je povinný zaplatiť rozdiel vzniknutý na zaplatených preddavkoch na daň z príjmu právnickej osoby od začiatku zdaňovacieho obdobia do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania, a to v zdaňovacom období, na ktoré sa preddavky na daň platia a ktorým je:

  • kalendárny rok, ktorý začal 1. 1. 2020,
  • zdaňovacie obdobie, v ktorom došlo k zmene zdaňovacieho obdobia z kalendárneho roka na hospodársky rok,
  • hospodársky rok, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania podľa zákona o dani z príjmov uplynie počas obdobia pandémie, alebo hospodársky rok, ktorého aspoň jeden mesiac uplynie od 1. 1. 2020 do 31. 12. 2020.

Z uvedeného vyplýva, že vyrovnanie zaplatených preddavkov na daň z príjmov právnickej osoby v súlade s § 42 ods. 9 zákona o dani z príjmov sa robiť nebude. Do konca kalendárneho mesiaca po podaní daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby po skončení pandémie alebo do konca kalendárneho mesiaca po uplynutí lehoty na podanie podľa § 49 ods. 2 a 3 zákona o dani z príjmov, ak táto lehota je dlhšia ako lehota po skončení obdobia pandémie u daňovníkov, ktorí:

  • platili nižšie preddavky na daň z príjmu právnickej osoby,
  • neplatili preddavky podľa § 42 zákona o dani z príjmov (napr. nový daňovník, daňovník s daňovou povinnosťou nižšou ako 5 000 €, na základe rozhodnutia o stanovení preddavkov inak),
  • neplatili preddavky podľa § 24a ods. 1 zákona o mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti z dôvodu poklesu tržieb najmenej o 40 % v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho kalendárneho roka,
  • neplatili preddavky podľa nariadenia vlády SR č. 104/2020 Z. z. o rozsahu a osobitných podmienkach uplatňovania opatrení v oblasti dane z príjmov v súvislosti s pandémiou.

Vyrovnanie rozdielu na preddavkoch zaplatených a splatných od začiatku zdaňovacieho obdobia do lehoty na podanie daňového priznania sa nevykoná a preddavky zaplatené na zdaňovacie obdobie 2020 alebo príslušný hospodársky rok sa započítajú na úhradu dane za toto zdaňovacie obdobie v súlade s § 51c zákona o dani z príjmov.

Príklad:

Ak vláda SR vyhlási skončenie pandémie v auguste 2020, lehota na podanie daňového priznania za rok 2019 podľa § 21 ods. 1 zákona o mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti skončí 30. 9. 2020. Daňovník so zdaňovacím obdobím kalendárny rok podá daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za zdaňovacie obdobie 2019 dňa 30. 9. 2020, z ktorého mu vyplynie povinnosť platiť mesačné preddavky na daň vo výške 2 000 €.

Do lehoty na podanie daňového priznania preddavky neplatil.

Podľa § 24a ods. 7 zákona o mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti daňovník nie je povinný zaplatiť rozdiel na preddavkoch za január až september vo výške 18 000 € (9 x 2 000 €) do 31. 10. 2020.

V roku 2020 po podaní daňového priznania bude platiť mesačné preddavky za október až december 2020 a v roku 2021 za január až marec 2021 vo výške 2 000 €. V zdaňovacom období 2020 bude mať predpísané a zaplatené preddavky vo výške 6 000 € (3 x 2000 €), ktoré započíta na úhradu dane za toto zdaňovacie obdobie v súlade s § 51c zákona o dani z príjmov.

 

Podľa § 24b ods. 2 zákona odpočet daňovej straty podľa § 24b ods. 1 zákona môže daňovník uplatniť iba v jednom zdaňovacom období, ak lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov uplynie v roku 2020 za viaceré zdaňovacie obdobia.

V súlade s § 24 ods. 1 zákona neuplatnené daňové straty podľa zákona o dani z príjmov za zdaňovacie obdobia ukončené v rokoch 2015 až 2018 môže daňovník, ktorý je právnickou osobou, odpočítať od základu dane najviac v úhrnnej hodnote 1 000 000 €, ak posledný deň lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie uplynie v období od 1. 1. 2020 do 31. 12. 2020.

Z uvedeného vyplýva, že touto zmenou dochádza k zmene skutočnosti, na základe ktorej je možné uplatniť odpočet daňových strát za zdaňovacie obdobia ukončené v rokoch 2015 až 2018 u daňovníka so zdaňovacím obdobím hospodársky rok, a to z lehoty ukončenia zdaňovacieho obdobia (najskôr 31. 10. 2019) na uplynutie lehoty na podanie daňového priznania v roku 2020, t. j. nie je rozhodujúce, kedy skončí zdaňovacie obdobie, ale rozhodujúca je skutočnosť, aby riadna alebo predĺžená lehota na podanie daňového priznania uplynula v priebehu roka 2020.

Zároveň sa jednoznačne ustanovuje, že odpočet daňových strát je možné uplatniť iba v jednom zdaňovacom období, ak by došlo k situácii, že v priebehu roka 2020 uplynie u daňovníka lehota na podanie daňového priznania za viac zdaňovacích období.

Príklad:

Daňovník so zdaňovacím obdobím hospodársky rok od 1. 10. 2018 do 30. 9. 2019 mal predĺženú lehotu na podanie daňového priznania podľa § 49 ods. 3 písm. b) zákona o dani z príjmov do 31. 3. 2020.

Keďže lehota na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie hospodársky rok, ktorý končí 30. 9. 2019, uplynie až v roku 2020, daňovník spĺňa podmienku uvedenú v § 24b ods. 2 zákona o mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti a môže si uplatniť odpočet daňových strát vykázaných za zdaňovacie obdobia ukončené v rokoch 2015 až 2018.

 

Článok je skrátený. Celý článok: Opatrenia na zlepšenie podnikateľského prostredia – „podnikateľské kilečko“

Vybrané ustanovenia:

8. Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve

10. Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení

12. Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

40. Zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby Covid-19


Autor: Ing. Eva Gášpárová

Súvisiace odborné články

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 198/2020 Z. z. Novely zákonov v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia COVID-19

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.