Koronavírus – opatrenia v oblasti dane z príjmov (aktualizovaný po 96/2020 Z. z., 104/2020 Z. z. a 120/2020 Z. z.)

Vláda SR v nadväznosti na šírenie koronavírusu COVID-19 v SR sa rozhodla rôznymi opatreniami zabrániť šíreniu koronavírusu a zmierniť ekonomické dosahy tohto vírusu na firmy a obyvateľstvo. Jedným z takýchto opatrení bolo schválenie nariadenia vlády SR č. 48/2020 Z. z. o zániku daňového nedoplatku zodpovedajúceho nezaplatenej sankcii prislúchajúcej k zaplatenej dani z príjmov a zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19.

Pozn. redakcie:

9/2020: Zákonom č. 264/2020 Z. z. sa skončia k 30. septembru 2020 lex korona opatrenia v oblasti daní. Daňové priznania k dani z príjmov za rok 2019 sa budú podávať k 31. októbru 2020. Viac: Prehľad zrušených lex korona opatrení vo finančnej oblasti k 30. 9. 2020 a k 31. 12 2020

Obsah

Dátum publikácie:19. 4. 2020
Autor:Ing. Michaela Vidová
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov
Právny stav od:4. 4. 2020
Právny stav do:31. 12. 2021

- aktualizované po zverejnení zákona č. 96/2020 Z. z. účinného od 25. apríla 2020

- doplnené po nariadení vlády č. 104/2020 Z. z. - Nariadenie vlády Slovenskej republiky o rozsahu a osobitných podmienkach uplatňovania opatrení v oblasti dane z príjmov v súvislosti s pandémiou (účinné od 30. 4. 2020)

- po prijatí zákona 120/2020 Z. z. (účinný od 20. 5. 2020) bola doplnená časť 2.5.3. - Zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov platených do podania daňového priznania

1. Nariadenie vlády SR č. 48/2020 Z. z.

Vláda SR v nadväznosti na šírenie koronavírusu COVID-19 v SR sa rozhodla rôznymi opatreniami zabrániť šíreniu koronavírusu a zmierniť ekonomické dosahy tohto vírusu na firmy a obyvateľstvo. Jedným z takýchto opatrení, ktoré bolo potrebné urobiť v čo najkratšom čase v oblasti dane z príjmov, a to vzhľadom na blížiaci sa termín podania daňového priznania bolo schválenie nariadenia vlády SR č. 48/2020 Z. z. o zániku daňového nedoplatku zodpovedajúceho nezaplatenej sankcii prislúchajúcej k zaplatenej dani z príjmov (ďalej len „nariadenie vlády SR“). Nariadenie vlády SR sa vzťahuje na všetkých daňovníkov bez rozdielu a nadobudlo účinnosť 19. 3. 2020.

Podľa § 1 nariadenia vlády SR dňom 1. 1. 2021 zaniká daňový nedoplatok, ktorým je nezaplatená sankcia prislúchajúca k dani z príjmov za oneskorené podanie daňového priznania k dani z príjmov a za nezaplatenie dane z príjmov v zákonom ustanovenej lehote za podmienok podľa § 1 ods. 2 nariadenia vlády SR.

V súlade s § 1 ods. 2 nariadenia vlády SR. daňový nedoplatok podľa odseku 1 zaniká daňovému subjektu za zdaňovacie obdobie, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania uplynie 31. 3. 2020, 30. 4. 2020 alebo 31. 5. 2020, ak daňový subjekt splnil súčasne dve podmienky:

  • takéto daňové priznanie podal najneskôr 30. 6. 2020 a
  • daň z príjmov zaplatil najneskôr 30. 6. 2020.

Z uvedeného vyplýva, že daňovníkovi, ktorý má podať daňové priznanie za zdaňovacie obdobie 2019 v lehote do 31. 3. 2020, daňovníkovi s hospodárskym rokom alebo iným zdaňovacím obdobím v lehote do 30. 4. 2020 alebo do 31. 5. 2020, za podmienky, že najneskôr 30. 6. 2020 podá daňové priznanie a v tejto lehote daň zaplatí, zanikne dňom 1. 1. 2021 daňový nedoplatok na dani z príjmov, ktorým je sankcia za oneskorené podanie daňového priznania, ako aj sankcia za nezaplatenie dane z príjmov v ustanovenej lehote.

Rovnako zaniká sankcia, ktorou je úrok z omeškania daňovníkovi, ktorý podal daňové priznanie v zákonom ustanovenej lehote, ale daň zaplatil najneskôr 30. 6. 2020.

Nariadenie vlády SR zároveň rieši aj sankcie za oneskorené podanie hlásenia o vyúčtovaní dane a o úhrne príjmov zo závislej činnosti poskytnutých jednotlivým zamestnancom bez ohľadu na to, či ide o peňažné plnenie alebo nepeňažné plnenie za uplynulé zdaňovacie obdobie, o zrazených preddavkoch na daň, o zamestnaneckej prémii, o daňovom bonuse a o daňovom bonuse na zaplatené úroky (ďalej len „hlásenie“).

Daňovým nedoplatkom je podľa § 1 ods. 1 nariadenia vlády SR nezaplatená sankcia prislúchajúca k dani za oneskorené podanie hlásenia a za nezaplatenie dane v lehote na podanie hlásenia. Podľa § 1 ods. 2 nariadenia vlády SR dňom 1. 1. 2021 zaniká daňový nedoplatok daňovému subjektu za zdaňovacie obdobie, ktorého posledný deň lehoty na podanie hlásenia uplynie 30. 4. 2020, ak daňový subjekt splnil súčasne dve podmienky:

  • takéto hlásenie podal najneskôr 30. 6. 2020 a
  • daň zaplatil najneskôr 30. 6. 2020.

Rovnako ako pri daňovom priznaní k dani z príjmov a hlásení sa postupuje aj pri poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, ktorí mali povinnosť podať do 31. 3. 2020 oznámenie o zrazení a odvedení dane z určených plnení a odviesť zrazenú daň.

Na základe nariadenia vlády SR teda nedochádza k posunu lehoty na podanie daňového priznania, hlásenia a oznámenia o zrazení a odvedení dane, ale iba k zániku sankcie za oneskorené podanie daňového priznania (hlásenia a oznámenia) a sankcie za nezaplatenie alebo odvedenie dane z príjmov v ustanovenej lehote. Ako je vyššie uvedené, nariadenie vlády SR bolo opatrenie, ktoré bolo potrebné prijať v čo najkrašom čase a následne vláda SR pripravila ďalšie ekonomické opatrenia, ktoré by mali pomôcť daňovníkom preklenúť obdobie pandémie, a to už prostredníctvom špeciálneho zákona, ktorý rieši opatrenia vo finančnej oblasti.


2. Zákon č. 67/2020 Z. z. (Lex korona I.)

V súvislosti s riešením situácie z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeného korona vírusom SARS-CoV-2 na území SR v oblasti daní z príjmov po urýchlenom opatrení, ktorým bolo prijatie nariadenia vlády SR, bol v skrátenom legislatívnom konaní schválený zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (ďalej len „Lex korona I.“). Tento zákon je účinný od 4. 4. 2020.

Súčasťou Lex korona I. sú opatrenia v oblastiach, ktoré si vyžadovali okamžité účinné riešenia zamerané na zmiernenie dosahov pandémie na podnikateľské prostredie a cieľom bola ochrana, resp. pomoc fyzickým osobám – nepodnikateľom, podnikateľom, ako aj zamestnávateľom pred následkami pandémie.

Lex korona I. definuje obdobie pandémie ako časové obdobie od 12. 3. 2020, keď vláda SR vyhlásila mimoriadnu situáciu podľa § 8 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeného korona vírusom SARS-CoV-2 na území SR do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda SR mimoriadnu situáciu odvolá, a až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa Lex korona I.

Vzhľadom na skutočnosť, že v súčasnosti nie je možné predvídať skončenie mimoriadnej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19, ako aj s ohľadom na skutočnosť, že pravdepodobne nebude možné ukončiť aplikáciu všetkých opatrení podľa Lex korona I. po skončení tejto mimoriadnej situácie, zákon vymedzuje právomoc vláde Slovenskej republiky s ohľadom na aktuálny vývoj ekonomickej, sociálnej alebo zdravotnej situácie ponechať v platnosti niektoré opatrenia podľa tohto zákona aj po nejaký čas po skončení mimoriadnej situácie.

V oblasti dane z príjmov bolo prijatých niekoľko opatrení, ktoré sa predovšetkým vzťahovali na posunutie zákonných lehôt, z ktorých vyplývala povinnosť daňovníka vykonania určitých úkonov.

Úprava v Lex korona I. stanovuje výlučne špeciálne lehoty na vykonanie týchto úkonov, pričom všetky ďalšie povinnosti vyplývajúce z týchto úkonov ako napr. spôsob podania, vymedzenie osôb, ktorých sa to týka, zostávajú platné tak, ako sú upravené v jednotlivých ustanoveniach zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“). Opatrenia v oblasti dane z príjmov rieši siedma hlava, a to konkrétne § 21 až § 24 Lex korona I.

Opatrenia sa vzťahujú na všetkých daňovníkov bez výnimiek.

Lex korona I. bol novelizovaný zákonom č. 75/2020 Z. z., ktorý však neobsahoval žiadne opatrenia v oblasti dane z príjmov.

Zákon Lex korona I. bol s účinnosťou od 25. 4. 2020 novelizovaný, a to zákonom č. 96/2020 Z. z. (ďalej len „Lex korona III.), ktorým boli spresnené opatrenia týkajúce sa asignácie dane a doplnené ďalšie opatrenia v oblasti dane z príjmov. V Lex korona III. sa zaviedli špeciálne postupy pri platení preddavkov na daň z príjmov fyzických aj právnických osôb a na umorenie daňových strát vykázaných za zdaňovacie obdobia 2015 až 2018.


2.1. Daňové priznanie k dani z príjmov

2.1.1. Daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby a fyzickej osoby podnikateľa

Zdaňovacím obdobím u daňovníka fyzickej osoby je kalendárny rok a u daňovníka, ktorý je právnickou osobou, kalendárny rok, hospodársky rok alebo iný v ZDP vymedzený časový úsek kratší ako 12 bezprostredne po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov, napr. pri vstupe daňovníka do konkurzu, likvidácie, pri zrušení daňovníka bez likvidácie.

V súlade s § 49 ods. 2 ZDP sa daňové priznanie k dani z príjmov podáva do 3 kalendárnych mesiacov po skončení zdaňovacieho obdobia, ak daňovník nevyužije možnosť predĺženia lehoty na podanie daňového priznania. V lehote na podanie daňového priznania je daň aj splatná.

Daňovník – právnická osoba (okrem daňovníka v konkurze alebo v likvidácii) a fyzická osoba – podnikateľ (okrem daňovníka v konkurze) si môže predĺžiť lehotu na podanie daňového priznania oznámením:

  • najviac o tri celé kalendárne mesiace podľa § 49 ods. 3 písm. a) ZDP, v tejto novej lehote je daň aj splatná;
  • najviac o šesť celých kalendárnych mesiacov podľa § 49 ods. 3 písm. b) ZDP, ak súčasťou príjmov daňovníka sú zdaniteľné príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí, v tejto novej lehote je daň aj splatná.

Podľa § 21 ods. 1 Lex korona I. sa daňové priznanie k dani z príjmov za zdaňovacie obdobie, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov podľa § 49 ods. 2 a 3 ZDP uplynie počas obdobia pandémie, podáva v lehote do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie, ak odseky 2 až 5 ustanovenia § 21 neustanovujú inak. V tejto lehote je daňovník daň aj povinný zaplatiť.

Posun lehoty na podanie daňového priznania sa vzťahuje na situácie zdaňovacieho obdobia, ktorým je kalendárny rok a hospodársky rok, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania spadne do obdobia pandémie.

V nadväznosti na zavedenie tejto novej špeciálnej lehoty na podanie daňového priznania v období pandémie sa od tejto lehoty budú uplatňovať ďalšie ustanovenia platného ZDP, t. j. všetky skutočnosti naviazané na lehotu na podanie daňového priznania, napr. zverejnenie zoznamov daňových subjektov uplatňujúcich si superodpočet nákladov na výskum a vývoj alebo odvedenie peňažných prostriedkov na osobitný účet v prípade registrovaných sociálnych podnikov.

Príklad č. 1:

Daňovníkovi, ktorého zdaňovacím obdobím je hospodársky rok od 1. 12. 2018 do 30. 11. 2019, uplynul posledný deň lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov 29. 2. 2020. Môže tento daňovník postupovať pri podávaní daňového priznania k dani z príjmov za uvedené zdaňovacie obdobie a zaplatiť daň v lehote stanovenej zákonom Lex korona I, t. j. mesiac po skončení obdobia pandémie?

Daňovníkovi uplynul posledný deň lehoty na podanie daňového priznania 29. 2. 2020, t. j. ešte pred začiatkom obdobia pandémie. V prípade, že daňovník neoznámil predĺženie lehoty na podanie daňového priznania, bol povinný podať daňové priznanie k dani z príjmov a daň aj zaplatiť v lehote do 29. 2. 2020. Ak daňovník správcovi dane oznámil predĺženie lehoty na podanie daňového priznania, má právo využiť ustanovenie § 21 ods. 1 Lex korona I a môže podať toto daňové priznanie mesiac po skončení obdobia pandémie, ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.


Autor: Ing. Michaela Vidová

Súvisiace aktuality

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 48/2020 Z. z. Nariadenie o zániku daňového nedoplatku zodpovedajúceho nezaplatenej sankcii prislúchajúcej k zaplatenej dani z príjmov
  • 67/2020 Z. z. Zákon o mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením choroby COVID-19
  • 104/2020 Z. z. Nariadenie o rozsahu a osobitných podmienkach uplatňovania opatrení v oblasti dane z príjmov v súvislosti s pandémiou
  • 120/2020 Z. z. Novela zákona o mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením choroby COVID-19

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.