Vrátenie DPH zaplatenej v inom členskom štáte (do 30. 9. 2025)

Nakúpili ste v EÚ tovary, služby či PHL? Do 30. 9. 2025 môžete požiadať o vrátenie DPH. Ako správne podať žiadosť, na čo si dať pozor, čo má obsahovať formulár?

Dátum publikácie:18. 9. 2025
Autor:Ing. Zuzana Uríková

tt_muz-zemegula (1)

Podnikatelia registrovaní pre DPH v jednom členskom štáte EÚ môžu za určitých podmienok požiadať o vrátenie DPH zaplatenej v inom členskom štáte.

Samotný proces refundácie DPH sa realizuje prostredníctvom elektronickej žiadosti podávanej v krajine podnikateľa. Refundácia sa vzťahuje napríklad na nákup pohonných látok, ubytovania či iných služieb využitých v zahraničí.

Pre úspešné uplatnenie nároku je však potrebné splniť viacero podmienok definovaných európskou legislatívou a zákonom o DPH.

1. Podanie žiadosti o vrátenie dane v inom členskom štáte platiteľom dane registrovaným podľa § 4 alebo § 4b zákona o DPH

Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty upravuje podanie žiadosti o vrátenie – refundáciu dane v inom členskom štáte – v ustanovení § 55f a § 55g.

Samotný nárok na vrátenie dane z iného členského štátu majú platitelia dane, t. j. platitelia registrovaní podľa § 4 alebo § 4b uplatňujú nárok na vrátenie dane v členskom štáte, v ktorom im boli dodané tovary a služby alebo do ktorého doviezli tovar, podaním žiadosti o vrátenie dane elektronickými prostriedkami na webovom sídle finančného riaditeľstva.

POZNÁMKA:

Žiadosť o vrátenie dane môže platiteľ registrovaný podľa § 4 podať, ak v členskom štáte, v ktorom žiada vrátenie dane, nemá sídlo, miesto podnikania, prevádzkareň, bydlisko alebo sa v ňom obvykle nezdržiava.

Žiadosť o vrátenie dane sa podáva najneskôr do 30. septembra kalendárneho roka, ktorý nasleduje po období, za ktoré sa uplatňuje nárok na vrátenie dane. Za rok 2024 je podanie najneskôr do 30. septembra 2025.

Na obsah žiadosti o vrátenie dane sa primerane vzťahuje § 55b ods. 2 až 4 zákona o DPH a žiadosť o vrátenie dane sa nepovažuje za podanú, ak tieto údaje neobsahuje.

Postupne si vysvetlíme jednotlivé podmienky, ktoré je potrebné splniť na správne podanie žiadosti o vrátenie dane z iného členského štátu.

1.1 Postup na podanie žiadosti o vrátenie dane

a) Kto môže požiadať o vrátenie dane

Ako už bolo spomenuté, podanie žiadosti o vrátenie dane môže vykonať platiteľ dane registrovaný podľa § 4 a § 4b zákona o DPH. Je to vlastne základná podmienka, ktorá určuje prvotné kritérium pre podanie žiadosti. Nárok na vrátenie dane z iného členského štátu majú platitelia dane, ktorí majú sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň v SR a ktorí na účely svojho podnikania v inom členskom štáte kúpili tovary a služby alebo doviezli tovar z tretieho štátu do členského štátu, kde aj zaplatili daň príslušného členského štátu.

Od 1. 1. 2025 sa v zákone č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty používa okrem pojmu „platiteľ“ aj nový pojem definovaný v ustanovení § 5a: „platiteľ, ktorý má pridelené identifikačné číslo pre daň podľa § 4, § 4b alebo § 5“. Tento nový pojem je v zákone o DPH použitý len v ustanoveniach § 6, § 69 ods. 9, 10, 11, 12, 15, 16, § 77 ods. 2 a § 79 ods. 2 zákona o DPH (v ostatných ustanoveniach sa používa len pojem „platiteľ“).

Žiadosť o vrátenie dane sa podáva len do toho štátu Európskej únie, v ktorom platiteľ nemá sídlo, miesto podnikania či prevádzkareň, prípadne bydlisko alebo sa v ňom obvykle nezdržiava.

Príklad č. 1:

Aké podmienky musí žiadateľ spĺňať, aby mohol podať žiadosť o vrátenie dane?

Odpoveď:

  • platiteľ v období, za ktoré podáva žiadosť o vrátenie dane, bol platiteľom dane a
  • nevykonával výlučne činnosti, pri ktorých nemôže odpočítať daň.
b) Za aké obdobie sa podáva žiadosť?

Obdobie na podanie žiadosti upravuje § 55c zákona o DPH. Žiadosť o vrátenie dane sa podáva za obdobie najviac jedného kalendárneho roka a suma dane, ktorej vrátenie sa žiada, musí byť najmenej 50 eur (ekvivalent v národnej mene).

NEPREHLIADNITE!

Žiadosť o vrátenie dane sa môže podať za obdobie kratšie ako jeden kalendárny rok, ale nie kratšie ako tri kalendárne mesiace, ak suma dane, ktorej vrátenie sa žiada, je najmenej 400 eur.

Vrátenie dane sa môže vzťahovať na obdobie kratšie ako tri kalendárne mesiace, ak toto obdobie predstavuje zvyšok kalendárneho roka a suma dane, ktorej vrátenie sa žiada, je najmenej 50 eur.

Žiadosť sa podáva za obdobie najmenej troch po sebe idúcich kalendárnych mesiacov v rámci jedného kalendárneho roka (nemusí to zodpovedať presne kalendárnemu štvrťroku) a najviac za obdobie jedného kalendárneho roka.

Žiadosť týkajúca sa zvyšku kalendárneho roka môže zahŕňať obdobie kratšie ako 3 kalendárne mesiace.

Žiadateľ je povinný v žiadosti o vrátenie dane vyznačiť vždy maximálne len také obdobie na vrátenie dane, počas ktorého bol skutočne platiteľom dane v členskom štáte, v ktorom je usadený.

Zhrnutie:

Žiadosť sa môže podať za obdobie:

  • 1 kalendárneho rokaminimálna suma DPH na vrátenie z členského štátu je 50 eur,
  • kratšie ako 1 rok, ale zároveň minimálne 3 mesiace – minimálna suma DPH na vrátenie z členského štátu je 400 eur.

Žiadosť o vrátenie dane sa podáva najneskôr do 30. septembra kalendárneho roka, ktorý nasleduje po období, za ktoré sa uplatňuje nárok na vrátenie dane. Žiadatelia o vrátenie dane by preto mali využívať služby portálu finančnej správy v dostatočnom časovom predstihu pred uplynutím zákonného termínu.

Príklad č. 2:

Za aké obdobie sa podáva žiadosť? Môže sa podať viac žiadostí za kalendárny rok?

Odpoveď:

Žiadosť sa podáva za obdobie najmenej troch po sebe idúcich kalendárnych mesiacov v rámci jedného kalendárneho roka a najviac za obdobie jedného kalendárneho roka. Žiadosť týkajúca sa zvyšku kalendárneho roka môže zahŕňať obdobie kratšie ako 3 kalendárne mesiace.

Podať sa môže aj viac žiadostí za kalendárny rok, pričom je však potrebné rešpektovať obmedzenia členského štátu vrátenia dane ohľadom počtu/rozsahu období a aj minimálnej/maximálnej sumy DPH na vrátenie.

Príklad č. 3:

Môže žiadateľ podať žiadosť o vrátenie dane po termíne, t. j. po 30. septembri 2025?

Odpoveď:

Samotná aplikácia pre vrátenie dane umožňuje odoslať žiadosť o vrátenie dane aj po termíne, avšak je na rozhodnutí členského štátu vrátenia dane, či žiadosť akceptuje alebo zamietne.

c) Spôsob podania žiadosti

Podľa § 55b zákona o DPH žiadateľ uplatňuje nárok na vrátenie dane podaním žiadosti o vrátenie dane v elektronickej forme prostredníctvom elektronického portálu v členskom štáte, v ktorom má sídlo, miesto podnikania, prevádzkareň, bydlisko alebo v ktorom sa obvykle zdržiava, cez portál FRSR.

Žiadosť o vrátenie dane sa podáva najneskôr do 30. septembra kalendárneho roka, ktorý nasleduje po období, za ktoré sa uplatňuje nárok na vrátenie dane.

Ak koniec lehoty na podanie žiadosti o vrátenie dane pripadne na sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja, posledným dňom lehoty je tento deň.

Pre zaručenie autenticity dokumentu a identifikácie odosielateľa je nevyhnutné pri podaní žiadosti o vrátenie dane používať kvalifikovaný elektronický podpis (KEP), prípadne občiansky preukaz s elektronickým čipom (eID).

Ide o jednoduché vyplnenie registračného formulára používateľa s jeho základnými identifikačnými, kontaktnými a autentifikačnými údajmi, ktorého výsledkom je pridelenie ID používateľa. Do osobnej internetovej zóny sa používateľ potom môže prihlasovať cez identifikátor (ID) a heslo (ktoré si sám používateľ zvolí pri registrácii) alebo cez občiansky preukaz s elektronickým čipom (eID).

Príklad č. 4:

Akým spôsobom sa podáva žiadosť o vrátenie dane?

Odpoveď:

Elektronicky s použitím kvalifikovaného elektronického podpisu – KEP.

Príklad č. 5:

Môže jeden používateľ žiadosť vyplniť a odošle ju druhému, ktorý má KEP?

Odpoveď:

Áno, môže sa takto postupovať. Ak používateľ vyplní žiadosť o vrátenie DPH a uloží pod svojím ID za daný subjekt, následne môže iný používateľ pod svojím ID (aj na inom počítači) nájsť danú žiadosť cez Prehľad a oprava

žiadosti (samozrejme za predpokladu, že obaja majú autorizáciu na daný subjekt pre agendu VREF).

Danú žiadosť potom môže modifikovať a aj odoslať iný používateľ.

Príklad č. 6:

Dá sa poslať žiadosť s použitím občianskeho preukazu s čipom?

Odpoveď:

Áno, ak žiadateľ pri vydaní nového občianskeho preukazu s kontaktným čipom požiadal pracovisko oddelenia dokladov OR PZ o vydanie kvalifikovaného certifikátu na tvorbu kvalifikovaného elektronického podpisu (KEP).

Príklad č. 7:

Môže platiteľ dane podať elektronicky žiadosť o vrátenie dane na základe dohody o elektronickom doručovaní uzavretej so správcom dane?

Odpoveď:

Žiadosť o vrátenie dane nie je možné doručiť na základe dohody o elektronickom doručovaní uzatvorenej so správcom dane. Pri podávaní žiadosti o vrátenie dane je platiteľ dane povinný použiť kvalifikovaný elektronický podpis (KEP).

Formulár žiadosti o vrátenie DPH obsahuje nasledovné časti:

  1. Globálna časť žiadosti o vrátenie DPH – obsahuje identifikačné údaje o žiadosti (číslo žiadosti, verzia), žiadateľovi/zástupcovi žiadateľa (názov, IČ DPH, adresa), obdobie refundácie DPH, bankový účet.
    Platiteľ môže podať jednu žiadosť – tzv. globálnu žiadosť, do ktorej zahrnie všetky nákupy tovarov a služieb vo všetkých členských štátoch, z ktorých si chce uplatniť vrátenie dane alebo môže podať samostatné žiadosti do jednotlivých členských štátov.
    Webové sídlo finančného riaditeľstva umožňuje rôzne varianty – napr. jedna žiadosť bude zahŕňať Maďarsko a Poľsko, druhá žiadosť len Francúzsko, tretia žiadosť Belgicko, Španielsko a Nemecko a pod. Je na rozhodnutí platiteľa dane, ktorý variant si zvolí.
  2. Lokálna časť žiadosti o vrátenie DPH – obsahuje informácie o realizovaných nákupoch alebo dovozoch, ktoré sú určené pre jeden členský štát refundácie (napr. lokálny bankový účet pre účely poukázania sumy DPH vrátenej z určeného štátu refundácie, údaje o dodávateľovi, prílohy).
  3. Vyhlásenie o korekcii odpočítateľnej časti DPH – vyplnenie údajov o korekcii odpočítateľnej časti DPH na žiadosti nie je povinné. Vyplnením ľubovoľného údaja o korekcii sa všetky údaje o korekcii stávajú povinnými.

Príklad č. 8:

Ak platiteľ žiada vrátiť daň z viacerých členských štátov, je potrebné do každého členského štátu podať samostatnú žiadosť alebo je možné podať len jednu žiadosť, do ktorej zahrnie všetky nákupy?

Odpoveď:

Platiteľ môže podať jednu žiadosť – tzv. globálnu žiadosť, do ktorej zahrnie všetky nákupy tovarov a služieb vo všetkých členských štátoch, z ktorých si chce uplatniť vrátenie dane alebo môže podať samostatné žiadosti do jednotlivých členských štátov.

Pri veľkom množstve dokladov sa odporúča podať individuálne žiadosti, pretože pri oprave chýb sa musí žiadosť podávať nanovo so všetkými údajmi. Takto by sa opravovala iba tá žiadosť, ktorá je pre konkrétny štát a nie znova pre všetky.

Príklad č. 9:

Koľko žiadostí o vrátenie dane môže platiteľ dane podať?

Odpoveď:

Platiteľ môže podať viac žiadostí za rôzne obdobia v rámci jedného kalendárneho roka, obdobia refundácie sa môžu prekrývať (napr. platiteľ môže podať žiadosť o vrátenie dane za 1-4/2024, za obdobie 3-9/2024, za obdobie 1-12/2024).

Samotná aplikácia na podávanie žiadostí umožňuje za rovnaké obdobie podať aj viac žiadostí. Pri vypĺňaní žiadostí je však potrebné rešpektovať obmedzenia členského štátu vrátenia dane, čo sa týka počtu/rozsahu období a aj minimálnej/maximálnej sumy DPH na vrátenie.

Príklad č. 10:

Akou formou dostane žiadateľ potvrdenie o podaní žiadosti?

Odpoveď:

Prijatie žiadosti o vrátenie dane je potvrdené elektronickou formou. Po odoslaní žiadosti na elektronickú podateľňu správcu dane, elektronická podateľňa vystaví správu o podaní dokumentu, ktorá obsahuje časovú pečiatku (t. j. dátum a čas prijatia dokumentu elektronickou podateľňou) a evidenčné číslo dokumentu.

 

Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám 84 % na dočítanie

Prečítajte si celé znenieVrátenie DPH zaplatenej v inom členskom štáte – VAT refund

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.