I. Všeobecná časť
Daň z motorových vozidiel je v súčasnosti upravená v jedenástej časti zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) ako fakultatívna miestna daň, ktorú môžu na svojom území zaviesť vyššie územné celky všeobecne záväzným nariadením, v ktorom určia pre svoje územie aj sadzby dane, úľavy a oslobodenia od dane.
Predmetom dane je motorové a prípojné vozidlo, ktoré je evidované v Slovenskej republike a používa sa na podnikanie. Základ dane sa odvíja od zdvihového objemu motora v cm3 pre osobné motorové vozidlo a počtu náprav a hmotnosti pre autobusy a úžitkové vozidlá. Zdaňovacím obdobím je kalendárny rok s výnimkami uplatnenými pre tých daňovníkov, ktorí sa v priebehu zdaňovacieho obdobia zrušujú s likvidáciou, bez likvidácie, na základe vyhláseného konkurzu, na základe ukončenia podnikania alebo zomrú. Správu dane z motorových vozidiel vykonáva daňový úrad, ktorý je miestne príslušný podľa miesta evidencie vozidla. Daňový úrad v sídle kraja (vyššieho územného celku) výnos dane z motorových vozidiel poukazuje príslušnému vyššiemu územnému celku.
Poznatky z doterajšej aplikácie ustanovení zákona v praxi poukazujú na nejednotný prístup vyšších územných celkov najmä pri určovaní sadzieb dane a oslobodení, čo má vytvárať v rámci Slovenskej republiky rozdielne podmienky pre rozvoj podnikateľského prostredia a nerovnaké zaťaženie podnikateľov touto daňou. Tým, že vyššie územné celky zákonnú možnosť na zníženie dane pre ekologické vozidlá využívajú v nepatrnej miere alebo nevyužívajú vôbec, zaniká zo strany podnikateľov záujem o zvyšovanie investícií do modernejších a ekologickejších vozidiel.
Predložený návrh zákona reaguje na uvedené poznatky a v záujme odstránenia existujúcich disproporcií vyníma zdaňovanie motorových vozidiel z fakultatívnych miestnych daní a zavádza túto daň ako štátnu, upravenú novým samostatným zákonom. Základné atribúty zdaňovania motorových vozidiel, ako je predmet dane, daňovník, zdaňovacie obdobie, základ dane, platenie preddavkov a správa dane, sa podľa predmetného návrhu zachovávajú. Jednotne sa upravujú sadzby dane, oslobodenia, zvýšenia a zníženia sadzieb daní, ktoré budú platné v rámci celej Slovenskej republiky.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Predložený návrh zákona je v súlade s úpravou v práve Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI návrhu zákona o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov s právom Európskej únie
1. Predkladateľ zákona: Vláda Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3. Problematika návrhu zákona:
- je upravená v práve Európskej únie:
Primárne právo:
- čl. 91 až 97 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
Sekundárne právo (prijaté po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva - po 30. novembri 2009):
legislatívne akty:
- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 168/2013 z 15. januára 2013 o schvaľovaní a dohľade nad trhom dvoj- alebo trojkolesových vozidiel a štvorkoliek (Ú. v. EÚ L 60, 2.3.2013),
Sekundárne právo (prijaté pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva - do 30. novembra 2009):
- smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17.júna 1999 o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami (Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ kap. 7/zv.4) v platnom znení,
- smernica Rady 1992/106/EHS zo 7. decembra 1992 o stanovení spoločných pravidiel pre určité typy kombinovanej dopravy tovaru medzi členskými štátmi (Ú. v. ES L 368, 17.12.1992) v platnom znení,
- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 79/2009 zo 14. januára 2009 o typovom schvaľovaní motorových vozidiel na vodíkový pohon, ktorým sa mení a dopĺňa smernica 2007/46/ES (Ú. v. EÚ L 35, 4.2.2009).
je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
- rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C -18/08, Foselev Sud‑Ouest SARL v. Administration des douanes et droits indirects, [2008].
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) Lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia: bezpredmetné.
Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné.
c) Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d) Bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Úplný.
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky a Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
| Pozitívne
| Žiadne
| Negatívne
|
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| x
|
| x
|
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
| x
|
| x
|
3. Sociálne vplyvy
|
| x
|
|
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
|
|
|
|
– sociálnu exklúziu,
|
|
|
|
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na ...
|
Súvisiace právne predpisy ZZ SR