Všeobecná časť
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je vypracovaný ako iniciatívny návrh.
V článku I sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Predkladaný návrh zákona vychádza z programového vyhlásenia vlády SR, v ktorom sa vláda SR zaviazala dosiahnuť vyvážený a trvalo udržateľný rozvoj národného hospodárstva SR. Cieľom vlády SR je vytvorenie priaznivého a stabilného podnikateľského prostredia, ktoré bude založené najmä na nízkej administratívnej zaťaženosti, zabezpečenia vymožiteľnosti práva a jeho komplexnej previazanosti na iné právne normy, vrátane jeho jednoduchého uplatňovania. Z tohto záväzku vlády SR vychádzajú aj navrhované úpravy, ktoré sú zamerané najmä na opatrenia smerujúce k odstráneniu administratívnej náročnosti pre daňové subjekty:
- zjednodušením a zjednotením evidencie preukázateľných príjmov a výdavkov pre fyzické osoby podnikateľov,
- zrušením oznamovacej povinnosti pri platbách v hotovosti vzhľadom na prijatie zákona obmedzujúceho platby v hotovosti,
- zrušením oznamovacej povinnosti začatia a ukončenia nezahrňovania kurzových rozdielov vznikajúcich v účtovníctve z dôvodu nezrealizovaného inkasa pohľadávok alebo neuhradených platieb záväzkov,
- zjednotením spodnej hranice pre platenie preddavkov na daň fyzických a právnických osôb,
- zjednodušením poukazovania 2 % podielu zaplatenej dane zamestnancom prostredníctvom hlásenia u zamestnávateľa,
nekompromisnému, koncepčnému a systematickému boju proti daňovým únikom:
- zavedením zvýšenej zrážkovej dane na vybrané druhy príjmov vyplácané nerezidentom,
k zvýšeniu právnej istoty daňovníkov a atraktivity podnikateľského prostredia:
- úpravou základne, z ktorej sa stanovuje nepeňažný príjem v prípade používania motorového vozidla zamestnancom na služobné aj súkromné účely,
- zjednotením podmienok pre zahrnutie záväzkov a pohľadávok po lehote splatnosti do základu dane,
- úpravou oblasti finančného prenájmu v nadväznosti na ponechanie zrýchleného leasingového odpisovania,
- paušalizáciou výdavkov na pohonné látky pre fyzické osoby podnikateľov v prípade použitia motorového vozidla nezahrnutého do obchodného majetku,
- obmedzenou daňovou povinnosťou pri spôsobe výpočtu základu dane z príjmov.
V článku II sa dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Predmetom návrhu novely zákona je úprava, v ktorej sa navrhuje stanovenie termínu pre akceptovanie prípadných opráv údajov poskytnutých prostredníctvom Štatistického úradu SR. Časové ohraničenie zvýši tlak na kontrolu údajov a na čo najrýchlejšie vykonanie prípadných opráv s pozitívnym vplyvom na stabilitu prerozdeľovania podielu na výnose dane z príjmov fyzických osôb v priebehu roka.
Vplyvy návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov na jednotlivé subjekty verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí, rodovú rovnosť a na zamestnanosť sú uvedené v Doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou SR, zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je SR viazaná a s právom Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
| Pozitívne*
| Žiadne*
| Negatívne*
|
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
|
|
| X
|
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
| X
|
| X
|
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
|
X
|
|
|
4. Vplyvy na životné prostredie
|
| X
|
|
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
|
| X
|
|
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
-
Vplyvy na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
| | |
|
Rozpočet verejnej správy (v tis. eur)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (ESA95)
|
2014
| 2015
| 2016
|
Príjmy verejnej správy celkom
| -764
| -777
| -786
|
Štátny rozpočet
| -764
| -768
| -777
|
- Všeobecná pokladničná správa
| -764
| -768
| -777
|
Obce
| 0
| -6
| -7
|
VÚC
| 0
| -2
| -2
|
Sociálna poisťovňa
| 0
| 0
| 0
|
zdravotné poisťovne
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
|
Štátny rozpočet
| 0
| 0
| 0
|
- Všeobecná pokladničná správa
| 0
| 0
| 0
|
Obce
| 0
| 0
| 0
|
VÚC
| 0
| 0
| 0
|
Sociálna poisťovňa
| 0
| 0
| 0
|
zdravotné poisťovne
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočet verejnej správy (v tis. eur)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)
|
2014
| 2015
| 2016
|
Príjmy verejnej správy celkom
| -6 101
| -777
| -785
|
Štátny rozpočet
| -6 101
| -768
| -776
|
- Všeobecná pokladničná správa
| -6 101
| -768
| -776
|
Obce
| 0
| -6
| -7
|
VÚC
| 0
| -2
| -2
|
Sociálna poisťovňa
| 0
| 0
| 0
|
zdravotné poisťovne
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
|
Štátny rozpočet
| 0
| 0
| 0
|
- Všeobecná pokladničná správa
| 0
| 0
| 0
|
Obce
| 0
| 0
| 0
|
VÚC
| 0
| 0
| 0
|
Sociálna poisťovňa
| 0
| 0
| 0
|
zdravotné poisťovne
| 0
| 0
| 0
|
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
| | |
|
Financovanie (v tis. eur)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (ESA95)
|
2014
| 2015
| 2016
|
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky resp. zníženie príjmov)
| 764
| 777
| 786
|
z toho vplyv na ŠR
| 764
| 768
| 777
|
- Všeobecná pokladničná správa
| 764
| 768
| 777
|
Obce
| 0
| 6
| 7
|
VÚC
| 0
| 2
| 2
|
z toho vplyv na Sociálnu poisťovňu
| 0
| 0
| 0
|
z toho vplyv na zdravotné poisťovne
| 0
| 0
| 0
|
financovanie zabezpečené v rozpočte
| 0
| 0
| 0
|
ostatné zdroje financovania
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *
| 764
| 777
| 786
|
* úspora má znamienko (-)
| | | |
Financovanie (v tis. eur)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)
|
2014
| 2015
| 2016
|
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky resp. zníženie príjmov)
| 6 101
| 777
| 785
|
z toho vplyv na ŠR
| 6 101
| 768
| 776
|
- Všeobecná pokladničná správa
| 6 101
| 768
| 776
|
Obce
| 0
| 6
| 7
|
VÚC
| 0
| 2
| 2
|
z toho vplyv na Sociálnu poisťovňu
| 0
| 0
| 0
|
z toho vplyv na zdravotné poisťovne
| 0
| 0
| 0
|
financovanie zabezpečené v rozpočte
| 0
| 0
| 0
|
ostatné zdroje financovania
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *
| 6 101
| 777
| 785
|
* úspora má znamienko (-)
| | | |
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Úbytok príjmov verejných financií bude finančne krytý očakávanými zvýšenými príjmami:
- zo zavedenia zvýšenej zrážkovej dani z príjmov na platby odchádzajúce z územia SR do nezmluvných štátov (štáty, s ktorými SR nemá uzatvorenú zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia),
- z povinnosti zdaňovať aj príjmy z tzv. službovej stálej prevádzkarne,
- zo zavedenia zrážkovej dane z kompenzačných platieb,
- zo zmeny zahrnovania neuhradených záväzkov do základu dane.
Negatívny vplyv na verejné financie bude krytý aj
- v rámci schváleného rozpočtu kapitoly Všeobecnej pokladničnej správy na roky 2013 až 2015
- a v rámci schválených rozpočtov vyšších územných celkov a obcí na roky 2013 až 2015.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
- Zohľadnenie opotrebenia motorového vozidla pri výpočte nepeňažného príjmu zamestnanca, ktorý využíva služobné motorové vozidlo aj na súkromné účely
- Zahrnovanie cestovných náhrad a stravného spoločníkov v.o.s. a komplementárov k. s. do daňových výdavkov
- Zavedenie rovnakých podmienok pre zdaňovanie dávok z doplnkového dôchodkového sporenia vyplácaného zo zdrojov z územia SR a zo zdrojov v zahraničí
- Zdanenie sumy výhier prevyšujúcich hranicu od ktorej už nie je cena alebo výhra od dane oslobodená, a to hranicou 350 eur
- Zavedenie zvýšenej sadzby dane vyberanej zrážkou pri platbách plynúcich daňovníkom do nezmluvných štátov
- Rozšírenie zdroja príjmu na území SR aj na úhrady medzi daňovníkmi s obmedzenou daňovou povinnosťou z predaja majetkových cenných papierov registrovaných na území SR
- Spresnenie výpočtu základu dane a daňovej straty stálej prevádzkarne na území SR
- Rozšírenie okruhu zmluvných pokút o nový inštitút tzv. paušálnej náhrady nákladov spojených s uplatnením pohľadávky
- Umožnenie paušalizácie výdavkov na PHL v prípade použitia motorového vozidla nezahrnutého do obchodného majetku fyzickej osoby
- Zvýšenie a zaokrúhlenie minimálnej sumy dane na úhradu z 3,32 eura na 5 eur
- Zjednotenie spodnej hranice pre povinnosť platenia štvrťročných preddavkov na daň z príjmov právnických a fyzických osôb
- Umožnenie platenia preddavkov novovzniknutým daňovníkom podľa skutočnej daňovej povinnosti vykázanej za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikli
Legislatívne zmeny bude implementovať Ministerstvo financií SR a Finančné riaditeľstvo SR
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné (rozšírenie základne pre výpočet dane z príjmov)
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
-
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Kvantifikácia predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy na úrovni 764 tis. eur v roku 2014, v roku 2015 vo výške 777 tis. eur a 786 tis. eur v roku 2016.
Kvantifikácia príjmov
A, B, C, E, F, G, H, I, L - Pre účely kvantifikácie navrhovaných opatrení neexistujú k dispozícii žiadne dostupné štatistiky, a preto z uvedeného dôvodu absentuje vyčíslenie vplyvov týchto opatrení.
D, J, K - Kvantifikácia opatrení vychádza z údajov individuálnych daňových priznaní DPPO a z disagregovaných údajov daňových priznaní fyzických osôb.
Kvantifikácia príjmov
| Štátny rozpočet (VPS) – príjmy (v tis. eur)
| Vplyv na štátny rozpočet (ESA95)
|
| 2014
| 2015
| 2016
|
100
| Daňové príjmy
| -764
| -768
| -777
|
110
| Dane z príjmov a kapitálového majetku
| -764
| -768
| -777
|
111
| Daň z príjmov fyzickej osoby
| -5
| -1
| -2
|
112
| Daň z príjmov právnickej osoby
| 0
| 0
| 0
|
113
| Daň z príjmov vyberaná zrážkou
| -759
| -767
| -775
|
130
| Dane za tovary a služby
| 0
| 0
| 0
|
| Rozpočet obcí - príjmy (v tis. eur)
| Vplyv na rozpočet obcí (ESA95)
|
| 2014
| 2015
| 2016
|
100
| Daňové príjmy
| 0
| -6
| -7
|
110
| Dane z príjmov a kapitálového majetku
| 0
| -6
| -7
|
111003
| Daň z príjmov fyzickej osoby
| 0
| -6
| -7
|
| Rozpočet VÚC - príjmy (v tis. eur)
| Vplyv na rozpočet VÚC (ESA95)
|
| 2014
| 2015
| 2016
|
100
| Daňové príjmy
| 0
| -2
| -2
|
110
| Dane z príjmov a kapitálového majetku
| 0
| -2
| -2
|
111003
| Daň z príjmov fyzickej osoby
| 0
| -2
| -2
|
| Rozpočet Sociálnej poisťovne - príjmy (v tis. eur)
| Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne (ESA95)
|
| 2014
| 2015
| 2016
|
100
| Daňové a odvodové príjmy
| 0
| 0
| 0
|
150
| Poistné
| 0
| 0
| 0
|
151-153, 155-158
| Sociálne poistenie
| 0
| 0
| 0
|
| Rozpočet zdravotných poisťovní - príjmy (v tis. eur)
| Vplyv na rozpočet zdravotných poisťovní (ESA95)
|
| 2014
| 2015
| 2016
|
100
| Daňové a odvodové príjmy
| 0
| 0
| 0
|
150
| Poistné
| 0
| 0
| 0
|
154
| Zdravotné poistenie
| 0
| 0
| 0
|
| Rozpočet verejnej správy - (v tis. eur)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (ESA95)
|
| 2014
| 2015
| 2016
|
100
| Daňové a odvodové príjmy
| -764
| -777
| -786
|
110
| Dane z príjmov a kapitálového majetku
| -764
| -777
| -786
|
111
| Daň z príjmov fyzickej osoby
| -5
| -10
| -10
|
112
| Daň z príjmov právnických osôb
| 0
| 0
| 0
|
113
| Daň z príjmov vyberaná zrážkou
| -759
| -767
| -775
|
150
| Poistné
| 0
| 0
| 0
|
151-153, 155-158
| Sociálne poistenie
| 0
| 0
| 0
|
154
| Zdravotné poistenie
| 0
| 0
| 0
|
| Štátny rozpočet (VPS) - príjmy (v tis. eur)
| Vplyv na štátny rozpočet (cash)
|
| 2014
| 2015
| 2016
|
100
| Daňové príjmy
| -6 101
| -768
| -776
|
110
| Dane z príjmov a kapitálového majetku
| -6 101
| -768
| -776
|
111
| Daň z príjmov fyzickej osoby
| 0
| -1
| -1
|
112
| Daň z príjmov právnickej osoby
| -5 342
| 0
| 0
|
113
| Daň z príjmov vyberaná zrážkou
| -759
| -767
| -775
|
130
| Dane za tovary a služby
| 0
| 0
| 0
|
| | | | | |
| Rozpočet obcí - príjmy (v tis. eur)
| Vplyv na rozpočet obcí (cash)
|
|
| 2014
| 2015
| 2016
|
100
| Daňové príjmy
| 0
| -6
| -7
|
110
| Dane z príjmov a kapitálového majetku
| 0
| -6
| -7
|
111003
| Daň z príjmov fyzickej osoby
| 0
| -6
| -7
|
| Rozpočet VÚC - príjmy (v tis. eur)
| Vplyv na rozpočet VÚC (cash)
|
|
| 2014
| 2015
| 2016
|
100
| Daňové príjmy
| 0
| -2
| -2
|
110
| Dane z príjmov a kapitálového majetku
| 0
| -2
| -2
|
111003
| Daň z príjmov fyzickej osoby
| 0
| -2
| -2
... |