Dôvodová správa k zákonu č. 463/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Novela zákona vychádza z programového vyhlásenia vlády SR, v ktorom sa vláda SR zaviazala dosiahnuť vyvážený a trvalo udržateľný rozvoj národného hospodárstva SR. Cieľom vlády SR je vytvorenie priaznivého a stabilného podnikateľského prostredia, ktoré bude založené najmä na nízkej administratívnej zaťaženosti, zabezpečenia vymožiteľnosti práva a jeho komplexnej previazanosti na iné právne normy, vrátane jeho jednoduchého uplatňovania.

Dátum publikácie:30. 1. 2014
Oblasti práva:
Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov; Účtovníctvo
Pracovné právo / Sociálna politika, sociálne zabezpečenie a starostlivosť / Zdravotné poistenie

Všeobecná časť

Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je vypracovaný ako iniciatívny návrh.

V článku I sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Predkladaný návrh zákona vychádza z programového vyhlásenia vlády SR, v ktorom sa vláda SR zaviazala dosiahnuť vyvážený a trvalo udržateľný rozvoj národného hospodárstva SR. Cieľom vlády SR je vytvorenie priaznivého a stabilného podnikateľského prostredia, ktoré bude založené najmä na nízkej administratívnej zaťaženosti, zabezpečenia vymožiteľnosti práva a jeho komplexnej previazanosti na iné právne normy, vrátane jeho jednoduchého uplatňovania. Z tohto záväzku vlády SR vychádzajú aj navrhované úpravy, ktoré sú zamerané najmä na opatrenia smerujúce k odstráneniu administratívnej náročnosti pre daňové subjekty:

- zjednodušením a zjednotením evidencie preukázateľných príjmov a výdavkov pre fyzické osoby podnikateľov,

- zrušením oznamovacej povinnosti pri platbách v hotovosti vzhľadom na prijatie zákona obmedzujúceho platby v hotovosti,

- zrušením oznamovacej povinnosti začatia a ukončenia nezahrňovania kurzových rozdielov vznikajúcich v účtovníctve z dôvodu nezrealizovaného inkasa pohľadávok alebo neuhradených platieb záväzkov,

- zjednotením spodnej hranice pre platenie preddavkov na daň fyzických a právnických osôb,

- zjednodušením poukazovania 2 % podielu zaplatenej dane zamestnancom prostredníctvom hlásenia u zamestnávateľa,

nekompromisnému, koncepčnému a systematickému boju proti daňovým únikom:

- zavedením zvýšenej zrážkovej dane na vybrané druhy príjmov vyplácané nerezidentom,

k zvýšeniu právnej istoty daňovníkov a atraktivity podnikateľského prostredia:

- úpravou základne, z ktorej sa stanovuje nepeňažný príjem v prípade používania motorového vozidla zamestnancom na služobné aj súkromné účely,

- zjednotením podmienok pre zahrnutie záväzkov a pohľadávok po lehote splatnosti do základu dane,

- úpravou oblasti finančného prenájmu v nadväznosti na ponechanie zrýchleného leasingového odpisovania,

- paušalizáciou výdavkov na pohonné látky pre fyzické osoby podnikateľov v prípade použitia motorového vozidla nezahrnutého do obchodného majetku,

- obmedzenou daňovou povinnosťou pri spôsobe výpočtu základu dane z príjmov.

V článku II sa dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Predmetom návrhu novely zákona je úprava, v ktorej sa navrhuje stanovenie termínu pre akceptovanie prípadných opráv údajov poskytnutých prostredníctvom Štatistického úradu SR. Časové ohraničenie zvýši tlak na kontrolu údajov a na čo najrýchlejšie vykonanie prípadných opráv s pozitívnym vplyvom na stabilitu prerozdeľovania podielu na výnose dane z príjmov fyzických osôb v priebehu roka.

Vplyvy návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov na jednotlivé subjekty verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí, rodovú rovnosť a na zamestnanosť sú uvedené v Doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou SR, zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je SR viazaná a s právom Európskej únie.

 

Doložka vybraných vplyvov

A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Termín začatia a ukončenia PPK: -

A.2. Vplyvy: 

 

Pozitívne*

Žiadne*

Negatívne*

1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy

 

 

X

2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?

X

 

X

3. Sociálne vplyvy

– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,

– sociálnu exklúziu,

– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť

 

X

 

 

 

4. Vplyvy na životné prostredie

 

 

5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti

 

 

A.3. Poznámky

A.4. Alternatívne riešenia

Bezpredmetné 

A.5. Stanovisko gestorov

-  

 

Vplyvy na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu

Tabuľka č. 1

   

 

Rozpočet verejnej správy (v tis. eur)

Vplyv na rozpočet verejnej správy (ESA95)

2014

2015

2016

Príjmy verejnej správy celkom

-764

-777

-786

Štátny rozpočet

-764

-768

-777

 - Všeobecná pokladničná správa

-764

-768

-777

Obce

0

-6

-7

VÚC

0

-2

-2

Sociálna poisťovňa

0

0

0

zdravotné poisťovne

0

0

0

Výdavky verejnej správy celkom

0

0

0

Štátny rozpočet

0

0

0

 - Všeobecná pokladničná správa

0

0

0

Obce

0

0

0

VÚC

0

0

0

Sociálna poisťovňa

0

0

0

zdravotné poisťovne

0

0

0

 

Rozpočet verejnej správy (v tis. eur)

Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)

2014

2015

2016

Príjmy verejnej správy celkom

-6 101

-777

-785

Štátny rozpočet

-6 101

-768

-776

 - Všeobecná pokladničná správa

-6 101

-768

-776

Obce

0

-6

-7

VÚC

0

-2

-2

Sociálna poisťovňa

0

0

0

zdravotné poisťovne

0

0

0

Výdavky verejnej správy celkom

0

0

0

Štátny rozpočet

0

0

0

 - Všeobecná pokladničná správa

0

0

0

Obce

0

0

0

VÚC

0

0

0

Sociálna poisťovňa

0

0

0

zdravotné poisťovne

0

0

0

2.2. Financovanie návrhu

Tabuľka č. 2

   

 

Financovanie (v tis. eur)

Vplyv na rozpočet verejnej správy (ESA95)

2014

2015

2016

Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky resp. zníženie príjmov)

764

777

786

z toho vplyv na ŠR

764

768

777

 - Všeobecná pokladničná správa

764

768

777

Obce

0

6

7

VÚC

0

2

2

z toho vplyv na Sociálnu poisťovňu

0

0

0

z toho vplyv na zdravotné poisťovne

0

0

0

financovanie zabezpečené v rozpočte

0

0

0

ostatné zdroje financovania

0

0

0

Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *

764

777

786

* úspora má znamienko (-)

   

 

Financovanie (v tis. eur)

Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)

2014

2015

2016

Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky resp. zníženie príjmov)

6 101

777

785

z toho vplyv na ŠR

6 101

768

776

 - Všeobecná pokladničná správa

6 101

768

776

Obce

0

6

7

VÚC

0

2

2

z toho vplyv na Sociálnu poisťovňu

0

0

0

z toho vplyv na zdravotné poisťovne

0

0

0

financovanie zabezpečené v rozpočte

0

0

0

ostatné zdroje financovania

0

0

0

Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *

6 101

777

785

* úspora má znamienko (-)

   

 

Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:

Úbytok príjmov verejných financií bude finančne krytý očakávanými zvýšenými príjmami:

- zo zavedenia zvýšenej zrážkovej dani z príjmov na platby odchádzajúce z územia SR do nezmluvných štátov (štáty, s ktorými SR nemá uzatvorenú zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia),

- z povinnosti zdaňovať aj príjmy z tzv. službovej stálej prevádzkarne,

- zo zavedenia zrážkovej dane z kompenzačných platieb,

- zo zmeny zahrnovania neuhradených záväzkov do základu dane.

Negatívny vplyv na verejné financie bude krytý aj

- v rámci schváleného rozpočtu kapitoly Všeobecnej pokladničnej správy na roky 2013 až 2015

- a v rámci schválených rozpočtov vyšších územných celkov a obcí na roky 2013 až 2015. 

 

2.3. Popis a charakteristika návrhu

 

2.3.1. Popis návrhu:

 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.

 

  1. Zohľadnenie opotrebenia motorového vozidla pri výpočte nepeňažného príjmu zamestnanca, ktorý využíva služobné motorové vozidlo aj na súkromné účely
  2. Zahrnovanie cestovných náhrad a stravného spoločníkov v.o.s. a komplementárov k. s. do daňových výdavkov
  3. Zavedenie rovnakých podmienok pre zdaňovanie dávok z doplnkového dôchodkového sporenia vyplácaného zo zdrojov z územia SR a zo zdrojov v zahraničí
  4. Zdanenie sumy výhier prevyšujúcich hranicu od ktorej už nie je cena alebo výhra od dane oslobodená, a to hranicou 350 eur
  5. Zavedenie zvýšenej sadzby dane vyberanej zrážkou pri platbách plynúcich daňovníkom do nezmluvných štátov
  6. Rozšírenie zdroja príjmu na území SR aj na úhrady medzi daňovníkmi s obmedzenou daňovou povinnosťou z predaja majetkových cenných papierov registrovaných na území SR
  7. Spresnenie výpočtu základu dane a daňovej straty stálej prevádzkarne na území SR
  8. Rozšírenie okruhu zmluvných pokút o nový inštitút tzv. paušálnej náhrady nákladov spojených s uplatnením pohľadávky
  9. Umožnenie paušalizácie výdavkov na PHL v prípade použitia motorového vozidla nezahrnutého do obchodného majetku fyzickej osoby
  10. Zvýšenie a zaokrúhlenie minimálnej sumy dane na úhradu z 3,32 eura na 5 eur
  11. Zjednotenie spodnej hranice pre povinnosť platenia štvrťročných preddavkov na daň z príjmov právnických a fyzických osôb
  12. Umožnenie platenia preddavkov novovzniknutým daňovníkom podľa skutočnej daňovej povinnosti vykázanej za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikli

  

Legislatívne zmeny bude implementovať Ministerstvo financií SR a Finančné riaditeľstvo SR

2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu  2.3.2. Metodiky :

       zmena sadzby

       zmena v nároku

       nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)

       kombinovaný návrh

 x    iné (rozšírenie základne pre výpočet dane z príjmov)

  

2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:

 -

 

2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie

 

Kvantifikácia predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy na úrovni 764 tis. eur v roku 2014, v roku 2015 vo výške 777 tis. eur a 786 tis. eur v roku 2016.

Kvantifikácia príjmov

 

A, B, C, E, F, G, H, I, L - Pre účely kvantifikácie navrhovaných opatrení neexistujú k dispozícii žiadne dostupné štatistiky, a preto z uvedeného dôvodu absentuje vyčíslenie vplyvov týchto opatrení.

 

D, J, K - Kvantifikácia opatrení vychádza z údajov individuálnych daňových priznaní DPPO a z disagregovaných údajov daňových priznaní fyzických osôb.

 

Kvantifikácia príjmov

 

Štátny rozpočet (VPS) – príjmy (v tis. eur)

Vplyv na štátny rozpočet (ESA95)

 

2014

2015

2016

100

Daňové príjmy

-764

-768

-777

110

Dane z príjmov a kapitálového majetku

-764

-768

-777

111

Daň z príjmov fyzickej osoby

-5

-1

-2

112

Daň z príjmov právnickej osoby

0

0

0

113

Daň z príjmov vyberaná zrážkou

-759

-767

-775

130

Dane za tovary a služby

0

0

0

  

 

Rozpočet obcí - príjmy (v tis. eur)

Vplyv na rozpočet obcí (ESA95)

 

2014

2015

2016

100

Daňové príjmy

0

-6

-7

110

Dane z príjmov a kapitálového majetku

0

-6

-7

111003

Daň z príjmov fyzickej osoby

0

-6

-7

 

 

Rozpočet VÚC - príjmy (v tis. eur)

Vplyv na rozpočet VÚC (ESA95)

 

2014

2015

2016

100

Daňové príjmy

0

-2

-2

110

Dane z príjmov a kapitálového majetku

0

-2

-2

111003

Daň z príjmov fyzickej osoby

0

-2

-2

 

 

Rozpočet Sociálnej poisťovne - príjmy (v tis. eur)

Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne (ESA95)

 

2014

2015

2016

100

Daňové a odvodové príjmy

0

0

0

150

Poistné

0

0

0

151-153, 155-158

Sociálne poistenie

0

0

0

 

 

Rozpočet zdravotných poisťovní - príjmy (v tis. eur)

Vplyv na rozpočet zdravotných poisťovní (ESA95)

 

2014

2015

2016

100

Daňové a odvodové príjmy

0

0

0

150

Poistné

0

0

0

154

Zdravotné poistenie

0

0

0

 

 

Rozpočet verejnej správy - (v tis. eur)

Vplyv na rozpočet verejnej správy (ESA95)

 

2014

2015

2016

100

Daňové a odvodové príjmy

-764

-777

-786

110

Dane z príjmov a kapitálového majetku

-764

-777

-786

111

Daň z príjmov fyzickej osoby

-5

-10

-10

112

Daň z príjmov právnických osôb

0

0

0

113

Daň z príjmov vyberaná zrážkou

-759

-767

-775

150

Poistné

0

0

0

151-153, 155-158

Sociálne poistenie

0

0

0

154

Zdravotné poistenie

0

0

0

 

 

Štátny rozpočet (VPS) - príjmy (v tis. eur)

Vplyv na štátny rozpočet (cash)

 

2014

2015

2016

100

Daňové príjmy

-6 101

-768

-776

110

Dane z príjmov a kapitálového majetku

-6 101

-768

-776

111

Daň z príjmov fyzickej osoby

0

-1

-1

112

Daň z príjmov právnickej osoby

-5 342

0

0

113

Daň z príjmov vyberaná zrážkou

-759

-767

-775

130

Dane za tovary a služby

0

0

0

      

 

 

Rozpočet obcí - príjmy (v tis. eur)

Vplyv na rozpočet obcí (cash)

 

 

2014

2015

2016

100

Daňové príjmy

0

-6

-7

110

Dane z príjmov a kapitálového majetku

0

-6

-7

111003

Daň z príjmov fyzickej osoby

0

-6

-7

 

 

Rozpočet VÚC - príjmy (v tis. eur)

Vplyv na rozpočet VÚC (cash)

 

 

2014

2015

2016

100

Daňové príjmy

0

-2

-2

110

Dane z príjmov a kapitálového majetku

0

-2

-2

111003

Daň z príjmov fyzickej osoby

0

-2

-2

...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Prílohy

  • 6 0613 Ivan Svejna II.pdf /64 kB
  • 6 0613 Jana Zitnanska II.pdf /96 kB
  • 6 0613 Ladislav Kamenicky II.pdf /95 kB
  • 6 0613 Ladislav Kamenicky2 II.pdf /73 kB
  • 6 0613 Lucia Nicholsonova II.pdf /80 kB
  • 6 0613 Lucia Nicholsonova2 II.pdf /73 kB

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 463/2013 Z. z. Novela zákona o dani z príjmov a ktorou sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.