I. Úvod: Ministerstvo financií Slovenskej republiky dňa 28. apríla 2017 predložilo Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a
dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov a analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov, v bode 9. Vplyvy navrhovaného materiálu sú označené negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, pritom rozpočtové zabezpečenie nie je označené. Z tabuľky č. 1 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy vyplýva negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy znížením daňových príjmov v roku 2018 v sume 72 000 eur, v roku 2019 v sume 75 000 eur a v roku 2020 v sume 78 000 eur. Negatívny vplyv na strane výdavkov predstavuje v roku 2017 sumu 313 544 eur, v roku 2018 nie je vyčíslený, pretože bude závisieť od počtu vykonaných analýz biopalív, v roku 2019 v sume 311 888 eur, z toho časť na osobné výdavky spojené s 2 pracovnými miestami colníkov. Vplyvy na rok 2020 sú uvedené v sume 0 eur, Komisia však predpokladá, že absentuje ich vyčíslenie. Čo sa týka rozpočtového zabezpečenia, podľa predkladateľa finančné prostriedky na rok 2017 budú predmetom žiadosti o navýšenie rozpočtu za oblasť kapitálových výdavkov – informačné technológie, finančné prostriedky na rok 2018 na analýzy dodávateľským spôsobom budú predmetom žiadosti o navýšenie rozpočtu na rok 2018 a podobne aj výdavky na rok 2019 na analyzovanie vzoriek už v internom laboratóriu, ak počet vzoriek prekročí 1 000, sa predpokladá financovať navýšením záväzných ukazovateľov štátneho rozpočtu na rok 2019. Časti tabuľky „výdavky verejnej správy celkom“, „vplyv na počty zamestnancov“, „vplyv na mzdové výdavky“, „financovanie zabezpečené v rozpočte“ a „rozpočtovo nekrytý vplyv/úspora“ nie sú vyplnené vôbec. Pri výdavkoch nie je uvedená kapitola ani program, ktorých sa uvedený vplyv týka. Sumár výdavkov v časti 2. 1.1. Financovanie návrhu, v odseku Zhrnutie (str. 7) za rok 2019 nie je v súlade s kvantifikáciou uvedenou v tabuľke č. 1. Tabuľka č. 4 analýzy vplyvov nie je vyplnená a tabuľku č. 5 analýza neobsahuje vôbec.
V nadväznosti na vyššie uvedené Komisia žiada prepracovať doložku vybraných vplyvov a analýzu vplyvov, vrátane všetkých relevantných tabuliek, v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov. Vplyvy na rozpočet Komisia žiada zabezpečiť v rámci schválených limitov dotknutých kapitol na rok 2017 a stanovených limitov na roky 2018 až 2020 vrátane počtu zamestnancov tak, že nedôjde k rozpočtovo nekrytému vplyvu. Vo vzťahu k požiadavke na rok 2017 Komisia poukazuje tiež na bod C.12. uznesenia vlády SR č. 461/2016 k návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2017až 2019.
Všeobecne
Je potrebné vyhodnotiť sociálny dopad návrhu konkrétne vplyv na hospodárenie domácností v súvislosti so zvýšením sadzby dane na motorový benzín a plynový olej (motorovú naftu). Ak by navrhované zvýšenie malo vplyv na zvýšenie cien pohonných hmôt, mohlo by to viesť k zvýšeným výdavkom domácností na dopravu, prípadne aj k zvýšeniu cien ostatných tovarov a služieb, čo by malo vplyv na nárast celkových spotrebných výdavkov domácností.
V prípade identifikovania sociálneho vplyvu je potrebné doplniť analýzu sociálnych vplyvov v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov a Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
Stanovisko predkladateľa:
Pripomienky komisie predkladateľ akceptoval a doložku vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu prepracoval podľa pokynov komisie.
Podľa názoru predkladateľa návrh zákona nebude mať žiadne sociálne vplyvy, z tohto dôvodu nie je potrebné osobitne vyhodnocovať sociálne vplyvy, konkrétne vplyvy na hospodárenie domácností, a to z dôvodu, že daňovo zvýhodnená sadzba dane na motorový benzín a na motorovú naftu tvorí cca 98 % pohonných látok uvedených na trh v SR pričom v prípade motorového benzínu sa znížená sadzba dane oproti súčasne platnej sadzbe dane navrhuje znížiť. Cieľom zvýšenia základne sadzby dane je motivovať daňové subjekty, ktoré uvádzajú pohonné látky na trh SR aby pridávali požadované množstvo biopaliva do pohonných látok. Zvýšenú sadzby dane si uplatnia len tie daňové subjekty, ktoré nebudú spĺňať kritériá na uplatnenie zníženej sadzby dane.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
Predkladateľ v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie len veľmi stručne popísal novovzniknuté náklady pre podnikateľské subjekty, pričom explicitne spomenul len navýšenie priamych finančných nákladov v súvislosti so zvýšením sadzieb dane z minerálneho oleja. Predkladateľ opomenul uviesť nezanedbateľné navýšenie administratívnej záťaže, ktoré vyplývajú napríklad z doplnenia § 23 o odsek 15, ktorý ukladá príjemcovi (odberateľovi) minerálneho oleja povinnosť najneskôr tri pracovné dni pred začatím prepravy oznámiť colnému úradu adresu miesta priameho dodania.
Komisia žiada predkladateľa o doplnenie nielen vyššie spomenutej (ilustratívnej) povinnosti, ale všetkých novovzniknutých administratívnych povinností do Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Komisia žiada predkladateľa o popis priamych finančných nákladov v časti 3.3.1 Priame finančné náklady Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a vyčíslenie priamych finančných nákladov v časti 3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Predkladateľ v časti 3.3.1 Priame finančné náklady Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie uvádza „Predpokladá sa zvýšenie priamych finančných nákladov v súvislosti so zvýšením sadzieb dane z ...
|