Dôvodová správa k zákonu č. 268/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby

Cieľom zákona je zaviesť základnú sadzbu dane na motorový benzín a motorovú naftu, zaviesť daňovo zvýhodnenú sadzbu dane na motorový benzín a motorovú naftu, spresniť a doplniť ustanovenia o užívateľskom podniku, doplniť niektoré ustanovenia o zábezpeke na daň, sprísniť podmienky na vydanie povolenia na distribúciu a povolenia na predaj pohonných látok a upraviť sankcie za daňové delikty a priestupky s prihliadnutím na závažnosť, dĺžku trvania a následky protiprávneho stavu.

Dátum publikácie:13. 11. 2017
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Spotrebné dane; Energetika a priemysel

A. Všeobecná časť

Ministerstvo financií Slovenskej republiky v súlade s plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2017 predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).

Cieľom návrhu zákona je:

- zaviesť základnú sadzbu dane na motorový benzín a motorovú naftu,

- zaviesť daňovo zvýhodnenú sadzbu dane na motorový benzín a motorovú naftu, ak obsahujú požadovaný objem biopaliva a primiešané biopalivo spĺňa kritériá trvalej udržateľnosti a začať ju uplatňovať prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po dni uverejnenia oznámenia Európskej komisie, ktorým rozhodla, že štátna pomoc Slovenská republika – Daňové zvýhodnenie pre biopalivá, je zlučiteľná s právom Európskej únie, v Úradnom vestníku Európskej únie,

- spresniť a doplniť ustanovenia o užívateľskom podniku,

- doplniť niektoré ustanovenia o zábezpeke na daň,

- sprísniť podmienky na vydanie povolenia na distribúciu a povolenia na predaj pohonných látok (§ 25b),

- upraviť sankcie za daňové delikty a priestupky s prihliadnutím na závažnosť, dĺžku trvania a následky protiprávneho stavu.

Účinnosť zákona sa navrhuje s dostatočnou legisvakančnou lehotou 1. januára 2018 okrem ustanovení týkajúcich sa problematiky obchodovania s pohonnými látkami v daňovom voľnom obehu, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. apríla 2018 a ustanovení týkajúcich sa daňového zvýhodnenia biopalív, ktoré nadobúdajú účinnosť prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom sa uverejní oznámenie Európskej komisie, ktorým rozhodla, že štátna pomoc SA.47743 (2017/PN) – Slovenská republika – Daňové zvýhodnenie pre biopalivá, je zlučiteľná s právom Európskej únie, v Úradnom vestníku Európskej únie.

Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie je podrobne uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona nepredpokladá žiadne vplyvy na sociálne prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana. Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.

 

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Ministerstvo financií Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia práva EÚ

V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:

Termín začiatku a ukončenia PPK

apríl/máj 2017

Predpokladaný termín predloženia na MPK*

máj/jún 2017

Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*

august 2017

 

2. Definovanie problému

a) zavedenie základnej sadzby dane na pohonné látky, t. j. na motorový benzín a motorovú naftu bez daňového zvýhodnenia,

b) zavedenie daňovo zvýhodnenej sadzby dane na pohonné látky (motorový benzín, motorovú naftu), ak je primiešaný požadovaný objem biopaliva a toto biopalivo spĺňa kritériá trvalej udržateľnosti,

c) opatrenia na zamedzenie daňových únikov.

3. Ciele a výsledný stav

V súvislosti s ukončením uplatňovania schémy štátnej pomoci N 360/2006 – Zvýhodnený daňový režim na používanie palív z obnoviteľných zdrojov na základe smernice č. 2003/96/ES a neukončením notifikačného procesu na jej predĺženie, je potrebné prijať legislatívne opatrenie reagujúce na túto situáciu. Na základe uvedeného sa predkladá legislatívny návrh, ktorým sa zavedie základná sadzba dane na pohonné látky, t. j. na motorový benzín a motorovú naftu bez daňového zvýhodnenia. Súčasne sa navrhuje zavedenie osobitnej daňovo zvýhodnenej sadzby spotrebnej dane na uvedené pohonné látky, ak budú obsahovať minimálny zákonom stanovený objem biopaliva a toto biopalivo bude spĺňať kritériá trvalej udržateľnosti. Podmienkou na uplatňovanie novej schémy daňového zvýhodnenia biopalív na základe smernice č. 2003/96/ES bude jej schválenie Európskou komisiou. Daňové zvýhodnenie sa začne uplatňovať prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po dni uverejnenia oznámenia Európskej komisie, ktorým rozhodla, že štátna pomoc Slovenská republika – Daňové zvýhodnenie pre biopalivá, je zlučiteľná s právom Európskej únie, v Úradnom vestníku Európskej únie.

Ďalšie legislatívne úpravy sú zamerané na elimináciu daňových únikov na spotrebnej dani z minerálneho oleja. Sú to predovšetkým ustanovenia o zábezpeke na daň a o distribúcii a povolení na predaj pohonných látok (§ 25b).

4. Dotknuté subjekty

Podnikateľské subjekty, ktoré obchodujú s minerálnymi olejmi podľa zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov.

5. Alternatívne riešenia

Možným alternatívnym riešením je základná sadzba dane na pohonné látky bez daňového zvýhodnenia biopalív, t. j. na motorový benzín a motorovú naftu bez ohľadu na obsah biopaliva v zmesi.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 420/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor daňového priznania a dodatočného daňového priznania k spotrebnej dani z minerálneho oleja

☒ Áno

☐ Nie

7. Transpozícia práva EÚ

Bezpredmetné.

8. Preskúmanie účelnosti**

Bezpredmetné.

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** nepovinné

 

9. Vplyvy navrhovaného materiálu

Vplyvy na rozpo-čet verej- nej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočto-vo zabezpečené vplyvy

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyvy na podnika-teľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostre-die

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na informa-tizáciu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

      

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne“

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne“

 

10. Poznámky

 

11. Kontakt na spracovateľa

Ing. Milan Danišovič, MF SR, sekcia daňová a colná, odbor nepriamych daní, oddelenie spotrebných daní, milan.danisovic©mfsr.sk

12. Zdroje

 

13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK

I. Úvod: Ministerstvo financií Slovenskej republiky dňa 28. apríla 2017 predložilo Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a

dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie.

II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:

K doložke vybraných vplyvov a analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy

V doložke vybraných vplyvov, v bode 9. Vplyvy navrhovaného materiálu sú označené negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, pritom rozpočtové zabezpečenie nie je označené. Z tabuľky č. 1 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy vyplýva negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy znížením daňových príjmov v roku 2018 v sume 72 000 eur, v roku 2019 v sume 75 000 eur a v roku 2020 v sume 78 000 eur. Negatívny vplyv na strane výdavkov predstavuje v roku 2017 sumu 313 544 eur, v roku 2018 nie je vyčíslený, pretože bude závisieť od počtu vykonaných analýz biopalív, v roku 2019 v sume 311 888 eur, z toho časť na osobné výdavky spojené s 2 pracovnými miestami colníkov. Vplyvy na rok 2020 sú uvedené v sume 0 eur, Komisia však predpokladá, že absentuje ich vyčíslenie. Čo sa týka rozpočtového zabezpečenia, podľa predkladateľa finančné prostriedky na rok 2017 budú predmetom žiadosti o navýšenie rozpočtu za oblasť kapitálových výdavkov – informačné technológie, finančné prostriedky na rok 2018 na analýzy dodávateľským spôsobom budú predmetom žiadosti o navýšenie rozpočtu na rok 2018 a podobne aj výdavky na rok 2019 na analyzovanie vzoriek už v internom laboratóriu, ak počet vzoriek prekročí 1 000, sa predpokladá financovať navýšením záväzných ukazovateľov štátneho rozpočtu na rok 2019. Časti tabuľky „výdavky verejnej správy celkom“, „vplyv na počty zamestnancov“, „vplyv na mzdové výdavky“, „financovanie zabezpečené v rozpočte“ a „rozpočtovo nekrytý vplyv/úspora“ nie sú vyplnené vôbec. Pri výdavkoch nie je uvedená kapitola ani program, ktorých sa uvedený vplyv týka. Sumár výdavkov v časti 2. 1.1. Financovanie návrhu, v odseku Zhrnutie (str. 7) za rok 2019 nie je v súlade s kvantifikáciou uvedenou v tabuľke č. 1. Tabuľka č. 4 analýzy vplyvov nie je vyplnená a tabuľku č. 5 analýza neobsahuje vôbec.

V nadväznosti na vyššie uvedené Komisia žiada prepracovať doložku vybraných vplyvov a analýzu vplyvov, vrátane všetkých relevantných tabuliek, v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov. Vplyvy na rozpočet Komisia žiada zabezpečiť v rámci schválených limitov dotknutých kapitol na rok 2017 a stanovených limitov na roky 2018 až 2020 vrátane počtu zamestnancov tak, že nedôjde k rozpočtovo nekrytému vplyvu. Vo vzťahu k požiadavke na rok 2017 Komisia poukazuje tiež na bod C.12. uznesenia vlády SR č. 461/2016 k návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2017až 2019.

Všeobecne

Je potrebné vyhodnotiť sociálny dopad návrhu konkrétne vplyv na hospodárenie domácností v súvislosti so zvýšením sadzby dane na motorový benzín a plynový olej (motorovú naftu). Ak by navrhované zvýšenie malo vplyv na zvýšenie cien pohonných hmôt, mohlo by to viesť k zvýšeným výdavkom domácností na dopravu, prípadne aj k zvýšeniu cien ostatných tovarov a služieb, čo by malo vplyv na nárast celkových spotrebných výdavkov domácností.

V prípade identifikovania sociálneho vplyvu je potrebné doplniť analýzu sociálnych vplyvov v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov a Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.

Stanovisko predkladateľa:

Pripomienky komisie predkladateľ akceptoval a doložku vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu prepracoval podľa pokynov komisie.

Podľa názoru predkladateľa návrh zákona nebude mať žiadne sociálne vplyvy, z tohto dôvodu nie je potrebné osobitne vyhodnocovať sociálne vplyvy, konkrétne vplyvy na hospodárenie domácností, a to z dôvodu, že daňovo zvýhodnená sadzba dane na motorový benzín a na motorovú naftu tvorí cca 98 % pohonných látok uvedených na trh v SR pričom v prípade motorového benzínu sa znížená sadzba dane oproti súčasne platnej sadzbe dane navrhuje znížiť. Cieľom zvýšenia základne sadzby dane je motivovať daňové subjekty, ktoré uvádzajú pohonné látky na trh SR aby pridávali požadované množstvo biopaliva do pohonných látok. Zvýšenú sadzby dane si uplatnia len tie daňové subjekty, ktoré nebudú spĺňať kritériá na uplatnenie zníženej sadzby dane.

K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie

Predkladateľ v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie len veľmi stručne popísal novovzniknuté náklady pre podnikateľské subjekty, pričom explicitne spomenul len navýšenie priamych finančných nákladov v súvislosti so zvýšením sadzieb dane z minerálneho oleja. Predkladateľ opomenul uviesť nezanedbateľné navýšenie administratívnej záťaže, ktoré vyplývajú napríklad z doplnenia § 23 o odsek 15, ktorý ukladá príjemcovi (odberateľovi) minerálneho oleja povinnosť najneskôr tri pracovné dni pred začatím prepravy oznámiť colnému úradu adresu miesta priameho dodania.

Komisia žiada predkladateľa o doplnenie nielen vyššie spomenutej (ilustratívnej) povinnosti, ale všetkých novovzniknutých administratívnych povinností do Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.

Komisia žiada predkladateľa o popis priamych finančných nákladov v časti 3.3.1 Priame finančné náklady Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a vyčíslenie priamych finančných nákladov v časti 3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.

Predkladateľ v časti 3.3.1 Priame finančné náklady Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie uvádza „Predpokladá sa zvýšenie priamych finančných nákladov v súvislosti so zvýšením sadzieb dane z ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 268/2017 Z. z. Novela zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.