Ministerstvo financií Slovenskej republiky v súlade s plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2017 predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je:
– nastavenie zmeny systému označenia spotrebiteľského balenia cigár v prípade zmeny sadzby dane (preznačenie),
– úprava a doplnenie vybraných ustanovení o zábezpeke na daň,
– doplnenie oslobodení od dane z tabakovej suroviny a vrátenia dane z tabaku v bezdymovom tabakovom výrobku odobratých ako vzorka alebo zničených colným úradom,
– spresnenie a doplnenie vybraných ustanovení upravujúcich obchodovanie s tabakovou surovinou,
– úprava sankcií ukladaných správcom dane za daňové delikty a priestupky s prihliadnutím na závažnosť, dĺžku trvania a následky protiprávneho stavu.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2018 okrem ustanovení týkajúcich sa sprísnenia podmienok na vydanie povolenia na obchodovanie s tabakovou surovinou a ustanovení súvisiacich s predmetnou úpravou, ako aj ustanovenia minimálnej výšky zloženej zábezpeky na daň pre osoby, ktoré chcú prijímať tabakové výrobky z iného členského štátu v pozastavení dane opakovane, a ustanovenia presnejšie vymedzujúceho podmienky na zníženie zloženej zábezpeky na daň; tieto ustanovenia nadobúdajú účinnosť 1. apríla 2018. Ďalej sa navrhuje, aby ustanovenia upravujúce označovanie spotrebiteľských balení cigariet, ktorých kratší z rozmerov bočnej strany spotrebiteľského balenia je menší než kratší z rozmerov kontrolnej známky, kontrolnou známkou, nadobudli účinnosť 1. júla 2018.
Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na sociálne prostredie, vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana je uvedený v doložke vybraných vplyvov.
Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými právnymi predpismi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☐
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| máj 2017
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| |
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| |
|
2. Definovanie problému
|
a) nastavenie zmeny systému označenia spotrebiteľského balenia cigár v prípade zmeny sadzby dane (preznačenie),
b) úprava a doplnenie vybraných ustanovení o zábezpeke na daň,
c) doplnenie oslobodení od dane z tabakovej suroviny a vrátenia dane z tabaku v bezdymovom tabakovom výrobku odobratých ako vzorka alebo zničených colným úradom,
d) spresnenie a doplnenie vybraných ustanovení upravujúcich obchodovanie s tabakovou surovinou,
e) úprava sankcií ukladaných správcom dane za daňové delikty a priestupky s prihliadnutím na závažnosť, dĺžku trvania a následky protiprávneho stavu.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Cieľom nastavenia zmeny systému označenia spotrebiteľského balenia cigár s krycím listom výlučne z prírodného tabaku v prípade zmeny sadzby dane (preznačenia) je zabezpečiť pri zmene sadzby dane správne zdanenie spotrebiteľských balení cigár uvedených do daňového voľného obehu, pričom sa ukladá povinnosť označiť takéto spotrebiteľské balenia cigár kontrolnou známkou, na ktorej musí byť uvedený znak pre platnosť novej sadzby dane tvorený dvomi veľkými písmenami abecedy rovnakými ako znak pre platnosť sadzby dane pred účinnosťou novej sadzby dane.
Zároveň sa odberateľovi kontrolných známok, ktorým je prevádzkovateľ daňového skladu, oprávnený príjemca a dovozca spotrebiteľských balení cigár umožňuje označiť spotrebiteľské balenia cigár novými kontrolnými známkami, ak sa prvý raz zmenila sadzba dane.
Ďalšie legislatívne úpravy sú zamerané na doplnenie vybraných ustanovení o zábezpeke na daň, a tiež ustanovení upravujúcich obchodovanie s tabakovou surovinou.
Prijatím navrhovanej úpravy sa tiež umožní oslobodiť od dane vzorky tabakovej suroviny a vrátiť daň z tabaku v bezdymovom tabakovom výrobku odobraté alebo zničené colným úradom.
Navrhuje sa aj legislatívna úprava sankcií ukladaných správcom dane za daňové delikty a priestupky, prihliadajúc na závažnosť, dĺžku trvania a následky protiprávneho stavu, s cieľom zaviesť obmedzený počet sankcií za všetky delikty a priestupky a zamedziť tak uloženiu sankcií neprimeraných skutku, ktorý subjekt vykonal.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Podnikateľské subjekty, ktoré obchodujú s tabakovými výrobkami podľa zákona č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov a koneční spotrebitelia tabakových výrobkov.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Na základe zverejnenej predbežnej informácie PI-2016-156 neboli navrhnuté žiadne alternatívne riešenia týkajúce sa uvedeného problému, následkom čoho bola posudzovaná len alternatíva, ktorú navrhlo MF SR.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 254/2014 Z. z., ktorou sa ustanovujú náležitosti, vyhotovenie a cena kontrolnej známky určenej na označovanie spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 255/2014 Z. z. o označovaní balení kontrolných známok určených na označovanie spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov a o oznamovaní a zverejňovaní údajov o týchto kontrolných známkach.
| ☒ Áno
| ☐ Nie
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
Bezpredmetné.
|
8. Preskúmanie účelnosti**
|
Bezpredmetné.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
|
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpe-čené vplyvy
| ☐
| Áno
| ☒
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnika-teľské prostre-die
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostre-die
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informa-tizáciu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne“
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne“
|
10. Poznámky
|
Verejnosť bola o príprave návrhu tejto vyhlášky informovaná prostredníctvom predbežnej informácie zverejnenej v informačnom systéme verejnej správy Slov-Lex (PI/2016/156) od 14. októbra 2016 do 4. novembra 2016.
K predbežnej informácii sa prostredníctvom systému Slov-Lex vyjadrilo Slovenské združenie pre značkové výrobky, ktoré zastupuje všetkých významných dovozcov a výrobcov tabakových výrobkov (abecedne) ako British-American Tobacco Slovakia, Imperial Tobacco Slovakia, JTI Slovak Republic a Philip Morris Slovakia. Na základe vnútorného konsenzu vyššie uvedené podnikateľské subjekty navrhli, aby sa pripravovaným návrhom zákona upravili aj ustanovenia týkajúce sa umiestnenia kontrolnej známky na spotrebiteľských baleniach cigariet tak, aby ich umiestnenie bolo v súlade so Smernicou 2014/40/EU a zákonom č. 89/2015 o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov. V zmysle uvedeného právneho predpisu sa zdravotné varovanie nachádzajúce sa na zadnej strane škatuľky cigariet musí najneskôr do 20. mája 2019 premiestniť na jej horný okraj. Podmienku, podľa ktorej zdravotné varovanie nesmie byť čiastočne alebo úplne zakryté alebo prerušené kontrolnou známkou, nie je možné splniť bez zmeny súčasného umiestnenia kontrolnej známky, ktorá je daná zákonom č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov. Táto zmena bude vyžadovať od výrobcov cigariet realizovať nové technické riešenia a úpravy na výrobných zariadeniach a preto je potrebné, aby právne riešenie bolo prijaté v dostatočnom časovom predstihu a to touto pripravovanou novelou predmetného zákona.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
Ing. Zuzana Vlčejová, MF SR, sekcia daňová a colná, odbor nepriamych daní, oddelenie spotrebných daní, zuzana.vlcejova©mfsr.sk
|
12. Zdroje
|
Inštitút finančnej politiky, MF SR
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky
|
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
I. Úvod: Ministerstvo financií Slovenskej republiky dňa 16. mája 2017 predložilo Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov“. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov a analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
Podľa doložky vybraných vplyvov má predložený návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Rozpočtová zabezpečenosť nie je uvedená.
Z tab. č. 1 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy vyplýva negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v roku 2018 na strane príjmov v sume 188 516 eur s tým, že je uvedená kapitola „VPS FR“ (správne má byť VPS) a v záhlaví tabuľky je uvedená merná jednotka „v mil. eur“ (podľa nášho názoru má byť v eurách). Vplyv na výdavky v tabuľke nie je uvedený napriek tomu, že v rámčeku časti 2.1.1. Financovanie návrhu je uvedené, že návrh zákona si vyžiada v roku 2018 predpokladané výdavky v celkovej sume 188 516 eur bez DPH, čo predstavuje predbežný odhad FR SR a financovanie bude predmetom žiadosti o navýšenie rozpočtu v roku 2018 za oblasť kapitálových výdavkov - časť informačné technológie.
V nadväznosti na vyššie uvedené, žiada Komisia doložku vybraných vplyvov, analýzu vplyvov na rozpočet ...
|
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.
Nemáte predplatený prístup?
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:
Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi
Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň
Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi
Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...
Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom
Cena (ročný prístup): 477,24 € s DPH (388 € bez DPH)
Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI
Súvisiace právne predpisy ZZ SR