☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☒ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia žiada predkladateľa, aby v Doložke vybraných vplyvov riadne rozpracoval časť Definovanie problému. Na základe uvedeného nie je úplne zjavné, na aké problémy aplikačnej praxe návrh reaguje. Zároveň, prepojenie na ciele a výsledný stav nemusí byť takto bezprostredne zrejmé.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o priloženie Kalkulačky nákladov.
Odôvodnenie: V prípade kvantifikácií regulácií v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie je Kalkulačka nákladov povinnou súčasťou materiálu.
Komisia žiada predkladateľa o dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Do časti 3.1.2 je potrebné osobitne pre každú reguláciu uviesť popis – dôvod zvýšenia nákladov na podnikateľské prostredie. K reguláciám č. 8 až 13 je potrebné doplniť spôsob výpočtu alebo určenie výšky poplatkov a pri reguláciách č. 1 až 7 postup stanovenia exp. odhadu trvania administratívnych povinností. Návrhom sa ďalej zavádzajú ďalšie vplyvy, ktoré predkladateľ neuviedol v analýze. Ide o nasledovné vplyvy, ktoré je potrebné doplniť:
· Čl. I. bod 3 - doplnenie požiadaviek obsahových náležitostí výročnej správy účtovnej jednotky - Čl. I bod 3 precizuje pojem čistý obrat pre jednotlivé typy účtovných jednotiek vo vzťahu k osobitostiam činnosti – bod nemá vplyv na podnikateľov
· bod 16 - § 20d - povinnosť uložiť do registra účtovných závierok a do zbierky listín obchodného registra správu o udržateľnosti, § 20e povinnosť zverejnenia správy aj na jej webovom sídle, § 20h zavádza sa požiadavka na uistenie informácií audítorom - doplnené do bodu 3.1 a 3.4
· bod 19 - zníženie transakčných nákladov na audítorské služby - doplnené do bodu 3.4
· bod 21 - doplnenie správy o uistení v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti -v tomto bode ide len o legislatívno-technickú úpravu dokumentov, ktoré sa zobrazujú v registri účtovných závierok, povinnosť predkladania je zadefinovaná v § 21c a nasl. – bod nemá vplyv na podnikateľov
· bod 28 - doplnenie požiadaviek na ukladanie správy o uistení v oblasti vykazovania informácií - doplnené do kalkulačky nákladov
· bod 32 a 33 - doplnenie nového dokumentu, ktorým je správa o uistení v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti - doplnené do kalkulačky nákladov
· bod 37 až 39 – doplnenie lehôt na uchovávanie účtovných záznamov - doplnené do kalkulačky nákladov
· K Čl. III. bod 75 – povinnosť audítora a audítorskej spoločnosti uchovávať záznamy o prípadných porušeniach ustanovení tohto zákona - doplnené do 3.1
· bod 3 - povinnosť overenia účtovnej závierky a konsolidovanej účtovnej závierky audítorom - toto nie je nová povinnosť, už je to v zákone od roku 2002, doplnenie vyplýva zo smernice a jej vyčíslenie je zahrnuté pri zákone o účtovníctve
· bod 85 – povinnosť informovať úrad, v ktorých hostiteľských štátoch sú oprávnení vykonávať uistenie - doplnené do kalkulačky nákladov a bodu 3.1
· bod 88 až 92 – vypustenie požiadavky minimálneho počtu hodín za rok - doplnené do bodu 3.1
· bod 112 § 34b – povinnosť archivácie uisťovacieho spisu 10 rokov - doplnené do kalkulačky nákladov a 3.1
Komisia žiada predkladateľa, aby v časti 3.4 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie doplnil sankcie a pokuty. Boli doplnené informácie do 3.4
Odôvodnenie: Materiál zakladá nové sankčné ustanovenia, ktoré je potrebné kvalitatívne popísať v časti 3.4 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie v čl. 1 § 38 ods. 1 a 2.
K tabuľke zhody TZ_2022_2464: Pri transponovaní článku 2 ods. 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady EU (EÚ) 2022/2464 zo 14. decembra sa Komisia domnieva, že dochádza ku goldplatingu typu c) tým, že Slovenská republika nevyužila možnosť dobrovoľnej transpozície, keď sa mohla rozhodnúť neuplatňovať koordinačné opatrenia uvedené v prvom pododseku tohto odseku na podniky uvedené v článku 2 ods. 5 bodoch 2 až 23 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/36/EÚ. Vzhľadom na uvedené Komisia žiada náležite vyplniť stĺpce (9) a (10) tabuľky zhody a pod tabuľkou zhody v poznámke „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ doplniť odôvodnenie takejto úpravy. Zároveň Komisia žiada uvedené premietnuť aj do doložky vybraných vplyvov a analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Na základe požiadavky bol doplnený bod 3.4 analýzy na podnikateľské prostredie a do tabuľky zhody príslušné ustanovenie návrhu, goldplating je odstránený, pripomienka stráca opodstatnenosť.
K tabuľke zhody TZ_2022_2464: Pri transponovaní článku 1 ods. 13 písm. c) smernice Európskeho parlamentu a Rady EU (EÚ) 2022/2464 zo 14. decembra sa Komisia domnieva, že dochádza ku goldplatingu typ c) tým, že Slovenská republika netransponovala dobrovoľné ustanovenie, ktorým členské štáty môžu nezávislému poskytovateľovi uisťovacích služieb usadenému na ich území povoliť, aby vyjadril názor. Vzhľadom na uvedené Komisia žiada náležite vyplniť stĺpce (9) a (10) tabuľky zhody a pod tabuľkou zhody v poznámke „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ doplniť odôvodnenie takejto úpravy. Zároveň Komisia žiada uvedené premietnuť aj do doložky vybraných vplyvov a analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Vyhodnotenie: doplnenie do bodu 3.4 a tabuľky zhody:
V rámci transpozície článku 1 ods. 13 smernice (EÚ) 2022/2464 Slovenská republika túto možnosť povoliť výkon uisťovacích služieb inému nezávislému poskytovateľovi uisťovacích služieb usadenému na jej území nevyužila. Nevyužitím možnosti v čl. 1 ods. 13 písm. c) smernice (EÚ) 2022/2464 nedochádza podľa nášho názoru ku goldplatingu, nakoľko práve jej nevyužitím sa udržujú požiadavky smernice v minimálne miere. Zároveň využitie uvedenej možnosti členským štátom je podmienené existenciou takých požiadaviek v príslušnom právnom predpise členského štátu upravujúcom nezávislých poskytovateľov uisťovacích služieb, ktoré sú rovnocenné s požiadavkami smernice 2006/43/ES. Slovenská republika uplatní minimálnu požiadavku, a to štatutárneho audítora alebo audítorskú spoločnosť zapísaných v zozname štatutárnych audítorov alebo v zozname audítorských spoločností vedených UDVA v súlade so zákonom č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite.
K tabuľke zhody TZ_2022_2464: Pri transponovaní článku 3 ods. 7 smernice Európskeho parlamentu a Rady EU (EÚ) 2022/2464 zo 14. decembra sa Komisia domnieva, že dochádza ku goldplatingu typ b) tým, že Slovenská republika netransponovala dobrovoľné ustanovenie, ktorým členské štáty môžu kombinovať praktickú odbornú prípravu a teoretické vzdelávanie. Vzhľadom na uvedené Komisia žiada náležite vyplniť stĺpce (9) a (10) tabuľky zhody a pod tabuľkou zhody v poznámke „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ doplniť odôvodnenie takejto úpravy. Zároveň Komisia žiada uvedené premietnuť aj do doložky vybraných vplyvov a analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Vyhodnotenie: doplnenie do doložky vplyvov, analýzy na podnikateľské prostredie aj tabuľky zhody:
Podľa článku 3 ods. 7 smernice (EÚ) 2022/2464 členské štáty môžu kombinovať praktickú odbornú prípravu a teoretické vzdelávanie. Smernica 2006/43/ES v čl. 12 umožňuje rôznu kombináciu v započítavaní dôb praktickej odbornej prípravy a teoretického vzdelávania. SR túto možnosť nevyužila aj vzhľadom na nevyužitie výnimky ...
|