☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov:
Komisia odporúča predkladateľovi v Doložke vybraných vplyvov v časti 8. Preskúmanie účelnosti doplniť dátum a kritéria hodnotenia účelnosti predkladaného materiálu.
Odôvodnenie: Preskúmanie účelnosti sa nastavuje po určitom čase, aby sa zhodnotilo, či a na základe akých kritérií bol cieľ naplnený.
Pripomienka akceptovaná.
Doplnené.
Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie Transpozície práva EÚ v časti Charakter predkladaného materiálu v Doložke vybraných vplyvov, vzhľadom k tomu, že dôvodom vypracovania materiálu je aj transpozícia Európskej legislatívy.
Pripomienka akceptovaná.
Vyznačené.
Komisia žiada predkladateľa, aby zároveň uviedol v časti 7. Doložky vybraných vplyvov názov transponovanej smernice a skutočnosť, či návrh nejde nad rámec minimálnej transpozičnej povinnosti - tzv. identifikácia efektu gold-platingu podľa tabuľky zhody, a to najmä z hľadiska odôvodnenosti, resp. neodôvodnenosti jeho existencie v prípade jeho identifikácie.
Pripomienka akceptovaná.
Uvedené, nejde o gold-plating.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada dopracovať Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie časti 3.1 Náklady regulácie.
Odôvodnenie: Do Kalkulačky nákladov a do časti 3.1 je potrebné doplniť chýbajúce administratívne povinnosti vyplývajúce z §19aa ods. 11 a §19ab ods. 11 – povinnosť oznámiť colnému úradu zmenu údajov, predložiť doklady colnému úradu a viesť za kalendárny mesiac evidenciu. V tejto časti rovnako chýba odhad nákladov spojených so zavedením sankcie až do výšky 50 000 eur za obchodovanie alebo distribúciu bezdymového tabakového výrobku a výrobku súvisiaceho s tabakovými výrobkami bez povolenia na obchodovanie alebo bez povolenie na distribúciu. V neposlednom rade je potrebné doplniť administratívne vplyvy vyplývajúce z prechodných ustanovení (§ 44ag až 44ak) pre nové subjekty, ktoré vstúpia na trh. Komisia odporúča kvantifikovať na základe priemerného ročného prírastku subjektov na trh.
Pripomienka akceptovaná čiastočne.
Frekvenciu predkladania dokladov colnému úradu na jeho požiadanie nie je možné kvantifikovať, nakoľko nemožno predvídať správanie podnikateľských subjektov, ani postup colného úradu.
V prípade sankcie za obchodovanie alebo distribúciu s bezdymovým tabakovým výrobkom alebo s výrobkom súvisiacim s tabakovými výrobkami bez povolenia, ide o nový správny delikt a nie je možné vopred kvantifikovať vplyv na podnikateľské prostredie. Regulácia bola preto doplnená do časti 3.4 analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Administratívne vplyvy vyplývajúce z prechodných ustanovení (§ 44ah až § 44 ak) sú započítané v rámci už identifikovaných regulácií.
Komisia žiada dopracovať Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
V zmysle Jednotnej metodiky je predkladateľ povinný uviesť formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu, trvanie konzultácií a termíny stretnutí. Je potrebné uviesť spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené. Tiež je potrebné popísať hlavné body konzultácií a ich závery.
Pripomienka akceptovaná.
Dopracované.
Ku goldplatingu
Komisia žiada predkladateľa o dopracovanie Doložky vybraných vplyvov v bode 1. Základné údaje. V bode 1. je potrebné vyplniť, že ide o Transpozíciu/implementáciu práva EÚ, keďže časť predkladaného materiálu je transpozíciou Smernice Rady 2011/64/EÚ z 21. júna 2011 o štruktúre a sadzbách spotrebnej dane z tabakových výrobkov.
Pripomienka akceptovaná.
Doplnené.
Pri transpozícií článkov 8, 10 a 14 Smernice Rady 2011/64/EÚ z 21. júna 2011 o štruktúre a sadzbách spotrebnej dane z tabakových výrobkov sa Komisia domnieva, že dochádza ku goldplatingu typu b) navýšenie požiadaviek. Na základe uvedeného Komisia žiada náležite vyplniť stĺpce (9) a (10) tabuľky zhody a pod tabuľkou zhody v poznámke „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ doplniť odôvodnenie takejto úpravy.
Odôvodnenie: smernica v čl. 8, 10 a 14 stanovuje minimálne hranice pre stanovenie spotrebnej dane tabakových výrobkov. V predkladanom návrhu dochádza k navýšeniu spotrebnej dane z tabakových výrobkov, čo znamená, že Slovenská republika netransponuje smernicu v minimálnej miere, na najnižšej možnej hranici. Takáto transpozícia predstavuje negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Z tohto dôvodu sa Komisia domnieva, že dané ustanovenia predstavujú goldplating typu b) navýšenie požiadaviek.
Pripomienka neakceptovaná.
Nejde o gold-plating. Zvýšením sadzby spotrebnej dane sa nezavádzajú žiadne nové povinnosti. Aktuálne nastavené zvýšenie nadväzuje už na aplikovaný daňový kalendár od roku 2017, ktorého cieľom je zabezpečiť transparentnosť a predvídateľnosť zvyšovania sadzieb spotrebnej dane pre daňové subjekty.
Komisia žiada o doplnenie do bodu 3.1.4 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie informácie k identifikovanému goldplatingu tybu b).
Odôvodnenie: na základe identifikovania goldplatingu pri transponovaní čl. 8, 10 a 14 Smernice Rady 2011/64/EÚ z 21. júna 2011 je potrebné vyplniť bod 3.1.4 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Pripomienka neakceptovaná.
Nejde o gold-plating. Zvýšením sadzby spotrebnej dane sa nezavádzajú žiadne nové povinnosti. Aktuálne nastavené zvýšenie nadväzuje už na aplikovaný daňový kalendár od roku 2017, ktorého cieľom je zabezpečiť transparentnosť a predvídateľnosť zvyšovania sadzieb spotrebnej dane pre daňové subjekty.
Komisia žiada v súvislosti s identifikovaním goldplatingu prepracovať stĺpec 9 a 10 tabuľky zhody a vypustiť z neho text „neidentifikovaná“ a upraviť ho podľa prílohy č. 3 k Legislatívnym pravidlám vlády SR, a to buď poznámkou „GP-N“, čo znamená, že goldplating nie je identifikovaný, alebo v prípade identifikácie goldplatingu poznámkou „GP-A“ a kategóriu goldplatingu (písmeno o ktoré ide) a kategóriu v skrátenom slovnom označení, napr. „GP – A písm. b) („navýšenie požiadaviek“).
Pripomienka akceptovaná.
Upravené.
Zároveň sa javí, že všetky transpozičné ustanovenia návrhu zákona preukazované v tabuľke zhody predstavujú navýšenie požiadaviek nad rámec minimálnych požiadaviek smernice 2011/64/EÚ, je preto potrebné náležite vyplniť stĺpce 9 a 10 tabuľky zhody, pod tabuľkou zhody uviesť „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ a uvedené reflektovať v doložke vybraných vplyvov.
Pripomienka neakceptovaná.
Nejde o gold-plating. Zvýšením sadzby spotrebnej dane sa nezavádzajú žiadne nové povinnosti. Aktuálne nastavené zvýšenie nadväzuje už na aplikovaný daňový kalendár od roku 2017, ktorého cieľom je zabezpečiť transparentnosť a predvídateľnosť zvyšovania sadzieb spotrebnej dane pre daňové subjekty.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Materiál zakladá pozitívne a negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú kvantifikované v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy. Negatívne vplyvy kvantifikované v analýze vplyvov v sume 154 521 eur v roku 2024 a v sume 34 276 eur v roku 2025 na úpravu informačných systémov sú rozpočtovo zabezpečené v kapitole MF SR. Pozitívne vplyvy kvantifikované v sume 15 000 000 eur v roku 2025, v sume 126 000 000 eur v roku 2026 a v sume 180 000 000 eur v roku 2027 vyplývajú z rozšírenia dane z tabakových výrobkov.
Vzhľadom na skutočnosť, že v § 41 Správne delikty zákona sa ustanovuje nový správny delikt (sankcia až do 50 000 eur) za obchodovanie alebo distribúciu bezdymového tabakového výrobku a výrobku súvisiaceho s tabakovými výrobkami bez povolenia na obchodovanie alebo bez povolenia na distribúciu, túto skutočnosť je potrebné uviesť v bode 10. Poznámky doložky vybraných vplyvov aj s kvalifikovaným odhadom tohto vplyvu. V prípade, že v súčasnosti nie je možné tento vplyv odhadnúť, je potrebné dôvod uviesť v bode 10. Poznámky.
Pripomienka akceptovaná.
Doplnené.
Komisia podotýka, že kvantifikácia vplyvu na rozpočet verejnej správy je nastavená na 3-mesačnú dobu dopredaja žuvacieho alebo šnupavého tabaku a výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami v roku 2025. V návrhu sa ustanovuje 5-mesačná doba dopredaja týchto výrobkov v roku 2025.
Vzaté na vedomie.
Existuje pozitívne riziko z internetového predaja, ktorý nie je dostatočne podchytený v kvantifikácii z dôvodu chýbajúcich údajov o tomto segmente trhu
K sociálnym vplyvom
Predkladateľa Komisia zásadne žiada, aby v časti 9. doložky (Vybrané vplyvy materiálu) identifikoval negatívne sociálne vplyvy a vypracoval analýzu sociálnych vplyvov.
Odôvodnenie: Návrh zákona predpokladá jednak rozšírenie predmetu dane o výrobky súvisiace s tabakovými výrobkami od 1. 2. 2025 a z toho vyplývajúce zdaňovanie týchto výrobkov a jednak zvýšenie sadzby spotrebnej dane z tabakových výrobkov od 1. 2. 2026 a od 1. 2. 2028. Predkladateľ v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy odhaduje, že ceny e-cigariet v roku 2025 vzrastú v priemere o 50 centov, nikotínové vrecúška asi o 1,70 eura a tabakové cigarety v rokoch 2026 a 2028 ...
|