Dôvodová správa k zákonu č. 233/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Cieľom zákona je rozšírenie predmetu dane o výrobky súvisiace s tabakovými výrobkami, ktorými sú náplň do elektronickej cigarety, nikotínové vrecúško a iný nikotínový výrobok, či zavedenie zdaňovania výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami podľa daňového kalendára v rokoch 2025/2027.

Dátum publikácie:25. 9. 2024
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Spotrebné dane; Financie, finančné právo

A. Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá ako iniciatívny materiál.

Cieľom návrhu zákona je

- rozšírenie predmetu dane o výrobky súvisiace s tabakovými výrobkami, ktorými sú náplň do elektronickej cigarety, nikotínové vrecúško a iný nikotínový výrobok,

- zavedenie zdaňovania výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami podľa daňového kalendára v rokoch 2025/2027,

- zavedenie označovania výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami kontrolnou známkou na spotrebiteľskom balení a stanovenie lehoty na dopredaj výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami neoznačenými kontrolnou známkou na spotrebiteľskom balení,

- sprehľadnenie a kontrola pohybu výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami a bezdymovými tabakovými výrobkami (evidencia obchodníkov – predajcov a distribútorov – platiteľov dane),

- rozšírenie definície bezdymového tabakového výrobku o žuvací tabak a šnupavý tabak,

- pokračovanie daňového kalendára pre tabakové výrobky v rokoch 2026/2028 v záujme lepšej predvídateľnosti, istoty a transparentnosti a zároveň aj ustanovenie lehoty na dopredaj jednotlivých tabakových výrobkov a

- legislatívno-technické úpravy vyplývajúce z aplikačnej praxe.

Rozšírenie predmetu dane o výrobky súvisiace s tabakovými výrobkami je neharmonizovaná úprava, ktorá v súčasnosti nespadá pod kontrolu pohybu tovaru v Európskej únii v rámci systému EMCS (Excise Control and Movement System) na daňovom území a území Európskej únie. Spotreba týchto tzv. nových, inovatívnych, výrobkov každým rokom na našom daňovom území narastá, pričom alarmujúcim faktom je, že je tomu tak v čoraz mladších vekových skupinách (napr. Národný výskum používania tabakových a nikotínových výrobkov v populácii detí a adolescentov v SR 2022, Prieskum ohľadom diétnych rizík dospelej populácie na Slovensku 2023, Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) - medzinárodná štúdia o zdraví a so zdravím súvisiacom správaní 11, 13 a 15 ročných školákov - https://hbscslovakia.com/). Ich narastajúca spotreba znamená, že sa stávajú substitútmi klasických tabakových výrobkov. Z dôvodu ich zatiaľ krátkej existencie na trhu, nie je možné v súčasnosti na základe dostupných dôkazov (medicína založená na dôkazoch) tvrdiť, že ide o výrobky, ktoré sú menej škodlivé, a to najmä pri nízkych vekových kategóriách, pri potencionálnom riziku budúcich verejných výdavkov na zdravotnú starostlivosť spojenú s užívaním týchto produktov. Naopak, ich užívanie nie je často spojené s vedomím potencionálne existujúcich zdravotných rizík v širokej verejnosti. Obaly týchto produktov môžu byť ľahko zameniteľné s produktmi ako napr. žuvačky. Ochutené príchute takýchto výrobkov sú pre podstatnú časť užívateľov atraktívnym a rozhodujúcim faktorom pre ich užívanie.

Daň sa považuje za jeden z najúčinnejších nástrojov kontroly spotreby výrobkov spadajúcich do negatívnych externalít, a to najmä u mladšej populácie. Na výzvy spojené s týmito novými, inovatívnymi produktmi bude určite v krátkom čase reagovať aj Európska únia. Pokiaľ ide o región V4, Poľsko v súčasnosti zdaňuje elektronické cigarety, Maďarsko elektronické cigarety a nikotínové vrecúška a Česko zdaňuje elektronické cigarety, nikotínové vrecúška, iné nikotínové výrobky, žuvací tabak a šnupavý tabak.

Vzrastajúca spotreba takýchto výrobkov bez účinnej kontroly znamená aj vyššie riziko potenciálnych daňových únikov bez zavedenia príslušnej úpravy. Na základe údajov z eKasy za obdobie mesiacov január 2022 až december 2023 spotreba týchto výrobkov v roku 2023 výrazne vzrástla. Predaj e-cigariet medziročne vzrástol o 200 % a nárast predaja nikotínových vrecúšok zodpovedá navýšeniu o 57 %.

Keďže v súčasnosti neexistuje ucelený rámec kontroly ich predaja na daňovom území a časť produktov môže byť nelegálna, resp. zdraviu závadná, je nutné zaviesť systém evidencií na obchodovanie s predmetnými tovarmi, vrátane kontroly ich distribúcie na daňovom území a predaja na diaľku. Výkon kontroly nad výrobkami súvisiacimi s tabakovými výrobkami sa zverí colným úradom. Sprísnenie kontroly predaja, zavedenie zdaňovania týchto produktov a ich označovanie kontrolnou známkou bolo požadované aj zo strany podnikateľskej verejnosti podnikajúcej v tejto oblasti v rámci konzultácii ako súčasti legislatívneho procesu.

Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a zadlženie Slovenskej republiky je návrh zákona súčasťou konsolidačných opatrení, realizáciou ktorých sa zabezpečia dodatočné príjmy štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky.

Vplyvy návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, limit verejných výdavkov, podnikateľské prostredie, sociálne prostredie, vplyvy na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, manželstvo, rodičovstvo a rodinu sú uvedené v doložke vybraných vplyvov.

Predkladaný návrh zákona bude mať vplyv na podnikateľské subjekty, ktoré obchodujú s tabakovými výrobkami, bezdymovými tabakovými výrobkami alebo s výrobkami súvisiacimi s tabakovými výrobkami.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Ministerstvo financií Slovenskej republiky.

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia/ implementácia práva EÚ

V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:

Smernica Rady 2011/64/EÚ z 21. júna 2011 o štruktúre a sadzbách spotrebnej dane
z tabakových výrobkov (kodifikované znenie)
(Ú. v. EÚ L 176, 5.7. 2011).

Termín začiatku a ukončenia PPK

Apríl 2024

Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie

Apríl 2024

Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**

 

Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*

Máj 2024

 

2. Definovanie problému

Uveďte základné problémy, ktoré sú dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).

Rozšíriť predmet dane o výrobky súvisiace s tabakovými výrobkami, ktorými sú náplň do elektronickej cigarety, nikotínové vrecúško a iný nikotínový výrobok.

Zaviesť zdaňovanie výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami podľa daňového kalendára v rokoch 2025/2027 a pokračovanie daňového kalendára pre tabakové výrobky v rokoch 2026/2028.

Rozšíriť povinnosti označovania aj pre výrobky súvisiace s tabakovými výrobkami kontrolnou známkou na spotrebiteľskom balení a stanoviť lehoty na dopredaj neoznačených výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami.

Evidencia obchodníkov – predajcov a distribútorov – platiteľov dane.

Rozšíriť definíciu bezdymového tabakového výrobku o žuvací tabak a šnupavý tabak.

Legislatívno-technické úpravy vyplývajúce z aplikačnej praxe.

3. Ciele a výsledný stav

Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).

Cieľom návrhu zákona je

- rozšírenie predmetu dane o výrobky súvisiace s tabakovými výrobkami, ktorými sú náplň do elektronickej cigarety, nikotínové vrecúško a iný nikotínový výrobok,

- zavedenie zdaňovania výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami podľa daňového kalendára v rokoch 2025/2027,

- zavedenie označovania výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami kontrolnou známkou na spotrebiteľskom balení a stanovenie lehoty na dopredaj výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami neoznačených kontrolnou známkou na spotrebiteľskom balení,

- sprehľadnenie a kontrola obchodného reťazca s výrobkami súvisiacimi s tabakovými výrobkami a bezdymovými tabakovými výrobkami (evidencia obchodníkov – predajcov a distribútorov – platiteľov dane),

- rozšírenie definície bezdymového tabakového výrobku o žuvací tabak a šnupavý tabak,

- pokračovanie daňového kalendára pre tabakové výrobky v rokoch 2026/2028 v záujme lepšej predvídateľnosti, istoty a transparentnosti a zároveň aj lehoty na dopredaj jednotlivých tabakových výrobkov a

- legislatívno-technické úpravy vyplývajúce z aplikačnej praxe.

Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a zadlženie Slovenska je navrhovaný návrh zákona súčasťou konsolidačných opatrení, realizáciou ktorých sa zabezpečia dodatočné príjmy štátneho rozpočtu, čo prispeje k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky.

4. Dotknuté subjekty

Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:

Podnikateľské subjekty, ktoré obchodujú s tabakovými výrobkami, bezdymovými tabakovými výrobkami a výrobkami súvisiacimi s tabakovými výrobkami a koneční spotrebitelia tabakových výrobkov, bezdymových tabakových výrobkov a výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami.

5. Alternatívne riešenia

Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?

Zachovanie súčasného stavu alebo prijatie nových legislatívnych opatrení.

Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.

Alternatíva č. 0

Zachovanie doterajšej právnej úpravy

Nedôjde k zvýšeniu príjmov štátneho rozpočtu a podnikateľské subjekty obchodujúce s tabakovými výrobkami budú v neistote kedy a ako sa budú zvyšovať sadzby spotrebnej dane z tabakových výrobkov.

Zároveň je možné, že chýbajúca legislatíva pri narastajúcej spotrebe alternatívnych výrobkov, ktoré sa stávajú substitútmi klasických tabakových výrobkov spôsobí narastajúce daňové úniky.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

Áno

Nie

Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:

Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 254/2014 Z. z., ktorou sa ustanovujú náležitosti, vyhotovenie a cena kontrolnej známky určenej na označovanie spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov.

Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 255/2014 Z. z. o označovaní balení kontrolných známok určených na označovanie spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov a o oznamovaní a zverejňovaní údajov o týchto kontrolných známkach v znení neskorších predpisov.

Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 63/2017 Z. z. ktorou sa ustanovuje vzor tlačiva daňového priznania a dodatočného daňového priznania k spotrebnej dani z bezdymového tabakového výrobku.

7. Transpozícia/implementácia práva EÚ

Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.

Smernica Rady 2011/64/EÚ z 21. júna 2011 o štruktúre a sadzbách spotrebnej dane
z tabakových výrobkov (kodifikované znenie)
(Ú. v. EÚ L 176, 5.7. 2011).

☐ Áno ☒ Nie

Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:

 
 

8. Preskúmanie účelnosti

Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.

Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.

Ministerstvo financií Slovenskej republiky preskúma účelnosť návrhu zákona na základe podnetov orgánov finančnej správy vykonávajúcich správu daní. Výška sadzieb dane na výrobky podliehajúce spotrebnej dani sa pravidelne prehodnocuje v súvislosti k predpokladanému výberu dane. Vzhľadom na nastavenie daňového kalendára do roku 2028, sa opätovné preskúmanie výšky sadzieb predpokladá v roku 2028.

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.

*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.

9. Vybrané vplyvy materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho

vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***

Áno

  

Nie

Vplyvy na limit verejných výdavkov

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Mechanizmus znižovania byrokracie

a nákladov sa uplatňuje:

Áno

  

Nie

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Áno

  

Nie

Vplyvy na informatizáciu spoločnosti

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

      

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

        

Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10. Poznámky

V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.

Ak predkladaný materiál má marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).

Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.

V prípade, že je materiál posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, uveďte internetový odkaz na tento proces.

Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy vyplýva zo zvýšenia sadzieb spotrebnej dane z tabakových výrobkov a zavedenia sadzby spotrebnej dane pre výrobky súvisiace s tabakovými výrobkami a bezdymové tabakové výrobky, ktorými sú žuvací tabak a šnupavý tabak. Návrh zákona definuje nový správny delikt pre subjekt, ktorý obchoduje alebo distribuuje bezdymový tabakový výrobok alebo výrobok súvisiaci s tabakovými výrobkami bez príslušného povolenia. Výnos z prislúchajúcej sankcie môže predstavovať príjem rozpočtu verejnej správy, avšak v tejto súvislosti nie je možné prognózovať správanie dotknutých subjektov.

Negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy predstavujú výdavky na úpravu informačných systémov Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky.

Financovanie predmetných výdavkov bude zabezpečené v rámci limitov výdavkov kapitoly Ministerstva financií Slovenskej republiky na rozpočtový rok 2024 a 2025.

11. Kontakt na spracovateľa

Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.

Ministerstvo financií SR, sekcia daňová a colná, odbor nepriamych daní, oddelenie spotrebných daní,

JUDr. Lenka Celderová, lenka.celderova@mfsr.sk, 02/59583496

12. Zdroje

Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.

Inštitút finančnej politiky MF SR.

Národný výskum používania tabakových a nikotínových výrobkov v populácii detí a adolescentov v SR 2022.

13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........

(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)

Súhlasné

Súhlasné s návrhom na dopracovanie

Nesúhlasné

Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:

K doložke vybraných vplyvov:

Komisia odporúča predkladateľovi v Doložke vybraných vplyvov v časti 8. Preskúmanie účelnosti doplniť dátum a kritéria hodnotenia účelnosti predkladaného materiálu.

Odôvodnenie: Preskúmanie účelnosti sa nastavuje po určitom čase, aby sa zhodnotilo, či a na základe akých kritérií bol cieľ naplnený.

Pripomienka akceptovaná.

Doplnené.

Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie Transpozície práva EÚ v časti Charakter predkladaného materiálu v Doložke vybraných vplyvov, vzhľadom k tomu, že dôvodom vypracovania materiálu je aj transpozícia Európskej legislatívy.

Pripomienka akceptovaná.

Vyznačené.

Komisia žiada predkladateľa, aby zároveň uviedol v časti 7. Doložky vybraných vplyvov názov transponovanej smernice a skutočnosť, či návrh nejde nad rámec minimálnej transpozičnej povinnosti - tzv. identifikácia efektu gold-platingu podľa tabuľky zhody, a to najmä z hľadiska odôvodnenosti, resp. neodôvodnenosti jeho existencie v prípade jeho identifikácie.

Pripomienka akceptovaná.

Uvedené, nejde o gold-plating.

K vplyvom na podnikateľské prostredie

Komisia žiada dopracovať Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie časti 3.1 Náklady regulácie.

Odôvodnenie: Do Kalkulačky nákladov a do časti 3.1 je potrebné doplniť chýbajúce administratívne povinnosti vyplývajúce z §19aa ods. 11 a §19ab ods. 11 – povinnosť oznámiť colnému úradu zmenu údajov, predložiť doklady colnému úradu a viesť za kalendárny mesiac evidenciu. V tejto časti rovnako chýba odhad nákladov spojených so zavedením sankcie až do výšky 50 000 eur za obchodovanie alebo distribúciu bezdymového tabakového výrobku a výrobku súvisiaceho s tabakovými výrobkami bez povolenia na obchodovanie alebo bez povolenie na distribúciu. V neposlednom rade je potrebné doplniť administratívne vplyvy vyplývajúce z prechodných ustanovení (§ 44ag až 44ak) pre nové subjekty, ktoré vstúpia na trh. Komisia odporúča kvantifikovať na základe priemerného ročného prírastku subjektov na trh.

Pripomienka akceptovaná čiastočne.

Frekvenciu predkladania dokladov colnému úradu na jeho požiadanie nie je možné kvantifikovať, nakoľko nemožno predvídať správanie podnikateľských subjektov, ani postup colného úradu.

V prípade sankcie za obchodovanie alebo distribúciu s bezdymovým tabakovým výrobkom alebo s výrobkom súvisiacim s tabakovými výrobkami bez povolenia, ide o nový správny delikt a nie je možné vopred kvantifikovať vplyv na podnikateľské prostredie. Regulácia bola preto doplnená do časti 3.4 analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.

Administratívne vplyvy vyplývajúce z prechodných ustanovení (§ 44ah až § 44 ak) sú započítané v rámci už identifikovaných regulácií.

Komisia žiada dopracovať Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním

V zmysle Jednotnej metodiky je predkladateľ povinný uviesť formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu, trvanie konzultácií a termíny stretnutí. Je potrebné uviesť spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené. Tiež je potrebné popísať hlavné body konzultácií a ich závery.

Pripomienka akceptovaná.

Dopracované.

Ku goldplatingu

Komisia žiada predkladateľa o dopracovanie Doložky vybraných vplyvov v bode 1. Základné údaje. V bode 1. je potrebné vyplniť, že ide o Transpozíciu/implementáciu práva EÚ, keďže časť predkladaného materiálu je transpozíciou Smernice Rady 2011/64/EÚ z 21. júna 2011 o štruktúre a sadzbách spotrebnej dane z tabakových výrobkov.

Pripomienka akceptovaná.

Doplnené.

Pri transpozícií článkov 8, 10 a 14 Smernice Rady 2011/64/EÚ z 21. júna 2011 o štruktúre a sadzbách spotrebnej dane z tabakových výrobkov sa Komisia domnieva, že dochádza ku goldplatingu typu b) navýšenie požiadaviek. Na základe uvedeného Komisia žiada náležite vyplniť stĺpce (9) a (10) tabuľky zhody a pod tabuľkou zhody v poznámke „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ doplniť odôvodnenie takejto úpravy.

Odôvodnenie: smernica v čl. 8, 10 a 14 stanovuje minimálne hranice pre stanovenie spotrebnej dane tabakových výrobkov. V predkladanom návrhu dochádza k navýšeniu spotrebnej dane z tabakových výrobkov, čo znamená, že Slovenská republika netransponuje smernicu v minimálnej miere, na najnižšej možnej hranici. Takáto transpozícia predstavuje negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Z tohto dôvodu sa Komisia domnieva, že dané ustanovenia predstavujú goldplating typu b) navýšenie požiadaviek.

Pripomienka neakceptovaná.

Nejde o gold-plating. Zvýšením sadzby spotrebnej dane sa nezavádzajú žiadne nové povinnosti. Aktuálne nastavené zvýšenie nadväzuje už na aplikovaný daňový kalendár od roku 2017, ktorého cieľom je zabezpečiť transparentnosť a predvídateľnosť zvyšovania sadzieb spotrebnej dane pre daňové subjekty.

Komisia žiada o doplnenie do bodu 3.1.4 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie informácie k identifikovanému goldplatingu tybu b).

Odôvodnenie: na základe identifikovania goldplatingu pri transponovaní čl. 8, 10 a 14 Smernice Rady 2011/64/EÚ z 21. júna 2011 je potrebné vyplniť bod 3.1.4 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.

Pripomienka neakceptovaná.

Nejde o gold-plating. Zvýšením sadzby spotrebnej dane sa nezavádzajú žiadne nové povinnosti. Aktuálne nastavené zvýšenie nadväzuje už na aplikovaný daňový kalendár od roku 2017, ktorého cieľom je zabezpečiť transparentnosť a predvídateľnosť zvyšovania sadzieb spotrebnej dane pre daňové subjekty.

Komisia žiada v súvislosti s identifikovaním goldplatingu prepracovať stĺpec 9 a 10 tabuľky zhody a vypustiť z neho text „neidentifikovaná“ a upraviť ho podľa prílohy č. 3 k Legislatívnym pravidlám vlády SR, a to buď poznámkou „GP-N“, čo znamená, že goldplating nie je identifikovaný, alebo v prípade identifikácie goldplatingu poznámkou „GP-A“ a kategóriu goldplatingu (písmeno o ktoré ide) a kategóriu v skrátenom slovnom označení, napr. „GP – A písm. b) („navýšenie požiadaviek“).

Pripomienka akceptovaná.

Upravené.

Zároveň sa javí, že všetky transpozičné ustanovenia návrhu zákona preukazované v tabuľke zhody predstavujú navýšenie požiadaviek nad rámec minimálnych požiadaviek smernice 2011/64/EÚ, je preto potrebné náležite vyplniť stĺpce 9 a 10 tabuľky zhody, pod tabuľkou zhody uviesť „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ a uvedené reflektovať v doložke vybraných vplyvov.

Pripomienka neakceptovaná.

Nejde o gold-plating. Zvýšením sadzby spotrebnej dane sa nezavádzajú žiadne nové povinnosti. Aktuálne nastavené zvýšenie nadväzuje už na aplikovaný daňový kalendár od roku 2017, ktorého cieľom je zabezpečiť transparentnosť a predvídateľnosť zvyšovania sadzieb spotrebnej dane pre daňové subjekty.

K vplyvom na rozpočet verejnej správy

Materiál zakladá pozitívne a negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú kvantifikované v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy. Negatívne vplyvy kvantifikované v analýze vplyvov v sume 154 521 eur v roku 2024 a v sume 34 276 eur v roku 2025 na úpravu informačných systémov sú rozpočtovo zabezpečené v kapitole MF SR. Pozitívne vplyvy kvantifikované v sume 15 000 000 eur v roku 2025, v sume 126 000 000 eur v roku 2026 a v sume 180 000 000 eur v roku 2027 vyplývajú z rozšírenia dane z tabakových výrobkov.

Vzhľadom na skutočnosť, že v § 41 Správne delikty zákona sa ustanovuje nový správny delikt (sankcia až do 50 000 eur) za obchodovanie alebo distribúciu bezdymového tabakového výrobku a výrobku súvisiaceho s tabakovými výrobkami bez povolenia na obchodovanie alebo bez povolenia na distribúciu, túto skutočnosť je potrebné uviesť v bode 10. Poznámky doložky vybraných vplyvov aj s kvalifikovaným odhadom tohto vplyvu. V prípade, že v súčasnosti nie je možné tento vplyv odhadnúť, je potrebné dôvod uviesť v bode 10. Poznámky.

Pripomienka akceptovaná.

Doplnené.

Komisia podotýka, že kvantifikácia vplyvu na rozpočet verejnej správy je nastavená na 3-mesačnú dobu dopredaja žuvacieho alebo šnupavého tabaku a výrobkov súvisiacich s tabakovými výrobkami v roku 2025. V návrhu sa ustanovuje 5-mesačná doba dopredaja týchto výrobkov v roku 2025.

Vzaté na vedomie.

Existuje pozitívne riziko z internetového predaja, ktorý nie je dostatočne podchytený v kvantifikácii z dôvodu chýbajúcich údajov o tomto segmente trhu

K sociálnym vplyvom

Predkladateľa Komisia zásadne žiada, aby v časti 9. doložky (Vybrané vplyvy materiálu) identifikoval negatívne sociálne vplyvy a vypracoval analýzu sociálnych vplyvov.

Odôvodnenie: Návrh zákona predpokladá jednak rozšírenie predmetu dane o výrobky súvisiace s tabakovými výrobkami od 1. 2. 2025 a z toho vyplývajúce zdaňovanie týchto výrobkov a jednak zvýšenie sadzby spotrebnej dane z tabakových výrobkov od 1. 2. 2026 a od 1. 2. 2028. Predkladateľ v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy odhaduje, že ceny e-cigariet v roku 2025 vzrastú v priemere o 50 centov, nikotínové vrecúška asi o 1,70 eura a tabakové cigarety v rokoch 2026 a 2028 ...


 

 

 

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len
UŽÍVATELIA PORTÁLU S PREDPLATENÝM PRÍSTUPOM.

 

 

Nemáte predplatený prístup?

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám:

 

Viac ako 12 000 aktuálnych dokumentov

Viac ako 90 aktuálnych videoškolení s obľúbenými lektormi

Tím odborníkov na telefóne a online chate každý pracovný deň

Pravidelné Online / Video rozhovory s odborníkmi

Osobný profil s Vašimi záložkami, históriou, poznámkami...

Mesačný prehľad najdôležitejších informácií e-mailom

 

Cena (ročný prístup): 499,38 € s DPH (406 € bez DPH)

 

Všetky výhody predplateného prístupu nájdete v časti O PORTÁLI

 


 

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 233/2024 Z. z. Novela zákona o spotrebnej dani z tabakových výrobkov

Funkcie

 

 

Partner

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.