Všeobecná časť
Ministerstvo financií SR predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“). Predkladaným návrhom zákona sa implementuje Smernica Rady (EÚ) 2021/514 z 22. marca 2021, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ o administratívnej spolupráci v oblasti daní (Ú. v. EÚ L 104, 25.3.2021), tzv. DAC7 (ďalej len „smernica (EÚ) 2021/514“).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je zvýšenie daňovej transparentnosti a zlepšenie fungovania existujúcich nástrojov administratívnej spolupráce.
Predmetný návrh zákona nadväzuje na doterajší dynamický vývoj v oblasti automatickej výmeny informácií a zavádza nový druh automatickej výmeny informácií o predávajúcich využívajúcich platformy. V období rýchlo sa rozvíjajúcej digitalizácie ekonomiky by práve táto automatická výmena informácií mala napomôcť daňovým správam pri správnom vyčíslení zdaniteľných príjmov osôb predávajúcich prostredníctvom digitálnych platforiem bez fyzickej prítomnosti. Zámerom smernice (EÚ) 2021/514 nie je pokryť iba cezhraničné využívanie platforiem, ale získať informácie aj o domácich predávajúcich cez domáce platformy. Na zabezpečenie tejto automatickej výmeny informácií sa zavádza povinnosť pre oznamujúcich prevádzkovateľov platforiem zbierať a poskytovať príslušnému orgánu Slovenskej republiky informácie o predávajúcich podliehajúcich oznamovaniu, ktorí aktívne predávajú tovary a poskytujú služby prostredníctvom platforiem. Ide o platformy ponúkajúce predaj tovaru, prenájom dopravných prostriedkov a nehnuteľného majetku, ako aj poskytovanie rôznych služieb (napr. ubytovacích, dopravných, stravovacích). Vymedzené pravidlá platia nielen v rámci EÚ, ale obdobné pravidlá boli schválené aj na úrovni Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Návrh zákona obsahuje aj spresnenia týkajúce sa existujúcich ustanovení smernice 2011/16/EÚ v platnom znení ohľadom výmeny informácií na žiadosť, skupinových žiadostí, ako aj zavedenie inštitútu spoločných kontrol.
V čl. II sa dopĺňa zákon č.563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok), kde sa s ohľadom na úpravu spoločných kontrol dopĺňa možnosť správcu dane vydať rozhodnutie v skrátenom konaní, ak vyrubenie dane vyplynie zo záverečnej správy zo spoločnej kontroly na základe vzájomnej dohody zainteresovaných príslušných orgánov členských štátov.
V čl. III sa mení a dopĺňa zákon č. 359/2015 Z. z. o automatickej výmene informácií o finančných účtoch na účely správy daní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 300/2016 Z. z. a zákona č. 305/2019 Z. z., kde sa aktualizuje odkaz na Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (Ú. v. EÚ L 119, 4. 5. 2016) a príloha zákona sa dopĺňa o smernicu (EÚ) 2021/514.
Návrh zákona má pozitívno-negatívne vplyvy na štátny rozpočet a podnikateľské prostredie, pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti a nemá sociálne vplyvy, vplyv na životné prostredie, vplyv na služby verejnej správy pre občana, a ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
V súlade so smernicou (EÚ) 2021/514 sa účinnosť zákona navrhuje 1. januára 2023 okrem čl. I bodu 16 a čl. II, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2024.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☒
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Smernica Rady 2021/514 (EÚ) z 22. marca 2021, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ administratívnej spolupráci v oblasti daní (Ú. v. EÚ L 104, 25.3.2021)
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| 16. – 27. 12. 2021
|
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
| 4. – 25.1.2022
|
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
| |
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
| február 2022
|
|
2. Definovanie problému
|
Uveďte základné problémy, ktoré sú dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Transpozícia smernice EÚ a zavedenie automatickej výmeny informácií o predávajúcich a príjmoch dosahovaných prostredníctvom digitálnych platforiem.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Zabezpečenie automatickej výmeny informácií o predávajúcich a ich príjmoch dosahovaných prostredníctvom digitálnych platforiem medzi príslušnými orgánmi členských a zmluvných štátov.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Finančná správa, prevádzkovatelia digitálnych platforiem, predávajúci cez digitálne platformy
|
5. Alternatívne riešenia
|
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Neboli posudzované alternatívne riešenia.
Nulový variant nie je možné realizovať, keďže ide o transpozíciu smernice v nutnom rozsahu a v prípade nesplnenia povinnosti transpozície Európska komisia začne voči Slovenskej republike konanie o porušení podľa Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
|
Národná právna úprava nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ. Ide o úplnú/minimalistickú transpozíciu smernice EÚ.
|
8. Preskúmanie účelnosti
|
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti a účinnosti bude možné vykonať po uskutočnení prvej automatickej výmeny a aspoň jednom roku využívania získaných dát (koncom roka 2025). Kritériá preskúmania budú stanovené v spolupráci s finančnou správou na základe postupov využívania dát pre plnenie daňových povinností.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
|
9. Vybrané vplyvy materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
| ☐
| Áno
| | | ☒
| Nie
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam. Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Ing. Elena Pekárová, Ministerstvo financií SR, Oddelenie medzinárodných daňových vzťahov, Odbor priamych daní, Sekcia daňová a colná MF SR, e-mail: elena.pekarova@mfsr.sk
Ing. Jana Kubišová, Ministerstvo financií SR, Oddelenie medzinárodných daňových vzťahov, Odbor priamych daní, Sekcia daňová a colná MF SR, e-mail: jana.kubisova@mfsr.sk
|
12. Zdroje
|
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Finančné riaditeľstvo SR, oddelenie AVI
Európska komisia:
Dokument EK (SWD(2020) 130 final): Súhrnný prehľad - Posúdenie vplyvu k iniciatíve Daňové podvody a úniky – lepšia spolupráca medzi vnútroštátnymi daňovými orgánmi pri výmene informácií
Dokument EK (SWD(2020) 131 final) : Impact assessment k návrhu smernice DAC7
|
13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 271/2021
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☒ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o priloženie Kalkulačky nákladov.
Odôvodnenie: Podľa aktuálneho znenia Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov je Kalkulačka nákladov povinnou súčasťou Analýzy vplyvov.
Pripomienka akceptovaná.
Kalkulačka nákladov priložená k Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.
Komisia odporúča predkladateľovi v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie jasne uviesť pozitívne vplyvy.
Pripomienka akceptovaná.
Pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie sú doplnené a jasne uvedené v poslednom odseku časti 3.1 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Komisia odporúča predkladateľovi v Analýze vplyvov na podnikateľské v časti 3.4 doplniť špecifické pokuty podľa §22n.
Pripomienka akceptovaná.
Špecifické pokuty sú doplnené v časti 3.4 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
Komisia súhlasí s tým, že predmetný návrh zákona má vplyv na informatizáciu spoločnosti. V analýze vplyvov je však nutné uviesť presný názov systémov tak, ako je uvedený v MetaIS a taktiež je nutné uviesť aj elektronické služby. Za elektronickú službu sa považuje napr. aj zverejňovanie informácií na webovom sídle.
Pripomienka akceptovaná.
Presné názvy systémov v súlade s MetaIS sú uvedené v časti 6.2 doložky vplyvov na informatizáciu spoločnosti a elektronické služby sú uvedené v časti 6.1.
|
14. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2021
| 2022
| 2023
| 2024
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
Rozpočtové prostriedky
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
EÚ zdroje
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
- vplyv na obce
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 0,00
| 156 989,00
| 728 618,00
| 165 646,00
|
v tom: kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR
| 0,00
| 156 989,00
| 728 618,00
| 165 646,00
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0,00
| 156 989,00
| 728 618,00
| 165 646,00
|
Rozpočtové prostriedky
| 0,00
| 156 989,00
| 728 618,00
| 165 646,00
|
EÚ zdroje
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
spolufinancovanie
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
- vplyv na obce
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
Vplyv na počet zamestnancov
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na mzdové výdavky
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
- vplyv na ŠR
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
- vplyv na obce
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 0,00
| 156 989,00
| 728 618,00
| 165 646,00
|
v tom: kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR
| 0,00
| 156 989,00
| 728 618,00
| 165 646,00
|
Iné ako rozpočtové zdroje
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
|
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Prijatie návrhu zákona predpokladá pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy na roky 2022 až 2024.
Cieľom návrhu zákona a transponovanej smernice je zabezpečiť pre finančnú správu významný zdroj informácií o predávajúcich, ktorí dosahujú príjmy prostredníctvom digitálnych platforiem. Kontrola plnenia daňových povinností takýchto daňovníkov je v súčasnosti limitovaná nedostatkom informácií, na základe ktorých by bolo možné verifikovať, či daňovník priznal aj príjmy dosiahnuté cez digitálnu platformu. Pozitívny vplyv na štátny rozpočet je možné očakávať v rámci preverovania prijatých informácií (nielen zo zahraničia, ale aj od platforiem v SR o slovenských predávajúcich) ako aj v rámci dobrovoľného plnenia daňových povinností, keďže daňovníci budú informovaní cez informačnú kampaň, že finančná správa bude mať k dispozícii informácie o ich príjmoch dosiahnutých cez digitálne platformy a bude v ich záujme tieto príjmy priznať a zdaniť. Prijaté informácie bude možné využiť aj na kontrolu priznanej a zaplatenej DPH, ako aj pre účely kontroly miestnych daní. Vzhľadom na časový rámec smernice a začiatok platnosti pravidiel pre automatickú výmenu informácií podľa smernice Rady (EÚ) 2021/514 z 22. marca 2021, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ o administratívnej spolupráci v oblasti daní (Ú. v. EÚ L 104, 25.3.2021) (ďalej len „smernica DAC7“), ako aj vykonávanie postupov preverovania zo strany prevádzkovateľov platforiem s účinnosťou od 1. januára 2023, prvé oznámenie informácií prebehne do konca januára 2024 a prvá automatická výmena podľa smernice DAC7 medzi príslušnými orgánmi sa uskutoční prvýkrát vo februári 2024. K vyhodnocovaniu a preverovaniu prijatých informácií môže finančná správa prikročiť v priebehu roka 2024 a pozitívne prínosy možno očakávať až v horizonte po roku 2024.
Za nesplnenie povinností uvedených v návrhu zákona sa ukladajú prevádzkovateľom platforiem sankcie, ktoré zohľadňujú požiadavky smernice a sú stanovené tak, aby boli primerané, odrádzajúce a účinné. Výška sankcií zároveň zohľadňuje závažnosť nesplnenej povinnosti. Príjem z uložených a vybratých pokút bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý nie je možné v súčasnosti kvantifikovať a bude závisieť od miery plnenia povinností zo strany prevádzkovateľov platforiem.
Návrh zákona predpokladá aj negatívny vplyv na rozpočet. Ide o nasledovné investičné a prevádzkové náklady v rokoch 2022 – 2024 spojené so zavedením informačného systému pre automatickú výmenu podľa smernice DAC7 a zmenami existujúcich informačných systémov (sumy sú uvedené v eurách s DPH):
Implementácia úprav PFS
| 2022
| 31 601 eur
|
Implementácia úprav ADMIS
| 2022
| 44 436 eur
|
Implementácia úprav ISFS SD
| 2022
| 80 952 eur
|
Implementácia DAC7 (nový modul vrátane úprav v moduloch Stotožňovanie a DWH-AVI-Vyhodnocovanie)
| 2023
| 692 618 eur
|
Vydanie bezpečnostného certifikátu
| 2023
| 36 000 eur
|
Implementácia úprav DAC1
| 2024
| 165 646 eur
|
- z toho: úpravy v DAC1, Stotožňovaní a DWH AVI
| | 93 367 eur
|
- z toho: úpravy v ISFS SD
| | 72 279 eur
|
Náklady uvedené v analýze vplyvov predstavujú hornú hranicu výdavkov, budú ďalej spresňované a v prípade investície nad 1 mil. eur budú zaslané na hodnotenie MF SR.
Vzhľadom na zverejnený iZoznam daňových subjektov registrovaných na daň z príjmov na Portáli finančnej správy, ktorý obsahuje aj daňové identifikačné číslo (DIČ) a umožňuje overenie čísla registrácie podobne ako pri iZozname daňových subjektov registrovaných pre DPH, sa nepredpokladajú dodatočné náklady spojené s verifikačných systémom na overenie DIČ predávajúceho.
V súvislosti s transponovaním smernice sa predpokladá nárast objemu vymieňaných informácií, požiadavka na efektívne využívanie týchto informácií, hodnotenie účinnosti automatickej výmeny informácií a jej oznamovanie Európskej komisii. V rámci Finančného riaditeľstva SR bude AVI oddelenie zodpovedné za zabezpečenie a fungovanie výmeny informácií, zabezpečí zverejňovanie informácií na portáli Finančnej správy pre subjekty, bude riešiť dopyty od subjektov a bude komunikovať so správcami pri riešení dopytov. Využívanie získaných informácií zabezpečí oddelenie e-commerce v spolupráci s inými útvarmi, ktoré pripravia príslušnú metodiku a postupy pre využívanie informácií z hľadiska zdaňovania daňou z príjmov a kontrolu plnenia daňových povinností v oblasti DPH. Z pohľadu využitia informácii podľa smernice DAC7 by mal byť použitý podobný postup ako pri vyhodnocovaní dát získaných v rámci výmeny podľa smernice 2011/16/EÚ (DAC1) a výmeny finančných účtov podľa smernice 2014/107/EÚ (DAC2), globálneho štandardu CRS a Dohody FATCA, t. j. prijaté informácie budú zaradené do procesov stotožňovania a vyhodnocovania na oddelení AVI. Kontrola postupov preverovania by mala byť nastavená podobne ako pri FATCA/DAC2/CRS, t. j. oddelenie AVI, resp. oddelenie e-commerce na základe analýzy vyberie prevádzkovateľov platforiem, ktoré postúpi na daňový úrad na preverenie.
Nadväzne na úpravy a postupy týkajúce sa riešenia porušenia ochrany údajov a bezpečnosti bude potrebné v rámci finančnej správy vypracovať postupy na zamedzenie úniku dát a minimalizácie škôd po identifikovaní úniku dát. Náklady na vydanie bezpečnostného certifikátu súvisiaceho so zavedením automatickej výmeny informácií podľa smernice DAC7 sú odhadované vo výške 36 000 eur s DPH.
Na rok 2022 má kapitola MF SR finančné prostriedky na zmenu informačných systémov zabezpečené v rámci schválených limitov štátneho rozpočtu. Na roky 2023 a 2024 bude financovanie na zmenu informačných systémov riešené pri tvorbe rozpočtu verejnej správy na roky 2023 až 2025.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh zákona je transpozíciou smernice 2021/514/EÚ, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ o administratívnej spolupráci v oblasti daní. Automatická výmena informácií sa rozširuje o informácie o príjmoch predávajúcich, ktoré dosahujú prostredníctvom digitálnych platforiem. Finančné riaditeľstvo SR ako príslušný orgán pre výmenu informácií bude zbierať informácie o predávajúcich od prevádzkovateľov digitálnych platforiem a tieto informácie bude zasielať do krajiny daňovej rezidencie predávajúceho. V rámci transpozície smernice sa spresňujú aj viaceré ustanovenia upravujúce existujúce nástroje administratívnej pomoci a spolupráce v oblasti daní (napr. výmena informácií na žiadosť, simultánne kontroly a zavádza sa nový inštitút spolupráce – spoločné kontroly).
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Objem aktivít
| Odhadované objemy
|
r
| r + 1
| r + 2
| r + 3
|
Indikátor ABC
| | | | |
Indikátor KLM
| | | | |
Indikátor XYZ
| | | | |
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Tabuľka č. 3
Príjmy (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
r
| r + 1
| r + 2
| r + 3
|
Daňové príjmy (100)1
| | | | | |
Nedaňové príjmy (200)1
| | | | | |
Granty a transfery (300)1
| | | | | |
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
| | | | | |
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
| | | | | |
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4
Výdavky (v eurách)
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2021
| 2022
| 2023
| 2024
|
Bežné výdavky (600)
| 0,00
| 0,00
| 36 000,00
| 0,00
| |
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| |
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| |
Tovary a služby (630)2
| 0,00
| 0,00
| 36 000,00
| 0,00
| |
Bežné transfery (640)2
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| |
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| |
Kapitálové výdavky (700)
| 0,00
| 156 989,00
| 692 618,00
| 165 646,00
| |
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
| 0,00
| 156 989,00
| 692 618,00
| 165 646,00
| |
RP EKRK 718 Rekonštrukcia a modernizácia
| 0,00
| 156 989,00
| 692 618,00
| 165 646,00
| |
Kapitálové transfery (720)2
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
| 0,00
| 156 989,00
| 728 618,00
| 165 646,00
| |
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 5
Zamestnanosť
| Vplyv na rozpočet verejnej správy
| poznámka
|
2021
| 2022
| 2023
| 2024
|
Počet zamestnancov celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
z toho vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
| |
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| |
z toho vplyv na ŠR
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| |
Osobné výdavky celkom (v eurách)
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| |
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| |
z toho vplyv na ŠR
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| |
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| |
z toho vplyv na ŠR
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| 0,00
| |
| | | | | |
Poznámky:
| | | | | |
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
| |
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
| | | |
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ: Ministerstvo financií Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
TYP NÁKLADOV
| Zvýšenie nákladov v € na PP
| Zníženie nákladov v € na PP
|
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
| 0,00
| 0,00
|
B. Iné poplatky
| 0,00
| 0,00
|
C. Nepriame finančné náklady
| 0,00
| 0,00
|
D. Administratívne náklady
| 370,98
| 0,00
|
Spolu = A+B+C+D
| 370,98
| 0,00
|
Z toho
| | |
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podn.
| 0,00
| 0,00
|
F. Úplná harmonizácia práva EÚ
(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
| 370,98
| 0,00
|
| | | | |
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
| IN
| OUT
|
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
| 0,00
| 0,00
|
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií:
P.č.
| Zrozumiteľný a stručný opis regulácie vyjadrujúci dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP
| Číslo normy
(zákona, vyhlášky a pod.)
| Lokalizácia (§, ods.)
| Pôvod regulácie:
SK/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
| Účinnosť
regulácie
| Kategória dotk. subjektov
| Počet subjektov v dotk. kategórii
| Počet subjektov MSP v dotk. kategórii
| Vplyv na 1 podnik. v €
| Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
| Druh vplyvu
In (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
|
1
| vykonávanie postupov preverovania
| novela zákona č. 442/2012
| § 22k
| EÚ úplná harmonizácia
| 01.01.23
| ... |