Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa predkladá ako iniciatívny materiál.
Vláda Slovenskej republiky dňom 12. 03. 2020 vyhlásila mimoriadnu situáciu podľa § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky.
Šírenie korona vírusu je Svetovou zdravotníckou organizáciou považované za kontrolovateľnú pandémiu, ak štáty prijmú dostatočne razantné a prísne opatrenia s cieľom spomaliť a zvrátiť priebeh šírenia vírusu medzi obyvateľstvom. Pretože šírenie tohto vírusu spôsobuje priame negatívne dopady na európsku aj domácu ekonomiku, bolo nevyhnutné prijať opatrenia na zmiernenie týchto dopadov pre fyzické osoby, podnikateľov i zamestnancov. Cieľom opatrení bolo urýchlene podporiť finančnú kondíciu, likviditu a peňažný tok podnikov a zamestnancov, zabrániť kolapsu podnikateľského prostredia a zachovať strategické a kritické procesy nutné pre zvládnutie šírenia korona vírusu so zachovaním stability a minimalizácie paniky.
Návrh zákona sa vypracováva formou uvoľnení opatrení vo finančnej oblasti v dôsledku čoho je aj za trvania mimoriadnej situácie potrebné zakotviť plnenie daňových povinností zo strany daňových subjektov z dôvodu zamedzenia značným hospodárskym škodám hroziacim štátu a ekonomike pri neprimerane dlhom období uplatňovania opatrení zavedených zákonom lex korona vo finančnej oblasti. V čl. II návrhu v rámci novely zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa v nadväznosti na posun termínu na podanie daňového priznania menia aj termíny na vykonanie ročného zúčtovania poistného a ročného prerozdeľovania za rok 2019, nakoľko na vykonanie týchto procesov je nevyhnutné, aby zdravotná poisťovňa mala k dispozícii údaje z daňových priznaní jej poistencov. Zároveň sa zavádza mimoriadny inštitút preddavku na výsledok ročného zúčtovania poistného plateného štátom za rok 2019, ktorý bude štátom vyplatený v pôvodnom termíne úhrady týchto pohľadávok (do 31. decembra 2020) a zúčtovaný v novom termíne úhrady týchto pohľadávok (do 15. februára 2021) tak, aby nedošlo k oneskoreniu finančných tokov a z toho vyplývajúceho oneskorenia realizácie úhrad za zdravotnú starostlivosť. V čl. III návrhu v rámci novely zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vzhľadom na posun termínu na vykonanie ročného zúčtovania poistného na verejné zdravotné poistenie a ročného prerozdeľovania za rok 2019 nastala situácia, kedy v čase platenia príspevkov zdravotnými poisťovňami (do 20. decembra 2020) nebude známa základňa pre ich určenie (ročné prerozdelenie poistného má byť vykonané až do 28. februára 2021). Na základe tejto skutočnosti a s cieľom zabezpečiť financovanie prijímateľov príspevkov v tomto medziobdobí sa zavádza povinnosť existujúcich zdravotných poisťovní uhradiť do 20. decembra 2020 tieto príspevky vo výške ich kvalifikovaného odhadu, uvedeného v prílohe č. 3 k zákonu; tieto sumy boli aj rozpočtované v štátnom rozpočte na rok 2020. Zároveň sa zavádza povinnosť zúčtovania takto odhadnutých platieb voči skutočnej výške príspevkov do 20. marca 2021 (teda už v čase, kedy bude známa základňa pre výpočet a skutočná výška týchto príspevkov).
Cieľom návrhu zákona je skončenie obdobia pandémie pre účely aplikácie konkrétnych fianančných opatrení. Novelou zákona sa reaguje na také nastavenie opatrení na zamedzenie šírenia pandémie, ktoré umožňujú správnym orgánom pokračovať v konaniach, ktoré boli prerušené z dôvodu zabránenia šíreniu pandémie a v tejto súvislosti je zároveň dôvodné od daňových subjektov vyžadovať aj riadne plnenie ich daňových povinností.
Návrh zákona nebol predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi,
s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a na informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana, nemá vplyv na podnikateľské prostredie.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje 29. septembra 2020.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo financií ...
|
Súvisiace právne predpisy ZZ SR
- 264/2020 Z. z. Novela zákona o mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením choroby COVID-19